Budapesti Közlöny, 1871. október (5. évfolyam, 225-250. szám)
1871-10-18 / 239. szám
tatkozott átlagos útonszállítási képességről, hozzám, illetőleg az erdélyi királyi biztoshoz, sorozó járásonkint jelentés lesz teendő. Ezen adatok képezik a sorozó járásonkinti hadjutalék kivetésének tényezőit. S ezek között kivált az összeírt hadkötelesek száma az, mely kizárólag a törvényhatósági jelentésből tudható meg. Mindaddig tehát, míg a törvényhatóságok egytől egyig föl nem terjesztik eme kimutatásokat, az egyes hadjutalékok kivetése meg sem kezdhető , miután e kimutatások, még a folyó évre is, amidőn már bőven elegendő idő jutott az előmunkálatokra, nagyobb részben elkésve, s egy részben csakis három nappal előbb érkeztek be, semmint az ujonczozás több helyen kezdetét vette , miután másfelől a kimutatások azon adatai, melyek a megelőző három évben ideiglen fölmentett hadkötelesek átlagos százalékaira, és a hadképesek átlagos arányára vonatkoztak, alig egy-két kivétellel, merőben hibásak és használhatlanok voltak. innen következett az, hogy a hadjutalékok kivetésének több időt és hosszadalmasabb számítást igénylő munkája, a folyó évre nézve is, csak a legutolsó órákban, és az újonczállítási képesség tekintetében csakis a hadkiegészítési kerületi parancsnokságok adatainak alapján, volt teljesíthető. Jelenleg tehát szigorúan utasítandók az illető tisztviselők, hogy addig is, míg az 1872-ik évre szóló összeírás elkészíttethetik, a hadkiegészítési kerületi parancsnokságokkal egyetértőleg, és a védtörvény végrehajtása tárgyában kiadott utasítás 30 dik szakasza 3-ik pontjához képest, az 1869 ik, 1870 ik, és 1871 ik évi ujonczozási adatok alapján, az ideiglen fölmentett hadkötelesek három évi átlagos százalékának, és az újonszállítási képesség három évi átlagos arányának kiszámítását sorozó járásonkint elkülönítve eszközöljék, és mindezen számítási adatokat, mind utóbb az időközben összeírandó hadkötelesek korosztályon kénti összegeit, a .||' alatti kimutatás illető rovataiba, tisztán és világosan kivehető számokkal iktassák be, és a törvényhatóságok elnökeihez azonnal nyújtsák be. A törvényhatóságok elnökei pedig, szintén felelősség terhe alatt, kötelesek lesznek ezen kimutatásokat mindegyik sorozójárásból bevenni, és hozzám, illetőleg az erdélyi királyi biztoshoz, folyó évi deczember 20-áig okvetlenül fölterjeszteni. Minél szabatosabban, és öszhangzóbb pontossággal eszközüki az összeírásokat, s minél korábban küldik be a kimutatásokat a törvényhatóságok , annál arányosabban és kifogástalanabbul lesz végrehajtható, s annál előbb lesz közölhető a hadjutaléknak sorozó-járásonkinti kivetése. 8. Miképen és kiknek felügyelete alatt kelljen a sorshúzást, melynek határidejét az 5/. alatti felhívásba az illető tisztviselő előre bejegyzeni, végrehajtani , s miképen, és minő minta szerint készíttessék sorozó-járásonkint a sorshúzási lajstrom, s ennek nyomán a három példányban szerkesztendő állítási lajstrom ; erre nézve tüzetesen rendelkeznek a védtörvény végrehajtása tárgyában kiadott utasítás 23—28-ik szakaszai és múlt évi 30 000. számú közintézményem 11—13-ik pontjai. Tapasztalván azonban, mikép az állítási lajstrom azon osztályozása, melyet az említett utasítás 28-ik szakasza jelöl ki, többnyire nem vétetik, vagy nem szabályosan vétetik alkalmazásba, és így a hadkötelesek a kellő megkülönböztetés nélkül, s vegyesen fordulnak elő a lajstromban, és e miatt olykor az állítás sem történik a törvényes módozat szerint: határozottan utasítom mind a törvényhatóságokat, mindezek tisztviselőit, hogy az állítási lajstromot, a megszabott A., B., C., D. és E. alatti osztályzatok szerint, elkülönítve szerkesszék, hogy az A. lajstromba évfolyamok szerint azokat iktassák be, akik, a 16 év óta törvénytelenül távollevők közül, ezúttal hivatalból és tettleg előállítandók lesznek; hogy a B. lajstromot évfolyamonként azokból állítsák össze, akik, mint igazolt távollevők, korosztályuk és sorsszámuk szerint kerülnek utósorozás alá; hogy végre a C. alatt a jelenlegi első, — a D. alatt a második, — és az E. alatt a harmadik korosztályba tartozó hadköteleseket, csakis a szabályszerűen kihagyandók kihagyásával, és a póttartalékba ideiglen beosztott egyéneknek is beiktatásával, foglalják az állítási lajstromba. Egyébiránt a sorshúzási lajstrom, melynek hitelességéért az illető közigazgatási tisztviselő különösen felelős, a sorozójárásbeli községek elöljárói által aláírandó, s másfelől az állítási lajstrom összes rovatai is eleve betöltendők, s azokba a sorozó bizottság előbbi határozatai és észrevételei pontosan beiktatandók. 