Budapesti Hírlap, 1857. november (250-274. szám)

1857-11-26 / 271. szám

Pest Csütörtök, HIVATALOS RÉSZ.­ ­ cs. k. Apostoli Felségei, é. 19-diki legfelsőbb határozata által a kassai székeskáp­­talannál olvasókanonokká Lipcsei György czimzetes prépostot és éneklő kanonokot; ének­­lőkanonokká Marczényi Mátyás czimzetes apátot és örkanonokot; örkanonokká A­r­o­s­s­y József székes archidiacont és kanonokot; székes archidiaconná Mihalovics József czimzetes apátot és canonicus seniort; canonicus seniorrá Jergencz Ferencz canonicus juniort; és ca­­nonicus juniorrá Szabad Ferencz hittanárt és alrectort a kassai papnöveldében , továbbá czimzetes kanonokká Mayer Károly töltszéki lelkészt és járási esperest, legkegyelmesebben kinevezni méltóztatott. öcs. k. Apostoli Felsége sajátkezüleg aláirt okmány által­­ a 11 é . Frigyes ezredest és a tiroli császár-vadász-ezred parancsnokát, az austriai birodalom bárói rangjára legkegyelme­sebben fölemelni méltóztatott. Ő cs. k. A­p­o­s­t­o­l­i F­e­l­s­é­g­e f. é. nov. 21 -ki legfelsőbb határozata által Stanke Ferenchez a bécsi orsz. törvényszék segédhivatalainak első igazgatóját, sokévi kitű­nő szolgálatai elismeré­séül, koronás arany érdemkereszttel legkegyel­mesebben földisziteni méltóztatott. A cs.k. Apostoli Fels­ége f.é nov. 16-ki legfelsőbb határozata által nemes P­a­p­­­i Jánost követte a velenczei központi congregatiónál a Rovigo tartomány nemesi birtoka részéről legke­gyelmesebben kinevezni méltóztatott. A cs. k. Apostoli Felsége f. u.nov. 17-ki legfelsőbb határozata által S a­­­z­k­e Bruno fö­­hadikönyvvivőt és a kat. főözp. számvivő osztály főnökét, osztálytanácsossá a legfőbb számvivő­­ségi ellenőri hatóságnál legkegyelmesebben ki­nevezni méltóztatott. A magas cs. k. pénzügyi ministérium e következő másodosztályú pénzügyőrségi biztosokat, Prinz Jánost,és Wintuschka Károlyt a soproni,L­o­s­e­r Magnust a kassai, s Grosser Adolfot a budai köz­­igazgatási területen elsőosztályú pénzügyőrségi biz­tosokká véglegesen, továbbá eddigi ideiglenes má­sodosztályú pénzügyőrségi biztosokat Guckler Edét a nagyváradi, Fieber Károlyt a soproni, Szydlowszky Józsefet s Dietl Józsefet a pozsoni, St­o­z­i­­ Józsefet a kassai, s végre S­­­a­­n­­­e­k Antalt s Bonitzky Györgyöt a budai köz­­igazgatási területen ugyanazon állomásukban vég­legesen kinevezte. A magyarországi cs. k. Főkormány a magyar kincstári irattárnál Budán megürült ideiglenes al­­irattárnoki állással, alkalmazhatósági helyzetben levő pénzügyi tanácsos K­e­s­z­­­e­r Jánost, pénzügy­­tanácsosi czime és rangjának legfelsőbbleg tudomá­sul vett meghagyása mellett, bízta meg. A budai cs. k. országos pénzügyigazgatósági osz­tály a pesti és budai cs. k. vonal- és fogyasztási adóhivatalokhoz S­k­r­a­y Ignácz ellenőrt ideiglenes adószedővé és F­r­i­e­s­z Antal fogalmazói dijnokot ideiglenes segéddé kinevezte. NEMHIV­AT­ALOS RÉSZ Legfelsőbb jóváhagyással a következő politi­kai menekülteknek: Illés László, Kolonrath Károly, K­o­s­z­t­k­a Lajos, T­ö­r­ö­k Lajos, K­o­­vács Imre, Burchard Gusztáv ist. Szabó Sá­muel és C­s­i­n­k Jánosnak Magyarországból, Kaszab József, Fischer Sándor és Neu­­d­e­n­b­a­c­h Ferencznek a temesi bánságból, Grundbeck János, Topolnicki János és Hoszowski Államnak Galicziából, továbbá Vitos Gergelynek Erdélyből saját kérelmükre a büntetlen visszatérés az austriai cs.