Budapesti Hírlap, 1856. november (254-278. szám)

1856-11-23 / 272. szám

Pest. Vasárnap, 212 November 23. IS50 Szerkesztői iroda : Egyetemutcza 2-ik ez. a. 1-ső emeleten. Kiadó hivatal van : Egyetem-utazóban, 2-ik szám alatt, földszint. Megjelenik e Up Tasárnap it finnep utáni napokét királe, mindennap reggel.KI Afixetési díj: Vidékre : fát é­v­r­e : 10 frt, évnegyedre: 5 frt. Helyben: 1­­ 1 é­v r­es 8 frt, évne­gyedre : 4 frt. — A hirdetések ötezer hagáboxott Kirínék egyeneri­ke- Iktatásáért 0 kr,több k­örlárt pedig 4 kr számíttatik.— Egyeeszám 20 pkr. Távirati (magán)-sürgönyök. (Érkeztek a „Budapesti Ilirlap“ szerkesztőségé­hez tegnap szombaton esti 6 óra 12 perczkor.) Konstantinápoly, nov.20. A ministerium véglegesen meg­alakult. Resid pasa nagyvezír. Ali pasa külügy-, Riza pasa hadügy-, Mustafa pasa tárcza­­nélküli minister. Fuad pasa ki­lépett. Paris, nov. 21. Antonini marquis nápolyi k. követ tegnap kikapta útleveleit. KI­fizetbszni helyben: a lep­k­i * ó ő hivat­al­­ában, Egyetem-utoza, 2-dik­liám , földszint; v­i­d­é­k­e­n mindek es. kir. postahivatalnál., — Előfize­tést tartalmazó levelek a czím, lakhely s utolsó posta feljegy­zése mellette pénzzel együtt b­é mentesítve egyenesen e­ladó hivatalbóz utasítandók. HIVATALOS RÉSZ. Ö cs. k. A p o s t o 1­i Felsége f. é. nov. 7 ki legfelsőbb határozata által, az orvosi előkészítő tudományok megürült tanszékére a gratzi orvos­sebészi tanintézetben dr. Schäfer Eduárd má­sodorvost a bécsi közkórházban, legkegyelmeseb­ben kinevezni méltóztatott. Ö cs. k. A­p­o­s­t­o­l­i F­e­l­s­é­g­e f. é. oct. 22-ki legfelsőbb határozata által elhatározó, hogy az ed­digi kincstári igazgatás helyett Szigeten Mármaros megyében, közvetlen a pénzügyministerium alatt álló bánya-, só-, erdő- és jószágigazgatóság állíttas­sák föl. A cs. k. A­p­o­s­t­o­l­i F­e­l­s­é­g­e f. é. nov. 14-iki legfelsőbb határozata által a megürült cs. k. kincs­tármesteri állásra, Sei­dl János Gábort, a cs. k. pénz- és régiségtár őrét legkegyelmesebben kine­vezni méltóztatott. A cs. kir. pénzügyministerium Wurzer Károly fő-számvizsgálót a szerb-bánsági országos pénzügy­­igazgatóságnál saját kérelmére I. osztályú számvizs­gálóvá a pozsoni kerületi pénzügyigazgatósághoz kinevezte. Engedély-okmány. Mi első Ferencz József, Isten kegyelméből Austriai Császár, Magyar- és Csehország, Lombar­dia és Velencze királya stb. stb. Miután kereskedelmi, ipar és közmunkaügyi minis­­teriumunk által, egyetértőleg belügyi ministeriumunk és főhadseregi parancsnokságunkkal, gr. Andrássy György 1855. febr. 4-ki folyamodványa folytán D­e­­breczen­től, N­y­i­re­g­y­h­á­z­a, To­k­aj és Sze­rencsen keresztül s innen Miskolciig és Kassáig vezetendő mozdony vaspálya előmunká­lataira engedély adatott, és miután a nevezett enge­­délykérő közösen több részvevővel nem csak az érintett pályavonalak építése és üzletére, hanem a Török­ szt. Miklós és Arad közti pálya fölállítására, valamint az építés alatt levő azolnok-debreczeni és püspök-ladány­i nagy­váradi állampályavonalak átengedése iránt is végleges engedélyért fo­lyamodott , e kérés folytán megfontolva a vál­lalat közhasznúságát s kereskedelmi ministerünk javaslatára gróf Andrássy György kérelmező­nek s az alább megnevezendő hozzácsatlakozott részt­vevőknek a jelen szabadalmat határoztuk ki­adatni : 1. § Átengedjük ehhez képest gr. Andrássy György mint első engedélykérőnek s a hozzácsatlakozó­­ C o b u­ r g-G o t­h a szász herczeg, herczeg E­s­z­­terházy Pál, gr. Apponyi György, gr. A­p­p­o­n­y­i Gyula, gr Barkóczy János, B­o­­h­u­s János, herczeg Breczenheim Ferdi­nand, gr. Dessewffy Emil, Haber Móricz, Haber Sámuel, gr. H­u­n­y­a­d­y Ferencz, gr. Károlyi György, gr. Károlyi István, b. S­e­n­n­y­e­i