Budapesti Hírlap, 1892. november (12. évfolyam, 302-331. szám)

1892-11-12 / 313. szám

4 „Vera grófné “ — Premiere a nemzeti színházban. — Érdekes s mindenekfölött modern kérdést tár e­gyet Dóczy Lajos színműve. A házasság konvencio­­nalizmusát fejtegeti s azt kérdezi: lehet-e tőle megmenekedni, igen vagy nem ? Más szóval: ki lehet-e kerülni a hazugságot, mely a házasság mai formáiban rejlik ? Ha egy becsületes asszony ész­reveszi, hogy urát megunta s más birja szive szerel­mét, mit tegyen, mit lehet tennie akkor ? Elhagy­hatja-e a férjét, hogy nyíltan azé legyen, a­kit sze­ret, vagy hazudni kénytelen, boldogtalanságban töltvén életét megunt férje oldalán ? A szerző fele­lete eme kérdésre az, hogy az a becsületes lelkű asszony igenis hazudni kénytelen. Mert ha indulatra igazán becsületes — hiszen máskülömben nem lenne olyan skrupulózus — akkor egyebekben is jó és nemes. Mindenkivel jót tesz, minden hozzátartozóját lekötelezi, csupa kedvesség, csupa szivesség, csupa jóság : ehhez az ő mi­voltához, melyhez az emberek ragaszkodnak, következetlen nem lehet, kénytelen jónak lenni a sokaság értelmében s a konvencioná­lis tisztességes emberek „becsületéből fonják rá a hurkot és megfojtják azzal, hogy jó.“ Érdekes és modern kérdés, mely hasonli Carméla t­éziséhez, hogy becsülendő asszony, ki nem törődvén a konvencióval, karjaiba dűl annak a férfiúnak, a­kit szeret. Már maga ezért a gondo­latért — ha egyéb érték nem is lenne a drámában —­ érdemes volt előadni Vera grófné­t. Hiszen any­­nyiszor látunk darabot, melyben egyetlen meghall­gatni való gondolat sincs. A mese, mely e dramatizált társadalmi po­lémia keretéül szolgál, már ismertetve volt egy íz­ben e lapokban, körülbelül egy évvel ezelőtt, mi­kor a dráma könyvalakban jelent meg. Ezúttal csak röviden jelezzük a történetet. Vera grófné, Tibády gróf felesége, rendkívül nemes teremtés, kit mindenki istenit. Bátyját, Fe­­nyéri bárót, elragadta szeretetével; a bárónét, Irmát, megszerette az árvaházban, magához vette azután és rábírta bátyját, hogy vegye feleségül; Lenke húgának megmentette az életét; egész Fé­nyár apraja-nagyja áldja nevét. Ez az asszony észre­vette, hogy a közte és férje közötti viszony „puszta szertartássá vált“ s hogy egy fiatal festőt szeret, ki a házhoz járt: „csöndes és sze­rény , de telve a lángelme és munkabirás gazdag örökével“. S midőn ez érzéséről megbizo­nyosodott, menten belátta, hogy nem lehet azé, a kit nem szeret. Haza utazott tehát Fenyérre a bátyjához szerelmesével együtt, hogy ez ott kérje meg a kezét s ő nyíltan és becsületesen lehessen az övé. De Irma, kit ő hozott atyai házához, ki neki köszönheti mindenét, Irma, a konvencio­nális becsületes asszony­ , ki titkon udvarlót tart, megbotránykozik Vera eljárásán, borzad a skandalumtól, kérdi, hogy mit fog mondani a világ, kalandornak mondja a festőt, kéjvágyónak az asszonyt. Vera védekezik, hogy ő becsületes, hogy becsülete hajtja a nyilt cselekvésre, — mert hiszen titokban tisztességgel élvezhetné mindazt, a­mi tiltva van. De ő nem tud hazudni s mint tiszta nő akar odamenni ahoz a férfiúhoz, a­kit szeret. Már­­már csaknem szakadás áll be Vera, bátyja és só­gornője között, mikor Lenke neve egyszerre válto­zást idéz elő Vera gondolkozásában. A kis leánynak ki csak most került ki a kolostorból, mitsem szabad tudnia erről a dologról. Bátyja, hogy annál jobban hasson rá, azt k­amdlja neki, hogy Lenkének