Budapesti Hírlap, 1904. február (24. évfolyam, 32-60. szám)

1904-02-02 / 33. szám

16 BUDAPESTI HÍRLAP, (33. sz.) 1904. február 2. KÖZGAZDASÁG. Olcsó szállítás. (B. ) A világ­ legolcsóbb közlekedése Lilueril­rában áll rendelkezésre s ezt­ a nevezetes elsőbbséget Amerika, a közlekedési vállalatok korlátlan versenyének köszönheti. Hálás is lehet érette, mert az olcsó közlekedés árát Európa fizeti meg, mely csak azért termel és azért él drágán, mivel drága a közlekedése. Amerika versenyképességének a termelés minden ágában az olcsó szállítás a főtényezője. A szabad verseny ott célt ért a közlekedés ren­deltetésének biztosítása körü­l Ez a rendeltetés pedig lényegében nem egyéb, mint a hiányok és fölöslegek minél teljesebb kiegyenlítése. A hiányok és fölöslegeik kiegyenlítésén új erőforrásokat teremt és fokozza a munka be­csét. A tömegáruk forgalma ad lendületet a gazdasági életnek s biztos talajt a közvagyono­­sodásnak. Amerika mindezt nem prédikálja, de gyakorolja. Az elmaradt Európa ellenben még ma is olyan vasúti politikát követ, mely a kor­látlanul szabad amerikai vasúti politikával homlokegyenest ellenkezik. Az amerikai vasutakon átlag mindenük olcsóbb az áruk szállítása, mint Európa vas­utain, s mig amazok jövedelmeznek — ná­lunk örökös a mentegetőzés a jövedelem-hiány miatt s egyre azt halljuk, hogy a vasutaknál nem a jövedelmezőség a főcél, hanem a gaza­­sági érdekek­ kiszolgálása. Másrészről pedig sza­­­k­adatlan ostromolják a kereskedelemügyi kor­mányt olcsóbb tarifákért s éppen nálunk minden termelési ág a szállitás drágaságát panaszolja A vasutegyes­ületi statisztika szerint a­­magyar vasutakon tonnakilométerenkint átlag 4.46 fillérbe kerül az áruszállítás s ebből a vasút önköltsége 3.36 fillér. Hieronymi és Lipthay jóval kisebbre, 2,5 fillérre számítják a vasút ön­költségét. Ennél olcsóbban tehát veszteséggel­­szállít, a vasút. A dunai hajókon az áruszállítás tonnakilo- Wierenkint, viziszállítási adóval­­és biztosítással együtt, a mai rossz viszonyok közt, átlag egy­­fillérbe kerül; az önköltség pedig Klein pontos számításai szerint 0,5164 fillér ; de ebben az ös­­­­­szegben az üzleti tőke 5 százalékos kamata s az üres jármű lefelé való vontatásának költsége is benne van. A hajózás önköltségét tehát rend­szeres forgalom mellett s jó viziúton fél fil­lérre sem lehet számítani. Mi következik ezekből az adatokból? Az, hogy míg a vasúti szállitás költsége semmi módon sem lehet két és fél fillérnél kevesebb, mert­ ennyi az önköltség,­­ addig a hajón való szállitás költségeit felényire lehetne apasztani, ha oly vízi úthálózatot bocsájtunk a hajózás rendelkezésére, melyen, rendszeres fejlődhetik. Módunkban állana ekképp a tömegárunak olcsó szállítása mindama részeiből az ország­nak, a hová viziút vezet s mert kétségtelen, hogy a vasutak által ma veszteséggel szállított­ tömegáru nagy részének a vízi útra való terelése a vasutak jövedelmezőségét fokozni fogja, a beálló kedvezőbb pénzügyi helyzet lehetőséget nyújt arra is, hogy az önköltséget tetemesen meghaladó darabáru tarifák mérsékeltessenek. Milliókat takaríthatnánk meg így s milliókat teremthetnénk elő a gazdasági erők amaz új forrásaiból, melyeket a tömegáru moz­gósítása nyitna meg. De ehhez első­sorban az ósdi vasúti politika abba­hagyására volna szük­ség. Az a vasúti politika, mely a víziutakban ellenséget lát, ma már lejárta magát. Ez a század a viziközlekedés százada lesz s itt az ideje, hog­y köztudattá váljék nálunk is a gyö­keres átalakulás szükségessége. Aránytalanul nagy termelési költségeinket csökkenteni, a termelés hasznát növelni védő­vámokkal soha