Budapesti Hírlap, 1916. március-április (36. évfolyam, 61–120. szám)

1916-03-01 / 61. szám

Budapest, 1916. XXXVI évfolyam, 61. szám. Szerda, március 1. Megjelenik hétfő kivételével mindennap. SIf­izetési árak: Egész évre ?2 kor., félévre 18 kor., negyedévre 6 kor., eg-y h­ónapra 2 kor. 80 fi­l. Egyes szám ára helyben, vidéken és pályaudvaron 12 fill. Hirdetések milliméter számítással, díjszabás szerint. Főszerkesztő : Rákosi Jenő Szerkesztőség és igazgatóság: VIII. ker., Bökk Szilárd­ utca 4. szám. Kiadóhivatal: VIII. ker., József­ körut 5. szám. TELEFONSZÁMOK: József 43, József 53, József 63. Érik a gyümölcs. Budapest, f­ebr. 29. Ki ne emlékeznék még az osztrák ke­resztény­szocialista­ pártnak elhunyt vezé­re, a hatalmas Luegerre, ki a nagy osz­trák eszméinek zászlaját lobogtatva, a magyar hadseregért vívott nemzeti kü­z­lelmünk idején a Magyarországba való bemasírozást hangoztatta? Luegerrel azonban a nagy osztrák eszme nem szállt sóba. Bár ennek a politikának az osztrák parlamentben nem volt többé oly hatal­mas képviselője, a párt, mely vezérének halálával súlyából sokat vesztett, mégis megtartotta nagy összeköttetéseit s az­után is törekedett Magyarországon erősí­teni a nemzeti s­zeparatisztikus törekvése­ket, hogy ezzel a magyar államiságot meggyöngítve, a dualizmus romjain meg­alkothassa az erős centralizmus, alatt álló egységes osztrák birodalmat, melyben a megkisebbedett Magyarország csak mint tartomány, a magyarság pedig csak mint nemzetiség érvényesülhet. Ez a párt a Lueger halála után is az­zal szeretett dicsekedni, hogy az övé a jövő, mert a megboldogult trónörökös po­litikájának ő a letéteményese. De az idő múlott. Az események hul­lámai torlódtak. A trializmus jelszavával megindított délszláv politikai fészkelődés veszedelmes helyzetbe sodorta a Habs­burgok­­birodalmát, magát a trónörököst is kidöntötte az élők sorából s fölidézve a most dúló rettenetes világháborút, új helyzetet teremtett. A magyar nemzet, a­mely szívósan ragaszkodott a maga­­ álla­miságához és a dualizmusnak nevezett kapcsolat föntartásához, éppen oly h­íven teljesítette kötelességét dinasztiájával és az uralkodása alatt álló másik állammal szemben. Teljesítette mint szövetséges szövetségese iránt, nem pedig mint rész az egész iránt. A­mily határozottan el­lene mondott minden centralisztikus osz­trák törekvésnek, éppen oly önfeláldozó hűséggel küldte fiait nemcsak trónörö­köse halálának megboszulására­, hanem Galíciának és később az ausztriai­­olasz­nyelvű tartományoknak, az Isonzó-vonal­nak a megvédésére is. A világháború meggyőzhetett min­denkit arról, hogy a magyar nemzet ép­pen úgy el van tökélve saját nemzeti lé­tének, önálló államiságának megmenté­sére, mint szövetségestársa, Ausztria te­rületi épségének és dinasztiája hatalmi állásának megvédésére is. A világháború meggyőzhetett mindenkit, hogy a biro­dalom együttmaradásának a magyarság a legszámottevőbb tényezője s hogy a magyar államiság a Habsburgok birodal­mának nem gyöngesége, hanem igazi­­ereje.Mégis azt kell még jó ideig látnunk, hogy a nagy osztrák eszme nem tűnt le a szemhatárról, hogy az osztrák centra­lisztikus törekvések nem némultak el a fegyver zajában, hanem