Budapesti Hírlap, 1856. szeptember (203-226. szám)

1856-09-17 / 215. szám

Én a deficit miatt teljességgel nem esem kétség­be,^el *e tekintetben „ tökéletesen ^gyef Vessewffy Emillel tad­ftkl kiWt m­­on­dj#, írtig­y a» államköltség­­- vetés-fbttdgelj-még nem­ Austria. Még azért, hogy valamely államban a közjövedelem egyensúlyban áll a kiallássa^ j^jjfiss^ggel nem következtethetüljik azon áll­an, egésséges,, erőteljes financz-állapotára, sőt mélyebben,.pjegvizsgálva, a dolgot, könnyen, azon eredményre juthatnánk, miszerint az egyensú­­lyos költségvetéssel dicsekedő államban korán sem találjuk fel azon erőteljes közgazdászától, minő a deficittel sz#i­ényen megelégedő, birodalom­ban ta­pasztalható : miután az elsőben a polgárok adóké­pessége már a végsőig meg van feszítve, s a kia­dásokban sem vehető észre t^UL^ekarátumság ; mig ellenben az utóbbikban jelenben dolgoznak a jövőre, gondosan kimeh­etik az adóképesség, hogy idővel nemcsak a rendes kiadásokat,­­hartem a Vé­letlen s rendkívüli költségeket", erőteljesen s­ajál­­landóul megbízhassa. Az austriai birodalom 42 millió frtnyi deficitjét­ egyszerre, .mechanics megszüntetni teljességgel nem volna mesterség. Csak a különféle adóne­meket kellene színvonalig fölemelni , s meg volna az egyensúly, mi­után némelyek oly sóvárog­va várakoznak. Hanem ií,t­esz a kérdés ötlik fel , ta­­­nácsos volna-e ezt rögtönség Mrtglen teufit?Mindenii jól tudja, hogy a szokott adóneme­t hirtelen s nagy mértékbeni felugratása az agyikó állampolgárok életkeresetét tetemesen megzavarja, egyeseket tel­jesen megront, a nemzettekét megtámadja, a terme­lést s igy az adóképességet leszállítja, s így mit a rögtöni fölemelés által a hídon nyerni akarnánk, a vámon elveszítjük. A mondottaik azonban nem azt teszik, hogy az adónemeket sohasem tanácsos emelni,, sőt inkább a közvagyonpálldás térjfedésével­,' 'ezek igen is emelhe­tők/ de­ fokozatosan ésíkimélisíttéti, s jól megfontolva melyik adótárgy az, mely kár nél­kül anffgyöhb'lüftbi­tet képes elviselni. Ily óvatos eljárással s a köz­jövedelem évenkénti örvendetes gyarapodása által, a 42 millió deficit csakhamar el fog tűnni az aust­riai költségvetésből, s a­miatt «kiivást «nyugodtak'! felelünk. " ' FÉNYES ELEK. J 096,S£t RomonobB zsn .c B|ߣjj?jSepk |l^-u i 1 ?. 9 q c b n 8ff A Utóbbi levelemben érintem a „mag­y­a­ror- S­z­ági föld mivel­é­si egylet“ eszméjének fogatflalását írz itteni ügyletkí­rőkben. Azótas az érintettem hangulat hangosan nyilvánult ^ mondjuk ki tiötödésű­ -^kedvezőtlenül. A ■Míwst lapok, a Wfá’­ndex év kivételével unisono ellenzéket­ ké­­peznek létrejötte ellen, oly dicséretes f egyetértéssel, mely valóban ritkán, igen nagy emergéruu­ak­ ese­tében, midőn a haza, vagy*egy kedvelt pajik­ kefet­ára forog Veszélyben, szokta csak rr­egöriendlez­­tetni a bétisiolvasó világot. A szóbain levő íigynek több oldala van, s a nézletmodor különböző lehet; nem is óhajtanák a véleményszabadságot '6 tárgy­­ban,távolről is előre lefoglalni,annál' kevesebbé.Itzert a tervezett intézet épen és filí.:’tél’ még, s a ‘leendő jótékonysága, kitűzött