sem leszünk képesek; a közgaz­daság örök törvényei ellen hiába hozunk mi törvényeket, m­snt ellenkezőleg, az élet mester­séges drágítása a termelési költségek fokozá­sával s a termelés hasznának csökkenésével jár. Olcsó szállításra van szükségünk, hogy csökkenthessük a termelés költségeit és fokoz­hassuk termelésünk tiszta hasznát. A folyóvizek hajózhatóvá tételével, az összekötő mesterséges viziutak és a kikötőkhöz vezető közutak meg­építésével kell most már foglalkoznunk s olyan vasúti politikát követni, mely a viziutaknak is forgalom hasznát veszi és egyaránt kiszolgál minden gazdasági érdeket. A huszadik század a viziutak jegyében szü­letett s a viziközlekedést fogja uralni min­denfelé a világon. Hasztalan, hunyunk szemet a közlekedési viszonyok nagyszerű átalakulása előtt, az meg fog történni nélkülünk is. Ká­runkra így, hasznunkra, ha idejekorán föl­ismerjük és teljesítjük feladatainkat. — A kereskedelmi szerződések. A Magyar Távirati Irodá­nak jelentik Bécsből­. A vám- és keres­kedelmi bizottságnak a külügyminisztériumban tar­tott ü­lésén folytatták az általános kereskedelem­politikai, valamint különösen a külföldi államokkal kötendő kereskedelmi szerződés szombaton megkezdett tárgyalását. A jövő ülés holnap­ délután három óra­kor lesz. A tanácskozás mai eredménye az, hogy ez­után a tanácskozások eredményeiről időről-időre hiva­talos kommünikéket tesznek közzé. — Berlinből je­lentik nekünk. A Magyarország Ausztriával való ke­reskedelmi tárgyalásról az hallatszik, hogy a német birodalmi kormány azoknál a nehézségeknél fogva,, a­melyek az Oroszországgal való tárgyalásban különö­sen a gabona- és szarvas­ marhavám miatt támadtak, indíttatva érezte magát arra, hogy a magyar-osz­trák külügyi kormánynál a kereskedelmi szerződési tárgyalás megindítását indítványozza, úgy látszik, hogy Oroszország is meg ak­arja várni a Magyaror­szág-Ausztriával való tárgyalás eredményét, mielőtt a minimális vámok kérdésében döntene. Ha a Magyar­ország-Ausztriával való tárgyalás megkezdése már a legközelebbi időben lehetséges volna, úgy a kilátásba vett német-orosz tárgyalás egyelőre abban marad. Egyébiránt azt hiszik, hogy a keletázsiai bonyoda­lom is lényegesen hozzájárul ahhoz, hogy Oroszország a Németországgal való kereskedelmi­ szerződést egye­lőre elhalaszsza. «■» fFttllijhl'THISS’flerMffvá^esir^^hfSsOTár­"' megyei gazdasági egyesület ma évi rendes közgyű­lést tartott, a­melyből, távirattal, üdvözölték Tallián minisztert, főleg, hogy a szociálpolitikai intézményei­ket továbbfejleszti és­­ a kis exisztenciákat segíti. A miniszter meleghangú levélben mondott köszönetet. — Az angol bank kamatlába. Már a múlt héten azt beszélték a londoni börzén, hogy­ az angol bank le fogja szállítani kamatlábát, mert a pénzbőség még mindig nagy, s rövid lejáratú váltók 3 százalékon alul, hat hónapi váltók pedig 3 százalékkal helyezhe­tők el. Hogy­ a bank­kamatlábat mégsem szállították le, annak oka egyrészt a bizonytalan politikai helyzet­ben kezsendő, minthogy Japán és Oroszország között a tárgyalások eddig nem­ vezettek­ békés eredméyre. Másfelől pedig az angol bank nem tudja álandósítani aranytarrtalékát. A múlt héten, mint jeleztük, Indiá­ból­­és Déli-Afrikából körülbelül 1.600.000 angol font értékű arany érkezett, amely az angol bank tartalékait jelentékenyen emelte ugyan,­ de Argentínából nagyon keresik az aranyat, s a bankhoz érkezett arany nem­csak hogy nem fedezi az­ argentínai szükségletet, de még a bank tartalékait is csökkenteni fogja. — Az eger­putnoki vasút ügye. Az eger­­putnoki vasút ügyében ma Eger város és Borsod vármegye küldöttsége