Budapesti Közlöny, 1870. június (4. évfolyam, 124-146. szám)
1870-06-03 / 126. szám
dig szintén oly meredeken dűlnek délfelé ; — a meder közép része azonban,melyi legterjedelmesebb majdnem szintes rétegzetli, és valószínű, hogy ezen rétegek alatt a kőszén fekvése szabályosabban fordul elő, mert vetődések csak igen ritkán láthatók. A Zsil mellékvölgyeinek majdnem minden vízmosásában láthatók hatalmas kőszén-kibúvások, s részint ezekből, részint a földalatti kutatások eredményeiből biztosan lehet következtetni, hogy a zsilvölgyi kőszén-képződménynek van egy — mintegy 150 ölnyi vastagságú — rétege, melyben 12 széntelep található 123 lábnyi összes vastagsággal. Ezen telepek között a mivelésre érdemesek — a fekütől indulva — következők : az 1 fő telep 4 láb vastag a 2-ik „ 70 , „ n 3-ik „ 9 „ „ „ 4 ik „ 12 n r, az 5-ik „ 5 „ „ a 7 ik „ 3 „ „ n 10-ik „ 6 „ „ a mivelhető telepek összes vastagsága tehát száz kilencz láb. A szén, ámbár a harmadkora képződményhez tartozik, hamu tartalma 5—6%) a koax-égetésre alkalmas, és az apraja is igen jó, tömött s tökéletesen összetapadt koaxot ad, mely a vasgyártásnál tökéletesen alkalmazható. A kincstár birtokában van a Zsilvölgy keleti része, mely a petrozsényi indóházzal legkönynyebben közlekedhetik, és ezen vidéken jelenleg a kincstár 71 bányamérték és 107 szabad kutatási kör által mintegy 18.000.000 - öl nagyságú területet biztosított bányamivelése számára; és miután a kőszénnek fenebb kimutatott 109 lábnyi vastagsága következtében minden négyzet öl terület alatt 1800 mázsa kőszén fekszik, de ha csak 1000 mázsa vétetik is a számítás alapjául, a kincstár számára biztosított terület alatt mintegy 18,000 millió mázsa kőszén vár kiaknáztatásra , mely a tett számítások szerint sehol sem fekszik 300 ölnél mélyebbben, s ennélfogva a bányászatnak mostan ismeretes segédeszközeivel is minden akadály nélkül megnyerhető. A középrész feltárása már a múlt évben megkezdetett és annyira haladt már, hogy a folyó évben, mihelyt a piski-petrozsényi vasút megnyittatik, naponkint 5—6 ezer mázsa kőszenet lehet ott termelni, a jövő évben pedig a naponkintitermelést 10—12 ezer mázsára lehetene fokozni. A helyi viszonyok lehetővé tették ezen nevezetes eredmény elérhetését, mert a közép részen megnyitott Deák Ferencz altárnával már a múlt évi septemberben elérték a hatalmas telepet,melynek 12—D ölnyi vastagsága mellett minden négyzet ölébe 1300 mázsa szenet lehet termelni A fenebbi termelés eszközlésére tehát a folyó évben naponkin csak 4—5, a jövő évben pedig 9 — 10 négyzet ö lefejtése kívántatik. Hogy a munkaerő, mely ezen termelésre meg kívántatik, könnyen megszerezhető legyen, még a múlt évben megkezdetett egy bányatelep építési mely ez idén folytattatni fog,és ha egészen kiépitv leend, 800—900 munkásnak fog lakásul szolgálhatni. Megkezdetett továbbá a termelendő kőszén elszállitásának könnyítése végett egy bányapálya építése, mely az altárnát a petrozsenyi vasut-állomáss£ köti össze. A földmunka ezen pálya számár majdnem egészen készen van ; ennélfogva minnen a piski-petrozsenyi vasút megnyittatik, ez a pálya is járható lesz. Felépíttettek még a múlt évben a Deák Ferencz altárna közelében szükséges műhelyek és felügyelői lakók, és megkezdetett egy akna lemélyesztése, melynek segélyével a mivelést az altárna színe alá kiterjeszteni lehetene. A kincstári kőszénbirtok többi részei közül a keleti fog a közeljövőben termelhetni; ennek feltárása végett megkezdetett a petrillai határban egy altárna, melylyel erélyes munka mellett 1871- ben el fog érezni a hatalmas telep. 