Budapesti Közlöny, 1871. december (5. évfolyam, 276-299. szám)

1871-12-16 / 288. szám

történni, akkor tisztán országos szempontból fog a kérdéshez szólani, mely egyedül a helyes sze­m­­­pont akkor, midőn országos pénzről van szó. (Bal­­felől élénk helyeslés.) Tisza Lajos közmunka- és közlekedési mi­niszer : Kérdés intéztetvén hozzám bizonyos útvonalra nézve, kötelességemnek tartom megnyugtatás végett a következőkre utalni. Első helyen ki kell monda­nom, hogy sem hibának, sem elnézésnek nem te­kintendő az, hogy ezen útvonal nem vézetett fel az 1872-ben kiépítendő hálózatba, mert nem csak a pénzügyi bizottság kisebbségét, de magát a mi­­nistériumot is a 72-ei költségvetés összeállításá­nál azon elv vezette, hogy minden oly újabb út felvé­telét, melyre nézve vagy már a képv.­ház előzetes határozata folytán, vagy átalában a törvényhozás által kötelezve nem volt, kerülje. Ez volt tehát oka annak, hogy ezen út nem vétetett fel a költ­ségvetésbe , de azon út fontosságáról igenis meg van győződve a kormány. Ezen út a keleti és észak-keleti vasutat lesz hivatva keresztben össze­kötni, tehát helyet fog foglalni azon hálózatban, mely az utakról készíttetni fog. A közlekedési mi­­nistérium ez idén az úthálózatba egyetlen egy utat vett fel, mely az államutak közt eddig nem szerepelt és ez a héjasfalva-csíkszereda ghymesi út. Tökéletesen meg vagyok győződve, hogy kö­telessége az országnak az azon országrészen és nem egyes­ vidéken, évtizedeken keresztül elköve­tett sérelmeket orvosolni annál inkább, mert ezen út létrehozása a helyes kereskedelmi és for­galmi szempontból is teljesen elismerhető állam­érdek. (Helyeslés.) A ház áttér ezután a rendkívüli szükséglet egyes tételeinek tárgyalására. 1. A buda-eszéki vonal kiépítésének folytatására 77,503 frt megszavaztatik. 2. Pest-kassa duklai vonalra pedig 148,000 frt. 3. A Bezdán és Zombor közti kongó-tégla-út építésére 138,000 frt helyett 68.000 frt szavazta­­tik meg. 4. A szombathely-pinkafői államúton az Inczéd és Német Szent-Mihály közt levő meredek útsza­kasz áthelyezésére 43,0­10 frt van előirányozva. A p. ü. bizottság ez összeget törlendőnek véli. Hollán Ernő : Néhány héttel ezelőtt volt szerencsém több község nevében kérvényt adni be a t. házhoz ezen út érdekében, és fentartom magamnak azt, hogy e kérdést annak idejében röviden indokol­jam. E tekintetben bátor vagyok előrebocsátani, hogy én teljesen méltánylom azon elvet, melyet úgy az általános tárgyalás alkalmával, valamint azóta is több ízben hallottam, hogy szem előtt tartsuk a takarékosságot, és kerüljünk minden fe­lesleges kiadást, sőt kijelentem, hogy részemről nagy részben elfogadom és hozzájárulok azokhoz, miket a pénzügyi bizottság kisebbsége nevében tegnap Komárom városa érdemes képviselője ki­fejtett, hogy t. i. míg az országos úthálózat az ál­talános útépítési törvény által szabályozva nem lesz, mindaddig nagyobb utak építésébe ne bocsát­kozzunk, újabb utak állami kezelés alá ne vétes­senek. De a­mint ennek tökéletesen hódolok, úgy másrészről sem a takarékosság, sem az általános közgazdaság érdekeivel nem bírom összeegyez­tetni, hogy a megkezdett munkálattal felhagyjunk, nevezetesen oly helyen, hol az útvonal kiépítésére elől és hátul már nagyobb költségek fektettettek be, hogy ott a kézből fekvő rész kiépítetlen ma­radjon. Ez valóban rész­gazdálkodás lenne. De ártana ezen kívül a nemzetgazdászati érdekeknek is, mert ezen után az ország legnépesebb, legnagyobb kereskedelmi forgalma közlekedik. A szombathely­pinkafői út közvetíti a nemzetközi forgalmat azon vidék és Stájerország között, s hogy a forgalom milyen nagy ezen az uton, azt röviden adhatom elő, mert kifejezést nyert az azon számokban, melyek 1870-ben felhozattak, melyek szerint a forgalom naponkint 680 igavonó állatot képvisel. Alig van itt az országban, mely nagyobb forga­lommal, tehát nagyobb kereskedelmi fontossággal bírjon. Ezen útra, mely közel 8 mértföldnyi, 1868. óta 300,000 ftnál több fektethetett be, s most az utolsó, vagyis a közbeeső résznek, 1442 ölnyi me­redeknek átalakítására 43,000 frt követeltetik. 