Budapesti Hírlap, 1929. december (49. évfolyam, 274–296. szám)

1929-12-01 / 274. szám

­­iA Sakkhírek * A Kőbányai Sakk-Kör új tisztikara. Kő­bánya reprezentatív sakkegyesülete, a Kőbányai Sakk-Kör november 22-én tartotta 1929. évi rendes közgyűlését hivatalos helyiségében, a Szalay-féle nagyvendéglőben (X., Martinovics­­tér). A közgyűlésen a következő új tisztikart választották meg. Elnök: Pálmay Kálmán, al­­elnökök: Jármai­ Ferenc dr., Kapos Vilmos dr., ügyvezető­ alelnök: Kaszás József dr., titkár: Csepreghy Gyula, csapatkapitány: Szmrándi József. * Jakab Árpád nyerte a villám­bajnokságot. Boros és Vajda dr. előtt. 4. Szívós, 5­-7. ör­­vényi, Mayer és Kol­n lett. Szabó dr. 5%, Szávay dr., Wiesel 4%, Reich 4 és Sterk 1 egységet ért el. Jakab győzelme szimpatikus volt. Győzelmét nem a betanult kezdéseknek, hanem bármely állásbani gyors áttekintésének és leleményes lépéseinek köszön­hette. Örvényitől többet vártunk. Boros és Szívós Minden autóhoz készítés, javítás Budapest, Szentkirályi­ u. 31. Telefon: ). 434-49 SAKK 39. sz. feladvány. Kábán E.-től. A „Salut Public“ miniatűr versenyén első díjas. Viágos: Kc2; Vh4; Ha6 és H38; Fbl; Bdl. (6) Beküldési határidő december 11. (A megfejtése résztvehetnek az év végén tör­ténő sorsoláson.) Megfejtések: 37. sz. feladvány: 1. Vg6Xg7. Helyesen megfejtette: Guga Gabriella, Lasz-kovssky Helén, Martos Margit, Ajtay K., Bu­­csinszky V., Békéssy K., Halász A. L., Hennel E., Iványi M., Kostyál I., Lukács L., Ráta A., Szöghy J., Zsinkó E., Zsingor L., Halács A. dr., vitéz Horváth B. dr., Kolumbán G., Lipták A., Martinka O. és Tandary I. V.? 3 p 9i6 n ■8 mm­ §§fm 1 Iliim Éɧ■9 §j§i j§j# §§9 jf§ ÉKm mt §§§ ÉK!U K 8 m$ i in §§z n Hét MIHj IÉÉIl a b c de /­­7h Sötét: Rec. (1) Világos indul és a 8. Lépésre nyiltot ad. IS­MOT A Királyi Magyar Automobil Club ver­­senypropozícióinak egységesítése. A Királyi Magyar Automobil Club sportbizottsága meg­bízta Hild Károly urat,, hogy az egyes ver­senykiírások között fennálló eltéréseket egysé­gesítse és hogy oly egységes versenyszabályt dolgozon ki, amely az összes versenyekre alkalmazható. Az egységesített versenyfeltéte­lek első ízben e hó 26-án kerülnek tárgyalás alá, azonban végleges döntés még nem történt. Európai hegyibajnokság. Az Elismert Automobil Clubok Nemzetközi Szövetsége, mint ismeretes, a Svájci Automobil Clubra bízta az 1930. évben első ízben eldöntésre ke­rülő európai hegyibajnokság előkészítő mun­kálatainak intézését. A Királyi Magyar Auto­mobil Club, amely évek hosszú sora óta rende­zett nemzetközi hegyiversenyeivel kétségtele­nül jogot szerzett arra, hogy egyik hegyi­versenye az európai hegyibajnokságban pont­szerző versenyként szerepeljen, legutóbbi sportbizottsági ülésében elhatározta, hogy a Svájci Automobil Clubot felkéri, hogy az Európabajnokság programmjában egy ma­gyar hegyiversenyt is vegyen be. Akár a Svábhegyi verseny, akár pedig a Parádi hegyiverseny olyan kvalitásokkal rendelke­zik, hogy bátran megállja helyét bármely európai hegyiverseny