Budapesti Hírlap, 1936. április (56. évfolyam, 76-99. szám)
1936-04-12 / 85. szám
1936 ÁPRILIS 12. VASARNAP H* u* Mai autós problémák II. A gázgenerátoros gépkocsi A széngázmotor nemzetgazdasági jelentősége Kétségtelenül a mai autós problémán kívül a nemzeti üzemanyag kérdése áll az érdeklődés középpontjában mindazon országokban, melyek földolajforrással nem rendelkeznek. Magyarország is ezek közé az országok közé tartozik. Napról napra nő ennek a kérdésnek az aktualitása a földolajkutakkal rendelkező államokban is, mert a világ földolajkészlete már belátható időn belül elfogy. A jelenleg működő kutak a világfogyasztást alig egypár évre képesek fedezni; a még fel nem tárt készleteket pedig hozzávetőleges becslés szerint kereken 3500 millió tonnát képviselnek. Ez a mennyiség aránylag kevés, mert az évi nyersolajfogyasztás kb. 200 millió tonna. A nyersolajfogyasztás növekedésének arányait legjobban az autók elterjedése érzékelteti. Amíg közvetlenül a világháború előtti évben csak kétmillió gépkocsi volt forgalomban, addig ma már a motoros járművek száma közelítően 40 millió. Ha ilyen rohamos fejlődéssel aközeli jövőben nem számolnánk és csak a mai fogyasztást vesszük alapul, akkor is a világ nyersolajkincse csak 15—20 évre elegendő. A természetes benzintől való függetlenítés tehát nemcsak a nyersolajforrásokkal nem rendelkező országok problémája marad, hanem mindnkább világgazdasági jelentőséget nyer. A benzint pótló üzemanyagok keresése lázasan megindult már a világháború alatt, de az elért eredményeknek fokozottabb jelentőséget csak a véres háborút követő gazdasági háború adott. Ennek a gazdasági háborúnak köszönheti születését a gázgenerátoros autó is. A gázgenerátoros autó üzemanyaga, fa, faszén, barnaszén, kőszén vagy koksz, a motor energia forrásául szolgáló erőgáz a fenti tüzelőanyagok elégetéséből keletkező generátorgáz. A robbanómotorok hajtásához csak tisztított és tökéletesen kátránymentes generátorgáz használható. Ennek a gáznak előállítása kis térfogatot és kis súlyt igénylő berendezéssel nem éppen egyszerű. Sok-sok kísérletezés után ma már megoldott s mondhatni tökéletesen bevált járműgenerátorok vatnak faszén tüzelésre és eléggé fejlett kísérleti példányait láttuk már a fa, barnaszén, brikett és koksz-tüzelésű járműgenerátoroknak is. A Panhard-rendszerű faszén gázgenerátor A gázgenerátor az a készülék, mely a motor hajtásához szükséges erőgázt előállítja. Az alábbiakban a francia Panhard-gyár rendszerét ismertetjük. Ez a rendszer már több mint tízéves múltra tekinthet vissza, mely idő alatt több nemzetközi versenyen első díjat nyert. PANHARD etLEVASSOR RENDSZERŰ EASZEN-GAZ GENERÁTOR A Panhard széngázelőállító-berendezés négy részből áll: a generátor, a hűtő, a tisztító és a keverő. A generátor felső része hengeres tartály, mely 4—6 cm nagyságú faszén befogadására szolgál. A faszén utántöltése üzem közben is, járó motor mellett, veszély nélkül, szükség szerint végrehajtható. Egy tartály készlete kb. 60—100 km útra elegendő. A generátor alsó része a tűztér, mely tűzálló téglával van bélelve. Itt a szán egész magasságban izzásban van. A levegő a ventilátoron, a kettősfalú köpeny között, halad át és a generátor legszűkebb részén lép be a tűztérbe. Az égés tehát az alsó akna tetején kezdődik, ahonnan az égéstermékek: széndioxid, kátrány és vízgőz stb. a motor szívóhatása folytán lefelé — az izzó szénrétegen és rostélyon át — haladnak