Budapesti Hírlap, 1934. június(54. évfolyam, 122-145. szám)

1934-06-03 / 123. szám

1934 JUNIUS 3. VASARNAP B.E TUDOMÁNY ---------------------Irodalom­­J||........... A magyar irodalom a XIX. század utolsó harmadában Pintér Jenő Magyar Irodalomtörténetének hetedik kötete A műhöz nemcsak művészet és tudás kell, de nem utolsó sorban türelem is, — írja Goethe a Faustban. A goethei mondás az izolált műre vonatkozik, tehát egyetlenegy vállalkozásra. De mennyivel több művé­szet, tudás és türelem kell a művek összes­ségét átfogó nagy műhöz, az irodalomtör­ténethez. Művészet, — mert az irodalom­­történész a legnehezebb és legnemesebb anyaggal dolgozik, — a megfoghatatlan, mindig más alakot öltő, örökké változó lélekkel. Művek lelkével, írók lelkével, ko­rok lelkével. De az irodalomtörténet nem­csak lélekkutatás, amely intuitív művészt kíván, hanem ugyanakkor történelem is, folytonos változás, művekben, írókban, mű­fajokban, korokban örökké előrehullámzó fejlődés, amely válogató, rendező, kiemelő és biztosan tájékozódni tudó objektív tudást és tudást kíván. S a türelem? A türelem Itt elsősorban óriási anyagot, sokszor erőnfelüli munkabírást és rendszeres­séget, jártasságot s még mindezeken felül bizonyos szerencsét is jelent a kuta­tásban. Művészet, tudás és türelem hármas össze­fogásának és együttes erőfeszítésének ered­­m­énye az a hétkötetes, arányaiban és anya­gában monumentális mű, amely Pintér Jenő gazdag ő­ejének kiemelkedő alkotása,­­ a magyar irodalom teljes története, széles partok között hömpölygő folyam, egészen ritka és lefegyverző vállalkozás. Egy nem­zedék munkáját végezte el egymagában Pintér Jenő, é­s ennek a hatalmas alkotás­nak most jelent meg a hetedik kötete, egy­előre a zárókötet, a XIX. század utolsó har­madának magyar irodalma. Politikában a kiegyezés utáni három év­tized kora ez a harminc év. Társadalmilag új osztályok alakulásának, tragikus talaj­­csuszamlásoknak s egy hihetetlenül gyors­­ütemű és kissé Potemkin-fejlődésnek bűvös emberöltője. Irodalmilag Jókai Mór, Mik­száth Kálmán, Gyulai Pál, Beöthy Zsolt kora. Az a kor, amelynek irodalmi termése Jókai Aranyembere, Vajda János költemé­nyei, Arany László költői elbeszélése, a Déli­bábok hőse, Tóth Ede színműve, A falu rossza, a nagy romantikus Arany János­­eposz, a Toldi szerelme, Mikszáth tót atya­fiai és jó palócai s Kiss József költeményei. Pintér Jenő történeti, társadalmi s mű­velődéstörténeti freskója, amely széles ecsetkezeléssel és mégis magával ragadó dinamikával mutatja be a kor különböző fórumait és agoráit, plasztikus képekben és jelenetekben foglalja össze a kiegyezésre következő történelmi mozzanatokat, írói törekvéseket és kulturális állapotokat, amely rámutat az igazi alkotásokra és lelep­lezi a potemkin-kulisszákat, b­elsővonal­­beli történetírás és érett írásművészet. " Izgató kor ez. Szekfű Gyula mutatta meg, hogyan vették ajkukra ennek az ember­öltőnek fiai Széchenyi nevét és hogyan űz­ték ki agyukból és szívükből Széchenyi eszméit. A magyar jelen és a magyar közel­múlt gyökerei mind-mind ebbe a korba nyúlnak le, idáig kell visszamennünk, hogy lássuk a különböző változások kezdetét, a jövő meginduló erjedését, az okok és okoza­tok szigorú sorát.­­ Pintér Jenő nagy műve a történeti folya­matoknak és a nagy írói egyéniségeknek egymásra ható, egymást gazdagító, de egy­mástól sokszor idegen viszonyában és szin­tézisében mutatja be ezt a harminc évet. Végtelenül gazdag irodalmi arcképsorozat. ,Ifjú Magyarország”, a Petőfi korabeli halom sebesvizű hegyi­ patakja páratlan zuhatagok természeti szépségeivel kápráz­tatja még el a szemlélőt, de ebben a korban az iram lassúdik, a folyó látszólag kialudt tűzhányók között és szelídebb völgyekben kanyarog, a sekélyebb vizet inkább óriási szikladarabok akasztják el minduntalan, olyan egyéniségek, mint Jókai, Mikszáth, Gyulai Pál. Ennek megfelelően Pintér Jenő is szinte különálló, kötetszámba menő tanul­mányaiban mutatja be ezeknek a kiemel­kedő íróknak portréját és ővrjét. Nyugal­mas állóképek ezek a részek. Annál inkább­­érezzük a változást, a fejlődést a második­­és harmadik sorban állók rajzában. Pintér Jenő három szálból szövi ezt a részt: az irodalmi anyag ismertetésének, az értéke­lést kialakító kritikának és egy tökéletes­­és kimerítő irodalmi bibliográfiának össze­fonódó szálaiból. 