melett és azért remél­hető, hogy a Svájci Club és az Association nem fog kitérni a Királyi Magyar Auto­mobil Club kívánsága elől. A nyersolajmotoros Mercedes-Benz te­hergépkocsik Angliában. A London melletti Olimpiában most megnyílt teherautó-kiállítás internacionális nagy érdeklődés középpont­jába került. A Dail Sketch értesítése szerint a bemutatott és az autótechnika legmoder­nebb szerkesztményeit képező különféle teher­autókat a közönség elsősorban részesíti kü­lönös figyelmében. Különösen kedvezően nyi­latkozik az angol sajtó a nyersolajmotorral felszerelt nehéz „Mercedes-Benz“ teherautók­ról, amelyek különösen kitűnnek szerény üzemanyagfogyasztásukkal. Ezen szerkesztmé­­nyek iránt főleg a kereskedelmi körök mutat­nak nagy érdeklődést. Egy ilyen teljesen meg­terhelt 5 tonnás gépkocsi az utolsó hétben naponként megtette az utat Londonból Man­chesterbe és vissza és a 380 mérföldes úton átlagban oly kevés tüzelőanyagot használt el, hogy a tabellám eredmények az összes szak­köröket a legnagyobb csodálkozással és meg­elégedéssel töltötték el. Rendkívüli kényelem van biztosítva az autóvezetőknek egy új, önműködő kapcsoló felszerelésével, mely lehetővé teszi, hogy a ve­zető a hátsó lámpát a soffőrülésből gyújthassa meg, míg az eloltás megfelelőn, csupán a hátsó számlámpánál eszközölhető. A rendkívüli szel­lemes készüléket a jól ismert Nobel, Szirmai, Vadász Automobilipari Rt. gyártja és hozza forgalomba, az minden szaküzletben kapható és felszerelése minden gyakorlat nélkül is legfeljebb egy órát vesz igénybe. A készülé­ket, mint rendkívül olcsó magyar konstruk­ciót, mindenkinek melegen ajánljuk. Sunbeam Diesel-motort épít autók ré­szére. Wolverhamptonban Louis Coatalen, a Sunbeam-gyár vezető mérnöke, aki Legrave őrnagy rekordkocsiját is építette, jelenleg automobilok részére alkalmas új Diesel­­l motorokkal kísérletezik. Az új motoros mint­egy percenként 2000 fordulattal dolgozik és kerek számban 100 féklóerő teljesítményt ad. Valószínű, hogy a jövőben automobilok ré­szére egy kisebb motort fog tervezni. Angliában nem tréfálnak a fekete fuvar­ral. Angliában nemrég egy fiatalember ál­lott a bíróság előtt azzal a váddal terhelten, hogy egy lánnyal való kocsikázáshoz idegen kocsit használt. A bíróság ezért az ifjút 12 havi „kemény munkára“ ítélte. Különleges nyersolajmotorral ellátott Mercedes Benz gépkocsik. A londoni Olimpia Hall-ban most megtartott teherautó kiállításon körfeltűnést keltettek a nyersolajmotorral fel­szerelt nehéz Mercedes-Benz teherautók, melyek rendkívül csekély üzemfogyasztásuk mellett a legnagyobb teljesítményre képesek. Ezen teherautók üzemanyagfogyasztása oly csekély, hogy a tabelláris eredmények a szak­köröket is a legnagyobb csodálkozással töltöt­ték el. Zirci hegyiverseny. A Pannónia Automo­bil Club elhatározta, hogy a jövő évben ismét megrendezi zirci hegyiversenyét és azon ké­relemmel fordult a Királyi Magyar Automobil Club sportbizottságához, hogy azt vegye be a pontszerző versenyek sorába. Tért foglal a