Budapesti Hírlap, 1913. november (33. évfolyam, 259-283. szám)
1913-11-26 / 279. szám
1913. november 26. BUDAPESTI HÍRLAP (279. sz.) osztásban kerül bemutatóra: Nagy János: Virányi Sándor, Beauregard Klára: Varsányi Irén, Herceg: Fenyvesi Emil, Ábel István báró: Tanay Frigyes, Maitre d’Hotel: Szerémy Zoltán, Bobby: Kemenes Lajos. Gogo: Hevesi Giza, Lolette: Kárpáthy Lizi, Lizzi: Deryán Blanche, Pincér: Bárdi Ödön. * (A drezdai Madonna-kép.) Drezdából jelentik nekünk: Beck kultuszminiszter az országgyűlésen kijelentette, hogy a drezdai képtárban lévő híres szixtini Madonna valódisága iránt kétség merült föl. A tudósok a képet száz évvel későbbi időből származó másolatnak tartják. Ez a hír nem új, ugyanezt mondták a képről néhány évvel ezelőtt is, de akkor ez az aggodalom nem bizonyult alaposnak. * (Volkmann-emlékünnep.) Az Országos Magyar Zeneegyesület elnöksége elhatározta, hogy december 10-én a Művészházban Volkmann Róbert emlékezetére hangversenyt rendez. A hangverseny műsorán Volkmann b-moll trióját a Major—Silving—Székely trió-társaság adja elő. Előadásra kerül még Volkmann Sappho-ja, Várkonyi Béla dr.. Karassay Tibor saját szerzeményüket fogják előadni. * (A futurista színpad.) Az egyetlen intellektuális ember, aki a futurizmus szent őrületét épeszű profán lélek által is elfogadható módon tudja magyarázni, kétségkívül szinyor Marinetti, az Elektromosság című egyetlen futurista színdarab neves szerzője. Ő sem sorozható ugyan a normális agyú emberek közé, amit most említett darabjának első fél egyszersmind utolsó előadása fényesen igazolt, de legalább vannak lucidum intervallumai, amikor az egészséges tömeggel meg tudja sejtetni azt a zűrzavart, amit egy eltévelyedett kis csapat merészen, de igaztalanul futurizmusnak nevezett el. Ilyen Suddum intervallumban született az az újságcikk is, amelyet Marinetti a Daily Mail egyik minapi számában The meaning of the music-hall címmel írt s amelyet abban a reményben ismertetünk, hogy olvasóink érdekesnek fogják találni, akár megértik annak tartalmát, akár nem. — Mi futuristák, — kezdi büszkén a cikkíró — torkig vagyunk a mai színpaddal, mert nem produkál egyebet, mint hogy előadja a történelem és a napi aktualitás közt imbolygó szerzők munkáit. Az egyetlen hely, amit élvezni tudunk, a variété vagy a kabaré, ahol nincsenek tradíciók, nincsenek mesterek és nincsenek dogmák. A variété az egyetlen praktikus színház, mert igazán mulattat. S a futurizmus ezt tekinti a színház első és utolsó föladatának. A variété karrikatúrákat teremt, amelyek mély értelmű ostobaságokat beszélnek a színpadon; a variété levegője az irónia, a cinizmus, mely mindent új világításban és kacagó bölcseséggel tár elénk. A variétében a közönség nem játszik passzív szerepet, hanem hangos részt vesz az előadásban. Együtt játszik a színészekkel, velük énekel, Irigan veri a taktust az orkeszter szavára. Ideális iskolája a varieté az őszinteségnek, ahol lehull az alszemérem fátyola s elhervadnak a romantikus frázisok. Éppen ezért semmit sem lehet jobban ajánlani az ifjúságnak, mint a varietét, ahol nem lát és nem tanul koturnuson járó nagyképűséget, hanem tiszta művészetet. A könnyű múzsa hajléka temploma a futurizmusnak, ahol diadalt ül a paródia a stílus cafrangja, a rendezés színfoltjai nélkül, ahol a Parzifállal negyven perc alatt végez a jókedv készsége. A futurizmus egyik legfőbb feladata a variétét a jövő kizárólagos színpadává tenni. Hogy ez lehetővé váljék, a logika utolsó nyomát is