Budapesti Hírlap, 1923. július (43. évfolyam, 146–170. szám)

1923-07-23 / 163. szám

­ LANCIA Tyipk­ocsik­ 120 km. sebességet érhett el. V­ez­érkép vis o I o fc : fipponyi (Kígyó) gép 1. sz. mm isson autóaummi javítóműhelye, gyors- és precíz­ munkák BUDAPEST, V., VADÁSZ UTCA 13. TELEFON: 132-91. „TAURIb u pneumatik tömrörabroncs kocsiabroncs Tauril Preeym&tiifc Rt. VB, Mossár.u. 3. Te!. 2S-92, 76-92 L n S­TEVRi MM TQMOBmOK ■37-33 és 33-40 KZ» „STEVR“ Automobilművek Magyar T. Vill., Trifort u. 2. Telefon: ,7. 64—62. A legmodernebb Asbóth-rendszerű perieurkötinge auitókarosszériával gumit, feensint takarít meg Nyitott-csukott komplett 1*20 220 kg. rendeléseket nem emelkedő fix árban gyorsan effektuálunk. Repülőgépek, Asbóth-légcsavarok és hajócsavarok stb. Express-Művek Budapest, Baróczy­ út 1. sz. Telefonszámok: 193—25 és József 135—55 Megérke­zett a világhírű a D. A. K. (Deutscher Automobil Konzern) tökéletes zajtalan járása a­u­tói, melyek gyorsaság és csekély benzinfogyasztás tekin­tetében felülmúlhatatlanok. eiIUB-GMRIGE képviselete. VI., Liszt Ferenc­ tér 5, a Zeneakadémiával szemben. Telefon: 185—69, 189—25 és József 189—78 IS aUTORMOBIL és aviimiiii. ls*|a Kassára^ Era® dr. AUTOMOBEL. Hb­5?3gZ9iQ gg&Si§g cm a x £gwft§2KaslMB&. ,A Fogas­kerekű­ vasút­on innen, a Belek­­a tcában, az ezredes­ utcai kereszteződés és a Krisztina-köruti elágazás között van ma Budapest egyik legmozgalmasabb s mond­juk mindjárt legveszedelmesebb autófor­galma. Itt robognak ugyanis a villamos­­vasutak 14., 77., 79., 81. és 83. számú re­lációi a legőrültebb s a rendőrség által cso­dálatosképpen megtűrt tempóban, itt szá­guldanak halálos gyorsaságú áramban a kimenő s éjjel bejövő autók, telve utasok­kal s itt jönnek le az ezredes­ utcai központi autójavíta-műhelyből a próbak­ocsik, vagy a kezdő és gyakorlatozó gépjárómű-vezetők.­­Az egyik ilyen kocsi a múlt héten belesza­ladt egy 14-es villamosba. Csak a puszta véletlennek­ köszönhető, hogy komolyabb baj nem történt. Ugyanitt néhány nappal előbb az egymás felé hajló két sínpár közé­­került egy kétfogatú. Azt, hogy nem mene­­kedet­t meg ép­pőnél, mindenki elképzel­heti. Ámbár ezen a tájon cirkál egy rendőr­­poszt, még nem láttuk, hogy csak egyetlen egyszer is sikerült volna a sebesség őrült­jeit feltartóztatnia. Vagy nincs erre utasítása vagy képtelen, mert lehetetlen leolvasnia akár a­ gépjáróműnek, akár a villamosok számait, oly nagy iramban suhannak tova. Gyalogjáróknak ezen a ponton átkelni az úttest egyik oldaláról a másikra csak a leg­nagyobb veszedelmek közepette lehetséges. Tanúságot tehet erről az elgázolások­ rendőri statisztikája. Nap-nap után látjuk ezt a boszorkány­táncot s nem tudjuk elképzelni, hogy az autótulajdonosok s vendégeik miért nem gondolnak- soha egy pillanatra sem az út­kereszteződésnél fenyegető halálos resze-•Belemre s miért nem intik soffőrjeiket mérsékletre. Az a benyomás, mintha ál­­szégyenből hallgatnának, mert lehetetlen, hogy az ilyen helyeken, ilyen rohanások­nál a félelemérzete fel ne támadjon. En­nek az ösztönszerű érzésnek az önfenntar­tás az alapja. S ha már maga az autó­tulajdonos gyáva ahhoz, hogy soffőrjét le­intse s magamagát az esetleges és ott ólál­kodó veszedelemtől megóvja, egyenesen kö­telessége volna az utastársaival szemben. A magam életével sem játszhatom felesle­ges módon és ok nélkül még kevésbbé a máséval. Erre kötelez az emberi, a társa­dalmi és állami