Budapesti Hírlap, 1928. november (48. évfolyam, 249-272. szám)

1928-11-03 / 249. szám

k . A rajongók és kalan­dorok ellen — A jobbágyfölszabadítás — fejtette to­vább Zsitvay Tibor — és a politikai nemzet kereteinek kiszélesítése képes volt tegnapról­­mára pótolni a századokon át szunnyadó céltudatos nemzeti politika hiányát. Ám a „holnap“ kicsúszot a Magyar Géniusz kezé­ből. Negyvennyolc tüzes kohója fölött egyet­len összeolvadt masszában forrott az érc a történelem serpenyőjében és várta a formát, melybe beleöntik. Helyette jött Negyvenki­lenc októberének jeges lehellete, mely a tü­zet kioltotta. S az előbb még izzó egységes kötelességtudás és felelősségérzet — Tisza ettől kívánja megmenteni nemzetét s ezért akarja f­elszabadít­ani a magyar nép judiciumát a frázisok béklyói alól. A megér­­tés, a felvilágosítás, a lehetőségek józan szám­bavétele és a tények rideg feltárása, tehát a meggyőzés és nem a lelkesítés eszközei kelle­nek ahhoz, hogy a hivatott vezetők és a nép kapcsolatát reális értékűvé tegyük. A népet nem álomképekkel csalogatni, nem rémekkel nyugtalanítani kell, hanem hétköznapi gond­jaiban felkeresve, támogatva, a reálpolitika útjaira lépésről-lépésre rávezetni. Apostoli munkára van szükség, mely képes legyen pó­­tolni, amit a 48-ban felszabadult széles nem­zetrétegek politikai nevelése terén az elnyo­­matás két évtizede alatt elmulasztani kénysze­rültünk. Ezért szerkeszt maga is oly lapot, mely a falusi nép nyelvén beszél. Ezért uta­sítja az állam tisztviselőit szeretetteljes, tü­relmes bánásmódra, a jóakaró tanácsadó sze­repére, az ügyes-bajos ember iránt;­­ a nem­zetiségekkel szemben pedig­ tisztviselőitől megköveteli, az intelligenciától saját érdeké­ben is elvárja a nemzetiségi nyelv használatát, mely az érintkezést közvetlenné, melegebbé teszi. Ideálja az a közigazgatás, melynek nem a hatalmától fél, de a gondviselésében és igaz­­ságszeretetében bízik az ország népe. A kötelességtudás és felelősségérzet — me­lyek nélkül nincs reálpolitika, — ott szuny­­nyadnak a magyar jellemben. Felébreszté­sükre Tisza István legjobb alkalomnak, felne­velésükre legjobb iskolának az ante portás dörömbölő szociális és gazdasági problémák megoldásának önkormányzati megszervezését tartja. Lássuk, hogyan festi meg Tisza néhány kifejező mondatban ezt a nemzetnevelő auto­nómiát. ..Az emberiség thézis, antithézis és synthézis keretei között halad ... A rendi berendezés kínai fala után következett a gazdasági anar­chia. A kettő fölött egy újabb rendnek kell fele 1928 november­­S. (249. sz.) Budapesti Hírlap Tisza István előre látta, hogy új Mohács előtt állunk Zsitvay Tibor emlékbeszéde a Tisza István-t­ársaskörben Szerdán volt tizedik évfordulója annak, hogy Tisza István gróf mártírhalált halt. A Tisza István-Társaskör és a Tisza István­­emlékbizottság a társaskör dísztermében em­lékünnepet tartott éppen úgy, mint az előző esztendőkben. Az emlékünnepen nagyszámban jelentek meg a közéleti kitűnőségek. Ott voltak: József kir. herceg, Vass József miniszter, Darányi Kálmán, Sztranyavszky Sándor, Dréhl Imre és