­államokba megengedtetett. Karolina Augusta császárné ő felsége a mainzi lőpor-fellobbanás által kárvallottak­nak kétezer pengőforintot szentelni méltózta­tott. Pest, november 25. (Politikai k­apuszem­le.) Ha a mozdulni nem akaró dunafejedelemségi és dánholsteini kérdéstől elnézünk, Piemont és Belgium azon KIEGYENLÍTÉSI FŐFELTÉTEK AZ URBÉR­­ TARTOZÁSI HÁTRALÉKOKNÁL.­­ Ha a kérdéses sept. 26-ki cs. k. nyiltpa­­rancsnak 7-dik és 9-dik §§-sait összevetjük, a sz. két ország, anely e perezben politikailag legér­dekesebb ; mind a kettő választási küzdelemnek szinhelye, mind a kettőben a clericális párt, bár kisebbségben van — hősiség védi magát a li­­beralizmus megtámadásai ellen. Piemontban már­is megközelítőleg tudhatni, minő irányban ál­­landanak egymáshoz a pártok ; a legszélső bal­oldal , a republikánus és Mazzinista színezetű szabadelvűek pártja igen csekély számmal lesz képviselve az új parliamentben ; körülbelül egy harmadrészét a képviseletnek a clericális párt emberei teendik, a többi a kormányé lesz.a Cavour kabineté tehát mindenesetre győztes marad s az ország többsége helybenhagyja azon politikát, melyet nyolcz év óta „a Ticino, ligu­­riai tenger és genfi tó közt“ követnek , hanem e diadal mellett nem szabad kicsinyleni az el­lenzék súlyát sem , mert ez — bár megveretett, de férfiasan küzdött s azon várakozásra jogosít, hogy minden apró parliamentáris győzelmet tel­jes terjedelmében föl tud majd használni. A vá­lasztás körüli agitatio fényesen tanusítá, miszerint a ministeriumi pártnak állhatatos, ügyes és buzgó ellennel van dolga ; a püspöki kiáltványok mel­lett az alsó rendű papság közvetlenül is hatott a népre, melynek hirdetve jön, hogy inkább ma­radjon el a misétől s isteni tisztelettől, mintsem a választásoktól. Átalában senki sem fogja rész né­ven vehetni a cleri­ális párttól, hogy saját ér­dekei mellett az alkotmány által kijelölt utón annyi buzgalommal működik, habár itt ott a cselnek is némi hely engedtetett, az hirdettet­­vén, miszerint Cavour az országot kálvinistává akarja tenni, hogy a liberálisok protestáns or­szágok, nevezetesen Anglia és Schweiz pénzével megvesztegetvék stb. Elég az hozzá, hogy a cleri­­cális párt a semleges ellenállás elvéről le­beperlött követelések tárgyalásának mind hatá­­­rára mind a bírói illetékességre nézve észre kell vennünk, hogy az utóbbi §-us sokkal nagyobb kört jelöl ki a szolgabirói eljárásra nézve, mint milyen az előbbi §-ban van körülírva. A hetedik §-us ugyanis csak azt teszi kötelességévé a tár­gyaló szolgabírónak , hogy ha a követelés volta iránt jogerejű ítélet vagy egyesség létezik, a szolgabirói hivatal pusztán csak arra szorítandó hogy a fizetés határidői iránt az egyezség létrehozása megkísértessék. Ebből azt lehetne következtetni, hogy a tárgyaló szolgabírónak a követelés mivoltának tisztábahozatalába bocsát­koznia, vagy annak vitatását s feszegettetését a felek részéről, megengednie nem szabad. S ezen föltétnek helye van még akkor is , ha a b­eper­lött követelés iránt már régebben meghozott jog­­erejű ítéletet , egyezséget tartjuk szem előtt, an­nál inkább, mivel ezen ítéletek s egyezségeknek természetükben fekszik, hogy miután már jog­erejükké váltanak, azokat felbontani, módo­­sítni, megváltoztatni vagy mindkét fél közös beleegyezése nélkül azoktól elállani, nem sza­bad ; — sőt annyira nem, hogy ha teszem az ily egyezségek s ítéletek alapján valaki végrehaj­tást kér a megyei hatóságtól, ez tartozik meg­engedni a kért végrehajtást, minthogy az ily ké­relem elutasításának s bővebb tárgyalásának a 8 dik §. szerint csak akkor lehet helye, midőn az említett nemű egyezségek s ítéletekben a fizetési határidők nincsenek meghatározva, így