Pál, gr. S­z­i­r­m­­a­y István , Szö­­g­y­é­n­y­i László, gr. Trauttmansdorf József, gr. W­a­l­d­s­t­e­i­n János, gr. W­a­ld­stein Keresztély , gr. W­e­n­k­h­e­i­m Antal, gr. W­e­n­k­h­e­i­m Károly, gr. Wenkheim Rudolf, Wirkner Lajos, gr. Zichy Ferencz, gr. Z­i­c­h­y Henrik és Zsedényi Eduardnak az építés alatti állam-vaspályavonalakat a­ Szol­noktól Debreczenig és b) Püspök La­­dánytól Nagyváradig, azoknak mozdony- Üzletre fölépítési kötelezettségével. A nevezett engedélyeseknek továbbá kizárólagos r é ) Miskolczra, d)Miskolciról Kassára,­ e)Miskolczról Tokajon át Debreczen­­be f) Aradról a szolnok-debreczeni vas­­pályavonalhozi csatlakozásra a Püspök-Ladány és a tiszai balpart közötti vonalon, és az engedélye­seknek jogot adunk a nevezett pályavonalakon sze­mély- és teherszállítási üzletre oly módon, hogy sen­kinek az egész engedélyidő alatt nem lesz megen­gedve közhasználat végett vaspályát építeni, mely ugyanazon végpontokat kapcsolná össze, a nélkül hogy új közbeeső pontokat érintene , melyeket az államigazgatás hadtani, politikai és kereskedelmi te­kintetben fontosaknak találna. 2. §. Azon esetre, ha az 1. §-ban engedélyezett pályák végpontjainak egyikét összekapcsoló vasút megengedhetőnek találtatnék, az erről értesítendő engedélyeseknek meg lesz engedve, hogy erre ők maguk folyamodhassanak engedélyért, mely nekik hasonló föltételek alatt előnynyel harmadik kérelme­zők fölött, meg fog adatni. Ugyanezen előjogot nyerik az engedélyesek a pálya folytatására Kassától Galicziába az ottani fővonal összekapcsolására egy mellékvonallal Olasz­faluig a Szepességben, de csak az 1. §-ban engedé­lyezett pályák befejezése után számított öt évi idő­tartamra. 3­ §. Az 1. §-ban c-től f-ig engedélyezett vas­pályavonalak kidolgozott javaslata és tervrészletei, továbbá netán teendő változások az 1. czikkbeni a) és b) vonalak már jóváhagyott tervezetein, hatósá­gainknak jóváhagyás végett bemutatandók, s a kivi­telben a hatóságaink által jóváhagyott tervekhez kell alkalmazkodni, s az engedélyesek egyszersmind az építendő vonalak iránt még pontosabban kijelölendő határozmányokhoz fogják magukat tartani. 4. §. Az engedélyesek köteleztetnek, a kincstár­nak a szolnok-debreczeni és püspök­­ladány- nagyváradi vonalakra tett eddigi mun­kálatok építési költségeit egészen megtéríteni. Ezen építési költségekbe foglaltatnak m­aj minden kiadások, melyek telkek, épületek és egyéb tárgyak váltsága fejében, továbbá a tulajdonképeni építési művekre, valamint az előmunkálatokra, milyenek: a fölmérések, téregyenítések s több efféle, és az építés felügyeletére a nevezett pályavonalak valósá­gos átadása napjáig az állampénztárból az engedé­lyeseknek már kifizettettek, vagy még kifizetendők, mindazáltal levonva az engedélyesek által kellő­leg kimutatandó költségeket, melyek az átadás nap­jáig a kérdésben levő építési munkákon történt ne­talán nagyobb rongálások kijavítására szükségesek voltak; b) a nevezett pályák számára szerzett és tényleg átadott anyagszerekre az engedélyeseknek előlegezett összegek; végre c) a beszerzési költsé­gek kocsikra, szerszámokra és szerelvényekre, me­lyeket az állam rendelkezésükre bocsátott és tényleg átadott. Az ekhép fizetendő megtérítési összeg az ille­n szerződések, keresményi kimutatások a más számadások,valamint az átadási okmány alapján kipu­­hatoltatván, kereskedelmi ministeriumunk által iga­zolva, az engedélyeseknek fizetés végett tudomásul adatnak. (7. §.) 5. § Legkésőbb 1857. jan. 1-ig az építés alatt levő vonalaknak az engedélyesek által át kell vé­tetniük, mikorig az államigazgatás az építést az en­gedélyesek terhére és költségére eddigi kiterjedé­sében folytatni fogja. 