Budapesti Hírlap, 1930. július (50. évfolyam, 146-172. szám)

1930-07-06 / 151. szám

MEZŐGAZDASÁG — IPAR - KERESKEDELEM — PÉNZVILÁG — TŐZSDE — KÖZLEKEDÉS GAZDASÁGI B.H 10. MELLÉKLET MEGJELENIK MINDEN MÁR 1930. ÉVI JULIUS­HO­Z A beruházási politika­ ­iz érdekképviseletek kidolgozzák közös állásfoglalásukat a köve­tendő beruházási politika alapvető kérdéseiben. A cél, hogy az in­vesztíciók a hasznosság és sürgős­ség számbavételével, valamint védelmezőségük biztosításával a gazdasági élet megerősítését szol­gálják.­­A külföldi kölcsön felvételére szóló felhatal­mazást tartalmazó törvényjavaslatot a parla­ment már elfogadta. Alkalmas időben tehát sor kerül a tervbevett államkölcsön lekötésére. Ez adja majd elsősorban fedezetét a költség­­vetési előirányzatokon kívül a legközelebbi beruházási tevékenységnek. Ez a körülmény, valamint az eddigi invesztíciók körül szerzett tapasztalatok a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara felfogása szerint szükségessé te­szik hosszabb időre szóló, az egész gazdasági szervezetet átfogó beruházási programmnak részletes kidolgozását. Miután ilyen programra elkészítése csak az összes termelői ágak együtt­működése által történhetik, Belatiny Arthur kamarai elnök szükségesnek látta ebben az ügyben az érdekképviseletek bevonásával a felvetődő fontosabb és elvi jelentőségű kérdé­sek előzetes megbeszélését. Ebből a célból teg­nap délután egészen szűkkörű megbeszélés volt­­a kamarában, amelyen résztvettek a mezőgaz­daság, ipar, kereskedelem és bankok érdekkép­­viseleteinek kiküldöttei. Az értekezleten Belatiny Arthur elnök, felsőházi tag exponálta a kérdést. Kifejtette, hogy különös jelentősége volna annak, ha az összes érdekeltségek olyan közös javaslattal léphetnének a nyilvánosság és a kormány elé, amely a legközelebbi jövő beruh­ázi programm­­jának vezető gondolatait tartalmazná. Neve­zetesen, ha pontosan megjelölné, hogy a gaz­dasági érdekeltségek mit tartanak hasznos be­ruházásnak és hogy ennek megfelelően milyen beruházások végrehajtását tekinti időszerű­nek. Utalt arra, hogy a mai rendkívül­ nehéz gazdasági helyzetben, amely súlyát a kisexisz­­tenciák természetszerűen fokozottabban érzik, különösen kívánatos volna módot találni az invesztíciós programm keretében olyan rentá­bilis beruházások végrehajtására, amelyet ép­pen a szóban lévő kisexisztenciáknak, a kis- és kézművesiparosoknak munkaalkalmat nyújta­nának. Ilyen célra mindenképpen alkalmasnak látszik az építkezési tevékenység megindítása, különösen a kislakások és családi házak építé-­ sének elősegítése, mert ezen a réren bizonyos, szociális probléma is megoldást nyerne. Erre, valamint arra való tekintettel, hogy az épít­kezésnek ilyen alakban való fellendítése taka­rékossági és tőkeképződési lehetőséget is nyújt, igen fontos volna az építkezés elősegítésének a beruházási programm keretei között való megoldása. A fejtegetések alapján az értekezlet részt­vevői között beható eszmecsere indult meg, amelyben résztvettek Koós Mihály ny. állam­titkár, az Országos Mezőgazdasági Kamara igazgatója, Székács Antal felsőházi tag, ka­marai alelnök, Knob Sándor, a GYOSZ tit­kára, Kresz Károly, a TÉBE igazgatója, Bal­kányi Kálmán, az OMKE igazgatója, továbbá Gyulay Tibor kamarai ügyv. titkár. A meg-­ beszólás tengelyében elsősorban a beruházás fogalmának meghatározása állott, mert egy-,­értelmű volt a felfogás, hogy végeredményben ebből determinálódik a követendő beruházási politika kerete és tagozódása is. Egyértelmű volt az a felfogás is, hogy az eddigi beruhá­zási politika körül szerzett