Budapesti Hírlap, 1928. március (48. évfolyam, 50-75. szám)

1928-03-30 / 74. szám

i 1928 március 39. (74. s*.V Budupísti Riruw AUTO ÉS MOTOR K JlH/v I Teherszállító motorkerékpár Vezérképviselet­i APART AU­T­O RT- VI. Andrássy-ut 37 Motorkerékpáron Afrikában. Az osztrák automobilklubban a múlt héten igen érdekes előadást tartott az innsbrucki Mair Kurt, aki egy afrikai motorkerékpár­ expedíciójáról szá­molt be, amely rendkívül nagy teljesítménye és minimális üzemköltsége által tűnt ki. Az expedíció három tagból állott, akik egy két­­hengeres, 986 köbcentiméteres, gyarmati tí­pusú B. S. A. motorkerékpárt használtak. Mair töltötte be a vezető szerepét, felesége a mellékkosárban foglalt helyet, sógora pedig a nyereg mögötti ülésen. Az első huszonnégy óra alatt Innsbruckból Rómáig jutottak el (900 km.!). Innen Nápolyba, majd hajóval Tunisba­­mentek. Itt azután a Szahara északi részén át Algírba, majd ismét hajón Spanyol­­országba mentek. A Pyreneusok, Francia­­ország és Svájc érintésével kerültek ismét haza. Összesen 6100 kilométert tettek s átla­gos napi teljesítményük 360 km. volt. Száz­kilométerenként öt és fél liter benzint hasz­náltak el, 380 km.-ként pedig egy liter olajat. Ezek összesen kétszáz pengőbe kerültek. Mi­vel pedig üzemzavarban egyetlen-egyszer sem volt részük, ez a pompásan sikerült kirándu­lás nem okozott sok anyagi gondot. 4000 kg. 2845 méter magasságban. Ez a legújabb repülési világrekord, amelyet a német Wagner R. állított fel egy 480 lóe­­rös motorral felszerelt­ repülőgépen. Mer n­éfocie prase! Elegáns bérautók helyben és vidékié Autóvilágítás, dinamók, mágnesek javí­tása Jókarban levő luxus autók és egy 4 tonnás Benz-Gagemu teherautó pót­­ko­sival eladó. Kedvező lefizetés ! Gróf Zichy Jenő­ u. 11. Telefon: Teréz 248—21 Az orvosok autójának feltűnő jelzése. A gyorssegélynyú­tás lehetőségének fo­kozása. — Javaslat az orvosok és ható­ságok figyelmébe. Minél jobban fejlődnek a városok, annál szá­mosabbak az ipari, forgalmi és egyéb bal­esetek. A legmodernebb elvek szerinti mentő­akció is azonban néha nem bizonyul célrave­­zető­nek s ha a mentőállomás értesítése, és a mentőknek a helyszínére érkezése között csak néhány percnyi idő is telik el, igen gyakran előfordul, hogy ez a rövid időköz is a szeren­csétlenül jártak halálát okozza. Pedig ha megondoljuk, hogy állandóan hány száz orvos tartózkodik éjjel-nappal az utcán, amidőn hivatását teljesítve, hol gyalog, hol autón egyik betegtől a másikhoz megy, akkor önkéntelenül is felvetődik az a gondolat, hogy nem lenne-e üdvös segítségüket az első se­­gélyrahajtásnál akárhányszor, még a men­tőkénél is hamarább igénybe venni. Igen sokszor voltunk már szemtanúi annak, hogy valamely balesetnél az éppen arra menő lelkiismeretes orvos habozás nélkül nyomban hozzálátott a szerencsétlenül jártnak segélyezé­séhez. Viszont azonban hány olyan eset törté­nik, hogy éppen a legnagyobb szükség esetén megy­­ autóján a baleset színhelye mellett az orvos, akiről persze nem tudhatja a közön­ség, hogy az egészségnek hivatott őre volt a közelében, de természetesen az autóban ülő s talán éppen