Budapesti Hírlap, 1928. március (48. évfolyam, 50-75. szám)
1928-03-30 / 74. szám
i 1928 március 39. (74. s*.V Budupísti Riruw AUTO ÉS MOTOR K JlH/v I Teherszállító motorkerékpár Vezérképviseleti APART AUTO RT- VI. Andrássy-ut 37 Motorkerékpáron Afrikában. Az osztrák automobilklubban a múlt héten igen érdekes előadást tartott az innsbrucki Mair Kurt, aki egy afrikai motorkerékpár expedíciójáról számolt be, amely rendkívül nagy teljesítménye és minimális üzemköltsége által tűnt ki. Az expedíció három tagból állott, akik egy kéthengeres, 986 köbcentiméteres, gyarmati típusú B. S. A. motorkerékpárt használtak. Mair töltötte be a vezető szerepét, felesége a mellékkosárban foglalt helyet, sógora pedig a nyereg mögötti ülésen. Az első huszonnégy óra alatt Innsbruckból Rómáig jutottak el (900 km.!). Innen Nápolyba, majd hajóval Tunisbamentek. Itt azután a Szahara északi részén át Algírba, majd ismét hajón Spanyolországba mentek. A Pyreneusok, Franciaország és Svájc érintésével kerültek ismét haza. Összesen 6100 kilométert tettek s átlagos napi teljesítményük 360 km. volt. Százkilométerenként öt és fél liter benzint használtak el, 380 km.-ként pedig egy liter olajat. Ezek összesen kétszáz pengőbe kerültek. Mivel pedig üzemzavarban egyetlen-egyszer sem volt részük, ez a pompásan sikerült kirándulás nem okozott sok anyagi gondot. 4000 kg. 2845 méter magasságban. Ez a legújabb repülési világrekord, amelyet a német Wagner R. állított fel egy 480 lóerös motorral felszerelt repülőgépen. Mer néfocie prase! Elegáns bérautók helyben és vidékié Autóvilágítás, dinamók, mágnesek javítása Jókarban levő luxus autók és egy 4 tonnás Benz-Gagemu teherautó pótkosival eladó. Kedvező lefizetés ! Gróf Zichy Jenő u. 11. Telefon: Teréz 248—21 Az orvosok autójának feltűnő jelzése. A gyorssegélynyútás lehetőségének fokozása. — Javaslat az orvosok és hatóságok figyelmébe. Minél jobban fejlődnek a városok, annál számosabbak az ipari, forgalmi és egyéb balesetek. A legmodernebb elvek szerinti mentőakció is azonban néha nem bizonyul célravezetőnek s ha a mentőállomás értesítése, és a mentőknek a helyszínére érkezése között csak néhány percnyi idő is telik el, igen gyakran előfordul, hogy ez a rövid időköz is a szerencsétlenül jártak halálát okozza. Pedig ha megondoljuk, hogy állandóan hány száz orvos tartózkodik éjjel-nappal az utcán, amidőn hivatását teljesítve, hol gyalog, hol autón egyik betegtől a másikhoz megy, akkor önkéntelenül is felvetődik az a gondolat, hogy nem lenne-e üdvös segítségüket az első segélyrahajtásnál akárhányszor, még a mentőkénél is hamarább igénybe venni. Igen sokszor voltunk már szemtanúi annak, hogy valamely balesetnél az éppen arra menő lelkiismeretes orvos habozás nélkül nyomban hozzálátott a szerencsétlenül jártnak segélyezéséhez. Viszont azonban hány olyan eset történik, hogy éppen a legnagyobb szükség esetén megy autóján a baleset színhelye mellett az orvos, akiről persze nem tudhatja a közönség, hogy az egészségnek hivatott őre volt a közelében, de természetesen az autóban ülő s talán éppen valami súlyos betege felett töprengő orvos sem tudhatja, hogy a tumultus, amely mellett éppen elrobogott, egy segítségére szoruló ember körül csoportosult. Ez a meggondolás arra indította a párizsi Matin-t, hogy javaslatba hozza, miszerint az orvost vivő autókat egy különös és feltűnő ismertetőjellel lássák el s így ha orvosra hirtelen szükség van, az ilyen autó azonnal megállítható legyen. Párizsban különben már igen sok orvos éppen eddig szerzett tapasztalata révén az első segélynyújtásra kész felszereléssel jár kocsiján s ennek köszönhető számos pusztulásnak indult emberélet megmentése. Sőt mi több, több orvos már egy Aesculap-pálcát szerelt gépére, hogy erről mindenki felismerhesse, úgy, hogy a Matin javaslatát valószínűen az orvosok és hatóságok mindnyájan magukévá teszik. Érdekes, hogy Hollandiában az orvosi jelzést már régen meghonosították. Reméljük, hogy a nyugatnak ezt az üdvös példáját mihamarabb nálunk is követik s ezzel hozzájárulnak az amúgy is nagyszázalékos arányszámú balesetek kedvezőtlen