Budapesti Hírlap, 1929. augusztus (49. évfolyam, 172–196. szám)
1929-08-10 / 180. szám
_ | | szereti otthonát | e és Jő háziasszony, a | ^BUDAPESTI HÍRLAP? s képes vasárnapi mellék-1 § létében megtalálja azt, | amire szüksége | van $ *PDT augusztus 10. (180. o.) Emwresn Himn Szombat délelőtt tíz órakor érnek Budapestre az európai körrepülés résztvevői VELENCE, alig. 9. (Stefen I.) Az európai körrepülés harmadik napján délután fél 3 óráig Velencébe számszerűen a következő államok repülői érkeztek meg: Olaszország 12 résztvevőből 9, Franciaország 11 résztvevőből 2, 33 német résztvevőből 13 (egy német gép kénytelen volt Fusinánál leszállni és súlyosan megrongálódva, ottmaradt), a két belga résztvevő közül egyik sem érkezett meg, a három angol közül Velencéig jutott 2, az egyetlen jugoszláv résztvevő nem érkezett meg, hasonlóképpen a két svájci sem, míg a három cseh-szlovák versenyző közül egy ért Velencéig. Összesen tehát 27 versenyző jutott el ma délután fél 3 óráig Velencébe. MILANO, a cg. 9. (A Budapesti Hírlap távirata.) Az európai túrarepülő-versenyen résztvevő svájci pilóták még mindig nem érkeztek Milanóba, sőt Tankolt sem érték el. A svájciak St.Raphaelben ülnek s nem tudnak tovább jutni, minthogy viharos eső hátráltatja útjukat. A Riviéráról heves zivatarokat jelentenek. A felhőszakadás sokhelyütt kisebb-nagyobb árvizet okozott. Gémiában egész üzletsorok kerültek víz alá. BELGRÁD, aug. 9. (A Budapesti Hírlap távirata.) Az európai túrarepülő-verseny résztvevői közül a délelőtt folyamán heten érkeztek Belgrádba. Elsőnek Mehring német aviatikus jött meg, aki pontban reggel 7 órakor startolt Zágrábból és 9 óra 5 perckor érkezett Belgrádba. Másodiknak Magenmayer német, harmadiknak Fritsch cseh pilóta jött meg. Ezután két olasz, majd két német gép érkezett. Azok a pilóták, akik déli 12 óráig Belgrádba érkeztek, délben tovább startoltak Bukarestbe. A délután folyamán az európai túrarepülőverseny további 6 résztvevője startolt Turnu- Beverin felé. Déli 12 órától kezdve szabályos időközökben indították a gépeket, hát az első gépek étkezése szombaton délelőtt 10 órára várható. ★ Párizsból tudvalevőleg 7-én indultak el Európa legtöbb államainak neves repülői egy európai körrepülésre, melynek folyamán Budapestt is útba ejtik. Mint annak idején Amundsen északsarki útjára, Eckener kapitány a Zeppelin első épeni útjára Shellüzemanyagot és olajat vitt magával, De Pinedo márok pedig világkörüli útján Shellbenzint használt, úgy a mostani európai körrerpülés résztvevői is legnagyobbrészt Shellüzemanyagot és olajat a Shell-koncernek az egész világot behálózó depot-iból vételeznek föl. A Shell-koncern az összes állomásokon megfelelő fogadtatásban részesíti az európai repülőket, így Mátyásföldön is impozáns telepet létesített, hogy a repülőket megfelelően elláthassa a szükséges üzemanyaggal és olajjal. A legnagyobb áldozatot is szívesen hozza meg ezen vállalat, így hálálván meg a repülők ragaszkodását, akik a Shell-anyagokat előnyben részesítik, ami újabb és újabb bizonyítéka azok kiváló minőségének és abszolút megbízhatóságának. " ODERN CARMETRAGEDIA EGY SPANYOL VÁROSBAN melyben Don José futballista, Carmen kolostorba vonul MADRID, aug. 9. Regénybe illő dráma fejeződött be a minap a spanyolországi Manrevo városka bírái előtt. Izig-vérig spanyol ez a dráma, amely néhány napra Manrevot tette