Budapesti Hírlap, 1913. február (33. évfolyam, 28-51. szám)

1913-02-01 / 28. szám

s töm­örüljön. A disszidensek legközelebb valamelyik népgyű­lésen együttesen jelennek meg, hogy a vá­lasztójogi javaslat ellen agitáljanak. A tanítók fizetése. — Tanítók a kultuszminiszternél. — Budapest, jan. 31. A Magyarországi Tanítók Orsz. Szövetségének ve­zetősége,melyhez az összes országos jellegű tanítóegye­sületek elnökei csatlakoztak, ma délután megjelent Zichy János gróf közoktatásügyi miniszternél Mous­­sona Géza elnök vezetésével Az elnök üdvözölte a minisztert a tanítói fizetési javaslat benyújtása alkal­mából és kérte, hogy az abban foglalt sérelmeket a ta­nítóság megnyugtatására orvosolja. A tanítóságnak a törvényjavaslatra vonatkozó kívánságait memoran­dum alakjában már tegnap átadta a miniszternek. Zichy János gróf a következő beszéddel vála­szolt a küldöttségnek: Mikor a most benyújtott tör­vénytervezetről a pénzügyminiszterrel tárgyaltam, te­kintettel voltam azokra a szempontokra, a­melyeket az egyetemes tanítógyűlésnek hozzám benyújtott nyári memoranduma fölsorolt. Nagyon örültem volna, ha minden kívánságot kielégíthettem volna. De tekin­tettel kellett lennem az általános közérdekre, és az állam pénzügyi viszonyaira is. Hisz amúgy is tizenegy millió többköltséget okoz e törvényjavaslat az állam­nak. A tanítóknak ama kívánságát, hogy őket egysé­gesen osszam be az állami tisztviselőket megillető IX., X., XI. fizetési osztályokba, azért nem teljesíthet­tem, mert ez ellenkezett volna a tanítóságnak már régen hangoztatott ama kívánságával, hogy egysége­sen legyenek szervezve. Már­pedig én csak az állami tanítókat oszthattam volna be az egységes fizetési stá­tusba, a nem államiakat pedig nem. A lakáspénznek egységesítését konszideráció tárgyává fogom tenni, azonban határozott ígéretet nem tehetek. A felekezeti tanítók többsége úgyis természetben kapja a lakást, a lakásbérlet rájuk vonatkozó fokozatai csak a kisebb­séget érintik tehát. Különben ennél a kérdésnél az iskolaföntartó nehézkes egyházak érzékenységére kellett tekintettel lennem. A felekezetek félnek az ál­dozatoktól, az állam pedig nem vehet minden terhet magára, ígéri azonban, hogy tárgyalni fog erről a pénzügyminiszterrel. A­mi pedig az 1893. év előtti szolgálati évek beszámítását illeti, ezeket a sérelmeket az előbbi törvények sem vették tekintetbe. Ez külön­ben is nagy anyagi nehézséget okozna. Ugyanezt mondhatja a kárpótlékokra nézve is. A tanítók minő­sítésére vonatkozó intézkedések megalkotásánál az a gondolat vezette, hogy a tanítók ne legyenek kizáróan a tanfelügyelők esetleges önkényének kiszolgáltatva és kerülni akarta annak a látszatát is, mintha a minősí­tést pártpolitikai célokra akarná fölhasználni. Azért adott úgy az iskolaszéknek, mint a gondnokságnak is jogot a minősítésre. De ha a tanítóság csak a királyi tanfelügyelő és az egyházi tanfelügyelő minősítését kívánja, ő ennek szívesen tesz eleget és a törvényt e szerint fogja módosítani. A minősítést elejteni azon­ban nem engedi, hiszen minden tsztviselő ki van en­nek téve. De olyan módosítást is ígér, hogy a minő­­sést közölni kell a tanítóval, a­kinek olyan jogot fog adni, hogy ezzel szemben maga ellen fegyelmi vizs­gálatot kérhet. Reméli, hogy a tanítóság jóindulattal fogadja a javaslatot, mert csak komoly, higgadt vi­selkedéssel érhetik el azt, a­mit a mai viszonyok kö­zött elérni lehet. (Lelkes éljenzés.) Ezután az állami tanítónők küldöttsége tisztel­gett a miniszternél. A küldöttséget Giesswein Sándor országgyűlési képviselő mutatta be Zichy János gróf­nak. Szabóné­ Lukács Róza újpesti tanítónő