Budapesti Hírlap, 1910. május (30. évfolyam, 103-128. szám)

1910-05-01 / 103. szám

­lván fordul meg európai tekintélyünk és erőnk kérdése is. Ő volt az első, a­ki a nemzet jogai­nak hangoztatása mellett a nemzet iránti kötelességek teljesítését is köve­telte. A nemzeti jogokért való küzdelem csak egyik része ennek a kötelességnek, a másik rész, mely épp oly szent és épp oly kötelező, teljesen parlagon hever. Mindenki meg tudja mondani, hogy a nemzet érdekében ő Ausztriától mit kö­vetel, mit követel a hadseregtől és mit követel a dinasztia tagjaitól. És ám kö­veteljünk és vívjunk is ki minél többet mindeme tényezőtök De ugyanazok, a­kiknek oly határozott s merev álláspont­juk van az iránt, hogy mit kellene az idegennek e hazáért tennie: arra, hogy neki magának is kellene az országért Valami egyebet is tenni, mint csupán — követelni, — úgy látszik, nem gondolt soha. Ausztriával nem mindig bírunk, az osztrák császárnak hiába parancsol­gatunk, de egy ember felől mindenkinek tisztában kellene lennie, hogy az ország függetlenségéhez maga is hozzá fog já­rulni. Önmagunk felől legyünk bizonyo­sak, küzdve az ország külső ellenségei ellen, de küzdve a renyheségnek, a fe­gyelmezetlenségnek, az önzésnek amaz indulataival is, melyek saját bensőnkben rejlenek, melyek az ország nagyságának, függetlenségének még nagyobb ellensé­gei, még nagyobb akadályai, mint akár Ausztriai A­ki egy darab földet­­megmű­vel, a­ki kiszárít egy mocsarat, a­­ki a gazdasági élet bármely ágát föllendíteni segített; a­ki megír egy tanulmányt, a ki csak elolvas egy jó könyvet, a­ki az iro­dalmat csak anyagilag is támogatja; a ki a társadalmi, vagy egyházi élet terén reformokat és fegyelmet teremt, a­ki az állami intézményekbe lelket önt, mind az ország függetlenségén munkálkodik. Ezek a tevékenységek adják meg a nem­zetnek az erőt s a függetlenséget csak az erő adhatja meg. Ezt mondja Széche­nyi István; ezt mondja minden belátó politikusunk. A mai nemzedék nagy többsége azonban azt mondja: Vitam et sangvinem — sed non avenam. Azt mondja, hogy egy nemzet függetlensé­gét idealizmus nélkül nem lehet megte­remteni. Bizonyára igaz. Éppen azért mondjuk helyesnek a nemzet független­sége szempontjából azt az utat, melyet Széchenyi István kijelölt, a­melynek kö­vetéséhez valódi önzetlenség és valódi idealizmus kell. Mert micsoda idealiz­mus az, mely csupán másoktól várja az ország boldogulását — Ausztriától, a hadseregtől, a királytól és tudja Isten még kitől — és a nemzetnek nem akar egyébbel szolgálni, mint eziránti jó kí­vánságaival. És micsoda idealizmus az, a mely nem tettekben nyilatkozik?: * Széchenyi Istvánt még ma sem ér­tik meg. Nem értik azt sem, a­mit a nemzeti irányról és az európai irányról beszél. Mindig azt hirdette, hogy e nemzetnek minél magyarabbá s egyszersmind mi­nél európaiabbá kell lennie s a mai nem­zedék egy része az európaiasságot a nem­zeti eszme megtagadásában s a nemze­tiességet az európai műveltség lábbal tapadásában keresi. Politikája ma sem érvényesül; egyéni nagysága előtt meghajlik a kegyelet. A nemzet legjobbjainak lelkében Széchenyi István emléke örökkön él. A modern magyar ember első remek típusa ő; egy eljövendő jobb nemzedéknek méltó ideálja. Büszke, zárkózott termé­szetének nemes eszményisége mögött mélyen érző lelkének szenvedélyes érzel­­messége rejtőzik; higgadt bölcseséggel megállapított politikáját egy egész em­ber elszántságával s egy valódi férfi vak­merő bátorságával védelmezi. Büszkébb, hogysem lelke egész vi­lágát a tömeg előtt föltárja; bátrabb­,­­hogysem meghajoljon annak akarata előtt. Elmúlnak a nagy idők, elmúlnak a­ nemzet nagyjai is s az uj nemzedékek­nek kellene őket megérteni. A mi nemzedékünk nagy része erre képtelen. Lelkes, elszánt vezéreink van-­­nak; lelkes, elszánt követőik kevesen. A­ mérséklet politikájához nem a belátás viszi, hanem a reménytelenség a nagy tömeget; csak illúziókat vesztett, nem nyert okulást. A túlzás politikájához nem az elszánt fanatizmus viszi, hanem a gyáva féktelenség, mely tudja, hogy nem érheti veszély, mert híveiben nem az érzés erős, hanem a belátás gyönge. De ha a nemzet nagyjai intését nem követi, ha tanításait egy félszázad múlva sem fogadja meg, akkor e nagyok hiába éltek s annyi küzdésük és annyi szenve­désük mind, mind hiába volt. Ez a nemzedék azonban elmúlik s emlékét is belepi a feledés pora. Méltán megérdemelte. Mindig merész volt a ta­nácskozásban s mindig mérsékelt, mikor helyt kellett állani. Elfordult azoktól, a kik a békés politikát ajánlták s a küz­delemre hívókat a csata napján cserben hagyta. Fellengző idealista volt­ a fóru­mon, de az életben józan és­­realista. Szavainak szépsége az, ő igazi valóját palástolta és annak szüksége volt, hogy minél jobban eltakarva legyen. Nem tu­dott nagy lenni s kicsinységét nem akarta bevallani. A szinpadi hős palástja­ alól mindig kilátszott a szatócs.. _ •; ? ! Ezért a nemzedékért élt. Hat. 