hűtőbe. Az izzó parázson áthaladó gázokból széndioxyd égőgázzá — szénmonoxyd változik át, míg a kátránygőzök és vízgőz is felbomlanak. A hűtőcsövekben az erőgáz lehűl kb. 60—70 fok-ra és innen a tisztítóba áramlik, ahol először egy kokszrétegen, majd szövettel bevont szűrőelemeken áthaladva jut a tisztított gázt elvezető csőbe, melyben még a biztonsági fémszita is be van iktatva. A már most teljesen tiszta gáz a keverőbe jut, mely a benzinmotorok gázosítóját pó- t tolja s ugyanúgy van a motor szívócsövére tisztító 1 Levegő cső 7 Levegő bevezeti . 2 Tóth nyitás 8 Gáz bevezetés , 3 Szűrde/enek 9 Tűzálló bé/és GENERÁTOR felszerelve, mint ez. A keverőben történik a levegő adagolása a gázhoz, kb. 1:1 arányban, és ez a gáz A széngázmotor gazdaságossága és üzembiztonsága A széngázmotor — miután tiszta gáz — levegőkeverék hajtja, amiből el nem gázosított részek le nem csapódhatnak, a motor hengerében, mindig kedvezőbb körülmények között dolgozik, mint a benzinmotor. A motor kenése jobb, olajhigulás pedig teljesen ki van zárva.Ez természetesen a motor élettartamát növeli. Hivatalosan mért eredmények szerint egy 8 tonna összsúlyú tehergépkocsi 100 km-re 50 kg faszenet fogyasztott. Ennek ára 5,50 pengő. Ugyanilyen tehergépkocsi benzinfogyasztása 100 km-re 40 liter motalka, aminek kb. 16.— pengő az ára. Tehát 100 km-en, üzemanyagban, kb. 10.— pengő tisztán megtakarítható. A széngázmotor legjobb tüzelőanyaga az apró 4—6 cm nagyságú faszén, mely erdei hulladékfából, gallyfából is előállítható. Ezért a nagyobb méretű erdőgazdasággal nem rendelkező államokban is a faszénfűtésű gázgenerátoros autó üzemanyaga előállítható. Hazai tüzelőanyaggal járó autók kedvezményezése külföldön Franciaországban a Panhard gázgenerátoros gépkocsi a hadsereg rendszeresített típusa. A múlt évig már négy gépkocsizászlóalj — kb. 270 autó — volt ilyen teherautókkal felszerelve. Természetes, hogy a gazdag és militarista Franciaország a hazai üzemanyaggal járó autókat kedvezményezi és kedvezményezni tudja. Majdnem minden évben nagyobb szabású versenyeket írnak ki belföldi tüzelőanyagot használó gépkocsik részére. A tavalyi I. díj 100.000 frank volt. A beszerzésnél állami szubvenció, üzemben pedig a teljes adómentesség kedvez az ilyen rendszerű autók vásárlásának. Olaszországban 5 éven át minden gázgenerátoros autó teljes adómentességet élvez, azután pedig mindazokban a kedvezményekben részesül, melyeket az államilag támogatott autóbusz-üzemek kapnak. A gyárak támogatására az olasz kormány elrendelte, hogy az összes kedvezményezett autóbuszok generátoros üzemre alakíttassanak át, továbbá, hogy minden államilag támogatott üzem, intézet stb., mely 10 kocsinál többet tart üzemben, 10 autó után köteles egy generátoros autót beszerezni. Németország: Hitler birodalmi elnök az 1935. évi automobil-kiállítás megnyitása alkalmával tartott beszédében emelte ki a hazai tüzelőanyagokkal járó gépkocsik nemzetgazdasági és nemzetvédelmi szempontból való jelentőségét. A belföldi tüzelőanyaggal járó autók Németországban 1935 április 15-től már adókedvezményben részesülnek. De nemcsak az egyes államok támogatják önállóan a belföldi tüzelőanyagokat használó autók elterjedését. Amint már az előzőkben mondottuk, ennek a problémának jelentősége a nyersolajforrások apadásával túlnőtt az egyes országok határain. 