Budapesti Hírlap, 1929. december (49. évfolyam, 274–296. szám)
1929-12-01 / 274. szám
iA Sakkhírek * A Kőbányai Sakk-Kör új tisztikara. Kőbánya reprezentatív sakkegyesülete, a Kőbányai Sakk-Kör november 22-én tartotta 1929. évi rendes közgyűlését hivatalos helyiségében, a Szalay-féle nagyvendéglőben (X., Martinovicstér). A közgyűlésen a következő új tisztikart választották meg. Elnök: Pálmay Kálmán, alelnökök: Jármai Ferenc dr., Kapos Vilmos dr., ügyvezető alelnök: Kaszás József dr., titkár: Csepreghy Gyula, csapatkapitány: Szmrándi József. * Jakab Árpád nyerte a villámbajnokságot. Boros és Vajda dr. előtt. 4. Szívós, 5-7. örvényi, Mayer és Koln lett. Szabó dr. 5%, Szávay dr., Wiesel 4%, Reich 4 és Sterk 1 egységet ért el. Jakab győzelme szimpatikus volt. Győzelmét nem a betanult kezdéseknek, hanem bármely állásbani gyors áttekintésének és leleményes lépéseinek köszönhette. Örvényitől többet vártunk. Boros és Szívós Minden autóhoz készítés, javítás Budapest, Szentkirályi u. 31. Telefon: ). 434-49 SAKK 39. sz. feladvány. Kábán E.-től. A „Salut Public“ miniatűr versenyén első díjas. Viágos: Kc2; Vh4; Ha6 és H38; Fbl; Bdl. (6) Beküldési határidő december 11. (A megfejtése résztvehetnek az év végén történő sorsoláson.) Megfejtések: 37. sz. feladvány: 1. Vg6Xg7. Helyesen megfejtette: Guga Gabriella, Lasz-kovssky Helén, Martos Margit, Ajtay K., Bucsinszky V., Békéssy K., Halász A. L., Hennel E., Iványi M., Kostyál I., Lukács L., Ráta A., Szöghy J., Zsinkó E., Zsingor L., Halács A. dr., vitéz Horváth B. dr., Kolumbán G., Lipták A., Martinka O. és Tandary I. V.? 3 p 9i6 n ■8 mm §§fm 1 Iliim Éɧ■9 §j§i j§j# §§9 jf§ ÉKm mt §§§ ÉK!U K 8 m$ i in §§z n Hét MIHj IÉÉIl a b c de /7h Sötét: Rec. (1) Világos indul és a 8. Lépésre nyiltot ad. ISMOT A Királyi Magyar Automobil Club versenypropozícióinak egységesítése. A Királyi Magyar Automobil Club sportbizottsága megbízta Hild Károly urat,, hogy az egyes versenykiírások között fennálló eltéréseket egységesítse és hogy oly egységes versenyszabályt dolgozon ki, amely az összes versenyekre alkalmazható. Az egységesített versenyfeltételek első ízben e hó 26-án kerülnek tárgyalás alá, azonban végleges döntés még nem történt. Európai hegyibajnokság. Az Elismert Automobil Clubok Nemzetközi Szövetsége, mint ismeretes, a Svájci Automobil Clubra bízta az 1930. évben első ízben eldöntésre kerülő európai hegyibajnokság előkészítő munkálatainak intézését. A Királyi Magyar Automobil Club, amely évek hosszú sora óta rendezett nemzetközi hegyiversenyeivel kétségtelenül jogot szerzett arra, hogy egyik hegyiversenye az európai hegyibajnokságban pontszerző versenyként szerepeljen, legutóbbi sportbizottsági ülésében elhatározta, hogy a Svájci Automobil Clubot felkéri, hogy az Európabajnokság programmjában egy magyar hegyiversenyt is vegyen be. Akár a Svábhegyi verseny, akár pedig a Parádi hegyiverseny olyan kvalitásokkal rendelkezik, hogy bátran megállja helyét bármely európai hegyiverseny