tisztelgett Tisza István gróf miniszterelnöknél, Hieronymi Károly kereskedelem­ügyi miniszternél és Serényi gróf államtitkárnál. Az alkotmányos élet kezdetén ugyanis, a hibás közleke­dési politikából kifolyólag Eger városát a fővonaltól mellőzték és így ez a vidéki nagy város és forgalmi hátterét alkotó szondás vidék nem az előrehaladás, hanem a hanyatlás terére jutott. Eger városa és az érdekeltség évtizedek óta próbálkoztak az egri vasút tovább­vitelével a zsák­utcából, kijutni, de mert a 8—10 milliót igénylő költség egyrészt az érdekeltség erejét jóval fölülmúlta, s másrészt az állam kellő tá­mogatást nem nyújtott, a tervek meghiúsultak. Most egy célszerűbb vonal, az eger-szarvaskő-szilvás-putnoki irány fölkarolásával a költségek is, jóval kisebbed­­vén, Eger és vidékének reményei ismét homloktérbe léptek. Ennek a vonalnak a megvalósítását biztosí­tandó, járt ma a küldöttség Budapesten. A minisz­terelnöknél Eger város polgármestere fejtette ki a kérelmet, Tisza István gróf azt, a fontos kijelentést tette, hogy ő is ismeri azt a közlekedési hézagot, mely Eger megvan,­­megígérte, egyúttal, hogy az állam pénzügyi helyzetét szem előtt tartva, a leg­nagyobb támogatást megadni, illetve támogatni haj­landó lesz. A kereskedelemügyi miniszter elé a kül­döttséget Kovách Kálmán vezette s utalt arra a mellőzésre, mely "Eger városát évtizedek óta sújtotta és kérte, hogy Egerből Füzes-Abonyba, a nagy sze­mélyforgalmat lebonyolítandó, a miniszter motoros­­kocsiközlekedést­­állítson­­be. Hieronymi miniszter a nála megszokott tájékozással felelt a kérelemre, biz­tosítván a küldöttséget, hogy a kérdést a legmele­gebb jóakarattal fogja tárgyalni. Serényi gróf ál­lamtitkárnál­­ Harnok Gyula, Eger város főjegyzője tolmácsolta a kérelmet. Az államtitkár a legjobb reményben bocsátotta el a küldöttséget. Ilyen körül­mények között remélhető, hogy azt a végzetes mellő­zést, mely Eger városát a múltban megokolatlanul érte, a mostani kormány részben reperálja. —­ A német-olasz vám­szerződés. Rómából jelentik, hogy a kereskedelmi szerződéses tárgyalások Olaszország és Németország közt csaknem naponként­­ folyik. Ez a tárgyalás,­mint az ily komplikált tárgya­lásoknál másképp nem is lehet, előreláthatólag még nagyon sokáig fognak tartani. Mindazáltal biztosan remélik, hogy a tárgyalás­ eredménye kedvező lesz, mert a két állam kormánya­ és megbízottai a legjobb indulattal vannak.­­ A Budapesti takarékpénztár és orszá­gos zálogkölcsön-r­­t. ma tartotta rendes közgyű­lését Tolnay Lájza miniszteri tanácsos elnöklésével, a­ki bejelentette, hogy­ 33 részvényest jelent meg, 302 szavazattal, 2473 részvény képviseletében. Az igazga­tóság részéről előterjesztett jelentés kiemeli, hogy a kedvezőtlen kereskedelmi és ipari viszonyok miatt­ az intézet a tevékenységének­­fősúlyát az elmúlt év­ijén is a rendes ügykör terjesztésére és az összes üzlet­ágak kellő gondozására irányította, s ennek az ered­­­ménye, hogy minden ágban nagyobb forgalmat ér­­tek el. A lefolyt üzletévben leszámítottak 33.806 da­­­rab váltót, 69,626.943 korona 36 fillér összegben, 45,798.911 koronával több, mint 1902-ben és a váltó- t tárca állománya az év végével 7,127.257 korona 68­­ fillér volt. A betét-állomány takarékpénztári köny­vecskékre, folyó­számlára és pénztárjegyekre 14,421.634 korona 70 fillérre rúgott, e­­gy tavalyról 903,339 koronával szaporodott. Lombard-köl­csönökben 4,390.387 korona 06 fillér volt elhelyezve. A kézi­ zálog­kölcsön forgalma az elmúlt évben ismét jelentékeny volt, a kölcsönök átlaga azonban, az év második felé­ben történt nagyobb kiváltások folytán, a végösszeg­ben