tapasztalatok min­denképpen megokolttá teszik. Csak az érdek­­képviseleteknek ilyen irányú kezdeményezése nyújthat lehetőséget arra, hogy a kormányzat, ■amely honorálta a külföldi kölcsönről szóló törvényjavaslat felsőházi tárgyalásán Popo­­vits Sándornak azt a javaslatát, amely szerint a felveendő kölcsön felhasználásáról intézkedő beruházási program­ előzetesen a parlament elé terjesztendő, a gyakorlati gazdasági élet igényeihez simulóan kellő időben elkészíthesse és részleteiben is kidolgozhassa ezt a program­­ínot. A vita végén Belatiny Arthur elnök megálla­pította, hogy az érdekképviseletek egységes felfogása szerint termékeny volna a beruhá­zási kérdésnek úgy a közel­jövőben felveendő kölcsönnel összefüggésben, mint attól függet­lenül olyan alapos megvizsgálása, mely a hasz­nosság és szükségesség szempontjainak számba­vételével kikristályosítaná a legközelebbi in­vesztíciós programmnak úgy a kereteit, mint a tartalmát. Ez ugyanis nemcsak a kormány számára jelentene elhatározásaiban segítséget, hanem komoly biztosítékot nyújtana az állami beruházó tevékenység helyes irányban való tartására is.­­­ A köteléki díjszabások fejlesztése. A kivitel egyik legértékesebb elősegítő­je a ta­rifapolitika. Megfelelő export díjtételek nagy emeltyűi mindig a kiviteli törekvéseknek. Nagy jelentőségük van az exportfejlesztés körül a köteléki díjszabásoknak is. Ezeket sikerült a MÁV-nak minden számbajövő v­­szonylatban már kiépítenie. Az érdekeit az- leti köröknek azonban a szóban lévő köteléki díjszabások gyakorlati alkalmazása során szerzett tapasztalataik alapján az a felfogá­suk, hogy itt volna az ideje a köteléki díjsza­bások továbbfejlesztésének. Erre vonatkozóan az érdekelteknek konkrét javaslataik is van­nak. Ezek közé tartozik például a jugoszláv kötelékben a bérmentesített küldeményeknél a letétek kezelésére és elszámolására vonatkozó előírások egyszerűsítése, mert a mai rendszer sok és­ felesleges munkát ad. Szükség volna jugoszláv relációban az átkelési pontok sza­porítása. Ma még több pont elzárt a forgal­munk előtt, pedig a jugoszláv piac felé irá­nyuló ipari kivitelünk jelentősége egyre na­gyobb. Román kötelékben célszerűnek tarta­nák az érdekeltek az áruosztályozás új tanul­mányozását. Főként annak a megvizsgálását, mennyiben felel meg a díjszabás a tényleges viszonyoknak. Ezzel összefüggésben a román köteléki díjszabás revíziója során az érdekel­tek megokolta­ak tartanák egy gyűjtőtarifa megalkotását is, ami különösen az Ausztriá­val szemben való versenyképességünk feltéte­leit javítaná a román piacon. Az érdekelt üzleti körök abban bíznak, hogy a MÁV mint eddig is mérlegelni fogja­ javaslataikat és hozzá fog ezen a ponton is javítani tarifa­politikai pozíciónak a kivitelfejlesztés ér­dekében. ► *< Megalakult a Magyar Racionizálási Bizottság A racionizálási munkakörbe tartozó feladatok ellátására és a nemzetközi fórumok előtt ilyen ügyekben való képvisele­tükre az érdekképviseletek Racionizáló Bizottságot létesítettek A mindig élesebbé váló világverseny és a technikai haladás folyton fokozódó jelentősé­get ad a gazdasági életben, különösen pedig a termelés egész vonalán — a racionizálási elvek keresztülvitelére. Olyan hordereje van ma már ennek a problémának, hogy a ra­cionizálási kérdéseknek nemzetközi viszony­latban való gondozásával is két szervezet foglalkozik. Nálunk legelőször a gépipar is­merte fel a racionizálás­­nagy gyakorlati je­lentőségét, továbbá azt­­a gyakorlati hasz­not, ami abból adódnék, ha nálunk is l­enne valamilyen intézmény, amely ezeket a kér­déseket felkarolná és a hasonló célú nemzet­közi szervezetekbe való bekapcsolódásával biztosítaná, hogy a racionizálás eredményeit mi is hasznosíthassuk.