a kül­döttség nevében arra kérte a minisztert, hogy azt a kivételes intézkedést, melyet az új törvényjavaslat a tanítónőkre tervez, ejtse el és részesítse a tanítónőket ugyanolyan elbánásban, mint a tanítókat. Zichy János gróf kijelentette, hogy a javaslat határozott haladást és javulást jelent a tanítónőknek. Ha abszolúte nem is, de valamivel kedvezőbb életvi­szonyok között vannak a tanítónők, mint a férfi­­tanítók, mert míg leányok, könnyebben gondoskod­hatnak magukról és ha férjhez mennek, két család­­fentartó áll egymás mellett. Mielőtt a javaslatot el­készítette, áttanulmányozta a különböző államok ta­nítónőinek javadalmazását. Ausztriában a férjhez­­menő tanítónő elveszíti állását, egyéb nyugati álla­mokban pedig — Angliát kivéve — a nőket sehol­­sem díjazzák oly sokban, mint a férfiakat. Teljes egyenlőség tehát sehol sincsen, még Finnországban sem, a­hol pedig a nők a parlamentben is helyet fog­lalnak. A maga részéről elment a végső határig, a­míg csak a tovahaladásban financiális momentumok meg nem akadályozták. Ha körülnéznek a világban, látni fogják, hogy a magyar tanítónők jobb, vagy legalább is oly jó helyzetbe kerülnek az új törvény­­javaslattal, mint bármely más nyugati állam tanító­sága és be kell látniok, hogy velük méltánytalanság nem történik. Jóakarattal intézte a tanítónők ügyét mindig és erről továbbra is biztosíthatja őket, miért is kéri, fogadják a javaslatot megnyugvással. Később a Katolikus Tanítók Országos Tanügyi Tanácsa nyújtotta át memorandumát a miniszter­nek. A küldöttséget Giesswein Sándor országgyűlési képviselő és Ember Károly lovag igazgató vezették. A miniszter a tanítók közös tisztelgésekor tett ígéreteit és kijelentését megújította, úgy a minősítésre, lakás­­béregyenlősítésre, mint az 1893. év előtti évek beszá­mítására. A személypótlékra vonatkozóan a minisz­ter kijelentette, hogy a szerzett jogokat respektálni fogja. A tanítók fizetésének rendezéséről szóló tör­vényjavaslattal kapcsolatban ma is több felszólalást kaptunk a tanítóság köréből. Takács Emilné újpesti állami tanítónő a követ­kező sorokat írja nekünk a tanítónők sérelméről: A férfitanító, mondja a javaslat megokolása, két évvel hamarább jut az első előléptetésihez, mint a nőtanuló. Miért? Mert egyéves önkéntességi éve idejét veszíti, mert katona, mondja a javaslat meg­­okolásában, s nem gondolnak arra a számtalan ta­nítónőre, ki, nemhogy 1 évet, de 5, 8, sőt több évet is veszít, mert bizony nagyon kevés azok száma, kik 22 éves korukban jutnak kinevezéshez, álláshoz. Meg azután nem is mindenik tanító válik be kato­nának. A férfitanító családot alapít, — igaz, de hány nőtanító tartja el családját, gondozza, ápolja anyját, apját, neveli kiskorú testvéreit, ez a gond csak felér a családalapítás gondjával, mégis a szegény tanítónő csak négy év múltán jut előre, akkor is csak úgy, ha minősítése megfelelő. Az 1. fizetési csoportban már csak 200 koronával halad előre, a tanító 300 koronás előmenetelével szemben, hogy a maximális 3000 korona fizetéssel érje el tövises pályáján műkö­désének 40-ik esztendejét — ha eléri, — míg a ta­nító kartárs 3200 korona nyugdíjat kap. Lakásbérre a nőtanítók­ nem kapnak a férfitanítókéval egyenlő összeget az I. fokozat 12 éve alatt, azután pedig már öregek, meghúzódhatnak akármilyen kis lakásban is, de a rettenetes drágaságban meg akarnának takarí­tani valamelyes csekély összeget a lakásbérből, hogy teljék az élet ezer már szükségletére, bajainak, gond­jainak enyhítésére. Ezek a legfőbb vonásokban ecsetelt sérelmeink; fájó érzéssel kell látnunk, hogy mi az állam mostohagyermekei vanunk. Nem