kimenetelének csökkentéséhez. Olaszország rendezi meg az európai nagydíjat. A nemzetközi szövetségben tömörült, elismert automobil-klubok kiküldöttei által tartott értekezleten Olaszország késznek nyilatkozott szeptember 9-én az európai Grand Prix lebonyolíására, amit tudvalévően Anglia visszautasított. Az értekezlet egyben sürgönyileg üdvözölte a britautomobil-klubot Campbell világrekordja alkalmából és részvétét nyilvánította Kinkedd halála felett. , Seagrave újból világrekorddal kísérletezik. E célból egy 1300 lóerős Rolls-Poycemotorral felszerelt, különleges szerkezetű gépet kap, amellyel Dayton-Beach-ben a négyszáz kilométeres sebesség elérésére törekszik. Amerikai versenygépek Európában. Malerosi, a híres olasz vezető az idén az ezer mérföldes versenyben egy Cir./.s/er-géppel indul. Sportkörökben nagy érdeklődéssel várják az eredményt, mert kétségbe vonják, hogy az olasz nagy sebességű gépekkel szemben az amerikai gyártmány helyét megállja. A kölcsönautó. Mi még nem modernizálódtunk eléggé . Nálunk is meghonosításra érdemes vállalkozás. Aki már ismeri az amerikai viszonyokat, az igen jól tudja, hogy úgy mint nálunk kerékpár, a jenkiknél automobil is bérelhető, anélkül, hogy bizalmi soffőrt rendelnének a bérlő ellenőrzésére. Ha jártas vagyok a gép vezetésében, akkor bárhol, bármikor kaphatok gépet, amelyet ugyancsak bárhol bocsáthatok ismét a bérbeadó rendelkezésére. Ha tehát ezt a rendszert nálunk is meghonosították volna, akkor egy Budapesten kölcsönkapott kocsit nem kellene visszahoznom, hanem például Szegeden vagy Pécsett is visszaadhatnék. Persze Amerikában, a nagyszabású üzletek világában, ez nem tartozik a lehetetlenségek közé s ott „Hajts magad“ jelszó alapján egy hatalmas és jól megszervezett tröszt az autókölcsönzést nagyszerűen kamatoztatja. Ha gépem elromlott és javítása hosszabb időt vesz igénybe, ha autómat eladtam s nincsen még pénzem újat vásárolni, ha egy jóbarátom gépét tönkrenyúztam, de megtanultam a vezetés élvezetes művészetét, azonban még nem jutott senkinek eszébe engem egy jóvágású autóval megajándékozni, mindezek ellenére pedig tűrhetetlenül vágyódom a kilométer „falásra“, akkor csak bemegyek valamelyik kölcsönző intézetbe. Beülök egy nekem tetsző gépbe, némi próbakocsizás után — ami az amerikai forgalomban nem könnyű dj — vezetői jártasságom bizonyságát adom s azután vagy napibérben, vagy kilométerpénzben megállapodva, mindjárt útra is kelhetek. Természetesen, némi biztosítási díjat kell fizetnem, azonban ezt túrám befejezésével visszakapom. Napi tíz-húsz pengő, vagy kilométerenkénti GOP-70 fillérért (beleértve a biztosítást is) ezt a mulatságot könynyen megszerezhetjük magunknak. Ez a rendszer immár Angliában és Franciaországban is meghonosodott s az utóbbiban napi száz frankért szintén adnak gépet kölcsön, ötven kilométeren felül azonban minden további kilométer másfél frankba kerül. Általában mindenütt újabb típusú és igen jó karban tartott gépek bérelhetők. • Azt hisszük, hogy ezt a bevált rendszert nálunk is meghonosíthatnák, amivel a vállalkozó cég nemcsak szép haszonra tehetne szert, hanem a vékony pénzű autósok körében nagy közkedveltségre tenne szert. Sőt mi több, a motorsportok iránti szeretetet is nagyban fokozná és nemcsak felébresztené, hanem fokozná is az autóvásárlás vágyát, tehát előmozdítaná az év némely szakában nálunk nagyon is pangó autókereskedelmet. Mégis csak más az, ha egy jól sikerült sétakocsizás, vagy egy gyorsan lebonyolított üzlet után nem kell sajnálkozó és fájó szívvel a géptől megválni. Tulajdonommal függetlenül rendelkezem. ElőveiO Villogturagecie az ADLER Kiültés fis megbízhatósao tehetetlen telefiiashatatlan mater: «Stetigeres 10 US KB*. tehin-STANDARD 6 Üzemanyan minimális Urban szenzációs olcsói 12-18 havi reszterizetési feltételek. Vezérképviselet: TICHY TESTVÉREK ISffi,“" Budapest, VI., Liszt Ferenc tér 5. Tel: 999-03. A Dunántúli Automobil és Motor Club első évkönyve. A múlt év virágvasárnapján alakult meg Almáséri László Ede, Essze Sándor dr., ifj. Müller Ede, Petrovics Ernő, Polgár László dr. és Széll Miklós