VII. kerületi Rottenbiller-utcai Községi Polgári Fiúiskola, Budapest, 1936

Kimutatás az 1936-37. tanév tanulmányi kirándulásairól. A kirándulás célja, tartalma, anyaggyűjtése Hármashatárhegy—Hűvösvölgy v. a. Tartalma szerint történelmi, földrajzi, természetrajzi és ásványtani él­­ménygyűjtés. Újlak és Óbuda története, a templom keletkezése, (barokk) stílusa, a kiscelli plató, mint védhető települő­hely, majd a hegytetőről Aquincum, mint a vörösvári völgy bejáratát védő Castrum. Föld­rajzi szempontból a tetőről nyíló kitűnő kilátás fel­becsülhetetlen alkalmat adott alapfogalmak, fizikai, csillagászati és topográfiai ismeretek nyújtására. ■— Igen jónak bizonyult a rádió mintájára az igazgató és a kirándulás-vezető tanár között lefolyt párbeszéd, melybe a tanulók is belekapcsolódtak kérdéseikkel. Az örvendetesen feszült érdeklődés rengeteg foga­lom tisztázását tette lehetővé, így: tájékozódás, pon­tok és vonalak a láthatáron és égbolton, síkság, hegység, alföld, fensík, absolut és relatív magasság s így végig a felszíni formákon. Helyi jelentőségűek az itt-ott felbukkanó karszt-jelenségek, mint vízhiány, barlangok, a mészkővidék formái. A víz munkája, a Duna földrajza, éghajlati elemek, a növény és állat­világ viszonya a felszínhez és éghajlathoz. — Az ember. Foglalkozása a felszín szerint, a síkság és hegyvidék egymásrautaltsága, a település ismérvei, közlekedés. A­ város. A település mértani törvényei és ennek akadályai Budapestnél. A Rottenbiller-utca, mint 3. körút. Végül a budai hegyvidék és az Al­föld rövid ősföldrajza.­­ Term­észetrajzi szempont­ból a tanítás alapjául szolgáltak, vagy azt kiegészí­tették a helyes növény- és rovargyűjtés ismertetése. A növények talaj- és fénykeresése, a mozaikelhelyez­kedés a leveleknél (iszalag, szeder). Erdő, mező, gombák, asszimiláció, zuzmók, mohok. Erdőtelepítés a város mentén. Magterjedés: Farkaspók, a puha­testűek a meszes talajon. — Vegytan-ásványtani ha­tározáshoz eszközöket és anyagokat hoztak a 4. osz­tályosok.­­• Újlaki téglagyár teljes megtekintése, az úton kőzetmeghatározások és gyűjtés. A Turul Szövetség »Nép, föld, egészség«­kiállítása. Akit ad a magyarság a világnak? A modern propa­ganda és statisztika mély hatást keltett a tanulók­ban a magyar nép munkateljesítményéről. Feszty-körkép. Történelmi szemlélet a honfoglalás ide­jéből. Svábhegy—Jánoshegy. Természetrajzi. Az őszi flóra és jelenségei. Rovargyűjtés. Mária-Remete—Pesthidegkút. Településtörténeti vonat­kozások, a kipusztult magyarság helyébe lépő né­metség. Vallásoktatási szempontból­­ mint kegyhely illeszkedett a tanításba. Földrajzilag az Ördögárok, a városkörnyéki lakók foglalkozása. Várhegy. Történelmi ismertetése, művészettörténeti tár- Kelet Osztály A tanulók száma Tartania IX. 21.I—11.500­­ nap X. 9. X. 23. XI. 5. XI. 5. XI. 13 I—IV. III. A) I—I­. III—IV I—IV. 500 33 200 300 500 2 óra 2 óra 1 nap­­nap 12 nap

Next