Budapesti Hírlap, 1926. február (46. évfolyam, 26–48. szám)

1926-02-20 / 41. szám

10 * (Hazamentem.) Szilágyi Dezsőnek, a rendkívül tehetséges, hirtelen elhunyt fiatal költőnek verseit gyűjtötték össze és adták ki barátai Hazamentem címmel. A kötet élén álló, azóta nagy népszerűségre szert tett Földi, hazamegyünk! — című vers áll, amely nemcsak az elhunyt költő talentumának ékes bizonysága, hanem izzó, hazafias lelkének legfényesebb felvil­lanása. A több mint száz költemény, ame­lyet a kötet magában foglal, értékes lelki felfrissülést jelent az irodalom barátainak ,s megvásárlása egyben jótéteményt jelent a költő fiatal özvegyének és árvájának. A szép kiállítású könyv ára 30.000 korona. Megrendelhető a Protestáns Szemle kiadó­­hivatalában. * (Csitáry Béláné) Írónő: Ahol a milliók teremnek (Délamerika II.) címen hétfőn délután fél 4 órakor előadást tart az Urá­niában. * (Trócsányi Zoltán dr.) Író: Turgenyev­­­ről és Goncsarovről tart előadást kedden délután fél 4 órakor az Urániában. * (A világtörténelem nagy hódítói.) Lau­­­­rentzy Vilmos dr. egyetemi magántanár előadásciklusa az Urániában. Laurentzy Vilmos dr. eg­etemi magántanár A világ­történelem nagy hódítói címen egy érdek­­feszítő történelmi előadássorozatot kezd az Urániában. Az első előadás Nabukudonus­­sur címen szerdán délután fél 4 órakor lesz. , Színház. „Nézze meg az ember!“ ’r­ .A Fővárosi Operettszínház márciusi revüje. — Vidám, színes, mulatságos, modern, új műfajnak bemutatója lesz hétfőn, március 1-én a Fővárosi Operettszínházban. Össze­függő cselekményű, kacagtató, vidám da­rabot játszanak, amelynek keretébe a leg­kedveltebb és legünnepeltebb színésznők és színészek mellett beillesztik az artistavilág néhány legkiválóbb produkcióját. Az éne­kes, táncos revükomédia érdekes, bohóza­­tos főcselekményét Harsányi Zsolt írta, akihez a legkitűnőbb színpadi írók csatla­­­­koztak a tréfás, ötletes jelenetek egész raj­g­jával. Heltai Jenő, Szép Ernő, Karinthy Frigyes, Nádas Sándor, Zágon István, Stella Adorján gazdagítják egy-egy kép­pel, jelenettel vagy dallal a cselekményt. Béke­ff­y László nemcsak mint szerző, de mint conferencier és színész is csatlakozik hozzájuk. Az újdonság zeneszámait Kosso­­vich Pál, Lajtay Lajos, Lányi Viktor, Márkus Alfréd, Marthon Géza, Pallós Ti­vadar és Vincze Zsigmond szerezték Bé­­reffy László, Bródy István, Faragó Jenő, Harmath Imre és Szép Ernő verseire. A tömérdek szenzáció közt bizonyára első helyen említendő, hogy nyolchónapos távollét után ismét a közönség elé lép a magyar operettközönség dédelgetett ked­vence, Biller Irén, aki a márciusi revü keretében tér vissza arra a színpadra, ame­lyen oly sok és fényes sikert aratott. Az ő első fel­lépése külön nagy eseménye a Nézze meg az ember premierjének. Part­nere ez alkalommal a revü másik kitűnő vendégművésze, Zsátkai Márton lesz, aki rendkívül kacagtató, vidám szerepben lép fel. Szokolay Olly, Iradó Teri, Mészáros Pálett és Balla Mariska játsszák a többi női főszerepet. A színház rendes gárdájá­ból Sarkadi Aladár, Ujváry Lajos, Tolnay Andor, Mály Gerő és Latabár