gumi. Megállapították hogy a mostani Ford-modellen az abroncso­kat nem számítva, 110 alkatrészhez gumit használnak anyagul. Az olasz úti milicia. Csak 1928-ban szervezték meg Olaszországban az országúti segélyszolgálatot 110 autóval. Ez a kocsipark az 1929. év első hat hónapjában már 1,095.102 kilométert futott be és ezalatt 213 esetben teljesített vontatószolgálatot, javítást, sebe­sültek szállítását, víz- és üzemanyag-szolgál­tatást. A versenyeknél és más sportesemé­nyeknél a közlekedés zavartalan lebonyolítá­sát és az utak szabadontartását is ez az in­tézmény végezte. Az olasz úti milícia tudva­lévően állami intézmény és állománya jelen­leg 32 tiszt, 427 altiszt és megfelelő legény­ség. Minthogy a szolgálatot fokozatosan az egész — mintegy 21.000 kilométer hosszú — olasz úthálózatra ki akarják terjeszteni, ki­látásba helyezték, hogy a legközelebbi hóna­pokban a legénység létszámát jelentősen eme­lik. Az eddigi tapasztalatok szerint az új milícia igen nagy javulást hozott az úthasz­nálók menetfegyelme tekintetében, ami a bal­esetek számának csökkenését hozta, magával Ha autó legyen Mercedes - Benz A repülőgépmotoros léghűtéses FRANKLIN AUTÓ IToVi Budapest, VIII., Thék Endre­ u. 8. Tel.: J. 325-01 San­ remói csillagtúra. A san­ remói autós mobil’klub a Gazzette della Sport című olasz szaklappal együtt november 9. és 10-én nem­zetközi csillagtúrát rendez. A résztvevőknek november 9-én vagy 10-én 10 és 18 óra között kell San­ Remóba beérkezniük. A gépek és ok­mányok felülvizsgálása után november 11-én együttes felvonulás és utána díjkiosztás lesz. A versenyigazolványok érvényessége. A Királyi Magyar Automobil Club sportbizott­­kérdésében azt a döntést hozta, hogy az 1929. saga a versenyigazolványok érvényességének év november hó 19-étől váltott versenyigazol­ványok az 1930. évre is érvényesek AKKUMULÁTOROK ElRORSfi M­ÁS JAVÍTÁSA v., vAci-ur 22-24 - vni., vas-utca i*. sz. A fehér csík Amerikában. Amerika köz­lekedésében igen nagy szerepe van a fehér vonalnak. Az Egyesült Államokban minden kanyarulatban, minden emelkedésnél feltalál­ható az út közepén végighaladó s a két irány­ban haladó járműveket egymástól elválasztó fehér csík. Amerikában ez igen hasznosnak bizonyult. Az út­használók teljes mértékben respektálják s ezáltal sok balesetnek veszik elejét. A gyermek és a­, autó. Tokióban 200 ut­cát a gyermekek részére tartottak fenn. Itt délután 1 és 6 óra között, minden autóforga­lom tilos, hogy a gyermekek veszély nélkül j­á­tsza­dozhassa­nak. Accumulatorját az udvarban is*­olcsóbban invit.ia éa tölti. Grebács János Telefonhivó (IV.,Váci utca 76/84 A a*. 831—20 AUTÓ es RÁDIÓ atea 33. ex'm alatt. akkumulátor BA3FUSS J Buda pear. Vili Telefon: J 'M'r ©iT ol­csóbban ZSEF, Pró tar­éspräge fuvaroz legmodernebb és legelegánsabb automobilokkal 40—50 fillérig km.-ként. Shell benzin és olajállomás. Gr. Zichy Jenő u. II. sz. Telefon Automata 248—21. meglepetésszerűen jól játszottak. Vajda dr. és Sterk nem nagy dicsőséget szerzett a mester­gárdának. * BSE jobb arányszáma mellett nyerte a villám-csapatbajnokságot. 