9. A rendes ujonczállítás időszaka, a védtörvény 3- ik szakaszához képest,évenként januárius 15-től márczius 15-ik napjáig terjedvén, a törvényhatóságok, ezen határidőn belül, az illető hadkiegészítési kerület és honvédzászlóalj parancsnokságaival egyetértőleg fogják megállapítani a sorozó járásokbeli bizottságok utazási és működési tervezetét. A törvényhatóságok elnökei pedig kötelesek, mind ezen tervezetet, mnd a sorozó bizottságokba kiküldendő polgári elnökök, orvosok és közigazgatási tisztviselők névjegyzékeit, szintén folyó évi december 20 áig hozzám, illetőleg az erdélyi királyi biztoshoz, fölterjeszteni. 10. A sorozó bizottság polgári tagjainak kiküldésénél főkép a szakképzettségre és teljes megbízhatóságra kívánok ugyan figyelmet fordíttatni, másfelől azonban, a költségek lehető kímélése tekintetéből, utasításul adom, hogy ha olyan egyének is küldetnének ki, akik úti átalánynyal nincsenek ellátva, ezek iránt hozzám, illetőleg az erdélyi királyi biztoshoz, indokolt jelentés tétessék, és a felsőbb jóváhagyás bevárassék. 11. Nincsen az újonczállítási teendőknek olyan ágazata, amely több hiányt és szabálytalanságot mutatna fel, mint azon eljárás, mely a hadkötelezettség alól való ideiglenes fölmentéseknél, s az ezek iránt beadott felszólamlási kérvényeknél gyakoroltatik. E tekintetben tehát a törvényhatóságokat nemcsak azon szabályok szoros megtartására utasítom, amelyek a védtörvény végrehajtása tárgyában kiadott utasítás 38 ik és 39-ik szakaszaiban, s múlt évi 30,000. számú körrendeletem 18—22 ik, és folyó évi 1000. számú közintézményem 2 ik, 3 ik s 4 ik pontjaiban foglaltatnak, hanem újabb és különösebb rendelkezések tételét is szükségesnek látom. S az ideiglenes fölmentések alapját, és így az e részbeli határozatok törvényszerűségének egyedüli biztosítékát , egyfelől a családi értesítők, s másfelől a községi bizonyítványok képezvén, ezeknek szabályos kiállításáért, a védtörvény 43-ik szakasza értelmében, mind az anyakönyvvezető lelkészeket,mind a községi elöljárókat, és a törvényhatósági tisztviselőket, különösen felelősekké teszem. Jelesen Az anyakönyveket vezető lelkészek köteleztetek : a) a családi értesítőket, nem a régibb minták szerint, hanem szorosan a védtörvény végrehajtása tárgyában kiadott utasításhoz VIII. szám alatt csatolt minta alakjában készíteni; b) azokba a családnak akár élő, akár meghalt összes tagjait, kihagyás nélkül, s mind a születési napoknak, főkép a fitestvérekre nézve, mind a nősülés és halálozás idejének szabatos beírásával, beiktatni; c) azon esetben, ha a fölmentetni kívánt hadkötelesnek anyja újabban férjhez ment, ezen újabb férjet, vagyis a mostoha apát, és annak netán előbbi nejétől született gyermekeit, úgyszintén az újabban férjhez ment nőnek előbbi férjétől származott gyermekeit is sorrendben bejegyezni: d) ahol egyetlen unokáért, vagy vőért történik a felszólamlás, nemcsak a nagyszülőket, s az apóst, avagy anyóst, és a fölmentetni kért unokát, vagy vőt, hanem a nagyszülők, illetőleg az após, vagy anyós minden gyermekét, és férjhez ment leányait, s azok egész családját is kivétel nélkül bevezetni. A községi bizonyítványokra nézve pedig, — melyekkel a hadköteleseknek gyámolitás végett való szükségessége, a védtörvény végrehajtása tárgyában kiadott utasitás 39-ik szakasza 2-ik pontjához képest, tanúsítandó,—a |||. alatti mintát melléklem ide, a következő utasítással, úgymint: e) Az ideiglenes fölmentésért folyamodó felek, és a községi jegyzők, közhírrététel útján figyelmeztetendők, hogy a kérvényeket