Budapesti Hírlap, 1904. augusztus (24. évfolyam, 212-240. szám)

1904-08-12 / 223. szám

­ Tudnak-e az itteni népek arról, hogy Magyarország lé­tezik és Bosznia-Hercegovina magyar-osztrák és nem csupán osztrák fenhatóság alatt van? Ezek mind olyan kérdések, a­melyekre kitartó munka után megkaphat­juk a feleletet, birtokunkba juthatnak az erre vonat­kozó adatok. Boszniában sokkal kisebb számmal vannak magyarok, mint a­mennyiről odahaza fogalmuk is lehetne a viszonyokkal nem ismerős köröknek. Sze­­rajetóban összesen 90 magyar ember él, azok közül közel 60 tisztviselő, a többi pedig kereskedő és ipa­ros. (A Boszniában élő magyar katonákról ebben a cikkben nem szólunk.) Magyarok laknak még Mosz­­tárban, Banjalukán, Plevljében, Dolnja-Tuzlán és Brckában. Ezeknek a száma azonban roppant el­enyésző, s az öt helységben alig van húsz magyar ember, a­kiknek túlnyomó része tisztviselő, másik része pedig kereskedő. Tehát a boszniai magyarság­nak főfészke Szerajevóban van. Azonban itt alig tudnak felőlük és ők maguk sem igyekeznek kimu­tatni magyarságukat. Nincs bennük összetartás, a­mely egygyé tömörítené az idegenben élő honfitársa­kat. Teljesen beolvadnak az idegen népekbe, fel­veszik azoknak szokásait, szórakozásaik azonosak a benszülöttekével és egyáltalán nincs bennük hajlan­dóság, hogy magyar voltukat kitüntessék. Azok a kereskedők, a­kik 15—20 év előtt vándoroltak ide, már csak törve beszélnek magyarul, ha nagy rit­kán akad olyan, a­ki hazájuk nyelvén szólítja meg őket. .Gyermekeiket horvát iskolába járatják és azoknak a nyelve is kitörne, ha magyarul kellene beszélniök. A családban nem ápolják a magyaros hagyományokat, szokásaiktól teljesen megváltak, egy­szóval levetkőzték magyaros jellegüket. Míg a módo­sabb szerajevói familia beküldi fiát az újvidéki szerb gimnáziumba, addig az itteni magyarság beadja gyermekét a horvát iskolába és nem törődik vele, ha tökéletesen elfelejti is anyanyelvét. A tisztviselők, különösen a kormányzóság hivatalnokai jól beszélnek magyarul. A kormányzóság egyik osztálytanácsosa is magyar, a neve Rainer Miklós dr. Van még több nagyrangú magyar tisztviselője a kormányzóságnak. A­mint ezeket hallja az ember, szinte önkéntelenül azt kérdezi: Hogy lehet ennyi magyar hivatalnok­nak ki nem domborítani a magyarságát? A kormányzóságnak egyik előkelő főtisztviselője erre ezt a feleletet adta: — Nincs meg az összetartás. Az a baja a ma­gyar embernek, hogy mihelyt idegen népek közé jut, azonnal elveszti önállóságát és siet eltanulni a benn­szülöttek szokásait. Erre azt mondhatják sokan, hogy a körülmények kényszerítik rá a bevándorló ma­gyart, hogy megtagadja eredetét és idegenné váljék. Ezt megcáfolja éppen egy szerajevói dolog. A spa­nyol zsidók sok évszázad előtt telepedtek meg Bosz­niában. A­mikor ide jöttek, nagyon kevés volt a szá­muk, s ma már közel ötezeren vannak. Miért? Mert nem engedték magukat és hagyományaikat eltiporni, hanem szívósan kitartottak és főként dolgoztak. Ma már a szerajevói kereskedelem jórészt a spanyol zsi­dók kezében van. Iskoláik s kulturális intézményeik vannak, és mondhatni, hogy Szerajevó lakosságának ma számottevő része a spanyol. Vagy nézzük a len­gyeleket, cseheket, szerbeket, törököket, a­melyek el­fogultság nélkül szólva, mind szeretik a magyarokat. Valamennyinek iskolái