Budapesti Hírlap, 1911. május (31. évfolyam, 103-127. szám)

1911-05-21 / 119. szám

1911. május 21. BUDAPESTI HÍRLAP (119. sz.) belenyugodni abba, hogy a halál e kijelölt áldozatai irgalom és segítség nélkül sorvadjanak el. A hiper­modern gondolkodás önteltségében szánakozó mo­sollyal néz le minden karitatív munkára, nyilván erre is. Neki sürgősebb a dolga. A nyomorultak és esendők hadd hulljanak el az országúton, az árok­ban: az épek diadalmas hadserege előre rohan a po­litikai jogokért és nem ér rá fölszedni az élet bolt­jait és sebesültjeit. A nálunk oly divatossá vált és hangos szavú radikális demokrácia rosszindulatú közömbösséggel fog elhaladni az új mű mellett is. És ez érthető. Végre a Zsidó Szent Egyesület is kle­rikális intézmény. Oly annyira klerikális, hogy új házában még templomot is berendezett. Nemde ezzel már kimondta magáról a halálos ítéletet? De mi másképpen vélekedünk a szeretet e há­záról. Azt gondoljuk, nagy és dicső szociális munka az, a­mely a Városliget üde és szabad levegőjében, árnyékos parkban és művészi ízlésű palotában ott­hont ad száznyolcvan hazátlannak. És fog adni többnek, ha anyagi ereje megengedi. A holnapi ünnepies megnyitás föl fogja hívni az új intézményre azok figyelmét is, a­kik még nem járultak áldozá­sukkal a vigasztalanok megvigasztalásához. Ha a hi­vatottak és tehetősek nem hagyják cserben az áldá­sos tevékenységű egyesületet, akkor a Szeretetház mostani szép és érdemes kezdetéből még sokkal na­­gyobbszerű és messze kiható tényezőjévé fog fejlődni az okos emberszeretetnek. « Nagy hegyek mögött. Irta Földes Zoltán. Gyönyörű vizmenti völgy. Itt egy mohos sziklatömb húzódik meg a kék szinben játszó hegy­tető alatt. Amott egy fehérfáju nyírcsoport válik ki élesen a sötétzöld fenyves közül; olyan, mint egy át­tetsző gyémántbetét egri ötvösök rézművén. A hosz­­szanti völgy rétje a rajta átfutó havasi folyóval, mint akár egy zöld zománccal kivert paizs, a­melyen át ezüstszalag vonul. Néhol szakadékok mutatkoznak a hegyek gerincén; omló görgetegek laza kőtömeges kaviccsal folyták be azokat. Mintha mesebeli óriások sziklavárai dőltek volna rommá. — Ez a táj képe. Imitt-amott vijjogó ölyvek suhannak elő rej­tett fészkeikből. Az ezernyi kis madár, mely cse­vegve, hivalkodva fitogtatta derűs tarkaságát a nap­fényben, ijedten rebben az oltalmazó cserjék közé. De mi ez? Durranás hallatszik és egy hatalmas szirti sas fájdalmas rikoltással zuhan a sziklák párká­nyára, onnan meg alá. Előbukkan a vadász is. Fe­hér, abaharisnya feszül a lábain, tekintete megnyerő. Igazi székely arc és jelleg. Ez Csibi-Rebendics Fe­renc, az ismert határszéli székely vadász, a­kinek villaszerű háza ott csillog a hegyek alján. Itt élde­gél a rettenthetetlen vadász, a­ki már tömérdek med­vének és farkasnak és más kárhozatos bestiának szólta oda jóféle fegyverével a cirkumdederántot. A szomszédos Borszékfürdőről vendégek jönnek át, a­kik hallották a vidék szépségét és elmennek Csibi- Rebendics bácsihoz, a­ki aztán viszi a vidám cso­portot vadászni, kirándulásra és pisztrángot halászni a Kisbesztercéből. Míg végül ismét csak betér a csa­pat