hát mint mondok a szolgabírói hatáskör a határidők iránti egyezségkísérlet tekintetében is csak oly esetek tárgyalására volna jogosítva, hol léteznek ugyan jogszerű egyezségek s bírói ítéletek, de azokban a­nélkül, hogy a fizetési határidőkről szó volna csupán a tartozás mivolta van constatirozva. — S minthogy épen az ily egyezségek és intő mondván, késznek mutatkozik az alkotmányos téren elleneivel erélyesen megküzdeni. zezek a leganámosabbak, lényeges dolog tudnunk Hasonló buzgalmat látunk ugyanezen részről s flem áll-e a 9-cik­t­us egyenes ellenfélben a ITM. Belgiumban, hol — a legújabb miniszerváltozás következtében — a clericalis párt szintén az el-us egyenes ellentéten a most fejtegettük 7-dik §­sát ? A­ kilenezedik §-us ugyanis már nem azt engedi meg az eljáró szolgabirói hivatalok­nak, hogy egyedül a határidők megállapítása s a követelés fölszámítására vonatkozó viszonyok tisztába hozatala körül tegyenek meg min­den lépéseket , hanem fölhatamozza őket arra is , hogy ha a beperölt követelés v­i­­lágos volta a­ jogerejű ítéleten se pe­dig érvényes egyességen nem alapul , úgy a követelés mivolta iránt is barátságos egyes­­séget kísértjen meg. Mert természetes, hogy min­den ilynemű igények kiegyenlítésének fő felté­tele az, hogy a követelés mivolta s mennyisége, a­minek tudása nélkül se a tartozást ismerni, se pedig a fizetési határidők iránt egyezkedni nem lehetne, tisztába hozassék s megállapittassék. Ha föltehetnék, hogy mindazon törvényes lé­pések, folyamodványok s kérvények, melyek fő­leg 1853 előtt intéztettek az urbértartozási hát­ralékok tárgyában bíróságainkhoz, valóban jog­­erejű­ ítéletek s érvényes egyezségekkel fejeztet­tek volna be, itt arról, hogy a követelés mivolta iránt egyezség kísértessék meg, most szó sem lehetne; sőt kétségkívül, eme 9. § világos ellen­tétben állana a 7-ikkel, vagy fölöslegessé is vált volna. Azonban tudjuk, hogy a kérdésben levő restantiák miatt 1850—1853-ig indított s lefolyt pörök, s az azok nyomán kelt egyességek és íté­letek sokkal gyarlóbbak s egyoldaluabbak va­lónak, semhogy azokban akár a kereset mivolta akár a fizetési határidők iránt valami kölcsönös megállapodást vagy irányadó határozatot talál­­­hatnánk. A pörök megindittattak , némelyek tár­­­­gyaltattak is ; a legnagyobb számú pörök és ke- I­resetek azonban, mielőtt ítélet alá kerültek vagy­­ egyezség s beismerés által befejeztettek volna, a felsőbb helyről érkezett parancsok nyomán ab­banmaradtak s igy a követelés mivolta tisztába épen nem hozathatott. De bajos dolog is lett volna azt ezen időszakban tisztába hozni, mert épen ezen időszak volt az, melyet a curialitás s urbarialitás harcza epochájának lehet nevez­nünk. Ekkor volt napirenden azon sajátságos anomália, hogy ha a volt földesúr a jobbágyi tartozások teljesítését követelte, a jobbágy cu­­rialistának adta ki magát; de szintén ekkor tör-­­tént, hogy ha megint majorsági szolgálmányokra szoríttatott, azt vindi­álta, miszerint ő nem curi­­alista, hanem úrbéri jobbágy. Más tekintetben a földesurak részéről is­ történt, hogy főleg azok, kik a rendes szokás alatt bevett abusust végha­tárához látták közeledni, a majorsági telkektől visszaélésből s úrbéri mérték szerint követelt szolgálmányokat egész hévvel igyekeztek san­­ctionálni, mivel sok volt földesúr oda számított, hogy minél több urbériséget fog fölmutatni, an­nál több kárpótlást nyerene az államtól, több tekintetnél fogva inkább óhajtván ily álladalmi lenzéket képezi, míg De Decker Nothomb mi­­nisteriuma