apadt, úgy hogy a tavalyi 7.739.383 koronáról 7.096.132 koronát csökkent le. Az összes forgalom 473,82.805 korona 23 fillér volt. A lefolyt ét­ tiszta nyeresége 800.890 korona 96 fillér, a­mi a részvény-­­ tőke 8­3 százalékos kamatozásának felel me­t. Java­solja az igazgatóság, hogy ebből a különböző javadal­mazások levonása után, részvényenkütl huszonnégy koronát fizessenek ki február 3-ikától kezdve. A köz­gyűlés a jelentést tudomásul vette s a felmentést minden irányban megadta. Havass Rezső­ dr. indítvá­nyára egyhangúlag ismét megválasztották felügyelő­­bizottsági tagokat: Sekober Albertet, Dezsényi Jó­zsefet, Horváth Zsigmondot és­ Rigler József Edét s ugyancsak újból beválasztották a sorrend szerint most­ kilépő választmányi tagokat. Végül, Zsigmondi­ Jénts indítványára, köszönetet mondott a közgyűlés az igazgatóságnak és tisztikarnak a buzgó működésért s az elért eredményekért. — Acél- és hajóépítő-tröszt Olaszország­ban. Termiből írják, hogy az ottani acélmű részvény­­társaság jóváhagyta a legjelentékenyebb olasz acél­művek és hajógyárak trösztölését a Teruxművek veze­tése alatt. E kombinációba tartoznak a terni-i, elhal és sestri-ponentei acélművek, valamint az oderói és ör­ködei hajógyárak. Egy egyetlen nagy részvény­tár­saságot fognak alakítani, hogy a nemrég létrejött Ansaldo-Armstrong részvény­társasággal szemben ál­lást foglaljon. A két kombináció közt azonban való­színűleg megegyezés jött létre, a­mi által egyetlen nagy olasz acél- és hajógyártröszt fog keletkezni.­­ A Magyar Közgazdasági Társaság feb­ruár 4-én esti 6 órakor a társaság új helyiségében (IV., Ferenciek­ tere 4. szám félemelet 16.) ülést tart. Tárgy: Árkövy Rikárd dr. előadása: Kartelek és trösztök. — A tőzsdetanács elrendeli, hogy az Osztrák­ egyesített járadék papírban, február—-augusztus 47i 6 szá­zalék. Bosnyák-h­ercegovinai orsz. kölcsön 1995. évről 4 százalék. Belvárosi takarékpénztár r.-t. záloglevél 4­1 szá­zalék. Magyar agrár- és járadékbank járadékjegy vs. 102% 4­6 százalék. Magyar agrár- és járadék záloglevél 411­ százalék. Magyar általános kőszénbánya r.-t. els. kotr. 41 évre, 100 frankonként 4­6 százalék. Magyar általános takarékpénztár r.-t. záloglevél 50 évre 4 százalék­. Magyar általános takarékpénztár r.-t. záloglevél 65 évre 4 száza­lék. Magyar jelzálogh­itelbank közs. kötv. 50 évre írtban 4 százalék. Magyar jelzálog­hitelbank közs. kötv. 50 évre vs. 110% írtban­­4 százalék. Magyar általános jelzálog­­hitelbank közs. kötv. 50 évre 4 százalék. Magyar takarék­­pénztárak középponti jelzálogbankja közs. kötv. 70 évre 416 százalék. Magyar takarékpénztárak középponti jelzá­logbankja közs. kötv. 70 évre 4 százalék. Pesti magyar kereskedelmi bank záloglevél írtban­k. ker. 4% százalék. Pesti magyar kereskedelmi bank záloglevél 4 százalék. Bosnyák-hercegovinai szab. orsz. bank záloglevél 20 évre 5 százalék. Bosnyák-h­ercegovinai szab. orsz. bank zálog­levél 30 évre 5­ százalék. Erdélyi magyar jelzáloghitelbank záloglevél 40 évre írtban 5 százalék. Horvát-Szlavonor­­szági jelzálogbank közs. kötv. írtban v. ker. 4% százalék. Nagyszebeni, általános takarékpénztár záloglevél 40 évre vs. 100% írtban 5 százalék. Nagyszebeni földhitelintézet záloglevél. Ir­tban 5­ 5 százalék február hónap 1. napjának déli tőzsdéjétől fogva, 1904. február hónap 1-től számí­tandó folyó kamatokkal jegyeztessenek.­­ Elrendelte to­vábbá, hogy a Budapesti Giro- és Pénzegyesület r­­t. rész­vényei február hónap 1. napjának déli tőzsdéjétől fogva szelvény nélkül s az 1004. év január hónap 1. napjától folyó 4 százalékos kamatokkal árultassanak s jegyeztes-

Next