Budapesti Hírlap, 1930. augusztus (50. évfolyam, 173-197. szám)
1930-08-03 / 175. szám
1930. augusztus 3. vasárnap B.E. Nagyszabásúnak ígérkezik az idei klauseni hegyiverseny Augusztus 9- és 10-én tartják meg az idei klausen-hegyiversenyt, amely egyik pontszerző futama az európai hegyi bajnokságoknak. A verseny igen nagyméretűnek ígérkezik és magyar részről is különös érdeklődésre tarthat számot, mivel biztos indulóként szerepel Hartmann László Bugatti-verseny kocsijával, sőt Delmer Walter, a klauseni versenyek nagy barátjának indulása sem lehetetlen. Úgy látszik, az olaszok nagyban készülődnek az európai hegyi bajnokságokra, mert a két Alfa Romeo-győztes, Nuvolari és Campari, akik a Maddarénán befutottak, szintén beneveztek a versenyre. Ugyancsak leadta nevezését Chinan, Carraciola, Stuck, Stuber, Burggaller és Lumachi. A túrakocsiversenyre a Fiat-gyár valószínűleg egy ötös teamet küld, amely egyike lesz a kontinens legnagyobb hegyi versenyeinek. Magyarországból egész kolónia indul el, hogy tanúja legyen a pompás küzdelemnek. Valószínűleg kimegy a KMAC is hivatalosan, hogy az őszi svábhegyi versenyre vonatkozóan személyesen tárgyalhasson a versenyzőkkel. A verseny távja, mint tudjuk, 21.5 km. A magasságkülönbözet 1273 méter. A start Linthalban van (644 m.) és a cél a Klausenpasson 1937 méter magasban, ahol már igen sokszor megtörtént, hogy a versenyzők hóban futották az utolsó métereket. Az átlagos emelkedés 6.2%, míg a maximum 10% körül van. A jelenlegi rekorderek a következők: Motorkerékpárok: Cérésole (Harley-Davidson) 17:22.0. Átlag: 74.300 km. Oldalkocsis motorkerékpárok: Lang (Standard-MAG) 20:27.8. Átlag: 63.050 km. Túrakocsik: Carraciola (Mercedes-Benz) 17:43.8. Átlagsebesség: 72.750 km. Sportkocsik: Carraciola (Mercedes-Benz) 17:35.4. Sebesség: 73.300 km. Versenykocsik: Chiron (Bugatti) 16:42.4. Sebesség 77.200 km., ami egyúttal útvonalrekord is és a múltén .Chiron—Stuck párharc szüleménye. A BEMAC motoros deltaversenye Az északmagyaországi BEMAC automobilfeSub miskolci központja beadta kérvényét a Stobcalongai delta motorverseny megtarthatására vonatkozóan. Ezen a minden Grand Prix kelléknek megfelelő pályán még akkor is kiváló teljesítményeket értek el, mikor a két országúti egyenes igen rossz állapotban volt. Most, hogy kitűnő karba helyezték ennek a háromszögnek a két befogóját, biztosra vehető, hogy 100 km-es átlagsebességeket könnyen ki lehet rajta futni. A versenyszabályok a BEMAC-nál, Miskolc, Széchenyi-utca ff. tudhatók meg. A rendezőség szigorúan ragaszkodik a nevezési díjak megtérítéséhez. Propaganda szempontjából és gyülekezésképpen a BÉMAC Lillafüredre csillagtúrát hirdet és már készülnek is a résztvevők számára a művészi kivitelű plakettek, amelyet mindenki megkap, aki a Lillafüredtől Eger felé vivő úton a bükki hegyiszakon lévő 15 km. újonnan elkészült utat abszolválja. A verseny igen érdekesnek ígérkezik. AUTÓ ÉS MOTOR .........——.......