Budapesti Hírlap, 1922. május (42. évfolyam, 100–123. szám)

1922-05-03 / 100. szám

2 Budapesti Airup m­ég 1922 május 3. egyenlőséggel bírjon a többi nemzetekkel szemben. (Éljenzés.) Mikor 1918-ban Európa térképét újból rendezték, az amerikai köztársaság elnöke, Wilson, prófétai szóval megrajzolta a jövő világ­képét, igaz­ságot, egyenlőséget és jogot hirdetett a népek kö­zött. Ez a prófétai szó azonban csalóka fény, mely csak arra szolgál, hogy az éjjeli lepkéket magához csalja, hogy azok szárnyaikat­ a mécses lángjában megperzseljék. Mi voltunk azok az éjjeli lepkék, a­kik ebbe a tű­zbe beleröpültünk. Megperzseltük szár­nyainkat és most látjuk, hogy nincs igazság, nincs egyenlőség és nincs igazi jog az európai népek kö­zött, mert csak győzök vannak és legyőzőitek, (úgy van! úgy van!) . Azt látjuk, hogy ennek következtében egy beavatkozási politika nyert tért, a­melynek segítsé­gével beleavatkoznak belső ügyeinkbe. Látjuk, hogy ezt a nemzetet leszerelték, fegyverétől megfosztot­ták; szomszédaink ellenben minden korlát nélkül fegyverkeznek és fenyegetnek bennünket. Irkába van papiroson egyenlő jog, ha a jog háta mögött nem áll egyenlő erő. (Élénk helyeslés.) Mi tehát külpoli­tikánkban arra törekszünk, hogy egyenlőségünket újból kivívjuk, arra törekszünk, hogy mi magunk le, lévén fegyverezve, szomszédainkat is fegyverez­zék le. — Mit követel az egységes párt befelé. Köve­teljük többek közt a teljes egyenjogúságot, a polgári rendet, társadalmi téren követeljük a szociális és felekezeti békét, politikai téren a pár­tnézőpont háttérbe szorítását, erős parlamenti alappal bíró kormányzatnak megteremtését. (Éljenzés.) Nemzeti létet követelünk. A nemzet­i lét az egyéni, családi, társadalmi lét felett álló lét. Ezért az egyénnek, a családnak, a társadalomnak áldozatot kell hoznia. De szemben állunk e felfogásunkkal minden nem­zetköziséggel. El­ég volt a nemzetközi frázisokból, arra van szükségünk, hogy nemzeti érzést, nemzeti felfogást vigyünk bele a nép széles rétegeibe, mert akkor, a­mikor szemtanúi vagyunk, hogy Európa­­szerte a nemzeti egoizmus dili, hogy a nemzeti egoizmus alapján rendezik be a viszonyokat, akkor mi nemzetközi frázisokkal semmiféle célt el nem érhetünk. — Tisztelt polgártársaim! Demokráciát köve­telünk, egyenlő részesedést mindenki számára a po­litikai hatalomból, egyenlő részesedést az ország sorsának irányításából. Ez nem jelent osztályural­mat, nem jelenti azt, hogy a legalsóbb ném­eten uralkodjék, ez mindenkinek a részesedését jelenti a saját értéke, súlya, tudása és tapasztalata szerint. Ez a demokrácia nem jelent tömeguralmat, mert a tömeguralom a zsarnokság legrutabb fajtája. Zsar­­noságnak mondom azért, mert nem egy ember gya­korolja, a­kit­ felelősségre lehetne vonni, hanem mil­liók gyakorolják és arra használják föl, hogy e ha­talmukkal elnyomják az észnek és igazságnak sza­vát. Nekünk nem kell tömeguralom, nekünk de­mokrácia kell. (Éljenzés.) A demokrácia biztosítja mindenkinek egyformán a maga helyét a közélet­ben. Azt akarjuk, hogy ezt a demokráciát a keresz­tény irányzat vezesse. Csak az a demokrácia bír ér­tékkel, a­mely a nemzetre nézve haladást, de nem­csak haladást, hanem anyagi és erkölcsi avar­podást is jelent. Ezért vagyunk ellenségei azoknak, a­kik a felekezeti békét megrontják. A felekezeti béke az utolsó érték, a­melyet a nemzet a maga részére meg tudott tartani. Könnyelműség és vétek volna, hogyha az egyes politikai pártok a napi politikai előnyök kedvéért ezt a felekezeti békét veszélyeztet­nék, vagy a felekezeti béke ellen tönnének. (Éljen­zés.) Magyarország hercegprímása nemrég fényes beszédben rámutatott a Szent István­ Társulat, nagy­gyűlésén erre és kifejtette a felekezeti béke alap­­elveit. Rámutatott a keresztény felekezetek együtt­működésének lehetőségére. Minden szavát aláírom, s annál nagyobb sajnálattal állapítom meg, hogy az ő Szavát nem mindenki követi. Eltekintve attól, hogy nekünk nem a fő felekezetet, hanem a vallásta­­lanságot kell üldözni, hogy nekünk nem a zsidókat kell üldöznünk, hanem azokat a zsidókat, a­ki­k istentelenséget követtek el.