Budapesti Hírlap, 1916. január-február (36. évfolyam, 1–60. szám)

1916-01-24 / 24. szám

4 angol papiros-blokádot komolyan a mi tengerpar­tunkat illetően és csak akkor kezdődött meg részünk­ről komolyan az ellenségeskedés az Adrián, a­mikor hű szövetséges társunk és ellenségünk — az olasz — májusban megüzente a háborút. Az­ olasz vezérkari főnök marja is elismeri, sőt hangoztatja, hogy az olasz mozgósítást nagyban akadályoztuk és az eddigi eredménytelen és meddő küzdelmüket legnagyobb­részt azzal okoztuk nekik, hogy hajóhadunk már a hadüzenetük éjszakáján megjelent az olasz vizeken és tűz alá vette az olasz partot. Bombázták a raktá­rakat és fölgyújtották a vasúti állomásokat is. A­milyen a kezdet volt, olyan a folytatása is. A­mig mi nap­ nap után hiába vártuk az olasz tengeri haderő­nek (az Adria urának) a támadását, a­mely nemhogy csak teljesen elmaradt, hanem tétlenségében odáig ment, hogy miután szerencsésen sikerült nekünk rettenthetetlen flottánk egy-egy kirohanásával az olaszok tengeri haderejét érzékenyen megkárosítani és sok nagyobb egységet tönkretenni, addig az ola­szok úgy látszik lemondottak az Adria elzárásáról, a mare nostro kisajátításának gondolatáról, mert ma úgy áll a helyzet, hogy a mi hajóhadunk tartja az Adriát blokád alatt. Utóbb már csakis arra szorítkoznak az olaszok, hogy támadás helyett leg­alább megakadályozzák flottillánknak, hogy na­gyobb csopartokban fusson ki a nyílt vizekre. De hogy ez sem sikerült nekik, azt legfényesebben illusz­trálja hajóhadunknak bravúros szereplése a Lovcsen elfoglalása alkalmával, a­mely Montenegrót fegyveré­nek letételére kényszerítette. Anglia (a világ ura) tengeri haderejének tevé­kenységében csakis arra szorítkozott, hogy a fran­ciák segítségével részben az összeköttetést tartsa fönn Afrika és a kontinens között, másrészt pedig, hog­y a hadiszerencsét Konstantinápolynál is meg­kísérelje — a francia-orosz tengeri haderővel. Az antant e kísérletében is keserűen csalódott, mert a tengeren való csapatszállítás és a Dardanellák ostromára siető hajók csoportosítása is megakadt. A németeknek sikerült búvárhajóikkal az antant számításait keresztülhúzni. Hamarább jelentek meg az Égei-tengeren, mint az antant remélhette. A sza­tonikus expedícióban való késlekedésüket, a Szuez csatornánál való hátrányukat és végül Szerbia meg­semmisítését is az okozta, hogy míg az antant ve­zetői, a­kik kétségtelenül igen jeles hadvezérek, tétovázva tanácskoztak, hogy hol is segítsenek legelő­ször, addig mi és szövetségeseink már meg is tet­tük a döntő ellenintézkedéseket. A Törökország el­len való tengeri akció sikertelenségét pedig az okozta, és ezt ma már világosan megállapíthatjuk, hogy egyikük sem merte, vagy akarta megtámadni olyan nagy haderővel, a­mely komoly harcot kezdhetett volna a Dardanellák birtokáért. Katonaságuk pedig lett volna elég. Nem is ez volt a baj, hanem az, hogy Anglia féltette Oroszországtól a Fekete-tengert, a­melynek birtokában­ a cár birodalma könnyen el­vághatta volna az angol kereskedelmi flottának az útját az annyira óhajtott Kelet felől. Mint látjuk, Anglia sem Nyugaton, sem Keleten nem lépett elő­térbe a békés időben annyit hangoztatott flottájá­val. Erejét nem bírta ellenségeinek megmutatni és hogy csak ugy tessék-lássék mégis valami a szigetor­szág­­tengeri haderejéből, elküldötte búvárhajóit a svéd vizekre és azon igyekezett, hogy