1­­ * A mű természetesen megmutatja a sza­kadékot a történelmi Magyarország és írói között, leleplezi a be nem teljesített felada­tot: az írók milyen kevéssé voltak akkor igaz tükrözői és kritikusai koruknak, — de a táj Pintér Jenő tolla alatt mégis nap­sütötté válik. Napfény hat át mindent, — az emberek, a jelenségek, az események egyszerűek, tiszták, áttekinthetők. De tud­juk, hogy ugyanaz a táj borulatban meny­nyire meg tud változni: új vonások kerül­nek az ismert arcra, pillanatok alatt fenye­getéssel és titkokkal lesz teli sok részlet. Pintér Jenő józan és racionális elme:: ő nem érzékeli a kimondhatóság és kimond­­hatatlanság határán lebegő dolgokat, é­s ebből fakad, hogy egyszerűsége sokszor egyszerűsítés. Zárókötetében hiányzik a nagy egyénisé­gek és az epigonok kitűnő bemutatása mel­lett a milleneumi Magyarországot igazán kifejező, a hivatalos irodalom sodrának el­lenében forduló tragikus és szétszórt kis írói csoport megrendítő és igaz irodalmi értékeket felmutató küzdelme, az olyan világító, magányos és üstökösszerű egyéni­ségek jelentőségének felismerése és felis­mertetése, amilyen Péterfy Jenő, Vajda János, Tolnai Lajos, vagy Justh Zsigmond. Igaz, hogy Pintér Jenő munkájában nincs semmiféle irányban részrehajlás. És nincs olcsó meghajlás divatos irodalomtörténeti és szellemtudományi törekvések előtt. ,,Le­­hangolódunk, ha észrevesszük a szándékot", — mondja Goethe a Tasso-ban. Pintér Jenő nagy munkájának olvasása közben nem ér­zünk semmi ilyen lehangolódást, ezzel a hatalmas anyaggal Pintér nem akart sem­mit és senkit igazolni, nem töri be erősza­kosan a magyar írókat és irodalmat semmi­féle tudományos rendszer túl rövid Prokusz­­tesz-ágyába: irodalomtörténetében a ma­gyar századok literatúrájának hű és részre­­hajthatatlan krónikása kíván mindvégig maradni. —­s­m­e. (*) A Tanú új száma. Németh László kritikai folyóiratának új számából kiemel­kedik az a három, tökéletesre csiszolt és nyugtalanító tüzű tanulmány, amelynek minden lapja a tizennyolcadik század isme­retlen arcát villantja fel. Izgató utazás ez a háromrétű tanulmány a század újonnan felfedezett tájain, a kor szenvedélytelen és mosolygó fölényű történetírásában s végül megismerése a század két óriásának: Hun­é­nak és Kant-nak. Ez az írás ragyogó töre­déknek hat, de íróiban, politikusaiban, tu­dósaiban, királyaiban, reformátoraiban, tár­sadalmi rétegeiben, eszméstül, áramlatos­tul, tájaival, atmoszférájával, egész bonyo­lult életével döbbentő közeibe hozza Voltaire századát, kiegészülve és folytatásában a ma­gyar esszé-irodalom remekének ígérkezik. Az Ady Endréről szóló tanulmány Adyt a magyarság igazi felfedezőjének mutatja be és sokáig felejthetetlen, amit e téma kap­csán a zseniről, a gondolkodó költőről s Ady világirodalmi rokonairól olvashatunk. A magyar jelen és a magyar lét parazsas időszerűségeivel foglalkozik a Helyzetkép, míg az irodalmi élet keresztmetszetét a Két újságcikk adja. Az „Új nemes szekta” történetének második része szépirodalmi, történeti és irodalomtörténeti ízeivel: új műfaj, lenyűgöző kitágítása és továbbrez­­getése az első részben közölt anyagnak, — izgató kísérlet az emberi törekvések elpor­ladásának bemutatására az időben és az emberi élet reménytelen anyagában. * (Zeneakadémiai oklevél-pályázat.) Deutsch Jenő, a Zeneművészeti Főiskola orgonatanszakán Zalánffy Aladár