Budapesti Hírlap, 1856. március (51-75. szám)

1856-03-15 / 63. szám

03. Martius 15.1856 Pest, szombat, Szerkesztői iroda : Országút, 6. sz. a. (Kunewalderház) 2-ik em. Kiadó hivatal van : Egyetem-utczában, 2-ik szám alatt, földszint. BUDAPESTI HÍRLAP. Megjelenik e lap, vasárnap ás ünnep utáni napokat kivéve, mindennap reggel.Elfifizetési dij: Vidékre : fál évre : 10 frt, á­rn­e­g­y­e­dr­e : 5 frt. Helyben: f­é­l é­v­r­e: 8 frt, évne­gyedre : 4 frt. — A hirdetések ötször halálozott sorának egyszari be­iktatásáért 6 kr, többszöriért pedig 4kr számittatik.— Egyes szám 20 pkr. Előfizethetni helyben: a lap kiadó­hivatalában, Egyetem-Játcza, 2-dik szám, földszint; vidéken minden es. kir. postahivatalnál. — Előfize­tést tartalmazó levelek a czim. lakhely s utolsó posta feljegyzése mellett a pénzzel együtt bérmentesítve egyenesen a kiadó hivatalhoz utasitandók. A „Budapesti Hirlap“ előfizetési ára: B Budapesten évnegyedre 4 pft. félévre . 8 — Vidéken évnegyedre . .5 — félévre...... 10 — Pesten előfizethetni a 1 u 1 i r t kiadóhiva­talában. (Egyetemi utcza 2-ik sz. a takarék­pénztár-épületben), vidéken minden cs. kir. postahivatalnál. Az előfizetési díj bérmente­sen beküldetése kéretik. Emich­ Gusztáv, __________a „Budapesti Ilirlap“ kiadója. E*est, martius 14. N. (Politikai szemle.) Az értekezletekről újabb részletek nem érkeztek. Mart. 11-n még bi­zonytalan volt, vájjon 12-n fog-e ülés tartatni. Egyébiránt a legutolsó postával érkezett lapok is egyhangúlag legnagyobb bizonyossággal erősí­tik, mikép minden fontos kérdés rendbe van hozva, s a szerződvény aláírása nem fog sokáig haladni. Berlinben a Hinckeldey főrendőrelnök gyászos halála foglalja el e pillanatban az általános figyelmet; a közönség mély részvétérzelemmel tó­dult a szerencsétlen férfiú koporsójához, ki a leg­boldogabb családviszonyok közös legszebb éveiben ragadtatott ki, áldozatául, a becsületröli amaz ép oly ferde mint makacs előítéletnek, mely ellen mű­veltség és törvényhozás, fájdalom , mai napig oly kevés sikerrel küzd! Az újan teljszámúvá alakult görög Ministe­rium határozottabban kezd föllépni a nyugati el­foglaló csapatok túllépései ellen, melyeket se a párt­fogói szerepből következőknek, se Görögország füg­­getlenségét szilárdítóknak nem talál.Közelebb t.i. eré­lyes jegyzéket intézett a franczia követséghez azon kívánat kifejtésével, mikép Bonet-Villaumez ellenadmirál eddiginél kissé czélszerűbb rendsza­bályokhoz nyúljon, s békés és csendes lakosokat ne tétessen ki a franczia dragonyosok hallatlan erőszakoskodásainak. A francziák ugyanis, a Pirae­­usban és környékén­ rendőrködésük közben a leg­­jogtalanabb dolgokat engedék meg maguknak; rendőrszolgákat hivataluk gyakorlásában ok nélkül elfogtak s 8—10 napig letartóztattak; a kikötő kö­zelében keresetükkel foglalk­ozó halászokat ten­geri rablók gyanánt fogságba hurczoltattak stb. Bouet admirál, mint a tudósításokból kitűnik, a görög kormány illető jegyzékére oly hangok s szavakban felelt, melyek igen kétségessé teszik, hogy az általa alattvalóinak adott utasítások csak az ő saját csend- és rendbuzgalmából folytak le­gyen. Szóval attól félhetni, hogy e súrlódások újab­ban megnehezítendik azon kis ország valóban úgyis eléggé súlyos helyzetét. Az angol-amerikai ügy ismét élénkebben vonja