2. BST, 3. MMSK. * Merényi Lajos a Budai Bástya SE-ben 12:2:0 eredménnyel szimultánt tartott. * Budai Ip. és Keresk. Ifjak kultúregyesüle­­tében 16 versenyző közt kétfordulós verseny folyik. A szellemi tornát a sport terén előnyö­sen ismert Tandary kerékpáros-bajnok vezeti, kinek óriási szervezőképessége kellemes remé­nyeket fakaszthat a tehetséges budai ifjakban. * Csapatbajnokságok ma kezdődnek. Az első osztályban 8, a II. oszt.-ban 9, a Ill-ban 10, a IV. két párhuzamos csoportjában 14 csapat vesz részt. A Szövetségi díjért 26 egyesület, a Szávay-kupára 23 egyesület nevezett. A BST vegyes mesterversenyén Sárközy 7 és Erdey dr. 5 (2) vezetnek. 68. sz. játszma: Sárközy Balázs—Szabó Dezső dr. Játszották a BST vegyes mesterversenyén 1929 november 5. 1. d4. Hf6. S. c4, g6. 3. fS, Fg7. 4. e4, c6. 6. Fe3! cXd. 6. Fd4 (A szicíliai védelemnek világosra nézve kedvezőbb változata állott elé. A sötét futó ereje megbénult, a hó mező a vi­lágosé.) Hc6. 7. Fc3. d6. 8. Fd3. 0—0. 9. He2. He5. 10. 0—0. Hd3 (f) 11. Vd3? Fe6. (Jobb volt Fd7) /?. N­f4. Vd7f­­.Vég­rr'­.nl­e jobb volt — a hibát belátva — a futóval visszavonulni. Sötét egyetlen mozgékony könnyű tisztjét vilá­gos a legalkalmasabb pillanatban cserélheti. Stratégiai szempontból a játszma már a világos javára dőlt el.) 13. Ha3, Bfc8. 14. b3, He8. 15. Fg7, Kg7! 16. Hb6. f6. 17. He6, Ve6. 14. f4,Hc7. 19. Hd4, Vf7. 80. fő! (Mm utal a sötét hadállás Achilles-sarkára.) g5. S1. a4, Kh8. 11. Bf3, Ha6. S3. Bafl, Hc6. 84. Ve3, Hd7, S6. He6, He6. (A sötét huszár a legkedvezőbb me­zőre jutott.) 86. Bg3, Bg8. (h4! fenyegetés ellen; a baj most a másik oldalról következik.) 87. c6! (A másik bástya is szerephez jut.) Bgc8. (­Só­tét zavarban van, mindkét oldalon védekeznie kell, dyje-re Tc6, Bgc8, Vd4 és a gS kerül ostrom alá.) 88. cXd, eXdL 89. h4! g4, 30. ATi6, Bc6. 31. Bd1, Bac8. 38. Hd4! (A felfej­lődött bástyákat veszélytelenekké teszi s amel­lett anyagi előnyt szerez.) Bc3. 33. Bc3, Bc3. 34. He6, Bc6. (Még a legjobb, Vc7-re Bd6!! követ­­kezett volna.) SS. Hd8, Ve7. 36. Hc6, bac. 9- Vd2, Hf7. 38. Vd4, Kg7. 39. b4, Vc7. 40. a6, h5. 41. a6, Vb8. 48. KM, Vc7. (Sötét látszólag kielégítően tud védekezni. A sötét huszár min­dig védi a kétszeresen támadott gyalogost. Ho­gyan törhető át az ellenséges front?) 43. Bel, Vd7. 44. Vc4, He6. 45. Ve6, Vc7. (Vezércsere esetén a b4 gyalog feláldozásával viágos­as áttörést azonnal kierőszakolja.) 46. Bdl, Hf7. 47. ee. (Bármelyikkel üt a sötét, a végered­ményben rossz. Az ütés pedig elmaradhatatlan. A front áttörése megtörtént.) He5. 48. Bd6, Vf7. 49. Bd8, Ve6. 50. fXe, fő. (Hg6-r, Bdl és az „a“ gyalogból vezér lesz.) 51. e7 sötét feladta. (Elemezte: Sárközy Balázs.) H AUTÓSOK 11 BÜNTETÉS! többe kerülhet, mint TÖKÉLETES önműködő szárulámpa kapcsoló Gyártja i 34ébe -Szirmai­ Vadász Automobil Ipari Bt. Budapest, VI . Lehel­ utca 17 a is A készülék ára Telefon: 147-27 Kapható minden szak­üzletben 25 P 25P

Next