Spanyolország középpontjává. Egy torero állt a bíróság előtt, ahogyan a spanyolok a bikaviadorokat nevezik és ezt a torerot megbüntették. A kis drámának azonban nemcsak torreadorja van, hanem Carmenje, sőt Don Joséja is. Név szerint pedig a torreádor Zaba-Palla az arénák hőse, riválisa Morillo, Spanyolország egyik hírneves futballjátékosa és a hölgy, aki körül a rivalizálás folyt, Acuzena Dazibella, Manuello de Zaba-Palla Spanyolország legnevesebb bikaviadorai közé tartozott. Egyike volt a legünnepeltebb espadáknak, aki ha megjelent az arénában, tízezrek figyelték izgalommal minden mozdulatát. Munkáját körülbelül úgy fizették, mint valamely világhírű operaénekes vendégjátékát. Ennek következtében meglehetősen nagy vagyonra tett szert. Nagy kiterjedésű birtokot vásárolt, szép villát építtetett, díszhintóban kocsikázott és csakhamar a női szivek bálványává vált. Egyik vendégjátéka alkalmával Manrero városkában az arénának ez a hőse megismerkedett egy milliomos földbirtokos leányával, Acuzéna Dazibellával. A csodaszép Acuzéna 21 esztendős volt és bizony kissé erősebben megdobbantotta szívét az új ismeretség. Szülei és nevelőnője szigorúságának ellenére sikerült módot találnia arra, hogy az espadával találkozzék és csakhamar túlságosan szoros barátság fejlődött ki közöttük. Az espadák azonban, úgy látszik, csapodárok és Zaba- Palla sem vette komolyan a hűséget, új városban új ismeretségeket kötött és Acuzénát csakhamar elfelejtette. Persze ez nem maradhatott sokáig titokban a szerelmes leány előtt, aki rettenetesen elkeseredett. Ebben az időben megismerkedett José Morinóval, a híres futball-játékossal, aki csinosságba® egyáltalán nem maradt el az espada mögött. Morillo csakhamar beleszeretett a leányba és megkérte a kezét. Megbocsátotta neki az espadával való bizalmas barátságot is és a fiatal pár boldogságának az útjában most már semmi sem állott Ekkor egy szép napon, röviddel az eljegyzés után ismét feltűnt Manrovóban Zara-Para és a leánytól magától tudta meg, hogy közben menyasszony lett. Ez azonban őt nem riasztotta vissza attól, hogy újra ne árassza el ostromával a leányt Acuzéna azonban ridegen visszautasította most már a közeledést Az espada dühbe gurult, sértette hiúságát a visszautasítás és elhatározta, hogy riválisát elteszi az útból. Este Morillo lakása elé lopozott megleste, mikor kilép az utcára, rárontott és egyetlen tőrdöféssel kioltotta életét. Megtörten állott bírái előtt Zaba-Palla. — Nem volt szándékomban megölni Morillot, — mondta — csupán párbajra akartam felszólítani. Attól féltem azonban, hogy ártani fog hírnevemnek, ha én, a híres espada egy közönséges futballistával kiállok párbajozni. Manrevoba való megérkezésem után véletlenül találkoztam az utcán Morilloval és ekkor, anélkül, hogy tudnám mit teszek, megragadtam tőrömet és megtörtént a szerencsétlenség. Ez az előadás teljesen ellentmondott azoknak az adatoknak, amelyeket a rendőri nyomozás derített ki. Ezek szerint az espada igenis Morillot a gyilkosságot megelőző nap megfenyegette, hogy meg fogja ölni. Nyolcvan tanút hallgattak ki a tárgyaláson, köztük a tragédia hősnőjét, az áldozat menyaszszonyát. Acuzena a borzalmas gyilkosság után kolostorba vonult. Egy apáca kíséretében jelent meg a tárgyalási teremben és zokogva jelentette ki, hogy mind a két férfit nagyon szerette. Természetesen a Morilo felesége akart