Budapesti Hírlap, 1929. március (49. évfolyam, 50–73. szám)
1929-03-01 / 50. szám
1 4 Az Automobil Club közgyűlése Olyan fűtött hangulatú 63 népes évi rendes közgyűlése, mint aminő a mai volt, a K. M. A. C. történetében még nem esett példa. Ugyanis a volt vezértitkár körül egy magát „sportemberek pártijának nevező tömörülés támadt, amely reformok igérésével szerette volna a klub vezetését magához ragadni. Erre a kgsabb alkalom a mai közgyűlésen kínálkozott s erőteljes propaganda révén az ellenzéki csoport nagyon is bízott győzelmében. Éppen a heves agitáció okozta, hogy a közgyűlés már eleve rendkívül népesnek ígérkezett, amiért is a klub vezetősége a nagy tömegek befogadására alkalmatlan klubhelyiségek helyett a Hungária-szálló úgynevezett „fehér termáit tűzte ki a választási küzdelem színteréül. Ez az intézkedés helyénvalónak is bizonyult, mert bizony a tagok közül még itt is vagy százan künn rekedtek. Csodálatos, hogy ennek ellenére a Szilágyi Lajos orsz. képviselő vezetésével felvonult ellenzék éppen eme helyiségváltozás miatt jelentette be a közgyűlés hozandó határozatai ellen az óvását, amit azután a régi pártnak túlnyomó többségben jelenlévő tagjai nyomban az ellenzék gyengeségének tulajdonítottak és a választást már eleve eldöntöttnek tekintették. A közgyűlést egyébként Andrássy Sándor gróf elnök nyitotta meg. Miután az évi jelentést és a zárószámadást a közgyűlés tudomásul vette, a vezetőségnek adandó felmentés kapcsán Szilágyi Lajos orsz. képviselő a Sportemberek pártjának megbízásából nemcsak az óvást jelentette be, hanem hivatkozva tapasztalataira, azt ajánlotta,, hogy a jövő trágy feladatainak érdekében a két tábor béka jön ki egymással s az új vezetőség tekintetében még az utolsó pillanatban közösen állapodjanak meg. Tiltakozott az ellen, hogy itt a nagyközönség számára csemegéül szolgáló izgalmakat kívánnak provokálni. Szilágyi Lajos orsz. képviselő felszólalása kapcsán Landauer Edward dr.-ral összetűzése támadt, amelynek, úgy látszik, még folytatása lesz.Ezután a több mint félezer főből álló ikormánypárt nyolc szavazat ellenében a régi vezetőségnek a fölmentvényt megadta. Irpgos Miksa gróf és Farkas Elemér orsz. képviselő hozzászólásai után a közgyűlés elhatározta az alapszabályok bizonyos kismértékű megváltoztatását, majd Andrássy Sándor gróf felkérte Schimanek Emil műegyetemi tanárt, mint elnököt és Kienast Ferenc konzult, mint alelnököt a választások lebonyolítására. Ezeket öt szavazatszedő bizottság előtt kellett lefolytatni s még így is órágik tartott, amíg végre az eredményt a régi vezetőség híveinek lelkes és viharos tüntetése között kihirdethették. Elnök: Andrássy Sándor gróf. Másodelnök: Belitska Sándor. Alelnökök: Bláthy Ottó Titusz dr. Pallavicini György őrgróf, Schimanek Emil. Választmányi tagok: Balázs Béla Hugó, Bárány Ervin, id. Csonka János, Cziráky József gróf, Dani Nándor, Delmár Tivadar, Delmár Walter, Dessewffy Aurél gróf, Dunckel Károly, Fabinyi Tihamér dr., Frey Ede, Gschwindt Ernő, Hetecs Sándor, Horovitz György dr. ifj. Horthy Etván, Horvátovich Ferenc, Jakab Tivadar, Jalsoviczky Sándor, Káldi Jenő, Károlyi Viktor gróf, Kienast Ferenc, Kirschner Béla, id. Krisztinkovich Béla, Köpesdy Elemér, Landauer Edward dr., Lauber Dezső, Iencz Albin, Lingel János, Neuhold Kornél, Juket-Bihara Jenő báró, Quittner Ervin, Reiman Gyula, Röck Béla, Röck István, Scheuer Róbert, Sissovics József, Schmalz József, Schmidt Gyula dr., Stéger György dr. Szabó Lajos min. tanácsos, Szilárd