ké­rője is van , a­kit szeret. Csetneky , a­ki bizonyára visszalépne, ha skandalum fordulna elő a famíliában. Ezt erősíti Irma is, pe­dig tudja, hogy Csetneky az ő kedvéért jár a házhoz. Vera meginog elhatározásában s miután látta Lenkét, már nem tudja, hogy mitévő legyen. Már hazudik ő is Lenkének és a festőnek, a­ki előre látta a változást, melyet a konvencionális vi­lág, a bátyja, a pap, a nép fognak előidézni lelké­ben. Unszolja, hogy ragadják ki boldogságukat a hazugságok köréből, ne kérdezzenek senkit, ne néz­zenek semmit, szökjék meg vele s legyen az övé. De Vera nem lehet más, csak becsületes, nem fo­gadja el ajánlatát s kéri, hogy hagyja el, egy esz­tendőre csak. A festő távozik s Vera nyugodtan tárgyal a férjével, ki mindent megbocsát vissza is fogadja szívesen, feltéve, neki nagy izgalmat, mert — nem lévén már egészen fiatal — mindennél jobban a nyugalmat szereti. Csak emóciót ne várjon tőle , akkor mindennel ki­békül a derék férfiú. Minden rendben lenne, Vera már kitűnően megtanult hazudni, mikor a festő vá­ratlanul viszatér, rálő Verára, aztán magára; a festő meghal, Vera csak megsebesül. Azzal vég­ződik a darab, hogy Vera felkiált: „Gyilkos vagyok, de becsületes asszony !“ A­ki ismeri Dóczyt, tudhatja, hogy polemizál­ván, milyen finoman és élesen disztingvál s milyen fényes gondolatai vannak. De a polémia a színpadon igen kényes portéka : a sok beszéd háttérbe szo­rítja a cselekvést és fárasztóvá lesz, — a­mi Vera­gro­we-ban is megtörténik. S ha a forma, melynek a felvetett problémát demonstrálnia kell, nem vág a legtökéletesebben egybe az okoskodással , ak­kor egészen más hatása van a bemutatott képeknek, mint a­minőket a szerző vár,­­ a­mi Dóczy drámá­jában szintén megtörténik. Végre polemizálni és modern tárgyról : versben igen nehéz , de e bajnak már csak az akadémia az okozója, mely pályáza­taira még mindig verses drámákat követel. A közönség figyelemmel hallgatta végig a darabot. Az első felvonás után egyszer tap­solta ki a szereplőket, a második után háromszor is hívta a szerzőt, ki helyett a rendező mondott köszönetet. Hogy a hatás nem volt nagyobb , annak is tulajdonítható, hogy a darab nem éppen megfelelő szereposztásban került színre. Hegyesi Mari asszony játszotta Verát, sok igyekezettel, de kevés szeren­csével. Méltóságosabbnak, hevesebbnek, élesebb­nek képzeljük ezt a különös asszonyt. Lánczy Ilka asszony az első felvonásban olyan hangon be­széltette a konvencionális asszonyt, hogy teljesen félrevezette a hallgatót. Ez ártott az egész felvo­nás hatásának is, melyben világosan ki kell tűnnie az ellentétnek Vera és Irma karaktere között. Vi­szont a második és harmadik felvonásban igen jól ábrázolta Lánczy a társadalmi formákkal ügyesen élő úgynevezett tisztességes asszonyt. Kitűnő volt Alszegi Irma Lenke szerepében. Olyan természetes, olyan igaz, mozdulata olyan egyszerű, hangja olyan őszinte, tekintete olyan becsületes s egészben olyan szimpatikus, hogy igazán a legnagyobb reményekkel nézhetni jövője elé. Nyílt színen kapott ma hosz­­szantartó tapsot, megérdemelte nagyon, mert csak­nem egészen plauzibilissé tette Vera magaviseletét. Jó volt Újházi és Bercsényi egy-egy kicsiny szerep­ben. Dicsérjük Horváth­ot is azért a jelenetért, melyben szökésre szólitja Verát. Mihályfi nagyon lágy volt, Császár túlságosan ünnepélyes, Dezső egészen színtelen. Sik. BUDAPESTI HÍRLAP, (313. sz.) 1892. november 12. Az