Budapesti Hírlap, 1920. március (40. évfolyam, 53–78. szám)

1920-03-28 / 76. szám

» Budapesti Hírlap t­e.«.» 1920 március 28. törvényt a kormány készíti, a képviselő­­ház bizottságainak, ankéteknek és szak­­testületek külön tanácskozásának retorm­­­óiból kapja s nagy nyilvános vitatkozás­sal alkotja m­eg. Kell-e ehhez még egy­­­szenátusi felsőbb fórum? Ezzel az embe­rek csak bolondítják egymást. Ide hát akkor egyáltalán kell-e egy felsőház? kérdi az olvasó. És én felelem, hogy kell. Kell először, mert van. Van egy tör­ténetileg kifejlett főrendiházunk. Hozzá­tartozik alkotmányunk teljességéhez. A­kinek nincsen, az nem is tud magának ehhez hasonlót, csinálni. A­kinek pedig van, az ragaszkodjék hozzá. Mert ha nem is tudunk neki valami nagy törvényhozói funkciót adni, mégis előfordul a rohanó életben, hogy a legokosabb ember és in­tézmény is belekerül abba a helyzetbe, hogy hálásan az égre veti szemét s azt mondja: mégis csak jó az öreg a háznál. Testi részünk is van több olyan, kül­sőleg és belsőleg, a­melynek m­ár nincsen valami komoly funkciója. Majt, a­minek már egyáltalán nincsen semmilyen se. De a mely mégis végez funkciót, hozzá­járul a test tökéletesebb egészségéhez. A melyiknek nincsen funkciója, hozzájárul a test, a forma esztétikájához. A magyar mente prém és zsinór és sujtás nélkül is ruhadarab. De szép-e és magyar-e ? A mi főrendiházunk a históriai ön­tudatot, a históriai hagyományt, a histó­riai díszt jelenti alkotmányos közéle­tünkben. A történeti nevek mellett ott vannak a jelen idő képviseletében, a­kik munkájukkal — bármi téren — most csi­­nálják, vagy csinálták, a­mit eljövendő nemzedékek történetnek fognak nevezni. Ha mi ragaszkodunk a királysághoz, a szent koronához és őseinkhez, ragasz­kodnunk kell alkotmányos történetünk e szép alkotásához is. Ha csak szimbólum lenne, akkor is ragaszkodnunk kellene hozzá. De a főrendiház a magyar nem­zeti alkotmány mechanizmusához cselek­vő rész, a közélethez reprezentatív testü­let, a közjogi elmélet szerint második ka­mara, mint testület, az ősök és hagyo­mányok kultuszának letéteményese, a társadalomban nemesebb veretű vonzó­elem, az elmékben a jók, nemesek, jele­sek és érdemesek becsvágyát sarkaló cél és érdemek jutalma és egészben egy tör­téneti fényben ragyogó, nobilis szellem­­ben élő, atavisztikus korcs jelenségek mellett atavisztikus nagy, lelki és jellem­beli tulajdonságokat őrző s átörökítő in­tézmény ez. Vigyázzunk rá! Ezt is köze­lebb kell időről-időre hozni a változó ko­rokhoz, de sohasem szabad elfelejteni, hogy ez mégis csak egy élő darabja a meghalt múltnak. Ki az a léha, a­ki régi, drága családi ékszerét csak amúgy köté­nyeden­ becseréli egy divatos, léha smukkért? Annak nézzétek a főrendihá­zat: ne napszámosnak, ne demokratikus munkásnak, ne modern szaktestületnek, ne mindennapi dolgot végző szolgának, hanem díszmagyarnak, mert néha ünne­pelni is kell, ékszernek, mert megesik, hogy ragyogni is kell, históriának, élő múltnak, hagyománynak, a­mely a ver­­senyt futó életnek nemesebb zománcot ad, az ősi alkotmány díszének, forgójá­nak, boglárának. Ha elcsúfítjátok, for­májából kivetkőztél­itek, annyi, mintha egy követ ütnétek ki a szent korona kö­veiből. Tudjuk, nem nagy értékű kövek azok, de nem található Afrika gyémánt­­mezőin olyan drágakő, a­melyért csak egyet is odaadjon belőle a magyar. Engem csak egy — ha szabad így mondanom ! — irodalomtecnikai lehetőség izgatott: ezt a csodálatos arcot szavakkal úgy leírni, hogy az i­has az eleven minta utáni portrétkrozás hűségé-­­ vel hasson. Jól tudtam, hogy az irodalomnak­­ nem az a célja, hogy fotográfiát nyújtson. Nem is akartam Dü­hrkoop-féle művészi fotótarsul­­mányt tárni az olvasó elé. De elkeseredve érez­tem, hogy ha az ezerszinti