megakadá­lyozza a legkörmönfontabb ürügyek alatt egy sem­leges ország postaforgalmát. Ma még nem tudhat­juk, mit akart arra­felé, talán Norvégiát is úgy akarta megsegíteni, mint Szerbiát? Az orosz keleti flotta a rigai öbölben és a finn vizeken tartózkodik biztos helyen, mélyen a ten­gerbe nyúló aknaövezet védelme alatt. Tétlenül vesztegel, jóllehet a háború alatt több dreadnought­tal is szaporodott és így támadóereje határozottan növekedett. Azok a páncélos cirkálók, a­melyek néha napján kimerészkednek a nyilt tengerre, teljes gőz­zel menekülnek vissza a biztos kikötőbe, ha egy-egy német búvárhajó periszkópja föltűnik a messze távol­ban. Az a néhány összecsapás orosz és német hajó között nem vehető komoly tengeri csata számba é­s egyáltalán nincs döntő jellege. Mint az előbbi tengeri háborúkban, így most is az angolok­tól eltanult szóróakna rendszerrel védekeznek az oroszok. Sajnos, sok ártatlan kereskedelmi gőzöst sikerült nekik ilyképpen elsülyeszteni, különösen a háború elején. Utóbb már a német II. hajók hálóval hathatósan védekeznek e hadviselési mód ellen, mely a kereskedelmet nagyban veszedelmezteti. A német hajóknak ködben és legnagyobb hózivatarban is tanúsított állandó ébersége — mely a német hadi­tengerészetnek örök dicsősége lészen — mindinkább kisebb területre szorítja az oroszokaat. Az 1915. január 24-én a Dogger-Banknál tör­tént angol páncélos cirkáló flottilla támadása a né­met hajók ellen, a­mely sokkal kevesebb egység­ből állott és a melyet Slipper ellentengernagy veze­tett, tejes kudarcai végződött. Három orosz ha­jót vittek a németek haza, ötöt pedig elsü­lyesztettek. • A dán partok közelében történt orosz támadás — hála a német ágyúk pontos találatának és a Krupp-féle gránátok robbanó erejének, — az an­tant vereségével végződött. A Helgolandtól északra fekvő vizeken pedig meghiúsították a németek az antant támadását, vagy mielőtt a flotta rajvonalba fejlődhetett volna. Ezzel a támadással azután, leg­alább eddig — sikerült a németeknek tengerpartjuk nyugalmasságát biztosítaniok. Láthatjuk a fönt elmondottakból, a­melyek hűen tükrözik vissza az elmúlt esztendő tengeri há­borúját, hogy az iniciatíva ott is épp úgy a mienk volt, mint a szárazföldön. Ott is mi kezdtük az of­fenzívát, mint mindenütt. Úgy látszik, mi jobban megtanultuk azt a szabályt, a­mit pedig az antant egyik hatalmának egy nagy férfia mondott, hogy az offenzíva a legjobb defenzíva. Mi megtanáltuk és kellő alkalommal, mint a háborúnak eddig lezajlott fázisa is mutatja, kellő szakértelemmel, szárazon és vízen egyaránt alkalmazni is tudjuk. BUDAPESTI HM­AP­­ (23. sz.) 1916. január 23 . a szeri kírály KMPitványai. — A Budapesti Hirlap haditudösitóidlöl. — Régi írásokat, fakult leveleket hoztam magam­mal Szerbiából. Egykor Dukits-é voltak; tehát még az Obrenovicso­k idejéből valók. Dukits nevére ma már kevesen emlékez­nek, pedig huszonöt évvel ezelőtt igen nagy szerepet játszo­tt­ a s­zerb királyság történetében. Mi­lán király lemondása után ő lett a kormányzó és mint ilyen, a régensség ideje alatt ő gondoskodott a Kis Sándor neveltetéséről. Az iratok is, a­melyek kezembe kerü­lh­e­k, erről szólna­k, a király oktatásá­ról és neveléséről. Egyszerű sárga akták, közönsé­ges levélpapirosra vagy negyedrétre írva, címer, fölirat nincs rajtuk, még a bélyegző is hiányzik, s bizonyos, hogy szegény szerencsétlen Sándor