Budapesti Hírlap, 1923. július (43. évfolyam, 146–170. szám)
1923-07-23 / 163. szám
LANCIA Tyipkocsik 120 km. sebességet érhett el. Vezérkép vis o I o fc : fipponyi (Kígyó) gép 1. sz. mm isson autóaummi javítóműhelye, gyors- és precíz munkák BUDAPEST, V., VADÁSZ UTCA 13. TELEFON: 132-91. „TAURIb u pneumatik tömrörabroncs kocsiabroncs Tauril Preeym&tiifc Rt. VB, Mossár.u. 3. Te!. 2S-92, 76-92 L n STEVRi MM TQMOBmOK ■37-33 és 33-40 KZ» „STEVR“ Automobilművek Magyar T. Vill., Trifort u. 2. Telefon: ,7. 64—62. A legmodernebb Asbóth-rendszerű perieurkötinge auitókarosszériával gumit, feensint takarít meg Nyitott-csukott komplett 1*20 220 kg. rendeléseket nem emelkedő fix árban gyorsan effektuálunk. Repülőgépek, Asbóth-légcsavarok és hajócsavarok stb. Express-Művek Budapest, Baróczy út 1. sz. Telefonszámok: 193—25 és József 135—55 Megérkezett a világhírű a D. A. K. (Deutscher Automobil Konzern) tökéletes zajtalan járása autói, melyek gyorsaság és csekély benzinfogyasztás tekintetében felülmúlhatatlanok. eiIUB-GMRIGE képviselete. VI., Liszt Ferenc tér 5, a Zeneakadémiával szemben. Telefon: 185—69, 189—25 és József 189—78 IS aUTORMOBIL és aviimiiii. ls*|a Kassára^ Era® dr. AUTOMOBEL. Hb5?3gZ9iQ gg&Si§g cm a x £gwft§2KaslMB&. ,A Fogaskerekű vasúton innen, a Beleka tcában, az ezredes utcai kereszteződés és a Krisztina-köruti elágazás között van ma Budapest egyik legmozgalmasabb s mondjuk mindjárt legveszedelmesebb autóforgalma. Itt robognak ugyanis a villamosvasutak 14., 77., 79., 81. és 83. számú relációi a legőrültebb s a rendőrség által csodálatosképpen megtűrt tempóban, itt száguldanak halálos gyorsaságú áramban a kimenő s éjjel bejövő autók, telve utasokkal s itt jönnek le az ezredes utcai központi autójavíta-műhelyből a próbakocsik, vagy a kezdő és gyakorlatozó gépjárómű-vezetők.Az egyik ilyen kocsi a múlt héten beleszaladt egy 14-es villamosba. Csak a puszta véletlennek köszönhető, hogy komolyabb baj nem történt. Ugyanitt néhány nappal előbb az egymás felé hajló két sínpár közékerült egy kétfogatú. Azt, hogy nem menekedett meg éppőnél, mindenki elképzelheti. Ámbár ezen a tájon cirkál egy rendőrposzt, még nem láttuk, hogy csak egyetlen egyszer is sikerült volna a sebesség őrültjeit feltartóztatnia. Vagy nincs erre utasítása vagy képtelen, mert lehetetlen leolvasnia akár a gépjáróműnek, akár a villamosok számait, oly nagy iramban suhannak tova. Gyalogjáróknak ezen a ponton átkelni az úttest egyik oldaláról a másikra csak a legnagyobb veszedelmek közepette lehetséges. Tanúságot tehet erről az elgázolások rendőri statisztikája. Nap-nap után látjuk ezt a boszorkánytáncot s nem tudjuk elképzelni, hogy az autótulajdonosok s vendégeik miért nem gondolnak- soha egy pillanatra sem az útkereszteződésnél fenyegető halálos resze-•Belemre s miért nem intik soffőrjeiket mérsékletre. Az a benyomás, mintha álszégyenből hallgatnának, mert lehetetlen, hogy az ilyen helyeken, ilyen rohanásoknál a félelemérzete fel ne támadjon. Ennek az ösztönszerű érzésnek az önfenntartás az alapja. S ha már maga az autótulajdonos gyáva ahhoz, hogy soffőrjét leintse s magamagát az esetleges és ott ólálkodó veszedelemtől megóvja, egyenesen kötelessége volna az utastársaival szemben. A magam életével sem játszhatom felesleges módon és ok nélkül még kevésbbé a máséval. Erre kötelez az emberi, a társadalmi és állami törvény, vagy ha