6. §. A kincstár csupán arra van kötelezve, az építés alatt levő pályavonalakat (1. §. a és b.) az ahhoz tartozó tervek, költségvetések és számadási kimutatásokkal stb. együtt azon állapotban át­adni, melyben az átadás idején találtatnak. A­meny­nyiben az építés bizonyos építési vállalkozóknak szerződésileg átadatott, az engedélyesek mindazon jogokba és kötelezettségekbe lépnek, melyek az ál­­lamigazgatást e vállalkozók irányában illetik, a az engedélyeseknek az illető szerződések hitelesített másolatai, s előfordulandó szükség esetében az ere­detiek is terítvény s annak idejébeni visszaszolgáltatás mellett kiadandók. Az állam által a kérdéses pályavo­nalakra kötött szállítmány­­szerződéseknek, úgymint: anyagszerek-, kavics- és kapocsfákra stb. az engedé­lyesek által a megállapított szerződési feltételekhez képest épségben kell fenntartatniok. 7. §. A szolnok-debreczeni és pü­spök-ladány­­nagyváradi vonalak építési költségeinek az engedé­lyesek által leendő megtérítése e vonalak üzletbe­­tétele után elsőbbségi kötelezvényekben al­pali tör­­ténend. A nevezett vonalak Üzletmegnyitása napjától évenként mindenesetre 5 p centtel kamatozandó s az államigazgatás által jóváhagyandó törlesztési terv szerint koronként visszafizetendő elsőbbségi kötelez­vények kiállításának módozatai és átadása pénzügyi és kereskedelmi ministereink által fognak meghatá­­roztatni. 8. §. A bal Tiszaparttól a pályavonalak felépítése Szolnoktól Debreczenig és Püspök-Ladánytól Nagy­váradig 1858 végéig, a szolnoki baltiszapart átelle­­nében Szolnokig 1862 végéig befejezendő. Az Aradtól pályatér (1. §. ad f.) 1859 végéig és az 1. §-ban (c. d. és e. alatt) említett többi vonalak 1862 végéig befejezendők. Azon esetben, hahogy az engedélye­sek remény ellenére ezen határidőkig el nem készülnek, az államigazgatás fel van jogosítva az engedélyesek rovására és költségére az építést bevégezni, vagy a hiányt utólagosan kipótolni. 9. §. Az engedélyezett összes pályavonalak szá­mára két sínutra való földtelkek vásárlandók s a fo­lyókon át vezető hidaknak kőfalból előre két sínutra kell épittetniök; az engedélyesek azonban csak ak­kor kötelezték a pályát egy második sínúttal ellátni, ha az egy évi bruttó-jövedelem mértföldenként 150.000 pftra emelkedik. 10. §: Az 1. §-ban említett vaspályavonalak épí­tésénél a katonai tekintetben szükséges követelmé­nyeknek is meg kell felelni­ük. Az engedélyeseknek kötelességük, az en­gedélyezett pályákat az engedély tartama alatt töké­letesen jó és forgalomképes állapotban egyedül saját költségükön, minden igény nélkül az államigazga­tás hozzájárulására, fentartani s a közlekedési esz­közöket mindenkor a közforgalom szükségeihez szabni. 12. §. Az 1. §-ban említett pályák életbelépteté­­sének czéljából az engedélyeseknek megadják e kisajátítási jogot is az arra vonatkozó törvényes sza­­bályok határozmányai szerint. 13. §. Az engedélyezett építés és üzletben­ tartás­­nál az engedél­yeseknek magukat pontosan ezen szabadalom tartalmához, valamint erre nézve fenálló törvényeinkhez (névszerint az 1854. sept. 14-diki vaspálya-engedélytörvényekhez s az 1851. nov. 16-ki vaspálya-üzleti rendhez) s a netán még később kibocsátandó rendeletekhez kell tartaniok , ennek­­ folytán tehát különösen a postát is az említett üzleti rend 68. §-a szerint szállitaniok, mi mellett a posta­igazgatóságnak fenmarad joga , egy naponkint minden­­ irányban kiinditandó vontnak elindulási óráit és annak gyorsaságát meghatározni.