Budapesti Hírlap, 1928. március (48. évfolyam, 50-75. szám)
1928-03-13 / 60. szám
1028 március 13. (60. sz.) Budapesti Hírlap színház, zene Ha előre tudnám, lesz-e sikerem, soha nem írnék — mondja Zilahy Lajos. „Közvetve és közvetlenül a fogság egész lelki tragédiáját átéltem.“ Beszélgetés a „Szibéria“ szerzőjével. Az Alma utcai öreg villa terraszán hirtelen átsuhan valami fekete. — Nem kisértet, — mondja Zilahy Lajos— régi ismerősöm: egy öreg nyúl. Minden este itt kuksol. — Nem fél? — kérdem. — Ha nyúl szalad keresztbe, szerencsétlenséget jelent. — Nem félek, — válaszolja mosolyogva Zilahy — mert a nyúl csak akkor rossz Ómen, ha országúton és kocsi előtt szalad át. A lakása: csupa könyv és néhány jó festmény. Dolgozószobája a Jánoshegyre néz, közvetetten a kertben, a virgonc tavaszi székben, néhány égnek meredő sötét fa, nyír és fenyő bólogat a nyugvó nap után. Amohább öreg budai almafáik várják a virágbontó, fehérruhás tavaszt. Lenn a kertből gyerekkurjantás hangzik: az öreg fákról felriad számlálhatatlan feketerigók serege. Egymillió magyar — a mesék országában. Pénteken este mutatja be a Nemzeti Színház Zilahy új drámáját, a Szibériát. Emiatt jöttem. Zilahy a képeit, meg a könyveit mutogatja, egymásután szívja a cigarettákat, elgondolkozva mondja: — A téma? Úgy keletkezett, hogy családom egyik tagja nyolc esztendeig volt orosz hadifogoly és e nyolc esztendő alatt közvetve és közvetetlenül a hadifogság egész lelki tragédiáját átéltem. Ebből az átélésből keletkezett a Két fogoly című nagy regényem, amelynek természetesen semmi köze a valósághoz. Négy esztendeig írtam ezt a regényt, közben elolvastam a külföldi irodalmat is, egyrészt az Oroszországra, másrészt a hadifogságra vonatkozót. Az az érzésem, hogy az orosz hadifogság egy még teljesen kiaknázatlan kincsesbányája az irodalomnak. — Meggyőződésem, hogy a világháború a romantika felé fogja terelni a huszadik század regényirodalmát. Ez érthető is, mert mindaz, ami történt, csupa romantika. Emberek, akik kisvárosi hivatalnokok voltak, egyszerre a földgolyó másik pontján találták magukat, mesebeli éghajlat alatt, mesebeli emberek között, ás ugyanekkor rendkívüli érzések és problémák elé állította őket a sors. A világháború folyama alatt körülbelül egymillió magyar férfi került orosz hadifogságba. Kína és Mandzsúria határaiig is elvetődtek, ókori rabszolgák sorsára jutottak a murman-vasutak építkezésénél, sőt ott találjuk őket fenn, a Léna torkolatánál, ahol eddig a földkerekség legnagyobb hidegét, —102 Celsius fokot, mérték. Ez az egymillió orosz fogoly, akinek körülbelül egyharmada, néhány százezer magyar a legtragikusabb körülmények között pusztult el: egyrészt a polgárháborúban és a vesztőhelyeken, másrészt a hideg, az éhhalál, a Skorbut, a tífusz és a pestis ölte meg őket, — ez az egymillió magyar, nemcsak a magyar nemzetnek képviseli egy igen tekintélyes részét, de tragédiájával, kalandjaival, sorsuknaksoha nem képzelt romantikájával az ezeréves magyar történelemnek is legérdekesebb és legmegrázóbb fejezetét. Ebből a témakörből merítettem Szibéria című darabom tárgyát. A darab semmiféle vonatkozásban nincs „Két fogoly“ című regényemmel. Nehéz volt a darab technikája ... — Mennyi idő alatt írta meg Szibériát? — »Még a nyáron kezdtem írni a darabot, amikor a francia tengerparton voltam. Azóta idehaza, Budán, teljesen visszavonulva, csak ennek a munkámnak éltem. Leghoszszabb ideig a Szibériát írtam, nyolc hónapig dolgoztam rajta. Általában jóval rövidebb idő alatt szoktam megírni egy-egy művemet, miután a témát hosszú ideig hordom magamban, így például a Süt a nap három évig ért, forrt bennem, ezzel szemben tizenegy nap alatt írtam