Budapesti Hírlap, 1906. október(26. évfolyam, 269-299. szám)

1906-10-04 / 272. szám

1996. október 4. BUDAPESTI HÍRLAP. (272. sz.) ■-------------------------------------•-* - ------------ - LÓVERSENY. X Az őszi futtatás. Vége felé közeledik az őszi meeting, a­mely szokatlanul sok meglepetései­vel aligha fogja gyarapítani a turf megfogyatko­zott híveinek számát. A szezon végén egészen más formák jutnak érvényre, mint a­melyekre a legbe­­avatottabbak is számítanak és a lóversenyellenes mozgalom híveinek nem nagy fáradságukba kerül bebizonyítani, hogy bizony csak szerencsejáték a lóverseny. Holnap az őszi díj szerepel főszám gya­nánt a programon. A 2000 méteres körteherver­­senyben ismét sok ló áll a starthoz, a­melyek kö­zül­­ első sorban a Szemere-istálló jelöltje érdemel figyelmet Kukuruz és Kara Mustafa előtt. A nye­retlenek versenyében Zápolya és Lamartine, a wes­­ter-handikapban Augur és South Star, a nyeretlen kétévesek eladóversenyében Malmaison és Pretty Dick, a kétévesek eladóversenyében Paula és Apa­­tin, a kétévesek versenyében Scarabeus és Ferdéről a jelöltünk.­­ A Henckel-emlékverseny. A kétévesek utolsó klasszikus futásának, a Henckel-emlékver­­senynek tegnap volt a kisbánatjelentése. Ez alka­lommal még 22 ló tartotta meg induló jogát, köz­tük Gretchen is, a­melyet ma már általában má­sodik Patience- nak tartanak. Ez lesz különben Gretchen utolsó startja az idén, ha ugyan meg nem valósul a meccs terve az Ausztria idig favo­­ritja, a német Fabula és Gretchen között. A Henckel-emlékverseny kötelezettjei a következő te­herrel indulnak: Ementhaler 52, Illusion 52, Va­ranque 52 5 4, Tábornok 54, JScarabaus 52, Justice 52%, Bisamberg 54, Tulisan 52, Táltos 54, Frau Gödi 58, Excelsior 52, Harry up 50%, Jorio 54, Elmore 59%, Sediranda 52%, Izé 52, Lilac 52, Ro­moló 52, Gretchen 56%, Witte 52, János bácsi 52, Old Coin 54 kiló. ■ VIDÉK. . .• Polgármester-választás. Dobsináról je­lentik: Dobsina rendezett tanácsú város Bornemissza alispán elnöklésével tartott rendkívüli közgyűlésén polgármesterévé egyhangúlag Csermák Sándor dr. eddigi első tanácsost választotta meg. * — Tanítók gyűlése. Váci levelezőnk Írja: A váci egyházmegye tanítói gyűlésre jöttek össze­­Vácon. A gyűlést Baksay Sándor dr. apátkanonok, egyházmegyei főtanfelügyelő, elnök nyitotta meg s megnyitó beszédét Csávolszky József c. püspök em­lékének szentelte.­ Csávolszky emberfölötti munkát végzett az iskolaügy és a tanítóság érdekében, leg­szebb és legmaradandóbb alkotása a váci József ne­velő­intézet, melyben ma már közel száz középiskolai tanuló, többnyire tanítók gyermekei, nyernek teljes ellátást. Azután Vörös Ferenc főtanító jegyző tett jelentést a tanítók állandó bizottságának három éves működéséről, majd Bazsanth Vince pénztáros a ta­nító-egyesület vagyoni viszonyairól. A gyűlés alatt jelentette az elnök, hogy Korpás Pál szegvári espe­res-plébános 6400 koronás alapítványt tett a József nevelő­ intézet részére, többen pedig alapító tagjai lettek az internátusnak. A tanítóságot érdeklő ügyek elintézése után Csáky Károly gróf megyés püspök­nél tisztelgett az egyházmegyei tanítói kar s Baksay Károly arra kérte a püspököt, hogy az egyházmegyei tanítók ugyanazon fizetésemelésben részesüljenek, mint az állami tanítók, mit a püspök meg is ígért. Délben fölavatták a saját otthonába költözött József­­internátust, a­­mely ma már sok tanító szülő gyerme­keinek iskoláztatásáról és ellátáról gondoskodik.