Budapesti Hírlap, 1921. december (41. évfolyam, 271–295. szám)

1921-12-28 / 292. szám

4 járóőr. Osztenburgon civilruha volt, holott október 24-én még egyenruhában, ezredesi rendfokozattal ve­zényelt. Letartóztatásakor ugyan Osztenburg egy odaküldött százados előtt rögtön kijelentette, hogy­­ő csak azért távozott el a zászlóaljától, mert a király mellett akart maradni, később azonban úgy gon­dolta, hogy jelenléte a királyra nézve veszedelmes lehet, ezért sietett el tehát onnan. Arról, hogy a ki­rály határozott parancsára ment volna­ a vadász­kastélyba, említést elfogadásakor nem tett. Letar­tóztatása után az illető százados autón Tatára, a csendőrlaktanyába szállította. Arról, hogy élete ve­szedelemben forgott volna, a­zt a királyhoz­­küldött állítólagos üzenetére késztette, semmiféle adat nem áll rendelkezésre. Tatán akkor a kom­­­m­ányhű csapatok egy ezredese vette át a parancs­nokságot és tartotta fönn a rendet és ott semmiféle rendellenesség, atrocitás nem fordult elő. Miért nem békülhetünk ki szomszédainkkal? Az a tudatlanság, mely diktálta az ezeréves Magyarországnak kapzsi szomszédai között való fel­osztását, kiegyenülhetetlen ellentéteket teremtett Csonka-Magyarország és szomszédai között, melyeket nem lehet még akkor sem tompítani, ha kereske­delmi szerződésekkel csonka országunknak gazda­sági megélhetése biztosíttatnék. Mert a határok meg­állapítása nemcsak az ország geográfiai alakulatával és a néprajzi viszonyokkal s az ezen alapuló nemzeti érzéssel van állandó összeköttetésben, hanem avval is, a­mi legerősebben tartja fogva az emberi lelket, a családi érzéssel.Arról, hogy Magyarország a Kárpátok által ko­­szorúzott egységes vízmedence, a­hol minden patak végeredményében egy nagy folyamba, a Dunába sza­kad, és így úthálózatát is az a folyamrendszer szabja meg és teszi gazdaságilag is egységes területté, már sokan írtak, még maga Wilson is. Az etnográfiai ha­tárokról is sokszor volt már szó, mint olyasmiről, a­mit a ránk kényszerített béke figyelembe nem vett s a­min a bölcs Európa a nemzeti kisebbségek védel­mével akar segíteni. De a családi összetartozás érzé­séről, mint a hírhedt békemű legnagyobb akadályá­ról és legvészesebb ellenségéről eddig még szó sem esett. Erről akarok hát szólani most. A honfoglaló magyarság ugyanis legsűrűbben nem a ma legmagyarabb vidékeket szállotta meg, mi­kor hazát teremtett a magyarnak, nem a Nagyalföl­­dön a Tisza alsó folyásánál, annak két partján tele­pedett meg főtömegével, hanem a Dunán túl, az úgy­nevezett Pannóniában és a Kárpátoknak a Duna és Tisza közt elterülő lankásabb folyó völgyeiben, mert a nagy hegyvidéket­­akkor még rengeteg erdők, az Alföldet pedig ezenkívül terjedelmes mocsarak borí­tották. Ezért esett oly messze az anyaországtól Er­dély, hogy külön birói és hadi szervezetet s önálló kormányzatot kellett kapnia, akár csak a később hó­dított Horvát- és Szlavón­országnak, noha nemessége háború, majd a forradalmak ideje, tanulásra, isme­­retgyűjtésre legkevésbbé sem alkalmas nyugtalansá­gával, a­mely mintha kiölte volna az emberekből a tudományok iránt való érdeklődést. A lelki és szellemi tespedés azonban csak látszó volt, valójá­ban ott szunnyadt, a háborús és forradalmi erőktől gúzsba kötve, a lelkek mélyén a tudás vágya, a­mely azonnal jelentkezett, mihelyt széttörtek a nyers erőszak és a megfélemlítő herror béklyói. Ma tanulni, ismereteket gyűjteni, tudni akar mindenki, mintha a mai generáció egyszerre pótolni akarná a szellemi