­­ A gépipar a maga részére a Magyar Vas­művek és Gépgyárak Egyesületében létesí­tett is egy a racionizálási ügyekkel foglal­kozó szakbizottságot. Ez a bizottság azonban rájött, hogy az egész gazdasági szervezetet, pontosabban az összes termelői tényezőket összefogó szervezetre volna szükség. Alátá­masztotta ennek a felfogásnak a helyességét az is. két előadás, amelyet előbb Devilay, majd később Urwick a genfi Nemzetközi Racionizálási Intézet igazgatója tartott ná­lunk.­­­­ • Az érdekeltség kívánságára az üggyel fog­lalkozni kezdett a kereskedelmi miniszté­rium is és Herrmann Miksa minisztersége alatt ott az a felfogás alakult ki, hogy az összes tracionizálási kérdések­ szemmeltartá­­sára, az ezzel összefüggő kérdéseknek tanul­mányozására és kellő előkészítés után való megoldására a minisztérium iparfejlesztési osztályában, kell létesíteni az érdekeltek be­vonásával megfelelő szervezetet. Annak idején ezzel az elgondolással foglalkozott az a szé­leskörű ankét is,­­amelyet a kereskedelmi miniszter összehívott. Bár már ott felmerül­tek bizony aggodalmak abban a tekintetben, hogy a racionizálási ügyek intézésére aligha lesz alkalmas valamely hivatalos jellegű, nagyr­a méretezett intézmény, a szervezés munkája mégis­­annyira haladt, hogy m­ár a létesítendő bizottság elnökének a személyé­ben is történtek bizonyos előzetes megálla­podások. Később azonban kiderült, hogy a racionizálási ügyek összpontosítása szükséges és hogy abba bevonandó a mezőgazdaság is, végül, hogy gyors, valamint eredményes munkát csak az oly­an szervezettől lehet várni, amelyet az érdekeltek szabadtársulása hoz létre és amely felett az állam csak a felügyeletet gyakorolja annak ellenében, hogy működésének anyagi bázisáról gondoskodik. Mikor 112 a felfogás kerekedett felül, mér­tékadó helyen az említett racionizálási szerv felállításának ügyét félretették. Ez azonban nem jelentett megoldást és hosszas előkészí­tés után, amelynek, munkáját a Magyar­­Vas­művek és Gépgyárak Országos Egyesülete végezte, az érdekképviseletek között az a meggyőződés alakult ki, hogy maguknak kel­­­a racionizálási ügyek intézését ellátó olyan szervezetet létesíteniök, amely ezekben a kér­désekben Magyarországot, illetőleg a hazai érdekeltséget kint és bent egyaránt képvisel­hetné. Ez után az előkészítés után tegnap megtörtént ennek a Magyar Racionizálási Bizottságnak a megalakítása. Az alakuló értekezleten résztvettek az összes érdekképviseletek az Országos Ka­mara, az Országos Magyar Gazdasági Egye­sület, a GyOSz, a TÉBE, a Budapesti Ke­reskedelmi és Iparkamara, a Textil és Ve­gyészeti Iparok szervezetei, a Munkaadók Központja, a Mérnökegylet, a Mérnökka­­m­ara, a Bánya- és Ko­hóvállalatok Egyesü­lete, a Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület, a Magánmérnökök Egyesülése és a Közgazdasági Társaság. Kende Tódor a Gépgyárak Egyesületének igazgatója ismertette az ügyet és Koós Mi­hály különösen a mezőgazdaság és ipar együttműködésének jelentőségét méltatta a racionizálás kérdéseiben ott, ahol a gépiend alkalmazásáról, vagy racionizálási megfon­tolások alapján a megfelelő szerszámok és eszközök bevezetéséről van szó. Kiemelte azonban, hogy a mezőgazdaságnak a dolog­­természete szerint saját belső racionizálási ügyeivel — amint azt ma is teszi — az ösz­­szefogó­­keretben önállóan kell foglalkoznia. Zorkóczy Samu és mások felszólalása után az értekezlet­­kimondotta, hogy