vannak, egyesületeket alkot­nak, a­hol gyakran összejönnek. Csak a magyar nem mozdul, hanem teljesen aláveti magát az általános szokásoknak, Szerajevóban nincs magyar egyesület, de még csak egyetlen asztaltársaság sem jelzi, hogy itt magyarok is laknak, így beszélt egy magyar főtisztviselő. De talán, ha az itt élő magyarság megkérné őt, hogy álljon a megindítandó akció élére, alkalmasint nem fogadná el a megbízatást. Hogy miért? Arra sem ő, sem má­sok, a­kiket már megkínáltak ezzel, nem tudnának megfelelni. A kezdet nehéz munkájától irtózik min­denki. Az elhagyott magyar ember, a­ki a bosnyák főváros girbe-görbe utcáin járkál, egy helyen hazája­­beli nyelven írott cégtáblát pillant meg a Mu­jácska partján. Ez a magyar kereskedelmi múzeum üzletve­zetősége. Itt is magyar tisztviselőkkel találkozunk. Ez az intézmény valóságos missziót teljesít a magyar kereskedelemnek. Célja: bevezetni a magyar ipari és kereskedelmi árucikkeket Kelet-Európa piacaira. A magyar ügynököket és átutazó kereskedőket kalau­zolják és ellátják utasításokkal, ha Szerajevótól lefelé utaznak. Ügynöksége van ennek az intézetnek a követ­kező helyeken: Banjaluka, Mosztár, Dolnja-Tuzla és Brckán. Hogy milyen hasznos működést fejt ki, az ki­tűnik abból is, hogy csupán a szerajevói forgalma árucikkekben meghaladja az egy milliót. Ezen kívül magyar írást még néhány kávéházban láthatunk: a magyar lapokat. Ez a magyarság helyzete Boszniában. Ilyen köny­­nyelműen fogja föl hivatását az a nép, a­melyet pedig józansága, műveltsége, okossága és sok más jó tulaj­donsága arra predesztinálna, hogy az itteni általában műveletlen népek között, az átalakulásuk mai stá­diumában a vezérszerepet magának szerezze meg. 3. L. BUDAPESTI HÍRLAP (223. sz.) 1904. augusztus 12. Disszidens katolikusok Franciaországiján. Paris, aug. 9. (Saját tudósítónktól.) Lehetséges-e ez idő szerint Franciaországban a sirma? Alkalmas-e az idő egy gal­­likán egyház megalakulására? Még jóformán csak készülődnek a nagy históriai küzdelemre a francia állam és a Vatikán, már­is bi­zonyos, hogy a francia radikalizmus nem számíthat a francia hívek olyan fajtájú támogatására, melyet egy Róma-ellenes, szabad, nemzeti egyház kialakulása nyújtana. Minden korszak alkalmasabb lett volna erre, mint a mostani s egy szabad, gallikán katolikus egy­ház lehetőségéről mindig eshetnék szó, csak éppen ak­kor nem, a­mikor Róma ellen Dombes-féle jelszavakkal indul a harc. Azok, a­kiknek lelkében esetleg a szabad, gal­­likán egyház álma él, semmiképpen sem akarják ma­gukat az ateista radikalizmus eszközeiképen fölhasz­náltatni. Ma már bizonyos, hogy a legállamibb fran­cia püspök is jobban retteg a Vatikán villámaitól, mint a radikális mennydörgéstől. A francia kormány még azoknak a támogatására sem számíthat, a­kik a konkordátumot már akkor deb­andum-na­k hirdették, a­mikor Combesnál valamivel keményebb legény, Na­póleon, az első konzul nyúlt hozzá az állam és egyház kérdésének veszedelmes csomójához. Franciaországban már van gallikán egyház. Disszidens francia katolikusok már tudvalevőleg élnek Franciaországban. Külön szervezetük van, külön tem­plomuk, parókiájuk, papjuk van Párisban s Francia­­országnak még több helyén. Ezek a disszidens francia hívek 1789-nél marad­tak. Ezek nemcsak a konkordátumot nem ismerik el, melyet VII. Pius