Budapesti Közlöny, 1871. október (5. évfolyam, 225-250. szám)
1871-10-27 / 247. szám
Buda-Pest 1871. 247. szám Péntek, October 27. BUDAPESTI KÖZLÖNY. HIVATALOS LAP. gnmrazTősÉs : Pesten , hatvani utce* 10-IV seém I. emelet. Kiadóhivatal : Pesten, BAritok - tar* 7. se. A. földszint. KtkiRATOK nem küldetnek iken. Bimentetlen levelek ait rendes levelesdinktöl fogadtatná el Előfizetksi Áhak :Hivatalos Hikdetáskk : Napobtai roBTAi akAtküldessil . huDARiBTlH lilflOf HORDTA *. A kir «.Udo» „Értesítőbe*1 igtatandó hirdetexi dijak x hirdetménynyal Égése én» . . . Égése én». . 18 fit.— kr. együtt dőlnye#*« beküldendő, még pedig: 100 szóig egyszeri hirdetés-Félém . . . . . . 1« , Félém . . * ^ 11 11 ért 1 frt, 08 30 kr. a bélyegert, 100— begyed én» . . . * . Negyed érre . • é . &0 , 200-ig 2 frt, zOO—300-ig 3 frt és igy tOVÁbb minden 100 szóért 1 frtUl több. MasÍIHIRDITÍIKK: Egytiasábos petitor egyszeri hirdetésért 10 kr, többszöri hirdetésért 9 kr. minden beignitisnil. A bélyeg dij külön minden beigtitánum 30 kr aest.ért HIVATALOS RÉSZ. Cekus Károlyt, báni tábla tiszteletbeli ülnökét és Zágráb város ideiglenes polgármesterét, báni táblai ülnökké ezennel kinevezem. Schennbrunn, 1871. évi October hó 23-án. Ferencz József, s. k. Gróf Pejacsevich Péter, s. k. Bedekovich Kálmán, s. k. A m. kir. honvédelmi ministerium vezetésével megbízott ministerelnök Horváth Miksa honvédelmi ministeri fogalmazót ezen állásától saját kérelmére fölmentvén, egyszersmind Niczky Gyula segédfogalmazót fogalmazóvá, és Kassics Péter fogalmazó - gyakornokot segédfogalmazóvá nevezte ki. Holtán Viktor szabadságolt állományú honvéd gyalog hadnagy, a m. k. honvédségben viselt tiszti rangjáról és cziméről önként leköszönvén, — lemondása a honvédelmi ministerium által elfogadtatott. Palkovits György, írnok a m. kir. földtani intézetnél ezen állomásából elbocsáttatván, ugyanezen állomásra a földmivelés-, ipar- és kereskedelmi minister részéről Alföldy Jenő neveztetett ki. A győri m. k. pénzügyigazgatóság Szekeres Fereczel III. oszt számfeletti tisztté a m.-óvári adóhivatalhoz nevezte ki. A temesvári m. k. pénzügyi igazgatóság Csortus István adóhivatali segédtisztet, és Szviracz Döme irodai segédtisztet irodatisztekké, és Devcsics Károly ösztöndíjas számgyakornokot irodai segédtisztté nevezte ki. A szegedi m. kir. pénzügyigazgatóság Závodszky József és Schuszter György III. osztályú adóhivatali tiszteket, úgy Kinszler Gyula segédtisztet, a két előbbit a zombori , az utóbbit az újvidéki adóhivatalhoz tisztekké nevezte ki. A m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőség tudatja, hogy folyó évi november hóban az ezüst-árkelet-pótlék valamennyi, ennek beszedésére jogosított, és e jogot igénybevevő vasutakon a magyar korona területén 1711* •)• - kal lesz számítandó. A cs. kir. belügyministérium közlése szerint, a keleti marhavész folyó évi October hó 1-től egész 15 ig Gácsországban a krakói és chizanówi járásokhoz tartozó Wrgrzec, Pradnik, Trzebinia, Czizkowice és Gaiman községekben, valamint a podwoloczyskai és husiatyni veszteglőkben is, melyek a skalati és husiatyni járásokhoz tartoznak, még folyton uralgott. Alba