Budapesti Hírlap, 1893. március (13. évfolyam, 60-89. szám)

1893-03-01 / 60. szám

Budapest, 1895. XIII. évfolyam 60. sz. Szerda, március 1. Előfizetési Árak: Egész évre 14 frt, félévre 7 frt, negyedévre 8 frt 60 kr., egy hóra 1 frt 20 kr. Megjelenik mindennap, hétfőn és ünnep után való napon is. Főszerkesztő: Rákosi Jenő. Szerkesztőség és kiadóhivatal, IV., kalap-utca 16. sz. Hirdetések díjszabály szerint. Egyes szám­ára helyben 4 kr., vidéken 5 kr. Szellemi arisztokrácia. Budapest, febr. 28. Nincs ranghoz, nincs születéshez, nincs osztályhoz, nincs semmihez se kötve, a­mit a társadalom adhat, se vagyonhoz, se vagyontalansághoz. Ezt minden egyén mint isteni adományt, hozza magával s örökül nem hagyhatja utódaira, hanem csak az egész emberi­ségre, a sokaságra művei alakjában. Hogy azonban az egyén tagjává lehes­sen egy-egy nemzet vagy társadalom arisztokráciájának, ahhoz szükséges, hogy veleszületett talentuma érvényesült le­gyen, ő az emberi közösségben, mely­nek tagja, bizonyos elismerésre, állásra, befolyásra szert is tett légyen. A szel­lemi arisztokrácia az a nem szervezett testület, mely a sokaság szellemi ter­meléseiben a vezérlő, irányadó szerepet játszó tudásánál, tehetségénél és mun­kaerejénél fogva. Nincs a foglalkozás ágaihoz sem kötve. Művészet, széplite­­ratúra, tudomány, egyházi és közszol­gálat, kereskedelem, ipar és gazdaság beállíthatja emberét a civilizáció e vezérgárdájába. Minthogy pedig nem elég a tehetség, hanem kell hozzá ké­szültség, iskolázás, műveltség: világos, hogy a vagyonos osztályok annyiban elsőbbségben vannak, hogy gyermekeik­nek a legkitűnőbb iskoláztatással szol­gálhatnak. A vagyontalan tehetségek tanulókora ellenben nem ritkán nehéz Kálvária-itt, akkor is a legkorlátozot­­tabb eszközökkel, kétségbeejtő kitéré­sekkel, jellem- és életemésztő küzdel­mekkel. A szellemi arisztokráciát a maga törekvésében az a nemesebb becsvágy vezérli, a­mely nélkül valódi tehetség nincsen. Hivatásának érzete ez­ a vágy, hogy a közjó szolgálatában meghatá­rozó, alkotó szerepe legyen. A vagyo­nosnak itt ismét elsőbbsége van: min­den gond alól fölmentve, gondtalan élhet a halhatatlanságnak. Összekötte­tései, anyagi eszközei tért nyitnak neki korán és semmi nem gátolja ta­lentuma szárnyalását. A vagyontalan elsőbben is pozíció­ért küzd. Törekvéseinek anyagi alapot kénytelen szerezni, hogy megélhessen, esetleg családot alapíthasson és hogy azután élhessen hivatásának. Természe­tesen, a kettő nem külön utakon ke­resi a jövőt, hanem egyazon az után: a költő verseivel, a szaktudós tudomá­nyával küzd a létért és a babérért. A nemzet virágzása manapság szellemi arisztokráciájának munkájától, munkája becsétől és eredményeitől függ. Ez az arisztokrácia termeli a szellemi közva­gyont, mely a nemzet munkáinak mű­helyeiben : iskolában, műintézetekben, gyárakban, törvényhozásban stb feldol­gozva forgalomba kerül. A küzdelem­ben, a pálya kezdőrészein sok hős el­hull, elvérzik, kimerül, vágyától épp úgy emésztve, mint szegénységétől. De a­ki győz akadályokon, az előtt meg­nyílik a jövő, az állam, a társadalom, a magánvállalkozás rájuk teszi a kezét, mint a legbecsesebb tőkére, a­mely maga kamatozik és kamatoztatja az anyagot. Belőlük él és gyarapszik a nemzet. Ők haszna és dísze a köztár­saságnak. Egyetemi tanszékek, iskolai igazgatóságok, művészeti és közműve­lődési intézmények elnöksége, állami hivatalok, irodalmi vállalatok versenge­nek érettük. A pénzevolúciónak e moz­galmas korában vagyonra is szert te­hetnek, ha vágyukkal egyezik. A köz­élet nagy fogyasztása szellemi tőkében, biztos exisztenciával kínálja őket. Sőt öröklött és szerzett vagyonnál bizto­sabb alapja ma az életnek jellem és tehetség és a tudás, így állván a dolog, mi jelentőséget kell tulajdonítanunk — a benne rejlő erkölcsi elismerésen kívül — annak az okoskodásnak, mely a szellemi ariszto­krácia érdekében kívánja fölemelni a képviselői napidíjakat? Elvégre is a képviselői állás bi­zalmi állás. Nagyjából én főkvalifikáció­­jának a jellemét tartom. Az élet azon­ban másképpen intézkedik. A gyakor­lati