■ Hitelesítették a magyar állóstartos világrekordokat Az AIACR hivatalos átiratban értesítette a KMAC-ot, hogy a tavasz folyamán Táton elért nemzetközi kategóriarekordokat, amelyek joggal nevezhetők automobil-világrekordoknak, hitelesítették, így az állóstartos sebességi versenyben két magyar automobilista, Szénássy Alán Magyarország 1929. évi versenykocsibajnoka és Hartmann László, a kiváló qualitásokkal rendelkező magyar sportsman beérkeztek az automobilizmus nagyjai közé. Ugyanekkor még a következő rekordokat hitelesítették: 1930 június 4. Brooklands, 500 kcm. Morgan, H. C. Lowes 1 km állóstart 89.82 km, 1 mfd állóstart, 101.31 km, 1930 július 8. Brooklands, 346 kcm. AJS, A. Denly (oldalkocsi) 500 km 138.16 km, 4 óra 137.721 km, 1930 július 8-án Tát, Hartmann László 2262 kcm Bugatti, 1 km állóstart 127.186 km, 1930 július 8-án Tát, Szénássy Alán, Bugatti 1998 km: 1 km állóstart 129.449 km, 1930 július II Brooklands, Kaye Don és Eyston, 1988 Sunbeam: 500 km 169.610 km, 3 óra 169.500 km, 1930 július 17, Brooklands, Eyston 2262 Bugatti: 1 km rep. start 198.238 km, 1 mfd rep. start 195.532 km, 1930 június 10, Eldridge és Eyston, 1903 kcm Riley, 24 óra 107.227 km, 48 óra 103.587 km. Eyston világrekordja tulajdonképpen nem igazi világrekord. A legnagyobb sebességet Zichy Tivadar gróf érte el a táti kilométerversenyen, 2.3 literes Targa Florio Bugattijával, ahol kétszáz km-en felüli sebességet futott. Sajnos, a KMAC akkoriban nem jelentette be a kitűnő eredményt és így az nem került hitelesítés alá. Olasz alpesi verseny. Az alföldi alpesi túraúthoz hasonló, de ennél is nagyobb távon, 1800 kilométeres túrautat rendezett az A. C. delle Venezie „Coppa delle Venezie“ címen az elmúlt héten. A nehéz feltételű verseny, amely az olasz tenger AUTÓEÁIPA-GYŰJTŐDOB02 MINDEN KOCSITÍPUSHOZ TELJES LÁMPAFELSZERELÉST TARTALMAZ KAPHATÓ MINDEN SZAKÜZLETBEN a FIAT 525/SS gépek voltak a leggyorsabbak, amelyeknek túraátlaga a 60 kilométert is meghaladta. Autósok és motorosok hódoló felvonulása Szent István napján, Szent István napján, Szent Imre herceg emlékére nagyszabású autós- és motoros-felvonulást rendez a MAC motorsport osztálya a Magyar Touring Clubbal és a Hungária Automobil Mercedes-Benz nyerte Írország idei nagydíját! Jóleső örömmel regisztráljuk a Mercedes-Benznek újabb győzelmi híreit. Írország nagydíjáért július 18-án és 19-én Dublin mellett a Phönix-parkban folyt le az izgató verseny, melynek össztávolsága 482 km. volt. Ezt a versenyt a világhírű versenyző, Caracciola Berlinből egy Mercedes-Benz „SS“ géppel rekord idő alatt nyerte, amennyiben óránkénti 136.7 km. átlagsebességgel sikerült győzelmesen helytállnia a legerősebb nemzetközi konkurrenciával szemben. „és mindezek után milyet?“ „csak MÁVAG MERCEDES BENZen ””a partról kiindulva az olasz alpesek legmeredekebb hágóin vezetett végig, a FIAT- kocsik nagy diadalával végződött, amelyben különösen a FIAT 514-es másfélliteresnek volt nagy szerepe. Ez a pompás kiskocsi 45 kilométeres átlaggal futotta be a hosszú távot és 5059 ponttal fölényes első lett az általános osztályozásban egy 4902 pontot elért O. M. előtt. A vert mezőnyben több kompresszoros kocsi is volt, ami mindenesetre igen jó színben tünteti fel a normális széria 514-es eredményét. Kategóriájában természetesen még nagyobb fölénnyel nyert a FIAT 514-es, amelynek társai egyébként a teamverseny első és második díját is hazahozták. A beiktatott sebességi versenyekben Clubbal egyetértve. A tisztelgő felvonulás az Ismeretlen Katona jelképes sírjától indul