Budapesti Hírlap, 1857. február (26-48. szám)

1857-02-25 / 45. szám

Pest. Szerda, 45 Szerkesztői iroda :­ Egyetem­ utcza 2-ik sz. a. 1-ső emeleten. Kiadó hivatal van: Egyetem­­ utczában, 2-ik szám alatt, földszint. Megjelenik e lap, vasárnap és ünnep utáni napokat kivéve, mindennap reggel. Előfizetési díj : Vidékre :félévre: 10 frt, évnegyedre: 5 frt. Hely­ben : félévre: 8 frt, évnegyedre: 4 frt. — A hirdetések ötször halálozott sorának egyszeri beiktatásáért 6 kr, többszöriért pedig 4 kr. szá­­mittatik. — Egyes szám 20 pkr. Előfizethetni helyben: n­ap kiadó hivatalában.^Egyetem-utcza, 2-dik szám, földszint; vidéken minden cs. kir. postahivatalnál. — Előfizetést tartalmazó levelek a czim. lakhely s utolsó posta feljegyzése mellett a pénzzel együtt bérmentesítve egyenesen a kiadó hiva­­talhoz utasitandók. HIVATALOS RÉSZ. A cs. k. Apostoli Felsége b. Schmid­­b­u­r­g Rudolf ezredest a cs. k. hadsegédi testü­letben, cs. k. kamarási méltósággal legkegyel­mesebben fölruházni méltóztatott. Ő cs. k. Apostoli Felsége nemes B­r­a­m­­­bil­la Luigi és nemes Albertoni Antoniót cs. k. kamarási méltósággal legkegyelmesebben fölruházni méltóztatott. A budai cs. k. országos pénzügyigazgatósági osztály L­e­s­s­k­a Pál volt adópénztárnokot a pesti kerületi jö­vedéki gyűjtő pénztárhoz ideiglenes hivataltisztté ki­nevezte. A budai cs. k. országos pénzügyigazgatósági osztály a budapesti cs. k. adóbizottmánynál megürült ideigle­nes II. osztályú számvevőségéül állomásra S­zum­­p­­­i­k Fülöp ideiglenes irodai segédet, és az ez által üresedésbe jött ideiglenes III. osztályú irodasegédi ál­lomásra Charmant Rudolf a cs. k. magyar állami számvevőségnek segéddolgozóját nevezte ki. F. é. febr. 11-én a bécsi cs. k. udvari- és államnyom­dában a birodalmi törvénylap VI. darabja megjelent és szétküldetett. Tartalma: 22. sz. Császári rendelet 1857­ jan. 21-ről, mely által az alsó austriai súly- és mérték Stiria koronaországban egyetlen törvényes mértéknek nyilvánittatik. 23. sz. Hirdetménye a pénzügyministeriumnak 1857. jan. 31-től — hatályos az általános vámkötelékbe tar­tozó koronaországokban — a tetseheni II. oszt. fővám­hivatalnak a bodenbachi 1. oszt. fővámhivatal exposi­­turájává átalakítása iránt. 24. sz. Kibocsátványa a kereskedelmi, ipar és köz­épületek ministeriumának 1857. febr. 1-jéről, mely által az 1857. jan. 28-ki legfelsőbb határozat folytán az alsó austriai mérték- és súlynak Galicziába bevi­telét illető 1855. aug. 6-ki cs. rendelet foganatosításá­nak határnapja 1857. ápril 1-jéig terjesztetik ki. 25. sz. Rendelete a bel-, igazságügyministeriumok­­nak s a legfőbb rendőrhatóságnak 1857. febr. 3-tól, hatályos az összes koronaországokban, kivéve a kát. határőrvidéket, aláíróknak vagy előfizetőknek külföldi nyomtatványokra gyűjthetése iránti engedélyadás ille­tékességét illetőleg. 26. sz. Rendelete a pénzügyministeriumnak 1857. febr. 5-ről — hatályos az általános vámterületbe fog­lalt koronaországokra — a külföldi kelmenyomtatások gyártatüzletéhez külföldről vett rézhengerek vámkeze­lését illetőleg. NEMHIVATALOS RÉSZ. Pest, febr. 25. VISSZAPILLANTÁS AZ 1856-d. ÉVRE. V. A pozsoni közigazgatási terület. A gyapont, melyben a községélet legtöbb ér­dekei egyesülnek, mindenekelőtt a községi ház­tartás rendezett állapota. Valamint a kisebb csa­ládi körben főleg a pénzkérdés azon tengely, mely körül a közös családi ügyek nagyobb része forog, úgy a községi életben is. Rend, nyilván­­ság, takarékosság és körültekintő