alatt ő volt a kormány legerősebb tá­masza ; szegény Nothombot, ki már egy pár he­lyen a választásoknál megbukott, a liberális la­pok kevéssé nemes gunyhahátával üldözik, mi az által épen nem menthető, hogy a conserva­­tiv lapok hasonló lovagiatlan hangon szól­nak s itt-ott még a király szent személyét is megtámadásaik körébe húzzák. Ez aztán már nem alkotmányos küzdelem , valamint az sem (bár életnek megjárja), hogy Nivellesben a con­­servativek minden kávéházat, vendégfogadót stb. kibéreltek , úgy hogy a liberálisoknak — az utczát kivéve — egyátalában nem volt gyü­lekezési helyük. Tevékenységről — a szó tulaj­­donképeni értelmében — az új ministeriumnál természetesen még nem lehet szó , míg az uj kamrák meg nem alakultak, ámbár a brabanti herczeg már ezalatt is sűrűen találkozik a mi­nisterium egyes tagjaival, kikkel ő fensége már azelőtt is igen meghitt lábon állt. Eszmetársulásnál fogva szóljunk itt tüstént — Spanyolországról ; az „átmenetinek ott még ” nincs vége; az új ministeriumot — sok tekintet­­ben elég méltán — a tétlenség ministeriumának­­ nevezik; Armero admirál minden áron vissza akar lépni, ha a királyné bele nem egyezik a cortesgyű­lés feloszlatásába; a királyné pedig e gyűlésben látja legerősebb támaszát s uj válasz­tásoktól retteg. Ehhez járul a barcellonai carlista összeesküvés, mely magában véve csekély jelen­tőségű ugyan, hanem az úgy is folytonosan éber gyanúnak mindenesetre uj táplát nyújt. E gya­núnak egyik legkiválóbb tárgya Montpensier herczeg (a királyné hugának Luiza infánsnőnek férje), ki most egyenesen Madridba jött, hogy az ellene felköltött gyanút meghazudtolja. Ily kö­rülmények megfoghatóvá teszik, hogy a mos­tani kormánynak sem jósolnak hosszú életet s csak olyan „virágzást“, mint a mi Tiszánké; néhány óra múlva vége a­, egész dicsőségnek. Egyéb ügyekről nem szólunk ma, csak én passant említjük , hogy a „Nord“ Poroszország­ról ismét sokkal nyájasabb hangon kezd szólni, és, a „Kreuzzeitung“ ról is sokkal mérsékelteb­ben nyilatkozik. Tán ismét más szél fú Sz.-Pé­­tervárott vagy —• Berlinben ? Poroszország Oroszország felé közeledett-e vagy megfordítva? Tán mégis csalódtak , a­kik azt hitték, hogy a porosz herczeg alatt a Stahl-Gerlach-féle párt arany napjai lejártak ?A kárpótlást, mint volt jobbágyaival, kiknek már nagyon is kinyílt volt a szemük — tovább is nyűgösödni. S igy mindkét fél mintegy ve­tekedve igyekezett kizsákmányolni a régibb törvények gyarlóságát. De az érintett válságos idők után bekövetkezvén az 1853-dik év martius -dikáról kelt csa­k nyiltparancs, az ily követe­lésekre nézve is egészen más, s a réginél hatá­­ozottabb jogrendszabályok léptek életbe; azon­kívül pedig az urbéri s­zurialitási viszonyok egyedüli biztos rostája —a tagosítás s határren­dezés is — több helyütt foganatosíttatván,nagyon természetes,hogy ily helyeken valamint arról nem lehet többé kérdés :­ váljon urbarialistának vagy curialistának tekintessék-e egyik vagy másik jobbágy, úgy a körül sem merülhet föl lé­nyegileg nehézség, tartozik-e valamely nem tel­jesített szolgálmányt vagy adózást kárpótolni. Ámde nem feledhetjük, úgy a viszonyoknak ép ezen változása tette az ügyet oly pontra, hogy most, habár régebben egyezségek köttettek, s­téletek hozattak is valamely beperlett , akko­­r a még világosnak látszó követelés mivolta iránt, most azon világos követelések közöl is, sok részint homályosnak, részint jogalapnélkü­linek, s részint többnek, részint kevesebbnek fog föltűnni. A törvény egyenesen nem tesz föl lj