melett és azért remélhető, hogy a Svájci Club és az Association nem fog kitérni a Királyi Magyar Automobil Club kívánsága elől. A nyersolajmotoros Mercedes-Benz tehergépkocsik Angliában. A London melletti Olimpiában most megnyílt teherautó-kiállítás internacionális nagy érdeklődés középpontjába került. A Dail Sketch értesítése szerint a bemutatott és az autótechnika legmodernebb szerkesztményeit képező különféle teherautókat a közönség elsősorban részesíti különös figyelmében. Különösen kedvezően nyilatkozik az angol sajtó a nyersolajmotorral felszerelt nehéz „Mercedes-Benz“ teherautókról, amelyek különösen kitűnnek szerény üzemanyagfogyasztásukkal. Ezen szerkesztmények iránt főleg a kereskedelmi körök mutatnak nagy érdeklődést. Egy ilyen teljesen megterhelt 5 tonnás gépkocsi az utolsó hétben naponként megtette az utat Londonból Manchesterbe és vissza és a 380 mérföldes úton átlagban oly kevés tüzelőanyagot használt el, hogy a tabellám eredmények az összes szakköröket a legnagyobb csodálkozással és megelégedéssel töltötték el. Rendkívüli kényelem van biztosítva az autóvezetőknek egy új, önműködő kapcsoló felszerelésével, mely lehetővé teszi, hogy a vezető a hátsó lámpát a soffőrülésből gyújthassa meg, míg az eloltás megfelelőn, csupán a hátsó számlámpánál eszközölhető. A rendkívüli szellemes készüléket a jól ismert Nobel, Szirmai, Vadász Automobilipari Rt. gyártja és hozza forgalomba, az minden szaküzletben kapható és felszerelése minden gyakorlat nélkül is legfeljebb egy órát vesz igénybe. A készüléket, mint rendkívül olcsó magyar konstrukciót, mindenkinek melegen ajánljuk. Sunbeam Diesel-motort épít autók részére. Wolverhamptonban Louis Coatalen, a Sunbeam-gyár vezető mérnöke, aki Legrave őrnagy rekordkocsiját is építette, jelenleg automobilok részére alkalmas új Diesell motorokkal kísérletezik. Az új motoros mintegy percenként 2000 fordulattal dolgozik és kerek számban 100 féklóerő teljesítményt ad. Valószínű, hogy a jövőben automobilok részére egy kisebb motort fog tervezni. Angliában nem tréfálnak a fekete fuvarral. Angliában nemrég egy fiatalember állott a bíróság előtt azzal a váddal terhelten, hogy egy lánnyal való kocsikázáshoz idegen kocsit használt. A bíróság ezért az ifjút 12 havi „kemény munkára“ ítélte. Különleges nyersolajmotorral ellátott Mercedes Benz gépkocsik. A londoni Olimpia Hall-ban most megtartott teherautó kiállításon körfeltűnést keltettek a nyersolajmotorral felszerelt nehéz Mercedes-Benz teherautók, melyek rendkívül csekély üzemfogyasztásuk mellett a legnagyobb teljesítményre képesek. Ezen teherautók üzemanyagfogyasztása oly csekély, hogy a tabelláris eredmények a szakköröket is a legnagyobb csodálkozással töltötték el. Zirci hegyiverseny. A Pannónia Automobil Club elhatározta, hogy a jövő évben ismét megrendezi zirci hegyiversenyét és azon kérelemmel fordult a Királyi Magyar Automobil Club sportbizottságához, hogy azt vegye be a pontszerző versenyek sorába. Tért foglal a