Austriában a sechshausi járáshoz tartozó Atzgersdorf községben még mindeddig sem szűnt meg; a többi osztrák tartományok vészmentesek. NEMHIVATALOS RÉSZ. A KÖZMUNKA- ÉS KÖZLEKEDÉSI MINISTÉRIUM PÓTELŐTERJESZTÉSE a stratégiai utakról. Az ország közlekedési eszközeinek létrehozatala és fentartásánál, a nemzetgazdasági és közforgalmi érdekeken kívül, főleg azoknak hadászati fontossága érdemel kiválóbb figyelmet. Mert a legczélszerűbben szervezett haderő mellett is, az ország védelme biztosítottnak csak úgy tekinthető, ha az ország határaihoz vezető s ezeket egymással összekötő közlekedési vonalak, s ezek közt főleg a közutak, oly állapotban tartatnak fenn, hogy azok a nehéz járművek élénkebb forgalmának, a legkedvezőtlenebb viszonyok között is — minden fenakadás nélkül hosszabb időn át megfeleljenek. Nem tarthatjuk feladatunknak a közlekedési eszközök hadászati fontosságát behatóan tárgyalni, s ép azért csak azon, általánosan elfogadott alapelvre kívánunk hivatkozni, hogy egy okszerűen létrehozott úthálózat megsokszorozza az ország védelmi erejét, s már annálfogva, mert lehetségessé teszi a honvédelmi erő gyors és tömeges öszpontosítását, a veszély elhárítására döntő befolyást gyakorol. Hogy például az 1870. évi hadjárat alkalmával, Poroszország 600,000embert képes volt 14 nap alatt harczkészen a szlézia határra állítani, azt, a jeles hadszervezetén kívül, kétségtelenül czélszerűen berendezett közlekedési eszközeinek köszönheti. A közlekedés legtökéletesebb eszközei ugyan a vasutak, s e tekintetben a múlt idők mulasztásai az utóbbi évek alatt hazánkban is kitelhetőleg helyrepótoltattak, de mindazonáltal azok magukban, a fejlődő ipar és kereskedés naponként fokozottabb igényeit már többé ki nem elégíthetik. Legérezhetőbbek azonban a megfelelő összeköttetés hiányai politikai és honvédelmi tekintetben. Mert a legjelesebb szakférfiak egyhangú véleménye szerint, nagyobb hadtestek mozgósítása, a vaspályákkal párhuzamos közutak használata nélkül, a siker biztos kilátásával egyáltalában nem eszközölhető; ezen vonalak egy része pedig hazánkban, fájdalom, a legroszabb állapotban van. A közutak mielőbbi helyreállítása és jó karban fentartása ennélfogva közlekedési ügyünknek ma már egy oly követelménye, melyet legfontosabb államérdekeink megsértése nélkül elhallgattatni nem lehet, és amelyet úgy hazánk anyagi fejlődése, mint pedig és főleg az ország nyugalma és biztonsága szempontjából, a lehetőségig kielégíteni múldatlanul szükséges. E czél elérése tekintetéből hivatva érezte magát a közmunka- és közlekedési m. k. ministé- rium, mindazon útvonalakat, melyek különösen hazánk éjszak-keleti határának védelmére nézve stratégiai fontossággal bírnak egy a cs. k. közös hadügyminiszerrel egyetértőleg kinevezett vegyes bizottság által, az illető törvényhatóságok közreműködése mellett, a helyszínen megvizsgáltatni. Ezen bizottság 30 útvonalat jelölt ki olyanokul, melyeknek helyreállítása és kiépítése hadászati szempontból részint elodázhatatlanul szükséges, részint pedig igen kívánatos. Ezen útvonalak a következők: 1. a trencsénszvrcsinovecz - saipusi, 2. a privigye a. kubin-jordanovi, 3. a poprád-késmárk-nedeczi, 