árnyalatoknak, a me­leg tónusoknak egy káprázatos szép arcon való tobzódását szavakkal leírni nem lehet, akkor értéktelen az egész irodalom. Már­pedig próbál­kozásomkor a szavak megtagadták az engedel­mességet. Szertefolytak, szétszaladtak. Hiába hívtam őket, nem jöttek a tollamra. És mégis azt a bántó csü­ggedést, azt a fáj­dalmas csalódást, mely a megismerkedés alko­nyatán erőt vett rajtam, lassanként egy remény­kedő bizakodás váltotta fel. Bíznom kellett az irodalmi lehetőségekben. Csak az ambíció sar­kalt. Márta személye egészen háttérbe szorult. Találni fogok tarka pompájú szavakat arcának leírására, de ő csak léleknélk­ll modellem lesz, mint Rembrandt Krisztusához az egykori amsz­terdami kereskedő. Márta nem volt ,,beaulé journaliére“, mint a kiszámíthatatlan „parisienne“-k, mert volt a szépségében állandóság, a nélkül, hogy ,,bild­schön“­ lett volna, mint a szelid, finom német leányarcok. Nem volt öntudatos, kemény, fiús szépség se, mint az angol „sportlady“-k, sem ,,splendid beauty“, mint az amerikai „yachting girl“-ök. Szemében nem lobogott a szláv nők­­forradalmi fanatizmusa. Nem volt andalgó, me­legvérű, mint a velencei ,,signoriná“-k és nem volt szilaj, forró szenvedélyű, mint a spanyol „senhorá“-k. De hát milyen volt ő? Hogyan írjam le arcát, a­melynek sajátossága megragadott? ... És következett egy vad, mámoros bajsza a szavak után. Bányászába a szókin­cseknek, halászass a szógyöngyöknek. Lázas expedíció meleg lüktetésű, dús fényü szavakért. Jártam, kerestem, kutattam, búvárkodtam. Csak az olvasmányaimat hajítottam félre, mert éppen az bántott, hogy az irodalomban az arcok leírása mindig el volt hanyagolva. Az írók pár felületes szóval jelzik, hogy szőke-e a lány, vagy barna, esetleg emlegetnek érdekes szürke sze­meket, árnyas szempillákat, démonszerűséget, gyöngy sorfogakat, bíborajkakat és alabáskrom­­vállakat. Gyakran olvasunk virág- és csilagha­­sonlatokról. Néha a hangulatoknak az arcon való átvonulását is érintik, de sehol se találjuk az arckifejezésnek, az arcjátéknak fehérletszerű pontossággal, ragyogó teknikával, művészi tö­kéletességgel való szubt­is részletezését, az alig jellemezhető, sejtelmesen finom átmeneteknek meleg realizmussal való szemléltetését, színes, sokrétű, szálfinom kidolgozást, az árnyalati ne­hézségeknek gazdag tónusérzékkel való leküz­dését, virtuóz szavakkal való aláfestést, a lágy fényhatások kihasználását, a csontszerkezeten és a bőtfelületen áttörő belső érzéseknek és lé­­lekvibrációnak intuitív megsejtését. Sehol se olvasunk reliefet adó, plasztikus szavakat az izomműködésnek, a mozdulatoknak, a húsré­­szeknek, a bőrnek, a vérnek holt szavakból­­ életre inkarnáló kiformálásáról, a­mely az olva­s sót az arc eredetijének elképzelésére­­készteti. Sehol se kereshetjük egy irodalmi Correggio husszineit, egy irodalmi Rembrandt életvidám, sajátos báját, a raffaeli madonnák tiszta tekin­tetének melegjelkű szavakkal való sejtetését. Hát én más utakon fogok járni. Éreztem,­­ hogy felső szépségszférákba kell felemelkednem­­ vagy költői mélységekbe leszabnom. Kissé kü­­l­­önösan éltem ekkor. Mivel a­­kérdéses arc na­gyon szép volt és nagyon titokszerű, a leírásá­hoz szükséges szavakat úgy véltem megtalálni, ha mindenben a szépet és titokszerűt kutatom. A szépségre és rejtelemre szomjúhozó lelkemet szépséggel és rejtelemmel kielégítő hangulat bő­­ven fogja ontani a szükséges szavakat. És követ­keztek a nagy kóborlások a szabad természet­ben, a csillagtáborba bámulások bús, holdas éj­jeleken, álmodozások titkot hozó, titkot vivő patak partján, bolyongások alkonyati vizeken, éhnél ázások bús dereglyéken, behatolások téli erdők rejtelmes csendjébe, áhítat fohászos szent miséken, megilletődések lelkei üdítő