Budapesti Hírlap, 1913. február (33. évfolyam, 28-51. szám)

1913-02-14 / 39. szám

10 BUDAPESTI HÍRI (39. sz.) 1913. február 14. Noha minden miniszteri tanácskozás után azt kö­zölték a sajtóval, hogy a kormány minden kérdés­ben szolidáris. Ár­on és Gradisteanu képviselőknek a kamara legutóbbi ülésein elmondott interpellációi mégis elárulták, hogy a kabinetben nincs meg az az egyetértés, a­mely az ország mostani válságos hely­zetében múlhatatlanul szükséges lett volna. Kétség­telen, hogy ha ezek a differenciák, a­melyek a kabi­net erejét és tekintélyét szétforgácsolták, továbbra is megmaradtak volna, az országra igen válságos pillanatok következtek volna el. Az utolsó percben azonban szerencsére kedvező fordulat állott be. A konzervatív és konizervatív-demokrata párt vezetői ugyanis tegnap közös értekezletet tartottak, a­mely­ben hosszabb tanácskozás után sikerült a félreértése­ket elsimítani és kölcsönös engedékenység alapján a kabinet egyetértését helyreállítani. Minthogy a legtöbb elégedetlenség azoknak a politikusoknak a köréből indult ki, a­kik a legutóbbi választáson meg­buktak, az értekezleten paktum is jött létre, a­mely­nek értelmében az időközben megüresedett mandá­tumokra a kormány ezeket az elégedetlen politiku­sokat fogja jelöltetni. Miután így a külső politika dolgában is egységessé vált a két párt fölfogása, a kormány most már minden figyelmét a bolgár kon­fliktus minél gyorsabb megoldására fogja fordítani. A kimerült Törökország. Konstantinápoly, febr. 11. (Rendes levelezőnktől.) A hadügyminisztérium újból szervezett intendaturája egy hét óta lázas tevé­kenységet fejt ki. Alig jelent meg a hivatalos lapban a szultáni k­ádé, mely a kormányt a 110 millió korona értékű kincstári jegyek kibocsátásán kívül arra is föl­­hatalmazta, hogy a nemzeti védelem céljára a magá­nosoktól kisajátíthassa mindazt, a­mi a hadseregnek szükséges, nyomban megkezdődött a rekvirálás. Ka­tonai bizottságok jelentek meg elsősorban a lisztke­reskedőknél és nyugta ellenében elszállíttatták a rak­tárak készleteit. Ugyanez történt számos más élelmü­­­kk-árusítónál, valamint állatkereskedőknél is. Azon­kívül úgy a városban, mint a környéken, minden lovat, ökröt és bivalyt, a­mely még mozogni tud, el­vettek, hogy rendelkezésére bocsássák a tróncsapa­­toknak. A konstantinápolyi frakkereket szuronyos ka­tonák az utcán tartóztatták föl és kényszerítették, hogy a lovakat sorozó komissziókhoz hajtsák. Ve­lem is megtörtént az a kis kellemetlenség, hogy a Taxim-kaszárnya előtt kocsizván, lefülelték a lova­kat és gyalog kellett visszatérnem Párába. Az egész városban most alig lehet bérkocsit látni. Micsoda lo­vak húzzák ezeket a piszkos, rozoga járműveket! Nincs az a kóbor cigány, a­melyik ne restelné kor­dája elé fogni őket. Föl is virradt az automobil-gará­zsoknak. Úgy nyúzzák a jobbmódú közönséget, mely kénytelen fölhasználni ezeket az európai uraságoktól levetett rossz gépkocsikat, mintha csupa amerikai milliomossal volna dolguk. A lakosság nyugtalanul, aggodalmaskodva és teljesen tájékozatlanul áll az eseményekkel szemben. A hadsereg műveleteiről csupán szűkszavú közlemé­nyeket hoznak a lapok, ellenben azt mindenki látja, hogy tetőtől-talpig, jól fölszerelt tartalékosok ezredei vonulnak le a kaszárnyákból a tengerpartra s napon­­ként nyolc-tíz hajó viszi őket le a Márványtengeren Gallipoli vagy Rodostó felé. A kormány a Sirket- Hairé és a Mahszusze-társaságok csaknem összes sze­mélyszállító hajóit lefoglalta a katonaság számára, s e­miatt most a Boszporusz és a Márványtenger part­ján fekvő külvárosok lakossága csak nehezen tud köz­lekedni. A gazdasági helyzet szinte elviselhetetlen kezd lenni. A kereskedők és hivatalnokok kétségbe van­nak esve, s ha gyors változás nem történik, az egyéb­ként szolid és szívós konstantinápolyi piacot katasz­trófa fenyegeti, mely súlyosan fogja éreztetni hatását az európai piacon is. Az ország immár 1911 ősze óta áll háborúban: először az olaszok bénították meg a hitelt és a kereskedelmi forgalmat, most a balkáni szövetségesek. Konstantinápolyi kereskedő hónapok óta nem kap árut külföldről, csak készpénzfizetés mellett, tőle ellenben hitelre akar vásárolni a