Budapesti Hírlap, 1933. február (53. évfolyam, 26–48. szám)

1933-02-01 / 26. szám

1933. FEBRUÁR 1. SZERDA B. H. A személyi kiadások apasztása A kiadások apasztásának oldalán mindenek­előtt arra vagyok bátor rámutatni, hogy a lak­­pénzeknek, a lakbéreknek havi részletekben való fizetése a folyó költségvetési évet a júliusi bér­től tehát kereken ötmillió pengőtől mentesíti. Ennek következtében további 25 millió pengő­ fedezésére kívánunk ezen az úton gondoskodni. Ebből a tárcák eddigi kilátásba helyeztek kere­ken mintegy 14­ millió pengő megtakarítást a do­logi kiadásokban, amely összeget további meg­takarításokkal 18 millió pengőre kívánjuk fel­emelni A további hétmillió pengőt a személyzeti illetmények rovatainál kell megtakarít­anunk. (Nagy zaj.) Előbb mondottam már, hogy az ál­lami és egyéb közületi háztartások terhe milyen súllyal nehezedik a nemzeti jövedelemre. (Ho­­monnay Tivadar: A bizottságban is, más helyütt is megígérték, hogy illetményleszállítás nem lesz, nyugdíj leszállítás nem lesz. — Friedrich István: Azt mondták, hogzy erről szó sincs. — Zaj. — Lálljuk! Halljuk!) Imrédy Béla pénzügyminiszter: Az előbb rá­mutattam arra, hogy a nemzeti társadalom mun­kájának aránylag milyen nagy részét foglalják le a közületek kiadásai, amelyek között mint köztudomású, a személyzeti rezsié több mint 50 százalékkal szerepel. Ha figyelembe vesszük, hogy az állami alkalmazottak, nyugdíjasok és hozzátartozói körülbelül 1/16-od részét te­szik ki az ország lakosságának, kereken 500.000 lelket, ha alkalmazottanként és nyugdíjasonként három családtagot, illetőleg eltartottat számí­tunk, akkor arra az eredményre jutunk, hogy a népesség 1/16-od részét kitevő ezek a társadalmi rétegek körülbelül 390 milliót, azaz a nemzeti termelés egyheted részét abszorbeálják. Én nem akarok senkinek ezzel a beállítással bármit is felróni, de egészen világos, hogy ilyen körü­mé­­nyek között a személyzeti kiadások apasztásához hozzá kell fognunk, mert egy modern államélet alapjait ezen a bázison nem fektethetjük le.­­ Az a nyugdíjtörvény­javaslat, amely most előkészítés alatt áll, azt célozza, hogy ezt cél­szerűbb,­­helyesebb úton a létszámok megfelelő kiigazításával érjük el, az a közigazgatási ra­cionalizálás, amelynek első pillére a belügymi­javaslat és amelyet a pénzügyigazgatás reform­jára és a közigazgatási bíráskodásra vonatkozó javaslatok fognak követni, adják meg azután a bázisát annak, hogy ez a létszáma­pasztás a gyakorlatba is átvihető legyen. Addig is az is bűn, míg mindezek a tervek a megvalósulás stádiumába léphetnek, huzamosabb idő­kke­l és ez alatt az idő alatt nekünk másképpen kell gondoskodnunk ezeknek a terheknek az apasz­­tásáról.­­ Tény az, hogy a személyzeti kiadásoknak igen nagy részét a nyugdíjterhek teszik, (úgy van! Úgy van! a jobboldalon.) Ha a ma ér­vényben levő nyugdíj- és illetményszabályzatot vesszük alapul, akkor az állami közigazgatás és az állami üzemek keretében folyósított nyug­díjak a 200 millió pengőt is meghaladják. En­­nek a nyugdíjtehernek igen jelentős része, — rendkívül mérsékelt számítások szerint 40 szá­zalékot meghaladó része — az ország feldara­bolásának következménye és így burkolt béke­szerződési teher, (Zaj a baloldalon) amelyet azonban vállalnunk kellett, mert az utódálla­mok területeiről ide menekült nyugdíjasok és aktív alkalmazottak eltartása elől ,nemzeti és emberiességi okokból el nem zárkózhattunk. A nyugdíjterhek­ rendezésének — amely rendkívül tehernek tekinthet — problémája állandóan fog­lalkoztat bennünket és nem fogunk egyetlen módot sem elmulasztani, hogy ezen a téren eredményt érhessünk el.