Budapesti Közlöny, 1867. december (1. évfolyam, 219-242. szám)
1867-12-03 / 220. szám
Fiume városa érdekeit és az ország kiviteli forgalmának emelését előmozdíthatja ; másrészt kénytelen nyilvánítani, hogy e részben minden további részletezésektől tartózkodni kénytelen, mert ez az ügynek magának ártalmára válhatnék. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa Radich interpellátiójának következő nyolczadik pontját: Mi által indokolhatja a 1. közlekedési ministerium a Bezdánnáli áthidalást, mely miatt az alföldi fiumei vasút nagyvárad-eszéki része két mértfölddel meghosszabbittatik, s a kettős áthidalás, valamint a Duna Dráva közti ártér terjedettebbsége folytán kiépittetése megdrágittatik ; míg ellenben ezen áthidalás folytán az Alföld és Triest közti összeköttetés a legrövidebb után leggyorsabban és lehetőleg olcsón eszközölhető; miért nem tűzi ki a közlekedésügyi ministérium a speciális érdekeinek egyedül megfelelő gombos-erdődi áthidalást. Gróf Mikó Imre minister úr: Az eszék-dunai áthidalás iránt még végelhatározás nem történt, és erre nézve a kellő felvilágosítást fel fogja találni interpelláló úr az alföldi vasút engedélyezése tárgyában közelebbről a tisztelt ház elé terjesztendő előterjesztésemben. Különben aggodalmainak némi enyhítésére felhozom azt, hogy azok még idő előttiek, miután azok iránt még végelhatározás nem történt, mivel az engedélyezési szerződvény 21-ik pontjában, ha jól emlékezem, hat havi határidő van fenntartva annak elhatározására, vájjon az áthidalás Bezdánnál történjék-e vagy Erdődnél. Horváth Lajos jegyző olvassa az interpellate következő 9-ik pontját: Való-e, hogy a zákányi, vagy helyesebben kottori-zágrábi vonalrész kiépítése iránt az előleges engedély-tárgyalások a déli vasúttársaság üzletigazgatójával már megkezdettek volna ? Mikó Imre gr.: Kérem, szíveskedjék a 10. és 11. pontot is felolvasni. Horváth Lajos jegyző olvassa: 10. Tett-e a t. közi. ministérium oly lépéseket, melyek folytán a már kijelölt vonalak, és név szerint az alföld-fiumei vasút nagy jövőjének és előnyének megismertetése által a vasutak építésére vállalkozó társaságok érdekeltsége a fontos társaság iránt felébresztessék ? 11. Minemű előintézkedések történtek ekkorig az országgyűlésileg kitűzött vasutak czélszerű és lehetőleg olcsó kiépítése tárgyában ? Dr. Mikó Imre minister úr: Ezen kérdésekre nézve interpelláló úr kimerítő és a közérdekre nézve, reményem szerint kielégítő felvilágost nyerenk azon előterjesztésemből, melyet eddigi működéseim eredményéről közelebbről a tisztelt ház elé fogok terjeszteni. Horváth Lajos olvassa az interpellare utolsó pontját 12. Mikor szándékozik a t. közi ministérium a vasút- és csatornahálózatra, nemkülönben ezek kiépítési módjára vonatkozó javaslatát, a netalán ekkorig megkötött előleges engedély-szerződményekkel a ház elé terjeszteni, hogy az azok előleges megbírálására és előkészítésére kiküldendő vasúti bizottmány véleményes jelentése alapján érdemleges tárgyalás alá vétetvén, egyszersmind a vasutak és csatornák építésére felvett kölcsön felosztása iránt mielőbb országgyűlési határozat hozathassák ? Dr. Mikó Imre miniszer úr: Mihelyt az ország törvényhatóságaitól az e részben bekért vélemények és adatok be fognak érkezni, a vasúthálózat iránti tervezetemet a tisztelt ház elé terjeszteni nem fogok késni. Ezek által kívántam a tisztelt képviselő úrnak aggodalmait tőlem telhetőleg eloszlatni. De engedjék meg, hogy egyúttal azon nézetemnek is adjak kifejezést, hogy az interpelláció a parlamentarismusnak igen nagyon szép és fontos jogai óhajtandó volna azonban, hogy ez természeti jellegét, t. i. a világosságot, szabatosságot és rövidséget megtartsa és lehetőleg a discretio határai közt mozogjon. (Élénk helyeslés.) Az interpelláló képviselő a nyert választ két pont kivételével megnyugtatónak jelenti ki, s ezen két pontra nézve megteendő észrevételeit akkora tartja fen, midőn majd e kérdés tárgyalás alatt leend. Somossy Ignácz képviselő a ház figyelmét a napló-bíráló bizottmányra hívja fel. Ezen bizottmány legott az országgyűlés kezdetén