közön­ség nagy része. Most, hogy a hadügyi kormány nem pénz, hanem nyugta ellenében,­­— melyet egyetlen bank sem hajlandó eszkomptálni! — végzi bevásár­lásait: a pohár betelt s a kereskedők tömegesen jelen­tik be fizetésképtelenségüket. Szinte érthetetlen, hogy a kormány miért nem léptette életbe, a balkáni álla­mok­ példájára, a moratóriumot? A külföldi cégek megbízottai jóformán megszüntették működésüket, mert se megrendeléseket nem tudnak fölvenni, (a legtöbb európai gyár előre kéri a megrendelt áru ér­tékét), se a régebben esedékes számla- és váltóköve­teléseket nem képesek behajtani. Legsiralm­asabb a tisztviselők helyzete: két hó­nap óta egyetlen fillér fizetést sem kaptak. Magyar­­országon elképzelhetetlen az az állapot, hogy sok százezer család kizárólag hitelből éljen, hitelbe ho­zassa a húst, a fűszert, a fűtőanyagot és mindazt, a­mi a háztartáshoz szükséges. Itt azonban a kis és középkereskedők hozzá voltak szokva, hogy a hiva­talnok vevők, rendetlenül kapván fizetésüket, szintén rendetlenül teljesítették számláik kiegyenlítését. De Abdul Hamid idejében el lehetett adni a fizetési utal­ványokat a magánbankároknak és az uzsoráskodó pénzváltóknak, s ily módon valami kis pénzeskéhez hozzájutott a tisztviselő és a kereskedő is. Most ellen­ben nincs értéke a fizetési íveknek és utalványoknak. A tőkepénzesek sárkány gyanánt rajta ülnek kész­pénzükön s a szerencsétlen állami hivatalnok képte­len bármily kis összeget is előteremteni. A fűszeres meg a mészáros talán jó szívvel vannak iránta, de végre is meg kell szüntetniük a hitelezést, mert hiszen ők sem kapnak semmit hitelbe. A­hová csak megy az ember, panaszt, sopánko­­dást hall. Tisztes családok titokban eladogatják sző­nyegeiket és ezüstnemüiket az itt élő vagyonosabb európaiaknak, hogy legyen miből megfizetni a lakbért és gyermekeik iskolai randiját. A kormány és az ül­tötök komité biztatja a tisztviselőket, hogy nemso­kára sikerül kölcsönt kötni és jön majd pénz az in­diai muzulmánoktól is, de telnek a napok és az ál­lampénztáraknál változatlanul ez a felelet hangzik a kérdezősködőknek: pata jók,­­ nincs pénz! Nem kell pesszimistának lenni, hogy ily viszo­nyok közt meddőnek tartsuk a hadsereg további küz­delmét. Az állam és a lakosság nem bírja tovább a háborút. Hiába lelkesül Enver bég és lelkesíti a kato­nákat, hiába buzgólkodik a honvédelmi bizottság, Törökország anyagilag teljesen ki van merülve. Most már csak a hadsereg becsületének meg­mentéséről lehet szó. Drinápoly fölszabadításának lehetősége egyre távolodik, s a sztratégiai viszonyo­kat ismerők nem kételkednek, hogy a város a legrö­videbb idő alatt el fog esni. A gallipoli és csataldzsai sereg talán meg fog kísérleni egy nagyobb ütközetet, de annak jó vagy balsikere ain változtathat a hely­zeten. Drinápoly eleste után, — semmi kétség,­­ hogy Mahmud Sefket kormánya meg fogja kötni a békét. Az orosz veszedelem. Budapest, febr. 13. Mióta a négy balkáni állam erős szövetségre lépve hadat visel Törökország ellen, Európa ál­landó rettegésben él, hogy a háború tűzveszedelme át fog csapni az érdekelt nagyhatalmakra is. Ma­gyarország és Ausztria erős sereget vont össze Ga­líciában és Oroszország hadi­ereje jó részét nyugati határára koncentrálta. Túl Napnyugat, innen Ke­let néznek kemény farkasszemet, mondhatják a muszkák is a magyar költővel. A felvonulás csönd­ben történt, a mozdulatokról megemlékezni is szi­gorúan tilos, csak a francia Illustration-nak volt módjában közölnie a monarkia hadállását fenn észak-keleten és az Aldunánál . . . Oroszország azonban mindig két vasat tart egyszerre a tűzben. A nyílt föllépés nem elégíti ki, egyfelől, mert kockázattal jár, másrészt meg, mert nem egyezik meg kormányzatának szellemével, a sötétben ólálkodással. Évek óta halljuk, hogy a cári kormány emberei magyar földön járnak, dol­goznak, izgatnak, pénzzel és ígérettel dobálódznak és ily módon igyekeznek a visszavonás, esetleg a lázadás tüzét fölgerjeszteni a hazánk északkeleti vármegyéiben lakó rutének között. A mai lapok két meglepő hírt hoztak az orosz határról: egy titokzatos repülőgép szállott föl és indult el kémszemlére a galíciai védelmi művek felé; az oroszok hadgyakorlat közben éles töltés­sel lövöldöznek és ezek a lövések a határvonalon túl, osztrák területre igyekeznek. Különös mind a két hír, izgató és meggondolásba ejtő. De mi kaptunk ma egy harmadikat, a­melynek jóval na­gyobb jelentőséget tulajdonítunk. Bereg megye ru­ténjei között állandón folyik az izgatás ilyen jelsza­vakkal: „Majd jön az orosz cár és rendet csinál itt. Az urakat és a zsidókat elpusztítja és akkor egyszer a népnek végre jó dolga lesz.