­­ Fölmerült az a gondolat is, amelyre talán az igen­­. közbeszóló képviselő úr is célzott, hogy a nyugdíjterheknek egy részét egy nyug­díjbiztosítás keretében oldjuk meg. Ezzel a kérdéssel már a korábbi kormányok is foglal­koztak. Birtokomban vannak az e­rre vonatkozó javaslatok, melyek so­kkal kedvezőbb pénzpiaci viszonyok mellett is, amikor még Magyarorszá­­gon transzfernehézségek nem voltak, akkor tet­tek a magyar kormánynak. Ez a megoldás azonban csak hét­ évre biztosított volna bizo­nyos megtakarítást, hogy­­azután sokkal hosz­­szabb időtartamon keresztül megterhelje az ál­lami költségvetést olyan összegekkel, amelyeket a jövőre nézve lelkiismeretes és felelős kormány­m­iszter úr által a napokban benyújtott törvény­ nem vállalhat. 5—7 százalékos a fizetéscsökkentés " —­­sem marad tehát más út hátra, mint az­­illetmények apasztásának útja. Rendkívül fáj­dalmas út ez és nehéz szívvel határozta el ma­gát erre a kormány, mert teljes tudatában van annak az értéknek, amelyet a tisztviselői osz­­tály a nemzet egyeeme szempontjából képvisel. A mi különleges társadalmi viszonyaink között, amelyben gyenge a középosztályunk, különös jelentősége van a tisztviselőosztálynak, de ép­­pen azért, mert ez a réteg a nemzeti gondolat­nak egyik legértékesebb hordozója, úgy érez­tük, hogy amikor az összes társadalmi rétegekre terheket rakunk, nem engedhető meg a nemzeti Szolidaritás elve szempontjából sem, hogy a tisztviselőosztály e terhek viselése alól kivétes­sék. A mód és a mérték kíméletes lesz, amelyet itt követünk és igyekeztünk arra, hogy az egyes háztartásokat az illetményleszállítások nagy mértékben ne terheljék.­­ Figyelembe kellett venni még egy szem­pontot és pedig azt, hogy a világgazdasági k­r­zis folytán a nemzeti társadalom minden rétege szenvedett és rendesen nagyobb mértékben szenvedett, mint az a réteg, amely fix fizetésből él. A mezőgazda, a kereskedő és az iparos na­gyobb mértékben sínyli a gazdasági krízis ha­tását, mint a tisztviselő osztály. Kiderül ez a számadatok egybevetéséből is. 1929. nyarán, amikor még teljes illetmények voltak érvény­ben, is megélhetési index, amely némi csekély korrekcióval mégis csak kifejezőjének tekint­hető azoknak a költségeknek, amelyebe egy háztartás fenntartása kerül, e megélhetési in­dex 120—122-n állott, azóta leesett 95-re, a visszaesés mérve tehát a 20 százalékot is meg­haladja, körülbelül 22 százalék. — Mindenki érezhette saját háztartásában a megélhetési költségek visszaesését és ha ezzel szembeállítjuk azokat a csökkentéseket, ame­lyek az illetményeknél idáig végrehajtottakk, azt látjuk, hogy abban a kategóriában, amely­ben a tisztviselő társadalom zöme van, tehát a VIII. és IX. fizetési osztályokban a csök­kentése is mérve a teljes illetményeknek 14—15 százalékát éri el. Ezt a 11—15 százalékot egé­­szítjü­k ki a mostani csökkentéssel arra a mér­­tékre, amely körülbelül a megélhetési költsé­gek visszaesésének megfelel. — A szociális szempontokra is figyelemmel va­gyunk ennél a kérdésnél és ennek következté­ben azokat az illetményeket, amelyek a havi 100 pengőt nem érik el, az illetménycs­ökken­­tésből kizárjuk. Nem terjed ki az illetmény­­csökkentés a lakáspénzre, a családi pótlékra, a közlekedési segélyre, és a hadipótlékra. Tu­­lajdonképen tehát csak a törzsilletményeket és az ehhez igazodó pótdíjakat érinti. A csökken­tés mérve 5—7% között mozog és vannak egyes alacsonyabb kategóriák, ahol a csökkentésnek pusztán 3% -os ménét alkalmazzuk. Hogyan tűnik el a deficit? Kímélet a mezőgazdaságnak. — A szociális elvek érvényesülése — A költségvetési de­fiicit fedezésére beállí­tott tervnek a vázlata