már ebben a mai felfordult világban mindennek fittyet hányunk, kötelezne erre az udvariasság. Úgy látszik azonban, ennek már igazán elemi szabályait sem ismerik, mert különben nem tűrné el egy-egy autónak boldog tulajdonosa, hogy ezer és ezer kevésbbé szerencsés sorsú embertársának ma egyedüli boldogságát, éjszakai nyugalmát, kocsija kipuffogó szelepének kinyitásával járó durrogással, ágyúlövésszerű lármájával megzavarja. Hihetetlen, hogy milyen kíméletlenséggel kattog, puffog az éjszakai órákban, végig az utcákon egy-egy önfeledt gépjárómű-vezető, nem törődve azzal, hogy a nyári hőségben a nyitott ablaknál alvók ezreit riasztja fel rövid álmaikból. Vájjon milyen jogon teszik ezt s vájjon minő törvény kényszerít bennünket ennek eltűrésére? Nem ötlik a kiválasztottaknak soha sem eszébe, hogy az ilyen méltánytalanság, különösen a mai világban fokozottabb ellenérzést, sőt gyűlöletet vált ki irányunkban? Nem gondolnak soha sem arra, hogy önkényes viselkedésükkel hihetetlen nagy mértékben áldanak az automobilizmus ügyének, amely pedig nálunk ugyancsak nem örvend annak a közszeretetnek s méltánylásnak, amelyet pedig közgazdasági és honvédelmi jelentőségénél fogva megérdemelne. Ha hiányzik a tapintat, a megértés, akkor végül mégis csak a rendőrségnek kell őket reá szoktatni, s az ilyen veszedelmes útkereszteződéseknél időközönként felállítandó kettős posztok sebességmérései révén könnyű szerrel lenne keresztülvihető. Néhány jól kiszabott büntetés észreterítené a könnyelműeket s utána a felállítandó figyelmeztető táblákat és lámpákat habozás nélkül figyelembe vennék. Az ilyen visszaélésekből származnak a kétéves megítélések, ezeknek köszönhető, hogy az autót ma mindenki luxuscikknek tekinti s ezért nem fejlődhetik autókereskedelmünk és iparunk. Az ellenséges közhangulat tükröződik vissza, — mert hiszen gyakran ennek nyomása alatt keletkeznek — azokból a kormányhatósági intézkedésekből, amelyeknek komoly autókörökben annyira kárát szenvedik. Ez jusson eszébe minden autózónak, amikor néhány percnyi idővisszanyerés céljából gépkocsiját repülőgépnek véli. JIL „Gyerevelem“ vezette a tulajd. Heinrich Tibor, idő 1 óra 46 perc 56 mp. IV. „Sirály“ vezette a tulajd. Örffy Imre, idő 1 óra 47 perc 33 mp. Indultak még: Holdsarló, Sellő, Dsinn és Durczy, a harmadiknak beérkező Giuiletta diszkvalifikáltatott. A Gipsy Girl végleg nyerte az értékes díjat. Július 15-én uszonyos hendikep-verseny: I. „Gips Girl“ vezette a tulajd. Széchényi Pál gróf, idő 2 óra 13 perc 16 mp. II. „Csibi II.“ vezette a tulajd. Boczán Elemér, idő 2 óra 19 perc 20 mp. III. „Giuiletta“ vezette a tulajd. Satzger Géza, idő 2 óra 19 perc 42 mp. IV. „Gyerevelem“ vezette a tulajd. Heinrich Tibor, idő 2 óra 23 perc 56 mp. Indultak még Holdsarló, Sellő, Durczy, Kacor, Sirály, Pajtás és a Csina. A verseny gyenge szélben folyt le. Július 16-án jöltek versenye. I. „Gyerevelem“ vezette a tulajd. Heinrich Tibor, idő 1 óra 35 perc 18 mp. II. „Csibi II.