Budapesti Hírlap, 1930. november (50. évfolyam, 250-274. szám)

1930-11-18 / 263. szám

1980. NOVEMBER 18. KEDD BA­HL Bölöny József meghalt A bihar megyei Szitaspusztáról ma gyász­keretes jelentés érkezett hozzánk, amely azt­­a szomorú hírt közli, hogy a szilaspusztai Bölöny-kastély falai között, ahol élete alko­nyának napjait töltötte, meghalt nagybölönyi­­Bölöny József. A gyászhír nemcsak a csonka­­országban kelti az igaz részvét visszhangját, hanem túl a trianoni határon, túl a Király­hágón is, az erdélyi magyar földbirtokos-tár­sadalomban. Különösen pedig az ősi magyar tradícióknak abban a kincses városában, Ko­lozsvár­ott, amelyhez Bölöny József közszerep­­lésének egyik jelentős fejezete kapcsolódik. "A kolozsvári színház, a kolozsvári színművé­­szet fénykora függ össze a Bölöny-mévvel. Pátriárka korban, nyolcvanegy esztendőt élve meg, távozott az élők sorából Bölöny József, aki a békebeli Magyarország, a ferenc­­józsefi korszak politikai és kulturális életének méltán ismert és becsült, markáns és előkelő alakja volt. Törzsekbe magyar és nagymű­veltségű européer, ízzó érzésű hazafi és a ha­ladás nagy eszméinek fogékony embere. Fele­sége, nedecei Nedeczky Ferike, akit a boldog házasság ötvenöt esztendeje fűzött hozzá s aki fájdalomtól megtörve küldte most szét a gyászjelentést, maga is nevezetes személyiség: Deák Ferenc nevelt leánya, aki halála nap­jáig ápolta a „haza bölcsét“. Bölöny József, a bihari nagybirtokos, 1872- ben kezdte meg közpályáját a közlekedésügyi minisztériumban, mint segédfogalmazó. Tíz év m­ulva, 1882-ben a politikai hivatás érzése, a politikai érdeklődés kimozdítja a minisztériumi büróból; képviselő lesz, függetlenségi program­mal. Öt esztendős képviselősködés után azon­ban szakít a politikával s azt a díszes pozíciót vállalja el, amelyre a művészetek, a zene- és sszínház iránti fogékonysága, tehetsége és tu­dása predesztinálta: a kolozsvári Nemzeti Szín­ház intendánsa lesz. 1892-ig tart ez az első sr­tendatúra a kolozsvári Nemzeti Színházban, am­ely Bölöny József vezetése mellett a színház­­művészi újjászületését teremtette meg. Ő nem­csak legfőbb, teljhatalmú adminisztrátora volt a kolozsvári Nemzeti Színháznak, hanem szel­lemi irányítója, valósággal nevelője egy nagy term­észnemzedéknek, a híres Ditrói-féle színész- sgárdának. 1897-ben biharmegyei birtokáról a hívásnak engedve újra Kolozsvárra telepszik, hogy a színház ügyeit, amelyek közben rosszra kezdtek fordulni, ismét kézbevegye. Ez a má­sodik intendatúra szintén eredményes, pezsgő és magas színvonalú életet jelentve 1905-ig tart. A kulturális tevékenység mellett, amelyet mint intendáns fejtett ki, azért nem szűnt meg érdeklődése a politika iránt. Politikai felfogása ekkor már Tisza Kálmán táborába viszi. Odaadó, törhetlen híve lett a szintén bihari nagy politikai vezérnek s még inkább a „generális“ fiának, Tisza István monumen­tális erejű egyéniségének. 1905-ben szabad­­elvűpárti programmal lépett fel, s egyike volt azoknak a keveseknek, akik ezen a híres téli választáson, amely szabadelvűpárti vereséget hozott, bekerült a képviselőházba. 