alakíttatván meg, azóta lemondások s új választások által tagjainak száma úgy megfogyott, hogy a munka a megmaradtakra kétszeresen sulyosodik ; kívánná tehát, hogy a ház vagy újból alakítaná meg a bizottmányt, vag legalább a hiányzó hat tagot új választással pótolná. A ház ezen utóbbi nézetet vélte teljesitendőnek s azért elnök felhívta a képviselőket, hogy a napló-kíráló bizottmány kiegészítése végett a hat tag nevével ellátott szavazati jegyzeiket a holnapi ülésre adnák be. Simay Gergely képviselő az Erdélyben fenálló útvámokban sérelmet látva, kérdést intéz a közlekedési és pénzügyi miniszerekhez, ha vájjon nincs-e szándéka e tárgyban, melyről már az 1848. 30. t. ez. 5. §-a intézkedett, az országgyűlés elé törvényjavaslatot terjeszteni. Mikó gr. minister ur : Ezen ügynek mostani állását kívánom fölfejteni, minthogy tárgyalások is folytattalak már ez iránt. A magyar korona országaiban 1853-ban május elsején behozott útvám csakhamar, az 1854-ik év elején, az akkor fennállott magyarországi úgynevezett 5 kormánykerületek területén megszüntettetett, és meghatároztatott, hogy ezen megszüntetett vámoktól a kincstárnak meghatározott vámegyenérték fizettessék. Erdélyben azonban, és az akkor fennállott úgynevezett Szerb Vajdaságban és temesi Bánátban a vámok továbbra is fennmaradtak, -a mai napig is állanak. Temes- és Krassó megyéknek ismételt sürgetése folytán, és az akkor fennállott helytartótanács szorgalmazása következtében 1861- ben kelt udvari rendelet által elvileg kimondatott az, hogy a temesi megyékben és Erdélynek Magyarországhoz kapcsolt részeiben is az udvámok megszüntettessenek; de mondom, csak elvileg, mert ezt a haszonbéresekkel kötött egyezmények miatt tényleg teljesedésbe venni nem lehetett. Ily állásban találta a ministérium ez ügyet. Most a ministérium kineveztetése után Krassó megye szorgalmazta a vámok eltörlését a közi.ministériumhoz intézett kérelmében. Én eziránt a pénzügyministériummal érintkezésbe tettem magam, és ez mindeddig nem vezethetett eredményre. Különben pedig egyáltalában azon elv, hogy a vámok továbbra is fentartassanak vagy pedig eltörültessenek, a törvényhozás elé tartozik, és a törvényhozás fog eziránt határozni. Akár tartassák meg a vám, akár töröltessék el, a kormány feladata leend a felett őrködni, hogy a megállapított elv az ország egész területén egyformán alkalmaztassák, nem pedig amint ez — sajnálattal mondom — Erdélyben történt, hogy egyes vidékek a kedvezményekből kizárattak, mások pedig abban részesültek. (Helyeslés: Felkiáltások: Halljuk a pénzügyminiszert!) Lónyay Menyhért pénzügyminiszer: Tisztelt miniszertársam arra hivatkozott, hogy magát e kérdés tekintetében a pénzügyministériummal tette érintkezésbe. A pénzügyministérium természetesen nem tehet mást, mint amire a t. háztól felhatalmazást nyert. A felhatalmazás pedig akként szól, hogy az eddig és jelenleg fönnálló adórendszer ez év végéig tartassák fen, és az államjövedelmek e szerint hajtassanak be. Miután az államjövedelmek nem jelentéktelen részét az átvám jövedelmek képezik, a pénzügyministérium kötelességének ismerte, azokat ez évben fentartani. (Helyeslés.) Nemsokára be fog következni azon idő, amidőn a t. ház általában a pénzügyrendszerről és a jövedelmekről fog határozni, és ekkor lesz a háznak alkalma ez iránt is törvényhozás útján intézkedni. (Helyeslés.) Simay Gergely : T. ház! Csak egy alázatos megjegyzésem van. Az általam felhozott tárgy egyenesen a 48-iki törvényekben, és az általam fölhozott 30 ik t. ez. 5-ik szakaszában gyökeredzik. Az 1848 diki törvények reaktiváltattak már maga a koronázás és Ő Felségének eskütétele által. Ezek nem újabb törvényhozás alá tartozó dolgok, hanem rögtön visszaállitandók lettek volna akkor, midőn az 1848-iki törvények érvénye visszaállittatott. (Felkiáltások: Menjünk tovább!) Dáni Ferencz képviselő alábbi interpellatiót intézi a közi. ministerhez a pest-szegedi, és a pest-csongrádi csatorna előmunkálatainak engedélyezése végett. INTERPELLATE a magy. kir. közlekedési ministeriumhoz. Miután a közlekedési ministerium f. évi october 31 én gróf