Budapesti Hírlap, 1919. február (39. évfolyam, 28–51. szám)

1919-02-01 / 28. szám

• 7 XXXIX. évfolyam. 28. Szombat, február 1. Budapest, 1919. Megjelenik hétfő kivételével mindennap. Sléasetéat arak! Égés* évre 88 io.­.. fai ""rí 44 kor., negyedé­re 33 kor., «ry honsor* 7 kor. 80 n!L Egye* sióm ára helyben, vidéken és . pályaudvarokon 30 Altér. Hirdetések lailOméter szémitissal. dij izj.be.­szériát. : Vili. kér., Rdkik Szilárd­ utca 4. s. Igazgatóság és kiadóhivatal: Vili. kér., József-körut 5. szám. Telefonszámok: József 43, József 53, József 63, József 23—•84', A pacifizmus. Irta ifj. Zs. E. Budapest, jan. 31. Wilson bátor hitvallóként harcol a maga igazáért a párisi békekonferen­cián: vele vagy ellene harcol­ lélekben az egész emberiség a pacifizmus elméleti és gyakorlati problémáin. A pacifizmus ma még csak hit : az emberiség örök sóvárgásából fakadó, az erkölcsi jó és a boldogság után. Hit a krisztusi — lelki — pacifizmus, hit a wil­­soni politikai pacifizmus is. Van azon­ban egy különleges magyar fajtája a pa­cifizmusnak, mely nem hit, hanem ba­bona. A krisztusi tan, melyből Tolsztoj mély vallás- és társadalom-bölcselet­e is fakad, az emberi lélekben keresi az örök békét, az emberiséget átfogó egyetemes­­ szeretésben, minden ember testvérisé­gében. A wilsoni pacifizmus politikai el­gondolás, mely a graditó­­rt intézmé­nyekben, főleg a nemzetközi élet ujjá­­­­szervezésében látja. Nagy gondolat, me­lyet a magyar nemzet szivével és- -oszé­­­­vel a magáévá tett . De maga, Wilson, a ki m­a a földkerekség leghat­a­lnosabb­­ál­lamának feje s ki mögé lassan a föld min­den számottevő állama- kénytelen-kellet­len fölsorakozik, maga Wilson is beis­meri, hogy a népek tervezett szövetsége, ,a nemzetközi dürítebiróságok s az ezek­ből születendő összes új­­ intézmények -csak az első döntő lépés az örök­ béke felé: egyelőre csak garanciák az elha­markodott s a váratlan megrohanásnak készülő bűnös háborúk ellen. De h­ogy egyszerre kiküszöbölhetnék­­ a háború, minden háború lehetőségét s így lehe­tővé tennék a teljes leszerelést,­ azt még a nagyhitű Wilson sem h­iszi. Az örök­­béke felé azonban hittel a pacifizmus egykori megvalósulásába, bátor szívvel akarjuk Wilsonnal együtt mi magyarok is megtenni az első intézményes lépést. De még ezt az első lépést sem teheti meg egyetlen nemzet, a leghatalmasabb sem a saját szakad­ára a­­nélkül, hogy ön­magát végzetes hatalmi inferioritásba ne taszítaná más, kevésbbé pacifista né­pekkel szemben. Ezt­ az első lépést is csak a számottevő népek összessége együtt és egyöntetűen teheti meg: egy világhatalmi túlsúlyra támaszkodó nem­­zetcsoport.*. Wilson sohasem mondta, hogy nem akar többé katonát látni, még csak meg­ sem kezdte egyelőre, a­ részleges leszerelését sem az ameri­kai, hadseregnek, mert a pacifista leszerelés csak nemzetközi kommandóra történhet. Pedig bi­zonyára a belső rend fentartása végett is ke­vésbbé van szüksége az Egyesült­ Államoknak katonaságra, mint nekünk, zülső magyaroknak, külső ellenség is kérésükbe fenyegeti a hatalmas köztársaságot. A kísérletezést tehát minden bi­zonnyal inkább megengedhette volna magának Wilson, mint a magyar népkormány. Az a,--,,him­lis“, melynek alapján’ a magyar népkormányt­­etétette a fegyvert s ezzel a had­sereget szélnek eresztette, az a tanítás, a