növen­déke kedden tartotta oklevél-pályázati hangversenyét. A fiatal művészjelölt muzi­kális és értelmes zenész, s ízlésesen hasz­nálja fel hangszerének minden lehetőségét. Nem keres olcsó hatásokat, hanem mindig komoly és nobilis stílusban játszik. A kö­zönség nagy elismeréssel fogadta a bemu­tatkozást. (*) A győri Kisfaludy Irodalmi Kör emléktáblával jelölte meg azt a házat, amely a XVIII. század első felében a költő Amadé Antal báró és fia, a halhatatlan lírikus, Amadé László báró háza volt. Az emléktáblát június 3-án ünnepi ülés kere­­­­tében leplezik le. Egy hadifestő emlékei Zádor István, a kitűnő rajzoló és grafikus új oldaláról mutatkozik be a közönségnek. Könyvet írt háborús élményeiről, szövegei eleven, élethű rajzaihoz, amelyek így illuszt­rációi lettek közvetlenül elmondott hadiélmé­nyeinek. Az előszóban Zádor leírja, hogy mi adott erre ilyen későn alkalmat. Hosszú ideig betegen feküdt és ekkor megelevenedtek előtte régi háborús emlékei. Régi rajzai kö­zelebb hozták őt az átélt eseményekhez, csak le kellett írni a kísérő mondatokat, magya­rázó szöveget kellett illeszteni a képekhez és ime, létrejött az egyszerű és rokonszenves stílusú könyv. Mégis több ez a szöveg kere­setlen mondatoknál, mert mások az írói él­mények és mások a képzőművészetiek. Zádor mind a kettőben az igazsághoz, a természetes­séghez ragaszkodik. A szöveg is, akárcsak a képek, őszinte dokumentumai hadifestő emlé­keinek. Nem dicsekszik, nem akar csillogni, képzelete nem ragadja magával valószerűtlen területekre, csak azokat az eseményeket emeli ki jobban, amelyek az eljövendő ka­tasztrófának voltak figyelmeztetői. Könyve mégis irodalom, éppen keresetlen, dagályosság nélkül való egyszerűsége miatt. Négy évet ír le Zádor, az 1914 augusztusi bevonulásról, mikor mint a népfelkelő század parancsnoka harcolt Szerbiában és Valjevo alatt megsebesült, majd hadifestő élményeit, amikor egymásután járta be az egyes harc­tereket, rajzolta hadseregünk vezető szemé­lyiségeit és a nyomorult szenvedőket. Sok­szor meg is feledkezett a borzalmakról, mert csak anyagot látott, amelyet meg kellett örö­kítenie. Lerajzolta I. Ferenc József bécsi te­metését, IV. Károly budapesti koronázását, a bukaresti béketárgyalás résztvevőit, a hábo­rús évek nagy politikusait, majd az össze­omlás, a forradalom eseményeit. Könyve is ezzel a végzetszerű, tragikus befejezéssel zárul. Az első rajzok még tollal készültek, majd később puha ceruzával és még lágyabb grafittal rajzolt, hogy a festői hatású tónus­árnyalatokat minél jobban éreztethesse. Lap­jai nemzetközi sikert is hoztak Zádornak, mert a Leipziger Illustrierte Zeitung szer­ződtette háborús rajzolójának, sőt városké­peket is készíttetett vele. Most, a háborús években készült, válogatott rajzait egy kö­tetben egyesítette, hogy keresetlen szövegük­kel őszinte, megbízható emlékei legyenek egy kitűnő szemű, gyorskezű hadifestő élmé­nyeinek. Zádor István ízléses kötete az Egyetemi Nyomda kiadóvállalatát dicséri. Y. E. A Szt. Gellért Hullámfürdőben Gundelnál kitűnően és olcsón meg is ebédelhetünk (*) A mai Magyarország megmaradt kincseit, a történelmi értékekben és ter­mészeti szépségekben gazdag vidéki váro­sokat ismertette egymásután tartalmas, mélyenjáró, érdekes tanulmányokban az Új Idők, Herczeg Ferenc hetilapja, ezekkel a közleményekkel nemcsak olvasói látókö­rét szélesíti és műveltségét gazdagítja, ha­nem az idegenforgalomnak is nagy szolgá­latot tesz. Az Uj Idők mai számában Nyi­las Jenő Székesfehérvárról, a magyar ki­rályok koronázási és temetkezési helyéről, a nagy püspök, Prohászka Ottokár városá­ról ír. Bossányi Andor dr., egy szintén min­denkit érdeklő tanulmány keretében az egyik legújabb orvosi problémával foglal­kozik. Kibédy Albert Brazilia ősvadonában töltött hetekről színesen, izgalmasan em­lékezik meg érdekes naplójegyzeteiben. A