Budapesti Hírlap, 1894. március (14. évfolyam, 60-89. szám)

1894-03-01 / 60. szám

1894­ március 1. BUDAPESTI HÍRLAP. (60. sz.) a jobboldalon és a szélsőbaloldali reformerek közt. Szalay Imre is egy élccel keltett nagy tetszést. Egy furcsa képhez h­asonlította a hely­zetet, melyet Alexandriában látott a karneváli menetben. Egy géniusz megkoszorúz egy­­ ökörfejet. A kép fölé ez volt írva : „A pro­tekció.“ A protektor géniusz a függetlenségi párt s hogy kit koszorúz meg, annak kitalálá­sát a többségre bizta. Dániel Ernő utolsóul hosszú beszédben, melyet környezete figyelem­mel hallgatott, (messzebbre gyönge orgánuma csak töredékekben juttatta el) a javaslatot vé­delmezte. Interpellációs nap lévén, Ugrón Gábor kérdést intézett a miniszterelnökhöz a mozgó­sításról keringő hírek dolgában. Wekerte hatá­rozott cáfolattal válaszolt, melyet Ugrón is tudomásul vett. A képviselőház ülése. Elnök : Bánffy Dezső báró. A miniszterek közül jelen vannak: Wekerle Sándor miniszterelnök, Hieronymi, Lukács, Szilágyi, Csáky, Josipovich. Az elnök bejelenti Újpest község kérvényét az egyházpolitikai kérdésekre vonatkozólag. Következik a napirend : A kötelező polgári házasság. Kovács József. Annak ellenére, hogy a Házban és a sajtóban az egyházpolitikai kérdéseket már kimerítették,­­ fel­szólal, hogy saját álláspontját megokolja. Nincs megelégedve a házasságjogi törvényjavaslattal s különösen azokkal a részekkel, melyek Horvátor­szágra, az ott élő magyar alattvalókra, a közös hadsereg tagjaira vonatkoznak. A­mi nincs a tör­vényjavaslatban, azokat Polónyira bízza. Elismerését nyilvánítja Polónyinak a bizottságban kifejtett mű­ködéséért, melylyel a javaslat hiányait feltüntetve, az igazságügyminiszternek alkalmat adott e hiány­nak pótlására. De azért elfogadja a javaslatot, mely a há­zasságjog terén megszünteti a zavart s helyreállítja e téren is az állam tekintélyét. Ebben a kérdésben a függetlenségi és 48-as párt nem vállalkozhatik a kormány megbuktatására, mert ezzel a javaslat is megbuknék hosszú időre. A nemzeti párttól sem remél sokat, az is csak bécsi rángatásra járja a táncot, ha uralomra kerül. Kossuth példáját követve, a sérelmeket alárendeli a haladás követelésének és a törvényjavaslatot megszavazza. Szentiványi Árpád: A kormány javaslata felekezetekre osztotta az országot. Volt katolikus nagygyűlés, utána protes­táns gyűlést akartak összehívni, most pedig lesz a liberális nagygyűlés. Egyfelől a fanatizmus, más­felől a liberálizmus láza izgatja az embereket. Ily körülmények között aligha alakulhat higgadt, meg­fontolt közvélemény­­ben két fegyvert emelve föl: szinte zeng a levegő a félelmes huj-imi kiáltástól. Ily mélyen jellemző vonások mellett le­hetnek, sőt bizonyára vannak a képnek művé­szileg is kevésbbé erős s régiségtani szempont­ból még inkább kifogásolható részletei. E te­kintetben két dolgot említ. Az egyik az, hogy a honfoglaló magyarság életének képére vo­natkozó arkeológiai kutatás sokkal kevesebb pozitív adatot nyújthatott a művésznek, mint a mennyire elkerülhetetlenül szüksége volt s igy kénytelennek látta magát a mai ázsiai népek analógiájához s talán némi anakroniz­musokhoz folyamodni. A tudósokkal való egyességénél, még ha minden mozzanatában kétségtelen lenne is, valóban sokkal fon­tosabb, hogy az általa