mely a magyar néplélekben végzetesen megingatta a hitet a nemzeti eszme és nemzeti öntudat élő erejében, mely a magyar államból hatalmi lég­üres teret varázsolt s ezzel önként megnyitotta a határokat minden, még oly gyönge idegen terjeszkedő tendenciának, az a tanítás, melynek hazánk elsősorban köszönheti végtelen és pél­dátlan kiszolgáltatottságát, nem wilsoui paci­fizmus, hanem politikai agyrém. Egy fatális magyar politikai babona, melynek­­csak annyi köze van a wilsoni paci­fizmushoz, mint Lenin és Trocki bolosevizmusának a német birodalmi kormány szocializmusához, az tudniillik, hogy egyet akarnak: Wilson és Jászi az örök békét, szocialisták és kommunisták a kollektív rendet. De sem a wilsoni értelemben pacifista, sem a komoly, fölkészült szocialista nem téveszti össze a végső célt, az ideált a rendis politikai holnap­pal: készül a távoli jövőre­, de a ma erőit nem rúgja ki maga alól s a holnap lehetőségeit nem akarja átugorni. Wilson igazi tanítványai és a modern szocialisták, ha befolynak az állam re­ális irányítására, a szemes élet, a szerves fejlő­dés, a tudomány álláspontján kell hogy állja­nak h­arccal pacifista és szocialista ideáljuk felé. Társadalmi és ember-ideáljukhoz való hi­tük lehet makacs, van, fanatikus. A kommuniz­musban és a Já­szi-Simler-féle magyar pacifiz­musban sem nem a fanatizmus az, a­mi vészt­­h­ozó. Sem nem a jövőért való elhanyagolása a ma apró-cseprő lényeinek, sem nem a nagy ösz­­szefüggések előtérbe tolása a részjelenségek ro­vására, hanem az, hogy egy legjobb esetben is távoli fejlődési fokból levont, egyelőre csak "el­képzelt ,­törvény­szerűségek" alapján akarják berendezni a ma és a legközelebbi Italnap életét. Kelle katona? — kérdezi egyébként nagy elméleti fölkészü­ltséggel pregirt könyvében Lin­­der volt hadügyminiszter. S a felelet rá: nem. Wilson pacifizmusával azonban hiába akarnák alátámogatni ezt a szerencsétlen állás­pontot. Wilson nem minden hatalmi politika megszűnését hirdeti, hanem a mai hatalmi min­denhatóság revízióját, minden faji, nemzeti, ál­­lamigé­nynek és ellentétnek az emberiség lelki­­ismerete elé vitelét. Mint a­hogy a modern szo­ciáldemokrácia nem jelenti a reális politikában a kapitalizmus megsemmisítését, hanem csak folytonos revízióját. Tehát, igenis, k­ell a katona! Kell a ka­tona mindaddig, m­íg a remélt és elképzelt új vi­lágrend tényleg el nem következett. Kell a ka­tona mindaddig, mig a mai államok fölé az egyetemes világszuverenitás nem került, mely­nek az egyes államok csak végrehajtó szervei. Kell a katona mindaddig, mig az osztályharcot az államokon belül s az államok egymás közt való nemzeti és gazdasági torzsalkodását az új világszövetségen belül "középponti hatalmi erő­vel az emberiség egyeteme­i véglegesen meg nem szűnték­. Kell a katona mindaddig, mig az állam­határok véglegesen el nem vesztik mai jelentősé­güket, mig a nemzeti és faji öntudat végképp meg nem szűnik társadalomformáló erő lenni, míg a mai államok a világállam igazgatási terü­leteivé nem sorvadnak. Azonnúl csak rendőr fog kelteni. De hiheti-e józan­­tételű ember, hogy már ma ennyire vagyunk? Magyarország elvesztette a háborút, de a magyar állam a babonákba, bukott bele. ■ A Budapesti Hírlap mai száma 8 oldal. Az emberiség lelkiismerete azonban meg­szólalt Parisban s ez számunkra az első jele a közelgő derengésnek. Ii politika essmiovel. Budapest, jan. 31. A függettenségi párt a gondolat a szabadság és a gyülekezési jog elnyomása ellen. — Akció a terror megszenteléséért. — A függyelőrscsi és 48-as párt ma este öt óra­kor Lovászi­ Márton elnöklésével választmányi ölést tartott. Lovászy Márton bejelenti, hogy az abauj­­vármegyei, mohácsi, biharnagybajom, temesvári, szatmárudvari, földesi, alsódabasi, miskolci f..