6331 Tessék felvenni, hogy azon 300,000 frt, mely ezen útra már befektettetek, lehetetlen, hogy gyümöl­csöző, hogy kamatozó legyen mindaddig, míg ezen utolsó akadály el nem háríttatik, ennélfogva ezen utolsó részlet, mely a kiépítési tervezetben is be lett foglalva, most felvehető volna. Én ezen ok­ból bátor vagyok a házat arra kérni, hogy azon 43.000 ftot, illetőleg az útépítési szükséglet utolsó részletét a közlekedésügyi miniszer úr előterjesz­tése szerint megszavazni méltóztassék. (Halljuk az előadót). Várady Gábor: A minister úr tegnapi nyilatkozata szerint egy vonallal tovább kellene mennünk, mint azt a pénz­ügyi bizottság javasolta. A p. bizottság javaslata ugyanis azt mondja, hogy minél előbb terjessze elő a minister. A minister úr tegnap azt méltóz­­tatott ígérni, hogy 1872-ik évben méltóztatik ezen munkálatot előterjeszteni. Azt hiszi, nincs semmi akadálya annak, hogy a minister által tett nyilat­kozat szerint is nem azon kifejezés használtassák : „mielőbb“, hanem, hogy „az 1872. évben“ , min­den esetre a költségvetés tárgyalása előtt. Ezen módosítást ajánlja a képviselőház figyelmébe, szemben a pénzügyi bizottság javaslatával. Egyre megy, de mégis határozottabb. Azt hiszi, a t. közmunka és közlekedési miniszer úr ez ellen nem fog kifogást tenni. (Tisza Lajos közbeszól: De igen.) Tisza Lajos közmunka és közlekedési mi­niszer : T. ház! Én úgy emlékszem, hogy tegnap azt mondottam: remény­em, képes leszek 1872-ik évben beterjeszteni ezen törvényjavaslatot. Ez igen­is különbözik attól, hogy még a költségvetés tár­gyalása előtt okvetlenül kötelezve legyek azt be­terjeszteni. Miután a költségvetés tárgyalása áta­lában óhajtandó, hogy jókorábbra essék, mint 1871-ben, annálfogva ez igen is megrövidítené még azon időt is, melyre nézve reményemet igyek­­vésemet és törekvésemet fejeztem ki. Egy ily törvényjavaslatnak beterjesztésére praeclusiv terminust ne méltóztassanak tenni, mert ez valósággal úgy megkötné a miniszer ke­zét, hogy egy —­talán nem kész dologgal volna kénytelen a ház elé jönni. ("Helyeslés jobb felől). A­mi magát a tárgyat illeti, igaz, hogy magá­ban a ministérium költségelőirányzatában is csak 300.000 főt vétetett fel a törvényhatóságok se­gélyezésének czímén; de felvétetett az annak alapján mert a közlekedési és közmunkaministé­­rium részéről kiküldött bizottság, mely az úgy­nevezett hadászati szempontból fontos utak megvizsgálására volt kiküldve, még ekkor be nem adta volt jelentését. Említtetik is ezen jelentésben, hogy ha azon bizottság jelentését beadta, fenn­tartja magának a közmunka-­s közlekedési minis­térium egy külön előterjesztést a hadászati szem­pontból fontos utakra nézve a ház elé terjeszteni. Az mondatik, hogy mindazon törvényhatóságok, melyek ezen hadászati utak segélyezése által már segélyeztetek, azon 300.000 írtból való se­gélyezésre számot nem tarthatnak. Én bátor va­gyok a t. ház figyelmébe átalában ezen előterjesz­tésemet ajánlani, mely előterjesztésben ki van fe­jezve, hogy tulajdonképen a hadászati utakra beadott tervezetet s költségvetést a­ közmunka, és közlekedési ministérium igen­is megrostálta, mert míg azon tervezet 3 millió s annyi 100.000-ről szólott, addig a közlekedési ministérium ezen czí­­men csak is 280,000 fitot kér felvétetni, azonban általában daczára annak, hogy a közlekedési mi­­nister igyekezett kimutatni, hogy ezen 28,000 frt erejéig segélyezendő utakból, melyekhez azonban a törvényhatóságok összes közmunkájukkal hozzá­járulnak, hogy az utak is helyreállítassanak, nem kizárólag hadászati szempontból fontos utak, de a hadászati szempontból fontos utak közül épen azok választottak ki, melyek a kereskedelmi for­galomra nézve is nagy jelentőséggel bírnak, mon­dom daczára ennek a ministériumnak nem sikerült a pénzügyi bizottságot meggyőzni