játszanak vidám és hálás főszerepeket. Érdekes ka­rakterfigurát ábrázol a darabban Ferenczy Károly és különleges szerepben Dénes Osz­kár bizonyíthatja, mily kiváló revü­színész. Hatvan főnyi női kórus vesz részt a látvá­nyos újdonságban, amely három felvo­násra és tizenöt képre oszlik. A revü során ízléses keretben vonulnak fel a legkiválóbb artista-produkciók, így Linga Shing, az indiai varázsló, akinek mutatványairól rövidesen egész Budapest beszélni fog. Franco Piper, a bandzsa ezer­mestere, aki egyszerre tizenkét bandzsón játszik és akit ennek a behízelgő hangszer Paderevszkijének hívnak. A három Tavos plasztikus repüléseihez hasonlót még nem láttak színpadon. Santa Rém tüneményes táncai, a két Sedats erőmutatványai és Eton, az Ember a holt­ponton külön-külön szenzációi a varieté-résznek. A Nézze meg az ember! szinte alkalma­zása és rendezése Szabolcs Ernőnek jelent nagy feladatot. Márkus Alfréd és Kossovich Pál karmesterek vezénylik a zenekart. Az újdonsághoz ragyogó új díszletek és jelme­zek készülnek Málnai Béla és Faragó Géza tervei szerint. A jegyek árusítását hétfőn kezdi a színház pénztára és a jegyirodák. 200 cigányzenész monstre hangversenye 1000 év szombaton és vasárnap a Városi Színházban Csókos asszony. Zerkovitz—Szilágyi új nagy operettje. Február 27. Csókos asszony Városi Színház Február 28. Csókos asszony Városi Színház Március 1. Csókos asszony Városi Színház Március 2. Csókos asszony Városi Színház Március 3. Csókos asszony Városi Színház Március 4. Csókos asszony Városi Színház Március 5. Csókos asszony Városi Színház Március 6. Csókos asszony Városi Színház Március 7. Csókos asszony Városi Színház Március 8. Csókos asszony Városi Színház Főszereplők: Ilonthy Hanna Hegedűs Gyula Somogyi Nusí Sziklay József Kabos Gyula Kompóthy Gyula Zsorti Sándor Hamvas Józsa A fenti első tíz előadás jegyei válthatók a Városi Színház pénztáránál és a jegyiro­dákban. Majomszínház. Herczeg Ferenc új bohózata, amelyet szerdán adnak először a Vígszínházban, a következő szereposztásban kerül bemuta­tóra. A bárónő Cézár Tomy Gló Lulu. Cézár felesége Füzes Anna Vauvo,­­a vezér Gárdonyi Lajos Sir Tóbiás Makláru Zoltán Rákitákijulábé, a leánya Bajor Gizi Az ezredes Góth Sándor Franklin kapitány Mimi hadnagy Jákó titkár Móni Zuru A főkonzul Az ügyvéd Máhári benszülött Ariél Jakab A reporter Murika, komorra­ Dagobert, komornyik Rajnai Gábor Berczu Géza Máig Gerő Roross Géza Pártos Gusztáv Lukács Pál Szerémy Zoltán Bárdi Ödön Kabók Győző Nádasi József Sitkey Irén Dózsa István: Az I. és III. felvonás színhelye az ős­erdő, a 11. felvonásé egy nyaraló hallja. Góthné Kertész Ella Béla Miklós Rátkai­ Márton Lázár Mária Budapesti Hírlap 1926 február 20. tél. A bécsi Deutsches Volkstheater vendégszereplése a Fővárosi Operettszínházban. A Fővárosi Operettszínház a jövő héten négy estére vendégül látja a bécsi Deutsches Volkstheater nagyszerű együtte­sét. Szinre kerül kedden Sacha Guu­ry egyik legnagyobb sikere, Der Löwe und das Katschen (Le Lion et la Poule). Szerdán Schnitzler­est: Das Bachhusfest és Liebelei. Csütörtökön