Béla, Teleky János gróf, Tors Tibor, Vay László gróf, Vay Miklós báró, Vermes Gyula dr., Vida Jenő, , Weiss Alfonz báró, Wolfner András báró, Wolfner László. Választmányi póttagok: vitéz Antal János, Bosnyák Iván, Cukor Kálmán, Mocskonyi Ervin, Szmik Viktor, vitéz Térffy Gyula dr. Számvizsgáló bizottsági tagok: Leitner Jenő, Reiman Andor dr., Szigeti Andor. Számvizsgáló bizottsági póttag: Jakabfy Sándor. Miután a régi s most újból megválasztott lehetőség semmiféle üdvös reformtól el nem zárkózik, a keletkezett ellentétek most már bizonyára elsimulnak s véget érnek a klubnak válságos napjai is. Erre pedig igen nagy szükség van, mert a klub éppen most igen nagy és fontos feladatok megoldása előtt, áll. LEGKIVALÓBB HIXOSKGtl amerikai autoolaj, benzin, autó* zsir, gépolajok, kenőanyagok - Cndape»., Vl., Rózsamű* 2V. Kényelmes házhoz szAHItt*só« fizetési feltételek mellett Megrendelési telefonszám J 363— Bmupfsn Rtcup 192$ moréim 1. (50. ts.j LINDBERGH első repülőbalesete Menyasszonya is vele volt NEW YORK, febr. 28. (A Budapesti Hírlap távirata.) Lindbergh, ezredes és menyasszonya — mexikói jelentések szerint — tegnap majdnem súlyos repülőszerencsétlenségnek estek áldozatul. Lindbergh rávette menyasszonyát, hogy jöjjön vele rövid sétarepülésre. A leszállásnál a repülésigép akadályba ütközött s a talpállványzat egyik kereke eltörött. A repülőgép féloldalra billent, Lindberghnek azonban sikerült a gépet tovább vinni, noha a repülőgép ekkor már csak egy kereken szaladt. Szerencsétlenségre közben a légcsavar is defektust kapott, úgy, hogy a repülőgép felborult. Lindbergh repülőbalesete alkalmával kificamította a jobb vállát. Az orvos, miután 3. ficamodást helyrehozta, elrendelte Lindberghnek, hogy feküdjék ágyba.. Miss Morrow, Lindbergh menyasszonya, nem sebesült meg. Lindberghnek ez volt az első balesete. A hadügyminiszter utasítására a mexikói tisztek elkobozták a hírlapírók és filmfényképészek ama képeit, amelyeket Lindbergh balesetéről felvettek; a kliséket összetörték. Az áldásos fagyhullám Csökkent az árvízet szedetem A Meteorológiai Intézet jelenti február 28-án este 10 órakor. Az időjárási helyzet annyiban változott, hogy a nagy légnyomás terjedelemben még növekedett, maximuma Anglia és a Csatorna felett van. A kis légnyomás valamivel délebbre húzódott; minimuma Dél- Olaszország felett ismerhető fel. Az Alpok és a Kárpátok vonulata mentén, nemkülönben Felő-Olaszországban és az Adria keleti partjain a légnyomási különbségek igen nagyok, minek folytán e tájakon viharos északias szelek fújnak. A Balkán felső részén általánosba havazik. A legnagyobb hideg — Északkelet-Európától eltekintve — Lengyelországban van (— 15 fok körül). Hazánkban az esti órákban az ország nagyobb részében viharos északi szél fút, amely helyenként a havat is feltépi. A hőmérséklet északkelet felől süllyed, Debrecenben este — 10 fok. Időjelzés: A szelek gyengülése, erős éjjel lehűlés és túlnyomóan derült idő várható.* Afagyhullámoktól a közönség immár ugyancsak előre fázik és fél, mert hát volt is elég alkalma szomorú tapasztalatokra. A mostani újabb fagyhullámot azonban mindenkinek hozsannával kell üdvözölnie s a hideggel járó apróbb kellemetlenségeket szíves örömmel tűrnie. Ugyanis ez a hideg teszi lehetővé az eddig megolvadt hótömegeik vizének levezetését s ennek révén csökkenik most az árvízveszedelem is. Ez már azért is szükséges volt, mert a tegnapi országos nagy csapadék a helyzetet meglehetősen súlyosbította. A hideget egy északról