tehát a következő. — 50­­millió pengő nyer fedezetet a külföldi hitele­zők alapjával szemben lebonyolítandó hitelmű­veletből, 45 millió pengő pedig belföldi köl­­csönművelet eredménye, 25 millió pengő esik ki bevételek fokozására, amiből az egyenes adók 17, a közvetett adók és jövedékek 8 millió pen­gővel járulnak hozzá a bevételek fokozásához, a kiadások oldalán 30 millió pengő megtakarítást viszünk keresztül, amiből 18 millió pengő esik ki dologi kiadások, 12 millió a személyi kiadások tekintetében elért, megtakarításokra, amely utób­­­biból 5 millió pengő a következő költségvetési évre áttolódó júliusi lakbér által van fedezve.­­ Ha már most a tervezett intézkedések tendenciáit és kihatásait nézzük, nem lehet fél­reismernünk két tendenciát. Az egyik az, hogy azt a termelő réteget, amely a gazdasági krí­zis súlyát a legnagyobb mértékben viseli, a­­mezőgazdaságot a lehető legnagyobb kíméletben­­részesítsük. (Élénk helyeslés és taps a jobbol­dalon.­ A másik tendencia az, hogy a szociális szempontot fokozottabban igyekeztünk kifeje­­z­ésre juttatni egyrészt azáltal, hogy­ az illet­mények csökkentésénél a 100 pengőn aluli ka­tegóriát kihagytuk, másrészt azáltal, hogy olyan adónemeket igyekeztünk behozni, ame­lyeknél ez progresszivitás elve érvényesül, így nevezetesen a jövedelmi adó pótlékolását, az alkalmazottak illetményadóját, amelyek mind igen erősen progresszív adók, és a rokkantellá­­tási adót, amelyik kettős progresszivitást mu­tat fel, egyrészt progresszív magának a rok­kantellátási adónak a tétele, másrészt az alap­jául szolgáló adók közül a jövedelmi adó és az alkalmazottak kereseti adója szintén pro­gresszív.­­ A progresszivitás gondolata érvényesült a rádió megadóztatásának abban a formájában is, amely a rádiócsöveken keresztül érvényesül. A jövedelmi adónál még egy további szociális­ szem­pont ékelődik be, amennyiben a jövedelmi adó pó­lékolásának az a megkettőzése a folyó költ­ségvetési­ év második felében, tehát még 1933 első felében érvényesül, csak azokra a jövedel­mekre nyernek alkalmazást, amelyek az 5500 pengős nívón felül vannak, ahol tehát a 160 pengőt eléri a jövedelmi adó alap. Ennyit a most futó költségvetési év problémájáról.­­ Átmeneti időszakról van szó, amelyre ál­dozatot kell hoznunk. Áldozatokat kell hoznunk, hogy megteremtsük a bázisokat a jövő gazdálko­dáshoz. Ez a jövő méltán érdekli a t. Ház tag­jait, ezért legyen szabad nekem a jövő költség­­vetés problémájáról is néhány szót szólanom. A jövő évi költségvetés Az 1933—34. évi költségvetés kilátásait és valószínű alakulását nézve a folyó költségvetési év összegéből a 806 millió pengőből kell kiindul­nom. Ezzel a 806 millió pengős összeggel, szem­ben a jövő költségvetési évben egyrészt az illet­mények előbb említett csökkentése révén, más­részt a dologi­ kiadások­­ apasztása révén négy­­venmilió pengő leszállítást fogunk keresztül- Már a gyermek tejfogai is megkövetelik a lelkiismeretes fog-és szájápolást. Az ODOly fertőtlenít,tehet-s megóvja a gyermek fogainak épségét. Minden gyermek jegyezze meg ezt a mondást: ODOL: szájvizet használjad s ép marad torkod, fogad és szájad. Leszállított árak: óriás üveg P 520. Egész üveg P 2­86, Fél üveg Pl­so vinni, úgy­hogy ezáltal 766 milliós öszegre ju­tunk el. Ha most már figyelembe vesszük, hogy a jövő költségvetési évre valószínűleg kénytelenek leszünk a népszövetségi kölcsönön kívül az egyéb külföldi államadósságok szolgálatára nézve ugyan­olyan megoldást keresni, mint amilyent a Nép­­szövetség pénzügyi bizottságának erre a költség­vetési évre ajánlottunk, ezáltal 50 milliós t­eher­­könnyebbülés áll be, úgy­hogy tulajdonképpen­ kereken 715 millió pengő az az összeg, amelyet bevételeinkből fedezni kell. Ezt az összeget a be­vételeinkből bizton remélem fedezhetni.