érvényesülni iparkodnak s a magyar miniszterelnök kénytelen volt kijelenteni, hogy közve­szed­elmes őrültnek kell tartani azt, a­ki a dualizmust megbontani é s az osztrák centralizmust érvényesíteni akarja. A magyar állami lét életrevalóságá­nak és a magyarság katonai erényeinek azonban az a tábor sem állhatott sokáig ellen, mely még évek előtt a legjobban verte a dobot a magyar államiság ellen. Az osztrák keresztény-szocialista­ pártnak is be kellett előbb-utóbb látnia, hogy a dinasztiának ebben a háborúban az volt a legnagyobb szerencséje, hogy az osz­trák centralisztikus törekvéseket a tria­lizmussal kapcsolatban nem sikerült meg­valósítani. Ily belátás­­ nem szokott máról holnapra egyszerre megszületni, hanem lassanként érle­lődik. De hogy érlelődik, arról tanúságot tesz a keresztény-szocialistáknak a minap Bécsben tar­tott nagygyűlése, melyen Bécs városának polgár­mestere Bécs német jellegének föntartását látja szükségesnek Liechtenstein hercegnek nemzeti­ségi konföderációjával szemben, melyben az osz­trák németség csak a primus inter pares szere­pét játszaná; Mataja dr. rei­ráti képviselő pedig határozottan elvetendőnek tartja Magyarország­gal szemben a Lueger dnaszmusellenes centra­lisztikus politikáját. Mataja elismeri, hogy a magyarok mai po­zíciójukat önerejükből foglalták el. Elismeri a magyar álláspont fölülkerekedését s annak a szükségességét, hogy a magyarságot ne harccal igyekezzenek legyőzni, mert az lehetetlen, ha­nem személyes érintkezéssel igyekezzenek meg­nyerni. Itt ugyan fölmerült a kérdés, hogy mihez akarja Mataja a magyarokat megnyerni? Erre a tudósitás nem ad fölvilágosítást. Ha ő a ma- A Budapesti Hirlap mai száma 18 oldal./^»*^ H írja Pekár Gyula. Nagy az idők örvénylő árja, fenékig kavarja lei a világot s e titáni kavarodásnak egyik érdekes momentuma), hogy az ismeretlenség mélyéből mint vetődnek föl váratlanul egyes nagy nevek, nagy ala­kok, a halandók szürke hömpölygéséből mint sodor­tatnak h­ullá­mcsucson a kijelölt halhatalanok. Más­fél év óta már is egy hullámcsucson látunk egy tu­cat új nevet, melyekről biztosan tudjuk, hogy a leg­vastagabb belükkel lesznek nyomtatva a jövendő históriai tankönyvekben. Klió jegyzi, számon tartja őket, rajta vannak a tábláján, olyik kétszer, sőt há­romszor is aláhúzva . . . ám ez az osztályozás már most is percről-percre változik (Hindenburgnak már­is mily veszedelmes vetélytársa a köztudatban Mackensen!) s h hogy a jövő legendájában milyen lesz e most készülő halhatatlanságok végleges elhelyezke­dése, a jó ég tudhassa. Lelhetjük, figyelhetjük a folyamatot: a legendái most itt a tulajdon kíváncsi szemünk előtt képződik s a legendák képződésének is megvannak a maga érdekes törvén­yei, de erre­­ most nem térhetünk ki, csak annyit jegyzek meg,­­ — nincs abszolút igazság, nincs abszolút érdem,­­ még a halhatatlansághoz is szerencse, sok szerencse kell! Mi is,ez a halhatatlanság voltaképp? Könyvtá­ramra pillantok, — engedjék meg, hogy a most ké­szülő történeti halhatatlanságok magyarázatául a múltak irodalmi halhatatlanságainak a párhuza­mára gondoljak.. Tán bajosnak tetszhetik a harcias Bellonát a békés­­ múzsákkal, illusztrálni, n­e­­ higgyék el, egy a dicsőségre törés folyamata itt is, ott is: harc a halhatatlanok kitörése a közhalandók tömegéből, harc a kiválasztottak tülekedése egymás közti, a­míg élnek, sőt harc — a legnagyobb! — vár rájuk még haláluk után is, az emlékezetben, midőn még elkeseredettebben kell küzdeniük nemcsak egy­mással, hanem az egyetemes emberi feledés ellen... És mentől közelebbről nézzük a dicsőség e boszor­kánykonyháját, annál inkább arról győződünk meg, hogy a lényegen kívül ezer apró lényegtelenség igaz­gatja az úgynevezett halhatatlanságot. Mindenek­fölött pedig a legkiszámíthatatlanabb istenség a Vé­letlen. Kihúzom a könyvtáramból Manon Lescaut — az elegáns Prévost abbé e­ művén kívül még épp száml­etiően nem kevésbbé szép és megható kötetet írt össze, miért épp hogy csak ez az egy úszta meg az idők árját? . . . Hja, nagy hazárdjáték, nagy Monte-Karló ez, — színpad a dicsőség, melynek ku­lisszái vannak. Vanitatum vanitas . . ., de hiába: a h­adhalat­lanság után való vágy mélyen gyökerezik az ember­ben: az életerő túláradá­sa, az életösztön tiltakozása és a megsemmisülés e­llen. Legprimitívebb formája kétségkívül az apaság, s az „ismeretlenek" milliói megnyugosznak ebben, hiszik, hogy épp oly isme­retlenül ugyan, de gyermekeikben tovább fognak élni haláluk után A ..nagyokban" többnyire csak szellemi gyermekeik iránt van ily erős apai érzés. Ez érzés héroszai és martírjai ők. Meghalnak, de az a szell­emi gyermek éljen a nevükkel tovább! S a gyermek élni akar, küzd a közönnyel, feledéssel s a vetélkedő többi szellemi gyermekkel. Világcsata ez a zsenik közt a bámuló utókor előtt. A kis ember csak addig harcol, a­míg lehet, a nagyok küzdelme azonban csak ekkor kezdődik istenigazában. Haláluk után a halhatatlanságért . ..Se nagy harcukban mennyire ki vannak szolgáltatva a Véletlen szeszélyes istennőjének! Mikor az ókori klasszicizmus legna­gyobb gondolatraktára, az alexandriai könyvtár Kr. e. 47-ben leégett, egyszerre hétszázezer kötet lett hamuvá. Anitóniusz vigasztalni akarta a kár fö­lött busuló Kleopátrát s megajándékozta őt a per­gamoni könyvtár kétszázezer oly válogatott köteté­vel, melyek egytől-egyig mind egyetlen példányok voltak az ittelő művekből, — mi lett e kincsből, e­ kötetekből Alexandriában? Jött századok múlva­ Omar kalifa s a Koránra hivatkozva, mint „fölös­legeseket vagy ártalmasakat", h­íz ablakjává lelte valamennyit. Ki tudhassa, hány halhatatlanságra je­­ löl­t zseni halt oda ekkor? Annyit már tudunk ma, hogy az antik irodalom remekeinek épp csak egy nefin­edrésze maradt fönn számunkra. A hellén lajs­tromokban fölsorolt 000 tragédiából 32 maradt ránk,­ az ugyanott említett 350 tragikai költőből mind­, össze három! Hát a görögök 600 történetírója? S Ilóma írói nagyjai? Gallus, Varias, Pollian, mind el­vesztek, Petrohius „Satyricon"-jánnak 16 kötetéből­­kettő maradt fönn. Livius 142 könyvéből­ csupán 35. Viszont a véletlen megmenten egy sereg oly srót, a­kik, mint Diogenes, Laerliades, Valerius Maximus, Aelianus, Justinus stb., sohse álmodhattak volna különben halhatatlanságról. Vanitatum vanitas! De a véletlent nem tekintve, mi az a sok min­den egyéb, a­mitől­ gyakran a halhatatlanság függ?

Next