Budapesti Közlöny, 1869. szeptember (3. évfolyam, 199-223. szám)

1869-09-17 / 212. szám

ketten megegyeztek, (s nézetüket különösen reám ismeretlenül hallgató magyar emberre nézve, igen tanulságosan indokolták,) hogy Magyarország fel­szabadulása után s jelen politikai önállósága mel­lett, csak úgy lesznek képesek a versenyt Magyaror­szággal kiállani, ha eszközölni bírják, hogy az aus­­triai, s illetőleg a morva nép a földművelésben s általában a gazdászati termelésben ezentúl is min­dig legalább ötven évvel előrehaladottabb lesz a ma­gyar népnél. E czért még most, a magyarországi nép kulturai elmaradottsága, s e téren tapasztalt lassú haladása miatt elérhetni remény lettek, s csak azon tanakodtak, hogy minő módon, minő eszközökkel lehetne a nép gazdászati szakismere­tét minél gyorsabban fejleszteni. Íme, kik jelenleg is legalább 50 évvel előreha­­ladottabbaknak érzik magukat, már szorongva néznek a jövendő elé, s reményüket egyfelől a mi népünk tudatlanságába, másfelől az ő népük­nek a gazdászat terén való művelődésébe he­lyezik. És mit tettünk mi ? Fáj­alommal kell megval­­lanunk, hogy úgy maga a nemzet, mint az iskolá­kat tartó egyházi és világi testületek mindenről inkább gondoskodtak, mint a népnek gazdászati oktatásáról. Hálásan kell elismernünk a nagy Festetich György grófnak keszthelyi kezdeményezését, az országos gazdasági egyesületnek gazdasági tano­dák állítása iránt kifejtett tevékenységét, és a közgazdászati minister úrnak ez irányban tanúsított több rendbeli gondoskodásait. Azonban mindez intézkedések s a felállított vagy átvett egy pár tanoda inkább a nagyobb birtokos gazdák, gazdatisztek, s nagyobb birtoko­soknál alkalmazandó gazdák kiképzésére szol­gálnak. Tanult gazdatisztek alkalmazása, a tudomány által megállapított gazdasági rendszerek s gépek behozása, és a gazdasági egyletek működése foly­tán — gazdászatunk átalakult, s termelésünk a 30 év előttihez képest óriási haladást tön-------a nagyobb birtokosoknál. — De maga a milliókból álló földmives nép, melynek feladata egyedül egy pár hold földjéből teremteni elő kenyerét és csa­ládja jóllétét, ma ép oly tudatlanul, oly kezdet­leges módon gazdálkodik, mint a régi viszonyok között kevesebb jövedelmekből is megélő ősapja. Ha nemzeti közjólétet akarunk, úgy e milliók gazdászati kulturájáról is gondoskodnunk kell. A földmivelés , ipar és kereskedelmi miniszer ur a nagyméltósága, a múlt évben Sporzon Pál és Kodolányi Albert urakat külföldre küldé a gazdasági szakképzés tanulmányozása végett, s e megbízatásukban eljárt nevezett uraknak a né­met- és francziaországi felsőbb gazdasági szakta­nodák és földmives - iskolák körül tett nagy­becsű tanulmányait, s illetőleg azokról benyúj­tott jelentését a közgazdászati ministerium 1868. évi közleményeinek I fő füzetében ki is adá. Nem tudom, hogy ez ügyben azóta minő munká­latok folynak a közgazdászati ministerium ke­belében, s minister úr ő nagyméltóságának minő tervei vannak. Ismervén nagyméltóságtoknak azon ügyszere­tetét s szabadelvűjénél, melynél fogva az érdek­lődők véleményét mindig készek meghallgatni, s érdemlett figyelembe venni, én is mint hazai nép­oktatásuk egyik napszámosa bátor vagyok most, a jelen évi költségvetés tárgyalásának küszöbén ez ügyben nézeteimet,­­ illetőleg egy javaslatomat nagyméltóságtoknak mély tisztelettel előadni, s kegyes figyelmekbe ajánlani. — Véleményem el­mondása tán már azért sem lesz fölösleges, mert Sporzon és Kodolányi urak tanulmánya egyfelől a felsőbb gazdasági szaktanodákra, másfelől in­kább a birtokosoknál alkalmazandó gazdák ki­képzésére szolgáló földműves- iskolákra vonat­kozik ; én pedig javaslatomban főleg a nép mi­nél nagyobb tömegének gazdászati s alsóbb ipar­ágakra való oktatását óhajtom. Előrebocsátom, hogy a nyugati országokban létező földmives-iskolákat, a mi viszonyaink kö­zött, sem teljesen kivihetőknek, sem a fentebb kifejtettem czélra (t. i. a nép nagyobb tömegének saját életfoglalkozásábani oktatására) eléggé al­kalmasaknak nem tartom. Ha az elemi- és felső - népiskolákon felül, s azoktól külön akarnánk