1910-ben munkapárti programmal Ugrán megválasz­tották s mandátumát mint Tisza István ren­­díthetlen híve megtartotta a forradalomig. A Kolozsváron töltött intendánsi évek eredmé­nyeit jellemzi az is, hogy a munkapárti kor­mány 1912-ben Bölöny Józsefet akarta ki­nevezni az állami színházak intendánsává. Tisza Istvánhoz nagy és törhetlen barátság fűzte s ugyancsak benső kapcsolatot tartott HUHHRBHnarmiiaaKBnHsnnai Corvin-légggiSmböfe Ama kínos jelenetek, melyek szombaton áru­házunk új osztályainak megnyitása alkalmával a léggömbök szétosztása körül lejátszódtak s me­lyek sok állandó vevőnket megakadályozták abban, hogy léggömbjükhöz jussanak, arra kész­tettek bennünket, hogy a még fennmaradt tekin­télyes mennyiségű léggömböt (kb. 20.000 dara­bot) csak darabonként 1 pengő lefizet­e ellené­ben szolgáltassuk ki, mely összegért azonban a léggömbön kívül még egy jóváírási jegyzéket is cokunk, melyet legalább 1 pengő értékű vásárlás esetén áruházunk minden pénztára elfogad 1 teljes pengő értékében fizetés gyanánt f. é. de­cember 24-ig. A léggömbök kiadását összes pénz­tárainknál szerdán kezdjük meg, délelőtt fél 9 és fél 12 között s ezt naponta megismételjük a fenti órákban, míg a készlet tart. Ily módon re­méljük elkerülni a szombati jelenetek megismét­lődését. Corvin Áruház. i Tisza legközelebbi embereinek körével. Kép­viselősége alatt Budapesten a Hungáriában állandó lakást tartott s a szállóban tartott emlékezetes vacsoráin Tisza István, Tisza Ist­vánné, Sándor János, Sándor Jánosné, Her­­czeg Ferenc, néhai Ivánfi Jenő és mások vettek részt. Tisza unokájának, Tisza József grófnak a keresztapja volt. Fogadott lánya előbb Wesselényi Ferenc bárónak, majd Montbach Imre bárónak lett a felesége. Az őszirózsás forradalom s Tisza István döbbenetes tragé­diájának híre otthon, szilaspusztai birtokán érte Bölöny Józsefet, aki azóta ki sem moz­­dult onnan, mint valami remete élt kastélyá­nak falai között s várta azt az elmúlást, amely most elkövetkezett. Pénzhamisítás gyanúja miatt Bécsben letartóz­tatták Charles Lewinet, az ismert óceánrepülőt BÉCS, nov. 17. (A Budapesti Hírlap tudósítójának táv­irata.) Hétfőn este az osztrák fővárosban futótűzként terjedt el a hihetetlenül hangzó hír, hogy Charles Lewinet, az ismert óceán­­repülőt a Semmeringen pénzhamisítás gya­núja miatt letartóztatták. Az osztrák rendőr­ség nem adott ki bővebb jelentést a szenzációs esetről, minthogy egyelőre mindössze egy fel­jelentés és néhány napig tartó megfigyelés eredménye alapján történt a letartóztatás, úgy, hogy számolni lehet azzal, hogy Lewinet szabadlábra kell helyezni. Az érdekes bűnügyről különböző hírek szi­várogtak ki és az Extrablatt a letartóztatással kapcsolatban a következőkről értesül: Lewine hosszabb idő óta a semmeringi Kur­­hotelben tartózkodott egy hölgy társaságában. A legutóbbi napokban a csendőrség szigorú őrizet alá vette az épületet, de Bécsből is ér­keztek bűnügyi tisztviselők, akik Lewine min­den lépését figyelték és őt valamennyi útján titokban kísérték. A hétfőre virradó éjszakán Lewine előre megváltott jeggyel Velencébe akart utazni. A letartóztatás egyébként egy vésnök fel­jelentése alapján történt, akinél Lewine bé­lyegvasakat rendelt, amelyekről azt állította, hogy repülőérmek előállítására akarja azokat használni. A rendőrségnek azonban alapos gyanúja van arra, hogy Lewine valójában francia ércpénzeket akart hamisítani. A letartóztatás után erős fedezettel Bécsbe szállították Lewinet, aki ily módon újra ma­gára vonta az osztrák főváros, sőt valószínű­leg az egész világ érdeklődését. Amikor ez először történt, 1927 júniusában, kissé más körülmények­­közt vonult be Bécsbe Lewine. Mint emlékezetes, az óceán első át­­repülője Lindbergh után alig egy hónappal történt meg a második sikeres óceánrepülés, amikor a Miss Columbia nevű repülőgép Chamberlin vezetésével Newyorkból jövet nem­csak hogy átrepülte az óceánt, de eljutott Né­metország területére is. Nem érte el azonban Berlint, mert közben kifogyott ben­zinkészlete és kénytelen