Rebendics úr házához, a­hol asztalt törit a derék háziasszony s ropogós pisztráng-delikátesz kerül a vendégek kése alá. Fordult meg itt már kúriai biró, mágnás, főispán elég. A jeles házigazda becsülettel fogadta. — Nos, ez a tájék élete... !Vagy fessem-e tovább a Válea Szálke (Száraz­völgy) életképét? Leírhatnám, hogy a völgy torkola­tánál miképpen rontja az éden ragyogó harmóniáját a pöfékelő és sivitó deszkagyár. Hogyan fogy, fogy lassacskán a búgó erdő, a dalos pagony. Hanem inkább elfordulok a harmóniát zavaró részlettől és gyönyörködöm az isteni nagy egészben. A bámulatos, ezer színben, sokféle formában megnyilatkozó Szép­ben ... Mert a tájék mozgékonysága és a vidék képe csak együttesen, egy időben átélvezve tárják elém e pompázó völgy életét a maga teljességében. Mivel­hogy a színek is beszélnek, titkos dallal adóznak az Alkotónak, csakhogy e hangok nem a fizikai hallás körébe esnek. Hanem a szemen át rezdülnek lel­künkig. A folyó mellett fölfelé haladva, összeszűkül a Völgy. És mint a­mikor a kaleidoszkópon fordítunk egyet és új alakulások okoznak új örömet, azonkép­­pen változik meg előttünk a táj, bár összetevő elemei nem különbek. Azonban mégis van valami, a mi uj és a mi az előbbihez képest e tájék zordan fenségét fokozza. A romlás, a haldokló faóriások pusztulása. Ez itt, közelemben, egy élet és halál közt vívódó öreg harcos, sok terhes csatája volt a viharral és a szélvésszel. Most a gyökerei megszakadtak és rézsúto­­san zuhant a patak fölé. Még él, mert két hatalmas ér a talajjal összetartja, de erős a hitem, hogy a kö­vetkező csatán az orkán győzedelmes leszen és a sze­­leg halotti­ dalt sivitanak az agg bajnok fölött. Amott pedig már feküsznek is a nagy harcok hősei. Egyik­másik pallót alkot a vizen keresztül; némelyek a kis folyó partján egymásra dűlve nyugszanak. Mint a csatatéren elesett barátok, a­kik küzdöttek egymást oltalmazva és most pihennek összeölelkezve. A he­gyek oldalán is vén hősök fekszenek. Hasonlóan ahhoz, amikor kiborít a pajkos fiúcska egy pakli gyűjtőt és azok kusza összevisszaságban hevernek az asztalon. A fák régiek, őserdők romjai. Ma fiatal epigonok tábora állja körül a meghalt óriásokat. Ez Bélbor felé vezető völgy. S mily csodálatos, avagy inkább természetes, hogy a halálos, nyomasztó kedv a falakba is elkísér. Sőt itt súlyosabbá válik. Gyergyóhollótól alig pár kilométernyire fekszik e csodás kis hely. Bélbor, külön kis világ ez, a­hol a színek és formák a legközelebbi szomszéddal sem azonosak. Másféle szokások, másféle gondolkodás, sőt még a táj elrendezkedése is föltűnően sajátos és különálló. Az elszórt házak egymástól messzire építve, irtvány jellegét kölcsönzik a helységnek. Nin­csenek kakasásitásnyi közök; a békés lakók nem ve­szekszenek a fülemilefüttyön . . . Békés lakosok. Igen. De a lelkükön egy vonást látok, melynek szemlélete megedzi szívemben a Bél­­borvölgy borongó hangulatát. Tagadása a magyar nemzeti létnek. A magyar kormány ugyan ide is elhelyezte a nemzeti állam kis előmunkását, az állami népisko­lát, hanem az mit sem változtatott az exkluzív, oláh szellemen. Mert ez a hely és ez a nép