“ A tanulóifjúságot azzal biztatják, hogy „nemsokára jön az atyuska és megment a magyar uralomtól.“ A legnépesebb utcákon, sokadalmakban lehet hallani: „Üsd a ma­gyart, úgy is jön a muszka.“ És a mise alatt a ki­rályért elmondott imádságba belekiabálják, hogy Ferenc József helyett Miklós cárt kell a könyör­gésbe belefoglalni. Mi Mindez magyar földön történik, a Szent Ist­ván koronája alá tartozó vármegyében, oly nép kö­rében, a­melynek ősei kétszáz évvel ezelőtt a nagy fejedelem leghívebb, legodaadóbb, legvitézebb ka­tonái voltak, a­kik közt maga szavai szerint is biz­tosan hajtotta volna nyugalomra fáradt fejét. És mindez megtörténik ma, a­mikor egy határtalan pártdüh az egyik részen és egy nemzetellenes inter­nacionalizmus a másik oldalon általános és teljes egyenlőséget követel mindenki, a tulajdon halálos ellenségünk részére is. Az orosz pénz dolgozik Bereg vármegyében, mint a­hogy dolgozott Máramarosban. És pedig tu­datosan és terv szerint. A rutének nyelve az orosz, vallásuk a görög egyesült (katolikus) hitvallás. A nemzetiségükön keresztül a vallásuk ellen tör az orosz propaganda, a­mely el akarja hódítani őket a magyarságtól a muszkák részére, a görög katoli­cizmustól a szkizma, a görög-keleti, ortodox egyház részére. És az a csodálatos és egyúttal jellemző a szociáldemokrácia szemérmetlen makravellizmusára, hogy jármába fogja a papokat és ő, egyként ellen­sége vallásnak és nemzeti érzésnek, e kettő által igyekszik megnyerni a rutén népet tanításainak. Az orosz ortodoxia és az orosz, sőt pánszláv nemzeti gondolat a szociális demokrácia szolgálatában, iga­zán felséges látvány. Fenn a hegyvidéken néhány elszánt görög­katolikus pap és jó magyar hazafi elszántan viasko­dik az ezerszerte nagyobb hatalommal, a faji és val­lási fanatizmussal, a szocialista izgatással és min­­denekfölött leg­nagyobbal: a pénzzel. A pénzzel, a­mely Oroszországból és Amerikából folyik. Mert az Amerikába kivándorlónak közt folytonos a szervez­kedés, a gyűjtés a szkizmáihoz való átpártolás cél­jaira és az amerikai akció fölött ott lebeg Ortinszki püspöknek hirhedett és sokszor megátkozott szel­leme. A magyar részen küzdő harcosok hívják föl az ország figyelmét a már köztünk időző orosz ve­szedelemre. A beregi rutének lelkét a kievi Lavra­­kolostorban megmérgezik, a búcsujáráson ott egybe­gyülekezett magyar alattvalókat megesketik, hogy „a szent a­ orosz föld iránt való hűséget és ragasz­kodást terjeszteni fogják“. Az exponált vidék egy lelkes papja, Romanecz Aladár kanonok, a­ki lapunkban már oly gyakran fölszólalt a­­Beregvidék eloroszosítása tárgyában, ném­­ hány társával együtt az állam hathatós segítségét kéri az oroszok előrenyomulásával szemben. A bú­­csújárások megrendszabályozása, a csendőrség meg­erősítése, a határok éberebb szemmel tartása mind­az, a­mit kivánnak: nem nagy áldozat akkor, a­mi­kor belső békességünkről és külső biztosságunkról van szó. Nekünk viharos időkből szomorú tapasztalá­saink maradtak meg nemzetiségeink testvéri hűségét illetőleg. A szabadságharc alatt a szerbek és a hor­­vátok, a tótok és az oláhok keservesen megtanítot­tak bennünket arra, mit várhatunk tőlük. A külső, politikai látóhatár a legnagyobb optimizmus szem­üvegén nézve sem mondható ma valami rózsaszínű­nek. És ha Romanecz Aladár főtisztelendő úr je­­lentését olvassuk, kénytelenek vagyunk megállapí­tani, hogy egyetlen nemzetiség sincs úgy fölizgatva ellenünk, mint a rutén, sehol nincs úgy aláaknázva a talaj lábunk alatt, mint hazánk északkeletén. Mert itt három tényező fogott össze ellenünk, a­melyek közül egy is elég erős volna e nem szerfölött szilárd pozíciónk megdöntésére: a nemzetiség, a vallás és a szociáldemokrácia szövetkezeti izgatása.

Next