gumi. Megállapították hogy a mostani Ford-modellen az abroncsokat nem számítva, 110 alkatrészhez gumit használnak anyagul. Az olasz úti milicia. Csak 1928-ban szervezték meg Olaszországban az országúti segélyszolgálatot 110 autóval. Ez a kocsipark az 1929. év első hat hónapjában már 1,095.102 kilométert futott be és ezalatt 213 esetben teljesített vontatószolgálatot, javítást, sebesültek szállítását, víz- és üzemanyag-szolgáltatást. A versenyeknél és más sporteseményeknél a közlekedés zavartalan lebonyolítását és az utak szabadontartását is ez az intézmény végezte. Az olasz úti milícia tudvalévően állami intézmény és állománya jelenleg 32 tiszt, 427 altiszt és megfelelő legénység. Minthogy a szolgálatot fokozatosan az egész — mintegy 21.000 kilométer hosszú — olasz úthálózatra ki akarják terjeszteni, kilátásba helyezték, hogy a legközelebbi hónapokban a legénység létszámát jelentősen emelik. Az eddigi tapasztalatok szerint az új milícia igen nagy javulást hozott az úthasználók menetfegyelme tekintetében, ami a balesetek számának csökkenését hozta, magával Ha autó legyen Mercedes - Benz A repülőgépmotoros léghűtéses FRANKLIN AUTÓ IToVi Budapest, VIII., Thék Endre u. 8. Tel.: J. 325-01 San remói csillagtúra. A san remói autós mobil’klub a Gazzette della Sport című olasz szaklappal együtt november 9. és 10-én nemzetközi csillagtúrát rendez. A résztvevőknek november 9-én vagy 10-én 10 és 18 óra között kell San Remóba beérkezniük. A gépek és okmányok felülvizsgálása után november 11-én együttes felvonulás és utána díjkiosztás lesz. A versenyigazolványok érvényessége. A Királyi Magyar Automobil Club sportbizottkérdésében azt a döntést hozta, hogy az 1929. saga a versenyigazolványok érvényességének év november hó 19-étől váltott versenyigazolványok az 1930. évre is érvényesek AKKUMULÁTOROK ElRORSfi MÁS JAVÍTÁSA v., vAci-ur 22-24 - vni., vas-utca i*. sz. A fehér csík Amerikában. Amerika közlekedésében igen nagy szerepe van a fehér vonalnak. Az Egyesült Államokban minden kanyarulatban, minden emelkedésnél feltalálható az út közepén végighaladó s a két irányban haladó járműveket egymástól elválasztó fehér csík. Amerikában ez igen hasznosnak bizonyult. Az úthasználók teljes mértékben respektálják s ezáltal sok balesetnek veszik elejét. A gyermek és a, autó. Tokióban 200 utcát a gyermekek részére tartottak fenn. Itt délután 1 és 6 óra között, minden autóforgalom tilos, hogy a gyermekek veszély nélkül játszadozhassanak. Accumulatorját az udvarban is*olcsóbban invit.ia éa tölti. Grebács János Telefonhivó (IV.,Váci utca 76/84 A a*. 831—20 AUTÓ es RÁDIÓ atea 33. ex'm alatt. akkumulátor BA3FUSS J Buda pear. Vili Telefon: J 'M'r ©iT olcsóbban ZSEF, Pró taréspräge fuvaroz legmodernebb és legelegánsabb automobilokkal 40—50 fillérig km.-ként. Shell benzin és olajállomás. Gr. Zichy Jenő u. II. sz. Telefon Automata 248—21. meglepetésszerűen jól játszottak. Vajda dr. és Sterk nem nagy dicsőséget szerzett a mestergárdának. * BSE jobb arányszáma mellett nyerte a villám-csapatbajnokságot. 