Budapesti Hírlap, 1936. április (56. évfolyam, 76-99. szám)

1936-04-12 / 85. szám

1936 ÁPRILIS 12. VASARNAP H* u* Mai autós problémák II. A gázgenerátoros gépkocsi A széngázmotor nemzetgazdasági jelentősége Kétségtelenül a mai autós problémán kí­vül a nemzeti üzemanyag kérdése áll az érdeklődés középpontjában mindazon orszá­gokban, melyek földolajforrással nem ren­delkeznek. Magyarország is ezek közé az országok közé tartozik. Napról napra nő ennek a kérdésnek az aktualitása a földolajkutakkal rendelkező államokban is, mert a világ földolajkész­lete már belátható időn belül elfogy. A jelenleg működő kutak a világfogyasz­tást alig egypár évre képesek fedezni; a még fel nem tárt készleteket pedig hozzá­vetőleges becslés szerint kereken 3500 mil­lió tonnát képviselnek. Ez a mennyiség aránylag kevés, mert az évi nyersolaj­­fogyasztás kb. 200 millió tonna. A nyersolajfogyasztás növekedésének arányait legjobban az autók elterjedése ér­zékelteti. Amíg közvetlenül a világháború előtti évben csak kétmillió gépkocsi volt for­galomban, addig ma már a motoros jár­művek száma közelítően 40 millió. Ha ilyen roham­os fejlődéssel a­­közeli­­ jö­vőben nem számolnánk és csak a mai fo­gyasztást vesszük alapul, akkor is a világ nyersolajkincse csak 15—20 évre elegendő. A természetes benzintől való függetlení­­tés tehát nemcsak a nyersolajforrásokkal nem rendelkező országok problémája marad, hanem mindnkább világgazdasági jelentősé­get nyer. A benzint pótló üzemanyagok keresése lázasan megindult már a világháború alatt, de az elért eredményeknek fokozottabb je­lentőséget csak a véres háborút követő gaz­dasági háború adott. Ennek a gazdasági háborúnak köszön­heti születését a gázgenerátoros autó is. A gázgenerátoros autó üzemanyaga, fa, faszén, barnaszén, kőszén vagy koksz, a mo­tor­ energia forrásául szolgáló erőgáz a fenti tüzelőanyagok elégetéséből keletkező gene­rátorgáz. A robbanómotorok hajtásához csak tisz­tított és tökéletesen kátránymentes gene­rátorgáz használható. Ennek a gáznak elő­állítása kis térfogatot és kis súlyt igénylő berendezéssel nem éppen egyszerű. Sok-sok kísérletezés után ma már megoldott s mond­hatni tökéletesen bevált jármű­generátorok vatnak faszén tüzelésre és eléggé fejlett kísérleti példányait láttuk már a fa, barna­szén, brikett és koksz-tüzelésű járműgene­rátoroknak is. A Panhard-rendszerű faszén gázgenerátor A gázgenerátor az a készülék, mely a motor hajtásához szükséges erőgázt elő­állítja. Az alábbiakban a francia Panhard-gyár rendszerét ismertetjük. Ez a rendszer már több mint tízéves múltra tekinthet vissza, mely idő alatt több nemzetközi versenyen első díjat nyert. ­ PANHARD etLEVASSOR RENDSZERŰ EASZEN-GAZ GENERÁTOR A Panhard széngázelőállító-berendezés négy részből áll: a generátor, a hűtő, a tisztító és a keverő. A generátor felső része hengeres tartály, mely 4—6 cm nagyságú faszén befogadá­sára szolgál. A faszén utántöltése üzem közben is, járó motor mellett, veszély nélkül, szükség szerint végrehajtható. Egy tartály készlete kb. 60—100 km útra elegendő. A generátor alsó része a tűztér, mely tűz­álló téglával van bélelve.