vezetés itt úgy mint ott, életföltételei a virágzó állapotnak. Ren­dezetlen állapotú családok, valamint pénzügy tekintetében lehanyatlott községek csak igen rit­kán fognak jólétre vergődni. A községi javaknak helyes, könnyen ellen­őrizhető kezelése nem csak egy észszerű gazdá­­szatnak postulatuma, nem csak a reál­hitel iránti igénynek conditio sine qua non-ja, egyszersmind szükséges kellék arra is, hogy a közérzület föl­­élesztessék s minden egyes községi tag érdeke az összeségnek közös érdekeihez tartósan és gyü­­mölcshozólag lebilincseltessék. Ezen nézetektől vezéreltetve teljes igazságot kell szolgáltatnunk azon törekvéseknek, melyek által sikerült, a pozsoni közigazgatási terület összes 2432 korábban jobbágy községeiben nem­csak a régibb számadásokat megvizsgálni és igazolni, hanem jövőben is a községi háztartás­nak oly értelmes, világos vezetését és számvite­lét létesítni, hogy a most leltárak, praelimináriák és számadással ellátott vagyonkezelés a hatósá­gok által szintoly könnyen ellenőrizhető, mint bármelyik községi lakos által az egyszerű szám­adási okmányoknak mindenkinek megengedett megtekintése útján helyesen megítélhető, végre minden nem igaz eljárásnak eleje vétethetik, vagy legalább az könnyen bebizonyíttathatik. A pozsoni közig, terület összes katasztrális községei költségvetéseinek csak ily körültekintő számvitel mellett létesíthető összeállítása után, és pedig az 1850 évre következő nem érdekte­len eredmények tűnnek ki. A saját jövedelem a terület 2236 katasztrális községében az említett évre tesz......................... 1,384,256 ft 20 kr a kiszámított szükség . . 1,868,745 „ 36 „ úgy hogy a kitűnt szükségleti többlet hozzászámításával. 61,631 „ 33% „ ily hiány tűnik ki . . . 546,120 ft 49% kr, melynek a községi költségeknek az egyenes adóforintokra kivetése által kell fedeztetnie. E tekintetben nagy eltéréseket és különbségeket látunk az egyes községekben, egészben 256 köz­ségben semmi adópótlék sem létezik, és pedig az ily községeknek általánosan és aránylagosan legnagyobb száma van Bars és Hont megyében, az absolut legcsekélyebb szám Liptóban, arány­lag legkisebb száma az ily pótlék nélküli köz­ségeknek végre Trencsén megyében van. Szám tekintetében is nagy különbség létezik, a községi pótlék maximuma 1 ft 30 kr a köz­vetlen lakbér- és személy­kereseti adóforinttól (tehát 150%) Zólyom megyében, az egy adóírt utáni a­ár minimum pedig Alsó-Nyitra megyé­ben található, bárha minden megyében magában az egyes községek még legmagasb, közép és legalacsonyabb adótétel szerint is feloszthatók. A legcsekélyebb ingadozások találhatók : legmagasb közép legkisebb pótlékkal Trencsén m. községeiben 15 kr. 9—12 kr. 3 kr. Liptó „ „ 15 — 10—12 „ 2 „ Komárom „ „ 24 — 8—12 „ 2 ,, Alsó-Nyitra m. ,, 25 — 6—10 „ % » Szabad kir. város a pozsoni közigazg. terü­leten van t­­­z, szervezett tiszthatósággal a poli­tikai ügyletvitel számára és n­y­o­l­c­z az ebbeli részvétel nélkül. A szabad kir. városokat ille­tőleg is a háztartás nyilvánságban tartására és egyszerűsítésére c­élzó igazgatási szervezet ren­dezése részint teljesen, részint majdnem teljesen végre van hajtva, úgy hogy a községi ügy pon­tos kezeléséről maga a községi törvény megjele­néséig is általában kellőleg gondoskodva van. A nagyobb városok közöl csupán P­o­z­s­o­n városa költségvetésével kívánunk foglal­­kodni. Az 1848 és 49-ki eseményeknek termé­szetesen itt is, úgy mint Magyarország legtöbb községeiben, a pénzügyi kezelésre