Bárczy István államtitkárok, Wlassich Gyula, a felsőház elnöke, Beöthy László v. k. t. t. alelnök, Czettler Jenő, a képviselőház alelnöke, Karafiáth Jenő háznagy, Horthy István, Har­­keányi József báró, Teleszky János, Balogh Jenő, Vojnich István báró, Vojnich Sándor báró, Soós Károly, Szász Károly, Jankovieh Béla, Lukács György, Ssinyey-Merse István, Bernáth Géza, Kálmán Gusztáv, Skerletz Iván báró, Somkuthy József, Kállay Tibor, Széll József, Simon Ele­mér, Tolnay Kornél, Farkas Béla, Balázs Béla, Antal Géza püspök, Bíró Pál, Morvay Zsigmond, Pogány Frigyes, Farkas Elemér, Hajós Kál­mán, Lakatos Gyula, Dabasi-Halász Móric, Szi­lágyi Lajos, Görgey István, Szeder Ferenc, Söp­­kéz Sándor, Szabó Zoltán, Fitz Artur, Orffy Imre, Mándy Samu, Erődi Harrach Tihamér, Hodossy Gedeon, Kozma Andor, Lőrinczy György, Hlatky Endre, Horváth Elek, Fejér­­váry Imre báró, Stupka Géza, Traeger Ernő, Jeszenszky Pál, a mezőgazdák szövetkezetének igazgatója, Jánosi Engel György, Balázs Árpád, Gerlóczy Gyula, Angyal Dávid, Bacsinszky AVla­­dimir, Tóth László dr., Magyary Zoltán, Cicatri­­cis Lajos, Csergő Károly, Máté­ffy László, Pé­csért­ László, Fráter Imre, Lukács Ödön, Kovách László, Vednay Tibor, Keblovszky Lajos, Na­­torp Tivadar báró, Czabalay Kálmán, Sándor Tivadar, Békessy István, Zsóry György, Szom­jas Lajos, Lányi Márton, Korányi Sándor báró, Samarjay Lajos, Andréka Károly, Tasnády Nagy András, Nadányi Emil, Geszty Andor, Ul­­mann György báró, Beimel Sándor, Grosz Emil, Orosdy Fülöp báró, Papp József, Latinovich Endre, Lévay Lajos báró, Tors Tibor, Halássy László, Glück Frigyes, Dárday Ede, Orosz György, Sz­kováthy Imre, Soós Zoltán, Szilassy Zoltán, Magyary Lajos, Palmer Kálmán, Sztehlo Dezső, Stromszky Alfréd, Kuffy Pál, Szily Kál­mán, Pándy Horváth Zsigmond, Kotányi Zsig­mond, Fellner Sándor, maróthi Fürst László és még igen sokan a közéleti kitűnőségek közül. A díszterem emelvényén Balogh Jenő és Beöthy László, a Tisza-Kör elnökségi tagjai, Horánszky Lajos, a Kör igazgatója és Zsitvay Tibor, az ünnepi szónok foglalt helyet. Az emelvénnyel szemben a Tisza-család képvise­lője, Rakovszky Ivánné, a Tisza-unokák édes­anyja és Rakovszky Iván ültek. Beöthy László a távollévő Berzeviczy Albert helyett megnyi­totta az ünnepélyt s beszédében többek között a következőket mondotta: Beöthy László megnyitó beszéde — Most tíz éve, hogy eldördült a fegyver, amelynek golyója átjárta a legnemesebb szí­vet, és kioltotta Tisza István életét. És így beteljesedtek a nagy mártírnak azok a szavai, melyekkel ő úgyszólván az élettől búcsúzott, melyekben megedzett lelkével minden veszély­­lyel dacoló férfias elszántsága, Isten akaratá­ban megnyugvó mély vallásos érzése olyan plasztikusan domborodott ki, amidőn őt távozásra unszoló barátainak kérése elől azzal tért ki: „Amint éltem, úgy aka­rok meghalni is.