dzsóljáboiíi 'Bükégfe ’ Félök­ga­­rantiák nem ai indium­kir­ek tetezhetnek egy lét­szem­­pontból megbízhatóknak. Sőt még afc­se hír hát reánk szokatlanul, ha egynémely­, Magyarországot soha sem látott publicista azt hiszi, hogy mivel a Renn­­g arsszedte­n tzsibong a milliók fölötti alkuzat, s a k­örne^jeg^öb/azl ^Oqdja­­,prolongatio könnyű“: az egész birodalom, uszik a pénzben, s ».provinciáknak hitelszükségleti többé egy átaláhata sincsenek! A nél­kül, hogy vy­s u­­ do,c tr­i,ngü­ r­e­k lennénk,­­igen tudjuk, mennyit várhat Magyar­ország vagyonfejlő­­dés­e az erélyesen fölkarolt vasutrendszerlöbg­­dét csak akkor, ha a földbirtokos osztály képes leend termesztését emelni, mit am­etidratilok,­ gépekkeli fölszerelés, szervezés által,­tehát pénz vagy hitel útján érhet el. Meglehet, hogy a magyar vasutrend­­szer fő alapvonalai húsz év alatt elkészülnek, ső­t is­­mét husz év alatt csógás Hatása , a Jol^jfnjyplésen látható is leend ; de nem fogja a mai birtokos depos­­sessionált unokáját visszahelyezni egykori birtoká­ba, melyet hitel hiányának nem növelhetvén,szaka­­szopkoll á) kelle adogatnia. 7^. Hasoplókép fed­jük méltánVölul azon szempontot, mely fichpaparin­­tézet engedélyezésének ellenzése más .foldpjrp] ind­okot látott, 5.­­• a részvények s iparpapirok töme­gesülését, a szédelgés lábrakapását; magunk is csodálj,Qjeazop. Könnyűséget, melylyel, jpspyp/iy tr­r­­sulatok hirdettetinek, különösen a mythosszerü Magyaroráság nevének .kiagg».tasjjyal „um tyngaj­ zu ,ca­ttyipen, colonisiren,.par­seljirpp,­igraipirejii“, hanem ha tekiritjuk, kik azok, kik egyszerre szédletep gés'jbőlz^afók, tűfélsigáli idit; is flecíilál­ó' veszmnyei­­ről móraliaárnak, nenffeli Oti ffljiöm sóhajtanunk : et tu mi üli Brule! Végre egy tdkihfélyi» lapban, mely­ azonban 'a magas szempontok ‘jjren­ds körbe­­tegségének“ van koronkinl alavetve, két ellbrtetstést olvasunk, mik mint ez ügy állását'teljesen jellem­zők, szó nélkül:; nem­ hagyhatók. E­­ lap azt­­ állítja egyszérére,hogy­ Austria elég terővel bir saját czélj­jaira saját,eszközeit meglelni:“ vagy rá a docten­ár nyelvből közönséges nyelvre! áttéve:­­van1 Austriá­­ban pénz elég, nemi szorulunk a külföld pénzére! Ezzel az illető czikkb­e oly lyukat ütött a­lrend-:­szeren!­!! melyet nálánál ügyesebbnek kell másis kijavítani;. e­­pillanatig az vol­t az­­egész világi, hit­é‘,,! hogy államgazdászati regeneraliónk egyik főtén­ye­­­zőjéül a külföldi tőkepéiszek Austriába terelése a’? uralkodó „’rendszert* egyik­ főpontja: A­ másik el­­lenvetés sem több sem kevesebb, m­int hogy á tfer­­vezett intézi: l­­­áj­­­a mTi main ezi­ím k d­e­­c­q­p­t,r«a lififf tj.p/ja wi fiiuj y p,on tjáh a k pró* v­i­p,e,i­a­l.i.s­á­r­d­e*kifk­b­e­á­ll h e­lyez­é­s­e­i; stb.« álláme­g­y.fiA g­e 11 p­n­e js.