el kell tűntetni a variété előadásaiból, még nagyobb túlzásba kell vinni a ragyogó színpadi kiállítást, növelni kell az ellentétet s egyáltalában arra kell törekedni, hogy minden abszurdnak lássék a mai színházjáró közönség előtt. Az énekesnő fesse be a nyakát, a karját s kivált a haját mindenféle eddig nem használt színre; legyen zöld haja, ibolyaszínü karja, kék nyaka, narancsszínű szemöldöke. A futurizmus hallani sem akar a görög tragédiákból nyagunkon maradt kórusról, mely a legmodernebb rendezésben is unalmas. Nevetségessé kell tennünk a régi klasszicizmust ha azt akarjuk, hogy valamikor bennünket tekintsenek klasszikusoknak. Potpurrit kell csinálnunk a görög tragédiákból, amit egy este lehessen előadni. Beethoven, Wagner és Bach műveibe bele kell gyúrnunk a nápolyi népdalokat, majd meglátják, milyen gyönyörű lesz! Nem szabad kímélni semmit, be kell szappanozni a színpadot, hogy a tragikus színész a legmeghatóbb pillanatban hanyatt essék. — Azt hisszük, ennyi éppen elég Marinetti ar cikéből, annak is, aki nem érti Annak pedig, a ki érti, talán sok is. * (Kiss József -ünnep.) A Petőfi Társaság november 30-iki Kiss József-ünnepnek programját már véglegesen megállapította. Az ünnep tárgysorozata a következő lesz: Elnöki megnyitó, mondja Herczeg Ferenc. Kiss József és a Petőfi Társaság, előadja Pakots József. Kiss Józsefről, előadja Molnár Ferenc. A hetvenéves költő, előadja Rákosi Jenő. Ezután Kiss József üdvözlése következik, végül két Kiss József-költeményt szaval Jászai Mari. Az ülés az Akadémiában délelőtt tizenegy órakor kezdődik és azon mindenki részt vehet, lesznek azonban meghívott vendégek is, akiket fölkérnek, hogy helyüket minél korábban foglalják el. * (Nizsinszkiék Itthon.) Dél- Amerikából, ahol házasságot kötöttek és Párison át, ahová színházi ügyben kellett menniök — tegnap este Budapestre érkeztek Nizsinszki, a világhíres orosz táncos és felesége, Pulszky Romola. Márkus Emíliának hűvösvölgyi villájában szállott meg a fiatal pár s természetesen el kellett szenvednie a jóakaró érdeklődés ezer kedves, de fárasztó jelét. Nizsinszkiék nyolc napot töltenek itthon, azután Párisba mennek, majd pedig — tervük szerint — karácsonyra ismét visszatérnek Budapestre. * (A főváros jubileuma.) A főváros egyesítésének negyvenéves jubileuma alkalmából nagyszabású kiállítás lesz, amely azokat a festői alkotásokat fogja bemutatni, melyek Budapest székesfőváros szépségeit illusztrálják. A kiállítás hű tükre lesz annak, hogy a főváros külseje mennyire inspirálta művészi alkotásokra a magyar festőket. A kiállítás a Könyves Kálmán szalonjában lesz. * (Följelentés Térey Gábor ellen.) "A Szépművészeti Múzuum egyik segédőre, Wollanka József dr. följelentést tett Térey Gábor dr., a múzeum osztályigazgatója ellen. A följelentésben, amelyet több hónappal ezelőtt adott be, azzal vádolja Téreyt, hogy Nemes Marcel gyűjteményét megvételre ajánlotta az államnak, holott tudnia kellett, hogy a kollekcióban több restaurált munka van, melynek állami gyűjteményben nincs helye. A feljelentés beérkezte után Majovszky Pál osztálytanácsos, a művészi osztály vezetője magához kérette Téreyt, ki a vádakról értesülvén, azonnal vizsgálatot kért maga ellen. A vizsgálat vezetésével a miniszter Neményi Imre dr. miniszteri tanácsost bízta meg. A vizsgálat befejezése és a miniszter döntése a közeli napokban várható. A feljelentésről ma nyilatkozik a megvádolt igazgató is s a következőket mondja: Én magam kértem a vizsgálatot magam