­­ Azt hiszem, hogy ezen a réren a jövő költ­­­ségvetési évre olyan bázist tudunk teremteni, amely az államháztartás vitelére megnyugtató kilátással kecsegtet. Hozzá kell tennem, hogy az államháztartás egyensúlybahoza­­lára irányuló­­munkánk azonban ezzel még nincs befejezve! Az államszervezetünk modern átépítése Abból a kastélyból, melyet a múlt ránk hagyott, át kell költöznünk egy modern, kisebb házba Imrédy Béla pénzügyminiszter. Tovább is kell a kiadások csökkentésén és a bevételi források táplálása révén dolgoznunk, mert végül a külföldi államadósságok szolgálatai­nak megfelelő rendezésére is kell alapot terem­tenünk, hogy ezután az 1934/35. évi költség­vetésben már végleges bázist tudjunk teremteni az államháztartás vitelére.. A jövő évi költségvetés keretének megálla­pításánál azonban nagyobb megtakarításokat csak úgy tudunk elérni, ha re­vízi­ó alá vesszük egész állami és közületi berendezkedésünket és az elejthetetlen célkitűzések megvalósításá­­ho­z szükséges intézmények fenntartásán kívül többi intézményeinket könyörtelenül leépítjük (Nagy zaj a Ház minden oldalán.) és adottsá­gokkal számolva, más állami berendezésekre át­térünk. — Abból a kastélyból, amelyet a múlt ha­­gyott reánk, át kell költöznünk egy modern, kisebb házba. Egy államszervezet modern át­építéséről van szó, olyan átépítésről, amely a jelentős nemzeti célok közül egyet sem áldoz fel, amely azonban a jelszavakkal és az ál­­igazságokkal leszámol. — T. Ház! A kormány kebelén belül egy háromtagú bizottság létesült, amely bizottság­nak tagjai a belügyminiszter úr, a kultusz­miniszter úr és szerény személyem. Ez a bizott­­ság az illetékes miniszter urakkal egyetértve, átvizsgálja az összes tárcák felépítését, azok költségvetésének rendszerét és azokkal az el­vekkel, amelyeket előbb említettem, összhangba fogja hozni. Az 1933/34. évi költségvetés már ezeket az új kereteket­ fogja mutatni.­­ A nyugdíjtörvény és a közigazgatás re­formja fogja azután megadni azokat az esz­közöket, amelyekkel a jelenleg fennálló sze­mélyzeti apparátust ezekhez az ú­j keretekhez képest tudjuk alkalmazni. Természetesen ez bizonyos létszámcsökkentéssel fog járni. Ez gyakorlatilag csak az 1933/34. évi költségvetési év folyamán fog megvalósuláshoz elérni, s az 1934/35. évi költségvetés fogja tulajdonképen azt a képet mutatni, amelyen a jövő állam­­élet szempontjából el tudunk indulni.­­ Az államháztartási helyzetnek a gazda­sági lehetőségekkel való összhangba hozására szolgálnak azok az intézkedések is, amelyeket az üzemeknél és az üzemtermészetű, dohány jö­vedéknél kívánunk megvalósítani. Ami az Ál­lamvasutak helyzetét illeti, december és január folyamán járt itt egy külföldi szakértő, Schraff­er., a svájci szövetségi vasutak vezérigazga­tója, aki már 1927-ben is megvizsgálta az államvasutaink szervezetét. Schraff dr. előze­tes­ jelentése nagy általánosságban — és ezt külön hangsúlyoznom kell — államvasutaink gesztiójáról kedvező képet fest. Az Államvas­utak bevételeinek visszaesése sem olyan nagy­mérvű, mint ahogyan ezt a külföldi vasutak­nál tapasztaljuk. Az Államvasutak a személy­zeti létszámapasztás terén is messzemenő prog­ramokat hajtott már végre, de ezenfelül a mo­­torizálás terén és egyéb tereken is olyan intéz­kedéseket tett folyamatba, amelyekkel verseny­­képességét és a szállítási feltételeket is javí­totta. A motorkocsik és a sínautók bevezetése, ez az a pont, ahol tovább igyekszünk haladni, iránti igények fokozottabb