Arnold és Bach legújabb bo­hózata: Die vertagte Nacht. Pénteken Her­­mann Bohr szenzációs Napóleon drámája: Josephine. A Deutsches Volkstheater tár­sulatából az előadásokban részt vesznek: Leopoldine Konstantin, Annerstam­e Stein­­sieck, Hedvig Keller, Paula Wessely, Ar­nold Korff, Jacob Feldhammer, Hans Hemma, Hans Lackner, Kutschera, Lessen, Leibner, Theo Shall. A jegyeket — rendes helyárak mellett — már valamennyi elő­adásra árusítják. * (Két brilliáns szerepét,­ a Parasztbe­csület Turridu-ját és a Bajazzok Canto-ját énekli hétfőn este Jadlowker a Városi Színházban. Helyárak 12-től 98 ezerig. * (Teiko Kiwa) felejthetetlen budapesti sikerei után a jövő hét végén már a Wie­ner Volksoper-ben folytatja tovább hódí­tását. Nemcsak a főváros, hanem az or­szág minden részéből érkező óhajoknak eleget teendő, a Városi Színház igazgató­ságának sikerült őt még egy utolsó búcsú­­estére megnyernie, ragyogó szerepében, a Pillangókisasszonyban búcsúzik szerdán, 24-én. Budapest rajongói ez alkalommal zajos ünneplésben fogják részesíteni. * (Ma, szombaton és holnap, vasárnap) este a diadalmas 1000 év és a 200 cigány­zenész országos hikű­ monstre hangversenye lesz a Városi Színházban. Ezek már jó­formán búcsúestéi a nagyszerű magyar produkciónak, melynek minden eddigi előadása táblás házat vonzott. * (A nagyszerű Babszem Jankó) Babos Évi felléptével kerül szinre ma délután a Városi Színházban. A helyárak nagyon olcsók, 3-tól 30 ezerig. * (A Rigoletto) vasárnap délutáni elő­adásán a pompás hangú Makkay Ma­la és Antonio Armentano énekelnek a Városi Színházban. A helyárak mérsékeltek. * (A Fővárosi Operettszínházban) vasár­nap lesz a Terezina első mérsékelt hely­­ára délutáni előadása. Este a Gésákat is­métlik. * (A bécsi Burgtheater tagjai) szomba­ton a Candida előadásával búcsúznak a Fővárosi Operettszínház közönségétől. * (Vígjáték délutánok Forgács Rózsi Ka­maraszínházában.) Február 21.– vasárnap­tól kezdve Forgács Rózsi Kamaraszínházá­ban irodalmi egyfelvonásos vígjátékok ke­rülnek színre. Első vasárnap Turgenyev A kisvárosi nő, Csehov Háztűznéző és Du­­mas A kényes ügy című darabok, 28-án pedig Seribe J. M. Synge és Vándor Kál­­mán vígjátékai kerülnek szinre. * (Vasárnap délután az Andrássy­ úti Színházban) a nagysikerű teljes esti mű­sor kerül szinre, 15—45.000 koronás hely­árakkal. Filmszínház. A Madame Sans Géné (A szókimondó asszonyság) filmen. Glória Swanson parádés szerepe A Paramount-filmgyár világattrakciója. A Royal­ Apolló, Omnia és Corso legna­gyobb sikerű műsora az idei szezonban. A moziközönség követelőző. Ezt a meg­állapítás­t azo­nban nem szabad megrovás­ként érteni. A filmszínházak publikumá­nak követelőzése abból áll, hogy mindig jobbat és többet kíván, aminek pedig az az alapja, hogy a premier-mozik eszten­­­dőkön át hétről-hétre versenyeznek azon, melyikük tud jobbat és többet nyújtani. A mozi-közönség ízlése, igénye ebben a ver­sengésben természetesen hétről-hétre fejlő­dött, fokozódott és ma már valóban nagy gondot és áldozatkészséget jelent az első hetess mozik részére az, hogy meg tudja­nak