az ország (Erdélyt is beleértve) minden vidékére csak 40 földmives-is­kolát felállítani, ennek létesítése és fenntartása oly költségbe kerülne, minő jelen pénzügyi vi­szonyaink között alig volna e czélra fordít­ható . A kivitel ez anyagi nehézségeit felis­merte s kimutatá Kodolányi úr is a „Pesti Nap­lódban a földmives-iskolák állításáról ez évben közlött czikkeiben. Azonban, ha az ország meghozná is a szüksé­ges áldozatot, részemről nem remény­em, hogy a nép nagyobb tömegének gyakorlati oktatását illetőleg 40 földmives iskola által az óhajtott és a hozott áldozatoknak megfelelő eredményeket ér­hetnénk el. 1- er. Mert minden tisztán földmives iskolában 25 legfölebb 50, a más birtokosoknál szolgá­landó gazda képeztetik, s csak elvétve van oly növendék, ki azontúl a maga fél vagy egész tel­kén gazdálkodik; tehát a földmives nép na­gyobb tömege közvetlenül semmi oktatást sem nyer ez intézetekből, s ez legnagyobb hiányuk. 2­­or. Mert tisztán földmives iskolában csupán a szorosabb értelemben vett földművelés és gaz­dászat taníttatik, míg nézetem szerint a népet mindenütt saját életfoglalkozására kellene ok­tatni, tehát a körülmények szerint egy helyütt gabna, más helyütt gyümölcs vagy bor, ismét más helyütt kerti zöldség termelésére, vagy va­lamely ipar­ági foglalkozásra. 3- or. Mert a kizárólag földmives-iskolába az elemi iskolából kikerült, vagy épen csak írni, olvasni tudó növendékek vétetvén fel, azonnal és egészen a gyakorlati foglalkozásra ta­níttatnának, mellőzésével oly ismereteknek, amelyek a 20 holdas polgár általános műveltségére is szükségesek. Ha pedig az általános műveltségre kellő gondot akarunk fordítani, akkor meg épen költségesek leendenek a földmivelés-iskolák. Ezen lényegesebb okoknál fogva tehát a külön önálló földmives-iskolák felállítása helyett a tör­vényben rendelt felsőbb népiskolákkal óhajtanék termelési szakiskolákat összekötni. Az 1868-iki XXXVIII. t. sz. 59. § a minden, legkevesebb 5000 lakossal biró községet kötelez felsőbb népiskola felállítására. Ugyanazon tör­vény 80. § a pedig feljogosítja a kormányt, hogy ha szükségesnek látja, oly helyen is állíthat fel állami költségen ily felsőbb népiskolát, hol 5000 nél kevesebb lakos van. Minthogy fölfogásom szerint e felső népiskoláknak úgy is az a fel­adatuk, hogy az elemi iskolában szerzett isme­retek kiegészítése s növelése mellett a növen­dékeket a gyakorlati életre képezzék, a legczél­­szerűbbnek látnám, e felső népiskolákat, vagy legalább azok egy részét úgy szervezni, hogy azok egyszersmind a helyi és vidékbeli szük­ségek által igényelt szakiskolák is lennének, így p. o. gabnatermesztő vidéken földmives is­kola, bor- vagy gyümölcs termelő helyen szőlő- és gyümölcsfa mivelési iskola, (minőt ép a jelen évben Balaton-Füreden állítottak nagyméltóság­­tok), nagyobb zöldségpiaczok közelében ker­tészeti ,­­ külön ipariskolával nem biró né­mely városokban iparos­ iskolák lennének, s erdős vidékeken az erdészet mellett a famű faragás taníttatnék bennök, melyet Kenessey Kálmán ez évben már oly indokoltan javaslott. Minthogy a felsőbb népiskoláknak ily szakis­kolákul szervezése a legtöbb helyen csak államse­­gélylyel volna eszközölhető, az államsegélyt min­denek előtt azon feltételhez kellene kötni, hogy az illető község­­­öt, kötelezzen minden, az elemi mindennapi iskolából kikerült és élete 12-ik évét betöltött kebelbeli fiú gyermeket 3 évig, azaz élete 15-ik évének betöltéséig a felső népiskolába rendesen feltárni, úgy hogy mulasztások esetére az 1868. XXXVIII. t. sz. 1—4. §-ai alkalma­zandók, és 2 pv. a nem községbeli tanulók is az intézetbe felvétessenek. A létrehozásra és fenntartásra szükséges anyagi erőt első­sorban a felső népiskola állítására külön­ben is kötelezett illető község, sőt azontúl az illető vidék állítaná elő, és csak a mennyire ezek nem bírják a közgazdászati és oktatásügyi kormányok. A község adná mindenekelőtt a szükséges tel­keket, s a­mennyire lehet, az épületeket is. Az állam csak oly helyeken adna pénzt telekre, hol a község és vidék nem képesek telket adni és a­­­hol egyszersmind átalános művelődési érdekből­­ is okveti a szükséges ily iskola.