­ Az ügyet e térre álli­­tani meglehet igen is jhatályos, fogás; de nekünk* olyfpjripán. tű­nik fel,, «tintegy.tartományi lapé,* mely kényszerű tagosítás eljen «nyilatkozók, ínnyel bennés c­om­m­u­nisticus ir­ányt lát. Ne jouons pas ;or les m­ots. Egy r­agyarországi földmivelésihitel-x igyfet, vagy egy galicziai byfiothekalis intézet, vagy Dt'breczen­, sent. 8. Ámkári S^ hkltípl kfiBlera^i^^nagy'oll#- résw­­iránt leginkább csak újdonság! tekintetből viselte­tik és^kkeLftitisztaitífözönség : azt hiszerm mindi' azáltal, hogy az aÉbP következő ftoToktfan f— bár* kissé­ későn 4- érintendő tárgyak­­ lógnak bim an%p^cscl§f, mii^rSít azok, a isten és protes­­táns egyházi és iskolai adatok rovatába — már csak statistikai szempontból is A debreczeni evangelico-f­ormált fotanodában 1855/6-ik iskolai évről, múlt julius hó végére kitű­zött szigorlati s illetőleg közvizsgálati határna­pok, annak idejében előre közölve valónak e lapok­ban a főiskolai igazgatóság által. S e, vizsgálatok, s Úgy a hittanszaki és praeparandiam mint a jogtani é'S igymftaáitlilTi­tósztályokban m­eg is tarláttak, s Őílömére válnatiki úgy is 'Vrtndtt testül’etn­ék, 'rtíihV az illető növendékeknek,. mik^plB ^i^g^Ia)a| ered­ménye, úgy magának a vizsgálatokon , folytonosan jelenvolt helyettes superintendens főtisztelendő B a törg h Péteri urnak, mint él‘ főbbv jelésiVbíÉHlgy­­értö egyéneknek is egybehangzó nyilatkozata sze­rint általánosan kedveseg­yo­s Iskolai ügyekről lévén szó, jelenleg a praepa­­randiáról és a nyilvános gymnasiumról kívánok részletesen némely tudnivalókat tudomására juttatni a tisztelt közönségnek. A praeparandiára vonatko­zólag, meg 1655-ik­ évi heti­gyik napján­ mondá­s határozatilag a[ tiszántúli,' helv. Hilv, egy^'ettkeT (■Wféti gyűlés ahnajt Felállítása .’szükséges­séget, s ejtW ki ekböl Ugyanakkor^Veres László és K­engyel Zsigmond urak,— a ma?r már előbbi időben is, a helybéli hittani felésébén típvelestan­d6$ 't frapp^ia. nyély'réhdés tapáraj* lemez, pedig a helybstii nyilvá­­nos­ g­yním­ésiumban volt tanár­­s­­á praeparandiában. Rén­des'tanárokul alkalmaztattak ; s ekként p prae-, parándiai‘előadások még az 181­,5-dik iskolai, eybén rm­e­gkerinlé­tt­e­k ;q ff y ap azok fölytal­an­doklevén ai pyö, i'skolai eyben ,’ ugyanazon rendes tanárok vezesztese és'IISg^'Kár'qli, Brodhár Beniámin, Vági, P'al'segéd­­tanilók k­özremű­ködese mellett. — A praeparan­diai idikzet ki a VendésiéVé'seket minden, Ki a gymnasiumi,, 5-Sfi^8 sitá­r sikerrel bevégezte.*—‘Taurargjíak : V a 11 ást a nn e v'el e st ári­i­l­é­s Wkj a n. e.m.-j ti e r- s'é ^ é’s s'ó gt a ífj áltálé n qsd i dlajd­­ t'c­a — rsléd!a t’á'tfiri'óds­zertan, mer- ^ t e r.- . tan, földrajz s történelem, term­eszet­­rajz, rajzolás, é­rte­k—s~orgonázás. — A praeparandiában kellő gond van fordítva arra aS, hogy^a leendő n^riskölffi 2 tanítók­, pr^ejpáfsM fiai^pá­­lyájok közben .gyíikorjati^g ja oktattassanak a ta­nításban. E végre, avrl847-ik évben, az akkoriban iugy mondatott haladás és reform tulhajtásából eltör­­tött, de mint a sajnos tapasztalás megmutatá,csak [szellemi W 'an­yagi kárt­ okozott' ^k törlött ‘,priva,ta, Ivágyis a helybéligés érdéki' szülék ’és évő és pjölgyn­iiskiHákbd'járó heveri Hékévisek; a kozórád­on' kívül, Integán OTákón IS közs­e'lögjfelett Wéllértí’ 'oktatása , ff jjelér­ íS^^ik^év’tavisszSri '‘giSázá állíltát Bl­l ‘ A helybéli' ^yitván és^gym'dasiumot illjétéled, az­­érettségi irásbeli ‘Vizsgák 'tartattak kiült Julius HÓ 1 15L s 18Léri, 'a'ísz^óBéliék ugyan­aszori hő 20'^j-22i-ik [napjain,Alb8, k,1 iskolatanácsos dr’Mikuláts János­­ur eldöklete alatt. Jelentkeztek a vizsg’áfa 22-en,1 jegy'azon­ban Visszalépvérir m­egvizsgáljáttak^i'-ek­, a kik közöl 18 érettnek. 