király, ha él­ne, ezen bizonyítványok alapján nem léphetne föl „magasabb osztályba". De a trónra fölléphetett, — és ki tudja, váljon cs­aládja és népének nagy tragédiájához nem járult-e hozzá az a lelkiismeret­len és könnyelmű tanítási mód, a­melyről az alábbi írá­sok tesznek étke­s tanúságot. A tanterveket, illetőleg a hozzájuk kapcsolt bi­zonyítványokat Risztics budapesti államrendőrségi fogalmazó fordította le számomra. Ebből a fordítás­ból vettem ki néhány részletet. Az írások, a­me­lyeket a Nemzeti Múzeumnak küldtem el — 1889-ből valók, abból az évből tehát, a mikor Sándor ti­zenhárom éves korában trónralépett, s fiatal lelké­nek egész fogélkonyságával készülhetett volna elő az uralkodásra. Az első levél az angol ny­elv tanításáról szól Belgrád, 1889. IX. 27. Jendrecska-utca 11. Uram! fölhívásának engedve, röviden értesítem, hogy ezen iskolai évben ő felsége a király részére tartandó előadások programjáról a következőket van szerencsém jelenthetni: Nem alkalmazkodom szigorúan a megállapított programhoz, mert ő felsége olyan haladást tett az angol nyelvben és annyira jártas a nyelvtanban, hogy a nyelv megtanulásához alig van valami hátra. Egyrészt társalgunk, továbbá a nyelv- és mondattan­ban való teljes tájékozódás végett szemelvényeket olvasunk. Ez röviden a program. Bocsánatot kérek, hogy tegnap nem válaszoltam, de két ülésem is volt. Tiszteletem stb. . . . Dr. Lyubomir Nedics. Már valamivel kevésbbé biztató képet ad a nö­vénytani értesítő. Növénytan. I. Különbség növények és állatok között. II. Táplálkozási szervek. 1. Gyökér, — alakja, feladata, — ápolása. Szárazföldi, — vízi és parazita növények. 2. Törzs, alakja, nagysága, — részei. 3. Levél, — alakja, — elhelyezkedése, — föladata, — szerve. III. Tenyésztés szenvei, rügyek, ojtások. IV. Szaporodás. Virág, termés. V. Rendszertan (2 oldal tele irva a növényvilág rendszerbe foglalt neveivel). E­zek leirása. VI. Növények földrajzi elterjedése. VII. Hogy terjednek a magvak. (Állatok, szél és viz segélyével.) Az előadások 1889. évi február 3-tól június 9-éig tartottak. Ez idő alatt volt 7 teljes előadás, egy a botanikai kertben és tizenöt félelőadás állattannal és fizikával kapcsolatban. Simics Milivoj tanár. Záradék: Ő felsége természetesen kitűnően vizsgázott. Végül is, ki tudná megtanulni tizenöt óra alatt az egész botanikát, ha nem egy szerb uralkodó? De már matematikához kevesebb tehetsége­ — vagy talán csa­k kevesebb kedve — volt a felségnek. Lássuk csak: Matematika. 1889—90. évi értesítés ő felsége Sándor királyi részére tartott matematikai tantárgyról. I. Aritmetika. Befejeztük az előző évről fen­maradt részt. Továbbá tanultuk a százalék­os kamat­számítást, a nyereségszámítást — a bemutatott pro­gram szerint. II. Algebra. Alapfogalmak. Négy alapművelet, összeadás, kivonás, szorzás, osztás algebrai mennyi­ségekkel. Több mennyiséggel való számolás. Algebrai törtek. Egyenletek egy ismeretlennel. A programot nem vittük keresztül, csak a tört°kíg. III. Geometria. Általános fogalmak. Sikmér­tan. Vonalak, sarkok, össze­kötés. Képek. Ábrázolás. Felület-számítás. Alap szorozva. Magasság. Ezt nem fejeztük be. Négyzetszerkesztés és derékszög. Ido­mok, ezek átalakítása. Előadás augusztustól júniusig tartott, de két­szer meg volt szakítva. Az országos választásoknál, mikor alulírott a választási bizottságok elnökeként alkalmaztatott. Ezáltal tizenhat óra