lenni, most azonban, hogy vőlegénye gyilkosság áldozata lett, nincs más kívánsága többé az életben, csupán az az egy, hogy hátralevő életét kolostorban élhesse le. Majd minden tanú terhelően vallott az espádára és Zaba-Pallot tizenöt évi fegyházra ítélték. Az ítélet kihirdetése után mély meghajlással köszönte meg a szigorú, de igazságos ítéletet. Az angolok és az olaszok vezetnek BELGRÁD, aug. 9. A repülők Jugoszláviába való érkezésének második napján kiválóak voltak a légköri viszonyok. Somdermayer, a jugoszláv Aero- Klub elnöke kijelentette, hogy valamennyi pilóta a legtökéletesebben végezte leszállásait. Az eddigi jelek szerint az angolok maradnak az érem, utánuk az olaszok következnek, akik szabályos csoportban repülnek, a francia Delonotte helyezése rendkívül jó. A német gépeiknek is sikerük van és a szabályszerű hendikep ellenére kitűnő helyet kapnak az osztályozásban. BUKAREST, aug. 9. (A Budapesti Hírlap távirata.) Az európai túrarepülőverseny első résztvevői ma délelőtt érkeztek Belgrádból jövet Turnu-Severinbe. Az első pilótának, aki román területre érkezett, a román aviatikai szövetség ezüstserleget nyújtott át. Délután a pilóták egy része már Bukarestbe ért, ahonnan rövid tartózkodás után délután 4 órától kezdve megkezdődött a start vissza a Tumu-Severinbe. A részvevők első csoportja holnap reggel indul tovább Tumu- Severinből Budapestre. Szombaton reggel érkeznek Budapestre az első gépek Tum-Szeverinből érkezett magántávirat jelenti, hogy az Európa-rapülők csak szombaton reggel startolnak Budapest felé, így te i SHELL repülőtér világhálózatának Budapest-Mátyásföldi telepe, mely a jelenlegi európai körrepülés résztvevőinek üzem- és kenőanyag ellátását végzi Ford és a szovjet MOSZKVA, aug. 9. (Reuters) A Ford-társaság küldöttsége Moszkvába érkezett, hogy a szovjet hatóságokkal Nizsnij-Novgorodban építendő nagy autógyárról tárgyaljon. Óriási vezércsatahajót rendelt Jugoszlávia Angliában LONDON, aug. 9. (A Budapesti Hírlap távirata.) A jugoszláv kormány óriási vezércsatahajót rendelt meg a Yarrow angol hajógyárban. Ugyanez a hajógyár a kolumbiai kormánytól is megrendelést kapott három ágyúnaszád építésére. A jugoszláv és a kolumbiai megrendelések az üzemkorlátozástól mentették meg a gyárat, amely az angol flottaépítési programm erős korlátozása folytán kénytelen volt tervbe venni az üzemredukciót. Görög ajánlat Törökországnak ATHÉN, aug. 9. (Görög Távirati Iroda.) A török követ átadta a külügyminiszternek a török kormány válaszát Görögországnak arra a javaslatára, hogy a függőben levő valamennyi kérdés elintézését bízzák a svájci köztársaság elnökének, vagy a hágai nemzetközi bíróság elnökének elnöklésével kiküldendő döntőbíróságra. A görög kormány nézete szerint ugyanis ez az egyetlen mód a függőben levő kérdések végleges rendezésére, a két állam közti szorosabb együttműködés előkészítésére és a kereskedelmi kötelékek szorosabbra fűzésére. A török kormány válaszában elutasítja ezt a görög javaslatot, azt vitatva, hogy ehhez hasonló javaslatot már 1928 tavaszán is tett Genfben Michalakopulosz Tevfik Ruzsdi pasának, ami azonban nem vezetett eredményre és a kormányok közt közvetlen tárgyalásokat vont maga után. Valószínű, hogy a parlament külügyi bizottságát összehívják és eléje terjesztik a kormány döntését. A török követ bejelentette, hogy szombaton szabadságba utazik.