törvény, vagy ha már eb­ben a mai felfordult világban mindennek fittyet hányunk, kötelezne erre az udvarias­ság. Úgy látszik azonban, ennek már iga­zán elemi szabályait sem ismerik, mert kü­lönben nem tűrné el egy-egy autónak bol­dog tulajdonosa, hogy ezer és ezer ke­vésbbé szerencsés sorsú embertársának ma egyedüli boldogságát, éjszakai nyugal­mát, kocsija kipuffogó szelepének kinyitá­sával járó durrogással, ágyúlövésszerű lár­májával megzavarja. Hihetetlen, hogy mi­lyen kíméletlenséggel kattog, puffog az éjszakai órákban, végig az utcákon egy-egy önfeledt gépjárómű­-vezető, nem törődve az­zal, hogy a nyári hőségben a nyitott ablak­nál alvók ezreit riasztja fel rövid álmaikból. Vájjon milyen jogon teszik ezt s vájjon minő törvény kényszerít bennünket ennek eltűrésére? Nem ötlik a kiválasztottaknak soha sem eszébe, hogy az ilyen méltány­talanság, különösen a mai világban foko­zottabb ellenérzést, sőt gyűlöletet vált ki irányunkban? Nem gondolnak soha sem arra, hogy önkényes viselkedésükkel hihe­tetlen nagy mértékben áldanak az automo­bilizmus ügyének, a­mely pedig nálunk ugyancsak nem örvend annak a közszere­tetnek s méltánylásnak, a­melyet pedig közgazdasági és honvédelmi jelentőségénél fogva megérdemelne. Ha hiányzik a tapintat, a megértés, akkor végül mégis csak a rendőrségnek kell őket reá szoktatni, s az ilyen vesze­delmes útkereszteződéseknél időközönként felállítandó kettős posztok sebességmé­rései révén könnyű szerrel lenne keresztül­vihető. Néhány jól kiszabott büntetés észreterí­­tené a könnyelműeket s utána a felállí­tandó figyelmeztető táblákat és lámpákat habozás nélkül figyelembe vennék. Az ilyen visszaélésekből származnak a kétéves megítélések, ezeknek köszönhető, hogy az autót ma mindenki luxuscikk­nek tekinti s ezért nem fejlődhetik autó­kereskedelmünk és iparunk. Az ellenséges közhangulat tükröződik vissza, — mert hiszen gyakran ennek nyomása alatt ke­letkeznek — azokból a kormányhatósági intézkedésekből, a­melyeknek komoly autókörökben annyira kárát szenvedik. Ez jusson eszébe minden autózónak, a­mikor néhány percnyi idővisszanyerés céljából gépkocsiját repülőgépnek véli. JIL „Gyerevelem“ vezette a tulajd. Heinrich Tibor, idő 1 óra 46 perc 56 mp. IV. „Sirály“ vezette a tulajd. Örffy Imre, idő 1 óra 47 perc 33 mp. Indultak még: Holdsarló, Sellő, Dsinn és Durczy, a harmadiknak beérkező Giuiletta diszkvalifikáltatott. A Gipsy Girl végleg nyerte az értékes díjat. Július 15-én uszonyos hendikep-verseny: I. „Gips Girl“ vezette a tulajd. Széchényi Pál gróf, idő 2 óra 13 perc­ 16 mp. II. „Csibi II.“ vezette a tulajd. Boczán Ele­mér, idő 2 óra 19 perc 20 mp. III. „Giuiletta“ vezette a tulajd. Satzger Géza, idő 2 óra 19 perc 42 mp. IV. „Gyerevelem“ vezette a tulajd. Heinrich Tibor, idő 2 óra 23 perc 56 mp. Indultak még Holdsarló, Sellő, Durczy, Ka­­cor, Sirály, Pajtás és a Csina. A verseny gyenge szélben folyt le. Július 16-án jöltek versenye. I. „Gyerevelem“ vezette a tulajd. Heinrich Tibor, idő 1 óra 35 perc 18 mp. II. „Csibi II.