meg. A Szibériának főként a technikája volt nehéz, azért is tartott megírása ilyen soká. — Hogyan érti ezt, nehéz a technikája? Van valami színpadtechnikai bravúr a darabban ? — Nem erre gondoltam, hanem nehéz volt a miliő, a hely és az idő, azonkívül az orosz és a magyar figurák összeegyeztetése. — Az előadásról valamit talán, — szóltam. — A Nemzeti Színház négy hét óta készülaz előadásra. A darabot Odry Árpád rendezi. Az előadás külön érdekessége lesz a nagyszerű trió: Bajor, Csontos és Odry. — Megenged kéremegy kellemetlen kérdést ? — Tessék. — Lesz-e sikere a Szibériának. — Ha ezt tudnám, — válaszolja mosolyogva, — soha nem írnék darabot. Az egész mesterség elveszítené érdekességét és belső izgalmát. (n. k.) * (A Kamaraszínház Ibsen-ciklusa.) Ibsen születésének századik évfordulója albumából, az oslói Ibseni-ünnepségeken kívül a Nemzeti Színház Kamaraszínháza emlékezik meg, a legnagyobb méretű Ibsen-ciklusról, a centenáriumról. Hét előadásból áll a ciklus, amelynek során március 23-tól április 7-éig Nóra, a Kísértetek, Rosmersholm, Solness építőmester, Hedda Gabler, John Gabriel Borkman és a Vadkacsa kerül színre. Erre a sorozatra kedvezményes áron ad bérletet a színház. A bérletek március 14-éig bezáróan válthatók a Nemzeti Színház gazdasági hivatalában. * (Zenekari hangverseny.) Komor Vilmos kamarazenekara mai estéjén is hozott újdonságokat. Milhaud Darius a modern francia iskola egyik reprezentáns tagja. A ma bemutatott Szerenád nem tartozik legjobb munkái közé. Tematikája sokszor banálisnak hat, harmonizációja erőltetett. Sokkal értékesebb Ravel Maurice Pavane, egy infánsnő halálára oívaű kompozíciója, melynek ünnepiesen szomorú hangulata, finom dalamossága és egészséges, színes hangzása nagyon tetszett a közönségnek. A műsoron hirdetett Jokl Nachtmusik helyett, technikai okokból, Bizet megkopóan bájos és szellemes kis suite-jét játszották el. Az est szólistája Bonucci Artur volt, aki Locatelli D-dur gordonkaversenyének két tételét és Boccherini B-dur koncertjét adta elő nagy sikerrel. Az estet Schubert III. szimfóniájával végezték. (Op.) * (Operai est.) A Zeneművészeti Főiskola igazgatósága ma rendezte az évadban első operai estjét. Előadták a Zsidónő, a Trubadúr, a Bajazzok, a Lohengrin és az Aida egy-egy részletét. A szereplők közül kiemeljük Orosz Júliát, aki ezúttal is megérdemelt sikert aratott szépen csengő hangjával és muzikális, bájos előadásával. Bokor Margit szopránja is értékes hanganyag, amely különösen a magas fekvésben száll könnyen. A férfiak közül Svéd Sándor tömör, erőteljes baritonja érdemel említést. Sok tapsot kapott Ludwig György, Mang Győző, Próbáld Beatrix, Siédey Klári, Csorbíts László és Pálffy Mária is. * (Jótékonycélú főpróba a Szibériából.) A Szibéria, magyar hadifoglyok története három felvonásban, Zilahy Lajos új darabja, pénteken este kerül színre a Nemzeti Színházban. A csütörtöki nemzeti ünnep miatt ugyancsak pénteken délelőtt fél 11 órakor lesz a színmű főpróbája, mégpedig jótékony célra. Az igényjogosultak kedden és szerdán válthatják ki jegyeiket. * (Dalest.) Hahnné Gállig Hona március 20-án este fél kilenckor a Zeneakadémia nagytermében dalestet rendez. * (A müncheni Kamara-Opera vendégjátéka Budapesten.) Mint értesülünk, a müncheni Theater der Musikalischen Komödie társulata április havában Budapestre jön. Németországnak ez egyik legkitűnőbb operatársulata kizárólag a klaszszikus zeneirodalom kis operáit adja elő. Műsorán Bacsi, Spohr, Lortzing, Gluck, Mozart, Haydn és Marschner egyfelvonásos operát szeretnélnek. A budapesti közönség ezt a műfajt még alig ismeri, pedig ezek a zenei csemegék sehol sem számíthatnak akkora méltánylásra, mint