erdélyi színészet száz éves ünnepe. — Saját tudósítónktól. — Kolozsvár, nov. 11. Az erdélyi szinészet százéves ünnepe ma folyt le. Kezdődött a belszén utcai Rhédey-házon elhelye­zett emléktábla leleplezésével. A résztvevők a me­gyeházban gyülekezvén, tiz órakor kivonultak az ün­nep színhelyére. Küldöttekkel képviselve voltak a m. t. akadémia, a budapesti tudományegyetem, Bu­dapest főváros, a budapesti nemzeti színház, az opera, a honvéd és közös tiszti kar, Nagy­várad, Szamosújvár, Arad és több más tör­vényhatóság, az országos színészegyesület, a Petőfi­­társaság, az Otthon hírlapírókör, a megyei és vá­rosi tisztviselők stb. A küldöttek nagyrészt dísz­ruhában jelentek meg. A több ezer főnyi kö­zönség között a rendet az egyetemi ifjúság tartotta fönn. Miután a kolozsvári dalegyesületek előadták a szózatot, Gyarmathy Miklós alispán, bizottsági alel­­nök ünnepi beszédet mondott. A beszéd után a da­losok elénekelték a himnust, mire Náday Ferenc a nemzeti színház nevében megkoszorúzta az emlék­táblát, a következőket mondván : „Mint a hálás gyermek anyja kebelére hajtja fejét, úgy jöttünk mi ide“. Zilahi Gyula az opera nevében adott át koszorút. A rokokó-izlésű, fekete svéd gránit emlék­tábla felirata ez : „Ebben a házban kezdte meg elő­adásait 1792 nov. 11-én az erdélyi magyar nemes­­ színjátszó társaság nyelvünk dicsőségére és a nem­­­­zeti tiszta érzés gyarapítására. Ennek emlékére he­­­­lyezte ide a táblát a százéves ünnepet rendező­­ bizottság .1892. nov. 11-én, a ház tulajdonosa, br.­­ Horváth Ödönné gr. Rhédey Johanna nemes adó­. Hiányából“. A leleplezés után, mely óriási lelkesedés mel­lett folyt le, az ünneplő közönség délelőtt 11 óra- neki s hol a városház termébe gyülekezett, hol az Erdő- hogy nem szerez­lgi irodalmi társaság tartotta diszülését, Kuun Géza gróf elnöklete alatt. Kuun Géza gróf megnyitó be­széde után Ferenczy Zoltán olvasta föl A kolozsvári magyar szinészet történetének vázlata 1821-ig címü ér­tekezését, majd Csernátoni Gyula Katona József em­lékezete címü tanulmányát; végül E. Kovács Gyula szavalta el Dicsköltemény az erdélyi szinészet százéves jubileumára c. versét, melynek minden strófáját zajosan megtapsolták. Az összes felolvasásokat Emlékkönyv című 48 oldalnyi füzetben adta ki az Erdélyi iro­dalmi társaság. Délután két órakor fényes díszebéd volt a városi vigadó nagytermében. A legelső tósztot­ Bethlen Gábor gróf mondta a királyra, azután Beidy Ákos a királynéra, Gyarmathy Miklós a főrendiház és képviselőház küldötteire, Albach­ Géza a törvény­­hatóságok képviselőire, Stesser József Kolozsvár városára, Ferenc József püspök a hadsereg képvise­lőire mondott tósztet. Majd Galgóczi altá­bornagy emelte poharát óriási hatás mellett a pol­gárságra. „Lelkesülni fogunk oly eszmékért és csat­lakozni fogunk a polgársághoz oly ügyekben“, úgy­mond, „melyek a polgárt és katonát a trón és a haza javára egyesítik.“ Csiky Viktor Stesser Józsefre, Stesser József a színészet felvirágzására, Bíró Béla az akadémia, a történelmi társulat, a Kisfaludy- és Petőfi-társaságok képviselőire, Zichy Antal Erdélyre és Kolozsvárra, Kolosvári Sándor a színészetre, Ferenczy Zoltán Horváth Ödönre mondtak tósztokat, melyeket zajos éljenzés követett. Miután még Szász Gerő éltette ,Jókai Mórt és Findig Henrik a sajtót köszöntötte föl, felolvasták Kassai, Vidor, az Élet szerkesztősége, a kassai színtársulat, Székesfehérvár polgármestere, Evva