tele van sa­játossággal. A vidék helyrajzilag izoláltabb Gyergyó­­hollónál s valósággal el van bújva a Kelemenhavas közelében. És talán ez az oka, hogy a nép lelke is zárkózott, hozzáférhetetlen és gyanakvó. Merőben különbözik a legközelebbi oláh község lakóitól is. E mellett szellemi képességeik ezekkel szemben mintha inferioritásban volnának . . . Hogy csaknem kész az ember a következtetéssel: kell a közművelődésre és a magyarosodásra való hajlandóságok között bi­zonyos rokonságnak lennie . . . Valóság, hogy az a nemzetiségi népcsoport, a­mely nem idegenkedik a magyarságtól, a kultúra számára is odaadja kész­séges szívét. Más helyen, ha állami iskolát állítanak föl, a románság is csakhamar megbarátkozik az intézmény­nyel; itt azonban az ellentétes érzület a nagyszámú tankötelesek közül csak egynéhányat juttat az állami népiskolának. Inkább szoronganak a gyerekek a túl­ságosan zsúfolt nemzetiségi iskolában, a­hol a külön­ben derék tanító amúgy is meg van nyomorodva a sok teendővel. A­míg ezen a fura helyzeten elmélkedem, ko­moly gondolatom támad. Fölmerül a kérdés: ér-e valamit ilyen helyen,­­ sőt máshol is sokat ér-e az állami iskola és a magyar néptanító, ha ambiciózus munkásságát a magyar nemzettől eltűrt más ténye­zők ellensúlyozzák? . . . Mert tessék megjegyezni, hogy itt szellemi tőkékről van szó, a­melyek erköl­csileg idegen álmok szolgálatában kamatoznak. Faktorokról,­­ a­kik a népnél tiszteletreméltók és hatalmasok. Vájjon elég-e hát, ha az államhatóság csak egy pályának az embereit állítja nagy céljaink szolgálatába, míg az ellentétes irányzat kifejezőit hagyja szabadon működni; talán approbált alakban, de határozottan a nemzet kárára. Ne legyen a nemzetiségi nép sok gazdája szolga, a­kinek lelkivilágát merőben különféle esz­mék képviselői egyidőben irányíthatják, hanem le­gyen egységes szellemben vezérelt fajcsoport, a­mely biztossággal halad az egy és közös nagy cél felé. Az mégis csak nevetséges állapot, hogy a magyar állam, erejének tudata mellett, jámborsággal tűrje az ide­gen szellem titkos uralmát. S e türelemmel párhu­zamosan magyarosító akciót is indítson és szervez­zen, de csak oly módon, hogy a kényes, de nagyon is lényeges pontokat figyelmen, kívül hagyja. Itt volna már az ideje, rátenni hatalmas kezét minden intézményre. Mert csak úgy volna bizonyos a győze­­delem, ha minden tényező, mely a népre hathat, ha­tékonyan és intenzíven a magyar nemzeti állam felügyelete, sőt főnöksége alatt állana. Mert ha lehet görögkeleti magyar egyház, le­het magyar görögkatolikus egyház is. Az üdvösség kérdése nem azon múlik, hogy milyen nyelvű és minő ritusú a Krisztus egyháza. Nos, ha így van, miért kell egy keresztény egyháznak éppen román politikai törekvések zsoldjába szegődnie? Itt egy magyar nyelvű, görögkatolikus rítus megteremtése a politikai magyar nemzet nagy érdeke. És a római egyháznak is hasznosabb, ha egy hathatós államszer­vezet.