szépirodalmi részben Szász Géza és Aldrich nagy sikert aratott regényeinek folytatá­sait olvashatjuk, Székely Tibor finom és elmés, Farkas Imre derűs elbeszélé­sei, Babay József, Em­őd Tamás szép ver­sei, Zsigray Julianna cikke teszik változa­tossá még az Új Idők-et, amelyből a nép­szerű rovatok, a Szerkesztő üzenetei, Gasztronómia, Kertészet, Szépségápolás, Torna, Rejtvényverseny sem maradtak ki. Díjtalan mutatványszámot bárkinek szíve­sen küld a kiadóhivatal. Budapest, VI., Andrássy­ út 16. Előfizetési ár negyedévre 6 pengő 40 fillér, egyes szám ára 50 fillér. (*) Kétmillió frank La Fontaine me­séiért. Párizsból jelentik: La Fontaine, a nagy francia meseíró ,,Meséi”-nek egy kü­lönösen ritka, eredeti példányát kétmillió frankért vásárolta meg több műgyűjtő, azzal a céllal, hogy a nagybecsű könyvet a francia nemzetnek ajándékozzák és a párizsi Bibliothéque Nationale-ban helyez­zék el. A kötetet Fragonardnak 57 eredeti illusztrációja díszíti. A drága könyv egy Henri Beraldi nevű bibliofil gyűjteményé­ből került aukcióra. * (K­ováts J. István: A kereszténység és a társadalmi kérdések.) A Református Egy­házi Könyvtár legújabb köteteként jelent meg Kováts J. István alapos és teljes át­tekintést nyújtó tanulmánya a keresztény egyházaknak a társadalmi kérdésekkel szemben elfoglalt viszonyáról. A könyv rövid bevezetés és az elvi szempontok tisz­tázása után a kérdés történelmi részével foglalkozik és adja a társadalmi mozgal­mak történetét, helyesebben elemzi azok viszonyát a kereszténységhez. Külön fejezet foglalkozik a marxizmussal. Ez a három ív terjedelmű fejezet, mint önálló polemikus irat a legjellegzetesebben atheista és ke­resztényellenes szocialista tanítás ellen, az egész kötet egyik legértékesebb része és igen sok új szempontra mutat rá, sok új meglátást tud előhozni ebben a sokat vita­tott és óriási „irodalom”-mal bíró kérdés­ben. Hasonlóképpen értékes a háború utáni szociális problémákkal foglalkozó fejezet. Ezt követi, a kötet második részeként, a szocializmus nagy elvi kérdéseiben vallott református álláspontnak a kifejtése. Végül a külföldi evangéliumi egyházak és a ma­gyar református egyház szociális tevékeny­ségének ismertetése következik. Kováts J. István könyvének célja, amint azt Peabody­­ra való hivatkozással mondja, az volt, hogy kutassa: alkalmas-e a kereszténység a szo­ciális kérdés megoldására? A feleletet a leghatározottabban igenlőnek tartja és könyvének minden oldala arról győzi meg az olvasót, hogy a keresztény egyházak, a római katolikus egyház éppen úgy, mint az evangéliumi egyházak, akkor töltik be hi­vatásukat, ha kiveszik részüket a mai idők legsürgetőbb szociális feladatainak elvégzés­­ében ... . 19 M «na ön is turfidiSn fehérneműjével! A finom férfifehérnemű beszer­zése most időszerű ! Kellemes, előkelő nyári viselet » n _ Tropikál­ing £^1“ P 5.5Q nLkaf. Finom puplining prin 2 gallérral minden színben............ I I.uU-tSl Nyári Raye zefir nadrág pn on gyöngyház gombokkal ................... I L.0. Az összes úri divatcikkek nagy választé­kában mindenki megta­rtja ízlésének a leg­­megfelelőbbet a 60 éve előnyösen ismert LUSTIGEDE cégnél. Rákóczi-út 4 (A hercegprímás a Műcsarnokban.) Serédi Jusztinián dr. bíboros-hercegprímás szombaton délután megtekintette a Műcsar­nok nemzeti képzőművészeti kiállítását. A hercegprímás titkára, Horváth István és Esthy Miklós pápai kamarás kíséretében ér­kezett a Műcsarnokba, ahol a vallás- és köz­­oktatásügyi miniszter nevében Wlassics Gyula dr. báró helyettes államtitkár, a Képzőművé­szeti Társulat részéről pedig Nékám Lajos dr. alelnök és Petrovácz Gyula országgyűlési képviselő, igazgatósági tag fogadta az egy­házfőt. A hercegprímást Csánky Dénes, a Nemzeti Kiállítás rendezője kalauzolta végig a termeken. A hercegprímás több, mint két óra hosszat időzött a Műcsarnokban. [

Next