­,cel­­lenségi pártok, a beregszászi köztársasági és függet­lenségi párt, továbbá Csakó József, Vértán Endre és­­Véber János volt képviselők csatlakoztak, a párti­hoz, illetve benm­aradtak. Lovászy Márton elnök a jövendő politikára nézve a párt nevében kijelenti, hogy a kormányt az ország integritásának biztosítására, a belső had és a közbiztosság megszilárdítására és egy pártoktól független­ségre,v k ezolt nemzeti hadsereg m­eg­terem­­­tésére irányuló munkájában támogatja. Újabban azonban ezt tapasztaljuk, mondotta, h­ogy a for­radalom teáért­ékesebb vivmányai. a trkrs sajtőiza­­badsáa■ a teljes n­ondokit- és véleményszabadság. az egyesü­lési és goülekezési jog csal: papíron való trés­lés a jogoktól­­bennünket ír mai h­árrzat a terror és az ctirfő­ célh mindéit eszközeiül megfoszt• E jogok­tól megfosztva a haza érdekében semmit sem te­hetünk., JJ jogok megvédésére indítványozza, h­opy felszólítva az eziránim közös működésre a velül: egyűip Haladd pólyáit elemeket és pohjf-’­. pártokat, erőtét''s akciót inditsanak. V. vé­rből mindenekelőtt egy m­ileált küldöttség szervezését indítványozza, a m­ely­­jelenjék meg a köztársaság ideiglenes elnö­kénél a miniszterelnök­nél és re­­m­zsárügym­inisz­ternél,­továbbá Szabó István miniszternél a kit ma a pál l -a­ki - '­ányban a polgári jogok őrének tekint — szólítsa föl őket, hogy szerezzék vissza az elve­szett szabadságrorsokat. Ábrahám Dezső indítványára ilyen értelemben­­határozati javaslatot fogadott el a választmány. A­­határozat így szól: A függetlenségi és 48-as párt a volt miniszter­­elnök, Károlyi Mihály g­róf által is elfogadott hatá­rozat szellemében támogatja a kormányt mindazon törekvésében, a­mely az ország területi integritásá­nak megvédésére, pártoktól független, fegyelmezett hadsereg szervezésére, a belső rend helyreállításá­nak és a politikai pártok akciószabadságának bizto­­sításá­ra irányul. Elengedhetetlenül szükségesnek tartja, hogy az azóta nép­törvényekben is biztosított sajtószabadság, gyülekezési és egyesülési jog hatha­tós védelemben részesüljön és e védelem külön tör­vénnyel b­ztosíttassék. A párt a veszedelmeztetett­­szabadságjogok védelmére akciót indít, egyébként fen­tartja magának az ellenőrzés és bírálat jogát a kormány­ intézkedéseivel szemben. Sümegi Vilmos indítványára elhatározta a­ párt, hogy Glaram­i Ernő kereskedelmi minisztert ál­lásfoglalásra kéri a vasutas- és postás szövetségnek a sajtó- és r­endolatszabadság ellen irányuló határoza­tával szemben. Zakariás János indítványára a párt a községek néptanácsáról szóló törvénnyel, a munkakötelezett­­ség kérdésével, Szakács Andor indítványával pedig, a­mely a­­fővárosi kórházaiknak a munkások szá­mára való kisajátítását, illetve kommunizálását cé­lozza, a legközelebbi választmányi ülésen fog fog­lalkozni. A választmányi ülés után a pártkörben párt­vacsora volt.

Next