valami súlyos betege felett töp­rengő orvos sem tudhatja, hogy a tumultus, amely mellett éppen elrobogott, egy segítsé­gére szoruló ember körül csoportosult. Ez a meggondolás arra indította a párizsi Matin-t, hogy javaslatba hozza, miszerint az orvost vivő autókat egy különös és feltűnő ismertetőjellel lássák el s így ha orvosra hir­telen szükség van, az ilyen autó azonnal meg­állítható legyen. Párizsban különben már igen sok orvos ép­pen eddig szerzett tapasztalata révén az első segélynyújtásra kész felszereléssel jár kocsiján s ennek köszönhető számos pusztulásnak indult emberélet megmentése. Sőt mi több, több orvos már egy Aesculap-pálcát szerelt gépére, hogy erről mindenki felismerhesse, úgy, hogy a Matin javaslatát valószínűen az orvosok és hatóságok mindnyájan magukévá teszik. Érde­kes, hogy Hollandiában az orvosi jelzést már régen meghonosították. Reméljük, hogy a nyugatnak ezt az üdvös példáját mihamarabb nálunk is követik s ezzel hozzájá­rulnak az amúgy is nagyszázalékos arányszámú balesetek kedvezőtlen kimenetelé­nek csökkentéséhez. Olaszország rendezi meg az európai nagydíjat. A nemzetközi szövetségben tö­mörült, elismert automobil-klubok kikül­döttei által tartott értekezleten Olaszország késznek nyilatkozott szeptember 9-én az európai Grand­ Prix lebonyolíására, amit tudvalévően Anglia visszautasított. Az ér­tekezlet egyben sürgönyileg üdvözölte a brit­­automobil-klubot Campbell világre­kordja alkalmából és részvétét nyilvání­totta Kinkedd halála felett. , Seagrave újból világrekorddal kísérlete­zik. E célból egy 1300 lóerős Rolls-Poyce­­motorral felszerelt, különleges szerkezetű gépet kap, amellyel Dayton-Beach-ben a négyszáz kilométeres sebesség elérésére törekszik. Amerikai versenygépek Európában. Ma­lerosi, a híres olasz vezető az idén az ezer mér­földes versenyben egy C­ir./.s/er-géppel indul. Sportkörökben nagy érdeklődéssel várják az eredményt, mert kétségbe vonják, hogy az olasz nagy sebességű gépekkel szemben az amerikai gyártmány helyét megállja. A kölcsönautó. Mi még nem modernizálódtunk eléggé . Nálunk is meghonosításra érdemes vállalkozás. Aki már ismeri az amerikai viszonyokat, az igen jól tudja, hogy úgy mint nálunk ke­rékpár, a jenkiknél automobil is bérelhető, anélkül, hogy bizalmi soffőrt rendelnének a bérlő ellenőrzésére. Ha jártas vagyok a gép vezetésében, akkor bárhol, bármikor kapha­tok gépet, amelyet ugyancsak bárhol bocsát­hatok ismét a bérbeadó rendelkezésére. Ha tehát ezt a rendszert nálunk is meghonosítot­ták volna, akkor egy Budapesten kölcsönka­pott kocsit nem kellene visszahoznom, hanem például Szegeden vagy Pécsett is vissza­adhatnék. Persze Amerikában, a nagyszabású üzletek világában, ez nem tartozik a lehetet­lenségek közé s ott „Hajts magad“ jelszó alapján egy hatalmas és jól megszervezett tröszt az autókölcsönzést nagyszerűen kama­toztatja. Ha gépem elromlott és javítása hosszabb időt vesz igénybe, ha autómat eladtam s nin­csen még pénzem újat vásárolni, ha egy jó­barátom gépét tönkrenyúztam, de megtanul­tam a vezetés élvezetes művészetét, azonban még nem jutott senkinek eszébe engem