magára a közfigyelmet. A washingtoni senatusban Mason az angol toborzásokra vonatkozó brit­amerikai levelezések teljes előterjesztését indítvá­nyozta, kiemelvén, mikép lord Clarendon nyi­latkozatai az angol felsőházban az ügyet az ameri­kaiak előtt hamis színben tüntetnék elő, ha a másik fél is meg nem hallgattatik. C­a­s­s még tovább ment, s kijelenté, mikép soha állítások a tényekkel oly el­lenmondásban nem álltak , mint Clarendonéi, s kimutatni ügyekvék Angliának a toborzásbani bűnrészességét; s miután még­ Mason kijelenté, mikép az amerikai követ a britt kormány eljárásá­val­ megelégedését csak az ügyállás hamis felfo­gása alapján nyilvánítható, indítványa elfogadta­tott. Washingtonban már azt beszélték, mikép C­r­a­m­p­t­o­n febr. 24-n kikapja (későbbi feb. 28- diki tudósítás szerint pedig csakugyan ki is kapta volna) útlevelét, s az által­a diplomatiai össze­köttetés Amerika s Anglia közt félbe le­­end szakítva, mert Anglia azt meghallván, az uj amerikai követet nem fogja elfogadni. — Az izgatottságot, mely a nép közt támadt, azon nyilat­kozattal kelle lecsillapítni, mikép a kormány által legutoljára kapott sürgönyök semmit sem tartalmaz­nak, mi az Angliávali differentiált békés elintézésé­nek reményét kisebbíthetné. Szóljunk-e végül az emberi érzés ama gyászos elfajulásáról, melynek kebellázító példái rövid idő alatt több családgyilkosságban tűntek föl? E pél­dákat oly könnyedén szeretik szemrehányásul hasz­nálni a társadalom ellen, de meggyőződésünk sze­rint helytelenül. Nem mondjuk, hogy az emberi nemzet földi boldogságának problémája a jelen tár­sadalmi szerkezet által meg legyen oldva, sőt elis­merjük, hogy az, mint emberi mű­, még sok, töké­­lyesítésre váró, gyenge oldallal bír, de sohasem engedjük meg, hogy a társadalmi jelen szerkezetet nem hogy mentő indokául, de csak gyönge magya­rázatául is lehessen fölhozni oly borzasztó bűnre vetemedő kishitűségnek, oly minden emberi érzést megtagadó elcsüggedésnek, mely az apát, anyát sa­ját magzatai meggyilkolására vezesse. Ha vannak társadalmi létünknek hiányai, de azt sem tagadhatni, hogy egy kor sem volt inkább áthatva a humanis­­mus szellemétől, mint a jelen, s azért egy kor­ban sem igyekezett az emberi társaság em­­berszerető czélokra egyesülés által oly hévvel, és általánosan önmaga kisimítani s minél ke­­vésbbé érezhetőbbé tenni saját létezésének kór­jait , egy korban sem lehet­ kevésbbé sze­mére vetni a gazdagságnak, hogy megfeledkezik a szegénységről. Tekintsünk bármerre a társadalom­ban, úgy egyesek anyagi áldozatainak, mint a ható­ságok gyökeresen ható gondoskodásának legkitű­nőbb feladatává azon intézményeket látjuk emel­tetve, melyek a kedvezőtlen életviszonyokból ere­dő szegénységnek enyhítésére irányozvák; emlí­tsük-e a bölcsődéket, szegény­ gyermekkórházak, közkórházak, ápoldák, önkénytes dologházakat stb. szóval mindazon humanisticus egyletek és intézete­ket, melyek a szegény népet bölcsőtől végöregségig gondjaikba venni,a szegényt a társadalmi viszonyok­kal kiengesztelni hivatvák ? Ez intézetekre, a t­á­r­­sadalom humanitására hivatkozni van joga az onban e nélkül ínségre jutottnak; de gyil­kosság, ártatlan gyermekek leöldözése annál kevésb­bé kereshet mentséget vagy magyarázatot a társa­dalmi viszonyokban, mivel az ily példákat épen nagyvárosokban látjuk előfordulni, hol legszámo­sabbak az épen azon okokat paralizáló humanitási intézetek, mely­­okokból ama kétségbeesett ténye­ket elkövettetni látjuk. . Pest, martius 14. A TELEKKÖNYVEK JELENTŐSSÉGE MAGYAR­­ ORSZÁGBAN. —..