igazgató, a színművészeti aka­démia növendékei, Leszkay színigazgató, Szeged polgármestere, König dr. egyetemi rektor üdvözlő táviratait nagy éljenzés közt. Végül Feilitsch báró éltette Bethlen Gábor grófot és Béldy Ákost. Az ünnepség legsikerültebb része volt a nem­zeti színházi díszelőadás. A fényesen kivilágított nézőtéren megjelent Erdély egész előkelősége, a küldöttségekkel egyetemben. A színházból igen so­kan kiszorultak ; a rendezőség első­sorban a vendé­geknek adott helyet. Az előadás Káldy Gyula ün­nepi nyitányával kezdődött, a szerző vezetése alatt. A mű­ben sok szép régi magyar motívum van , kü­lönösen a Rákóczy-nóta tetszett nagyon. Aztán Ditróiné E. Mari asszony szavalta el Jókai Mór ün­nepi prológusát. A költeményben levő hazafias vo­natkozásokat a közönség zajos tapssal és „ügy van !“ felkiáltásokkal kísérte. Nagyhatású volt a két utolsó versszak : A szellemmel nem biszd­ meg más, csak a szellem. Erőszak és ármány nem győzhet az ellen. A szellem erősebb, mint maguk a számok­­. S a való erősebb, mint a leghőbb álmok. S a szellem, az elmúlt század nagy szülötte. Ma már óriás lett, nincs határ előtte. A­hová ez emel, odáig nem érnék Emberkezek! — örök élte lesz Erdélynek! Ditróiné asszonyt kétszer hivták a lám­­pák elé. A prológus után következett Ferenczi Zoltán dr. Száz év előtt című alkalmi színműve, két képben. Az első kép magát az első szintársulat meg­alakulását rajzolja s az első kezdeményező, Haralyi Fejér János (Gál Gyula) házánál foly le Kolozsvártt. Nővére, Rozália (Maróthy Margit) elhatározván, hogy színésznő lesz, lemond szerelméről Kotsi János (Ráthonyi Ákos) iránt, ki hadnagy a Splényi gya­logezredben, nem akarván őt pályáján megakasz­tani, s ki éppen akkor a franciák ellen van távol. E közben megjön Fejér János, Sáska, Kontz és Jantsó Pál (Megyeri Dezső) enyedi diákokkal, kik színészek akarnak lenni. Hozzájuk csatlakozik Ve­restói Mihály kolozsvári ref. deák. Jön Fejér István, János testvére Magyarországról Bajkó Teréziával (K. Gera Lina), ki szinésznő óhajt lenni s tudatja, hogy onnan, meg az oszló­pesti társaságtól is jön­nek néhányan. Ekkor Rozália maga marad a színen, hirtelen jön Kotsi János, kinek ezredét váratlanul visszarendelték, megkéri a Rozália kezét, a ki elha­tározása szerint visszautasítja, de nem birja okát eltitkolni, megvallja, hogy szinésznő lett s lelkes szavakban ecseteli hazaszerető okait, melyek erre vitték. Ekkor Kotsi egyrészt szerelmétől, másrészt a hazafi érzéstől lelkesítve, maga is elhatározza, hogy színész lesz és valóban gyújtó hatású szavak­ban kijelenti elhatározását a belépő ifjaknak. A második kép az erdélyi rendek előtt foly le. Id. Wesselényi Miklós báró (Szathmári Árpád) indítványt tesz, hogy a kérelmező ifjakat bocsássák maguk elé. Az ifjak belépnek s nevükben Fejér János beszél, engedélyt kérvén, hogy Erdély váro­saiban és Kolozsvártt színjátékokat tarthassanak. Egy követ (E. Kovács Gyula) felszólal ellenük a latin nyelv és a „jó erkölcs“ érdekében, ki ellen Wesselényi védi nemes páthosszal az ifjak lelkes törekvését. A rendek e beszéd hatása alatt az en­gedélyt megadják s elhatározzák, hogy a színésze­tet, mint nemzeti ügyet országos pártfogás alá ve­szik, mely határozathoz a főkormánytanács nevében a fökormányzó (Bánffy György gr.) is hozzájárul. A képet Wesselényi szavai zárják be, ki e határozat alapján megjósolja a színészet állandóságát s újra-

Next