­­ A besztercebányai tanító egye­sület, mint tudósítónk táviratozza, ma tartotta Besztercebányán huszon­negyedik évi közgyűlését. A gyűlést Radnai Farkas dr. megyés­ püspök, mint az egyesület védője nyi­totta meg, nagy hatást keltő beszéddel. Utána az elnök, Machovich Izidor korponai plébános, egy­házmegyei főtanfelügyelő ismertette a tárgysoroza­tot. Az egyes pontokat kisebb-nagyobb vita után elfogadták. A gyűlés Apponyi Albert gróf kultusz­miniszternek üdvözlő táviratot küldött. * — A temesmegyei románok Bukarestben. Temesvárról jelentik, nekünk. Temes megye törvény­hatósági bizottságának Kabdebó Gergely főispán el­nöklésével tartott ülésén Fülöp Béla volt országos képviselő szóvá tette a temesmegyei románok buka­resti szereplésének dolgát és élesen elítélte a dáko­román érzelmű tanítók hazafiatlan viselkedését. A románok nevében Pulicin Traján temesvári román főesperes védekezett a hazafiatlanság vádja ellen s kijelentette, hogy csak tanulmányúton volt Romá­niában. Sztura Szilárd dr. indítványozta, hogy a vármegye létesítsen kulturális alapot a kulturális magyar intézmények és a magyar nyelvet ter­jesztő tanítók támogatására. Az indítványt nagy lelkesedéssel elfogadták. KÖZGAZDASÁG. Közlekedési akadémia. Kossuth Ferenc kereskedelmi miniszter tervbe vette néhai Baross Gábor által létesített vasúti, ha­józási, posta- és távíró-tanfolyamok véglegesítését és átszervezését egy állandó közlekedési akadémiává, mely egyesítse magában egységes szervezetben, de természetesen a közlekedési ágazatok szerint eltérő, azok sajátos viszonyaihoz alkalmazkodva, a közleke­dés három ezerrét. Ezt a tervet a miniszter előzőleg egy, az érdekeltekből összehívott szaktanácskozmány elé utalta, mely Szterényi József államtitkár el­nöklésével ma délelőtt volt a kereskedelmi minisz­tériumban. Az értekezleten jelen voltak: A kereskedelmi minisztérium részéről: Csőke Ferenc miniszteri ta­nácsos, mint a „­közlekedési tanfolyamok felügyelő­bizottságának elnöke, Márk Károly miniszteri ta­nácsos, mint a tanfolyamok miniszteri biztosa, Ké­­pessy Árpád, Wimmersperg Frigyes báró és Ne­­messey Kálmán miniszteri osztálytanácsosok, Ve­­zerle Gyula posta- és táviró-igazgató, Hadzsy Emil vasúti főfelügyelő és Mátray Elemér magyar ál­lamvasúti felügyelő, mint jegyző. A magyar állam­vasutak képviseletében Neugebauer Győző minisz­teri tanácsos-igazgató, Kotányi Zsigmond udvari tanácsos, igazgató, Kiss János dr. igazgató-helyettes, Papp János és Kádár Gusztáv főfelügyelők; a kassa-oderbergi vasút képviseletében: Kemenes Já­nos főfelügyelő; a déli vasút képviseletében: Fran­­cics Adolf igazgató-helyettes és Engel Adolf főfel­ügyelő; a mohács-pécsi vasút képviseletében: Hau­ser János főfelügyelő; a szamosvölgyi vasút képvi­seletében: Sterba Dezső főfelügyelő; a győr-sopron­­ébenfurti vasút képviseletében: Lucskivics Antal osztályfőnök; az arad-csanádi vasút képviseletében: Szathmáry János és­ Foss Gusztáv főfelügyelők; a magyar hajós-egyesület képviseletében Török Emil dr. titkár és Szohner Károly választmányi tag; a magyar folyam- és tengerhajós-társaság képviseleté­ben : Rapaich Rikárd igazgató; az első császári és királyi szabadalmazott Dunagőzhajós-társaság kép­viseletében: Szlávik Gyula hajó-felügyelő; a Fe­renc-csatorna gőzhajós-társaság, képviseletében: Szohner Károly; Guttentag kk. gőzhajós-vállalat képviseletében: Schön Zsigmond; a magyar királyi postatakarékpénztár képviseletében: Halász Sándor dr., miniszteri tanácsos és a közlekedő tanfolyamok képviseletében: Zay Adolf miniszteri tanácsos, igazgató. Az elnöklő államtitkár megnyitván az