ki­sebbíteni akarjuk férfikartársaink érdemeit, de a magunk érdekeit ennyire megcsorbítva, munkánkat lekicsinyelve, értékünket lebecsülve látni, az csak az elkeseredés értelmét keltheti fel bennünk. Hogyha bármely-roiku iskolánál is megkülönböztetnék a nők fizetését a férfiakétól, még volna nőp-­ alap arra, hogy a legszűkösebb viszonyok közt élő s talán leg­nehezebb munkát végző tanítónők se kapjanak olyan fizetést, mint a férfitanítók. A VII. fizetési osztályba jutó nő semmilyen tekintetben sem marad az ugyan­abban a rangosztályban levő férfi mögött , miért e takarékoskodás fillérekben az elemi iskolai tanító­nők aránytalanul csekély fizetésénél? Közép- és polgári iskolai tanítónők mind, mind egyenlő elbírá­lás- és fizetésben részesülnek, csak én— mi, mos­toha­gyermekei hazánknak nyugodjunk bele abba, hogy nem érdemlünk meg annyit, mint férfikartár­­saink? Kazmits Endre bü­döskuti római katolikus kántortanító írja: Az iskolán kívüli időben külön munkával, sokszor az életre és egészségre nézve veszedelmes időben megszolgált kántori jövedelmet, 1000 koro­náig a tanítói fizetésbe akarja betudni a javaslat. A városi, valamint az összes falusi osztálytanítók óriás előnyben voltak eddig is a kántortanítókkal szemben, (hát még ezután?!), mert a kisebb-nagy­obb iskolai szüneteket ott tölthették, a­hol csak akar­ták; a kántortanílók, szolgálatuknál fogva helyhez vannak kötve, egyszerű fizetésért dupla munkát kö­telesek végezni, szünetet nem ismernek, tehát sza­badságuk sincsen, mégis kevesebb fizetést ígér ne­kik a javaslat, mint a nem kántoroknak. A józanul gondolkodó és igazságérzettel bíró ember beláthatja, hogy ilyen sérelmes megkülönböztetést helyeselni nem lehet, törvénnyé emelni nem szabad. A kul­tuszminiszter eg­yik nem régi beszédében azt mondta, hogy a tanítók fizetésrendezését úgy akarja megol­dani, hogy többé senki ne vádolhassa azzal, hogy kétféle mértékkel mér. Már­pedig, ha a kifogásolt rendelkezés nem küszöböltetik ki a javaslatból, ak­kor igazán megmarad a kétféle mérték. A másik nagy sérelem, mely az öregebb tanítóknak érzékeny­­kárt akar okozni, az, hogy csak az 1893. évi októ­ber 1. utáni szolgálatot veszi tekintetbe, az előbbi éveket pedig egyszerűen törli. Azaz, bocsánat! Az 1893. év előtti szolgálatért úgynevezett személyi pót­lékot ígér, a­melynek fedezésére a költségvetésben 250.000 K. van fölvéve. Ebből az összegből az összes igényeket kielégíteni nem lehet. Lesznek tehát ezentúl is olyanok, a­kik pénz helyett csak­ ígéretet kap­nak. Hisz eddig is volt személyi pótlék és csakis azo­kat kellett volna elsősorban jutalmazni, a­kik érde­messég mellett hosszabb ideig szolgáltak és silá­­­­nyabb fizetést élveztek. De ezt a rendelkezést sem­­ tartják meg. Somsák János hidvégardói tanító a kántori ja­vadalom rendezése ügyében a következő módosítást ajánlja: Az 1000 korona alapfizetésből csak 600 koro­nát számítsanak tanítói fizetésnek, 400 koronát pedig kántorinak, azaz a kántortanítók fizetéséhez 400 ko­ronával nagyobb összeget adjon az állam. Ha ezt az egész országban megkapnák a kántorok, meg len­nének elégedve a rendezéssel. De ha ez nem törté­nik meg, akkor kántortanítónak nem igen fog menni senki sem, ha csak nem kénytelenségből, mert a­míg a tisztán tanító ugyanannyi fizetést kap, mint a kántortanító, a kántortanító kétszeres munkát vé­gez és még szabadságot sem élvez. Gemzicky Géza gyóri év. kántortanító a kö­vetkező észrevételeit közli velünk: Szerény véleményem szerint az új javaslatnak a leszolgált éveket minden felekezeti és községi ta­nítónál legalább is az 1881 -ik évtől, vagyis attól az időtől, mikor