megalakítja a Magyar Racionizálási Bizottságot, amely szervezetében igazodni­­fog azokhoz az elvek­hez, amelyeket Urwick a genfi Nemzetközi Racionizálási Intézet igazgatója itt jártaikor kifejtett. Szőkebb bizottságot küldtek ki, amelynek feladata a végleges­­megszervezés és a szükséges szabályzatok­­kidolgozása. Ha ez megtörténik, s a Bizottság kifelé formailag is megalakul s ezt bejelenti­­azzal a keres­kedelmi kormánynak, hogy most már feles­leges az eredetileg tervezett állami intéz­mény felállítása. i ­ A Kamarai Hites Revizorok Egyesü­lete a napokban tartotta közgyűlését. Trautmann Henrik dr. elnöki megnyitója után az egyesület tevékenységéről szóló jelentések ismertetése következett, melyek azt mutatják, hogy az egyesület tevékenysége az aktuális problémák köré csoportosult. A vitaestélyek tárgyai voltak: a korlátolt felelősségű társa­ságról szóló törvényjavaslat, a racionalizálás a gyakorlatban, a német részvényjog reform­jának egyes fejezetei, a revízió technikája. Felterjesztéseket tett az egyesület: a hitelszö­vetkezet károsító cselekmények megtorlása tárgyában készülő törvényjavaslat, a korlá­tolt felelősségű társaság, a magántisztviselők és a kereskedősegédek szolgálati viszonyáról szóló, törvénytervezet ügyében és foglalkozott a hiteles könyvvizsgáló kérdésével. A raciona­lizálásnak szélesebb körökbe való bevitele cél­jából együttműködés jött létre a Magyar Gaz­daságkutató Intézettel a költség-irányszámok­nak a magyar gazdasági élet részére való mi­előbbi kimunkálása céljából. A megejtett vá­lasztás után­ elnök lett Trautmann Henrik dr., alelnökök: Katona Lajos dr. és Szél Jenő, tit­kár: Konkoly-Theged dr, pénztáros: Ottovay Kálmán, ellenőr: Jakobovics József dr., jog­tanácsos: Vajda Ákos dr., számvizsgálóbizott­ság: Halász Ferenc, Mittelmann Nándor, Pásztor Sándor. A választmány tagjai: Ber­ger Gyula dr., Berinkey Gyula, Cserna Osz­kár, Fidschi Sándor, Fuchs Albert, Havas Miksa, Huszár Imre, Karch Kristóf dr., Kozma Károly dr., Kuntner Róbert dr., Mik­lós Tibor és Pósa Ernő. — Nemzetközi traktorpróba és bemutató. "Az angolországi királyi gazdasági egyesület kar­öltve az oxfordi egyetem mezőgazdasági gép­­­kísérleti állomásával Oxfordban nemzetközi szán­­­tógép-próbát és bemutatót rendez. A próbák nem nyilvánosak, a bemutató szeptember 16-a és­­19-ike között lesz. Az Országos Magyar Gazda­sági Egyesület elegendő jelentkezés esetén Angol­­országba csoportos utazást tervez. A gépbemu­tató megszemlésével kapcsolatosan tervbe van véve több angolországi gazdaság és ipartelep megtekintése is. Miután a csoportos utazók ré­szére, ha azok legalább 25-en vannak, a külföldi vasutak kedvezményeket nyújtanak, igen kívána­tos, hogy a tanulmányi kiránduláson minél töb­ben vegyenek részt. — Akik a csoportos utazáson­­részt óhajtanak venni, részvételi szándékukat leg­később augusztus 1-ig jelentsék be. — Az Erdélyi Bankszindikátus közgyűlése. Most tartotta közgyűlését Brassóban az Erdélyi Bankszindikátus, amelyen Gyárfás Elemér elnök kifejtette, hogy milyen fontos lenne a magyar és romániai pénzügyi körök közötti kapcsolat el­mélyítése. Méltatta Manoilescu Mihály budapesti látogatásának jelentőségét és célját. A magyar TÉBE nevében Kresz Károly dr. beszélt. Ismer­tette az 1924-ben létesített magyar-román pénz­ügyi egyességet és annak végrehajtását. Megálla­pította, hogy ezzel sikerült a romok eltakarítása és a két ország gazdasági együttműködése szá­mára megfelelő alap készítése. Ne fáradjon a távíró hivatalba, adja fel táviratait a távbeszélőn. KEDÉLYT * JÓ KÖZÉRZETET a reggeli