— II. Melyek azon érdekek, melyek a telekkönyveknek intéze­tét a társadalmi jólét kifejlődésé­hez csatolják? E kérdés fejtegetése nem csak azért kívá­natos , hogy kitűnjék ezen intézetnek hasz­nossága és szüksége, hanem azért is, hogy lássuk, mily hasznokat, mily jótéteményeket lehet attól várnunk, és egyszersmind hogy ismeretes legyen az is, mily kellékek s fel­tételek szükségeltetnek arra, hogy azon in­tézet jótékony befolyású legyen a társalmi viszonyok kifejtésére. Napirenden van főkép Magyarországban. Nem azért mintha ez intézet szükségessége nem lett volna már régebben ismeretes ha­zánkban, hanem azon okból, mert előbbi jog­állapotunkban azon intézetnek viszonyainkra való alkalmazhatásáról s azokra való befo­lyásáról szó sem lehetett, miután előbbi jog­viszonyainkkal összeférhetlen volt a telek­könyvi s jelzálog­­rendszernek megalapítása. A telekkönyvi intézetet a legtöbben s leg­gyakrabban nem­zetgazdászati szem­pontokból fejtegetik, kifolyásait s hasznait különösen csak ez oldalról mérlegelvén. És ez természetes. Mert ezen intézet az ingat­lanra s különösen a mezei birtokra vonatko­zik, melynél leginkább csak azt szoktuk vizs­gálni, hogy mily terményző erővel bir, mikép nagyítható hasznossága s jövedelmezése, mily hatással van a vagyonosságra s mily befolyást gyakorol az anyagi jólét tökéletesítésére. És ezen érdekek előmozdítása kapcsoltatik a te­lekkönyvi intézetnek hivatásához is — mi kiválólag nemzetgazdászati ügy. Kétségtelen azonban, mikép a telekkönyvi intézetnek nem csak nemzetgazdászati, hanem jogi természete és befolyása is van. Midőn ugyanis lapjai a birtok s annak minősége iránt bizonyítékul szolgálnak, akkor kétségtelenül nagy hatással van a jogbiztosság kifejtésére. Ez okból a telekkönyvek által képviselt érdekek kettőre vonhatók össze, t. i. a­ n­e­m­­zetgazdászat és jogbiztosság érde­keire. Ez utóbbit, kívánjuk mindenekelőtt érinteni, mert meg vagyunk győződve, mindenki elis­merendő mikép a mezei terményzés kifejtése, a nyers termény öszvegére alapított vagyo­­nosság emelése, csak teljes jogbiztosság mel­lett valósítható. És erre lényeges befolyással van a telek­könyvek intézete. Mert egész bizonyossággal kimutatván a bejegyzett birtoknak tulajdonosát, nem hagy egy pillanatig is kétségben a birtokra vonat­kozó tulajdonjog és ennek természete, minő­sége s korlátjai iránt. Innen egész biztossággal létesíthetők azon jogi cselekvények, á­­m. adás-verések, kölcsönzések, jelzálogolás stb. melyek a tulajdonjogra vonatkoznak. E mellett egész biztossággal szerezhet va­laki magának ingatlant, tudva azt, hogy az, kitől azt megszerzi, a telekkönyv kimutatása szerint a jószágnak valódi tulajdonosa — ez ellenében minden kijátszás, vagy tévedés le­­hetlenné tétetvén. Hasonlóan egész biztossággal kölcsönözheti pénzeit ingatlanra a tőkepénzes is. Mert tudja egész bizonyossággal, hogy az, ki neki az ingatlanra jelzálogot ad, azon ingatlannak a telekkönyv alapján valódi, szabad rendelke­zéssel bíró tulajdonosa. Hogy mily befolyása van s lehet en­nek az ingatlan