és Bonaparte Napóleon kötöttek, de azokat a dogmákat sem, a­melyekkel azóta a katolikus egyház gyarapodott. Ezek nem vallják sem a pápa hall­hatatlanságát, sem a szeplőtlen­­fogantatás tanát. A Budpesti Hírlap annak idején, nem is egy íz­ben, ismertette ennek az érdekes kis­sirmának a törté­netét. A konkordátum megkötése után több francia püspök tiltakozott e szerződés ellen. Később elhallgat­tak a tiltakozók, de például Themm­es bloisi püspök egészen haláláig, 1834-ig kitartott a mellett a hite mel­lett, hogy a konkordátum megkötésére a pápának nem volt joga s jogosan ő a bloisi püspök. Abban az időben több volt a lehetősége egy önálló gallikán egyháznak s mégis éppen csak kuriózumképpen maradt meg mind­máig a francia disszidenseknek egy kicsi gyülekezete. Az állam soha se akarta őket tudomásul venni. Ma is úgy kezeli egyházszervezeteiket, mintha csak üzleti csoportosulások, kereskedelmi részvénytársaságok vol­nának. Több mint száz éven keresztül kellett volna egyforma szellemmel vezetettnek lennie a francia kor­mányzatnak s állandóan támogatnia e kis csemetéjét a gallikán egyház hatalmas tölgyének, hogy most arról lehessen szó, hogy maguk a francia katolikusok is Róma ellen támadjanak. Most a francia közvélemény természetesen na­gyon foglalkozik a francia disszidens katolikusokkal, a­kiknek különben Párisban az Italia-aventn van, egy nagyon szép kis templomuk. A disszidenseknek az a véleményük, hogy ő­rájuk nem tartozik az a harc, a­mely a Vatikán és a francia kormány között kitört­ek ugyan a konkordátum révén szakadtak el az anya­egyháztól, de egészen más okok és célok miatt, mint a­melyek azokat vezetik, a­kik Róma ellen indított har­cukban szívesen használnák föl a gallikán, nemzeti egyház álmának e híveit is. A párisi gallikán egyház abbéját, Volet-t több­ször keresték föl mostanában, mikor a szakadás kérdésében, francia szokás szerint, megszólaltatnak minden kompetens és nem kompetens véleményt,­­ újságírók. Az abbé válasza az, hogy ők teljesen ka­tolikus, még­pedig az ő nézetük szerint, az egyetlen igazi katolikus állásponton vannak: az 1789 előtti állapot s az önálló, gallikán katolikus egyház mel­­lett s a konkordátum ellen ugyan, de távolról sem a Combes és seregének álláspontján. Volet abbé na­gyon határozottan, jelentette ki, hogy Combes ab­szolúte nem számíthat még csak szimpátiájukra sem a francia disszidens katolikusoknak, a­kik remélik ugyan, hogy az egész francia katolikusság egyesül majdan egy nagy nemzeti egyházszervezetben s hogy ez­ az idő nincs is nagyon messze, de az az idő más lesz, mint a mai s a független katolikus egyházat éppen a katolikus fölbuzdulás s nem az antikatolikus irányzat fogja életre hozni. Szóval c­sizmáról nem lehet szó most Francia­­országban. Ehhez az kellene, hogy a francia katoli­­likus hivek francia s legfőképen katolikus öntudatuk­ban éreznék magukat megsértve a Vatikán által, a­hogy 1789-ben történt, a­mely időnek Nordezia, The­mines haláláig mert dacolni a­ szentszékkel és saját kormányával szemben. Ma Franciaországban még a sizma sem kapható c­sizmára. A francia disszidensek, a­kik különben nemzeti jelzőjük mellett a hollandi katolikus egyház­zal vannak szövetségben, a­melynek érseke szokta föl­szentelni a gallikán papokat, s nem hajlandók Com­­bes-ot támogatni egy gallikán