fölötte kedve­zőtlen befolyást kell­ gyakorolniok, mely körül­ménynek tulajdonítható főleg, hogy ezen község passiv álladéka 736,523 ftra ment, holott az ac­­tiv álladék t. i. a törvényes oltalom alatti alap vagyon 2,402,424 ftot tesz 84,524 ft évi tiszta jövedelemmel (nem egészen 4 százalék.) . A községi szükségletek fedezésére ezen jövedelem nem elégséges, s a hiánynak 25%, vagy közvet­len adóforint utáni 15 kvnyi községi pótlék, há­rom lakbérk­rajerár, vagy az évi lakbér 5%-ja által kell fedeztetnie; mi mellett azonban a jó­tékony intézetek számára a kegyes adományok szokásos gyűjtése elmaradt. Az 185%-ks költségvetésben a saját jövedelem 315,930 ft 29%-ra a szükséglet 423,166 ft 43 % „ ekként a kitűnő hiány 107,236 ft 13% „ van fölszámítva. Ha ellenben meggondoljuk, mily jelentékeny összegeket fordít a pozsoni városközség köz­hasznú czélokra, s mily eredményeket vívott ki ily rövid idő alatt, úgy a pénzügyi igazga­tás észeredményét bizonyára kedvezőnek és kie­légítőnek mondhatni, mert 47,839 ftnyi passivum visszafizettetett, egy fölreáltanoda 12,000 pftnyi évi költséggel állíttatott, a városi tanodák telje­sen kijavíttattak, s mintatanodákká alakíttattak; a légszeszvilágítás behozatott, végre egy átkelési kaszárnya és katonai kórház állítására jelenté­keny összegek szavaztattak meg. Pozson városának jó és olcsó hússal és ke­nyérrel ellátása folyamatban levő bizottmányi tárgyalások tárgyát képezi, melyeknek ekkorig kitűnt eredményei a hús- és kenyérárak uj föl­­számításában, valamint szabályozott marha- és húsvizsgában már jelenleg is világosan mutat­koznak s egy uj vágóhídnak nemsokára bekö­vetkezendő fölállításában és egy kilátásba hely­­zett húspénztárban még inkább fognak nyilat­kozni. sz. TELEKKÖNYVI ELŐJEGYZÉS ÉS FÖL­JEGYZÉS. N­L (Lásd :Budapesti H.1­43. sz.) a) A közokiratoknak általános értelmezését a polg. perrendtartás 114-ik§-ában találjuk, mint­hogy azonban az előjegyzésre alkalmas közok­iratok alatt jelennen csak azokat vehetjük, me­lyek mind lényegük mind külalakjukra nézve valamely jogot vagy követelést tartalmaznak magukban, a polg. perrendtartás idézett §-sának b) c) d) pontjai alatt említett hitelesítvényi, jegyzőségi, hajhászi, születési, házassági okmá­nyok s jegyzőkönyvek ide nem számíthatók; el­lenben különösen ide tartoznak: a közhatóságok s jogosított jegyzők által minden törvényes ügy­letekről hivatalosan fölvett iratok, ha ezek a be­­keblezés végett a magán okiratokra nézve kisza­bott belső kellékekkel ellátják,­­ továbbá: a bíróságok vagy más jogosított hatóságok által fölvett végrehajtató egyezségek,— s végre azon okiratok, melyek valamely közhatóság végre­hajtató ítéletének minőségével bírnak, mint kü­lönösen a jogerejű bírói határozatok, a vételári kimutatások birói jóváhagyásai; — az átvételi árra fizetés végett utasított vagy ez által nem fö­­dözött s ennélfogva kitörlendő tételek tekinteté­ben; — elárverezett javakat tárgyazó átadási ok­iratok ; — a hagyaték tárgyalási hatóságnak az 1854. august. 