3 egy évre viss^nyjrt»tyndó-' nak,itéltetett. ?,ir'‘i)el,l,1;xitl ® A közvizsgák a nem kötelezett tait tárgy­aij ft­tt jól. 26, 27, 28-án, a kötelezettekből 30, 31-ik napjain jártattok. Megelőzték ekékét­,az ugyneve­zett re­j­r­e­b­b­v­i­t­e­l­i v­iz­s­g­á­l­a­t­o­k, melyeket az itteni közönség a Helybeli hi­tariszaki"bsztályoknál­ divatozó Szigorlatok hasonlatosságára szintén szigorlatoknak pőréz nevezni. E­ vizsgálatok­ közben az igazgató látogatta a külön Osztályokat,­részint maga, r­észint a főt. superintérideitti helytartó úr , részint tiz'e végre a superiitlérideits által rendelt iskolalátogató pitim­elléki egyházvidéki esperes n. ti­­lányi Márton ur*- társaságában, a tantárgyak külöm­féles­égéhez ké­­pest töb­bször látogatvan!r még egy osztályt.­­ Ha mi­r a régikor e'mbere' a mosteni szervezetli gymnasiutu­s* osztályokba bélép, főleg a’négy tan­­tárgy, ugym­int l­a­t­i­nj h­e­ll'egi, n­é­ni é it é'i in­é­n- B­y­i S­é­g­l­a­ri tekintetéből lát csodálkoztá és szigtfe­rtséglepetve feltürtő'­ különbséget. És ha ez idegen h­átagsfló !eset­egeáéri a latin nyelvbéli'előadásokra talált legelőször bék­iénni, látva a skeVíhlé‘ü­ efa­ ké'i­:; Tezö eredrm­ényi. 'kétségbeesve félHágy a'zon'Sii^H-1 dókával, hogy látogatását tovább folyta­ss­.' Mfegfel,-‘ dítva örömében elragadtabib, ha előbb is rttennyiSég-' sárii “előrtdásolt hallgatása végett lép hét,­ például csak a gymnasit­mi,;. rttásodik osztályba. 'Mind­egyiknek oka igen termépetes. Hajdan p­­re^nds’ meretek terjesztésére a gymnasiumban semmi gond, és minden figyelem a latin nyelv tanítására fordít­­taték. Újabb időben, kevéssel a gymnasiumi tanterv életbeléptetése előtt, az úgynevezett közvélemény szavát emelé a latin nyelvnek a gymnasiumokbani kizárólagos­­ tilalma ellen; mi, a midőn az iskolák egy milánói kereskedelmi bank és a birodalom államf­anancziai s politikai egysége ol^küilönálló dolgok, mik egymás érintése nélkül ijfifi^el Tudjukntót igen jól,mennyire fontos a h­ata­lma­s pénz­intézeteket az állam állandó és pillanatnyi financz­­feladatainak­­szempontja és túlsúlya "alá rendplvé tartani; óhajtjuk.istis, a kormány gortooskodni fog e részben biztosítókról; valamint — ha már szó vi­tába ,kelk csakugyan­ ereszkednünk — a,Ön|íű^13j öszpontosítás“ ellen sincs semmi kifogá^unk, csak általa provinciális érdekekre­l dfiská:d.Va­­ egyon; kivált ha azok oly biro­dalmi horderejűek, mint a magyarországi földmivelési érdekek. Hanem ime már ezekről is gondoskodik a bécsi hit­e­­bb­n­k, mai reggeli lapok azzal lepnék meg, hogy :„igazgatósága felha­­talmaztatott fiókbankok fölállítására —­ különösen Magyarországban,“­e sur­roga­t­um horderejű­ről egyelőre csak azt­ mondhatjuk: „Manj merl­ t sh® Absicht unjd m­an .wird ver­­stim‘mt.