“ vezette a tulajd. Boczán Elemér, idő 1 óra 35 perc 50 mp. III. „Giuiletta“ vezette a tulajd. Satzger Géza, idő 1 óra 41 perc 05 mp. IV. „Dsini“ vezette a tulajd. Pósa Jenő, idő 1 óra 42 perc 09 mp. A versenyzők minden dicséretet megérdemelnek bravúros vezetésükért. Ez vonatkozik különösen Giuilettára, amely tudvalevőleg nem bírja az erős szelet és mégis végigfutotta a versenyt. Július 17-én tőkesúlyos hajók hendikep-versenye. Az A) Kutter-csoportban: I. „Sólyom“ vezette a tulajd. Iklódy Szabó János, idő 2 óra 2 perc 58 mp. A Kishamis a versenyt feladta. A B)csoportban: I. „Tacskó“ tulajd Mihalkovics Tivadar, vezette Mihalkovics János 2 óra 57 perc 30 mp. II. „Kala“ tulajd. Gálos Kálmán, vezette Heinrich József 2 óra 58 perc 03 mp. III. „Duly“ tulajd. Kienast Ferenc, vezette Heinrich Gábor 2 óra 52 perc 48 mp. TV. „Démon“ tulajd. Forgách Balázs gróf, vezette Sebők Sándor. V. „Léda“ tulajd. Gálos Kálmán, vezette Gálos Kálmán. Július 18-án tekesúlyos hajók hendikepversenye: I. „Sólyom“ vezette a tulajd. Iklódy Szabó János, idő 2 óra 53 perc 13 mp. II. „Kala“ tulajd. Gálos Kálmán, vezette ifj. Kienast Ferenc, idő 2 óra 57 perc 45 mp. III. „Tacskó“ tulajd. Mihalkovics T. vezette Mihalkovics J„ idő 2 ó. 59 p. 11 mp. IV. „Léda“ vezette a tulajd. Gálos Kálmán. V. „Duly“ tulajd. Kienast F., vezette Henrich Gábor. VI. „Démon“ tulajd. Forgách Balázs gróf, vezette Sebők Sándor. A verseny gyenge szélben folyt le, a nehéz „Démon“, mely a legtöbb előnyt kapta, a gyenge szélben nem tudott eredményt elérni, a másodiknak befutott Duly-t lehendikepelték, a Sólyom, mely az előnyadó volt, a versenyt a második körben már biztosan nyerte. Választmányi ülést tartott pénteken a Kir. Magy. Automobil Club, amelyen lelkes szeretettel üdvözölték Bláthy Ottó Tituszt, a klub alelnökét 40 esztendős Ganz-gyári igazgatói jubileuma alkalmából. Elhatározták, hogy a budapesti közlekedési állapotok megjavítására — mint azt már múltkor jeleztük, — ankétet hívnak egybe s végül új tagok felvételére került a sor. Ez alkalommal a beiratási díjat 30.000 koronára, az évi tagdíjat pedig — tekintve a fokozódó drágaságot, — 15.000 koronára emelték. — A K. M. A. C. évkönyve megjelent. Magában foglalja a múlt év automobilizmusának történetét, számos hasznos tudnivalót és a klub tagjainak betűrendes névsorát. Az ízlésesen kiállított könyv ára tagoknak 1000 korona, nemtagoknak 3000 korona. Kapható a klub titkári hivatalában, IV., Apponyi tér 1. — Az amatőr és hivatásos autóvezetők első ízben versenyeznek külön-külön a jövő vasárnap Svájcban tartandó második nemzetközi klauzeni versenyen. A pálya hossza Linthal-tól (664 m.) fel a Klausennyeregre (1937 m.), a világhírű utón (20.5 km.). A magasságkülönbség 1273 méter. Az út átlagos emelkedése 6.21 százalék, a legnagyobb emelkedés mérve 8.5 százalék. A versenyen részt vehetnek túra, sport és versenykocsik, amelyek motoraik hengerűrtartalma szerint 6, illetve 8 kategóriába osztatnak. Ez a verseny Svájc legnagyobbszabású autósport eseményének ígérkezik, mert már tavaly is, nemcsak hogy 56 gép vett R.. T. Francia GépttocsittBehozatalára az 5/10 és 10/20-as Bjaggae* flStallámcs svépgyár* WT. Austr&»D&imfer Puch-Automobilok IV. kez., Liszt Ferenc-té«* 9. sz. Telefon: 5—72, 196-47. bejelentés«. A Királyi Magyar Yacht Club vitorlás versenyeinek második része f. hó 18-án befejeződött. A látványos és igen jól rendezett s változatos versenyeket előkelő és nagy közönség nézte végig Balatonföldváron. József és József Ferenczkár. hercegek állandó érdeklődők voltak. Balatonfüredről is sok autó jött le tele utasokkal, hogy gyönyörködjenek a verseny szépségeiben. A jury, Széchényi Emil gróf, Kienast Ferenc, Klöss Károly és Sebők Sándor, nagy hozzáértéssel és szorgalommal vezették a versenyeket. Az öt napig tartó