­­ Itt a szán egész magasságban izzásban van. A levegő a ventilátoron, a kettősfalú köpeny között, hal­ad át és a generátor legszűkebb részén lép be a tűztérbe. Az égés tehát az alsó akna tetején kezdődik, ahonnan az égéstermékek: széndioxid, kátrány és vízgőz stb. a motor szívóhatása folytán lefelé — az izzó szén­rétegen és rostélyon át — haladnak hűtőbe. Az izzó parázson áthaladó gázokból széndioxyd égőgázzá — szénmonoxyd változik át, míg a kátránygőzök és vízgőz is felbomlanak. A hűtő­csövekben az erőgáz lehűl kb. 60—70 fok­­-ra és innen a tisztítóba áram­lik, ahol először egy kokszrétegen, majd szövettel bevont szűrőelemeken áthaladva jut a tisztított gázt elvezető csőbe, mely­ben még a biztonsági fémszita is be van iktatva. A már most teljesen tiszta gáz a keverőbe jut, mely a benzinmotorok gázosítóját pó- t tolja s ugyanúgy van a motor szívócsövére tisztító 1 Levegő cső 7 Levegő bevezeti . 2 Tóth nyitás 8 Gáz bevezetés , 3 Szűrd­e/enek 9 Tűzálló bé/és GENERÁTOR felszerelve, mint ez. A keverőben történik a levegő adagolása a gázhoz, kb. 1:1 arányban, és ez a gáz­ A széngázmotor gazdaságossága és üzembiztonsága A széngázmotor — miután tiszta gáz — levegőkeverék hajtja, amiből el nem gázosí­­tott részek le nem csapódhatnak, a motor hengerében, mindig kedvezőbb körülmények k­özött dolgozik, mint a benzinmotor. A mo­tor kenése jobb, olajhigulás pedig teljesen ki van zárva.­­Ez természetesen a motor élet­tartamát növeli. Hivatalosan mért eredmé­nyek szerint egy 8 tonna összsúlyú tehergép­kocsi 100 km-re 50 kg faszenet fogyasztott. Ennek ára 5,50 pengő. Ugyanilyen teher­gépkocsi benzinfogyasztása 100 km-re 40 liter motalka, aminek kb. 16.— pengő az ára. Tehát 100 km-en, üzemanyagban, kb. 10.— pengő tisztán megtakarítható. A széngázmotor legjobb tüzelőanyaga az apró 4—6 cm nagyságú faszén, mely erdei hulladékfából, gallyfából is előállítható. Ezért a nagyobb méretű erdőgazdasággal nem rendelkező államokban is a faszén­­fűtésű gázgenerátoros autó üzemanyaga elő­állítható. Hazai tüzelőanyaggal járó autók kedvezményezése külföldön Franciaországban a Panhard gázgenerá­toros gépkocsi a hadsereg rendszeresített tí­pusa. A múlt évig már négy gépkocsi­zászlóalj — kb. 270 autó — volt ilyen teher­autókkal felszerelve. Természetes, hogy a gazdag és milita­rista Franciaország a hazai üzemanyaggal járó autókat kedvezményezi és kedvezmé­nyezni tudja. Majdnem minden évben nagyobb szabású versenyeket írnak ki belföldi tüzelőanyagot használó gépkocsik részére. A tavalyi I. díj 100.000 frank volt. A beszerzésnél állami szubvenció, üzem­ben pedig a teljes adómentesség kedvez az ilyen rendszerű autók vásárlásának. Olaszországban­ 5 éven át minden gáz­generátoros autó teljes adómentességet él­vez, azután pedig mindazokban a kedvezmé­nyekben részesül, melyeket az államilag tá­mogatott autóbusz-üzemek kapnak. A gyárak támogatására az olasz kormány elrendelte, hogy az összes kedvezményezett autóbuszok generátoros üzemre alakíttassa­nak át, továbbá, hogy minden államilag tá­mogatott üzem, intézet stb., mely 10 kocsi­nál többet tart üzemben, 10 autó után köte­les egy generátoros autót beszerezni. Németország: Hitler birodalmi elnök az 1935. évi automobil-kiállítás megnyitása al­kalmával tartott beszédében emelte ki a ha­zai tüzelőanyagokkal járó gépkocsik nemzet­­gazdasági és nemzetvédelmi szempontból való jelentőségét. A belföldi tüzelőanyaggal járó autók Né­metországban 1935 április 15-től már adó­kedvezményben részesülnek. De nemcsak az egyes államok támogatják önállóan a belföldi tüzelőanyagokat hasz­náló autók elterjedését. Amint már az előzőkben mondottuk, en­nek a problémának jelentősége a nyers­olajforrások apadásával túlnőtt az egyes országok határain. 