Budapesti Hírlap, 1885. október (5. évfolyam, 269-299. szám)

1885-10-10 / 278. szám

V. évfolyam, _______ 278. sz._________Budapest, 1885. Szombat, október 10. Előfizetési árak: Egész évre 14 frt, félévre 7 firt, negyedévre 8 frt 50 kr., egy hóra 1 frt 20 kr. Megjelenik mindennap, hétfőn és ünnep után való napon is. Felelős szerkesztő: Lukássi József. Szerkesztüs cég és kiadóhivatal: IV., kalap-utca II, ez Hirdetések díjszabály szerint. Egyes szám­ára helyben 4 kr., vidéken 5 kr. A szatmári határozat. Ki a célt akarja, az eszközöket is akarnia kell. Ha a magyar közművelődést emelni, az állam nyelvét taníttatni s a magyar beszéd ösmeretét az országban általánossá akarjuk tenni, ennek módja a nevelés, a tanügynek magyar vidéken és nem magyar vidéken egyaránt, nem­zeti szellemben való fejlesztése. Ehez pénz kell; sok pénz, annál több pénz, minél elhanyagoltabb az iskola falun, minél szegényebb a felekezeti oktatás sok felé és minél kisebb a köznépnél a hajlandó­ság a tanügyért nagyobb áldozatokat hozni. Az állam csak állami népiskolákat állít, a felekezetiekre csak­­felügyel.“ E felügyelet nem sokat ér, kivált hol a nagy­ságos kir. tanácsos és tanfelügyelő ur ha­nyag. A népnevelés súlypontja a feleke­zeti iskolákban van. A vallásához ragasz­kodó nép azokat nem szivesen engedi át az államnak s a papság természetesen még inkább ellenzi a közös iskolát. Ha sikert akarunk, a felekezeti népiskolákat kell megnyernünk a magyar nyelvoktatásnak és közművelődésnek széles mérvben. A törvény kötelező ereje a magyar nyelv tanításra sokat ér, de nem elégséges, az csak minimum; ha az iskola rossz, nem ér a tanítás semmit. Sokka­l többet érne a nép műveltségére, valamint a magyar nyelv terjesztésére, ha a felekezeti isko­­lák kimerítő anyagi segélyben részesittet­nének, jó magyar tanítókat és magyar tankönyveket ingyen kapnának, általában megfelelőn pártoltatnának akként, hogy a köznép a jótéteményt érezze és belássa, a pap és püspök iskoláját ne féltse s a tanító ne legyen kötelezve a hazafias ügy­nek. E mellett szükséges, hogy a tanfel­ügyelő mellett a szolgabíró és segédszol­­gabíró is ügyeljen az iskolákra, hogy ott mit tanítanak és mily szellemben, s a társadalom is teljes mértékben érdekel­tessék, hogy mi történik ama pénzekkel, melyeket önmegadóztatás útján e célra fizet, így lehet országossá tenni a magyar közművelődés fő fontosságú ügyét igazán. Csakis így, a­mint Szatmár megye köz­gyűlése lelkesen elhatározta, hogy l°/n me­gyei pótadót vet ki a közművelődési egyesület céljaira, 119 szó­m oláh pap el­lenében bizonyítja a megye hazafiságát, egyértelműségét és áldozatkészségét. A kezdeményező Károlyi István grófot s az egész nemes vármegyét a nemzet köszö­nete illeti meg. Kövessék e jó példát az összes me­gyék. A tiszta magyar vármegyék, mert ott is van elég tér a nemzeti kultur­a fej­lesztésére. Mindenki arra kiváncsi most, jóvá­hagyja-e a belügyminiszter Szatmár megye határozatát­? Mert abból, hogy a „Nem­zet“ hírlap valamely cikkírója a szatmá­riak ellen írt egyet mást, nem követke­zik, hogy Tisza is ellene van a közműve­lődési egyesületek céljaira a megyei pót­adó önkéntes kivetésének. Így fogta fel a dolgot a kormánypárti Szatmár s nem, hagyta magát eltántorítani. Más vármegyék talán lesik Tisza le­iratát Szatmár megyéh­ez s a szerint vagy követik az adott példát, vagy abban hagyják a dolgot, végtelen kárára az ügy­nek, mely fejlődésnek indult. A belügyminiszternél van a meleg tavaszi napfény és a fagyasztó dér, mely a gyümölcsöt virágjában megfojtja, vá­lasszon. Mi pedig nézzük a törvény mit mond ? Szabad-e megyei pótadót kivetni a köz­művelődési egyesületek számára. Igenis szabad; a törvényt Szatmárt is olvasták, így szól ez: 1888. XV. t.-c. 9. §. „A megyék, a már fennálló törvények alapján kivethető pótadón kívül, közigazgatási, közlekedési, közgazdasági, közművelődési és jótékonysági célokra 3°/0-ot meg nem ha­ladó pótadót vethetnek ki.“ 10. §. „A pótadó kivetésének, k­e­­zelésének és behajtásának módját a törvényhatóság —a belügyminiszter jóvá­hagyása mellett — szabály­rende­letileg állapítja meg, igénybe vétele és mérve iránt a közgyűlés rend­szerint évenként előre a költségvetés megállapítása alkalmával határoz.“ Érvé­nyes határozathoz a jelenlevő tagok két­harmadának névszerinti szavazással hozzá­járulása szükséges, stb. A „BUDAPESTI HÍRLAP“ tárcája. Fekete gyémántok.