­­ A távírda vezetésére nézve az engedélyezőknek kötelességük, nem csak azok felállítását és használását az 1854 sept. 14-ki vaspályaengedély-törvények 10. §. h betű alatti uta­sítása szerint megengedni, hanem az állított vo­nalaknak a vaspálya-személyzet általi őriztetéséről kárpótlás nélkül gondoskodni. Ellenben a vaspálya­vállalatnak is jogában áll saját használatára távírdát állítani és sodronyait az államtávirda póznáihoz erő­sítei. Saját távírdáinak használatában azonban csupán a pálya szolgálatát kizárólag illető közlésekre van szorítva , s azért az államigazgatás felügyelete alatt áll. 14. §. Az államigazgatásnak továbbá fenntartva marad, más pályáknak az 1. § ban említett vonalakba beszakadását megengedni s ezen beszakadás s az azzal járó csatlakozás szolgálatait megállapítni és szabályozni 15. § Az államigazgatás az engedélyeseknek, az engedélyezett összes pályák üzletének megindításától kezdve, az 1. §. a­mi alatt engedélyezett pályákba valóban befektetett s kellőleg kimutatott, az ötvenöt millió ftnyi maximál - összeget meg nem haladó beru­házási tőkétől évi 51/­ % jövedelmet biztosít. A biz­tosított öt százalék a befektetési tőke kamatául te­kintendő , az egy-ötöd százalék törlesztési mennyi­ségül van határozva. a) A befektetési tőke alatt mind az épí­tés mind az első üzleti berendezkedés költségei (t. i. az első üzleti év végéig a közlekedés megnyitása után az engedélyezett egész pályavonalon­ értendők; ellenben ezen biztosításnál az állami pénzügyhatóság a befektetési tőkének a kötebbi ötvenöt milliónyi ma­ximumot netán meghaladó összegére, a vállalatnak az eredeti befektetési tőkéhez nem tartozó netalád­ el­sőbbségi adósságaira a az alapítók által a szabada­lomnak valamely részvénytársulat részére leendő át­engedésénél netán fenntartott kedvezményekre semmi tekintettel sem lesz. b) Az építési költségekhez, melyeknek kamatait az államigazgatás biztosítja, a valódi építési költség aránya szerint az építési idő alatt az egész engedé­lyezett pályavonalon a üzletnek megindításáig kiadott részvények ötszázalékos kamatai is hozzászámítan­­dók­, miből ellenben az egyes pályarészek jöve­delme, melyek az üzletnek korábban adatnak át, mie­lőtt az engedélyezett egész vonal megnyitása be­következnék, levonandó. c) A befektetési tőke törlesztésére határozott egy­ötödszázalékot a vállalat semmi esetre egyébre mint a törlesztésre nem fordíthatja. d) Mennyiben az 1. §-ban említett pályavonalak az üzlet megindítása után évenkint a fölebbi maximál­­összeget meg nem haladó befektetési tökének, az ü­z­­letbentartás költségeinek levonása után, évenként még 5­­1 százalékát sem hoznák be, jogosítva vannak az engedélyesek a fölebbi maximálösszegig a kincs­tártól a kiegészítést követelni. e) Hahogy a befektetési tőke a fölőbb említett öt­venöt milliónyi maximálösszeget meghaladná, a ki­nem adatik; ellenben ha a valódi, kellőleg kimuta­tandó építési költség az idézett maximálösszeget el nem éri, ekkor a kamatbiztosítás csupán ezen kisebb építési összegre terjed ki. f) Azon összeg, melyet az államigazgatás az el­vállalt kamatbiztosítás folytán fizet, csupán az enge­délyesek irányában teljesített, négy százalékot ka­matozó előlegfizetés gyanánt tekintendő olyképen, hogy mihelyt az engedélyezett pályák évi jövedelme együtt véve a biztosított évi járadékot meghaladja, az ebből eredő többlet azonnal az előlegnek kama­tostul az államigazgatás részére leendő visszafizeté­sére egész a teljes törlesztésig fordítandó. g) Ha hogy az engedélyesek az engedély lejárta vagy visszaváltása idején a fölebbi kamatbiztosítás folytán az államnak még valamelyes összeggel tar­toznának, ezen összeg a vállalatnak még megmaradt vagyonából fizetendő ki. 16. §. Az államigazgatás jogosítva van, egy általa kirendelt egyén által minden kezelésről magának tu­domást szerezni, hogy azon meggyőződést nyerje, mikép az igazgatás és számadás nem történik oly módon, mely a fennebb elvállalt biztosítást igazolható ok nélkül érvényre emelhetné. 