a tanítói oklevél megszerzéséhez szük­séges időt három év helyett négy évre emelték fel, kellene a fizetésbe betudni. Mert nem igazság az, hogy mivel én felekezeti tanító vagyok, 8­-12 évet veszítsek a magasabb fizetésnél és a nyugdíjnál is! Hiszen egy a kvalifikáció az állam és a felekezet tanítójánál. Csak a munkakör több, nagyobb a fe­lekezet tanítójánál. Mert míg az állam tanítója val­lási tárgyakról mitsem­ tud iskolájában s ha igen, úgy kárpótolja az állam érte, mint hitoktatót; ezzel szemben a protestáns felekezeteknél a vallástanítást is­ a tanítók látják el minden külön honorárium nélkül. BUDAPESTI HÍRLAP (28. sz.) 1913. február 1. A homerule a felsőházban. — A lord­ok elvetették a javaslatot. — Budapesti jan. 31. Az angol felsőház tegnapi éjjeli ülésén a­­kormány homerule-javaslatát, a mely az alsó­­ház tárgyalásán nemrégiben impozáns többség­gel ment keresztül, háromszázhuszonhat szóval hatvankilenc ellenében elvetették. Ez a vétó ter­mészetszerűen nem jelenti a javaslat sorsának megpecsételését, csak egy közbeeső és nem is ép­pen túlságosan jelentős etap abban a küzdelem­ben, a­melyet az írek s a velük szövetkezett angol liberális blokk Írország autonómiája érdekében évtizedek óta folytatnak. Mivel a legutóbbi an­gol parlamenti reform teljesen megfosztotta a felsőházat a korlátlan vétó jogától, a homerák­­­javaslat elvetése csak ennek a nagyjelentőségű reformnak ideiglenes elhalasztását, de semmi­képpen sem hosszú időre szóló meghiúsítását jelenti. Az angol unionista párt, a­mely három év­tizeden át késhegyig menő harcot folytatott a ja­vaslat ellen, már eleve lemondott arról, hogy a homerule ellen való akciót a parlamentben vigye sikerhez. Ezért azután szinte a zendülésig elmenő társadalmi agitációval próbálta az ír önkor­­mányzat megvalósítását célozó liberális törek­véseket meghiúsítani, s különösen az Írországi Ulster kerületnek népét igyekezett föllazítani a megvalósulás felé siető reform ellen. Emlékeze­tes, hogy ez a fékevesztett agitáció Írország északi szögletében véres összeütközéseket oko­zott s a kormánynak rendkívüli energiájára és tapintatára volt szükség, hogy a forrongó ulsteri közvélemény forradalomszerü excesszusokban ne törjön ki. Magának az anyaországnak kon­zervatív közvéleményére pedig azzal a kétség­telenül igen nyomós hivatkozással akart hatni a homerule elleni konzervatív tábor, hogy rá­mutatott a javaslat rendkívüli pénzügyi terheire, a­melyek Írország különállásának igen tetemes költségeit Angolországgal fizettették volna meg. Nem is a tervezetnek szerencsés volta és a kor­mánynak a tervezet védelmében mutatott ener­giája és ügyessége vitte dűlőre az alsóházban az ír autonómia ügyét, hanem inkább a köztudat, a­mely megérett szükségnek mutatta az angol belső politika annyi zavart keltett k­­rákfenéjé­nek kioperálását; ez okán nem sikerült ezúttal a reform ellenzőinek, mint már annyiszor, a parlament ad hoc összehozott többségével szem­ben a közvélemény hangos tiltakozásában ta­lálni támaszt és ennek köszönhető, hogy az angol társadalmat valóságosan ketté tagoló és egymással szembevivő homeruse-kérdés most már előreláthatóan rövidesen, elintézetten leke­rül az angol politika súlyos és veszedelmes napi­kérdései közül. Az angol közvélemény igen tekintélyes ré­szének az az aggodalma, a­mely az ír autonó­mista különállásban a birodalom egységének csorbulását látja s a­mely Nagy-Britannia össze­­forrottságának és elválaszthatatlanságának jel­szavával hiúsította meg eddig az ir­racionaliz­­mus törekvéseit, az angol kormánynak egy rend­kívülien ügyes sakkhúzásával, úgy látszik, előbb-

Next