ellen és amíg a vizsgálat be nem fejeződött, érdemben nem is igen nyilatkozhatom. Neményi miniszteri tanácsos már ki is hallgatott. Azért kértem a vizsgálatot magam ellen, mert nem engedhetem, hogy az intézet egy hivatalnoka megvádoljon engem, az intézet vezetőjét. Nemestől egyetlenegy képet sem vettünk. Ami a többi vádat illeti, az sem lehet komoly, legföljebb annyi történt, hogy én egy képet Rubensnek tartok, Wollanka pedig másnak. A vizsgálat majd kideríti az igazságot. * (Kancellár-tragédia.) Ilyen is van már. Jövő pénteken lesz a premierje a koburgi udvari színházban Flex Walter Hans von Bismarck című drámájának, melyet a színlap ötfelvonásos kancellár-tragédiának nevez. Növeli az eset érdekességét, hogy a szerző Fridrichsruhéban lakik. Ha a dráma hősét nem Hans-nak keresztelték volna s ha a darab nem udvari színházban került volna színre, azt hihetnék, hogy a vaskancellár árnyéka játszik velünk. Bár így is elég gyanús a dolog, mert tud® tunkkal a Tiiásznak, a birodalmi kutyának gazdáján kívül más Bismarck kancellárjuk nem volt a németeknek. Ha a szerző a kancellár-tragédia elnevezést csak reklámul használja, lehet, hogy fokozza vele a hatást, ízlésesnek azonban ez a jelző éppen nem mondható. * (A Földrajzi Társaság ülése.) A Magyar Földrajzi Társaság gazdasági szakosztálya csütörtökön délután hat órakor a régi képviselőházban ülést tart, amelyen Gonda Béla választmányi tag, a Magyar- Adria Egyesület elnöke előadást tart a budapesti kereskedelmi és ipari kikötőről. Vendégeket szívesen látnak. * (Dal-est.) A Budai Dalosegyesület -december 6-án a budai Vigadó nagytermében rendezi ötvenedik dal estéjét. Az estén közreműködnek: Cholnoky Margit énekművésznő és Tiefenbrunn Istvánka hegedűművésznő. Az est kezdete félkilenc órakor. * (Arab kultúra.) A Vízcsöpp Társaság negyedik előadásán, november 29-én este hat órakor a Keleti Akadémia nagytermében (Esterházy utca 3.) Hermanus Gyula dr. az arabok kultúráját fogja be- mutatni vetített képein. A nyolcvan kép közül a mekkai képek, — amennyiben oda keresztény ember nem mehet — még eddig sehol sem voltak láthatók. Az előadás előtt a Keleti Akadémia múzeuma is megtekinthető. Jegy a helyszínen kapható. * (Méry Béla hangversenyei.) Holnap, szerdán tartja Amundsen Roald vetített képekkel a Zeneakadémia termében német nyelvű felolvasását Meine Reise zum Südpol címmel. — A párisi Capet vonósnégyes kamaraestéje november 27-én, csütörtökön lesz a Royal termében. A társulat Beethoven a-dúr, f-moll és cisz-moll vonósnégyesét adja elő. Culp Julia, a budapesti közönség kedvelt énekesnője szombaton, november 29-én rendezi egyetlen dalestéjét a Royal termében harmadik amerikai körútja előtt. Műsorán ezúttal Schubert és Brahms válogatott dalai és angol és francia népdalok szerepelnek. — December 14-én Wallner Lajos rendez dalestét a Royal termében. — December 20-án ugyanott Homunkulusz (Weil Róbert dr.) rendez humoros estét. — E hangversenyekre jegy Méry Bélánál kapható. * (Hangverseny Székesfehérvárott.) A Székesfehérvári Zenekedvelők Egyesülete Erzsébet Amália királyi hercegnő védőségével vasárnap este hangversenyt rendezett a Szent István-teremben, mely zsúfolásig megtelt díszes közönséggel. A fényes sikerű hangversenyen közreműködött Szendy Árpád zongoraművész is, akit a közönség lelkes ovációban részesített. A hangverseny Mozart Szerenádjával vette kezdetét, melyet Hermann László igazgató vezetésével az egyesületi vonóskar adott elő. Utána Kmenic Ilona énekművésznő