“ Akarata betelt, úgy halt meg, amint életét leélte, mert egész élete nem volt más, mint egy fenséges eposz, ha­lála­­ egy fenséges megrázó tragédia. *— Ez a golyó nemcsak vele összeforrott baráti szíveinken ejtett gyógyíthatatlan sebet, de vele együtt sírba fektette legszebb remé­nyeinket, azt a meg nem ingatható hitünket, erős bizalmunkat, melyet mi benn el­helyeztünk, mert tőle, színmagyar érzésétől irányított, ki­váló államférfiúi hivatottságától vártuk azt, hogy nemzetének sorsdöntő óráiban irányt mutasson. — És így megérthető, hogy amikor egy kö­dös, hűvös, őszi reggelen ott lent a geszti kripta előcsarnokában ravatala mellett állot­tunk s hallottuk a távolból mindjobban erős­­bödni a fékét vesztett tömeg szenvedélyének vésztjósló moraját, mélységes fájdalmunkat egész a kétségbeesésig fokozták hazafiúi aggo­dalmunk, romokban látva előttünk ,feküdni azt a hatalmas gránitoszlopot, mely arra volt rendelve, hogy ezeréves alapjaiban is recsegő országunkat segítsen megóvni a végleges összeomlástól, melynek ő lett volna hivatva egyik legbiztosabb, legerősebb tartó pillérét szolgáltatni. — Az emberi lélek úgy van megalkotva, hogy enged a reáható fájdalmas benyomások­nak s ezek súlya alatt meghajlik. De életösz­tönéből fakadó rugalmasságánál fogva küzd azok ellen és igyekszik előbbi helyzetébe visz­­szatérni. Innen van az, hogy az idő, a szen­vedő embernek eme küzdelmeiben legmegbíz­hatóbb támasza, ezeknek élét lassanként tom­pítja. De a szívek mélyéig behatolt igazi fáj­dalmat ebből a mélységből felhozni s az elfele­­désnek adni át: erre maga az idő sem képes. — Éppen ezért, ezzel a mélységes fájdalom­mal szívünkben, jöttünk össze ma is tíz év után, e gyászos emlékünnepen, melyet halála napján évenként rendezünk, mert tudjuk azt, hogy ama mérhetetlen űrt, mely nemzeti éle­tünkben az 5 kidőlte nyomán támadt, csak némileg is betemetni egyedül úgy leszünk ké­pesek, ha gondolunk arra, hogy lelke továbbra is közöttünk maradjon, ha eszméit továbbra is ápoljuk és nagy szelleméhez továbbra is hívek maradunk. "­ — Ez az emlékünnep, mely arányaiban mindig csak dagad, nemcsak az ő nemes pél­dáján, emberi nagyságán okulni vágyó elmél­kedésünknek, nemcsak lelke szépségeiben való elmélyedésünknek, hanem azoknak a vissza­emlékezéseknek is szentelve van, melyeknek fájdalma alatt lelkünk miatta még ma is fel­zokog. Ezután felkérte Zsitvay Tibort, hogy mondja el emlékbeszédét. s Tisza István és az igazság Zsitvay Tibor emlékbeszéde — Szomorú, gyászos lap, — mondotta Zsitvay Tibor — vérrel-könnyel írott, sok van a magyar történelem évezredes, vaskos könyvében, de csak egy van, egyetlen egy lap a magyar Klió köteteiben, melyre ha ráfordí­tunk, arcunkat szégyen pírja borítja lángba. Alettán feküdt a magyar Géniusz, midőn ezt a rút, idegen lapot a megszentelt kötetbe be­csempészték. Sem az iniciáléján, sem a keret­rajzán, sem a szövegen nincsen semmi közös­sége a magyar múlttal, a magyar jövővel, a magyar lélekkel. — És mégsem szakíthatjuk ki 1918. októ­ber 31-ének lapját a magyar történelemből. Az e napon fogant átok, gyász, nyomorúság és szégyen okozta hosszas szenvedéseknél is tar­­tósabb kapocs teszi kitéphetetlenné a magyar evangéliumból október 31-ét, egy feloldhatat­­lan szent pecsét, mely rája hullott: Tisza István magyar vérének pecsétje. — E