éppen a zeneértő budapesti közönségnél. ■■ mai Ittli csütörtöktől kezdve ♦♦ön hirdeti összes ismerősei között, hogy bűbájosabb film hónapok óta nem szerepelt a mozik műsorán, mint HARRY LIEDTKE és XENIA DESNY kitűnő vígjátéka, az Őfensége házasodik (II. József és a suszterlányka) ■■■n n■ ■m ■ Corvin, Kamara, Capitol, Orion. ■ ■ 5 ThVDÍ tM m színház» a M W Sem «. a §1% HL, Révay utca 18 órakor TM TM Telefon: 2.14—22 * (Zongoraest.) Rácz Lili zongoraestét rendezett Alagon, amelyet nagyszámú közönség sűrű tetszésnyilvánítással hallgatott végig. A művésznőnek nemrég Rómában volt sikere önálló hangversennyel. * (A Krétakör szerzőjét idegennek deklarálta egy német fürdőváros.) Egy délnémet színtársulat, mint Berlinből jelentik, Hersfeld fürdővároskában (kasseli kerület) műsorra tűzte Klabund kínai legendáját, a nálunk is nagy sikert aratott Krétakört. A hatóságok nem emeltek ugyan kifogást a darab ellen, de a szerzőt idegennek deklarálták és milyen címen megakadályozták a dráma előadását. A színigazgató ezt közölte Klabunddal, aki levelet írt a városi hatóságnak, csodálkozását fejezve ki, hogy Hersfeldben az ő polgári neve, Alfred Henschke ismeretlen, egyben közölte azt az adatot is, hogy az Odera melletti Krossenben született, amely épp úgy Poroszországban fekszik, mint a kis Hersfeld. Zenei apróságok. A nyolcvanéves Pachmann, aki csak a napokban ragadta el játékával a budapesti közönséget, az édesapjától tanult zongorázni, aki egyetemi tanár volt Szentpétervárott. Pachmann apja Beethoven barátságával dicsekedhetett. A fiatal Pachmann csak két zenei tekintélyt ismert: Wagnert és Lisztet. Mikor először hallotta Lisztet játszani, úgy el volt ragadtatva, hogy utána egy hétig nem tudott zongorához ülni. Mikor pedig Wagner eljátszotta neki a Tannhauser-nyitányt, sírva fakadt. Budapesti hangversenye alatt sokat és derűsen beszélgetett az „aggastyán“ művész. A Chopin-scherzo előadás után azt kérdezte igazgatójától: „Mit gondolsz, jobban játszottam ezt, mint Liszt?“ Egyik fiatal rendezőjének így hizelgett az öregúr: Olyan szép vagy, mint egy Chopin-noctumo“. A hangverseny napján öt óra hosszat gyakorolt. Ujjai még mindig rugalmasak és sohasem panaszkodik fáradság miatt. * Wiener és Doucet a mai évi párisi ünnepi előadásokon bemutatták a gépzenét. Mi ez a gépzene? Az a fajtája a muzsikának, amely az érzést teljesen kizárja és a legpontosabb metronomikus játékot követeli meg. Wiener és Doucet, amellett, hogy fényes technikájú előadók, zeneszerzők is. Leginkább jazz-kompozíciókat írnak át két zongorára, de néhány klasszikus darabot is átírtak. Parisban a Salle Gaveau-ban hangversenyeznek, Berlinben négyszer is meg kellett ismételni a koncertjüket. * (A pécsi színigazgató hatezerpengős vesztesége.) Pécs város polgármestere, aki egyúttal a színügyi bizottság elnöke is, mint jelentettük, az első előadás után betiltotta a Nászéjszaka című francia énekes vígjátékot. Fodor Oszkár színigazgatóval, aki Budapesten tartózkodott, telefonon közölték a váratlan végzést, amely a legnagyobb zavarba hozta a színházat, mert egyelőre nincs más betanult újdonsága és az utóbbi időben a komolyabb színielőadásoktól távol tartotta magát a közönség. Mint Pécsről jelentik nekünk, legutóbb a Traviata két előadására kétezer pengőt fizetett rá a színház, pedig a magyar kir. Operaház tenoristája, Somló József és a Városi Színház két énekese, Zoltán Irén és Csóka Béla vendégszerepeltek. Egy magyar újdonság második előadásán tizen jelentek meg a nézőtéren, úgy hogy nem lehetett megtartani az előadást. Az Ármány és szerelem felújítására a nézőtérnek csak egyötöd része telt meg. A mozik hangos reklámjai, a kalandorfilmek és egyéb