egy jóvágású autóval megajándékozni, mindezek ellenére pedig tűrhetetlenül vágyódom a kilo­méter „falásra“, akkor csak bemegyek vala­melyik kölcsönző intézetbe. Beülök egy ne­kem tetsző gépbe, némi próbakocsizás után — ami az amerikai forgalomban nem könnyű d­­­j — vezetői jártasságom bizonyságát adom s azután vagy napibérben, vagy kilo­méterpénzben megállapodva, mindjárt útra is kelhetek. Természetesen, némi biztosítási dí­jat kell fizetnem, azonban ezt túrám befeje­zésével visszakapom. Napi tíz-húsz pengő, vagy kilométerenkénti GOP-70 fillérért (bele­értve a biztosítást is) ezt a mulatságot köny­­nyen megszerezhetjük magunknak. Ez a rendszer immár Angliában és Francia­­országban is meghonosodott s az utóbbiban napi száz frankért szintén adnak gépet köl­csön, ötven kilométeren felül azonban minden további kilométer másfél frankba kerül. Általában mindenütt újabb típusú és igen jó karban tartott gépek bérelhetők. • Azt hisszük, hogy ezt a bevált rendszert ná­lunk is meghonosíthatnák, amivel a vállal­kozó cég nemcsak szép haszonra tehetne szert, hanem a vékony pénzű autósok körében nagy közkedveltségre tenne szert. Sőt mi több, a motorsportok iránti szeretetet is nagyban fo­kozná és nemcsak felébresztené, hanem fo­kozná is az autóvásárlás vágyát, tehát elő­mozdítaná az év némely szakában nálunk na­gyon is pangó autókereskedelmet. Mégis csak más az, ha egy jól sikerült sétakocsizás, vagy egy gyorsan lebonyolított üzlet után nem kell sajnálkozó és fájó szívvel a géptől megválni. Tulajdonommal függetlenül rendelkezem. ElőveiO Villogtura­­gecie az A­DLER Kiültés fis megbízhatósao te­hetetlen telefiiashatatlan mater: «Stetigeres 10 US KB*. tehin-STANDARD 6 Üzemanyan minimális Urban szenzációs olcsói 12-18 havi reszterizetési feltételek. Vezérképviselet: TICHY TESTVÉREK ISffi,“" Budapest, VI., Liszt Ferenc­ tér 5. Tel: 999-03. A Dunántúli Automobil és Motor Club első évkönyve. A múlt év virágvasárnapján alakult meg Almáséri László Ede, Essze Sándor dr., ifj. Müller Ede, Petrovics Ernő, Polgár László dr. és Széll Miklós kezdeményezésére a Du­nántúli Automobil és Motor Club. A Pető Ernő dr. m. kir. egészségügyi főta­nácsos elnöklete alatt életre kelt fiatal és igen agilis egyesülés, olyan elismerésre méltó szép munkát fejtett ki, hogy máris egy kötetet ki­tevő eredményről számolhat be. Kiadta első csinos és ízléses, s ami fő, tartalmas évköny­vét, amelyben ismerteti a megalakulás törté­netét. Felsorolja a tagokat, bemutatja az egyesület tisztikarát és alapszabályait s az elmúlt évben elért kitűnő verseny eredmé­nyeit. Az évkönyv nagyban előmozdítja majd a Dunántúlon a motorsportok további fejlő­dését, mert serkentőleg fog hatni, hiszen ol­vasva az évkönyvet, az emberben ön kénytele­nül is felébred a vágy az úttörőkkel együtt haladhatni s velük együtt küzdeni. Az évkönyv tanúsága szerint az egyesület erre az évre is gazdag munkaprogrammot nyújt, amelyből kiemeljük a május 13-án rendezendő Szombathely—Budapest közötti országos, korlátolt megbízhatósági túraver­senyt, amely nyitva áll úgy automobilok, mint motorkerékpárok számára. Azután