ülést, hangoztatta, hogy a kilátásba vett átszervezés célja első­sorban az, hogy vége vettessék a közlekedési tanfolyamok szervezésében tapasztalt ingadozásoknak, hogy a mostani, három tanintézet egy egységes in­tézetet alkosson, a három közlekedési ágazatot szo­ros kapcsolatba hozva egymással; ugyanakkor pedig gondoskodni kíván a miniszter a létesítendő egysé­ges tanintézet keretében arról is, hogy a három köz­lekedési ágazat ama tisztviselői, kik a nagyobb állások elnyerését maguknak biztosítani kívánják, a megfelelő ismereteket elsajátíthassák s különösen szélesebb körű szakismeretekhez jussanak. A kérdést most csak általánosságban kívánná megvitatni, mi­­nek alapján szabályzat kidolgozása következnék, melynek tárgyalása szintén szaktanácskozás révén történnék, mert a miniszter súlyt vet az értekezlet véleményének részletes ismerésére is. Halász Sándor dr. miniszteri tanácsos a posta­takarékpénztár különleges igényeire mutat rá és azok figyelembe vételét kéri a szervezetnél, melynek tervezetét helyesli. Rapaich Rikárd kéri, hogy a hajós tiszti­ tan­folyamnak jelenleg három hónapra terjedő tanideja a túlterhelés megszüntetése végett megkétszereztes­­sék. Ezzel a most is kedvező tanítási eredményeknek teljesen megfelelő volta biztosíttatnék. Ellenben a hajózási szakmára nézve felsőbb tanfolyam létesíté­sét mellőzendőnek tartja. Schön Zsigmond ehhez szintén hozzájárul. Neugebauer Viktor államvasúti igazgató el­ismeri a vasúti tanfolyam sikereit és egy felső vas­úti tanfolyam létesítését megfelelő gyakorlat f­izto­­sítása mellett igen üdvösnek véli. Hasonló állás­ponton van Kotányi Zsigmond államvasúti igazgató is, a­ki azonban a főiskolák (műegyetem és tudo­mány­egyetem) körébe vágó tantárgyak tanítását ez intézetekre bizandónak véli. Zay Adolf, a közlekedési tanfolyamok igaz­gatója, a tervezet egységesítésére nézve fejez ki aggo­dalmakat, de különben a felső tanfolyamok létesíté­sét oly módozat mellett melegen üdvözli, hogy fő­iskolai minősítéssel bíró egyének azokból a tantár­gyakból, melyekre diplomájuk úgy is kiterjed, új vizsgálatot tenni ne tartozzanak. Sterba Dezső a felső évfolyam létesítését üd­vözli, de kizárni kívánja, hogy ez az intézkedés a sze­mélyzet által fokozott igények támasztására vezessen. Vezerle Gyula kívánatosnak tartja, hogy a felső tanfolyamra való fölvétel az alsó tanfolyam elvégzéséhez köttessék. Szathmáry János kérdést tesz az iránt, hogy a tervezet nem jelenti-e a vasutak ön­­rendelkezési jogának megszorítását, ha általánosság­ban kimondják, hogy csak a felső, tanfolyamot vég­zett egyéneket fogják főhivatalnokokká kinevez-­ hetni. Kiss János dr. államvasúti igazgató-helyettes a tanintézet elnevezésére­ vonatkozó kérdést tesz.­­ Szterényi József államtitkár minden felszóla­lásra ismételten reflektálván, kijelenti egyebek kö­zött, hogy nézetei szerint a felső tanfolyamot magán­tanulói minőségben is lehet majd elvégezni, illetve vizsgálatot a tanfolyam látogatása nélkül is lehetne tenni. Konstatálja, hogy az értekezlet a mostani tan­folyamok átszervezését közlekedési akadémiává egy­hangúlag helyesli, úgyszintén az alsó tanfolyamok további föntartását is, míg a tervezett felsőbbek föl­állítására nézve a vélemények megoszolnak. Konsta­tálja továbbá, hogy az értekezlet helyesli azt a tervet is, melyre nézve azonban még a miniszter nem dön­tött, melyet külön kiemelendőnek vél, hogy a főhiva­talnoki kinevezés külön szakvizsgálat letételéhez köt­tessék. Végül közölte, hogy a részletes szabályzatok kidolgozására Csőke