arról, hogy az előirányzott összeget megszavazás végett ajánlja. De már most előáll azon eset, hogy mi történjék azon törvényhatóságokkal, melyeknek segélyezése ezen uton czéloztatott? Ezek már most tökélete­sen kiesnek. Én mondhatom, hogy azon 400,000 írttal, mely 1871-ben e czélra feloszlatott a tör­vényhatóságok között, egy törvényhatóságot sem elégítettünk ki. Mit tegyen már most a közlekedési minister, midőn e czélra csak 300,000 frt fog megszavaztatni? Természetes, hogy még nagyobb elégedetlenséget fog maga iránt felkelteni és má­sodszor sokkal kevésbé fog sikerülni neki a praeg­nans bajokat elhárítani; azt pedig senki sem ta­gadhatja, hogy egyes törvényhatóságok, egyes na­gyobb mű­építmények létrehozására saját erejük­ből nem lesznek képesek. Ennél fogva arra kérem a t. házat, ha a hadászati utak czime alatt kért összeg el nem fogadtatik is,méltóztassék legalább azon összeget, mely a tv. hatóságok segélyezésére praelimináltatik, 300.000 írtról 400.000 ftra fel­emelni, mely összeg e czélra taval megszavaztatott. (Helyeslés jobbfelől). A ház megszavazza a 14. tételre vonatkozólag a pénzügyi bizottság javaslatát. 15. E tételben fölhozott 150.000 frtot a straté­giai utak jó karban tartására, a bizottság nem véli ezúttal megszavazandónak, minthogy az országos úthálózat megállapítása és az útrendszer szabá­lyozása előtt időelőttinek tartja ezen kérdés meg­vitatásába ereszkedni. Pulszky Ferencz: Épen azon körülmény, hogy oly nagy a közle­kedés azon az úton, azt bizonyítja be leginkább, hogy az nem járhatatlan, (Derültség és helyes­lés.) hogy az megcsinált jó út, és hogy annak csak egy hibája van, t. i. hogy egy helyütt nagyon meredek. Az bizony alkalmatlan, hanem mi azt találtuk, hogy akkor, mikor az ország igen sok részében épen nincs semmi itt, akkor 43,300 frtot kiadni azért, hogy az kényelmesebb legyen, a mostani körülmények közt nem volna épen a leg­szükségesebb. (Helyeslés.) ezért törlését indítvá­nyoztuk. Méltóztassék elfogadni a pénzügyi bi­zottság véleményét. (Helyeslés.) 5. A mohács-varasdi államúton a kongó-tégla-út építésére 90.370 frt szavaztatik meg. 6. A sziget kirsibábai vonalra 100.000 frt sza­vaztatik meg. 7. A göczi meredek­ utra felvett 27.104 frt tö­­rültetik. 8. A verőcze-pakráczi államuton azon szakasz­nak, mely a barcsi indóházig vezet, kongó-téglá­­vak­ kiépítésére 39.000 frt szavaztatik meg. 9. A nagyszombat-krakkói államuton a vere­­bélyi út kiépítésére 10.000 frt szavaztatik meg. 10. A héjasfalva-csikszereda-ghymesi út építé­sének megkezdésére 130.000 frt szavaztatik meg. 11. Az apahida - szászrégeni út folytatására 130.000 frt szavaztatik meg. 12. A magyar határőrvidéken építendő utakra általánykép 103.000 frt függőben hagyatik. 13. Piski és Marja közt építendő hidakra 24.880 frt és 14. A törvényhatóságoknak megyei utak és hi­dak­ fentartására 300.000 frt van előirányozva, Ghyczy Kálmán .­ Hozzájárul a pénzügyi bizottság véleményé­hez annál is inkább, mert eziránt a közlekedési miniszernek a honvédelmi ministerrel, nem pedig a közös hadügyministerrel kellett volna tanács­kozni. Tisza Lajos közmunka és közlekedési minister : Megkérdezendőnek vélte a közös ministériumot e tárgyban azért, miután csak véleményadásról volt szó, és a közös ministérium sok adat birtoká­ban van, melyek felhasználása mindenesetre csak előnyös az ügynek, úgy hiszi tehát, hogy helye­sen járt el. A ház hozzájárul a pénzügyi bizottság javasla­tához, miután e tárgyban röviden felszólal még Csernátony Lajos, Szüllő Géza, Paczolay János, gr. Szapáry Gyula; megszavaztatik ezután minden vita nélkül a következő négy tétel . 16. Elemi károk helyreállítására 100,000 frt. 17. Az eszék vukovári út továbbépítésére 50,000 forint. 18. A Barcs-verőczei útszakasz építésének meg­kezdésére 25,000 frt és 19. A bélye-eszék-diakovár-bródi államúton az eszéki Dráva-híd építésének folytatására 25.000 forint. A vízépítés czimén kéretik 2.645.530 főt.

Next