ábrázolt külsősé­gekben is mindazt, a­mi igazán törté­neti köztudat és az egész nemzetben élő ha­gyomány , a legnagyobb tiszteletben tartotta. E tekintetben bátran állíthatja, hogy az egész óriás képen nincsen egyetlen sértő vonás. És ha lenne is, mit jelentene a belső igazságnak ily erős, mély és teljes kifejezettsége mellett ? Mit fog ártani e kép hatásának és értékének, ha tán majd a régiség-tudomány oly részlete­ket fog kideríteni és tesz akár köz­birtokká is, melyek eltérnek a Munkácsy müvén ábrázol­taktól? Az ilyen veszedelem csak jelentéktelen műveket fenyeget, melyek fő érdemüket a külső hűségben keresik. A renaissance halha­tatlan bibliai alkotásainak valóban mit sem ártottak és mit sem ártanak a kiáltónál kiál­­tóbb anakronizmusok, a­melyekre ma minden iskolás gyermek rámutathat. Jól tudjuk, hogy a­z Elfogadja az egységes házassági jogot és állami bíráskodást s a kötelező kötés ellen sincs elvi kifogása. Nem tudja, miért ne végezhetnék to­vább is az anyakönyvezést azok, a­kik századokon keresztül ingyen, a legtisztességesebben teljesí­tették ezt a feladatot. A házasság bármely formáját kétoldalú szerződésnek tartja s igy a protestánsoknak eddig is polgári házasságuk volt, a mennyiben házassági ügyeik felett ítélt a polgári bíróság és a válást engesztelhetetlen gyűlölet címén kimondta. Ez teljesen ki van hagyva a törvényjavaslat­ból, helyébe behozták a hűtlenségi eseteknek bebizo­nyítását. Már most ha véletlenül rosszul üt ki a házasság, nincsen mód, hogy elválaszthassák a fe­leket, kivéve azon esetet, ha hűtlenséget követnek el és ha az bebizonyítható. Ez a közerk­ölcsiséget aligha növeli, mert a legtisztességesebb nő, a­kinek esze ágában sem volt soha az, hogy hűtlenséget kö­vessen el , hogy a kárhozatos házasélettől szaba­duljon, elköveti a hűtlenséget, vagy magára bizonyít­­tatja, a­mi nem fog a közerkölcsiségnek javára szolgálni. Ivánka Oszkár: Garcon-miniszterek csinál­ták! (Derültség a baloldalon.) Szentiványi Árpád: A­mi az állami anya­­könyvekről szóló javaslatot illeti, a szegény protes­táns lelkészek ezzel jövedelmük egynegyed részét, ,'15 szá­zalékát vesztik el. És nem tudni, hogy a kormány miként fogja kárpótolni őket. Ha a kormány be tudott terjeszteni öt javaslatot, miért nem terjesz­tette be a hatodikat, miért nem hajtja végre az 1848. XX. törvénycikket? (Úgy van­ balfelöl.) A vallás szabad gyakorlatáról szóló törvény is sérelmes a protestánsokra, mert, a felek­ezetnélküli­séget statuálja. Ha az áttérés formális nehézségek nélkül lehetséges lesz s valaki minden kellemetlen­ség nélkül egyszerűen kijelentheti, hogy ő feleke­­zetnélküli, ezt igen sokan meg fogják tenni s ezzel különösen a protestáns egyház fog károsodni. Az igaz, hogy az állam büntetéssel fogja sújtani a felekezetnélküliséget, de akkor minek engedi meg ? Az egész valláspolitikai program az elkeresz­­telési rendeletből származik, melyet a kultuszmi­niszter a gyöngébb fél védelmére adott ki. Ez ellen feltámadt az erősebb fél és most csupa szabad­­elvűségből eltörlik azt az 1868. törvényt, a­miért a rendeletét kibocsátották és sokkal rosszabbá teszik a helyzetet. Ez olyan retrográd lépés, a­mivel di­csekedni alig lehet. (Helyeslés balfelöl.) Első­sor­ban arra van szükség, hogy a béke helyreálljon, ennek elérésére a legalkalmasabb