‘*i rendezésénél a reál-ismereteknek a humanisticu-­­mokkali bölcs A^rt^ítását eszközlé, ugyanakkor a tanifló-injven3^eknél a latin nyelv, jmnLhoU mcLV­ ellen némi ellenszenvet ébresztettek, minek aztán a múlt évtizedben és a jelen évtized elején nem le­h­ete­k káros és zsibbifsztő hatással nem sém­fi a­­SuVendékre. És épen ezért maguk egyi­irisfelurhi tanárok is,akik a nyilvánít gyark­asiambáb m­ég csak is három év óta-libiisk­ödté'h'éli?'­ háhogy egy idejű­ látogató a gymnasiumi felsőbb osztá­­lyTar talál a latinból kevesebb eredményt, mint mennyi az ő korában-így inkzöb­ ’O­sztálybafi'Vszla örömest az elöbbeni idők fent érintett gondolkodá­sának s mulasztásának hibájával szeretik mente­getni az illető növendékek nyelvbeli fogyatkozását, és a gymnasiumi alsóbb osztályokra mutatnak­.A la­tin nyelv tekintetében ,az iuj szervezeti mód szerinti kezdő növendékektől szeretnek remélni kielégítőt eredményt, azt mondván, mit a magas kormány fe­lelt egy leiratában azoknak, kik a latin nyelvre en­­gedélyezett órákat k’sevesellették : „meg kell VárnT a n y^oTcT^? v^'e fT’s" a kk o­r fffflT iTet-' Küliift^tfa^sokkal könnyebb pár tev alatt *Gg­yeiH állő rraf^iSn&ő nyr^gt an r hrmi vo lik's pótolni, és ezt tapasztalás bizonyítja — mint holt nyel­­'vekbatfil fmi­­ veri"ff latkf)' elmaracTSkokat kiiavits'­galni, hol a gyenge atagra lehetlen I idővel báriw ^gyes ianprnak is presjepilletet ^)knip. T^Uj­gbben is rejlikTiz­ok, hffmneg*vaji lepve^^atogaloT látva már a gymnasiumi VI-di­ £ osztályban az Ügyessé­­get a nehéz három­szögtani feladványok fejtegeté­sében. Mert meg is kell lepve lennie, ha arra nem gondol is, hogy a tanítvány már, az ,elsö osztályú gymnásiumi evfoflyam­ibaii m­egkezdve at­erian ele­mi értees ívó 11 nék!­ idéje a tarifárgyriffk­­é'bről’évre' fo­­kozatosan kiszabott részén rágódniayt és igy nem b­orítagék el, mint hajdan, midőfii csaknem­ egy év alat kell­ a növendéknek q uiennyiseg­, és termét szertan minden ' részein keresztül ’'nyargalnia, s mindegyikből csak futva meritnie, mint hajdan Aesop. eb­ eipfqtva(iv^nak« a .Njlp^bóLj’ j j (‘; Q - így hasonlólag bámulhat a látogató,, látva,..már Csák a gyir­tlásínml negyedik optályban ... a fiel-, len nyelvből, a legkikeresettebb összevonásoknak Ccontrach­o­­lés szpbrtlyfa'feriságoknak kivált'á szfeLl rencsésb talentumok általi elemzését. Végren^b'^y, hosszú ne legyek — tagadhatan^J^b.osztályog^ kint,­a nemet nyelvből is az eredmény,"mint vala az hajdanban, bár maguk az illető tanárok, kik nek­i csak az eredményt látják, mint a vizsgalátogató,,.de azt is tudják, mennyibe került az eredmény, scéiyf^­telenek nttegyampi, « mikép­p messze visnnak áttól, hogy annak elégsége vagy elégtelensége felől ha­­tár­ozott itéletet mernének mondani. Hogy a debre­r­­czeni gymnasium növedékein megtetszik­­ már csak a kiejtésből is, mikép a német nem anyanyelvűk, nagyon természetes, mint az is, hogy e,nö­vendé­­keknek nincs alkalmuk a német nyelvben ,­ az is­­­kolák­ ki­válja, csak nórai­­g­yakorlottságot is­­sze­­rezniök. Szintén nehéz határozott véleménynyel ál­lapítani meg e, részben a jövendő s várható sikerre nézve is, kivált ha­jszóinak alakításához­,oly kö­rülmények járulandanak, melyeknek hatását és sú­lyát egyelőre megmérni nem,.lehet. ír- Egyébiránt: .._közelebbi közvizsgálaton^ az.V-ik,és VVI-ik osz­tálybeli gymnasiumi .növendékek a német nyelv «szabályait,^, a VIII-ik osztálybeli növendékek pedig az érettségi vizsgáját. alkalmával a birodalom .sta­. tislicáját, a német irodalom« íróinak,« életrajzát né­metül jmonflatják fel,,elég becsületes sikerrel.