napon szembenállónak egymással a Mélység és a Magasság, a Halál és az Élet. A feneketlen tömegű Mély­ség elnyelni látszott a magányos Magasságot. És az élők a halált jelentették a nemzetnek, hamis jelszavak őrü­lete végén a kétségbeesést; a magányos h­u­lott pedig az életet, a rendületlen erkölcsi erőt, a feltámadás csiráját, a hitet az igazság elma­radhatatlan végső diadalában. — Tisza István élete reme az igazság volt. — Nem a politikai igazságot ejtem­, amelyen mindenkor vitatkozhatunk, nem relativ foga­lomra gondolok, mely idők múltával átértéke­lés alá kerül, hanem azt a hitvallásszerű őszin­teséget, nyíltságot, becsületes szókimondást, azt az egyeneslelkűséget ünneplem utólérhe­­hetetlen példaként Tiszában, mely az ő vérévé vált igazságszeretetében fogant és őt minden megnyilatkozásában, cselekedetében jelle­mezte. Azt vallotta, hogy akiket „hangzatos jelszavak, merész ígéretek, nagy reménykedé­sek segítettek kormányra,“... „a nemezis utoléri őket.“ — Ő nem akar nemzetének új csalódást hozni. Méltatlannak tartja saját jelleméhez, a feladat magasztosságához s a magyar nép ítélőképességéhez egyránt, hogy akár kímélve takargató, akár igézve ígérgető fátylak mögé rejtse a veszedelmeket, melyeket világosan lát s a célokat, melyeket nemzete megmentése ér­dekében meggyőződése szerint követnie kell. Uj Mohács előtt „Az államférfim bölcseség — szerinte — nem ravaszságból áll s nem politikai ügyeske­dések láncolata.“ Úgy áll népe elé, mint a pap az oltár elé, kitárja hazájáért aggódó izzó fehér lelkét. A nagy lélekben nagy gondok vertek ta­nyát. Érzi, tudja, hogy új Mohács előtt állunk — „fogjunk kezet előtte s nem utána“, — mondja és hadat üzen az illúzióknak, melyek­ben a békeévek népe ringatódzik s a jelsza­vaknak, melyek a nemzet sorsát hangulatok játékává teszik. — Nagy felkészültsége magas szemszögé­ből távoli horizontra tekintve, évtizedek óta borzadva látja, „... hogy hol közelebb, hol távolabb jövőben, de folytonosan kísért ben­nünket egy nagy európai háború veszélye és szelleme. Ha ez a háború kiüt, nem lesz gyer­mekjáték sem a monarchiára, sem a magyar nemzetre nézve s igen könnyen fejlődhetik élet­­halálarccá a magyar nemzet számára.“ Régóta figyel­, mint sorakoznak fel azok az erők, melyek kint és bent tervszerűen a monarchi felosztására törnek. Tisztában van vele, hogy a külső veszedelmek legyőzése ese­tén pedig a bécsi centralisztikus, trialisztikus, vagy föderalisztikus törekvések új előre kelé­sével kell majd számolnunk. Látja, hogy a „divide et impera“ elvének gyakorlói a nem­zetiségeken kívül újabb szövetségesre számít­hatnak a szociális problémák forrongásában, már­pedig a nemzeti erők újabb megosztásá­val, ,azok egységes talpraállítása nélkül, hábo­rúban, vagy anélkül, »sőt győzelem esetén is, — elveszünk! — Ma már, midőn Tisza jövőbelátását oly szomorúan igazolták az események, szinte ter­mészetesnek tűnik fel az a magyar politikai életben addig szokatlan, nyílt és éles ébresztő hang, mellyel a fenyegető veszélyek feltárá­sával az illúziók világát megzavarta. A to­ronyőr, aki a távoli