eseteket, de a 9-dik §. indokait s azon ren­deletét elemezve — miszerint a követelés nem világos volta esetében egyezségek megkísérlé­sére utasítja a szolgabirói hivatalokat — impli­cite más okokat nem lehet képzelnünk, s nem is lehetne öszhangzásba hoznunk eme határozványt az 5-dik s 7-dik §. tartalmával, mely a szolga­­birákat pusztán csak a fizetési határidők körüli viszonyok s föltételek kinyomozására s megál­lapítására szorítja. De indokoltnak látjuk mi ezen 9-dik §. tágasz) körű határozmányát az által is, mivel nemcsak az itt ott megtörtént tagosítások , birtokrende­zések adtak más fordulatot a tartozási hátralé­kok iránti igények valósításának s beigazolásá­­nak, hanem a földtehermentesítési munkálatokra vonatkozó nyiltparancsok is, a­mint hogy tud­juk, miszerint azon munkálatok folyamában épen az­által,hogy az úrbérkárpótlási igényeket min­denki tartozott igazolni, valamint a régibb úr­béri, úgy majorsági jogviszonyok is nagyobbára tisztába hozattak. Természetes dolog pedig, hogy mindezen mozzanatokat valamint egyrészről a jogo­sitottak, úgy más részről a kötelezettek is fölhasználni s tulajdon érdekeikben érvényesí­teni igyekveodecek, mivel kétségtelen, hogy a kiegyenlítés fő föltételeinek megállapítása ezek­től függ. K­réd November 26. 185?. Kiadó hivatal van: Egyetem-utalóban, t­ ik sióm alatt, földszint. BUDAPESTI HÍRLAP. Megjelenik e lap, vasárnap és ünnep utáni napokat kivéve, mindennap reggel Előfizetési díj : Vidékre : f­é­l é­v­r­e : 10 frt, évnegyedre:3 frt. Hely­ben : félévre 8 frt, évnegyedre: 4 frt. — A hirdetések ütször hasáb'Cott aprovat egyszeri beiktatásáért A kr. többszöriért pedig 4 kr. s«4* mittatik. — Egyes szám 20 pkr. NterkcWtin­ Írtul« : Lgyete­m­utcza 1-aA »*. a. 2-ifc «■lüeleten. »előfizethetni helyben: a lap kiadó hivatalában, Egyetem-utoza, 2 dik szám, földszint; vidéken minden es. kir. postahivatalnál.— Előfizetést tartalmazó levelek a czim. lakhely s utolsó posta feljegyzése 1 00116« a pénzzel együtt bérmentesítve egyenesen a kiadó hiva­tal ko a utasitandók. Nevelésügy. (E vidéki népség különböző faj­jelleme, mint a nevelés és egyéb az erkölcsre ható mozzanatok eredmé­­n­y­e.) Mint az eddigiekben is már folytonosan érintve van, három különböző népfaj lakja e vi­déket : magyar, német és oláh. Három szempontból jellemzem a nevelés és egyéb az erkölcsre ható mozzanatok eredménye tekintetében e három népfajt: erkölcsi, munkás­ságra való hajlam , és munkaképesség tekinte­tében. Mily eredménye van a nevelésnek e három népfajra nézve erkölcsi tekintetben , az iránt­a következő büntényi statisticai adatok szolgál­tatnak tájékozást. 1854. november 1-től 1857. oct. 31-ig terjedő 3 év alatt a gyulai járásban törvényes büntetés alá kerültek száma 450. Ezek közöt­t volt egy évnél tovább tartó súlyos büntetéssel fenyítve, a többiek büntetése egy évnél kevesebb ideig tartott. Nemzetiség sze­rint osztva, az összes szám közt volt magyar 236 , német 49 , oláh 263 , mely számokat az ugyanazon nemzetiséghez tartozó összes népességhez arányosítva a magyarok között 72 , németek közöl 124, oláhok közöl 56, lélekre esik egy büntetett egyén, és pedig a 6 súlyosabb büntetés mind az oláhokra esik. Községeket illetőleg következő kis táblá­zattal mutatom ki, hogy hány büntetett volt, s hány lélekre esik azok közöl egy­­ község neve büntetettek hány lélekre száma jön egy büntetett Elek 11 224 Német-Gyula 14 180 Kigyós 15 169 Ottlaka 22 121 Magyar-Gyula 50 rom. kath. 109 Nagy-Pél 14 106 Almás 12 96 Gyula, nov. 18.

Next