­ . A gymnasiumi összes rendes é­s­­magán tanulók létszáma az'év elejéig volt 418,­ az­ évi végén : 368, alig emlithetö különbséggel több mint, a mult év«­­bein — Az isy­nségéyek­, megfogyatkozást egyéb okon kívül, elpegítette prop .körülmény is, hogy a fel-gymnasiumi növendékek közöl számosan men­n­­ek, át is,­lefolyt iskolai évben felállított.,,praepa­­randiába. Foly­ó( hjí 6-ik s következő napjain az egyházke­­­rületi gyűlés, helyettes superintendens ur elnöklete és­­ országfejedelmi­, biztos mirgos Z­s­o­­­­b­or­y Imre úr jelen­léteikor? szokatlan népességgel! tartat-:. Var­ meg, a főiskolai ,megürült gyakorlati hittan­­székre tanárul Könyves Tóth Mihály,a gymna­sium~ egyik megürült tanszékre pedig Kovács János magánnevelő urak választatának el. Ugyane­zen egyhjázkerületi gyűlés a debreczeni főiskola anyagi erejének szoros­ megvizsgálásával­ foglal­kozott é s. munkálkodásának eredményéül­ a, fő­iskola pénztárnak állását rövid,, és velős kivo­natban a kebelbéli, .egyházvidékekkel s közölni elhatározta. — Ezen üdvös,jésirégtö) 'fogva várva vart a re­­delkezés ,leginkább helyettes superinten­­deris ur ernyedetlen gim­kissága után jöhete délre. E derék férfiú íjidniillik, t-t bár n­eki mint lelkészi hivatalára nézve ,nagy-rpalontei egyházhoz köte­lezettnek, sok áldozatába kerül is, hogy egyházi állapotunk jelenlegi helyzetében mint «helyettes su­­perinntendensnek a központban Debreczenbeni kell folytonosan­­tartózkodnia —. isemelő buzgósággal szentelő magát egészen a tiszántúli«egyházkerület s közelebbirő) a délbrepzenii, főiskola,, ügyeinek. Hé nem­, lenét, hogy/aicséroleg ne egilítseoj meg,ifőis­­kólái pénztárfiok[ILa.l.é­s Mózes urnak is,,a főiskola pénzügyeinek kezelesébefij hüségát, pontosságát, és tfeníjszeretetet! — Val.pb(ar*.ifiéje ig voltsmár» hogy­ a főiskola anyagi ügyei felől tisztábe jöjöv, az illető t. cz.közönség,és tudhassa,mit ,és­ mennyit bir a meg a főiskolai pén­ztár, így —,­és nem íiáskép le­­hetvén r­emélni, hogy a jótékonyságban ,108 fiam reszülő adakozók a szükségesekre áldozataikkal já­ruljanak. J­ílgyaházon [ériptoU egyházkettőlés gyűlésből, a kebelbéli k­éniskolák számára,képíten^ő czélszerű tankönyvek átvizsgárá?8 s «n­észiijfi ^lőállítás ,vé— gjeiji* szakértő, ^perfiakbql.t|ji d o m­ a ny Art , ~ v/á­l^k'z'tmá'ny riqyptqte,«, juri ~,A|(jebreczeni »* iskolái illetőleg a hittanszaki és jogtani intézetek, -f-1 fizök­.alakjokban miként múlt évben működének -4­,jSVi 5(in ([ t ,11b 10)fí IVapihirek­tís Remények q B­u­d­a­p­e­s * f'Az itteni kereskedelmi s iparkamrának egy küldött­­sége P­e­r­g­e­r Ignácz alelnök ur vezetése alatt sze- Vérics és Vólt 