9-ikén kelt cs. k. nyilt parancs 177- s 178-ik §§-saiban kijelölt okiratai; — a hátra­lévő adók, törvényes illetékek (százalékok) és járulványok fizetésére vonatkozó kimutatások s rendeletek. b) A­mi a kártérítési határozatok lényegét illeti, bővebben olvashatni annak jogi magyará­zatait az ált. polg. törvénykönyv 1293—1349-dik §§-ig; azon határozatokra nézve mindazáltal, melyek a kártérítésről szóló most említettük §-ai által kijelölt esetekben elősorolvák, különösen : a vagyon s joghasználati, (1323) kamatfizetési, (1334) kötbéri, (1336) s kezességi (1348) ítéle­tek, egyezségek, s szerződésekre keletkezett bi­rói határozatok sorozandók. c) Az adósság kifizetésére vonatkozó s birói­­lag adott engedély alatt értetendő különösen azon eset, midőn az ált polg. törvénykönyv 1422-dik §-sa értelmében, az adós helyett, en­nek beleegyeztével, egy harmadik tud és akar az elvállalt kötelezettség mértékéhez képest fizetni. d) Oly esetben továbbá, midőn valamely adós­ságot azon okból, mivel a hitelező ismeretlen, távol van, vagy az ajánlott kielégítéssel nem elégszik meg a hitelező, vagy ismét más fontos oknál fogva a hitelezőnek nem lehet kezéhez jut­tatni : — az adósnak szabadságában áll a fize­tendő dolgot (pénzösszeget) a bíróságnál letenni, a mi által aztán jogot nyer arra is, hogy ha az ilykép kielégített adósság ellene be — vagy előjegyezve lenne, azt a telekkönyvi jegyző­könyvből kitöröltethesse. E most említetteken kívül előfordulnak még a haszonbérleti s szolgalmi viszonyok körében oly esetek is, melyek valamint a haszonbérlők s tu­lajdonosok, úgy szolgalmi viszonyokban a szom­szédokra különösen ajánlják az előjegyzést s méltó jogalappal is birnak arra. Ezen esetek ily alakban fordulhatnak pedig elő: kibérel — pél­dául — valaki egy jószágot, — tegyük tiz évre; — azonban mielőtt a bérletidő kitelnék, a tulaj­donos elhal, vagy azon jószágot eladja s elcse­réli. A törvénynél fogva kellő fölmondás mellett, az új tulajdonos, minden magára vonatkozó kár­térítés nélkül a bérleti szerződvényt fölbonthatja; ellenben ha a bérleti szerződvény a nyilván­­könyvbe előjegyezve vagy beiktatva van , dolog­­bani jogot nyer, vagyis a következő új birtokos tartozik a kötött bérletszerződvényt a hátralévő időre is megtartani (p. tk. 1095 §.) S megjegy­zendő , hogy ezen eset kivételt aztán csupán a szükséges birói eladásoknál szenved, — de a bérlő az előjegyzés által mégis azt nyerte, hogy a polgári törvénykönyv 1121-dik §-sa értelmé­ben, tökéletes kárpótlást követelhet. — A szol­galmi viszonyokban pedig ily esetek adják elő magukat. Egy valaki házat építtetvén, arra van például szüksége , hogy az ablakokat a szom­széd udvarára nyittassa. A szomszéd ezt részint barátságos indulatból, részint más okokból meg­engedi , azonban néhány év múlva változván a kérdéses ház tulajdonosa, a szomszéd ellentmond s be akarja rakatni az ablakokat. Quid juris, a mikép biztosítandja magát az új tulajdonos ? Csak úgy , ha előde a szomszédtól nyert szol­galmi jogot az építéstől kezdve három év le­­folyta alatt el nem mulasztotta a telekkönyvi jegyzőkönyvbe beiktatni, mert a polg. törvk. 481-dik , úgy az 1855. decemb. 15-dikéről kelt ministeri rendelet 66-dik §-sa értelmében : a szolgalom dologbani joga ingatlan dolgokra s általában oly tárgyakra, melyek nyilvány­­könyvbe beiktatvák , csak az azokba beiktatás vagy előjegyzés által szereztethetik. Hasonló esetek merülnek föl a szolgalmi viszonyok köré­ben az ereszjog, — az esővíz leeresztésének joga, — a gyalogösvény, marhacsapás és szekérút joga, a vízvezetés, a legeltetés, s több efféle jo­gok élvezhetésére nézve , melyek az új telek­könyveknek jelen végleges szervezésénél figyel­münket annál inkább magukra vonják s igénybe veszik , minthogy hazánkban eddigelé (némely nagyobb városok kivételével), a most említett szolgalmi jogok különbe­n is nagyon ingatag ala­pon feküdtek s ép azon okból, számtalan pörle­kedésekre is szolgáltattak alkalmat