­­(Ügy van! Ügy­.van!) de ezeket énven úgy kell üldözni, mintha azt kereszté­nyek követték volna el. Mély sajnálattal ál­apí­tam meg, hogy egyes emberek, am mióta országszerte meg­indult a választási mozgalom, könnyelműen s vétkes gondatlansággal vagy rosszakarattal tudatosan a felekezeti béke ellen tesznek. Mert mit jelentene egyebet, a­mikor azt­ hiresztelik, hogy itt,­ egy Pro­testáns kormány uralkodik? Ez alatt vagy azt értik, hogy a kormányban többségben van a protestáns elemi és ezáltal a katolikusok féltékenységét akar­ják felkelteni, vagy­­pedig azt jelenti, hogy a kor­mány nem kellő mértékkel mér az egyházakkal szemben. ___Ez ellen én a leghatározottabban tiltako­zom, mert bár egyházam mellett becsülettel kitar­tok, a magyar kormány minden körülmények kö­zött minden felekezetnek egyforma mértékkel fog mérni a jövőben is. Mit jelent eg­yebet, mint feleke­zeti békétlenséget, a­mikor azt hirdetik, hogy mi protestáns királyt akarunk idehozni? Mi, protestán­sok, tudjuk, hogy mivel tartozunk a nemzet kato­likus többségének, de mit jelent egyebet, mint bé­kétlenséget az, a­mikor azt mondják, hogy Szent István koronáját sárba rántunk. Mindenki tudja eb­ben az országban, hogy mi igenis a nemzetet men­tettük meg és kötelességünk volt megmenteni, a­mi­kor választanunk kellett a nemzet és a király kö­zött és nem saját akaratunkból kellett választanunk, hanem erre a puccsisták kényszerítettek bennünket, nekünk a nemzet mellett, kellett dönteni. (Élénk él­jenzés és taps.) Mi Szent István koronájának fényét nagyrabecsüljük. A mi törekvésünk is az, hogy ebből az országból királyság Icarján (Éljenzés), de csak akkor oldjuk meg ezt a kérdést, a­mikor egyenlősé­günket a többi nemzettel szemben visszanyertük­ és a­mikor önszántunkból dönthetünk a kérdésben. A­kik könnyelműen meg akarják dönteni a felekezeti békét, azok ellenségei ennek a nemzetnek, ellenségei a demokráciának és ellenségei saját felekezetüknek is. Ellenségei a nemzetnek, a­melynek van e'" baja amúgy is. A felekezeti békétlenség a magyar nép­­lelkében nincs meg, azt a külföldről hozták és oltot­ták belé azért, hogy visszavonást szítsanak közöt­tünk egy harmadik javára. Ellenségei a demokráciá­nak, mert visszavonást szítn­ak a társadalmi osztá­lyok és az egyének között és újból osztály­harcot ké­szítenek elő. (ügy van! ügy van!) El­lenségei saját hitfelekezetüknek is, mert a hazugság­ előbb-utóbb kiderül, már­pedig egész­­fölfogásuk merő hazugság, mely veszedelembe hozza azt a tekintélyt, mellyel saját hitifelekezetük előtt bírtak. Ne üljenek föl ilyen jelszavaknak. Mi kezet fogva, egységesen akarjuk ezt a nemzetet megmenteni. Kérem önöket tegyék ezt lehetővé az állal, hogy az Egységes Párt zászla­ját diadalra viszik. (Élünk éljenzés és taps.) Ezután egri Nagy János, a kerület két nem­zetgyűlési képviselője mondotta el programbeszédét, hangsúlyozva az egységes kormányzás szükségessé­gét,­ mert a koalíciós kormányzás mindig megiba­­sz­ulja magát. Nagy János után Gömbös Dvina, az egységes párt ügyvezető alelnöke beszélt. — Kötelességünk — mondotta — minden el­lentétet kiküszöbölni magunk közül, így érhetjük csak el úgy bel-, mint külpolitikai céljainkat Csak harmonikus, egységes munkával tudunk célhoz jutni. A gyűlés után Bethlen István gróf miniszter­­elnök