felelni közönségük kívánalmainak. A premier-mozik nemes küzdelmében e héten kétségkívül a Royal-Apolló, Omnia és Corso ragadja magához a győztes pál­máját. Ebben a három előkelő színházban került ugyanis bemutatásra tegnap az idei évad legibriliánsabb filmalkotása, a Ma­dame Sans Géné, amelyet A szókimondó asszonyság címen már jól ismer színpad­ról a magyar közönség. Sietünk megállapítani, hogy a Royal­ Apollo, Omnia és Corso csütörtöki bemu­­tatóelőadása a kőszínházak békebeli meleg és zajos premiersikere jegyében zajlott le. Mindhárom mozi közönsége osztatlan és hangos tetszésének adott kifejezést a színre került filmproduktum láttára. Ez a viharos siker felülmúlta a legvérmesebb várako­zást is, híre máris szerte jutott a városban és ma Budapesten mindenütt , a Madame Sans Gencéről folyik a szóbeszéd mozi- és színházlátogató-közönség körében egyaránt. Az amerikai Euromount-filmgyárnak ez a világraszóló attrakciója valóban meg is érdemli, hogy beszéljenek róla az embe­rek. A Madame Sans Géné filmreproduk­­ciója, amely Victorien Sardou klasszikus színpadi műve után készült, a modern filmrendezés örökbecsű­ alkotása. Az ere­deti darab impozáns felfogásban és mére­tekben pereg le előttünk a filmen s a szin­­mű­ filmváltozata ezenkívül elénk tárja azokat a lázas történelmi időket, amelyek­ben a dráma lejátszódik s amelyek a vi­lág történelemkönyvének legvéresebb és legmaradandóbb fejezeteit alkotják. A film­nek talán legértékesebb kvalitása a stílu­­sosság, amely minden jelenetét jellemzi. Hiszen hogy ez tökéletes legyen, a filmnek sok része a történet megkívánta eredeti színhelyeken: Fontainebleauban, Compièg­­neben stb. készült és francia rendező, Léonce Pe­rret avatott, biztos művészegyé­­nisége őrködött a film felvételeinek minden méterére. A Madame Sans Géné külön nagy értéke, hogy forradalmi jelenetei, a napóleoni had­járatok, a császári udvar fénye, a fontai­­nebleaui pompás ünnepségek, egy pazar tűzijáték-demonstráció az illúzió teljessé­gével hatnak és egy külön filmre való ér­dekes látványosságot nyújtanak. Szólnunk kell végül a Madame Sans Géné címszerepét játszó Glória Swanson alakí­tásáról. A legkedveltebb amerikai filmsz ar­­ról ismeretes, hogy sokoldalú tehetsége ré­vén minden egyes filmen új alakot tud ma­gára ölteni. Glória Swanson épp oly töké­letes gamin, mint amilyen hamisítatlan nagyvilági dáma. Ebben az új szerepében azonban a legnehezebben életrekelthető figura előtt állott. A szókimondó asszony­ság címszerepe a legnagyobb színpadi tra­­gikáit is nehéz művészi feladatok elé állítja. Glória Swanson előtt azonban nincs aka­dály. Ezúttal is játszva oldotta meg felada­tát és a legteljesebb siker emlékét teheti el sikerei légiójában. Ahogyan képzeletünk­ben élt: A szókimondó asszonyság kedves, pajzán, bátor alakja, úgy varázsolja őt elénk Glória Swanson, a filmnagyságok koron­ázatla­n k­irálynője. A Royal­ Apollo, Omnia és Corso stílu­sos és frappáns zenéjéről kell még megem­lékeznünk és akkor a Madame Sans Géné premierjéről írt tudósításunk teljes. A Madame Sans Géné-t Magyarország­­területén