Február 25.1857 Bécs, febr. 23. A Küllapok híresztelik, hogy az austriai ka­binet köriratot bocsátott az európai nagyhatal­masságok udvaraihoz, melyben a dunai fejede­lemségek további megszállva tartásának szüksé­gét kifejti,­­ a többi közt az ismeretes Moniteur czikkel indokolja. Ha jól értesültünk, a Moniteur czikk jelentősége, különösen a császár trónbe­széde óta, nem oly nagynak tartatik, hogy akár a körirat, akár az általa érintett rendszabály, a dunai fejedelemségek további megszállva tartása szükségesnek látszanék. A mi seregeink kivonu­lását illeti, az ennek idejét meghatározandó 1. f. parancs még el sem küldetett, csak a seregek útkészen tartásának előkészítése rendeltetett el; e részben tehát nem volna szükség a kivonulási parancs visszavételére, miután ily parancs még nem létezik. De ezen kívül is a császári kabinet jogos befolyása a dunai fejedelemségek szerve­zésére nem annyira egy hadseregnek ottani je­lenlététől feltételeztetik, mint inkább azon ter­mészetes súlytól függ, melylyel az európai areo­­pag körében hatalma­s akaratereje által bir, s melyet minden európai kérdésben, legyen az bármi messze fekvő reánk nézve, mindenkor gya­korolt, de soha kitűnőbb sikerrel, mint az újjá­születés e néhány évi korszakában , továbbá te­kintélye­s akaratszilárdsága mellett biztosítja befolyását e kérdésben a vele legközelebben ér­dekelt Törökország biztonsági érdeke, Anglia támogatása, s a franczia császár ildomos békés hajlamai. Ezzel nem akarjuk azt mondani, hogy nem léteznek eshetőségek, mik a fejedelemségek megszállásának meghosszabbítását maguk után vonhatnák; csak annyi tény, hogy a császári ka­binet e pillanatban ezt indokolva nem véli, s hogy nyugodtak lehetünk a kérdésnek austriai értelemben megoldására nézve, ha egy katonánk Bem leend is a fejedelemségekben szállásolva. — Említettük annak idején, hogy egy általános né­metországi útlevél-egyesség (Pass­­convention) létrehozatala van szóban a kormá­nyok közt,mint a pénz-, váltótörvény- is mahol­nap vámrendszer-egység kiegészítése, s utaltunk egyúttal a birodalmi eddigi útlevé­l-rend legközelebbi módosítására.Ezen a tegna­pi hivata­los bécsi lapban megjelent, legfelsőbb rendelet kiválólag közgazdászati intézkedés,­ mert az óriásilag, kifejlett közlekedés mellett meg nem felelhettek immár a félszázados rendszabályok a közigényeknek ; akadályozák a forgalmat, a­nélkül hogy biztonsági tekintetben kielégítő át­­nézetet adtak volna az utazók tömege felöl. Főbb pontjai e rendeletnek , hogy útlevélvizs­gálat csak a birodalom határain történik ; a bi­rodalmon belül az útlevél hivatalos elvétele, f­eltétele megszünend, s a belföldiek útlevél he­lyett igazolási jegyeket kapnak. — Ámbár rég hallatszott, hogy újabb vasútengedélyek nem fog­nak kiadatni, mégis néhányat hoztak az utolsó hetek; ezekről megjegyzendő, hogy nagyobb vo­nalak összekötő vagy kiegészítő részeit képezen­­dik, s mint ilyenek engedélyezésük el sem volt halasztható, nem is volt kérdéses; más részről a részvények túláradása ellen történtek némi in­tézkedések , mint például, a galliciai vasútnál a syndicatus fölállítása, vagy a prága-pilseni vo­nalnál azon intézkedés, hogy részvények egyáta­­lán ki sem adatnak, hanem a vállalkozók, Hg Metternich, Windischgrätz, s Lämel bankár azt saját költségükön létre is hozzák.­­ A hír, mi­szerint a hitelintézet s egyéb új vállalatokra a befizetések föl fognak függesztetni, mint a haus­­sier-k tőzsdei kacsái egyike, megc­áfoltatott.

Next