betört légnyomási maximumnak köszönhetjük, amelynek hatása alatt nálunk reggel néhol tízfokos fagypont alatti hőmérsékletek is előfordultak. Németországban s a többi északi államokban azonban húszfokos hidegeket is észleltek. Nálunk a fagyhullám első következménye az volt, hogy a járdák járhatatlanokká váltak, mert a házmesterek azzal érvelnek, hogy ők annak közeledtét nem sejtették s nem gyűjtöttek elég hamut és salakot a felhintésre. Hasonló a helyzet Pozsonyban is, ahol azonban az utcai közlekedés is megbénult a síkos utak miatt. Bécsben, viszont a tehervonatoknak a pályaudvaroktól való indításánál támadtak "nagy zavarok, melyeküti 'egész' forgalmat befolyásolják. A jégpáncéllal bevont síneken a szerelvények megcsúsztak. A bécsi meteorológiai intézet szerint a fagyhullám dél felé tart s valóban ma reggelre már az egyébként enyhébb vidékek, mint Páris, Belgrád is hideget jelentenek. Az árvízveszedelem Tekintve, hogy a fagyhullámmal bőséges havazás is járt, így hazánkon kívül, különösen Németországban, Ausztriában és Csehszlovákiában a vízáradatok újabb tápot nyertek. Mivel azonban a fagy — különösen a magasabb fekvésű helyeken— a további olvadást megakadályozta, a Felső-Rajnának Konstanc—Busei és Strassburg közötti szakaszán a zajló jégnek most bőségesen van ideje az eltakarodásra. A Duna osztrák szakaszán ismét jégtorlódás állott be. A jégtorlasz az Aggsbauhnál támadt csatornát megint elzárta, más helyeken azonban új csatornák támadtak. A víz színe lassan emelkedik. Ez a helyzet Pozsonyban is. Nálunk a Duna Újvidéken árad. A jég az egész szakaszon áll, torlódás azonban még sehol sincsen, mert hiszen ez csak akkor keletkezhetik, ha a jégzajlás egyszer megindul. Duzzasztó hatást a jég még csak Dunaföldvár körül okoz. Egyébként a jégpáncél vastagsága úgy a Dunán, mint a Tiszán csökkent s amint újból fölmelegszik, a zajlás indulása rögtön megindul. Baj van Zágráb körül a Szávával, ahol a jégtorlaszok a folyót úgy megduzzasztották, hogy immár katonaság robbantja a jeget. A robbantások már a Vaskapunál is folynak, de kevés technikai felkészültséggel. Robbantó anyagok hiányában a munkákat ma abbahagyták! Felelőtlen híresztelések Egyik fővárosi napilap február 28-iki számában közlemény jelent meg, támadó éllel a földmívelésügyi minisztérium ellen, amelyben kifogásolja a lap, hogy érdeklődésére az egyes ügyosztályok nem szolgáltak az árvízveszedelemről külön felvilágosítással. Hivatalos részről megállapították, hogy a sajtóban a Vízrajzi Intézet napi jelentéseinek és az egyes hatóságoknál, valamint a földmívelésügyi minisztérium előcsarnokában is kifüggesztett vízjárási térképek szemléltető adatainak figyelmen kívül hagyásával, téves tudósítások látnak napvilágot, amelyek a nagyközönség körében ok nélkül nyugtalanságot keltenek. Az ilyen közlések rendszerint kellőképpen nem ellenőrzött forrásból, vagy a hírlapok munkatársainak egyes szakközegektől futólagos beszélgetés révén szerzett és félreértett értesüléseiből származnak. Ezért alkalmasabb a nyilvánosság szempontjából interjúk és szóbeli felvilágosítások helyett a vízügyi mérnöki szolgálatnak a Magyar Távirati Iroda útján naponkint déli 1 órakor közzétett hivatalos jelentése, amely éppen azt a célt szolgálja, hogy a felelőtlen árvíz-híresztelésekkel szemben a közönséget hiteles helyzetképpel tájékoztassák. A földmívelésügyi minszter körrendelete Tekintettel az idei hosszantartó és abnormis hideg időjárásra, minek következtében a folyók jégpáncélja a szokottnál