Puccini, Chopin, Grieg műveiből énekelt tisztán csengő hanggal a közönség lelkes tapsai mellett. Majd Szendy Árpád Liszt és Chopin műveinek mesteri interpretálásával gyönyörködtette a közönséget. Saját szerzeményű Magyar rapszódiája után pedig olyan tapsvihar támadt, hogy a kitűnő művésznek még egy számmal meg kellett toldania a programot . (Századok Legendái.) X Biszes kiállítása legújabb számban olyan témát ölel föl Vitter Ferenc szerkesztő, amely érdekessége és változatossága miatt a legszélesebb körül érdeklődésre tarthat számot. Ez a téma a divat története. Ott találjuk az egyiptomi Fáraót és hitvesét, amint képeiket a piramisok falfestményei megőrizték; a görög nő klaszszikus toalettjét, a bűnös Bizánc, a keresztény középkor, a lovagkor színes, az olasz reneszánsz pompázó, a Lajosok rokokó és a későbbi korok váltakozó viseletét, korhű jelmezek, egykorú metszetek és művészi festmények reprodukcióiban. X tanulmányt Pekár Gyula színes tollal írta. X krónikában; Ambrus Zoltán a tangóról elmélkedik. X színházi és zenei krónikát Sebestyén Károly és Kern Aurél, a hangulatos, régi római tárgyú elbeszélést pedig — amelyhez Gergely Imre finom illusztrációkat rajzolta— Hevesi József írta. A pármai színházi kiállításról Vészi Margit közöl levelet, az angol udvari élet tör,ténetéből pedig Zsoldos Benő érdekes jeleneteket ismertet. * (Képzőművészet.) X Képzőművészeti Társulat az ifjúság művészi nevelésének előmozdításai céljából megengedte, hogy a fővárosi és a fővárosba ránduló vidéki iskolák tanulói díjmentesen tekinthessék meg a műcsarnoki tárlatokat. Ezzel az elhatározásával a társulat vezetősége azt óhajtja elérni, hogy a diákok a tanáraik vezetésével mindert tárlatot megnézhessenek, s így fokozatosan megismerjék a különböző művészeti irányokat, stílusokat és a legkiválóbb művészi alkotásokat. A társulat vezetősége ez után is felhívja az iskolák igazgatóságának a figyelmét, hogy a Műcsarnok téli tárlatát a gimnáziumok, reáliskolák és más középfokú iskolák felsőbb osztályainak növendékei tanáraik vezetésével, csoportosan, bármely hétköznap délelőttjén ingyen megtekinthetik. Az iskolák igazgatóságának a látogatást egy-két nappal korábban írásban kell a Műcsarnok titkárságánál bejelenteni. — Az Ernst Múzeum legközelebbi kiállításán Kupeczky és Mányoky gyűjteményén kívül Szinyei-Merse Pál újabb műveiből is rendez külön kiállítást. Azonkívül itt állítják ki újabb alkotásaikat Ferenczy, Fényes, Csók, Iványi-Grünwald, Hermann festők, Ligeti Miklós és Sámuel Kornél szobrászok, a textilművészeti műhely tagjai: Románné, Lakatos és Kozma, továbbá Gara Arnold. A kiállítás ünnepies bemutatása szombaton, november 29-én déli tizenkét órakor lesz. A Jókai Mórnak nemzeti közadakozásból szobrot állítanak a fővárosban. Az emlékmű készítésével a szoborbizottság Strobl Alajos szobrásztanárt bízta meg, aki a szobor mintáját már elkészítette epreskerti műtermében. A szoborbizottság legközelebb megtekinti a mintát A szobrot alkat- masint a Józsefváros egyik legforgalmasabb pontján, a Baross utca és a Revicky utca között levői téren állítják föl. A Képzőművészeti Társulat téli tárlatán, csütörtökön, november 27-én tartja meg az Egyiptomba távozó Bachó karmester első búcsúhangversenyét. A műsoron Wágner zenedrámái szerepelnek. A kiállítás délután öt órakor nyílik meg. A hangverseny fél nyolctól tizenegyig tart. Ez alkalommal az egy koronás pénztári jegyen kívül az idei és a jövő évi tag écs .családtagjegy, is érvényes, s' ■ 15