­ áll védően a rítus mögött, mintha a dákói romá­­nizmus szellemi égiszében az a­sizmára is megérik. Mert politikai szakadás esetén az erdélyi románság Románia ortodoxiáját is elfogadná . . . Talán a papnevelésre és a tanítóképzésre le­hetne erősebb hatással lenni! . . . Tudom, a bélkori nép is bámulatos gyorsaság­gal alakulna át. Mert minden ér, a mely lelkébe ve­zet, magyar vért szállítana folyton-folyvást oda. S a magyar, tüzes vér édes ostromának nem­ állhatna ellent az átalakulásokra fogékony néplélek. Lenné­nek itt is jó magyar szivek; teljesebbé válnék a hon­foglalás, a mely ezer év múltán nemcsak a föld s a puszta fizikumok, hanem a­­ szivek birtoklásához juttatná a magyart! . . . E bércek, e hegyek magyar szót, édesbús ma­gyar nótákat vernének vissza. Legény, leány ajkán édesdebben hangzanék a pajzán szerelem szava. És szólna a gyermek is: Édesanyám, lelkem . . . Ma­gyarul. Árpád nyelvén. Ékes szavakkal . . . Távozz hát, borongó kedv, halálos érzés. Itt nincs, itt nem lehet örök halál. Itt ébredésnek kell lennie! Csillogjatok sötét sziklák ragyogó napfény­ben ... És áldd meg, — te áldd meg ezt a népet magyarok Istene! . . . 4 Emlékezés Podmaniczky Frigyes báróra. Irta Faludy Antal. . . . Még szinte el sem tű­nt szemünk elől a hosszú, elegáns, szikár alak, a közismert kockás öl­tözék, a piros szegfű, melyet nyakkendőjének gyűrű­jébe tűzve hordott, a fehér magas cilinder, fölváltva a kis szürke, csárdás alakú kalappal, még alig hogy itt hagyott mindannyiunkat — a Csukor-utcát, a Hang­lit, a Kaszinót, — itt hagyta az ő kedves Budapestjét, melynek szépítésén, fejlődésén annyit fáradozott, hogy még nyári vakációjában sem tudott, akár csak napokra is megválni tőle, még el sem tűnt — és mégis, már alig-alig akad valaki, hogy megemlékezzék róla! Kell-e mondanom, hogy Pod­­maniczky Frigyes báróról van szó? Arról a Podma­­niczky Frigyesről, a­kit Budapesten mindenki és a­ki mindenkit ismert. Arról a Podmaniczkyról, a­ki Magyarországon évtizedeken keresztül nagyfontos­­ságú közéleti szereplésével úgy rászolgált az elisme­résre, a babérra, még alkalmi időszakokban is, alig szól a krónika. Még föl sem száradtak hálaadó könyei azok-k­nak a szegény embereknek, a kikkel annyi jót cse­lekedett, a kiknek jótékony őrangyala volt és mégis a társadalomnak ez a lelkileg is kimagasló alakja —­­már a rideg, sivár, végtelen feledésnek van átadva. De el kell jönnie az időnek, hogy hivatott tollú életírója legyen Podmaniczky Frigyes bárónak, ki a­ hazáját védő, lángoló lelkű honvédet, — az ujjáte­­remtett Budapest egyik főtényezőjét, — a közmunka­tanács alelnökét, az annyi időn át uralkodó szabad­­lerű párt elnökét, a Nemzeti Színháznak válságos időben volt kormánybiztosát, később intendánsát és csakhamar a Magyar Királyi Operaház megteremtő­­jét, hozzá s az ő nagy munkássága életéhez méltóan meg fogja örökíteni. Addig is engedtessék­ meg e sorok írójának, hogy Podmaniczky Frigyes intendánsi­ idejéből né­hány intimus epizódot, melyek félig-meddig tréfás vonatkozásúak, de a mellett a báró áldott és ne­mes jólelkét tükrözik vissza, úgy, a­mint azokat sok időn át közvetetlen érintkezésből emlékezete lap­jára jegyezte, a szives olvasó részére is leadhassa. *. Az a tíz év, a­mely Podmaniczky Frigyes életé­nek arra a korszakira esik, mikor ő még az Opera­ 39

Next