veszteséget, a­melyet háború és forradalom kettős katasztrófája okozott a magyar kul­túrának. Telve vannak a könyvtárak komoly búvárkodókkal, nagy a keletjük a sűrű egymásután­ban megjelenő ismeretterjesztő könyveknek és — mint a Shakleton-film mutatta — nagy az érdeklő­dés a komoly ismereteket nyújtó mozgóképeik iránt is. Ezt az érdeklődést ki kell használni okosan, céltudatosan, mert nemzetünk jövője, boldogulása függ attól, hogy milyen műveit, ismeretekben mi­lyen gazdag és mennyire komoly lesz a jövő nemze­dék. Olvasnivalókban jól állunk máris. A mi isme­retterjesztő könyv újabban megjelent, az mind ala­pos, komoly munka és bizonyos, hogy ilyenek lesz­nek az ezut­án következők is. A tudományos filme­ket, az ismeretterjesztés pompás eszközeit azonban szomorúan nélkülözzük. Pedig filmgyártásunk már elérte azt a fokot, a­melyen tudományos filmek készítésében is versenyre kelhet a külföldi gyá­­­­rakkal. A tudósgárda, a­mely ötleteket, tanácsokat ad és a szakszerű rendezést is magára vállalja, ren­delkezésre áll, filmre való tudományos objektum és természeti érdekesség is bőven akad és a közönség meglévő s egyre növekedő érdeklődése a Befektetés kamatozását biztosítja. Most csak a filmgyárak ko­­­­moly elhatározásától függ, hogy a tudományok nép-­­­szerűsítésére és művelődésünk javára hamarosan , megteremtődjenek a magyar tudományos filmek, i­­ és keleti határőrsége, a székely­ség, színmagyar volt is. Az Alföld benépesedése később kezdődött, vala­mint Kárpátok erdeinek a kivágása is idegenből bete­lepített telepesek által. Az ország története azonban a Dunán túl és a Dunán és Tiszán innen fekvő ré­szeken s Erdélyben és innenső határán folyt le s a Nagyalföld csak később jut szerephez. A török hóditás a Dunántúl és az Alföld ma­gyarságát a Felvidékre, a Kárpátok aljába szorítja. A nemesség arra a félhold- vagy sarló alakú terü­letre húzódik, mely a Muraköztől a Kárpátokig és itt a hegyvidék mentén vonul kelet felé. Erdői­g elszakad, önállóvá lesz, a török hódítás alá került terület lakossága pedig annyira meggyérül, hogy alig tesz számot századokon át A történelmi Magyar­­országi tehát éppen az a terület, eltekintve a Dunán­­túltól, melyet a trianoni béke tőlünk elszakított s csehek és oláhok uralma alá adott. így lesz a ma­gyarság igazi hazája, történeti területe, kulturális gócpontjaival, mint Pozsony, Nyitra, Trencsén, Kassa, Nagyvárad és Arad, idegen népek prédája s nekünk csak­ az marad meg a Dunántulon kívül, a mit a nemzet csak később népesített be, főkép­pen a török iga lerázása után, legnagyobbrészt a Felvidékről odavándorolt vagy visszavándorolt ma­gyar parasztsággal. De az Alföld benépesedésével és felvirágzásán vall s ezen a területen nagy, jobbára föl­dmni reid városok és óriás falvak keletkezésével a kétszáz év előtt megindult nagy népmozgalom nem ért véget, ötven év előtt új népmozgalom­­vette kezdetét, ez­úttal nem a tömegekben települt s a rokoni köte­lékeket jómód mellett mihamar feledő parasztságé, mely azután egy szűk körön belül megmarad és faluja határán túl nem szokott látni, hanem az értelmi­sírgé és iparosságé, mely 1867 óta a kevés termőfölddel bíró hegyvidékről özönült az ország szive, a főváros felé, de nem rajokban, mint a föld­­mivesek tették az Alföld újrabenépesítése alkalmá­val, hanem egyenként, de oly nagy számmal, hogy ez az ideszivárgás valóságos népvándorlásnak ne­vezhető. Az iparnak és a kereskedelemnek a kiegyezés után megindult fejlődése és az állam bürokráciá­jának és