'i Srágyái diákágr •fö kormányzó Töherczeg A­­ bért'ő' és. Fenségének'tegWága^ örvendetes jó­­létbélíF rtségéAézSse)föfett8áz^efi8Se1ii Vanalmait leg­­álázffthdjfeiebkári'ftíf^j’eilteTn’il A kü­ldöttség egyúttal a kamra Esztergom megyét tárgyszó statistikai munkálatait is átnyújtó, s.Q .cs^Fensége a kamra ezen Wl^ldráVIFcnismCTeJtel dyi­Mozott, egyszersmind magas megelégedését fejezte ki az iránt, hogy a kam­ra a hazai len- és kendermivelés érdekében a beve­­ztett­ lépéseket megtette, és e fontos ügyet továbbra is buzgó figyelmébe ajánlotta.*) A küldöttség keres­kedelmi viszonyainkra nézve szintén felette örvende­tes ígéretüket volt szerencsés , cs. Fenségétől nyerni, különösen a téli kikötői mielőbbi fölállítását illetőleg. 8 — Heckenast Gusztáv úrtól közelebbről kiadott­­irodalmi újdonságok: I) -Világtörténeti tankönyv magasabb tanintézetek” számai a.­ Dr. B­e­c­k József után, néhány nagy-körösi tanár. (Szorosan a 6-dik kiadás szerint fordítva.) Elfogadtatott algymnasiumi tankönyvül a magas minist. 1854-ben kelt 3288 sz. Tendelete által. PaSQ 1856.( Ára 48 okr. — 2) „Kis bajok, nagy goncsfilg. s Regényes képek. Irta Szegfi­t?ÍT kötet. “ Ára 2 pfrt. — 3) Az ál­latvilág csudái. Ér­dek­­es jelenetek az állatok életéből. Az érettkoru ifjúság számára német kútfő után dol­* gozta egy kecskeméti tanár, 12 színezett aczélmet­­szettel. Pest, 1856.“ Ára 2 frt 40 pkt. — 4) „Jog­­tudományi s ..törv­ény­kezési..tá­r.. Szerkeszti.— — Tóth Lörincz. Második évfolyam.' ív­ füzet, pesten, 1 1856.‘■,0 5fJ­fe,5i''e'íffad'e Al,íwi Fmáríí Fflésyiz-kifnde des österreichi Sifheflt'; Kaiserslaales -le.valo'von:■Atigiisl SKú;r­io-'p;á”$;?ieľk «und Yifite Ypiltek-v,.M.GJ./Il.­ Bandi Az illetők számára szélpegü Rajaeff hasznos munka — melynek becse az újabb pénzügyi viszonyok szük­séges ismeretével arányban áll. |i |-^ jjifteiebbrpl. megjelent: „Néptanítók könyve. Szerkeszti és kiadja S­z()eb­e tin y, i Lajos. II. kötet II. füzete. Gyulán 1856.“. A dicséretes buzgalmu szer­­kész Ö’areak teljes méltánylást érdemlő folyóirata e TűzetSriSki ferlMiWát’í'‘tesítfe :''l!,.“'jE1r t'éve­zések, „Tanítási mód és rendszerem“ S­árkád­y Ferencz­­t djj. „Legflqk, a nevelési reform­ról“^­ R­ik.o 1 ^jjleánytanodák feladata.“ „Nevelészeti szöfszemleT“ II. Ét­e­t és fel­ipim raj­zo­k (V­e­hr­­­i János Ja­kab.) III. Irodalom.­ IV. Tarcza. Óhajtandó, hogy a közönség hazafi pártfogása e közhasznú vál­­lalatot hathatósan gyámolitsa. , * A ki három nap múlva -- sept. 20-kán 80,000 vagy ha,talán kevesebbel is megelégszik,3p—20-t-tO Ivagy épen csak 5, ezer forinttal akar bírni, éfl, dh.7 Ház m­iég azon jotékony öntudatot,is .meg akarja' pú.* Iryzui, mi nem, qiniádig jár együtt a gazdagsággal, hjigy jót is cselékedettt,'az égy.nerczig se késsék és IVa'sSroljok­ jegyét a September 20—ki nagy sorshitT. Izásra, melynek égeszi tiszta jövedelme 'ff karlsbadi katonai fürdő-intézet építésére van szánva. A szerencse, azt mondják, csak jegyszer , mosolyyg mfd­déhkívek [' [girly kar Ipnne tehét ..szemébe, m­éin ‘ 'fiéírni' akkor, midőn ’ (alan., épeij ' .m­osp^. jlyöghi idé'. ’Azt mondják, mindenki elégedjék meg a maga sorsával; igén 'helyes, de e megelégedéshez­­szükség, hogy előbb s­o­r­s­o t szerezzünk, és könnyen pd^töiténltetik, hogy olyat hiszünk, melyly.el .méltán mie^lehét elégedni. September 20.