hangverse­nyeken, felejthetetlen benyomások forró szín­házi estéken és mindenütt, mindenütt fanatikus hittel keresése, heves reszkeléssel óhajtása a csillogó, pompázó szavaknak. Néha úgy éreztem, hogy már felhalmozó­dott bennem annyi szín és fény, a­mennyi ele­gendő lesz Márta arcának leírására. Zsongtak, zümmögtek, dünnyögtek, rajzoltak körülöttem a szavak. Papirost vettem elő és írni próbáltam. De mire a szavak öntudatomba kerültek és a cél szolgálatába akartam, őket állítani, már­a! Megszavazták a pénzről szóló törvényt. Budapest mire. 27. A nemzetgyűlés tagjainak nagi része már nagyrészt hazautazott, részint a tavaszi mun­kára, részint a húsvéti ünnepre. A mai ülés ennélfogva olyan nép­­esen volt, hogy csak na­gyon későn, tizenegy óra tájban lehetett meg­nyitni s ezt a jelenséget a Ház egyik tagja még pedig egy volt államtitkár —­­ nem csekély mon­déval szóvá is tette a nyílt ülésen. A Ház folyosóján a politikai mozgalmak legújabb jelenségeiről folyt a beszélgetés s talán mondanunk sem kell, mindennap van itj és legújabb jelensége a politikai torzsalkodásnak. Schlachta Margit győzelmét a főváros első ke­rületében Friedrichék bukásának tekintik s a szélsőség csillagzatának hanyatlását látják benne. A kormánybiztosok kérdésében fölme­rült konfliktust szerencsésen elsimították, ellen­ben a belügyminiszteri tárca betöltésére nézve még nem tudtak megegyezni, mivel a kisgazda­­párt a keresztény nemzetiek jelöltjét, Beniczky Ödönt határozottan visszautasítja. A folyosó híre­ szerint már találtak is egy másik minisz­ter-jelöltet, a­kiben mind a két párt állítólag tökéletesen meg tud egyezni. A folyosón megtudtuk azt is, hogy a mai ülés szenzációja Palavicini György őrgróf napi­rend előtti felszólalása lesz. Az egyik reggeli lap közölte, hogy a legutóbbi miniszteri tanácsko­záson elhatározták, hogy Pallavicinitől és Szmrecsányitól vissza fogják kérni azt az autót, a­melyet mint kormánybiztosok használtak. Minthogy ez a híradás csak indiszkréció útján juthatott az illető újsághoz, Palavicini ezt az indiszkréciót tette szóvá s egyúttal felhasználta az alkalmat, hogy tisztázza a maga helyzetét a szóban forgó autóval szemben. Palavicini felszólalása fölötte éleshangu­­volt s részint Korányi pénzügyminiszter, részint Simonyi-Scm­adam miniszterelnök válaszolt rá. A dolog azzal végződött, hogy Palavicini francia nyelven egy borzasztó durvaságot vágott az is­meretlen indiszkrét miniszter és a­­ nemzet­gyűlés fejéhez, így az eset csakugyan bizonyos értelem­ben szenzációs színezetűvé élesedett, annál is inkább, mert a pénzügyminiszter nyilatkozatá­ból megtudtuk azt, hogy a pénzügyminisztérium vizsgálatot folytat a bécsi ellenforradalmi pén­­zek hova fordításának kiderítése és elszámolása céljából. Erről már jó idő óta suttognak poli­tikai körökben s egy váratlan incidens, egy mi­nisztertanácsi indiszkréció folytán kipattant íme a titok, hogy ez ügyben komoly hatósági vizs­­gálat van folyamatban. A mai ülésen egyébként volt a Pallavicini­­incidensen kívü­l más két érdekes mozzanat is. Az egyik az indítvány­könyviből kandikált elő: Hubinek Gyulának az a bejegyzése, a­melyben a héttagú parlamenti bizottság kiküldését kéri a Lingauer által említett vádak megvizsgálására. A másik pedig a gazdasági bizottság jelentésé­nek szétosztása, a­melyben arról van szó, hogy a nemzetgyűlési képviselők ezentúl harminc­­hatezer korona évi járandóságot kapnak s hogy­ a képviselőházi büffé is egyelőre egy millió ko­rona előleget kap, a képviselők olcsó ebédjének kiszolgáltatására. A régi országgyűlési képvise­lők a háborús drágasági pótlékkal egyetemben összesen tízezer koronányi évi tiszteletdíjban részesültek s mennyi röstelkedéssel és mennyi­ megszól­ás­sal járt annak idején, a­mikor a hal-

Next