élet a pártszempontot tartja dön­tőnek. Semmi kétség sem lehet abban, hogy Apponyi Albert a szellemi ariszto­krácia köztársaságában is vezérségre van hivatva. Még hivatásának is a po­litikát választotta és mhat törvényhozó és kormányzó készül nemzetét szol­gálni. A pártszempont e dupla ariszto­krata (született és szellemi!) ellenében inne­n jelöltet állít. Herman Ottó is ki­váló tagja szellemaű­ arisztokr­áciánknak. A pártszellem nem ereszti be a törvény­hozó testületbe. Számos a példa rá, hogy a szellemi prtokrácia elbuktatja a szellem arisztokratáit a harcban. De a pártszempont csak azt parancsolja, hogy az ellenfél szellemi arisztokratái elöl torla­szolja el kortesekkel a fórum bej­áróit. Más­felől meg kívánja ugyan­ e pártszempont, hogy a saját pártja kiváló elméinek boldogulása minden föltételét megsze­rezze. Igen szegényes dolog volna, ha e föltételek közt évi nyolcszáz forint különbözet szerepet játszanék. Ez a szellemi proletariátus javára lenne, a­melynek kellő helye mindenütt in­kább van, mint a törvényhozó testü­letben, a­hol a tudásnak és a jellem­nek fénye van hivatva vezetni és szük­séges, hogy az elméket egy már ko­rábban megszerzett függetlenség kor­mányozza, nem az a függetlenség, me­lyet 2400 és 3200 frt közt álmodnak a fizetésjavítók. Ez lényeges a polgári életben, a fizetéses hivatások skáláin, de nem az olympiások szerint drága választások alá esendő képviselői ál­lásban. Igaz, vannak a szellemi arisztokrá­ciában is, mint a másikban olyanok, a­kik hivatásukat kimerítik a verseny­­istálló fentartásában. Az ilyen szellemi arisztokratának a képviselőház­a­­ versenyistálló. Ott futtat, árlovagol, néha tán fogad is. De szellemi arisz­tokráciánk e szórványos tagjai tán még­se azok, a­kik hivatva lennének arra, hogy az ország az eddiginél jobban fizesse őket. A fizetésjavítás különben egy Da­­nausi ajándék lesz, a­melyet a képvi­selő urak önmaguknak adnak. Sorsuk nem javul, ellenben a kerületek ára, a­melyet az öt évi ciklus már­is felrúg­hatott, ezáltal 5—10 ezer forinttal újra felszökik. Mindenesetre pedig reméljük, ha lesz bátorságuk a képviselő uraknak a maguk fizetését megjavítani, megtold­ják e bátorságukat még azzal, hogy ezt a dolgot név szerinti szavazással fogják el­követni. Mai számunk 20 oldal. Az egyházpolitikai reformok. Budapest, febr. 28. A püspöki konferencia. Ma délelőtt 10 órakor kezdődött a her­cegprímás budavári palotájában a püspöki konferencia, melyen a püspökök, Samassa József egri érsek, Lenhardt erdélyi és Pável Mihály nagyváradi gör. kát. püspökök kivéte­lével, mind megjelentek. A püspöki konfe­rencia tárgya a pápához, a királyhoz és a kormányhoz intézendő feliratok szövege, a kormány egyházpolitikai programja tárgyá­ban, továbbá a kongrua-ügy. Az elnöki tisztet Vaszary Kolos hercegprímás tölti be, míg a jegyzői teendőket Fehér Ipoly pannonhalmi apát végzi. A konferencia elején a hercegprímás fel­olvasta a pápától érkezett táviratot, a­mely válasz a decemberi püspöki konferencia üdvöz­letére. A tárgyalásnál felszólalt valamennyi püs­pök, több rendbeli módosítást téve a memo­­randum-tervezeten, melyet lapunk mai számá­ban ismertettünk. A konferencia d. u. fél 2 óráig tartott, holnap d. e. 10 órakor folytatják a tanácsko­zást. A konferencia egy hétig is eltarthat, mert a vélemények igen eltérők. A pápához intézendő felirat nem sok gondot ad, de a kor­mányhoz intézendő memorandumot, mely bele­vág a napi politikába, minden pontjában a leg­gondosabban mérlegelik. A Nemzet a mai tanácskozásokról ezeket írja : „A főpapi tanácskozások alapjául szolgál az a három memorandumtervezet, melyet a decemberi pü­spöki konferenciák alapján készítettek el és vé­­eményezés végett megküldöttek a püspököknek. Az egyik szól a pápához, a másik a királyhoz és a harmadik a kormányhoz, mely utóbbi memorandum részletesen foglalkozik a Wekerle-kormány egyház­­politikai programjával. A püspökök azonban olyan hiányosnak találták a velük közölt memorandumter­­vezeteket, hogy azokat majdnem tökéletesen átjaví­­tották és ha valamennyi módosítást felveszik, a

Next