volt kényszerleszállást végre­hajtani. A második sikeres óceánrepü­lés utasa és egyben financírozója Charles Lewine volt, akit az európai körrepülés során valamennyi euró­pai városban nagy lelkesedéssel fogadtak. Cham­berlinnel együtt ellátogatott Bécs váro­sába is, ahol az Imperial-szálló első emeleté­n a két óceánrepülő és családja számára feje­delmi lakosztályt nyittatott az osztrák kor­mány. Este díszelőadást rendeztek tisztele­tükre az Operaházban, másnap pedig egy dél­­előttre, magyar repülőgépektől kísérve, a Miss Columbia pilótájával és utasával együtt ellá­togatott Budapestre is. Érdekes, hogy bár Lewine óceánrepülése bátor és merész cselekedet volt, Lewine vala­hogy elrontotta a dolgát és erősen megcsap­­pantotta az irányában tanúsított megbecsü­lést, amelyet végül annyira eljátszott, hogy Londonban és Párizsban meg is gyűlt a ha­tóságokkal a baja. Lewine ugyanis ezeken a helyeken kijelentette, hogy a Miss Colum­bián szándékozik visszatérni Amerikába, köz­ben azonban összeveszett pilótájával, Cham­berlinnel, aki aztán ott is hagyta őt és hajón utazott vissza Amerikába. Lewine ekkor kijelentette, hogy egyedül fogja visszavezetni a gépet, amikor azonban Londonban meggyűlt a hatóságokkal a baja és repülőgépen akart Párizsba szökni, kitűnt, hogy nem is ért a repülőgép-vezetéshez. Ek­kor már nyilvánvalóvá vált, hogy Lewine egész óceánrepü­lési szándéka és híresztelése nem egyéb blöffinél, amelyet bizonyos anyagi előnyök elérése céljából kolportál. Az óceánrepülés óta Lewine neve többször foglalkoztatta a világsajtót, mindannyiszor azonban zavaros ügyekkel kapcsolatban. Kü­lönböző óceánrepülési társaságokat igyekezett alakítani Newyorkban, ezekről a kísérletekről azonban mindannyiszor kiderült, hogy nincs komoly alapjuk. E pillanatban nem lehet eldönteni, hogy Lewine pénzügyi helyzete annyira összeom­lott volna, hogy pénzhamisításra adta magát. Bizonyos azonban, hogy ebben a kínos ügy­ben szava lesz még Lewine feleségének is, aki a három év előtti operai előadás után a bé­csi Tabarinban közderültséget keltő, féltékeny aggodalommal vigyázott férjére, mert hiszen Lewine ma minden bizonnyal elsősorban a titok­zatos hölgy kilétét fogja megtudakolni fér­jétől. A Bécsben letartóztatott Lewine annak ide­jén megkapta a legmagasabb osztrák kitün­tetést. Ötvenesen* pár olcsó bakan­csot juttat a kormány a mező­­gazdasági munkásságnak Megírtuk, hogy a minisztertanács elhatározta a csizmaboletta bevezetését és a kereskedelem­ügyi minisztert bízta meg az akció részleteinek­ kidolgozásával. A bolettás csizmaakción kívül a kormány ötvenezer párra szóló olcsó ba­kancsakciót is elhatározott. Beavatott helyről szerzett értesülésünk sze­rint ebből in ötvenezer párból egyelőre a Hangya rendelne meg öt-hatezer párt a me­chanikai cipőgyáraknál, részt vehet azonban az akcióban minden cipőkereskedő is, akit a me­chanikai cipőgyáraknál ezekből az olcsó ba­kancsokból rendel, a mechanikai cipőgyárak­nak viszont mindenkit ki kell szolgálnia, a kon­­templált ötvenezer pár keretén belül. A bakancsok, amelyeknek felső bőre fekete, zsír ■, hasszélből, a talp nyaktalpból készül, teljesen „sportmentesek“ lesznek. A detailárak, a detaili­stáknak engedélyezett tíz százalék bruttó haszonnal együtt a következő: férfi­bakancs 40—46 számig 9.80 pengő, fiúbakancs 36—39 számig 8.20, gyermekcipő 35—37 szám­á­mig 7.10 pengő, női fűzőscipő 36—42 számig 9.20 pengő. A cipőgyárak a bőrgyáraktól a készbőrt ezekhez az olcsó lábbelikhez a követ­kező árakon kapják: fekete, zsíros felsőbőr 3.86 pengő, nyaktalp 2.52 