Budapesti Közlöny, 1867. augusztus (1. évfolyam, 117-141. szám)

1867-08-25 / 136. szám

1510 • r*. . . ^_ A jegyzőkönyvnek hitelesítése iránt azon né­zetben állapodván meg a tanács, hogy az Iegyzél­­szerübben két kiküldendő tag által eszközöltethet­nék : e czélra a jelen ülésből Benárd Lajos hon­védelmi ministeri osztálytanácsos és Szénássy Károly úr, miután pedig a multi két ülés jegyző­könyve is hitelesítendő, e czélra még Hegedűs Kandid úr, a közlekedési ministérium osztályta­nácsosa, kéretett föl. Előadó jelenti, hogy a stat. tanács szervezete, a­mint az a múlt ülés által elfogadtatott, a minis­ter úr ő exja jóváhagyását is megnyerte és a la­pokban közöltetvén, a tagok számára is kinyoma­tott Egy-egy példány tehát a jelenlévőknek azonnal kézbesittetett, a többieknek pedig szét fog kül­detni. Ezzel az ülés tárgyai véget érvén, elnök az ülést eloszlatja. KERESKEDELMI ÉS HAJÓZÁSI SZERZŐDÉS AUSTRIA ÉS OLASZORSZÁG KÖZT. Egyezmény az osztrák-olasz határ érintkező pontjain a vaspálya-forgalmat, nemkülönben a nem­zetközi váltó­állomásokon a vám- és rendőr­ségi hivatalok fölállít­ását illetőleg. (Folytatás.) Általános határozmányok. A. A 2. czikk értelmében a vasút igazgatásokat ter­helő kötelezettségek teljesítéséről való gondoskodást illetőleg. 27. czikk: Azon államnak, melynek területén az összetett határhivataloknak állomásuk van, gon­doskodnia kell a­rról, hogy a jelen egyezmény 2. czikke határozata szerint a vasútigazgatásokra háramló kötelezettségek kellőleg teljesíttessenek. A­mennyiben e kötelességek teljesítése által okozott költségért a vasútigazgatásnak részben kárpótlás jár, a kormányok egyezmény útján ál­­lapítandják meg a kárpótlásból mindegyik államra eső részt. 13. Idegen területen fölállított határhivatalok és al­kalmazottjaik állása — ideértve a vasúti alkalma­zottakat — a területbeli államhoz. 28. czikk. a) A szomszéd állam területén fel­állított hivatalok , az ily hivataloknál szokott mó­don, államuknak a megfelelő feliratot viselő czime­­rével, a hivatalos helyiségek megjelölésére netán használt oszlopok és táblák pedig az illető állam színeivel láttatnak el. b) A vámügyre és a jövedéki kih­ágásokra vo­natkozólag azon állomás, hol az összetett hivata­lok léteznek, valamint ez állomás és a határ közti vasútvonal úgy tekintendők, mintha azon állam területén volnának, melybe az áruk rendeltetvék. Áruk törvényellenes föl- és lerakásáért és szál­lításáért, valamint azok elhallgatása vagy hamis bejelentéséért a kihágókat azon állam, melybe azok rendeltetvék, vagy melyből kilépnek, ugyan­azon büntetéseknek fogja alávetni, melyek akkor alkalmaztatnának, ha az említett állomás vagy vasútvonal saját területén feküdnek. c) Az az alatt jelölt hivatalok jogosítják, hogy a szolgálatot úgy mint saját országukban, az ott létező szabályok szerint, tehát a hivatalos ruhá­zatban, s a megszabott fegyverzettel is végezzék, az országuk törvényei által előrelátott esetekben a határrendőrségi, valamint a be-, ki- és keresz­­tü­lviteli vámügyi hivatalos eljárásnál fölfedezett kihágások miatt a rajta kapott kihágók letartózta­tását s a kihágás tárgyának lefoglalását, valamint a szükséges vallatásokat eszközöljék, és a letar­tóztatott személyeknek saját országuk hatóságai­hoz kiszolgáltatása iránt intézkedjenek. d) A területbeli állam hatóságai a szomszéd állam alkalmazottjainak a szolgálat gyakorlatában ugyanazt az oltalmat és segélyt nyujtandják, mint saját hivatalaik alkalmazottjainak. e) Az idegen területen fölállított hivatalok al­kalmazottjait s ezek háznépét a területbeli állam minden nyugtalanítás ellen szintúgy, mint saját alattvalóit védelmezni és költözködési tárgyaikra, valamint a használatukra rendelt kész egyenru­hákra és fegyverzeti darabokra nézve vámmen­tességben részesítni fogja. f) A tisztviselők szolgálati s fegyelmi ügyekben kizárólag országuk hatóságai alatt állnak , de kö­telesek azon állam büntető törvényeit s rendőri szabályait, melynek területén ideiglenes lakhe­lyük van, szem