1931-ben Párizsban alakult meg a Co­­mité International Permanent du Carbon Carburant (röviden: C. I. P. C. C.), azaz a szénmotor-hajtóanyag nemzetközi állandó bizottsága. Ez a bizottság mindazon szilárd cseppfolyós vagy gáznemű motorhajtó­anyag kérdéseivel foglakozik, melyek a ben­zint pótolni képesek. A C. I. P. C. C. minden évben ülésezik. 1932-ben Milánóban, 1933-ban Bernben, 1934-ben Párizsban, 1935-ben Brüsszelben ült össze. 1936 szeptemberében, a magyar kor­mány meghívására, a Comité Inter­national Permanent du Carbon Car­burant­e II. Nemzetközi Erdőgazdasági Kongresz­­szussal egyidőben Budapesten fog ülésezni. Gázgenerátoros gépkocsik propagálására kiírt nagyobb nemzetközi versenyek közül az alábbiakat ragadjuk ki: 1929. Olaszországban a király és Musso­lini jelenlétében a tehergépkocsik versenye a Milano—Torino—Genua—Milano útvonal­­on került lebonyolításra. 1931. 100.000 frankkal díjazott francia­­országi verseny, mely három részből állt: 1. Feltöltés, begyújtás és indítási verseny, Maximális idő 20 perc. 2. Túraverseny Franciaországon át, össze­sen: 3700 km. Minimális átlagsebesség 50­ km/óra. 3. Gyorsasági verseny: 500 km, a Mont­­léry versenypályán.­­ Az első díjat nyert 16 C. V. kocsi átlagfogyasztása 100 km-re, 18 kg faszén, az átlagsebessége 88 km/óra volt. 19­3­1 szeptember. Első nemzetközi alpesi túrautat — melyet a Berna-teherautó Im­­bert-generátorral nyert el — Wien, St.­­Pölten, Linz, Gmunden, Ischl, Salzburg, Linz útvonalon futották le. 1935 augusztus. 2750 km hosszú verseny útvonala Róma, Firenze, Padua, Milano, Turin, Grenoble, Lyon, Luxemburg, Bruxel­­les, Cambrai, Rouen, Párizs volt. Itt 42 tehergépkocsi közül 19 gázgenerátoros volt. A fenti nagyszabású versenyek, melyeknél igen szigorúak voltak a versenyszabályok s a térképről könnyen megállapítható, milyen nehéz útvonalon vezették azokat, igazolják azt, hogy a gázgenerátoros autó már kit­­aposta gyermekcipőit. " 37 s levegőkeverék jut be a motorba, mely ezzel a robbanó keverékkel éppen úgy működik, mint a benzinmotor. ­ Vezessük be Magyarországon is a pótüzemanyaggal járó gépkocsikat A gázgenerátoros gépkocsikkal a magyar ipar úgyszólván kezdeményezőleg foglalko­zott. Már 1921-ben készített a Ganz-Danubius Rt. és a győri Magyar Waggon- és Gépgyár szívógázgenerátoros autókat; utóbbi a gyár­tást már kisebb szériagyártásig fejlesztette. A Magyar állami vas-, acél- és gépgyár szívógáztraktorokat állandóan gyártott. Sajnos, a folyton rosszabbodott gazdasági viszonyok a kísérletek továbbfejlesztését úgy a Ganznál, mint a Győri Vaggongyárnál átütő erejű eredmények elérése előtt meg­állította. Ma már a helyzet érett arra, hogy újabb kísérletek, eredmény kilátásával felvehetők legyenek. A magyar kormány már megtette az első lépéseket. A Comité International Permanent du Car­bon Carburant-t meghívta, hogy az 1936. évi ülését Budapesten tartsa, megvásárolta a nagy nemzetközi versenyeken több első díjat nyert Panhard-teherautó egy példányát, módot nyújtva ezzel a magyar mérnököknek arra, hogy ezt a kérdést már jól bevált kon­strukción tanulmányozzák. A C. I. P C. C. ülésének előkészítő mun­káival kapcsolatosan bőven nyílik alkalom arra, hogy a kérdéssel foglalkozó magyar hatóságok, intézetek, gyárak és mérnökök megtalálják egymást. A nemzeti motorhajtó anyag békében elsőrendű nemzetgazdasági tényezővé, há­ború esetén nemzeti vért pótló anyaggá vá­lik, mert jelentőségében a kérdés teljes meg­oldásáig érvényben marad Clemenceau-nak’ a háború alatt elhangzott mondása: Une goutte d’essence &est une goutte de sang. —ki.—!

Next