17. §. Az 1. §-ban említett pályavonalak számára a járati- és fuvardíjak maximuma következő megszo­rításoknak vettetik alá : A díjmaximum austriai mértföldenként arany és ezüst pénzben, azonban en­nek időszerű értéke szerint országos értékben sze­dendő, és pedig utasoknál egy személytől az I. osz­tályban 20 pkr, a 2. oszt. 15 kr., a 3. oszt. 10 kr. Gyorsvonatoknál, melyek csak 1. és 2. oszt. kocsi­kat vihetnek, szabad e tarifát 20 %-al fölemelni, azon föltétel alatt, hogy a gyorsvonatoknál megtar­tandó járati gyorsaság nem csekélyebb , mint a déli államvaspálya gyorsvonatainál. Az árukat illetőleg rendes gyorsaság mellett a bécsi mázsától 1. oszt. 11/1 kr, 2. oszt. 13/4 kr, 3■ oszt. 2ra ki­fizetendő. Az áruk osztályozása, a többi tárgyak fuvardíja, a mellékdíjak s fuvarhatározmányok megállapítására nézve akkér kell eljárni, hogy az idevágó díjak és határozmányok semmi esetre sem lehetnek magasab­bak és terhelebbek, mint a déli államvaspályán Ezen árutarifa azonban csak 1874. év végéig marad ér­vényben. Ezen idő lejárta után a tarifának az 1854 sept. 14-ki vaspálya-engedélytörvények­ értelmébeni revisiója következik be. Az időszerüleg megállapított tarifát az engedélyesek az államigazgatás jóváha­gyása nélkül se az összes, se egyes vonalak vagy tárgyakra nézve nem emelhetik föl. Ha az enge­délyesek valamely küldőt vagy fuvarvállalkozót bizonyos föltételek alatt a díjak leszállításában része­sítenek, kötelesek azt minden küldő vagy fuvarvál­­la­kozóval engedni, kik hasonló föltételeket elfogad­nak, olykép, hogy személyes kedvezmény semmi esetre se foglalhasson helyet. 18- S- Az oly felektől, kik a vasutat a tartozó me­net- vagy fuvardíj előleges letétele nélkü használják, vagy a küldemény neme vagy súlyának valóban kimon­­data alul vagy más egyéb módon a vál­alatot meg e­­vidi­nt megkísértik, a tar­fa szerinti d­­ három zoros öszlete vehető, mire nézve azonban a k re­kedelmi miniszerürk altal kö­elebb megállapitandó módora ok tartandók szem előtt. 19. §. A katonaszállí­ások leszáll­­ott tarifadíjak szerint eszközrendők, melyek a katonaságra nézve egyenkint vagy testületben, a szokott díjnak egyhar­­madát, lovak , pogyász , katonai tárgy­i és stadsze­­rekre nézve annak felét teszik. Egye kint utazó katonai feledtől, őrmestertől lefe­l, a n­u­oló kocsi­osztályban a tsz­f .szerinti díjnak csak fele köv­e­tel­hetik. Oly fuvartárgyaktól, melyek egy társosztály­ban sincsenek fölsorolva, a fuvar a másodosztályú árukra nézve fennálló díj szerint fizette­­k. 20. §. Az államigazgatásnak joga van az élelem­­szerek rendkívüli drágasága eseteiben , azok fuvar­díját az ármaximum felére, de csak a drágaság tarta­mára, leszállítani. 21. § Államtisztviselők és szolgák, kik a vasutak igazgatása és üzlete fölötti felvigyázatot vezető ható­ság megbízásából, vagy a kincstárnak ez engedély­ből eredő érdekei megóvása végett a vasutat hasz­nálják, s magukat hatóságuk megbízó iratával igazol­ják, pogyászaikkal együtt ingyen szállítandók. 22. §. A szabadalom időtartama kilenczven évre állapíttatik meg, 1858. január 1-től számítva. 23 §. Harmincz év eltelte után az államnak mindenkor joga van a jelen engedélyt s illetőleg az engedélyezett pályavonalakat beváltani. A beváltási ár meghatározása végett a vállalat évi tiszta jövedel­mei a valóságos beváltást megelőző hét évről ki­számíttatnak, ebből a legkedvezőtlenebb két év tisz­ta jödelme levonatik, és a többi öt év átlagos tiszta­jövedelme, arany- vagy ezüst pénzben, számíttatik. Ez átlagos ősziét, mely azonban a befektetett tőke 5 és százlék­jánál kevesebb nem lehet, az engedélye­seknek évi járadékul félévi részletekben arany vagy ezüst pénzben az eredeti engedély-időszak leteltéitg fizetendő sz.

Next