sokkal erősebb — a Dunán átlag 35—40 centiméter, a Tiszán átlag 40—60 centiméter vastag — úgy, hogy a jégzajlás bekövetkeztével veszedelmes jégtorlódások és ezek folytán nagy vízszínemelkedések állhatnak elő, a földmívelésügyi miniszter körrendeletben felhívja az árvízmentesítő és belvízszabályozó társulatokat, hogy a szokottnál is fokozottabb figyelemmel kísérjék a jég és árvíz minden mozzanatát és tegyenek meg minden óvóintézkedést az esetleges veszedelmekelhárítására, így például: a védőtöltések ismert gyengébb pontjaira szállítsanak ki előre védőanyagot, az esetleg hiányzó védőeszközöket szerezzék be,a segédáttérőketidejekorán rendeljék ki stb. Az idő és a vasúti forgalom Az esti órákban vett értesülés szerint a Hegyeshalom—Zurány (Zurndorf) állomások között osztrák területen fennálló nagyméretű hóakadályok miatt a 27-én éjjel 23 óra 30 perckor Budapestről Bécsbe indított 10. számú gyorsvonat az esti órákban még Zurány előtt a nyílt vonalon el van akadva. Kiszabadítására irányuló intézkedések eddig nem vezettek eredményre. A 28-án reggel Győrből indított 840. és 842. sz. személyvonatok, valamint a Budapestről reggel indult 2. sz. bécsi ,gyors és a 12. számú személyvonat még Hegyeshalmon állanak. Minthogy az osztrák vasút egyelőre semmiféle vonatot nem vett át, ezért ma délután 13 óra 15 perckor esedékessé vált 4. számú bécsi gyorsvonatot Budapestről nem indították. A filszájka gyorvonatot pedig 16 óra 25 perckor csak Hegyeshalomig indították. A MÁV vonalain Győr—Szombathely között aforgalmat, ugyancsak hóakadályok miatt korlátolt mértékben tartotta fenn. A hegyeshalom-porpác-oroszvári és a pápa-bánhida-csornai, végül a zalabér-sárvár-visi vonalakon a hófúvásban elakadt vonatok miatt a forgalom ez idő szerint szünetel. A hóakadályok elhárításán mindenütt erősen dolgoznak. A munkálatokat azonban megnehezíti az elmúlt éjfél óta tartó erős szélvihar, amely a február 27-én esett friss havat, továbbá a már részben összefagyott, de újból feltépett régi havat is erősen hordja. Ez természetesen nagymértékben hátráltatja a munkálatok véghezvitelét. Az esti 10. számú gyorsvonat, amelynek 23 óra 30 perckor kellett volna indulnia Bécs felé, nem közlekedik, mivel az osztrákok nem vesznek át semmiféle vonatot. • A Duna—Száva—Adria Vasútnál hófúvások miatt a Nagykanizsa—Ágfalva országhatári vonalán Szombathely és Sopron között a személyszállító vonatok csak hóeke előreküldésével közlekedtek, aminek következtében a személyszállító vonatok fél órától három óráig terjedő késést szenvedtek, így a bécs— nagykanizsa—zágrábi gyorsvonat három órát késett. A Székesfehérvár—komáromi vonalon a Komáromból 12 óra 15 perckor elindult 713. számú vonat Ászár és Kisbér állomások között a hóban elakadt. A vonatot a folyton tartó orkánszerű vihar miatt nem tudják kiszabadítani s ezért az utasokat a közel levő Kisbér állomásra szánakon viszik el s ott a készenváró különvonatba fognak átszállani, amely őket Székesfehérvárra szállítja. Ennek következtében ma Kisbér és Komárom között a 226. és 715. számú vonatok elmaradtak. A gyár—Sopron—eberfurti vasút Valamennyi pályáján a forgalom a dühöngő hóvihar miatt teljesen szünetel. Celldömölk és Pomogy között helyenkint kétméteres hótömegek lepik el a vasutat. A hóekék éjjel is dolgoznak. A Madártani Intézet és a vadállatok A Budapesti Madártani Intézet a csendőrség közbenjárását vette igénybe, hogy az elgyöngült és befogott vadludakat lábukon meggyűrűzhesse s így vándorlásaik révén megállapíthassa