tudományos intézeteinek a fővárosba való összpontosítja különösen a Felvidékről és a Szé­kelyföldről az értelmiségnek igen nagy részét hozta az ország szívébe, kiknek rokonai, hagyományai, sőt sokaknak birtoka is a Felvidéken, tehát ma idegen uralom alatt nyögő részeken maradtak. Az ország megszállásakor ezt az értelmiségi inváziót legújabban még maga a megszállás is h­rhetet­enül fokozta, mert a megszállott vidékek értelmisége is a meg nem szállott területekre menekült. És ma sok ezerre rúg azoknak a családoknak a száma, melyeknek egy része csonka országunkban, főkép­pen a fővárosban, másik része pedig az elszakított területen l­akik. A Magyarországon belül különösen az utolsó évtizedekben lezajlott népmozgalmak tehát ezt az országot, a­mely gazdaságilag és geográfiáiiag, hegy- és vázrajzilag teljesen szerves egész volt, a­mi az etnográfiai eltéréseket is teljesen paralizálta, s a családi vérségi kötelékek alakulása tekinteté­ben is, különösen az értelmiségre nézve, szoros szerves egésszé tette, a­melyet büntetlenül nem le­het erőszakosan szétszaggatni, mert az ily erőszak nemcsak egyes szórványos esetekben bontja meg a családi köteléket, hanem a családok százezreit tépi erőszakosan ketté. Még­pedig nemcsak a tágabb értelemben vett család egyes részeit tépi szét, ha­nem a szülőt választja e­l gyermekétől és a testvért a testvértől. Az értelmiség családi kötelékeinek ezt a szét tépését míg tetézi az, hogy a határok meg­állapítása az etnográfiai viszonyokat sem vette figyelembe s ennek következtében ugyanaz a vivi­­zekció ment végbe a határokon lakó földmives lakosság családain is, több mint ezer kilométer hosszú vonal­on. A földmives nép sem itt, sem másutt nem sokat mozog. De az azután elég gyakori eset, hogy a szomszédos falvak népe összeházasodik. Ma tehát­­ minden népmozgal­om nélkül is szoros kapcsolat van azotkonsági tekintetben az egymás mellett közel fekvő falusi­­községek között. Ezeket a szintén száz­ezrekre menő családi kötelékeket is széttépte a trianoni béke, így: Új-Kom­árom,Komárom, Hidas­németi és Perényi, Kéked és Abaújnádasd, Holló­háza, Szkáros stb- elég sűrűn házasodtak össze ,m most az egyik Csonka-Magyar­országhoz tartozik, a másik cseh uralom alá. Az apa nem látogathatja meg lányát, az unokák nagyszüleiket, csak ha út­levelet vagy határátlépési igazolványt szereznek és a másik részről belépési engedélyt kapnak. Hogy ez mit jelent a hatósági szekatúrákhoz nem szokott földművesre, azt könnyű megmondani. Az érintkezés lehetetlenségét a legközelebbi családi köteléken belül. Oly országokban, a­hol az állam területén már régóta fennálltnak nagy kulturális, ipari és kereskedelmi gócpontok s az egyes vidékek, tarto­mányok még a legnagyobb közigazgatási központo­sítás mellett is egyes nagyobb területeken önálló népi vagy gazdasági egységekké tömörültek, nin­csen meg a lakosságnak az az állam egész területére kiterjedő összerohonosodása. Tirol nincsen össze­­rokonosodva Steierrel, sem Steder Alsó- vagy Felső- Ausztriával, sem Morvaországgal, vagy az elzászi, a provanci, avagy a bretanyi akár egymással, akár az ősi Párissal. De az alig ötven év alatt 250 ezer­ről egymillióra föszaporodott Budapest sokkal több rokoni kötelékkel fűződik akár az értelmiséget öntő Szepes megyéhez, vagy a nagyszámú nemes urairól híres Sároshoz, vagy­ hogy csak egy kis abaúji városkát említsek, az értelmiség homo novusait aránylag nagy számmal szolgáltató két Mecenzéfhez (hogy a székelyekről ne i­s szóljak), mint