'Szé-­­chenyi? - ■ /. . . Bizonyára nem ezért.­­ Ezer éves a nemzet s egy újabb' ez-' redév talán előtte áll. Elmúlik ez a nem­zedék, mint elmúlt annyi más s a nem­zet a maga utján föltartóztathatlanul halad tova. Ezer éven át, annyi vihar között, szilárdan, büszkén, rendületlenül maga elé; öccsének minden szava mint éles tőr fúródott beléje. Két karját az asztalra tette és ráhajtotta homlokát. Mikor megint fölemelte a fejét, mind a két szeme véres volt. Talán sírt? Merően belenézett öccse becsületes szemébe. "Nem, nem, Jób őt nem akarta kínozni. Ez az ember komolyan rá akarta őt beszélni, hogy for­duljon vissza. Jób érezte, hogy ő valami nagy katasztrófa felé megy, s nem akarta ebbe magá­val rántani a nagy Bardóczyt, a főoszlopot is. J Jób nem tudta, mi vár rá még ezen az éjszakán. Talán belepusztul ő is, meg a két fia is abba, a­mi jön. Nem bánta, nem sajnálta az áldozatot. Lehet, hogy az élet akkor a legszebb, mikor az ember egy utolsó, nagy pillanatban oda dobhatja egy gigantikus áldozati oltárra, melyen már ez­rek vére füstölög. És Tamás szívébe irigység lo­­pózott, mikor igy Jóbra tekintett És a bolond emberek még őt merik a gazdag Bardóczynak nevezni, e mellett a tiszta lelkű Jób mellett. Mennyivel gazdagabb, emberibb az öccsének az élete, mint az övé, ott fent a kastély hideg s­zár­kózott magasságában, hol mindenki csak hazug alázattal közeledik feléje . . . Megfogta Jób ke­zét és lehajtotta rá égő orcáját Mintha bocsána­tot akart volna kérni tőle, hogy az élet keserű­ségeiből olyan sok jutott Jóbnak és majdnem semmi neki. Ekkor jelentették, hogy a tiszttartóék itt Vannak, is. — Mennyi honvédet hoztak a városba? — ezt kérdezte Tamás Tormától. Az öreg hebegett és megvallotta, hogy ezt elfelejtette megkérdezni. — Mennyi katonaság kíséri őket? Torma bevallotta, hogy ezt sem tudja. — Hát mennyi német katonaság lehet összesen Eperjesen? — kérdezte most már bo­­szosan Bardóczy Tamás. — Ez könyörgöm, mindennap változik. Mert egyre jönnek-mennek. — Egy szóval ezt se tudja.­­— Én nem tudom, méltóságos uram, de van itt valaki, a­ki pontosan megfelelhet min­denre. —• Ki az? — Petek zsaridár-káplárt rá váz ivóban. — Küldje be. Pár perc múlva Petek káplár­­iás stel­­lungban ott állott a Bardóczyak előtt. A furfan­gos káplár már igen jól ismerte a viszonyokat és tudta, hogy Bardóczynak éppen úgy elmond­hat mindent, mint a tulajdon kapitányának. És igen jól tudta, hogy a nagy úrral való érintke­zése neki mindég szépen hoz a konyhájára, azért igyekezett őt pontosan és terjedelmesen kiszol­gálni. így aztán természetesen arról az érdekes hírről sem felejtkezett meg, hogy Kolowrai Ru­dolf gróf generális ma este, vacsora tájban, Eperjesre érkezett, s most még bizonyára együtt ül a Griff-fogadóban, a tiszt urakkal, a kik nagy lakomával várták. Úgy látszik, Bardóczy Tamás eleget tudot.­, mert a hit hallatára egy aranyat adott Peteknek és elbocsátotta. Azután odafordult Tormához és a tiszttartóhoz s igy szólt: — Kocsin jöttek? — Azon, méltóságos ur. — Rögtön vágtassanak be Eperjesre, s a föld alól is kerítsék elő azt a káplárt, a­kit az öcsém megvert. Ha meglesz, egyikük vigye a házamba, másikuk pedig a Griff előtt várjon meg engem. Nem, nem jó lesz, maguk ménjénél lóháton a mi két lovunkkal, majd mi megy a kocsin jobbal. Az a fő, hogy gyorsan járja. Fogja Torma, itt van ötszáz arany, bírjál minden áron a káplárt, tagadja el, hogy az öc­ét megütötte. Mondja, hogy részeg volt és­­ emlékszik rá, mondjon akármit. És adjon neki annyi pénzt, a mennyit csak kér. Én azala Kolowrat grófot fogom fölkeresni. Megértettek. — Meg, méltóságos uram ... Más ru­hát nem parancsol? Mert hoztunk a kocsin. — Nem, jó lesz ebben a vadász­ruhában is. Mehetnek! A két ember sietve elkotródott, a lehal­­latszó lódobogás elárulta, hogy a parancs szerint útrakeltek. Ekkor Tamás az öccséhez fordult és igy szólt: — Mikor a magyar testőrségnél szolgál­tam Bécsben, ez a Kolonzat az arctére-testőr­­ségnél volt és legjobb barátaim közé tartozott. No, csak ne nézz­­rám olyan furcsán, ez nem ku­­nyerálás a felsőbbség előtt, hanem egy kis köz­benjárás, a­melyet egy jóbarátomtól kérek, a­­ki az egész forradalom alatt különben is Olasz­országban tartózkodott és Radetzky mellett hat­, BUDAPESTI HÍRLAP (103. sz.) 1910. május 1.

Next