2. BST, 3. MMSK. * Merényi Lajos a Budai Bástya SE-ben 12:2:0 eredménnyel szimultánt tartott. * Budai Ip. és Keresk. Ifjak kultúregyesületében 16 versenyző közt kétfordulós verseny folyik. A szellemi tornát a sport terén előnyösen ismert Tandary kerékpáros-bajnok vezeti, kinek óriási szervezőképessége kellemes reményeket fakaszthat a tehetséges budai ifjakban. * Csapatbajnokságok ma kezdődnek. Az első osztályban 8, a II. oszt.-ban 9, a Ill-ban 10, a IV. két párhuzamos csoportjában 14 csapat vesz részt. A Szövetségi díjért 26 egyesület, a Szávay-kupára 23 egyesület nevezett. A BST vegyes mesterversenyén Sárközy 7 és Erdey dr. 5 (2) vezetnek. 68. sz. játszma: Sárközy Balázs—Szabó Dezső dr. Játszották a BST vegyes mesterversenyén 1929 november 5. 1. d4. Hf6. S. c4, g6. 3. fS, Fg7. 4. e4, c6. 6. Fe3! cXd. 6. Fd4 (A szicíliai védelemnek világosra nézve kedvezőbb változata állott elé. A sötét futó ereje megbénult, a hó mező a világosé.) Hc6. 7. Fc3. d6. 8. Fd3. 0—0. 9. He2. He5. 10. 0—0. Hd3 (f) 11. Vd3? Fe6. (Jobb volt Fd7) /?. Nf4. Vd7f.Végrr'.nle jobb volt — a hibát belátva — a futóval visszavonulni. Sötét egyetlen mozgékony könnyű tisztjét világos a legalkalmasabb pillanatban cserélheti. Stratégiai szempontból a játszma már a világos javára dőlt el.) 13. Ha3, Bfc8. 14. b3, He8. 15. Fg7, Kg7! 16. Hb6. f6. 17. He6, Ve6. 14. f4,Hc7. 19. Hd4, Vf7. 80. fő! (Mm utal a sötét hadállás Achilles-sarkára.) g5. S1. a4, Kh8. 11. Bf3, Ha6. S3. Bafl, Hc6. 84. Ve3, Hd7, S6. He6, He6. (A sötét huszár a legkedvezőbb mezőre jutott.) 86. Bg3, Bg8. (h4! fenyegetés ellen; a baj most a másik oldalról következik.) 87. c6! (A másik bástya is szerephez jut.) Bgc8. (Sótét zavarban van, mindkét oldalon védekeznie kell, dyje-re Tc6, Bgc8, Vd4 és a gS kerül ostrom alá.) 88. cXd, eXdL 89. h4! g4, 30. ATi6, Bc6. 31. Bd1, Bac8. 38. Hd4! (A felfejlődött bástyákat veszélytelenekké teszi s amellett anyagi előnyt szerez.) Bc3. 33. Bc3, Bc3. 34. He6, Bc6. (Még a legjobb, Vc7-re Bd6!! következett volna.) SS. Hd8, Ve7. 36. Hc6, bac. 9- Vd2, Hf7. 38. Vd4, Kg7. 39. b4, Vc7. 40. a6, h5. 41. a6, Vb8. 48. KM, Vc7. (Sötét látszólag kielégítően tud védekezni. A sötét huszár mindig védi a kétszeresen támadott gyalogost. Hogyan törhető át az ellenséges front?) 43. Bel, Vd7. 44. Vc4, He6. 45. Ve6, Vc7. (Vezércsere esetén a b4 gyalog feláldozásával viágosas áttörést azonnal kierőszakolja.) 46. Bdl, Hf7. 47. ee. (Bármelyikkel üt a sötét, a végeredményben rossz. Az ütés pedig elmaradhatatlan. A front áttörése megtörtént.) He5. 48. Bd6, Vf7. 49. Bd8, Ve6. 50. fXe, fő. (Hg6-r, Bdl és az „a“ gyalogból vezér lesz.) 51. e7 sötét feladta. (Elemezte: Sárközy Balázs.) H AUTÓSOK 11 BÜNTETÉS! többe kerülhet, mint TÖKÉLETES önműködő szárulámpa kapcsoló Gyártja i 34ébe -Szirmai Vadász Automobil Ipari Bt. Budapest, VI . Lehel utca 17 a is A készülék ára Telefon: 147-27 Kapható minden szaküzletben 25 P 25P