pályaversenyek a „Tacskó“ és „Gipsy-Girl“ győzelmeit szaporították. Jól szerepeltek a többi favoritok is. A „Sólyom“ minden versenyét biztosan nyerte. A 16-iki jó szél igen mozgalmassá tette a versenyt. Ez volt a legszebb küzdelem napja, két vitorlás az erős szél miatt a versenyt feladta. A „Holdsarló“ felborult, de baj nem történt. Nagy küzdelem után a „Gyere velem“ győzött. Az 5 napos versenyciklust fényesen sikerült klubvacsora és tánc követte, melyen a Földváron nyaraló fenségek is résztvettek. A részletes eredmény a következő: Július 14-én Széchényi gróf-vándordíj: I. „Gipsy Girl“ vezette a tulajd. Széchényi Pál gróf, idő 1 óra 36 perc 19 mp. II. „Csibi II.“ vezette a tulajd. Boczán Elemér, idő 1 óra 39 perc 20 mp. BttWESTlRlfflAF 1923 julius 22. (163. sz.) CITROËH-AUTOMOBILOK kizárólagos vezérképviselete. — A legolcsóbb és legtakarékosabb kis kocsi. — Közp. iroda: V., Árpád utca II. Telefon 102—77. Mintaraktár: Vl., Tavaszmező u. S. Tel. Józs. 72—77. ES JAVÍTÁSOK Hűtő és Fémárugyár Részvénytársaság (HEFA) | Vili, Szigony u. 12. Tel. J. 26-92 | Mudi WásonA Renault autók J sm*eimann, V, Gizella-Sér 3. Tat. :’*/£! Mágnesgyűjtó, dynamó öntudító, accumulator eladása és javítása DÉNES és FRIEDMANN speciális iszemében VI., Decsesfffy ucca 29. Telefo: N miN PNEU u mm hm LÁZÁR UCCA 14- SZ. (AZ OPERA MÖGÖTT) TELEFON: 131-28. Hungária automobilgyár É. T. kizárólagos vezérképviselet. AD5.E81 9/24-es, 1240-es, 1860-as, IV!!I.,Tavaszmező u. 6. Tel.Józs.72-77 >ef@isser©8ésf cikkek kereskedése Új és használt autóguumik minden méretben HOLLÄNDER MANÓ VII. ker., Alsó Erdősor 5. Telefonhivó: József 103—88 Qanfly Ruismonti R.T. kizárólagos vezérképviseletek. ACfl 6/20 HP, SPA 20 és 40 HP (halkonprets Vill., Rökk Szilárd u. 30. Tel.Józs 106-80. azon részt, hanem körülbelül 1200 volt azoknak az autóknak száma, amelyen a fó nézők a versenyre kivonultak. Az a nevezetes nyítás, hogy az amatőr éshivatásos soffőröket külön választják, az autósport igaz barátai körében nagy érdeklődésre számíthat, mert az amatőröknek most lesz első ízben alkalmuk tudásukat teljes mértékben érvényre juttatni. * Ajánlható garageok és javitóműhelyek: Laurin és Klement R.-T. IV„ Váci utca 81. Telefon: József 101—61. a viatbka. ffls s®iaaili€si és mm asugg®9 parlament,. Követendő példa. — A magyar nemzetgyűlés indemnitási vitájában egy szót sem hallottunk hazai repülésügyünk érdekében. Abból az alkalomból, hogy az angol parlamentben a költségvetés keretében szóvá tették a légügyi minisztérium büdzséjét, a tárgyalásokról a Times a következőket jelentette: Az előző kormány három év alatt kiutalandó összesen 600.000 fontnyi támogatást engedélyezett a kontinenssel közlekedő légiforgalmi vállalatok támogatására. Nemzeti szempontból bírálva ezt a tényt, mint a tapasztalatok igazolták, ez a szubvenció sem a polgári légiforgalmat nem fejlesztette, sem nem volt elegendő — mind arra számítottak —, hogy abból tartalékpilótáikat képezzenek ki, vagy tartalékrepülőgépanyagot teremtsenek. Az egész összeg mindössze 18 pilótának adott kenyeret és 20 repülőgépet tartott állandó üzemben. Ennek következtében a parlamenti aviatikai bizottsága arra a következtetésre jutott, hogy a polgári aviatikát — ha egyáltalában komolyan akarják, hogy életben maradjon— fokozottabb mértékben kell támogatni, de ha a kormánynak nincsen szándékában haszontalanul pénzt kar.