1872-ben ezen részből is meg lehet kezdeni a termelést, és remélhető, hogy 1873 ban itt is naponkint 10,000 mázsa, vagyis évenkint 3.000.000 mázsa kőszenet lehetene előállítani. A nyugati rész feltárása legtöbb időt kíván, mert itt csak aknákkal lehet a kőszénhez férni. E végből három helyen megkezdettek a fúrások még a múlt évben, és most is folyamatban vannak. Remélhető, hogy mire a keleti részben a kőszéntermelés megindul, akkorra a nyugati részen is meg lesznek már fúrva a kőszéntelepek, s az aknák mélyítéséhez hozzá lehet fogni, s igy a nyugati részben is meg lehetene inditni a kőszéntermelést. Ennélfogva egypár év alatt, czélszerű befektetések mellett, a kőszéntermelést évenkint 10 — 12 millió mázsára lehet fokozni. A kőszéntermelés a zsilvölgyi bányákban má-zsánkint 10 krajczárnál többe nem fog kerülni, és miután az erdélyi vaspályán tömeges szállítás mellett a mértföldenkénti vitelbér *,„orban van megállapítva, — a kőszénnek termelési és szállítási ár a vajdahunyadi vasgyárig alig fog többe kerülni 18 krnál, és ha a kőszén ára fejében 10 kr számitatik, egy mázsa kőszén a gyárnál mégis alig fog többe kerülni 28 krnál, — a koaxnak ára pedig a vasgyárnál mázsánkint 50 krban vehető fel. A zsilvölgyi kőszén, tüzelési képességére nézve 82 — 91/1 mázsa egyenlő egy bécsi és 30‰ hosszú hasábjával. Megvannak itt tehát mindazon feltételek, melyek egy nagyobbszerű vasgyár létesítésére szükségeltetnek, u. m. kitűnő minőségű és nagy menynyiségü vaskő, tekintélyes mennyiségű faszén, és kifogyhatlan mennyiségű és vasgyártásra alkal-mas kőszén és koax. A vasgyár felállításánál a mindenekelőtt megoldandó kérdés az volt, hogy azt hol állíttassék fel? Ott, hol a mostani olvasztó áll, a völgy szűk volta miatt újabb építkezéseket nem lehet létesíteni, és csak Vajda Hunyad mellett eléggé tágas a Cserna völgye ily építményekre. A nyersvas-termelés akár faszénnel akár koalissal eszközöltessék, a tüzelőszer legnagyobb részét minden esetben nagyobb távolságról kellene Hunyadra a gyárhoz szállítani, és ez valójában legelőnyösebb is anyersvas-termelésre, mert egy mázsa nyersvas kiállítására 8 □ lába 90 fnt faszén vagy pedig 100 fnt koax és 250 fnt vasércz szükséges ; ennélfogva a termelési költségek apasztására nézve kívánatos, hogy az olvasztó minél közelebb álljon a bányához, és a tüzelék szállíttassék hozzá hosszabb uton. . A kovácsvas készítésére nézve előnyösebb lenne a finomító gyárt a Zsilvölgyben a kőszénbányás közelében állítani fel, mert egy mázsa kész kovácsvas gyártásához 125 fut nyersvas és 30 fon kőszén szükséges ; de miután a kovácsvasat a Zsil- völgyéből ismét ugyanazon az utón] visszaszáll] ,tani kellene, hogy eladassék, — és miután a Zsilvölgyben létező viszonyok között egy nagyobb szerű finomítógyár felállítása a hozzá szükséges munkáslakók