pengő, kéreghojszé­ 2.76 pengő. Ezeket a bőröket a bőrgyárakban a kormány lebélyegezteti és csak ilyen bélyeg­­zéssel ellátott árul használható fel az akció­­jáé­rek­hez. Ezekért a bőrökért a bőrgyárak teljes felelősséggel tartoznak. Az akcióban valamennyi nagyobb bőrgyár részesedik, még­pedig a gyár nagyságához mérten nagyobb vagy kisebb százalék erejéig. A legnagyobb bőrgyárak, mint a Wolfner­­gyár, az első pécsi bőrgyár, a Machlup-gyár és a Mauthner-gyár 22, illetve 18 százalék erejéig vesznek részt az akcióban, a kisebbek regresszív arányban le, egészen öt százalékig. Az akcióval a minisztérium igen gyors tem­póban foglalkozik, mert félő, hogy egyébként a munkásságnak lábbelivel való ellátása el­késik. ” »BUND olcsón ADNI Rose wife MS Kádcsi-circa 14. Pézsmahal. Pézsmaház. 500.— 600.— Kérje 1. képes árjegyzékemet. Fizetési könnyítésele! 400.— 300.— Pischansky Csikó A Do. X. Bordeauxban PÁRIZS, nov. 16.­­ A Do X. hidroplán-óriás Bordeaux és kör­nyéke lakosságának érdeklődése középpontjá­ban áll. A hidroplán a várostól mintegy 30 kilométernyire, a Gironde-rolyam kötött ki és a kikötés óta állandóan ezrek és ezrek rándul­­nak ki a kikötés színhelyéhez. Igen sok kíván­csi motorcsónakon és hajón érkezett meg. A francia vámhivatalnokok eltekintettek attól, hogy átvizsgálják a hidroplánt. Vasárnap a Co. X. több sétarepülést hajtott végre. A hidroplán-óriás 10.000 liter benzint és 5 mm. olajat vesz hétfőn a fedélzetére és előreláthat­­óan kedden folytatja útját Lisszabon felé. Domier dr., a francia lapok kommentárjaira válaszolva, kijelentette, hogy a légiút techni­kai előkészületei teljes mértékben sikerültek. A G. 38 Kölnben KÖLN, nov. 17. A G. 38 repülőgép délután 1 óra 45 perc­kor Párizsból Kölnbe érkezett. Arról, hogy a repülőgép még ma folytatja-e útját Dessauba, eddig még semmi bizonyosat nem tudnak. Annyi bizonyos, hogy a repülőgép vezetőit az időjárásról szóló kedvezőtlen jelentések késztették leszállásra. Gyászünnep a cardingtoni repülőcsarnokban LONDON, nov. 17. A cardingto­ni nagy repülőcsarnokban impo­záns gyászünnepélyt tartottak az R. 101 hajó elpusztult utasainak és legénységének emléke­zetére. Az ünnepélyen több mint tízezer em­ber vett részt, akik az óriási csarnokot telje­sen megtöltötték. A gyászünnepélyt az Order of Buffaloes rendezte, amelynek 28 tagja vesz­tette életét a léghajó pusztulásánál. Aviatikai nagydíjjal kitünte­tett osztrák pilóta BÉCS, nov. 17. Miklas köztársasági elnök hétfőn délben át­nyújtotta Cronfeld Róbert osztrák pilótának a nemzetközi aviatikai szövetség évente kiosz­tásra kerülő nagydíjának 1929. évi aranyér­mét. Ezt a legnagyobb aviatikai kitüntetést Cronfeld előtt a következő pilóták kapták meg: Lindbergh az Atlanti-óceán első átrepü­­léséért, Pelletier d‘Oisy a párizs—pekingi re­­kordrepüléseért, Costes a párizs—tokiói repü­lésért és Kohl kapitány az Atlanti-óceán ke­let-nyugati irányban történt első átrepüléseérte. Cronfeld az első osztrák pilóta, aki ezt a nem­zetközi nagydíjat megkapta. A díjat vitorla­repülési világrekordjaival érdemelte ki. Az ünnepélyes aktusnál a nemzetközi aviatikai szövetség elnöke, Clifford Harmon, az ismert amerikai milliomos, valamint a bécsi amerikai követ is jelen volt. Boyd kapitány repülése Kanada fölött LONDON, nov. 16.­­ Boyd kapitány, aki kétszer átrepülte az At­lanti-óceánt, legközelebb a Miss Columbián le­szállás nélkül Kanada fölött akar átrepülnie St.­Johntól (Úrfundland) Vancouverig (Brit­­­tish­ Columbia). Ez lesz az első távrepülés Ka­nada két óceánpartja között közbeeső leszállás nélkül.

Next