előtt tartani, mely tekintetben ez állam felsőbbségének hatósága alatt állnak. Mentesek lakhelyük állama iránti minden szemé­lyes adó- és szolgálmányi kötelezettségtől, tehát vagyon- vagy jövedelmi adó fizetésére,­­ katonai vagy nemzetőri szolgálatra, esküdtségi vagy köz­ségi tisztség elfogadására nem köteleztethetnek. Ellenben ingatlan tulajdont terhelő adókat, vá­mokat, fogyasztási illetékeket stb. a területbeliek­kel egyaránt fizetni tartoznak. . g) Az őrségi intézmény hivatalnokai és alkal­mazottjai az idegen állam érdekében általuk felfe­dezett jövedéki kihágásokért a befolyt bírságpén­zekből szabály szerint fizetendő jutalmakra igényt tarthatnak. 29. czikk: Azon államnak, melynek határhiva­tala a szomszéd állam területén van fölállítva, joga van ahhoz főbb hivatalnokokat (Ispettol­i), s őrségi elöljárókat (pénzügyőrségi biztosokat, vámőrségi tiszteket), kik föl is lehetnek fegyverkezve, a tör­vény rendelte lelet és vizsgálat eszközlése végett kiküldeni.Határozmányok az Austriát Olaszországgal összekötő vasutak for­galmának vámelintézéséről. I. Határozmányok a tehervonatokról. 1. §. Minden oldalról erős falakkal ellátott sze­kerekben (coulissaszekerekben), valamint alább jelölt alakú, takarókkal ellátott kocsikban elcso­magolva találtató áruk, ha e szekerek ólompecsé­tekkel vagy lakatokkal kellőleg bezárvák, senki, se bemenet, se éjjel, se nappal, vasár- és ünnep­napon szintúgy nem mint közönséges napokon az illető határvámhivataloknál a bejelentésnek (de­claration lerakodásnak és vizsgálatnak alá ne vet­tessék, ha a következő §§- okban jelölt feltételek és formalitások teljesítvék. A takarókkal ellátott szekereknek, hogy a fenn­­említett könnyítések rájuk nézve igénybe vétet­hessenek, szilárd, egymással erős rúd által össze­kötött elő- és hátfallal, továbbá az­ elő- és hátfala­kon 2'A lábnyi (80 centiméter) széles fedélzet­ ré­­szekkel, hosszukban pedig 1lábnyi (48 centimé­ter) magas oldalfalakkal kell ellátva lenniük. Az elő-, hát- és oldalfalakra a­ takarónak simán és ráncz nélkül kell illenie. Ha az ily szekerekbe vagy a coulissaszekerek­­be való rakodásnál hátramaradt, vagy az egyál­talán meglevő teherdarabok ily kocsit egészen meg nem töltenek, akkor ezek a fennemlített könnyítésekre való igénynyel legalább 10 köbláb­­nyi szekérrészekbe vagy leemelhető szekrényekbe vagy kosarakba, melyeknek használatát a vám­­igazgatás előbb megengedte, becsomagoltatván, lakat vagy ólompecsét zára alatt szállíttathatnak. Oly tárgyak és szállítási darabok, melyeket coulissaszekerekbe vagy a 2. kikezdés alatt emlí­tett kocsikba rakni terjedelmök (nagy gépek, géprészek, gőzkatlanok stb.) vagy minőségük miatt (kőszén, coakis, homok, kő, érez, termésvas, gyúrt vas) nem lehet, a föntebbi könnyítések alól ki ne zárassanak , ha kellőleg bekötve és ólmozva vannak. Fél mázsánál kevesebbet nyomó teherdarabok, hogy a könnyített elintézésben részesülhessenek, szabály szerint csak coulissa szekerekben, a 2. kikezdésben jelölt szekerekben pedig kivételesen csak akkor szállíthatók, ha a teherlevélben oly nagy darabokhoz és gépekhez tartozó részeküt jelöltetnek, melyek nem coulissa szekerekben szál­líttatnak. 2. §. Azon rendeltetési helyek , hova az illető vámhatáron bejövő tehervonatoknak az 1. §-ban emlitett könnyítésekkel kizárólagosan menniök szabad, szintúgy mint azoknak netaláni későbbi szaporítása közzététetni s a másik állammal kö­­zöltetni fognak. 3. §. A kilépésnél az egyik államban netán a vonatok mellé rendelt kisérő hivatalnokok azokat a szomszéd állam területére az első, vámhivatallal ellátott állomásig kisérni tartoznak. A vonatot nem szabad előbb elhagyniuk, míg a mindegyik ország­ban rendelt formáknak eleget nem tettek. 4. §: Minden vonat kíséretében a rendel­tetési helyek szerint elválasztott teherlajstromok­­nak kell lenniök. E teherlajstromokat, melyekhez -------------------------------------________,_________ minden szükséges okmányok melléklendők, a vasútigazgatások az illető országban erre vonat­kozólag fenálló szabályok szerint készítik. 