“ vezette a tulajd. Boczán Ele­mér, idő 1 óra 35 perc 50 mp. III. „Giuiletta“ vezette a tulajd. Satzger Géza, idő 1 óra 41 perc 05 mp. IV. „Dsini“ vezette a tulajd. Pósa Jenő, idő 1 óra 42 perc 09 mp. A versenyzők minden dicséretet megérde­melnek bravúros vezetésükért. Ez vonatkozik különösen Giuilettára, a­mely tudvalevőleg nem bírja az erős szelet és mégis végigfutotta a ver­senyt. Július 17-én tőkesúlyos hajók hendikep-ver­senye. Az A) Kutter-csoportban: I. „Sólyom“ vezette a tulajd. Iklódy Szabó János, idő 2 óra 2 perc 58 mp. A Kishamis a versenyt feladta. A B)­­csoportban: I. „Tacskó“ tulajd Mihalkovics Tivadar, ve­zette Mihalkovics János 2 óra 57 perc 30 mp. II. „Kala“ tulajd. Gálos Kálmán, vezette Heinrich József 2 óra 58 perc 03 mp. III. „Duly“ tulajd. Kienast Ferenc, vezette Heinrich Gábor 2 óra 52 perc 48 mp. TV. „Démon“ tulajd. Forgách Balázs gróf, ve­zette Sebők Sándor. V. „Léda“ tulajd. Gálos Kálmán, vezette Gá­los Kálmán. Július 18-án tekesúlyos hajók hendikep­versenye: I. „Sólyom“ vezette a tulajd. Iklódy Szabó János, idő 2 óra 53 perc 13 mp. II. „Kala“ tulajd. Gálos Kálmán, vezette ifj. Kienast Ferenc, idő­ 2 óra 57 perc 45 mp. III. „Tacskó“ tulajd. Mihalkovics T. vezette Mihalkovics J„ idő 2 ó. 59 p. 11 mp. IV. „Léda“ vezette a tulajd. Gálos Kálmán. V. „Duly“ tulajd. Kienast F., vezette Henrich Gábor. VI. „Démon“ tulajd. Forgách Balázs gróf, ve­zette Sebők Sándor. A verseny gyenge szélben folyt le, a nehéz „Démon“, mely a legtöbb előnyt kapta, a gyenge szélben nem tudott eredményt elérni, a másodiknak befutott Duly-t lehendikepelték, a Sólyom, mely az előnyadó volt, a versenyt a második körben már biztosan nyerte.­­ Választmányi ülést tartott pénteken a Kir. Magy. Automobil Club, a­melyen lelkes szeretettel üdvözölték Bláthy Ottó Tituszt, a klub alelnökét 40 esztendős Ganz-gyári igazgatói jubileuma alkalmából. Elhatározták, hogy a budapesti közleke­dési állapotok megjavítására — mint azt már múltkor jeleztük, — ankétet hívnak egybe s végül új tagok felvételére került a sor. Ez alkalommal a beiratási díjat 30.000 koronára, az évi tagdíjat pedig — tekintve a fokozódó drágaságot, — 15.000 koro­nára emelték. — A K. M. A. C. évkönyve megjelent. Magában foglalja a múlt év automobiliz­musának történetét, számos hasznos tudni­valót és a klub tagjainak betűrendes név­sorát. Az ízlésesen kiállított könyv ára ta­goknak 1000 korona, nemtagoknak 3000 korona. Kapható a klub titkári hivatalá­ban, IV., Apponyi­ tér 1. — Az amatőr és hivatásos autóvezetők első ízben versenyeznek külön-külön a jövő vasárnap Svájcban tartandó második nemzetközi klauzeni versenyen. A pálya hossza Linthal-tól (664 m.) fel a Klausen­­nyeregre (1937 m.), a világhírű utón (20.5 km.). A magasságkülönbség 1273 méter. Az út átlagos emelkedése 6.21 százalék, a legnagyobb emelkedés mérve 8.5 százalék. A versenyen részt vehetnek túra, sport és versenykocsik, a­melyek motoraik henger­­űrtartalma szerint 6, illetve 8 kategóriába osztatnak. Ez a verseny Svájc legnagyobbszabású autósport eseményének ígérkezik, mert már tavaly is, nemcsak hogy 56 gép vett R.. T. Francia GépttocsittBehozatalára az 5/10 és 10/20-as Bjaggae* flStallámcs svépgyár* WT. Austr&»D&imfer Puch-Automobilok I­V­. kez., Liszt Ferenc-té«* 9. sz. Telefon: 5—72, 196-47. bejelentés«. A Királyi Magyar Yacht Club vitorlás versenyeinek második része f. hó 18-án be­fejeződött. A látványos és igen jól rende­zett s változatos versenyeket előkelő és nagy közönség nézte végig Bal­atonföldvá­­ron. József és József Ferencz­­kár. hercegek állandó érdeklődők voltak. Balatonfüred­­ről is sok autó jött le tele utasokkal, hogy gyönyörködjenek a verseny szépségeiben. A jury, Széchényi Emil gróf, Kienast Ferenc, Klöss Károly és Sebők Sándor, nagy hozzáértéssel és szorgalommal vezet­ték a versenyeket. Az öt napig tartó