vagyon értékének eme­lésére , s különösen a tőkepénze­seknek a jószágok szerzéséhez való édesgetésére — mi pedig a tő­kepénzesnek a földbirtok körébe való házha­­tására a legbiztos, s leghathatóbb eszköz le­­endne; de egyszersmind, hogy mily befolyása lehet a földbirtok-hitel emelésére is , nem szükséges bővebben fejtegetni. Elég az, hogy kétségtelenül ki van mutat­va, mikép ily biztosságot az ingatlant illető átruházásoknál pusztán a magán­szerző­dések — telekkönyvek nélkül — soha sem képesek megújítni. Világos példa erre Fran­­cziaországnak jogélete, hol az átruhá­zások egészen a magánszerződéseken alapul­ván , és a jog érvénye az ingatlanra nézve egészen a szerződés időbeli elsőbbségétől függvén, a tulajdon iránt a legszomorubb bi­zonytalanság létezik. Azért valamint újabban Francziaor­­szágban, úgy általában egész Európában majdnem általános azon kívánat s törekvés, hogy a földbirtoki átruházások s változások a szerződéseknek kizárólagos s köz­ellenőrködés alá helyheztes­­senek, a telekkönyvi bejegyzések által. Ez okból szükségesnek ismertetett el­ az is, hogy a telekkönyvi bejegyzés ne csak az élők közti szerződésekre, hanem a halál esetére vonatkozó minden vagyon­átruházásokra s átszállásokra is kiterjesztes­sék. Ennek czélszerűsége iránt tanúságul szolgálhat a hesseni, nassaui, több schweizi kantonbeli törvényhozás; míg Francziaországban azon ismert elv alapján : le mort saisit le vif, a többség nézete még mindig — elég egyoldalúlag — csak az élők között kívánja a bejegyzést alkalmazni. De a telekkönyveknek jótékony befolyása a jogbiztosságra csak akkor érvényesíthető, ha azon szabály minden birtokváltozási ese­tekre kiterjed. Azért is szükséges, hogy a telekkönyvi intézet a kataszterrel szoros kapcsolatba ho­­zah­assék,a­mint ez Pi­em­o­ntban az 1853. kamarák elé terjesztett törvényjavaslatban; Belgiumban a legújabb jelzálogi törvény vitatásaiban; és Brüsselben az 1853-diki statistikai congressusban nyilván kifejeztetett. Ezenkívül a telekkönyv nagy befolyású a jogbiztosságra a nyilvánosság által is, mely kellékeinek egyik legfőbbikét képezi, s a mely által lehetővé tétetik, hogy a birtok­állapot bárki előtt nyilvános lehessen. Ez által biztosíttatik az, ki ingatlant szerez ma­gának, és biztosíttatik az, ki jelzáloggal kí­vánja magát ellátni, mert a nyilvánosság le­hetővé teszi, hogy a birtokállapot s tulajdon­jog minősége iránt biztos s kielégítő tudo­mást szerezhessen. Könnyű belátni, hogy e czélok távolról sem valósíthatók, ha a birtokra vonatkozó adatok a közellenőrködés kizártával a magá­nosok titkai közé tartoznak. Midőn pedig a telekkönyvi intézet a jog­biztosság eszközévé vál, nemcsak emeli az ingatlan iránti bizalmat, hanem biztosítéki erejénél fogva az ingatlan megtámadásait is nehezíti, ritkábbá teszi, s a jogvédelmet könnyíti. Ez­által pedig a perek száma keves­­bedik s a perlekedés rövidíttetik, mi a társa­dalomra nézve mindig nagy haszonnal jár. Erre szolgál a törvényeknek azon rende­lete , minélfogva a telekkönyvi bejegyzéssel azon jogvédelem kapcsoltatik össze, mi­kép a bejegyzett birtokos az illető vagyonra nézve törvényes tulajdonosnak tekintetik — mint nevezetesen a hesseni, 1843—ki szász, s az uj belgiumi törvény szerint — mit az austriai törvényhozás is elvül fogadott el. Ezekben — a jogbiztosságra vonatkozó­lag — leginkább csak az ingatlant illető jog­biztosságra szorítkoztam. Könnyű azonban belátni, hogy az érintett elvek s kellékek nem kevésb biztosságot nyújtanak azoknak is, kik jelzálogot kivánnak szerezni maguknak; hogy tehát a telekkönyvek nemcsak az ingatlannak, hanem az ingóknak,a tőkepénzeknek biztos­ságát is előmozdítják. AUSTRIAI BIRODALOM! B é c s, martius 13. A h i t e l b a n k, a nyugati vaspálya átvett részvényeinek egy részét a hitel­bank részvényeseinek engedi át, és pedig olykép, hogy 16 hitelbank-részvényre egy nyugati vaspá­lya-részvény alpami esik.­­ A lombard velenczei vasútvonal átvétele és kiépítése iránti engedély, kapcsolatban a középolaszországi vonallal valószínűleg ma (13) nyeri meg a legfelsőbb szentesíttetést. A társaság a már létező pályákat 60 millió frank árán veszi át, 6 év alatt kamat nélkül fogván a nevezett tőkét le­fizetni. Ez időhatár lefolyta utániöl­­­millió frank­­nyi pótlékfizetés fogna történni, ha a tiszta jövede­lem 7%-t meghalad. A 250 millió franknyi összes tőkét a cs. k. kormány 52/12 °/c-el biztosítja. Az engedmény 90 évre szól, s a különböző vonalaknak 2—3 év alatt be kell végezve tenniök. Bécsi lapszemle. Mi jelentőséggel bír Porosz­­ország belépése a párisi értekezletekbe ? — e kér­dés forog most leginkább a napi politika asztalán. Az „Ost Deutsche Post“ abban a béke nagy valószínűségét, a nagyhatalmak viszonyaiban a külső visszásságok megszűnését, s végre azon minden oldalról érzett szükséget jelenti, az egyes­­ség már nagyon előhaladt művének az illő formát megtalálni. Mert miért nem kapott Poroszország tüstént az értekezletek kezdetekor meghívást? Az­­ értekezlet tárgyalásai alapjául oly programmot vett föl, melynek fenntartása és keresztülviteléért az összes résztvevők kezességet vállalni felhiva és elhatározva valónak. Poroszország is ajánlotta Sz. Pétervárott e programon elfogadtatását s azt nyomatékosan pártolta ; azonban e programm iránti további kötelezettségben oly tényt lá­tott, mely politikája eddigi magatartásával nem állna öszhangban. Ez volt a meg nem hivatás oka. Azóta a béketárgyalások oly stádiumba léptek, melyben a kiegyezés valószínűsége lényegesen emelkedett s a békemű sikerülése iránti kezesség szüksége ép oly mértékben háttérbe lépett. Porosz­­ország most az értekezleteken kiegyengetett térre lép, az akadályok, legalább a legjelentékenyebbek, elhárítvák, ennélfogva beléptével nem annyira fele­lősség és veszélylyel járó kötelességet, mint inkább tiszteleti hivatalt vesz át, melynek a jelen pillanatban egyúttal politikai jelentőssége is van. Az „Oestr. Zsg.“ legnagyobb biztosítékát annak, hogy Poroszország belépése az összes had­esetek bekövetkezett elfordítását fel­tételezi, az „Alig. Ztg“ egy mart. 8-ki berlini levelezésében látja, melyről úgy tudja, mikép az a porosz külügyminiszeriumából származott.„Poroszor­­szág e levelezés szerint se ellene, se szövetséges társa nem volt ekkorig egyik hadviselő félnek sem, s ennélfogva tartózkodik végül a béketárgyalások­nál magát egy közvetlenül a vilálgba bebonyoló­­dott hatalom állásába szoríttatni.“­­ Ily határozott nézet­nyilvánítás után Poroszország jelen kész­sége , az értekezletekben résztvenni, fe­lette jellemző az értekezletek mostani állására

Next