ki és viszi az autósok hódolatát Szent Imre herceg szobrához. A feldíszített autók és motorkerékpárok ezrei Budapest főútvonalain végigkígyózva méltón fogják emelni a nagyszabású ünnepségek fényét. A KMAC outboard versenye: Ma és holnap futják le a KMAC outboard-versenyét. Versenyvezetőség: Sportbiztos és verseny vezető: Teleki János gróf. Versenyintéző: Petrovits Vidtor. Versenytitkár: Hód Károly. Műszaki bizottság: Berkovits László, Nagy Pál Sándor. Célbíró: Simon Gábor dr. Időmérők: Berkovits László, Borsos Endre, Nagy Pál Sándor. Starter: Déván István. Pályabiztos: Ottlyk Lajos. A verseny nevezői névsora: Kováts Gyula, Schmidt Gyula dr., Steiner Ferenc, Majláth Mihály, Veress György, Urbach László, Balázs László, Delmár Walter, Gyurkovits, Potyerity Lajos, Kálmán Mihály, Gyöngy Pál, Felső Lajos, Medgyessy Zoltán. • & nflRVfl S A m A AR8BQk AA jótállással évi karbantartás DUNLOPSTOCK IS,0Ai6°£Tn • • W 0 V “w II., FG-Aka 45. Teaton i Ast. 521-51 SAKK A hamburgi sakkolimpiász Tizennyolc nemzet részvételével az egész világot érdeklő sakkolimpiász kétheti küzdelem után véget ért. Magyarország rossz start mellett a verseny középén az élre került, de Lengyelország ■bámulatos finise az utolsó fordulón megfosztotta attól a világraszóló eredménytől, hogy harmadszor is győzedelmeskedjék a résztvevő nemzetek fölött. Lengyelországot Eubinstein, Tartakowar dr., Tysepiorka és Makarcyk dr. képviselte. Az első három világhíres nagyság, míg Makarcyk a nálunk járt Regedzinsky mester, Neumann és a legerősebb lengyel játszók elől nyerte el a nemzeti bajnokságot. Rubimtein tizenhét játszmából tizenötöt nyert s kettőt tett döntetlenné s ezzel a kapcsolatos egyéni verseny első díját megnyerte. Bár sokan Lengyelország fölényesebb győzelmét várták, tekintve, hogy tartalék nélkül játszottak, eredményük imponáló. ________ A magyar csapat minden dicséretet megérdemel- két hétig naponta körülbelül nyolc órát játszani nem irigylendő teljesítmény. Idegen környezetben, változott étkezés mellett, nem csoda, ha egy-egy lépés nem sikerül. A gyors játék (óránkint 20 lépés) legjobban megfelelt Havasi Kor- Brínk, ki bámulatosan jó eredményt ért el. Tizennégy játszmából tizet nyert s négyet tett döntetlenné, tehát veretlen maradt (85,71%). Igaz, hogy majdnem minden partiéban világos figurákkal játszott , rendszerint a negyedik helyen, de ez még szépséghibának sem tekintendő. Itt került össze Silmischsel és Thomas-sal, kik csapatukban a legjobbak voltak. Kitűnő eredményét értékelték is és második díjus aranyórát nyert. SteinerEndre tizennégy játszmából 9% egységet szerzett (67.85%). Tréning nélkül indult a küzdelembe, ezért eleintén egyes partiekban bizonytalanul játszott. Később már elemében volt s a kilencedik fordulótól kezdve egy döntetlenen kívül minden partiját megnyerte. Hatalmas teljesítményét emeli, hogy majdnem minden játszmájában másodhúzónak osztották be. Maróczy Géza tizenkét játszmából nyolc pontot szerzett (66.67%). Minden partiéban nagymesterien játszott. Betegességének és pillanatnyi kimerültségének következménye volt, hogy a norvég Olsson ellen nyert állásban vezérét ütésben hagyta. Ezt beleszámítva, 75 százalékos az eredménye. Csapatkapitányi tisztségét, hatvan éven felüli