pályaversenyek a „Tacskó“ és „Gipsy-Girl“ győzelmeit sza­­porították. Jól szerepeltek a többi favoritok is. A „Sólyom“ minden versenyét biztosan nyerte. A 16-iki jó szél igen mozgalmassá tette a versenyt. Ez volt a legszebb küzde­lem napja, két vitorlás az erős szél miatt a versenyt feladta. A „Holdsarló“ felbo­rult, de baj nem történt. Nagy küzdelem után a „Gyere velem“ győzött. Az 5 napos versenyciklust fényesen sikerült klubva­csora és tánc követte, melyen a Földváron nyaraló fenségek is résztvettek. A részletes eredmény a következő: Július 14-én Széchényi gróf-vándordíj: I. „Gipsy Girl“ vezette a tulajd. Széchényi Pál gróf, idő 1 óra 36 perc 19 mp. II. „Csibi II.“ vezette a tulajd. Boczán Ele­mér, idő 1 óra 39 perc 20 mp. BttWESTlRlfflAF 1923 julius 22. (163. sz.) CITROËH-AUTOMOBILOK kizárólagos vezérképviselete. — A legolcsóbb és legtakarékosabb kis kocsi. — Közp. iroda: V., Árpád utca II. Telefon 102—77. Mintaraktár: V­l­., Tavaszmező u. S. Tel. Józs. 72—77. ES JAVÍTÁSOK Hűtő és Fém­árugyár Részvénytársaság (HEFA­) | Vili, Szigony u. 12. Tel. J. 26-92 | M­udi WásonA Renault autók J sm*eimann, V, Gizella-Sér 3. Tat. :’*/£! Mágnesgyűjtó, dynamó öntudító, accumulator eladása és javítása DÉNES és FRIEDMANN speciális iszemében VI., Decse­sfffy ucca 29. Telefo: N miN PNEU u mm hm LÁZÁR UCC­A 14- SZ. (AZ OPERA MÖGÖTT) TELEFON: 131-28.­­ Hungária automobilgyár É. T. kizárólagos vezérképviselet. AD5.E81 9/24-es, 12­40-es, 18­60-as, I­V!!I.,Tavaszmező u. 6. Tel.Józs.72-77 &gtef@isser©8ésf cikkek kereskedése Új és használt autó­­guumik minden méretben HOLLÄNDER MANÓ VII. ker., Alsó Erdősor 5. Telefonhivó: József 103—88 Qanfly Ruismon­ti R.T. kizárólagos vezérképviseletek. ACfl 6/20 HP, SPA 20 és 40 HP (halkonprets Vill., Rökk Szilárd u. 30. Tel.Józs 106-80. azon részt, hanem körülbelül 1200 volt­ azoknak az autóknak száma, a­melyen a fó nézők a versenyre kivonultak. Az a nevezetes nyítás, hogy az amatőr és­­hivatásos soffőröket külön választják, az autósport igaz barátai körében nagy érdek­lődésre számíthat, mert az amatőröknek most lesz első ízben alkalmuk tudásukat teljes mértékben érvényre juttatni. * Ajánlható garageok és javitóműhelyek: Laurin és Klement R.-T. IV„ Váci­ utca 81. Telefon: József 101—61. a viatbka. ffls s®iaaili€si és mm asugg®9 parlament,. Követendő példa. — A magyar nemzet­gyűlés indemnitási vitájában egy szót sem hallottunk hazai repülésügyünk érdekében. Abból az alkalomból, hogy az angol par­lamentben a költségvetés keretében szóvá tették a légügyi minisztérium büdzséjét, a tárgyalásokról a Times a következőket je­lentette: Az előző kormány három év alatt kiuta­landó összesen 600.000 fontnyi támogatást engedélyezett a kontinenssel közlekedő légiforgalmi vállalatok támogatására. Nem­zeti szempontból bírálva ezt a tényt, mint a tapasztalatok igazolták, ez a szubvenció sem a polgári légiforgalmat nem fejlesz­tette, sem nem volt elegendő — mind arra számítottak —, hogy abból tartalékpilótá­i­kat képezzenek ki, vagy tartalékrepülőgép­­anyagot teremtsenek. Az egész összeg mindössze 18 pilótának adott kenyeret és 20 repülőgépet tartott állandó üzemben. Ennek következtében a parlamenti aviati­kai bizottsága arra a következtetésre ju­tott, hogy a polgári aviatikát — ha egy­általában komolyan akarják, hogy életben maradjon­­—­ fokozottabb mértékben kell támogatni, de ha a kormánynak nincsen szándékában haszontalanul pénzt kar­.

Next