ment veszen­dőbe, a­mi befolyással volt arra, hogy az anyagot nem fejeztük be. (Még néhány szó a matematikai gondolkodás fontosságáról, azután a bizonyítvány így fejező­dik be:­ Ő felsége felelete! Melegítőek voltak. A sik­mértani fogalmak elméletében kitűnő az eredmény, csak az alakzatok rajzolásánál vett sok időt igénybe a mekanikai nehézségeik leküzdése, melyet ennek a tárgynak természete okoz. Az abstrakt elméletek és algebrai műveletek megfejtésének fölfogásában ki­élési­dő a haladás. Lehet mondani, hogy az összes eredmény nagyon jó. Belgrád, 1890 junius 20, Stojkovics Sz. R. Tehát: a programból semmit sem fejeztek­ be, a tanár elnökös­ködni ment, rajzolni a felség nem tud, de azért: — egyes dolgokban kielégítő a hala­dás, az összes eredmény pedig már nagyon jó. Még furcsább a helyzet a latin oktatás terén. Itt két eszt­­tendő anyaga fekszik előttem Gyorgyevics János professzor bizonyítványaiban. Latinbét. A 88—89-ben a programon a következő volt! Főnevek, deklinálás. Melléknek, fokozás. Szám­nevek. Igék, cselekvő és szenvedő ragozás. Rend­hagyó igék. Mondatilan, fordítások. Ebből kitűnően vizsgázott a felség. De már a következő esztendő program­ja, — a­melyre az osz­trák gimnáziumokban olvasott könnyebb klassziku­sok olvasása van fölvéve — nincs vizsgazáradékkal ellátva. Abban az évben, úgy látszik, Sándor király már unta a latin nyelviét. Hiszen iga­z, azt is mondhatná valaki, hogy egy­­királynak, pláne egy szerb királynak nincs szük­sége sem a latin klasszikusokra, sem az integrál, vagy differenciál számításra. Azonban nem is erről van szó. E bizonyítványok csak azt mutatják, hogy milyen lelkiismeretlenül tanítottá­k a tizenhárom éves uralkodót a reális, exakt tudományokra, s el­képzelhetjük, hogy milyen befolyások érvényesültek ennek politikai nevelésénél. Azután meg, nézzük csak meg, hogyan vezették be Sándort abba a tudo­mányba, a­mely a Balkánon tagadhatatlanul a leg­fontosabb: a katonai tudományba. Ez a tornával volt összekötve, s az erről szóló írás így hangzik: Torna. 1. Testgyakorlatok Fejhajlítás, karlökés stb., előre, hátra, jobbra, balra stb. 2. Fegyverrel való gyakorlatok. Kilökés előre, fölfelé, félkézzel stb. 3. Századismeretielk. Katonai szolgálat és szol­gálati szabályzat I—III. rész, hosszadalmasan rész­letezve. Azután jön a következő záradék: A­mit a programból nem vittünk keresztül, an­nak oka először őfelsége fiatal kora, másodszor, hogy az elméleti és gyakorlati kiképzéshez nem volt elég idő, mert az év csa­k nyolc hónapból állott, harmadszor, a felség puskája nem készült el idejére s igy a csukló-gya­korlatok egészen elmaradtak, negyedszer pedig, mert őfelsége nem akart ezzel fog­lalkozni. A jelentés végén a tanár utal arra, hogy jö­vőre részletesebben kell majd előadni gyalogsági szabályzatot és szolgálati utasítást. Úgy­szintén a gyakorlatok is jövőre halasztandók. De azért az idei anyagból őfelsége kitűnő osztályzatot érdemelt. Aláírás: Pavlovics János őrnagy, adjutáns, a takti­kai gyakorlatok tanára. Más tizenhárom éves gyermek lelke minden gondolataival forrón csüng a katonásdin. — Sándor nem akart ezzel foglalkozni, s nem is foglalkoztatták vele. Váljon kine­k a hibája, hogy az utolsó Obreno­vics sohasem tudott öszeforrni hadseregével, hogy ő és katonái mindig ellenséget láttak egymásban...? A régi írások és fakult levelek megadják rá a választ, Payr Hugó.

Next