érde­kesnek ígérkezik az úrnapi június 7-iki ügyességi verseny, majd a különböző kirán­dulások a Balaton mellé, Máriacellbe és Sop­ronba. Ha az egyesület prograromját bevált­hatja, akkor vidéki automobil klubjaink sorá­ban a vezetők között fog szerepelni. Milyen a jó úttest? Az Andrássy­ útról már régen eltűnt a fa­burkolat s nagy gondot okoz az útépítő ténye­zőknek az aszfalt is, mert úgy mint az előbbi, ez is rendkívül csúszós s bizony éppen ezért már igen sok olyan balesetnek vált okozó­jává, amelyért sem a járókelő, sem a motor­­vezető nem volt felelősségre vonható. Az útépítéssel foglalkozó mérnöki körök az újabb időkben a beton úttest mellett kar­doskodnak. Szerintük ez tartóssága miatt a leggazdaságosabb, másrészt pedig a tapaszta­lat szerint a beton nem hullámosodik fel, mindig sima marad s ennek ellenére felülete eléggé érdes ahhoz, hogy például egy hirtelen lefékezett gépet hosszabb siklásban meggátol­jon. Ezenfelül pedig még világos színe miatt az éjjeli közlekedést is igen megkönnyíti. A forgalom biztonságának fokozására a Ruhr-vidéken préselt tömbökre tértek át, amely növeli az úttest altalajának szilárdsá­gát. Előnyük még, hogy peremezésük folytán ezek a préselt tömbök egymásba kapcsolód­nak, egyben azonban engednek bizonyos mér­tékben az altalaj mozgásainak s végül ha megsérülnek, úgy könnyen kicserélhetők. Benzinfogyasztás­ verseny. Az osztrák kisautó-tulajdonosok klubja április 15-én túra­versennyel kapcsolatos benzin fogyasztási versenyt rendez. Ez nem az autók­ erőmérkő­­zéseinek legidőszerűbbje, mert a sportot is csak akkor élvezhetjük igazán, ha az nem ke­rül sokba. Kicsiny üzemköltség többet ér, mint a legszenzációsabb sebességi rekordtelje­­sítmény és a Motorsportok terjedését minden más eszköznél hatásosabban mozdítja elő. ­­udja-e ? 1. hogy az amerikaiak statisztikai őrüle­tükben, már az automobilokon megtett kilo­méterek számát párhuzamba állítják a tele­fonhívások számával s hogy megállapították, miszerint minden hívásnak tizenkilenc kilo­méter gépi járómű­vön megtett út felel meg. 2. hogy a legutóbbi newyorki autókiállí­­táson kettőnek kivételével minden autó hat­hengeres motorral volt felszerelve ? 3. hogy március 1. óta, Tirolban is jobb­oldalon van a menetirány? 4. hogy Londonban az Olimpic Hall-ban híres motorkerékpárkiállítást a jövő évben valószínűen nem tartják meg? 5. hogy az angol királyi automobil klub úti szolgálatát immár Franciaországra is ki­terjesztette s a főidényben az angol autó­soknak igyekszenek segítséget nyújtani és 6. hogy Le Vaek, a híres angol vezető, nem járt szerencsétlenül s ez a hír tavaszi, tehát korai kacsa volt? Százezer kilométeres jubileum. A mo­torvilá­gban az ilyesmi ma már nem okozna különösebb feltűnést, ha nem éppen az új­világ új szörnyeiről, az autóbuszokról lenne szó. Innsbruck és Mi­nl­au között 1926 augusz­tus 5-e óta volt forgalomban egy ilyen köz­lekedési eszköz. Az Austro-Fiat anélkül, hogy komolyabb javításra szorult volna, 520 menet nap alatt tett meg százezer kilométert, ami annyi, mintha a Földet az egyenlítő mentén két és félszer körül futotta volna. 19

Next