Ferenc miniszteri tanácsos el­­­nöklésével szakbizottságokat fognak összehívni, me­lyeknek munkálatait még ez évben újból összehívandó szakértekezlet elé fogják terjeszteni. Az államtitkár ezzel az értekezletet bezárta. — A munkás-biztosító törvény. A kerületi betegsegítő pénztárak országos középponti bizottsága Szontagh Jenő elnöklésével tegnap tárgyalta a mun­kás-biztosító törvény tervezetét. A bizottság általá­nosságban helyesli és örömmel üdvözli a törvényter­vezetet, de a két százalékos betegsegítő­ járulékot nagyon csekélynek tartja; a betegsegítő pénztárak ma mind nagyobb járulékot szednek és közönségük ehhez már hozzászokott. Kívánja a bizottság még azt is, hogy az új törvény biztosítsa a betegsegítő pénz­tári tisztviselők exisztenciáját, jogi helyzetüknek, fizetésüknek és nyugdíjuknak szabályozásával. A bi­zottság végül Kossuth Ferenc miniszternek és Szte­rényi József államtitkárnak köszönetet szavazott­­, törvénytervezet gondos elkészítéséért. — Kincstári erdőcsere. Arról értesü­lünk, hogy a Mera-erdőcsere ügyben a földmű­velési minisztérium megszüntette az magyar­osztrák államvasúttársasággal a tárgyalásokat- Nevezett részvénytársaság tudniillik, hogy a volt Bánságban fekvő iparvállalatainál beállott fa­­hiányt pótolja, egy csereüzletet ajánlott föl a magyar államnak. Resicai és aninai acélgyárai­hoz közel fekvő nagy kiterjedésű kincstári őserdőket kívánta a magyar-osztrák államvasút­­társaság megszerezni oly módon, hogy ezekért nem a megfelelő pénzértéket adja, hanem cse­rébe kinált az államnak saját erdőterületéből, egy a kincstári területnél jóval kisebb területet. A területi arány tudniillik a cserekinálásnál olyan volt, mint 3:1-hez, azaz 3600 kát. hold kincstári őserdőért 1200 hold kihasznált erdőte­­­rületet kinált cserébe a társaság a magyar államo­k­nak. És ezt kínálta minden ráfizetés nélkül, úgy,­ hogy egy hold kihasznált saját erdőterületét kí­nálta három hold kincstári ki nem használt ős­­ erdő ellenében, cserébe. E propozíciója a társa-­ ságnak oly merész volt, hogy még a volt kormány­ taglelkületű férfiai is visszahökkentek, a­mikor a végső elhatározásra került volna a sor és csak­ ennek tulajdonítható, hogy az új kormány ki-­ nevezésének szerencsés ideje még a miniszteri fiókban találta az egyenlőtlen alku aktáit, így alj kincstár érdekei ez esetből folyólag nem szenved­­­tek csorbát, mert az új éra beköszöntésével a­ földmivelési minisztérium semmivé tehette az­­ államvasúttársaság szándékait. J — A pénzpiac helyzete. Londonban újra­,­ aktuális lett a kam­atfölemelés, mert a pénzkereslet­ mértéken fölül nagyobbodott. Holnapra várják a­­kamat fölemelését, egyelőre azonban csak egy fél százalékkal, bár még mindig nem bizonyos, hogy, a jegybank vezetői mire határozzák el magukat. Ma a pénz igen keresett volt és eleinte szívesen fizet-­,­tek 4 százalékot, utóbb a negyedévi­­kamat-esedékes-­­ ség folytán a keresletet könnyen lehetett kielégíteni,­ sőt egy napi pénzt 2 százalékért, is, kínáltak, míg rövid lejáratra 3% százalékot fizettek. A­ magánka­­­matláb névleg 4% százalék, de a pénzkínálat a nyílt, piacon csökkent. A párisi és a berlini zárlati árfo­lyam valamivel drágult.­­ Berlinből tegnap tévesen jelentették, hogy a forgalomba került 7 adóköteles bankjegy 550 millió márka, ezt a számot ma 50 mil­lióra rektifikálták. Eddig még nem volt rá eset,­ hogy a jegybankot annyira igénybe vették volna, úgy, hogy Németországban újra számolnak a jegy- ■­ bank kamatfölemelésével, bár nem a legközelebbi­ ,,1 15

Next