a Magyar-Osztrák Filmipari Vál­lalat hozza forgalomba. Kabaré. * (A Terézkö­ruti Színpad a Royal Or­feumban.) A Terézkörúti Színpad ma este kezdte meg a Royal Orfeumban vendég­játékát és a zsúfolt ház közönsége beszé­des bizonysága volt a kis, alig háromszáz ember befogadására alkalmas színház nép­szerűségének. A ma este bemutatott mű­sor középpontjában a régi műsorból átvett Szabályos Operette állott. Körötte csopor­­tosodtak a többi, egytől egyig kitűnő szá­mok. Liptai Imre Soha többé című víg­játékéban két vendégszereplő: Tóth Böske, a Vígszínház tagja és Petheő Attila, a Nem­zeti Színház művésze arattak nagy sikert. Harsogó kacagás kísérte Liptainak Tour­­nedeau című vígjátékét is, amelyben Sa­lamon Béla és Szenes Ernő nevetették meg állandóan a közönséget. Karinthy rendkí­vül elmés ,modern drámája11, A méltósá­­gos asszony lelke, valamint A száraz Ame­rika, Lányok bokrétában és Frankittől egészítették ki a kitűnő műsort, amelynek szereplői közül különösen Rónai Gézát, Kővárit, Rajna Alicet, Pethes Sándort, Sá­­rossy Mihályt, Gárdonyi Lajost, Solymossy Sándort és a rendezőt, Herczeg Jenőt kell kiemelnünk. A színházak e heti műsora* Magy. Kir. Operaház: Vasárnap: Szöktetés a szerályból.­­(Bérlet C sorozat 18. sz.) Hétfő: Nincs előadás. Kedd: Farsangi lakodalom. (Bérlet­ D soro­zat 18. sz.) Nemzeti Színhá­: Vasárnap délután: A híd­ este: Ahol imád­­­koznak. Városi Színház: Vasárnap délután: Rigoletto, Armentano Antonio felléptével; este: Cigányhangver­­seny — 1000 év. Hétfő: Parasztbecsület —■ Bajazzok (Jadr Jowker felléptével). Kamara Színház: Va­szírnap délután: Nem lehessen tudni; este: Válás után. Vígszínház: Vasárnap délután: Hat szerep keres egy szerzőt; este: Nagytakarítás. Király­ Színház: Vasárnap délután: Alexandra; este: A ki­rályné rózsája. Magyar Színház: Vasárnap délután: Miénk az éjszaka; este: Dr. Szabó Juci. Renaissance Színház: Vasárnap délután: Marika; este: Csitri Fővárosi Operett Színház: Vasárnap délután: Terezina; este: A gésák. Belvárosi Színház: Vasárnap­ délután: Pántlika; este: A kisértés. Andrássy­ úti Színház: A néma asszony (Medgyaszay Vilma). Kenyeres. (Dosvay­ Rózsi, Lukács Pál, Boross Géza). „Huncut a biróné11. „Egészen az apja“. „Családban ma­­rad“- „Csípje meg a feleségem11. Medgya­szav. Ilosvay, Kökény. Vaszary. Békeffi, Boross. Radó magánszámai. (A0). Vasár- és ünnepnap (A4 és A0). SZÍNHÁZ és mozi A mai előadások: Budapest, szombat, 1926 február 20. Színházak: Operaház: Taifun (7). (Bérlet B sorozat 18. sz.) Nemzeti Színház: A cigány (Rózsahegyi Kálmán jubileuma, 6). Kamara Színház: Kék róka, (V-8). Városi Színház: D. u.: Babszem Jankó (3), este: Cigányhangverseny — 1000 év. Vígszínház: Nagytakarítás (A8). Fővárosi Operett Színház: Candida (a bécsi Burg-színház vendégjátéka, A8). Magyar Színház: Dr. Szabó Juci (K8). Király Színház: D. u.: A vén gazember (vizsgaelőadás, 3); este: A királyné rózsája (A 8). Renaissance Színház: Csitri (A8). Belvárosi Színház: A kisértés (A8). Városi Színház TEIKO KIWA a világhírű japán énekesnő búcsúestélye szerdán, 24-én a lani Mnni

Next