vonulási útjukat. Ilyen kísérletek ugyanis éppen vadludakkal eddig még nem történtek s így ezeknek nagy a jelentőségük. Egyébként Szakályhőgyészben, ahol ezeket a kísérleket most először kezdik meg,, a csendőrjárőr egy teljesen elgyengült szarvasbikát talált. Az állatorvosi kezelés sem menthette meg az életnek. A szép tizennyolcas bikának szokatlanul dús szőrméje és teljesen üres gyomra mutatja a legjobban ennek a télnek szigorúságát és az állatok szenvedéseit. A szarvas hetek óta nem evett rendesen. A pusztító lavinák Ausztriában a Lech völgyében az utóbbi napok olvadásai következtében a magas hegyoldalakról lezúdúló lavinák egyre-másra áldozatokat követelnek. Tegnap egy kis leány veszett oda s egy másik csak annak köszönheti megmenekülését, hogy az utolsó pillanatban sikerült egy erős fatörzsbe kapaszkodnia. Az időjárás mesterséges irányítása Robert Brown amerikai oceanográfus égjük túj munkájában azt állítja, hogy az időjárást egy évre előre meg lehet állapítani, sőt mesterségesen irányítani. Szerinte az időjárás" szabálytalanságának a sarkokról áramló óriási jégmennyiség az oka, így a Déli Jeges-tengerről jövő jég kelti Argentínában, Dél-Afrikában és Ausztráliában a szárazságot. A modern technika aránylag csekély költséggé óriási jéghegyeket szakíthat le a sarkvidékekről olyan időben, amidőn a heves napsütés azokat felolvaszthatja és így azután a bennük rejlő energiát felhasználhatják. Hasonlóképpen egy jégtörőkből álló flotta az Északi Jeges-tengeren mozgásba hozhat egy nagy jégtömeget, amelyet azután a Golf-áram olvasztana el Mlyen kemény volt az idei tél Robert Brownak ez az eszméje nem új,de technikai tekintetben is ma még kivihetetlen, mert itt olyan jégtömegek megmozdításáról van szó, aminekről fogalmat sem alkothatunk magunknak. Pedig az időjárás szabályozáséra ugyancsak nagy szükségünk volna, hogy elkerülhessük az olyan rendellenességeket, mint az idei tél, amelynek ritka szigorúságáról a prágai meteorológiai intézetnek az 1929. évi februári hőmérsékleti viszonyokról készített kimutatása ad képet. Ebből kitűnik, hogy Prágában februárban a középhőmérséklet minus 10,6 fok volt. Ilyenformán 1929. február hónapja 1775 óta — idáig nyúlnak vissza a hőmérsékletmérések, — a leghidegebb február volt. 1775 óta azonban ez a február hónap, a téli hónapok hidegsége tekintetében, általában véve a második helyen áll. Ami Prága téli hőmérsékletét illeti, a korábbi telekről egészen 1775-ig terjedően készített áttekintés igazolja, hogy az egész 154 éves időszak alatt mindössze négyszer vett, éppen olyan, vagy még szigorúbb hideg. A mostani rendkívül abnormális hőmérsékleti viszonyokra élesen rávilágít az összehasonlítás, amelyből kitűnik, hogy a februári hőmérséklet körülbelül a moszkvai vágy a haparandai normális januári hőmérsékletnek felel meg, vagy pedig a januári hőmérsékletnek, szabad levegőn, 2400 méter magasságban. . . Árverési hirdetmény Késedelmes adósok terhére és veszélyére 5 drb kerékpár 4 200 drb ercreklyc elvfimolott, továbbá 23 bain olvrtmnolutík 2071 és fél kilogramm testílilro végűl 1 Islda elvilmolatlan fakeret, .... a K.t. 306. §-a alapján, az Árverési Csarnok kÖzbenJÍHtév©. március hó 2-án. Szombaton délelőtt fél 10 órakor, a Duna Raktárházak R.-T. IX* Timót-utca 1. ev. alatti telepén a legtöbbet ígérő* nek azonnali készpénzfizetés mellett, el fog árvereztetni. A vételi árverési illeték és forgalmi adó vevő* terhelik Az áruk fentnevezett helyeit márcus 2-án délelőtt 8—10 óráig megtekinthetők.