­­ A fentartás­­hoz pedig (a mennyiben arra a község ereje nem elegendő) a két ministérium akként járulna, hogy a gazdászati oktatásra szükséges és még hiányzó összeget a gazdászati, a többit a közoktatásügyi ministérium fedezné. Ily tanintézetek felállításához s fentartásához úgy a maguk, mint a nemzeti haladás érdeké­ből erkölcsi és anyagi gyámolítással járulhat­nának még a vármegyék, a vidékbeli birtokosság és a gazdasági egyesületek. A felső népiskoláknak ily szakiskolákul is szervezése nézetem szerint következő előnyökkel bírna az önálló földmíves iskolák felállítása felett: 1-er. A felsőbb népiskolák felállítására úgy is törvényben kötelezett községek és vidékek hozzájárulása mellett az állam annyi költséggel, mennyivel 40 földmíves-iskolát állíthatna, leg­alább is 80 ily felsőbb népiskolát felszerelhetne szakiskolául. 2 or. Az ország minden vidékén lenne a lakos­ság szükségeinek megfelelő szakiskola. 3­ or. A község minden 12 — 15 éves gyermeke köteles lévén az ily felső népiskolába járni, az sokkal nagyobb hatással lenne az összes lakos­ság művelődésére, mint a 30—40 leendő gazdát képező külön földmíves iskola. 4- er. Az ily felső népiskolák minőségük szerint egyszersmind gazda-, illetőleg vinczellér, vagy kertész-képző tanintézetekül is szolgálnának, s igy a külön födmives- vagy vinczellér-képezdék feladatát is betölthetnék. 5- öt. A szakbeli oktatás mellett a törvényben rendelt felső népiskolai tantárgyak is tanittatván, a növendékek oly teljesebb kiképzést nyernének, mely a gazdának s iparosnak is csak előnyére válhatik. Az 1857-ki összeírás adataiból összeállitom, s .]. alatt idecsatolva, van szerencsém bemutatni azon magyar és erdélyhoni községek névsorát s jegyzékét, melyek vagy már 1857-ben legalább 5000 lakossal bírtak, vagy azóta minden való­színűséggel annyira felszaporodott lakosságuk. — E jegyzék szerint az egész országban (Erdély­­lyel) összesen 239 oly község van, mely a törvény rendeleténél fogva köteles felső népiskolát ál­lítani. Az ország népességét, területét, műveltségi viszonyait, s a nép különféle foglalkozását véve figyelembe, nézetem szerint a 239 község közül a legközelebbi nyolcz év alatt összesen 100 felső népiskolát kellene az ország különböző vidékein ily különféle szakiskolákul szervezni, olyformán, hogy már 1870 ben harminc­, azontúl pedig évenként 10 állíttatnék fel. Ezt egyáltalában elérhetőnek tartom, ha az illető községek évenként felszólíttatnának, hogy ez iránybani ajánlataikat tegyék meg,­­ és a gazdászati s közoktatásügyi miniszer urak e nagy méltóságaik már az 1870 re szóló költségvetés­ben külön külön 50 ezer forintot ajánltatnának meg a törvényhozás által 30 gazdászati felsőbb népiskola felállítására. Ez összeg — czélja üdvös voltát tekintve — oly csekélység, és még anyagi­lag is oly dús kamatra fog elhelyeztetni, miként nem képzelhető, hogy a nemzet képviselete a leg­szívesebben ne szavazza azt meg. Jól tudom, hogy ez iskolák azonnali felállításá­­­ban a pénzügyi akadályoknál is nagyobb nehéz­ségül szolgál a tanerők hiánya. Hol veszünk egy­szerre legalább 30—40 magyar gazdászati szak­tanítót? Fájdalom, készen bizony sehol sem kap­hatunk földműves hazánkban. Azonban e nehézséget is legyőzhetőnek tartom oly módon, hogy a fentebb irt 109 ezer forint egy részén küldjön ki a kormány pályázat útján je­lentkezett 35—40 képzett egyént egy évre a külföldi illető tanintézetekbe.­­ Ez idő alatt pe­dig a megnyílt iskolák el­ő évében a törvény­ben rendelt egyéb tantárgyak, különösen pedig az előkészítő természettani ismeretek taníttassanak nagyobb mérvben, s majdan a 2 ik és 3-ik évben annál nagyobb súlyt lehetene helyezni a szak­­tudományokra. Ezen nézeteimet voltam bátor, s tartottam az ügy iránti kötelességemüt nagyméltóságtoknak tiszteletteljesen előadni, s midőn ezeket ismételve kegyes figyelmükbe ajánlanám, mély tisztelettel maradok nagyméltóságu minister uraknak Tátra Füreden, augustus 25. 1869.­­alázatos szolgájuk : Molnár Aladár, 305 t)

Next