kezdeményezésére a Dunántúli Automobil és Motor Club. A Pető Ernő dr. m. kir. egészségügyi főtanácsos elnöklete alatt életre kelt fiatal és igen agilis egyesülés, olyan elismerésre méltó szép munkát fejtett ki, hogy máris egy kötetet kitevő eredményről számolhat be. Kiadta első csinos és ízléses, s ami fő, tartalmas évkönyvét, amelyben ismerteti a megalakulás történetét. Felsorolja a tagokat, bemutatja az egyesület tisztikarát és alapszabályait s az elmúlt évben elért kitűnő verseny eredményeit. Az évkönyv nagyban előmozdítja majd a Dunántúlon a motorsportok további fejlődését, mert serkentőleg fog hatni, hiszen olvasva az évkönyvet, az emberben ön kénytelenül is felébred a vágy az úttörőkkel együtt haladhatni s velük együtt küzdeni. Az évkönyv tanúsága szerint az egyesület erre az évre is gazdag munkaprogrammot nyújt, amelyből kiemeljük a május 13-án rendezendő Szombathely—Budapest közötti országos, korlátolt megbízhatósági túraversenyt, amely nyitva áll úgy automobilok, mint motorkerékpárok számára. Azután érdekesnek ígérkezik az úrnapi június 7-iki ügyességi verseny, majd a különböző kirándulások a Balaton mellé, Máriacellbe és Sopronba. Ha az egyesület prograromját beválthatja, akkor vidéki automobil klubjaink sorában a vezetők között fog szerepelni. Milyen a jó úttest? Az Andrássy útról már régen eltűnt a faburkolat s nagy gondot okoz az útépítő tényezőknek az aszfalt is, mert úgy mint az előbbi, ez is rendkívül csúszós s bizony éppen ezért már igen sok olyan balesetnek vált okozójává, amelyért sem a járókelő, sem a motorvezető nem volt felelősségre vonható. Az útépítéssel foglalkozó mérnöki körök az újabb időkben a beton úttest mellett kardoskodnak. Szerintük ez tartóssága miatt a leggazdaságosabb, másrészt pedig a tapasztalat szerint a beton nem hullámosodik fel, mindig sima marad s ennek ellenére felülete eléggé érdes ahhoz, hogy például egy hirtelen lefékezett gépet hosszabb siklásban meggátoljon. Ezenfelül pedig még világos színe miatt az éjjeli közlekedést is igen megkönnyíti. A forgalom biztonságának fokozására a Ruhr-vidéken préselt tömbökre tértek át, amely növeli az úttest altalajának szilárdságát. Előnyük még, hogy peremezésük folytán ezek a préselt tömbök egymásba kapcsolódnak, egyben azonban engednek bizonyos mértékben az altalaj mozgásainak s végül ha megsérülnek, úgy könnyen kicserélhetők. Benzinfogyasztás verseny. Az osztrák kisautó-tulajdonosok klubja április 15-én túraversennyel kapcsolatos benzin fogyasztási versenyt rendez. Ez nem az autók erőmérkőzéseinek legidőszerűbbje, mert a sportot is csak akkor élvezhetjük igazán, ha az nem kerül sokba. Kicsiny üzemköltség többet ér, mint a legszenzációsabb sebességi rekordteljesítmény és a Motorsportok terjedését minden más eszköznél hatásosabban mozdítja elő. udja-e ? 1. hogy az amerikaiak statisztikai őrületükben, már az automobilokon megtett kilométerek számát párhuzamba állítják a telefonhívások számával s hogy megállapították, miszerint minden hívásnak tizenkilenc kilométer gépi járóművön megtett út felel meg. 2. hogy a legutóbbi newyorki autókiállításon kettőnek kivételével minden autó hathengeres motorral volt felszerelve ? 3. hogy március 1. óta, Tirolban is jobboldalon van a menetirány? 4. hogy Londonban az Olimpic Hall-ban híres motorkerékpárkiállítást a jövő évben valószínűen nem tartják meg? 5. hogy az angol királyi automobil klub úti szolgálatát immár Franciaországra is kiterjesztette s a főidényben az angol autósoknak igyekszenek segítséget nyújtani és 6. hogy Le Vaek, a híres angol vezető, nem járt szerencsétlenül s ez a hír tavaszi, tehát korai kacsa volt? Százezer kilométeres jubileum. A motorvilágban az ilyesmi ma már nem okozna különösebb feltűnést, ha nem éppen az újvilág új szörnyeiről, az autóbuszokról lenne szó. Innsbruck és Minlau között 1926 augusztus 5-e óta volt forgalomban egy ilyen közlekedési eszköz. Az Austro-Fiat anélkül, hogy komolyabb javításra szorult volna, 520 menet nap alatt tett meg százezer kilométert, ami annyi, mintha a Földet az egyenlítő mentén két és félszer körül futotta volna. 19