küldöttségeket fogadott a városházán, majd déli 1 órakor a Korona-szálló termében bankett volt, melyen Bobory György fős­pán a kormányzóra, Babcehay Sándor pártelnök Bethlen István grófra ürítette poharát. A miniszterelnök pohárköszöntője. A miniszterelnök válaszul a következőket mondotta: —Tisztelt Uraim! Az előttem szóló pártelnök ir Kolumbus Kristófra hivatkozott. Én Kolumbus Kristóf szülővárosából, Gémjéből jöttem, a­hol igye­keztünk mindent megtenni a magyar nemzőért s a hol úgyszólván a meztelen lovag volt kénytelen fel­­venni a harcot a páncélos lovassal szemben és a ma­gyar nemzetért helytállani. A biblia szerint Káin és Ábel áldozatokat mutattak be az Urnák, a mikor is Ábelnek a füstje az ég felé szállott, Káiné pedig a földön elterült. Ez a történet emékeztet engem arra a küzdelemre, melyet mi a magyar politikában foly­tatunk.­ Mi is áldozatokat mutatunk be, reméljük és várjuk, hogy azok a politikai elvek, melyeket hir­detünk, azok a szavak, melyek ajkainkat elagyják, megihletik a magyar népet és az áldozat füstje az ég felé száll. De vannak ellenfeleink, a­kik látva azt, hogy az ő füstjük a földön szétterül, élesztgetik ezt a tüzet és arra törekszünk, hogy az ő füst­ök is az ég felé szálljon, azt a tüzet pedig napról-napra újabb ideákkal élesztgetik. — A legújabb idea a gé­nuai konferencia. A ma­gyar kormány elment Génuába, de őszerintük teljes sikertelenséggel tért haza. Ezen a téren nem bocsát­kozom vitába. A­mit elértünk, arról becsülettel és őszintén számoltam be a nagy nyilvánossági előtt. Nem szépítettünk, de nem is titkoltunk semmit. A mi törekvésünk az volt, hogy mindent megtegyünk a magyar nép érdekében, a­mi megtehető.­­ Szóvá tettü­k a kisebbségi kérdést, mely nemzetünknek egy problémája, mert nemcsak Csonka-Magyarországban élnek magyarok, hanem a régi Magyarországban is, a­kik velünk lélekben, hitben, vérben és a haza szeretetében egyek. Mi nem hagyhatjuk cserben testvéreinket, mert őket velünk ezeréves történelmi múltúnk szálai, a ma­gyar kultúrának egysége fűzi egybe. És hogyha most nem foglalkozom ezekkel a kérdésekkel­ bő­vebben, ez nem jelenti azt, hogy mi tétlenül néz­zük ellenfeleink munkáját. De igenis bűn volna hiú reményeket ébreszteni ebben a nemzetben és ezért csak igazságot hirdetünk.­­ De visszahoztunk sok tapasztalatot is és­ el­lenfeleinkkel szemben a hangsúlyt ezekre kívánom fektetni. Visszahoztuk a tapasztalatát annak, hogy milyen cselekvések és nyilatkozatok ártanak ennek az országnak. (Halljuk! Halljuk!) Mindenesetre súlyosan árt az országnak az a propaganda, a­melyet Bécsben és a körülöttünk levő többi álla­mokban kifejtenek. Továbbá igen súlyosan ártanak azok a bűntények, a­melyeket ebben az országban elkövettek. Én ezeket elítélem és ellenük a törvény szigorával eljárok. Ezek ártanak, de még nagyobb mértékben ártanak az olyan kijelentések, mint fionyha a kormány ezekkel szemben nem akarna vagy nem merne eljárni, mert azt a benyomást kelti külföldön, mintha itt valóban olyan kormány volna, a­mely lehetetlen, fél és nem mer a hibák­kal szembeszállani. De árt az ország tekintélyé­nek az is, hogy akkor, amikor mi magyar férfiak Génuában mindent elkövettünk, hogy ezt a nemze­tet méltóan képviseljük, idebenn az országban nyilatkozatokat tettek tisztán pártpolitikai célzattal és kortesfogás­ból (Úgy van! Ugy van!) olyan irány­ban, hogy olyan férfiak tekintélyét, akik a külföl­dön működnek, lerombolják. Épp igy ártalmára van a nemzetnek, ha az elkövetett éretlen csínye­ket még ma is dicsőítik, a­mikor mindenki tudja a külföldön, hogy ezek a csínyek nem voltak egyébre, mint arra valók, hogy ezáltal a magyar,­­politika egységét megbontván, egyes férfiak hata­lomhoz jussanak. — Bele