ezen minta szerinti bizonyítványokkal szereljék föl. S megjegyzem közbenvetőleg, hogy valamint az ilyen mintaszerű bizonyítványok, úgy az összeírási és állítási lajstromok ívei is, a m. k. tudományos egyetem könyvnyomdájából megrendelhetők, és megszerezhetők. f) Ezen bizonyítvány, olyan két atya által, akiknek a jövő ujonczozásra felhívott, de sem az ideiglenes mentességre, sem a tényleges szolgálat alóli fölmentésre igénynyel nem biró fiaik vannak, sajátkezüleg írandó alá, s egyszersmind a községi vagy városi elöljáróság által is kellőleg hitelesítendő. g) A bizonyítvány minden rovata, az illető szülő vagy rokon nevének, birtokának, keresetmódjának, és adójárulékának, úgyszintén a fölmentetni kért hadköteles, és a községi tanuk fiai neveinek beiktatásával, egytől-egyig betöltendő, s a birtok, üzlet, mesterség, vagy más jövedelmi forrás, adó, és a többi tétel netaláni hiánya tüzetesen „nincs” szóval jelzendő. h) A szülőnek vagy rokonnak netán más községben létező birtoka, vagy jövedelmi forrása különösen megemlítendő, s arról külön bizonyítvány melléklendő. i) Ha írni tudó olyan atyák, aminek az f) pont alatt emlttetnek, nem léteznek a községben, az illető törvényhatósági tisztviselő, a védtörvény végrehajtása tárgyában kiadott utasítás 39-ik szakasza 3-ik pontjához képest, köteles a tanukat hivatalból kihallgatni, s a vizsgálati jegyzőkönyvet a kérvényhez csatolni. k) A második és harmadik korosztálybeliekre vonatkozó, s a korábbi újonczozásnál már használt családi értesítők, és községi bizonyítványok, ha különben szabályszerűen vannak kiállítva, a családi és vagyoni viszonyokban történt vagy nem történt változásokra nézve, az anyakönyvvezetők, s illetőleg a tanúk és elöljárók által, kellőleg megnyitandók, vagy szükség esetében egészen új okiratokkal pótolandók.) A hadkötelesek testvéreinek sorhadbeli vagy tartalékbeli szolgálati kötelezettség alatt állása oly módon igazolandó, amiként ezt a védtörvény végrehajtása tárgyában kiadott utasítás 39-ik szakaszának 5 ik pontja szabja meg. m) A felszólamlási kérvények már az összeírás alkalmával benyújtandók , s azokat az illető közigazgatási tisztviselő eleve átvizsgálni, s a netán hiányos kérvények kiegészítését, még a sorozó bizottság működése előtt, eszközölni tartozik. n) A családi viszonyok folytán igénybevehető felmentési czímek, a fenálló szabályos rendeletek értelmében, továbbra is érvényben maradnak ugyan, de egyszersmind, múlt évi december 31-éről 35.021. szám alatt kiadott körrendeletemy ik pontjához képest, közhírré tétetni, és állandó szabályul megtartatni rendelem , hogy az e részbeli eddigi eljárás változást szenvedvén, már a jövő ujonczozás alkalmával is a hadköteleseknek csak azon szülei és rokonai nem tartoznak, újabb vizsgálat végett, a sorozó bizottság előtt megjelenni, a kik már bizottságilag, és a határozatokban világosan kifejezett szóval, ,,mindenkorra munka- vagy keresetképteleneknek találtattak; mig azok, a kikre nézve a „mindenkorra” munkaképtelenekké nyilvánítás a bizottsági leletekben nem foglaltatik benn, és igy a kik csak ideiglen munkaképtelenek, magukat újabb vizsgálatnak kötelesek alávetni. 12. A törvényellenesen távollevő, s 16 év óta előjegyzésben álló hadkötelesekről szerkesztett vizsgálati jegyzőkönyvek, amelyeket a törvényhatóságok, múlt évi 30.000. számú körrendeletem 23-ik pontja értelmében terjesztettek föl hozzám, több tekintetben hiányosaknak mutatkoztak, és eddigelé nem voltak tüzetes tárgyalás alá vehetők. Eme bizottsági jegyzőkönyveket tehát, külön intézményem mellett, de a jelen körrendeletemre való hivatkozással, a végett fogom az illető törvényhatóságoknak visszaküldeni, hogy a községenkénti bizottságok, említett 30.000. számú körrendeletemhez képest, és az ebben megszabott hatáskörrel, ismét életbe léptettetvén, a távollevők nyomozását folytatólag teljesítsék, s annak eredményét a jegyzőkönyvekbe szintén iktassák be. A törvényhatóságok elnökei pedig a községi bizottságok jegyzőkönyveit bevenni, és hozzám, illetőleg az erdélyi királyi biztoshoz, folyó évi de- 5274