határozza me£. Ilyenkor egy csésze valódi, jó babkávé rendkívül egész* séges. A babkávé elűzi a reggeli bágyadtság legki* sebb árnyalatát is, erősít, felüdít, az agy munkáját növeli, élet* és munkaked* vet ad. Ezek a tulajdonsá* gai azonban csak a valódi, hamisítatlan babká­vénak vannak. ___________________Meinl Gyula r. f. &­­ d. ■ ■ ’ % Ellanyhult a terménytőzsde Három napon át egyrészt a tengerentúli tőzsdék jelentéseihez igazodva, másfelől a kedvezőtlen időjárás befolyását mérlegelve, a terméseredményre, a budapesti tőzsde állan­­dóan szilárd irányzat mellett növelte az ára­kat. Ma azonban ell­anyhult az irányzat. En­nek több oka volt. Csikágóban sem tegnap, sem pedig ma nem volt tőzsde és így innen hiányzott úgy a tájékoztatás, mint pedig az ösztönzés. A winnipegi jelentés szerint ott az árhelyzet nem mutatott számbavehető eltoló­dást. Liverpool ugyan 0.35 pennyvel maga­sabban nyitott, később­­azonban itt is elveszett ez az árnyereség. Ezen helyzetben a budapesti piacon a realizálók kerülvén túlsúlyra, az árak az összes cikkeknél lemorzsolódtak. A határidős piacon az októberi búza mai ár­vesztesége 10 fillért tesz, míg az októberi rozs 40 fillérrel zárult tegnapi kurzusa­ alatt. Leg­feltűnőbb a tengeri árának hanyatlása, meg itt erre semmi ok sem volt. Mégis a júliusi tengeri 45, az augusztusi pedig 45 fillérrel ol­csóbbodott és a tranzitó áru is csak 45 fillér­rel tegnapi árszintje­latt talált vevőre. A készárupiacon búzában eleinte volt üzlet s 18 vagonos forgalmat jelentettek. Később azonban különösen új búza iránt megcsap­pant a kereslet és az új búza ára tíz fillérrel olcsóbbodott. A rozspiacon nem volt kötés, az árak sem változtak. A takarmánycikkek pia­cán a tengeri 16 vagonos forgalom mellett 25 fillérrel, a zab pedig háromvagonos forgalom mellett ,25—35 fillérrel drágult. A lisztárak nem változtak. —‘ A hússertéstenyésztés támogatása. A­ földmívelési kormány a hússertéstenyésztés fejlesztése érdekében nagyarányú akcióra határozta el magát. Az állam támogatásával köztenyésztési célokra alkalmas hússertéseket fog beszerezni és azt nagyarányú kedvezmé­nyekkel bocsátja a gazdák rendelkezésére. A vételárból húsz százalékos engedményt kap­nak a gazdák, a fennmaradó nyolcvan száza­lékot pedig egy év alatt részletekben fizettetik le. Az előlegezés az úgynevezett jutalékos hi­tel terhére történik és a tenyészállatok biz­tosításának költségeit is az állam vállalja magára. A hitelezést az Országos Központi Hitelszövetkezet bonyolítja le és a hitel után kamatot nem számít. A községi elöljárósá­gokat és képviselőtestületeket a tenyészálla­tok beszerzésénél és kiosztásánál teljesen ki­kapcsolják és kizárólag az OKH fogja elbí­rálni az igénylők hitelképességét és megbíz­­hatóságát. A földművelésügyi miniszternek az a célja, hogy az ország egész hússertés­­tenyésztésének alapanyaga egységes és egy­öntetű legyen, amint azt a szarvasmarha­­tenyésztésnél sikerült biztosítani. Az állat­­kiosztásnál elsősorban azok a vidékek jönnek figyelembe és azok igényeit részesítik előny­ben, ahol az éghajlati, természeti, gazdasági és egyéb előfeltételek adva vannak, ahol a tenyésztő gazdaközönség a megkívánt szak­ismeretek bizonyos fokát már elérte, ahol tej­szövetkezetek, feldolgozó telepek hálózatában a termelő a lefölözött tejet takarmányozási célra is felhasználhatják és ahol a bő bur­gonya és rozstermés a tenyésztési ágazat ke­retében jövedelmező felhasználást­ igér. A tenyészállatok vasúti szállítására is a leg­messzebbmenő kedvezményt eszközölte ki a földművelésügyi miniszter.

Next