-káig alig'egy,par nap"'m­ár,''tehát 'az a 'kinek Fortuna nem’ kedvez­i?, nem mondhatja, hogy A szerencse után sok­ ideig kel­lett várakoznia. Ez a kis11 idő gyorsan és kelle­mesen fog eltelni oly kedves lény társaságában,, mint p­rérifétig. És a Végre­­ nyéréseg bizonyos, mert fia egy 'Hyerős fem találja is el sorsunkat, egykor, s ha a nagyszerű Tikrdőmtlétet' fét túl láttd,a ki’ sorsot y,ett.a el­mondhatja : ebben a közhasznú szép épületben nekem is van részem , s e fürdő "gyógy erejétől, felgyógyult beteg hálájából engem ié i Ben egy rész,' Kelébarptunk, öröme m­érii m­ik­idnyájunk''öföfn­é-é'?! Tékát siessünk sorKábt VásárolóTP'^61" K'*11 ""­­ * A művészet sasa Liszt visszaszállt fészkébe; követték az őt környezeti kisebb vándormadarak is: Siriger Odör­' Hollandba' 'siet e­gy fipászabb körutra, Pruckner pedig Büknr­stbe szándékozik uljában az arádi‘é!S’teme!Szái,i'triüvészetb'aj­átékát egy pár hang­, versenyben fogja'n­észesiteni'. * -ffaA^ndr fl^l'^i í8sut®ugyCTlénllaI9M. F. arról értesít, miként a mérnökök vezetője Bate György már megérkezett, hátrahagyván a Körös mentiben 3 angol és egyefranczia­ segédet, kik nagy­­szorgalom­mal dolgoznak a vonal termelésein. Ő maga titkárá­val és magyar mérnök-segé­jje Nemesdi. úrral előre jött, kikeresni a legtermészetesebb, és czélsegrőbb vonalat­;­melyre az erdélyi mag­yar Vasutat­ fekte­tni lehessen. Pickering itt­ is,a kinek Schweizben és Olasz- I országban jelenleg'több vasuti vállalatai várinak; fo­­­­lyamaiban, a­ ki' ’ennélfogva a ’bégyvissék'ék Vásukéjit­, tesi­ módjában nagy tapasztalásokkal bír, körünkben ;van s­ nagy gonddal tanulk­­ártyo­zták Tarink­ába véénap ;vjona­lvidék­ét. Hazafiui elismerésre k­iírt’a nagyváradi. s hely tartósági főknök 111 gr.' Z­­­eh 'y 'Héérpárin Ysi Dob'k­­rjanszky Viktor helyt­­t a W Scso­­rir burgosága, kilntek a le­ginkáb­ b'kö­szönhetni­ flhogy'á',mágári-birtokosok és •községek a Vasútvonalra Prinkségért' térti irigyent at­, lengedni készeknek' nnyilatkoztak­ és ezen attárátukat ,im­án!törvényes formába­n'is ki fej­e­ztek­.­ E tekintetben­ isméres bungóságot fejtették ki[’|;'r. Hálfer Sándor és Magza Lajos urak is. Udvarhelyyiékinek a,ren’a­ vide­­ikebe és’ birtokosai, m­iirtt ’ff'izeve^ett1 lap értesül, már’ rkesztelnek* nyilatkozai' érintendő birtokaik átegyenese iránt |i ás lágy a kölozsváti nagyobb föfdbirtokosoktól reméli,­­­hagy e1 téren th­agukát’ném­' fogj­ák A tséget az-^ tetnten­ Nagydn' |kivánatositek:m'ólm­odjá' ,,lja a Szólm­ok Nagyvárad körti voltját, ilielyért1 csak' a Vassínek folraj­okasa; van hátra ,'* minél hörtarább'átadv'áte­ hné a köz­használatnak,­ ez tetemesen elősegítené,­ annak tovább •)­ A hazánkra nézve nagyjel igőeégpren­­ins kenderiparitóil**' ' gyában lapunk lözelebb e, kérdést lehető részletességgel 1 'fejtegető czikksorozatot hozand: ' 1 ' ,''' S­­­a r­ít,' .

Next