korát tekintve, végzett munkája bámulatra méltó. Mindig az első táblánál játszott s a legerősebb ellenfeleket kapta. Vajda dr. tizennégy ellenféltől 9 egységet szerzett (64.28%). Megfelelt a várakozásnak. Eredménye javára írandó, hogy általában sötét figurákkal játszott. Takács 814 pontot nyert 14 játszmából (60.71%). Betegsége menti csalódást keltett szereplését. A nagy versenyen túl vagyunk. Ha nem is győzedelmeskedtünk ismét, de a magyar, mint méltó ellenfél, a győztes testvér lengyel mellett volt s fölényesen megelőzött tizenhat nemzetet, melyek előtt elismerést, megbecsülést, sőt csodálatot szerzett a csonka Magyarország válogatott csapata. Részletes eredményt itt közöljük: 1. Dánia —, 14, 1%, 2%, 2, 1, 3, 2%, 3, 1, 4, 1, 1%, 3, 1%, 2, 1%. 2. Németország 3%, —, 3, 3, 3, 1%, 2, 2%, 3%, 3%, 4, 3, 2, 2%, 3, 2, 2, 2%. 3. Anglia 2%, 1, —, 3, 3%, 2%, 2%, 3%, 3, 2, 3%, 2% 4, 2(4, 2, ), 2, 2. 4. Finnország 114, 1, 1, —, 1, 0, %, 2, 2, 3, 2, 1,14, 14,14,14, 0, 0. 5. Franciaország 2, 1, 14, 3, —, 114, 3, 2, 314, 214, 1, 14, 214,1, 14, 14, 214. 6. Hollandia 3, 2%, 114, 4, 3, —, 214, 3, 1%, 1, 2, 2, 214, 314, 114, 314, 214, 1%. 7. Island 1, 2, 114, 314, 214, 14, —, 1, 0, 4, 2%, 14, 0, 14, 14, 0, 0, 1. 8. Spanyolország 114, 1%, 14, 2, 1, 1, 3, —, 1, 3,1%, 2, 0, 14, 1, 1, 0, 1. 9. Lettország 1, 14, 1, 2, 2, 2%, 4, 1, —, 3, 314, 14, 114, 3, 2, 3, 1, 114 10. Litvánia 3, 14, 2, 1, 14, 3, 0, 1, 1, —, 2, 1, 114, 3,14, 2, 0, 14. 11. Norvégia 0, 0, 114, 2, 1%, 214, %,2, 0, 14, 114, 0, 14, 1, 0. 12. Ausztria 3, 1, 114, 3, 3, 2, 314, 2, 314, 3, 4, ___ 2, 2 2 2 2 4. 13. Lengyelország 2%, 2, 3, 314, 314, 114, 4, 4, 3.14, 214, 314, 2, —, 3, 4, 134, 314, 3. 14. Románia 2, 114, 1%, 214, 14, 14, 3%, 314, 1, 1, 214, 2, 1, 1, 114, 14, %. 15. Svédország 214, 1, 2, 314, 3, 214, 3%, 3, 2, 3%, 4, 2, 0, 3, —, 14, 2, 2. 16. Csehország 2, 2, 214, 314, 314, 14, 4, 3, 1, 2, 314, 2, 214, 214, 3%, 2%, 2. 17. Magyarország 314, 2, 2, 4, 314, 14, 4, 4, 3, 4, 3, 2, 14, 314, 2, 114, —, 3. 18. H. S. A. 214, 314, 2, 4, 114, 214, 3, 3, 214, 3%, 4, 0, 2, 214, 2, 2, 1, —. Végeredmény: I. Lengyelország 4114, H. Magyarország 47, III. Németország 4114, IV. Ausztria 43%, V. Csehország 4214, Sakkhírek * A MLSz legutóbbi választmányi ülésért elhatározta, hogy szeptemberben tisztújító közgyűlést tart. * A Győri SE augusztus hóban magyar is amerikai mesterek részére versenyt rendez. Rovatvezetői üzenetek Többeknek. Anyagtorlódás miatt megfejtések a jövő hétre maradnak. Ugyanakkor „Miért vesztettünk Hamburgban!" Ajtay Kálmán (Bucea- Románia) két-három levelezési játszmát óhajt váltani. — „B. honvéd, Eger.*1 A kezdő lépés helytelen, mert a világos király (a3) sakkba kerül. Sokkal rejtettebb. A fáradság megéri az örömet. — Cs. L. Sokkal nehezebb! 1. Bb2-re Kgö! . a védelem. — K. Z. Van hibás. — Id. E. G. Nem a megfejtés. Megfejtéseket mindaddig, míg közölve nincs, elfogadunk. 21 három IBI ÚRVEZETŐ EREDMÉNY A Dunántúli Autó- és Motorclub túraútjának absolut győztese Pintér János (D. A. M.) A „Gotte della Maddalena“ hegyiverseny túrakocsi osztályának három első helyezettje A „Coppa delle Venezie“ absolut első győztese FIAT „514“ FIAT AUTOMOBILOK MAGYAR ELADÁSI R.I. Budapest, IV. Váci utca 1—3. Telefon : 828— 48.