felépítése folytán nevezetesen nagyobb költséget igényelne, és ezen munkások ott élelmezni és számukat növelni nehézséggel járna; ellenben Vajda-Hunyad a főközlekedési vonalokhoz közelebb áll, s a vidéken levő lakosság jelenben is a vasgyártásnál foglalkozik, és végre, mert tagadhatatlan előnye van annak is, ha az egész gyár egy helyen összpontosul. mindezen okoknál fogva czélszerűnek látszik, hogy nemcsak a nyersvas, de a finomító gyárak is Vajdahunyadon állíttassanak fel, annál inkább, miután a kőszénnek Hunyadra való szállítása mázsánkint alig kerül sorba, mi a kovácsvas termelési költségét csak 22—23 krral növelné mázsánként. A gyár felállítására közvetlen Vajda Hunyad mellett igen alkalmas helyiség létezik. Ezen helyiség felhasználása mellett lehetővé válik, hogy a varsérczek a magasan fekvő gyalári bányából leszállítva, minden további felemeltetés nélkül juthassanak a nagy olvasztóba, és ennek terméke : a nyersvas, hasonlókép minden emeltetés nélkül adassék át a finomítóknak. Az érer szállítására Gyalártól Limpertig, hol a jelenben működő olvasztó áll, még az idén be fog végeztetni az összekötő bányavasút. Az új vasgyár számára a limperti kohótól Hunyadig egy 5300 öl hosszú, gőzmozdonynyal járható bányavasút volna építendő, melynek költsége körülbelül 400.000 frtra van előszámitva. A m. kir. pénzügyministerium bányászati osztályában 1.280.000 mázsányi nyersvas termelése végett a szükséges tervezetek elkészültek, melyek szerint ezen nyersvasból mintegy 30.000 mázsa öntvény, és 130.000 mázsa nyersvas adatnék el, 1.120.000 mázsa pedig helyben dolgoztatnék fel mintegy 100.000 mázsa finom vasra, 100.000 „ nehéz vascemekre, 540.000 „ pályasinekre, és 100,000 „ lemezre. A végkészítmény mennyisége ennélfogva tenne : 30,000 mázsa öntvényt, 130.000 „ áru nyers vasat, és 840.000 r kovács vasat, tehát összen : 1,000,000 mázsát. A jelenben létező munkabéreket és szállítási költségeket felvéve, a vasút kiépítése után Vajda- Hunyadon helyben 1 mázsa faszénnel gyártott nyersvas kerülne legfeljebb 1 frt 83 krba, egy mázsa koaxxal gyártott nyersvas 1 frt 25 krba,egy mázsa vasöntvény 3 frt 92 krba, egy mázsa finom kovácsvas és lemez 4 frt 51 krba és egy mázsa pályasín és nehézvas 3 frt 40 krba. A vasnak eladási árát mérsékelt számítás szerint felvéve, akkor, ha a gyár már teljes üzletbe jönne és azon esetben, ha a fenebbi fa- és kőszénárak vétetnek alapul, még pedig a kőszén árát akkép, hogy a kőszén üzletnek mázsánkint 10 krnyi tiszta nyeresége maradjon "— mutatkoznék üzleti nyerség és miután a cessmer-aczél-gyártásra alkalmas éret van, és az készíttethetik, de ezen gyártás alkalmazása itt számításon kívül hagyatott, a fennebbi üzleti nyereség még ezáltal is fokozható. A m. kir. pénzügyministérium bányászati osztálya által készített terv szerint a vidéken divatozó építési árakat felvéve, a nyersvas termelése itvégett felállítandó és kellő soliditással építendő mázsa frt. kr. forint 30,000 sövény után á 2 8 62,400 130.000 nyersvas után á 1 130,000 100.000 finomvas után á 3 49 349,000 100.000 nehézvas után á 2 10 210,000 100.000 lemezvas után á 3 49 349.000 540.000 pályasin után á 2 10 1.134.000 összesen . . . 2.234,400 2346