4. a lőcsekézsmárk minsaki, 5. az eperjes zboró-polyánkagrabi, 6. a saujhely-varannó svidniki, 7. n homonna-mezőlaborcz-lyskovi, 8. az Ungvár-uzsokturkai, 9. a munkács-vereczke sztryi, 10. a huszt toronya-wyskovy, 11. a marmaros szigeti-kőrös mező-jabloniczai, 12. a munkács sziget-borsa-királibábai, 13. a ilyiregyháza beregszász-munkácsi, 14. az eperjes-girált-kerekrét-szvidniki, 15 a rozsnyó-szomolnoki, 16. a zsolna-rózsahegy poprádeperjesi, 17. az eperjes-banusfalva-ungvári, 18. a lőcse-igló-hámor kassai, 19. a m. vásárhely besztercze-stumpi, 20. a besztercze naszód-szacsal-vissói, 21. a szeredfalva-somberek-deés-szigeti, 22. szászrégen-borszék-tölgyesi, 23. a Segesvár csikszereda-ghymesi, 24. a héjasfalva-kőhalom-brassói, 25 . a felvincz-hadrév-mezővásárhely-segesvári, 26. a kézdi-vásárhely-ojtozi, 27. a károly-fehérvár nagyszeben-brassói, 28. a kézdi-vásárhely-csikszereda-ditrói és a brassó sepsi-szentgyörgy Csíkszeredái,29. a kolozsvár-szászváros mezővásárhelysegesvár-fogarasi, végre 30. a kolozsvár-balásfalva n.-szebeni. Mindezen útvonalak összes hossza 512 mértföldre rúg, melyek közül 2021** mértföld állami kezelésben részesül, 257 ** mértföld az illető törvényhatóságok által tartatik fenn, ötvenkét mértföld pedig egészen újból volna kiépítendő..? Az ezen vonalak jó karba helyezésére, s illetőleg újból kiépítésére megkívántató összes költségek, a helyszínen működő bizottság által 3.589.647 írtban vannak előirányozva, mely öszszegben azonban az állami útszakaszok fentartására szükséges költségek nincsenek befoglalva. És minthogy ezekről az évi költségelőirányzatban kellőleg gondoskodva van, csakis a többi vonalakat illetőleg tartjuk szükségesnek megjegyezni, hogy a fentebb kimutatott törvényhatósági utak némelyikének helyreállítását, a kitűzött czél elérésének minden hátránya nélkül elodázhatónak, a javaslatba hozott új építések nagyobb részét pedig későbbi időkre elhalaszthatóknak találván, szükségesnek tartottuk a bizottság által felterjesztett műjavaslatot behatóbb bírálat alá venni. A ministérium erre hivatott szakosztályának a közös hadügyminiszer küldötteivel tartott tárgyalásai folytán, a stratégiai utak 3 osztályba soroztattak. Az I. osztályba ugyanis azon kiépült megyei utak vétettek fel, melyek a stratégiai hálózat legfőbb vonalait képezik, és nemzetgazdasági tekintetben is nagyobb jelentőséggel bírnak. Ezen megromlott, vagy már eredetileg hiányosan épült útvonalaknak teljes helyreállítását, a folytonosan növekedő forgalom mellett, az illető törvényhatóságok önerejükből eszközöltetni nem lévén képesek, azoknál az állami segélyezés annyival inkább indokolva van, mert különben az ezen utak építésébe fektetett tetemes munka értéke a közvagyon nem csekély kárával, veszendőbe megy. Az alább kimutatott segélyösszeg megadását azonban azon feltételhez kívántuk kötni, hogy a törvényhatóságok saját részükről is ezen utak helyreállításához a kellő közmunkaerővel hozzájáruljanak, illetőleg a szükséges munkaerőt a kir. kormány e czélra kiküldött műszaki közegének rendelkezése alá bocsássák, fenhagyatván részükre a munka teljesítésének ellenőrzését saját hatáskörükben gyakorolni.