Zichy Jenőnek és társainak egy pestszegedi hajózási és földöntözési csatorna előmunkálataira egy évre szóló előleges engedélyt adott, a mellett azonban maga részéről egy pest-csongrádi csatornára nézve tétet előmunkálatokat, miután mi a pest-szabadka-szegedi csatorna előnyeiről s országos érdekű voltáról meg vagyunk győződve, szükségesnek tartjuk interpellálni a közlekedési ministériumot: várjon és mi indokból akar a tisztelt közlekedési ministérium előnyt adni a pest csongrádi csatornavonalnak?s akar-e, mielőtt e tárgyban további lépéseket tenne, a két csatorna-vonal vagy azok egyike iránt, a képviselőház elébe terjesztést tenni ? Dáni Ferencz m. k. Szeged-kerületi orsz. képv. Vadász Manó m. k. Szeged-Palánk és felsővárosi kerület képv. Stojakovics Sándor m. k. zomborvárosi képv. Szász Károly m.k. kiskunsági képv. Danielik m. k. Kis Jakab m. k. a kanizsai képv. Mocsonyi György m. k. Moravicza kerület képviselője. Simonyi Lajos b. m. k. Kis Jenő kerület képviselője. Vojnics László m. k. Szabadka város képviselője. Jámbor Pál m. k. kulai kerület képviselője. Ifj. báró Rudics József m. k. Makrai László m. k. Klapka György m. k. Röser Miklós m. k. Zichy Jenő gr. m. k. Trifunácz Pál m. k. Dániel János m. k. Szilády Áron m. k. Mikó Imre minister úr . Mielőtt ez interpellate érdemére felelnék, annak előzményére van némi észrevételem. Ugyanis abban, ha jól fogtam fel, mintegy vádul a közlekedési ministerium ellen az hozatik fel, hogy a pest-csongrádi csatorna előmunkálatait mintegy a pest-szegedi csatorna hátrányára rendeltem el. Ez azonban nem áll. E vádat magamról elutasítani kénytelen vagyok. Ugyanis a csongrádi csatorna előmunkálataival megbízott mérnök 1. évi octóber 16 án vette eziránti rendeletemet és ugyanazon napról lettek az illető törvényhatóságok is erről tudósítva; míg Zichy Jenő gr. ur és érdektársai folyamodványát, melynélfogva a pest-szegedi csatorna előmunkálataira engedélyt kérnek, ugyanazon hó 31-én intéztem el, tehát több nappal később. Ennélfogva kitetszik ebből, hogy nem ennek hátrányára intézkedett a ministérium. Az interpellare érdemére pedig csak annyit válaszolhatok, hogy mielőtt mind a szegedi, mind a csongrádi csatornákra vonatkozó munkálatok elkészülnének és elő nem terjesztetnének, a ministérium nincs azon helyzetben, hogy akár az egyik, akár a másik fölött határozzon. Amidőn az adatok minden részleteikben a ministérium előtt lesznek, akkor az előnyösebbnek találandó vonal engedélyezésének indokait a t. ház elébe fogja terjeszteni, és a ház feladata leend határozatot hozni. (Helyeslés.) Ezután jegyző felolvassa a múlt ülés alkalmával a megürült másod alelnökségre tett szavazás eredményéről szóló jelentést; e szerint szavazott összesen 259 , ebből Gajzágó Salamon kapott 143, Gozsdu Manó 56, és Tury Gergely 41 szavazatot, a többi szavazata. Kemény Gábor , Tisza Lajos, s mások közt oszlott meg. Ezen szavazat erejénél fogva Gajzágó Salamon a ház másod alelnökévé megválasztottnak kijelentetett. Elnök : A szavazatok többségénél fogva Gajzágó Salamon képviselő ur nol alelnökké megválasztatott. Gajzágó Salamon , T. képviselőház: A megtiszteltetés, melyben a képviselőház részéről részesülni szerencsém van, csak intő jel gyanánt szolgálhat nekem arra, hogy polgári kötelességemhez mindig hű maradjak, és ez az egyetlen egy pont az, t. képviselőház, melyről életem ezen legünnepélyesebb pillanatában a t. képviselőházat biztosítani merem és tudom. (Éljenzés.) A t. képviselőháznak szívességét forrón szívemből megköszönve, nincs más, mit óhajtsak, mint az: engedje meg nekem a Teremtő, hogy ezen annyi nemességgel kifejezett bizalomra magamat érdemessé tehessem. (Élénk éljenzés.) Minthogy a választás által a jegyzők száma fogyott egygyel, a ház ezen ürességbe jött állomás betöltését a holnapi ülésben új választás által eszközlendi. Felvétetett a napirend, vagyis a hányad megállapításáról szóló törvényjavaslat tárgyalása. Ezen törvényjavaslat, valamint utána a központi bizottmánynak általunk már ismertetett ide vonatkozó jelentése is felolvastatván, a tárgyalást megkezdő: * 2591