kielégítése, azonkí­vül az állami vas-, acél- és gépgyárakkal olyan együttműködés megteremtése, hogy az ugyan­azon, vagy rokontermészetű munkálatokat az egyik vagy másik üzem keretében összponto­sítja. Az állami vas-, acél- és gépgyárak prob­­lémája nem elszigetelt­ probléma, hanem csali szektora a vas- és gépipar problémájának. külön nem lehet megoldani. Együttesen kell megoldani igyekeznünk olyképpen, hogy a vas- és gépipar terén tapasztalható túltengése az üzemeknek megszüntettessék és egyes gyártási ágak koncentráltassanak megfelelő üzemekben. A dohány jövedék terén le kell számolnunk azzal a ténnyel, hogy termelési politikánknak más irányt kell adnunk. Dohánykészleteink felhalmozódása a tanúsága annak, hogy a piacratermelés szempontjait nem vettük kellő­­képpen figyelembe. A dohánnyal, bevetett te­­rületet tehát lényegesen csökkenteni kell. (Élénk helyeslés bal felől.), de ez a csökkenés nem me­het válogatás nélkül végbe. A készletek érté­­kesítésére nézve előbb voltam bátor jelezni, hogy most áll szervezés alatt egy értékesítési vállalat, amely ezeknek megoldásával fog kom­­merciális alapon foglalkozni. Máris vannak kilátások arra, hogy sikerülni fog, külföldön nagyon jól elhelyezni. Lehet-e lemenni 600 millióra ? — A Népszövetség pénzügyi bizottságával folytatott tárgyalásaim során ismételten rámu­tattam arra, hogy a költségvetési kérdést a pusztán financiális intézkedésekkel megoldani nem tudjuk és a Népszövetség pénzügyi bizott­sága maga is elismerte és leszögezte jelenté­­sében, hogy ezen túlmenő gazdasági intézkedé­sekre is van szükség. Nagyon jól tudom, hogy azok a rendszabályok, amelyeket javasoltunk, nem népszerűek és hogy a magángazdaság szemszögéből nézve méltán kritizálhatok is. Csakhogy olyan kényszerhelyzetben állunk, amelyet sokkal nagyobb hatalmasságok diktál­nak reánk, mint amilyen hatalmas egy ország kormánya. A világfejlődés, a világkrízis kéne­ szerít reánk bizonyos megoldásokat és amikor a sok szükségszerű rossz közül kell választa­nunk, a legkisebb ross­ra kell esnie a válasz­tásnak. Ezt az utat, amelyet ez a programot jelöl meg, nem szabad elhagyni.­­• Még beszédemnek elmondása előtt mó­domban volt a kritikát, elolvasni.. Ez csupa ne­­gatívum, és ha mi ezeket a tanácsokat, ame­lyek a kritikákban megnyilvánultak, megfo­gadtam volna, most ölhetett kezekkel ülhetnék. Mindössze két alapgondolat az, am­ely vissza­visszatért ezekben a kritikákban és amely ki­­csendült egyéb megjegyzésekből is. Az egyik az, hogy állami kiadásainkat le kell faragni körülbelül 600 millióra. Akkor, amikor nyusz­­díjterheink 200 millió pengőnyi összeget tesz­nek, s amikor az államadósság 100 milliót, valóban nem tudom, hol van az a latitüd, ahol 150 vagy 200 millió pengőt le lehetne faragni a kiadásokból. Amit ezen a téren tenni lehet, az meg fogjuk tenni, s az a programm, amelyet az előbb körvonalazni bátor voltam, a jövő évi költégvetést illetőleg, azt hiszem, a t. Ház többségének megnyugvásával találkozik. (Úgy van! Úgy van­ a jobboldalon és a középen.) Ezt a programmot végre fogjuk hajtani. Egy hazárd gondolat A másik gondolat, amely elhangzott, egy ha­zárd gondolat volt. Sokan koncepciónak mond­­ják, de szerintem csak hazárd gondolat és ez egys­­zerűen az adókulcsok, az adóételek radikális le* ■záilítása. Az egyenleg nagyban és egészben af A központi igazgatás átszervezése — az állami gépgyár sorsa — T. Ház! A további reformok, amelyeket tervbe veszünk, a központi igazgatás­ átszerve­zése, egyszerűsítése, az anyagbeszerzés centra­lizálása és gazdaságossá tétele, az áruszállítási feltételeit javítása, különösen a gyors szállítás

Next