kell kapcsolódnunk a nagyvilág prob­lémájába. Génuában igenis egy új Európa kialakí­tása folyik. Még hosszú és nagy munkára lesz szükség, hogy ez az új. Európa kialakuljon, de nekünk magyaroknak arra van szükségünk, hogy azok a férfiak, a­kik odamennek, a nemzet által nyújtható legnagyobb tekintéllyel menjenek oda. Vagy részt veszünk Európa kialakításában, vagy hajónk felett a hullámok fognak összecsapni. Nem erőszakra van szükségünk, hanem kultúrára. A kultúra nemcsak a tudománynak kifejezője, ha­nem a lélek pallérozottságának. A kultúra jelenti az önfegyelmet, a magán- és a közéletben. A köz­életi önfegyelmet sajnos nélkülözzük országunkban, pedig ez akadályozza meg a hiúság, az önzés és hasonló bűnök előtérbe nyomulását. Örömmel látom, hogy ebben a városban megvan az egység a szívekben és megvan a telkeknek az a palléro­­zottsága, a­melyre a magyar jövő szempontjából szükségünk van. Éltetem ennek a városnak polgár­ságát, és elsősorban Szmrecsányi érsek őnagyméltó­­ságát, a­ki e város kultúrájának élén áll. A miniszterelnök beszéde után Széky Péter földbirtokos röviden tiltakozott az ellen az állítás ellen, hogy az Egységes Pártnak nincs talaja. Isaák Gyula alispán pohárköszöntője után Bethlen István gróf egy másik asztalhoz ült, ahol szintén rövid beszédet mondott. Itt Csöprögi András kisgazda Beth­len István grófra, Gömbös Gyula a­­ magyar faj örök életére, Nagy János képviselőjelölt pedig a magyar kisgazdákra ürítette poharát. Plósz István volt nemzetgyűlési képviselő felszólalása után a társasebéd véget ért. A lakoma után a miniszterelnök kíséretével a várost tekintette meg, majd résztvett a MOVE­ sportünnepén s az érseknél telt rövid látogatás után este 7 órakor visszautazott Budapestre. programbeszitek­ vasárnapja. Vasárnap, mint már előre jeleztük, jóformán valamenyi pártvezér leutazott a kerületekbe, vagy a fővárosban maradt, hogy programbeszédet mondjon, vagy­ pártjának jelöltjeit támogassa. Bethlen gróf egri beszédeiről lapunk más helyén emlékezünk meg. A többi beszédről az alábbiakban számo­lunk be: A belügyminiszter a tab­álykérdés fölvetése ellen. ~ Klebelsberg­ Kunó gróf soproni beszéde a felekezeti kérdésről, a választójogról és a közigazgatásról. — Klebelsberg Kunó gróf belügyminiszter vasár­­nap délután mondotta el programbeszédet a soproni polgári kaszinó dísztermében. A belügyminisztert a városban mindenütt nagy lelkesedéssel fogadták, s a kaszinót a társadalom minden rétegéből megjelent választók tömege zsúfolásig megtöltötte. Schwarz Karolyaiak, a soproni, egységes párt elnökének beve­zető szavai után Klebelsberg gró­f elmondotta be­szédét. A miniszter beszéde elején kijelentette, hogy ma nem a legnagyobb gyönyörűség Magyarország belügyminiszterének lenni. A belügyminiszternek kell kiosztani a hivatalos jelöltségeket is, a­mi idén kellemetlen feladat, mert a jelölt sok, a kerület meg kevés. Ennek csak egy előnye van, az, hogy magá­nak olyan kerületet választhat, a­melyik szívé­hez nőtt. — Tudom jól, — mondotta a belügyminiszter — hogy ellenjelöltem van, de úgy éreztem, hogy hűtlenséget követnék el, ha nem a soproni jelöltsé­get vállalnám. (Helyeslés.) Engem itt, mint­ Tisza István Gróf államtitkárát választottak meg képvise­lőnek s ezért nem térhetek ki a harc elöl. Beszé­deimben mindig kerültem pártpolitikai fejtegetése­ket,, mert most azt kell keresni, a­mi a magyart a magyarral összeköti, nem pedig azt, a­mi szétvá­lasztja. S­gy látom, hogy a választási mozgalomban, mint vezérelvet beledobtak egy olyan kérdést, a­mely kettéválasztja a nemzetet, bár azt ma megol­dani nem lehet. — Felemelem tiltakozó szavamat az ellen, homi­s királykérdést belevigyék a választási, mozgat:

Next