mozgalomnak mester­séges fölkeltésében. A szajoli zendülés. Budapest, aug. 11. Lapunk tegnapelőtti számában hírt adtunk ar­ról, hogy ötszáz pusztatenyői földmives kaszával föl­fegyverkezve, formálisan elfoglalta a szajoli határban lévő Almássy-féle uradalmat s hogy a zendülést a Debrecenből kiküldött csendőrség és a Szolnokról ki­vonult katonaság fojtotta el. Tegnap a félhivatalos Magyar Távirati Iroda megcáfolta az egész zendü­lés hírét és azt állította, hogy az aratók és a tanya­­tulajdonosok közt támadt kisebbrendű összezördülés történt, s csendőrség egyáltalában nem vonult ki a ha­tárba. A félhivatalos azonban ebben az esetben, úgy látszik, rosszul volt informálva. A félhivatalos híré­vel szemben már tegnap jelentette debreceni tudósí­tónk, hogy a zendülést a csendőrség rohammal foj­totta el. Ma Szolnokról is kaptunk tudósítást, a­mely megerősíti, hogy a szajoli határban igen komoly zen­dülést rendeztek a földosztók, a­melyet a csendőrség és a Szolnokról kivonult katonaság együttes beavatko­zással tudott csak elnyomni. Szolnoki tudósítónk a következőket írja: A szajoli határban kitört zendülés dolgával teg­nap, augusztus 10-én tartott ülésén foglalkozott a vármegye közigazgatási bizottsága. Bagosi alispán je­lentette, hogy napokkal ezelőtt a szajoli földosztók nevében Borhi József és Molnár Imre aláírásával be­jelentés érkezett a szolnoki királyi ügyészséghez, hogy a birtok követelői augusztus 10-én elfoglalják az Almássy Pál gróf tulajdonát tévő pusztatenyői bir­tokot, mert ősi jusson magukénak tartják. A föld­osztás tervezői azonban­­ ezt megelőzőleg annyira föl­izgatták a lakosságot, hogy augusztus 9-én reggel mintegy 300—400 szajoli földmives és napszámos meg­jelent a tenyői uradalom tiszti lakása előtt, s köve­telte, hogy Almássy Pál gróf kétségbevonhatatlanul igazolja a tenyői birtokhoz való jogait, mert ellen­kező esetben a pusztát elfoglalják, s a fölosztás iránt intézkedni fognak. A szajoli csendőrőrs a lakosság e ma­gatartásáról jelentést tett a szolnoki szakaszparancs­nokságnak, a vármegye alispánjának és az ügyészség­nek. E jelentés folytán Wellasevits Sándor dr. kir. főügyészhelyettes és Jancsó Géza főszolgabíró a hely­színére mentek, egyidejűleg pedig kivonult a 68. gya­logezred egy százada és huszonöt főből álló csendőrség. A hatóság képviselői megkezdvén a kihallgatást, első­sorban az ügyészségnek jelentést tevő Borhi Józse­fet és Molnár Imrét hallgatta ki, a kiktől a birtokuk­ban volt okmányokat, melyekre követelésük j­ogát ala­pították, elvették. Azután ifj. Hegedűs Józsefet hall­gatták ki. Hegedűs, midőn az asztalon levő okmányo­kat megpillantotta, fölragadta azokat, kabátja belső zsebébe rejtette s kijelentette, hogy az írásoktól csak élete árán válik meg. Ez erőszakos fellépése miatt letartóztatták s rakoncátlankodása miatt megláncol­ták. A mozgalom vezetője, ki a népet felbujtotta, Ke­nyeres István, nem volt feltalálható. A lázadókat Jancsó Géza főszolgabíró tettük komoly következmé­nyére figyelmeztette s felhívta a szétoszlásra. Midőn a tömeg erre hajlandónak nem mutatkozott, a csend­őrök lovasrohamot intéztek, a katonaság és a gyalogos csendőrök pedig szuronyt szegezve iparkodtak a töme­get szétoszlásra birni. E roham alatt több sebesülés történt. Többek között egy szajoli legény, a­ki villája-

Next