­ ­Jókai Mór színműve. A nemzeti színházban 1-szer okt. 8.) — A „B­u­d­a­p­e­s­t­i Hírlap“ eredeti tárcája. — Az érdeklődés, mely a nemzeti színház mai bemutató estéjét várta, a kiállítási forgalom de­lelő pontján sem mindennapi. Ma délelőtt, még a színház kapuinak kinyitása előtt ki volt már akasztva a fekete tábla hirdetni, hogy a mai elő­adásra a jegy elfogyott a mi csak volt. Mégis tódult a nép és nyomta a kapukat, hogy legalább holnapra és vasárnapra jegyhez jusson. Ez ter­mészetesen egy­felől Jókai Mór fi­rnevének, más­felől az „Arany ember“ sikerének a hatása. Sok fej fő abban, hogy miként jut az Arany-ember itt ekkora sikerhez. A színházi kasszának valóságos vasárnapjai azok, tisztán Arany-napok, a­mikor a cédula az Arany-embert hirdeti. Pedig ma már tudva van, hogy ezt a darabot úgy Bécsben, mint másfelé a külföldön minden mesterség nem tudta megmenteni a bu­kástól. Szégyen-e már most és a fejletlen ízlés jele vaigy dicsőség-e ránk nézve, hogy itthon diadalmenet volt a pályafutása? Egy jó dialekti­­­kus azt hiszem e kettős kérdésnek mindenik ré­szét könnyen bizonyítja: azt is, hogy szégyen, azt is, hogy dicsőség. De a dialektikus kettős , bizonyítása értéktelen lesz, mert a való egy har­madik. Az Aranyember sikerének a tényezői ezek:1. Jókai népszerűsége; 2. A tárgy és a színrehozatal bizonyos érdekességei. 3. A kiállí­tási forgalom. Ezek közül egymaga egyik sem lenne képes tartós sikerre juttatni valamely szín­padi terméket. Vállvetve a három tényező meg­csinálja a csodát is. Kérdés, e három tényező megvan-e az új darabban is, melynek megírására kétségkívül előde sikere csábította a hírneves irót, valamint a fekete gyémántok eshető sikere, más regényei átformálására fogja őt ösztökélni.. Bizonyos, hogy az új darab sikere ettől függ. És ha ezt hisz­­szük, egy kis hozzávetéssel megállapíthatjuk a kö­vetkezőket is : 1. Az iró népszerűsége könnyen kopik, ha kénytelen eszközül szolgálni művei sikerének előmozdításában. Az iró jó munkákkal szerzi a népszerűséget, gyengékkel veszti. Ha te­hát a sikernek más tényezői nincsenek meg kellő mértékben, ez hagyja a gazdáját leghamarabb cserben, ez a legmegbizhatatlanabb. 2. A kiállí­tási forgalom e pillanatban virágában van s kö­zönséggel szolgál alig megmérhető tömegekben. E tényezőt tehát fris erőben találja a mai est. 3. A tárgy és a szinrehozatal érdekessége van hivatva dönteni a tartósabbb siker javára. Erről fogok referálni a következőkben, felvonásról fel­vonásra, azzal az elfogulatlansággal, melylyel csak az bírhat, aki, mint én, se a regényt, se a darabot nem olvasta, se a főpróbát meg nem nézte. Mert nincsen borzasztóbb dolog annál a főpróbánál, melyet néhány meghívott kritikus a félhomályban gúnyos felkiáltó jellé nyúlva vagy kérdőjellé facsarodva hidegen végig kárörvend. A fejében mesterségének hóhérgondolatai, a zse­bében mesterségének aeszthetikai centiméterje, a szívében semmi és körülötte üres helyei annak a publikumnak, mely nélkül egy színpadi elő­adás csak árnyéka magamagának. Én, ha igaz­gató volnék, ilyen főpróbára becsődü­lném a szí­nészek rokonságát, a munkásszemélyzet családját, mindazt a népet, a­mely a színház körül valami­képen foglalatos. Vagy ha ezeket nem, akkor kritikusokat sem. De lássunk az előadáshoz. 114 7 óra. A szinház tele van ideges közönséggel, mely két kategóriába osztható : olyanba, a mely a re­gényt olvasta, olyanba, a mely nem olvasta. Az első kategória önérzettel beszél a másiknak s előre látszik élvezni a viszontlátás örömeit. — Tudja kérem, a fekete gyémántok alatt a kőszenet kell érteni. — Igazán ? Én pedig azt gondolom a gyé­mánt úgy áll a kőszénhez, mint az ember a por­hoz és hamuhoz. — Hogy hogy? — Meg van írva, hogy az ember por és hamu, de azért még a por és a hamu nem ember. — Nos, és? — Nos, a gyémánt is szén ugyan, de a szén fekete ugyan, mégis messze van attól, hogy gyémánt legyen. — Igaz, de ez csak olyan költői kifeje­zés itt. — Mintha valaki azt mondaná, hogy hi­deg tűz és lángoló jég, vagy fehér rubint és fe­kete smaragd? — No tudja, a fekete smaragd meg a fe­hér rubint nem poétikus. Mert hiszen hogyan is­mertek rá a rubinira, ha nem piros és a sma­ragdra, ha nem zöld ? H­ai számunk 12 oldalt tartalmaz.

Next