az öreg Bécs a maga közvetetten környé­kével. És a trianoni béke ilyesmit egyáltalán nem vett figyelembe országunk megcsonkításánál. Nem párszáz családot tépett szét, mint például­ Elzász-Lotharingiának Franciaországhoz történt visszakapcsolásai, hanem a családok százezreit s fő­ként a magyar értelmiség családjait. De a magyar ember annyira nem soviniszta s annyira­­fogyatékos benne a nemzeti érzés, hogy még azon is túlten­né magát, hogy apja sírja ma rája nézve igetlen területen van, vagy hog­y gyer­meke idegen uralom alatt kénytelen boldogulni, vagy hogy testvére idegen urat szolgál, vagy hogy birtoka idegen területen hozza meg neki bérét. A magyar ember, nem minden keserűség nélkül, de bele tudna ebbe törődni, ha családi érzésében a dicső szomszédok által nem volna állandóan bántva, sértegetve, ha mi sem zavarná az érintkezést elsza­kított területen lakó atyjafiaival, ha állandóan és bizodalmaisan levelezhetne is velük s eltekintve a határszéli vámvizsgálat szekt­urájától, szabadon utazhatna hozzájuk és azok is ő hozz­ák. De nem úgy van ám­ .Teles szomszédaink mindent elkövetnek, hogy mi ne tudjunk megnyugodni a mai helyzetben, sem odaát élő véreink mié nyugodhassanak meg bal­sorsukban. Ha cseh, román, vagy szerb uralom alatt lévő területen élő atyánk fiát meg akarjuk lá­togatni, akkor az ottani képviseleti hatóság vízu­mával ellátott útlevélre van szükség­, a­melye meg­szerezni a tetemes költségen kívül csak sok szekatú­rával és utánjárással lehet, ha ugyan lehet. Mert a vízumhoz a képviseleti hatóság legtöbbször azt is megkívánja, hogy előbb az ottani hatóság belépési engedelme mutattassák be, a­mire irányuló kérel­münket vagy el nem intézik, vagy kedvezőtlenül intézik el, különösen a 20—30 éves korban lévő fér­fiak részére. A vízumot legtöbb esetben csak né­hány heti tartamra adják s ha a vizám lejárt, az idegen hatóság a meghosszabbítás iránt való kérel­met el nem intézi, vagy nagy késedelemmel intézi el. A­ki pedig e nélkül akar hazajönni, azt nem eresztik át a határon. A­ki megkísérti, hogy vissza­szökjék, ki van téve annak, hogy mindenét elsze­dik, őt magát pedig letartóztatják és internálják. Ehhez járul, hogy a levél után való érintkezés oly­kor teljesen szünetel a fantarizár miatt, de ha fönn­áll is, a cenzúra miatt két-három hétbe is beletelik egy levélváltás. A szekatúrákat a mi hatóságaink is hasonlóval viszonozzák s ifjú az elszakított részé­ben lakó magyarok sem tudnak velünk rendesen érintkezni. Ez az, a­mi állandóvá teszi az elkeseredést, különösen az értelmiség körében s ezzel állandóan szítja, fűti az elkeseredést a kedves szomszéd iránt. Ezt az elkeseredést, mivel a családi érzésből táplál­kozik, nem lehet hivatalos kijelentésekkel lehűteni. Tűz az, mely szerint az égő tőzegtelep a föld alatt is ég és terjed s valahol egyszer mégis csak kell, hogy lángra lobbanjon előbb-utóbb. A trianoni békeműnek nevezett kontár alko­tás tehát önmagában és főképpen a családok ezrei­nek mesterséges, erőszakos széttépésében rejti a béke állandó veszedelmét, mert olyasmit akart figyelmen kívül hagyni, mi erősebb mindennél, a ■mi a világon van, a családtagoknak egymáshoz való szeretettét és ragaszkodását. Búb AFESTI HlBUP (292. a.) 1921 december 28. a JEbENbEB­­BYáRi áRAKNfib 50‘ Ye-KAI. OLCSÓBB Syeriv­ek-sáv és sapka 450-től Citei'taeH-garni­tik­a............. SSO-tól Mái gyagyuhia&át 1300*2230 K Ksi snapitagarnitaFa 1700*2583 K .­QUTTMAHW BÉLA nagyáruháza, IV. ker., Koronaherceg,-utca 6.

Next