mód Apponyi Albert javaslata. Ő azt szavazza meg, nem pedig a kormányét, melynek tagjai közül csak Csáky nézi nyugodtan a vitát, mert nem ragaszko­dik nagyon a miniszterséghez, holott a többi izga­tott, mert lázasan ragaszkodik a miniszteri széké­hez. (Úgy van! Úgy van! Derültség a bal- és szélsőbaloldalon. Egy hang a baloldalon : A kö­vérek ragaszkodnak, a sovány menekülni akar!) Mivel az oppozíciónak nem az a kötelessége, hogy a kormánynak sárba akadt szekerét ki­tolja, (Úgy van! Úgy van! báli elöl) hanem az a kötelessége, hogy opponáljon, ő — noha más kö­rülmények között megszavazná a kötelező polgári házasságot is —­ általánosságban sem szavazza szent történetek alakjai nem olasz házakban laktak, nem olasz öltözetben jártak, nem ola­szok voltak, mint e képeken látjuk. De minél jobban tudjuk mindezt, azaz minél igazibb műveltséggel közeledünk a nagy emlékekhez, annál kevésbbé ütközünk meg. A formák és színek szépségén kívül annak a lelki tartalom­nak mélységét és kifejezésbeli igazságát cso­dálj­uk bennük, a mely a szent legendák hőseit eltöltötte, vagy a melylyel alakjaikat az em­beriség ezer éves hagyományai összekap­csolták. Munkácsy erre gondolt: magyar hagyo­mányainkra, magyar képzeletünkre, magyar érzésünkre. Az lebegett előtte, a mi mindnyá­junk vonzalmának és lelkesedésének tárgya és forrása: a magyar ideál, az erős kornak, a nagylelkűségnek és tiszta belátásnak összeol­vadó képe. Alkotása a magyar szellem legmé­lyéből került, honnan nemcsak nemzeti költé­szetünk nagy inspirációi világlottak elő, hanem a­hol a honhoz való jogunk tudata szüvönkbe vetett hitünk székel. Ez nem magyar tárgyú kép, hanem a magyarság képe, az elmúlt ezredév dicsőségének és bölcseségének képe, mely a jövőnek is tanítója lesz. A magyarok istene áldja meg mesterét! Mikor Beöthy Zsolt felolvasását befejezte, viharos éljenzésben és tapsban tört ki a közön­ség. A férfiak kalapjukkal, a hölgyek keszke­nőkkel intettek a felolvasó felé. Oly lelkese­dést keltett ez a felolvasás, hogy pár pillanat kellett, míg Vértesy Arnold a felolvasó­asztal­hoz ülhetett, és Piroska című novelláját felol­vashatta. Ezzel az ülés véget érte meg a javaslatot. (Élénk helyeslés és tetszés balról.) Polónyi személyes kérdésben. Polónyi Géza személyes kérdés címén felel Komjáthy tegnapi beszédére. Kijelenti, hogy Kom­játhy az ő beszédének különösen politikai irányza­tát részben félreértette, részben félremagyarázta. A küzdelem elöl soha sem tér ki, de ha ezúttal nem lép a küzdelem terére, ez azért történik — úgy­mond — mert abba a szerepkörbe sehogy sem va­gyok képes magamat beletalálni. (Zaj­os helyeslés a szélsőbalról,­ hogy a saját pártomhoz tartozókkal folytassak polémiát. (Zajos helyeslés a szélsőbalról.) Erre a feladatra én vállalkozni nem akarok. (Élénk helyeslés a szélsőbaloldalon.) Visontai Soma: A javaslatot, ellenző szónokok beszédeinek motívumaival foglalkozik s a Pongrácz Károly és Polónyi beszédeiben nyilvánuló — szerinte — egyol­dalú felekezeti álláspontot bírálva, hivatkozik A hu­­genották című operával kapcsolatos élvre, hogy : „mikor a protestánsok és katolikusok viszálykod­nak, a zsidók csinálják hozzá a muzsikát“ (Derült­ség), de viszont az sem áll a közjogrend érdeké­ben, hogy a zsidók hátán üssék hozzá a taktust. (Úgy van ! Úgy van ! Tetszés a szélsőbalon.) Szóló azt tartja, hogy a kötelező polgári házasság mellett egy felekezetnek sem kell kegyeletéből, vallásos érzéséből valamit feláldoznia s ebben egyenlő mértékkel méri a felekezeteket kivétel nélkül. Ho­­dossy beszédére tér át ezután és vitatja, hogy a történelem tanúságai épp az ellenkezőjét mutatják annak, a miket Hodossy ezekből kivont s a forra­dalmi alkotások múlandóságát cáfolja. Ebben hi­vatkozik a francia forradalom s az 1848-iki magyar szabadságharcra. Kifejti, hogy az egyházjogi reform politikai jelentősége elől mint a szélső ellenzék tagja sem zárkózhatik el. Az, hogy a kormány a jelen javaslatot pártkérdéssé tette, előtte világossá tette intencióit is. Horvátországban nagy hajlandóságot vél a polgári házasság mellett és hiszi, hogy ott is sietni fognak a kötelező polgári házasság behoza­talával. Vajay István (a jegyzői emelvényről) : Ott sem lesz belőle semmi, itt sem! (Mozgás jobb­­f­elöl.) Az elnök: Kérem Vajay képviselő urat,hogy a jegyzői emelvényről távozzék, mert a közbeszólás innen egyáltalán nem engedhető meg, még ke­vésbbé, mint a képviselő urak saját helyéről ! (He­lyeslés jobbfelől.) Visontai Soma: A­mikor Veszter Imre­­. képviselő úr a javaslatot a magyarság törvényja­vaslatának tüntette fel, bizony nagyon erősen fel­­zúdultak ellene. Éppen ma kaptam egy sürgönyt kerületemből Új-Vidékről­,­ melyben szerb választóim az összes szerb lakosok nevében arra kérnek néme­tül, hogy a javaslat ellen szavazzak. Thaly Kálmán: Nem tartozunk németül tudni ! Polónyi Géza: Szóval az újvidéki mandátum nem jól áll! (Élénk derültség.) Rosenberg­ Gyula: De a szoboszlói sem! (Élénk derültség jobbfelől.) Visontai Soma: Úgy a törvényjavaslatra, mint a sürgönyre az a válasza, hogy elfogadja általános­ságban a kormány javaslatát. (Helyeslés a jobb- és szélsőbaloldalon.) Szalay Imre: Bár elvileg híve a polgári házasságnak, nem szavazza meg, mert most időszerűtlennek tartja és mert ezáltal létalapját támadja annak a kormány­nak, melynek pártját hazája ellenfelének tartja. Thaly Kálmán: Kossuth nem azt mondja. Szalay Imre: Megfelelek­­. képviselőtársam közbeszólására. Őt kérdem, hogyha ő felsége a mi pártunkat hívná fel kormányalakításra . . . Thaly Kálmán: De nem h­ívja ám! Szalay Imre: ... ha a mostani kormány megbuknék és akkor felhívna kormány alakítá­sára bennünket és épp akkor, mikor egy nagy harc van keletkezőben, ugyan Thaly Kálmán­­. képvi­selőtársamnak az lenne-e az első dolga, hogy le­fejtse azt a sárga-fekete, közös hadseregbeli zsinó­rokat vagy hogy az ellenséget megverje? Thaly Kálmán: Lefejteni először a zsinóro­kat ! Komáromban ezt tette Don Miguel is! (Zaj. Halljuk! Halljuk!) Szalay Imre : Neki nem szabadelvű jelsza­vak kellenek, hanem a haza függetlensége. Húsz esztendő óta van a parlamentben s mindig az elvek alapján állott , most is. Torkig van a szabadelvű jelszavakkal. Kérdi: az akasztást liberálisnak tart­ják-e vagy nem ? Lukács Gyula : Attól függ , kit akaszta­nak ! (Élénk derültség.) Szalay Imre: A liberalizmus a dinamithoz vezet, ha helytelenül alkalmazzák. A szabadelvű kor­mány szóló szerint úgy tett, mint' Tanő'e, mert tényleg többséggel nem birván, koalicionális kor­mányt alakított. A különbség csak az, hogy a koalíciós függetlenségiek nem húznak sápot, de a 3

Next