5. §. Mindegyik vámterület vámigazgatása azt a zárt, melyet a másiké alkalmazott, elegendő­nek fogja elismerni, ha bizonyossá tétetett arról, hogy az a maga vámterületén megengedett módon alkalmaztatott és az egyetértőleg megállapított feltételeknek megfelel. Fel van azonban jogosítva, a­mennyiben szükségesnek találja, a zárt még tö­­kéletesitni. 6. §. A coulissa szekereknek és az 1. §. A kikezdés alatt jelölt takaróval ellátott szekereknek mind ólompecsétek, mind lakatok alkalmazására berendezve, s az egyik területből a másikra át­lépvén, oly állapotban kell lenniök, hogy a vám­hatóságnak, miután a zárkészlet jó karban létéről meggyőződést szerzett, csak az ólompecsétet vagy a lakatot kelljen alkalmazni. Az ólompecséteken láthatónak kell lennie azon hivatal megjelölésének, mely azokat alkalmazta. 7. §. Mennyiben állíttassanak kísérő vám­hivatalnokok a vasutak mellé, mindegyik vámte­rület vámigazgatása belátásának van fönntartva. (Folytatása következik.) Egyesületek és társaságok. ORSZ. KÖZÉPTANODAI TANÁREGYLET. A budapesti középtanodai tanári egylet, mely 1866. év febr. 18 án tartván alakitó gyűlését, jul. hó 31-én tartott közgyűlésében elhatározá, misze­rint országos középtanodai tanáregyletté alakul át. E végett azonnal az ország összes középtanodai tanintézeteinek tanári karaihoz felhívások intéz­tettek, hogy a Pesten f. hó 21-én tartandó alakitó gyűlésre megjelenni szíveskedjenek; egyszersmind egy 3 tagú bizottmány neveztetett ki, mely az alakulandó országos egylet számára alapszabály­tervezetet dolgozzon ki, s ezt megvitatás végett az alakitó közgyűlés elé terjeszsze. Ennek folytán a felhívások szétmenvén, f. hó 21-én az ország majd minden vidékéről, habár nem is minden intézetből jelentek meg tanárok az e nap megnyitott első gyűlésen, mely minde­nekelőtt ideiglenes elnökül h­orvát Zsigmond pesti evang. gumn. tanárt s jegyzőül Mészáros Nándor budai kir. egyet, regymn. tanárt megválasztván, tüstént a bizottmány által kidolgozott alapszabály­tervezet megvitatásához fogott. Pontr­ól pontra vézetett az tanácskozás alá, s számos módositások történvén az előterjesztett tervezeten, végre két napi nagy ügybuzgalommal, s körültekintéssel folyt vitatkozás után egyenkint állapíttattak meg a m. k. ministerium jóváhagyása alá terjesztendő alapszabályok. Ezek aztán tegnap (harmadik napon) hitelesí­tés végett még egyszer fölolvastatván, az egylet megalakulásának s a tisztviselői kar megválasztá­sának kelle következnie. Mielőtt azonban ez meg­történnék, azon egy vidéki tanár úr részéről nyil­vánított aggodalomnak kelle elháríttatnia, vájjon nem fog-e a végleges megalakulás a vidéki távol­levő tanárokra, kik talán azért, mert a felhívást későn kapták, nem jelenhettek meg, rész hatást tenni, ha az most nélkülük történnék meg s nem fognának-e nekik az itt most elfogadott szabályok feltáltaknak feltűnni? Ezen aggodalom azonban elháríttatott egyrészt a más egyletek hasonló eljá­rására hivatkozás által, melyek szintén csak egyes szű­kebb körű tanácskozmányokban kidolgozott alapszabályok alapján alakultak meg; másrészt azon tekintet által, hogy a most jelen nem levő, de jövőben belépő tagoknak alkalmuk lesz a jövő közgyűlésen a netán nem tetsző alapszabályok ellen észrevételeiket megtenni. Ideiglenes elnök továbbá indítványozá, hogy bár a tisztviselői karnak s választmánynak csak az alapszabályok felsőbb helyeni megerősíttetése után kellene megválasztatnia, miután másrészt ama vá­lasztást s általában a megalakulást a jövő évi köz­gyűlésre nem lehet hagyni, ennélfogva az alapsza­bályokhoz függelékül még e három pont csatoltas­­sék: 1) Az ideiglenes választmány­i tisztviselőség az alapszabályok megerősítésének leérkezte nap­jától egész a jövő közgyűlésig véglegesen megvá­lasztottnak tekintessék; 2) a költségvetés csak a törvényes megalakulás után állapíttathatván meg, felhatalmaztatik a választmány, azt megállapítani; 3) a legközelebbi rendes közgyidék holtartása ha-

Next