mutatványok elcsábítják a közönséget és a színház üresen marad. A Nászéjszakát azért tűzte ki az igazgató, mert Budapesten ennek az énekes darabnak 18 volt a télen a legnagyobb sikere és mert senki fel nem szólalt ellene. Ebben bízva, négyezer pengőt fektetett a darab díszleteibe és a zeneanyag beszerzésébe. Most műsor nélkül áll a színház és közbejön a félhónapi gázsifizetés napja. Érdekes a följegyzésre, hogy a Nászéjszaka szövegén és az egyes játékmozzanatokon sok enyhítő módosítást végzett a pécsi színigazgató kékceruzája, de egyes társadalmi egyesületek még ebben a formában sem voltak hajlandók eltűrni az előadást. Erre következett a polgármesteri betiltás. * (Magyar hangverseny Révaiban.) Az Egyesült Beváli Iskolai Dalegylet újabb magyar koncertet rendezett. Néhány észt és finn műsorszámon kívül magyar dalokat adtak elő, így Pats Magda operaénekesnő Bartók és Kodály több szerzeményét tiszta magyar hangsúlyozással. Franz Erika zongoraművésznő a Bartófeszonátát és Liszt egyik rapszódiáját játszotta. A hallgatóság soraiban volt Jungerth Mihály dr. magyar követ, az észt előkelő társaság és a főiskolai ifjúság. Színház, Alpár Gitta a Városi Színházban ma, kedden a Szevillai borbélyban búcsúzik. H1. felvonás betétszáma: a Lakma csengettyű-áriája. Alpár Gitta ma, kedden este a Szevillai borbély Rizonájában búcsúzik a budapesti közönségtől. A harmadik felvonás éneklecke-jelenetében égyük legkiválóbb szerepéből, a Lakméból a csengett j’váriát énekli. (A bérlet.) * (Elnémult harangok) — rendkívül mérsékelt helyárú előadása március 1-én délután a Városi Színházban. * (Fedák Sári) — Csókon szerzett vőlegény — szerdán és pénteken este' — Városi Színház. * (Fedák Sári) — Bob herceg — csütörtök, szombat, vasárnap — Városi Színház. . Hangverseny, * (Huberman Bronislaw) a közóhajnak engedve, április 16-án IV. hangversenyt ad a Filharmóniai Társaság zenekarával, Fitelberg Gregornak, a varsói filharmonikusok főzeneigazgatójának vezényleté* vel. A mester ezen estén Mozart G-dúr koncertjét és közkívánatra a Beethovenkoncertet játssza, bemutatja ezenkívül Szymanowskinak, a legnagyobb élő lengyel zeneszerzőnek itt még nem játszott hegedűversenyét is. A nagynevű kompocnista is jelen lesz ezen hangversenyen, mely az idei szezon legfényesebb concert paréja lesz. (Harmónia.) * (A Filharmóniai Társaság) X. bérleti hangversenye március 19-én (főpróba 18-án) lesz a Zeneakadémiában. Vezényel Dohnányi Ernő dr. Műsor: Bach: Brandenburgi koncert, G-dúr; Csajkovszky: IV. szimfónia; Bartók: új zongoraverseny. Jegy Rózsavölgyinél * (Casals Pablo) csellóestje ma. Néhány visszamarolt jegy még kapható. (V., fél 8. )• (Maas Marcel) belga zongoraművész, ki egy csapásra meghódította a sajtót és a zenei közönséget, Gertler Endrével, a kitűnő hegedűművésszel, holnap (szerdán, 7., fél 9) szonátaestét ad. Jegy Bárdnál. (Koncert.) * (Keleti Lili) zongoraestje március 15-én, csütörtökön este 8 órakor lesz a Vigadóban. (Rózsavölgyi.) * (Bartók Béla) március 16-i II. zongoraestje iránt óriási az érdeklődés. (Stúdió.) * 11 Húzd rá Jonny (Jonny spielt auf) a világsikert aratott jazz-opera bemutatója Az előadás érdekességei: 1. Péchy Erzsi első operaszerepe. 2. Ernst Krenek újszerű zenéje. 3. Prof. Erhardt dr., a drezdai Operaház főrendezőjének mozgalmas rendezése. 1. Eredeti rádióhangverseny felvétel és leadás. Bemutató előadás: március 20. Kedd. Városi Színház. Jegy a pénztárnál és a jegyirodákban. 5. Expresszvonat megérkezése egy nagyváros pályaudvarán. 6. Robogó autó egy nagyváros utcáján. 7. 70 pompás Berkovits-ruha. 8. 48 görz táncfelvonulása. 9. 12 látványos díszlet. 10. A fény-Brodway: a legérdekesebb vU effektusok. tágitási