1931-ben Párizsban alakult meg a Comité International Permanent du Carbon Carburant (röviden: C. I. P. C. C.), azaz a szénmotor-hajtóanyag nemzetközi állandó bizottsága. Ez a bizottság mindazon szilárd cseppfolyós vagy gáznemű motorhajtóanyag kérdéseivel foglakozik, melyek a benzint pótolni képesek. A C. I. P. C. C. minden évben ülésezik. 1932-ben Milánóban, 1933-ban Bernben, 1934-ben Párizsban, 1935-ben Brüsszelben ült össze. 1936 szeptemberében, a magyar kormány meghívására, a Comité International Permanent du Carbon Carburante II. Nemzetközi Erdőgazdasági Kongreszszussal egyidőben Budapesten fog ülésezni. Gázgenerátoros gépkocsik propagálására kiírt nagyobb nemzetközi versenyek közül az alábbiakat ragadjuk ki: 1929. Olaszországban a király és Mussolini jelenlétében a tehergépkocsik versenye a Milano—Torino—Genua—Milano útvonalon került lebonyolításra. 1931. 100.000 frankkal díjazott franciaországi verseny, mely három részből állt: 1. Feltöltés, begyújtás és indítási verseny, Maximális idő 20 perc. 2. Túraverseny Franciaországon át, összesen: 3700 km. Minimális átlagsebesség 50 km/óra. 3. Gyorsasági verseny: 500 km, a Montléry versenypályán. Az első díjat nyert 16 C. V. kocsi átlagfogyasztása 100 km-re, 18 kg faszén, az átlagsebessége 88 km/óra volt. 1931 szeptember. Első nemzetközi alpesi túrautat — melyet a Berna-teherautó Imbert-generátorral nyert el — Wien, St.Pölten, Linz, Gmunden, Ischl, Salzburg, Linz útvonalon futották le. 1935 augusztus. 2750 km hosszú verseny útvonala Róma, Firenze, Padua, Milano, Turin, Grenoble, Lyon, Luxemburg, Bruxelles, Cambrai, Rouen, Párizs volt. Itt 42 tehergépkocsi közül 19 gázgenerátoros volt. A fenti nagyszabású versenyek, melyeknél igen szigorúak voltak a versenyszabályok s a térképről könnyen megállapítható, milyen nehéz útvonalon vezették azokat, igazolják azt, hogy a gázgenerátoros autó már kitaposta gyermekcipőit. " 37 s levegőkeverék jut be a motorba, mely ezzel a robbanó keverékkel éppen úgy működik, mint a benzinmotor. Vezessük be Magyarországon is a pótüzemanyaggal járó gépkocsikat A gázgenerátoros gépkocsikkal a magyar ipar úgyszólván kezdeményezőleg foglalkozott. Már 1921-ben készített a Ganz-Danubius Rt. és a győri Magyar Waggon- és Gépgyár szívógázgenerátoros autókat; utóbbi a gyártást már kisebb szériagyártásig fejlesztette. A Magyar állami vas-, acél- és gépgyár szívógáztraktorokat állandóan gyártott. Sajnos, a folyton rosszabbodott gazdasági viszonyok a kísérletek továbbfejlesztését úgy a Ganznál, mint a Győri Vaggongyárnál átütő erejű eredmények elérése előtt megállította. Ma már a helyzet érett arra, hogy újabb kísérletek, eredmény kilátásával felvehetők legyenek. A magyar kormány már megtette az első lépéseket. A Comité International Permanent du Carbon Carburant-t meghívta, hogy az 1936. évi ülését Budapesten tartsa, megvásárolta a nagy nemzetközi versenyeken több első díjat nyert Panhard-teherautó egy példányát, módot nyújtva ezzel a magyar mérnököknek arra, hogy ezt a kérdést már jól bevált konstrukción tanulmányozzák. A C. I. P C. C. ülésének előkészítő munkáival kapcsolatosan bőven nyílik alkalom arra, hogy a kérdéssel foglalkozó magyar hatóságok, intézetek, gyárak és mérnökök megtalálják egymást. A nemzeti motorhajtó anyag békében elsőrendű nemzetgazdasági tényezővé, háború esetén nemzeti vért pótló anyaggá válik, mert jelentőségében a kérdés teljes megoldásáig érvényben marad Clemenceau-nak’ a háború alatt elhangzott mondása: Une goutte d’essence &est une goutte de sang. —ki.—!