tüzet meglátja, megkon­­dítja a vészharangot s nem egyenkint kelte­­geti a derűsen álmodókat. A jelszavas politika éljen­ ­— A sokarcú veszedelemmel szemben egyet­len biztos menedéket látott, Széchenyi útjá­nak követését, a történelmi hivatásának ön­tudatára jutott nemzet erőinek egyesítését és gyarapítását. Minden erőt a közelgő, nagy megpróbáltatás idejére akart fenntartani, minden figyelmet a felkészülésre fordítani. Ezért támadt kíméletlenül a jelszavas politika ellen. — A magyar nép józan ítélőképességére épít, amely nép egyediben, a vele született természetes judiciumnak valóban bámulatos jelenségeit mutatja. Az indulatok, a hangula­tok, az idealizmus erőpazarló és álmodozó lég­köréből a reálpolitika termőmezejére akarja rávezetni nemzetét. Hiszi, hogy ez neki sike­rül Hiszi, mert mélységesen áthatja meggyő­ződésének igazsága s mert maga is benső ér­zelmi közösségben él a nemzeti öncélúságért hevület magyar néplélekkel. Ezután azt fejtegette Zsitvay Tibor, hogy a magyarság lelkét négyszázéves függetlenségi küzdelmek ideáljai töltik be és e küzdelmek politikai frazeológiája vérévé vált. A magyar­ság politikai meggyőződése 67 után lényegé­ben érzelmi tényezőkből tevődött össze. Aki politikai célkitűzései, különösen frazeológiája révén e közhangulatba beilleszkedett, — bár­honnan jött — népszerűségre számíthatott. A reálpolitikus a századokon át egyoldalúságra kárhoztatott közgondolkodás idegenkedésével találkozott. — Ilyen körülmények között reálpolitikát hirdetni, a politikai közvéleményt érzelmi légköréből leszállítva értelmi alapokra fek­tetni: történelmi korszakos feladat, mely Tisza István nagy tudásához és cselekvő akaraterejéhez méltó. A probléma megoldása a 48-as modern nagy átalakulás és nemzet­­szervezés betetőzésével — egy­ tömeg szétszakadozott, alaktalan tömegbe fa­gyott. Nem maradt az egységből, csak a molekulák néma vonzódása, valami álomszerű emlék. A nemzeti öncélúság gondolata­­ álmokba, hangulatokba, jelszavakba költö­zött. A 67-fős alkotmányrestauráció nem hozta a politikai teljes kielégülés érzetét és nélkülözte a 48-as gazdasági fölszabadulás és politikai jogkiterjesztés centripetálisan ható elemi erejét. Újra kellett tehát kész­deni a nemzetszervezés munkáját.­­ A feladat a történelmi középosztályra várt volna, de ez az osztály az öncélú nem­zeti politika hiányában és a céltudatos üldö­zés és nemzetbontás fájdalmas eredmény®«­képpen a vagyoni romlás útján egyre távo­labb sodródott a falu népétől, melynek veze­tésétől az önkényuralom tudatosan elszakí­­totta. — Természetes tehát, hogy — reálpoliti­­kai érzékre alig számíthatván, — minden­ politikai párt, a 67 után fölszabadult nemzeti jelszavak révén kereste a maga érvényesülé­­sét. Az élet politikájával szemben felsora­koztak az álmok és az olykor hazajáró, sok­szor falra festett kísérletek. Tisza István a jelszavak és a népszerűség hatásánál erősebb, tartósabb, gyümölcsözőbb, józanabb kapcsolat megteremtését sürgeti a vezetők és a nép között, mert különben ra­jongók, vagy kalandorok kezébe kerül a jö­­vendő irányítása.

Next