Budapesti Közlöny Melléklapja, 1872. július (6. évfolyam, 27-30. szám)
1872-07-07 / 27. számú melléklap
gyakorlatot szereztek, előbb domború, később gömbölyű gypsz mintákra térnek át; az itt látott dolgozatok jók. A casseli reáltanoda felső osztályában szintén Merkel, az alsóban Gleinzer tanár tanítja a rajzot. Ez utóbbinak egy előadásán jelen lévén, épen könnyű diszítményeket rajzoltak előrajz után, melyet jelenlétemben a tanár a táblára rajzolt. — A tömeges tanítás a második osztályig tart; a harmadikban már a Heimerdinger hamburgi tanár által kiadott mértani fatestek után rajzolnak. — Kaphatók Hamburgban Esztermannál — Anstalt für Lehrmittel-Anfertigung. — Ezen mértani fatestek : koczka, csapágy, négyszög, különféle oszloptag stb. szétszedhetők, s különböző összetételű csoportokká alakíthatók. — Kezdetben csak egyenkint, később különféleképen összeállítva rajzoltatnak; eközben a tanár a tanulókkal a távlattan elemeit ismerteti meg. A minták Schmidt mintáival ugyanazonosak, csakhogy részben más alakokból állanak, de épen úgy használtatnak, s mint amazok, szintén kis ládikában vannak elhelyezve. Gleinzer tanár ezen testek felállításához külön asztalt szerkesztett (9-ik ábra), mely a szokottaknál jóval szélesebb. Felső táblájának egy része 22' széles és szilárd, másik fele 1 láb széles pánton mozog, s egy sréf segélyével magasabbra vagy alantabbra állítható. Az asztal szilárd túlsó részéhez egy támla vagy alkalmazva, mely egy bádog hüvelyben nyugszik, s tetszés szerint eltávolítható. A tanulók az asztal mozdítható felét kellő lejtősségbe hozván, rajzkönyveiket — melyek mind egyformák — reá fektetik. Ezen asztal azon előnynyel bír, hogy szélesebb lévén, a gypsz vagy fatestek kellő távolságbani felállítását lehetővé teszi. Düsseldorf: Reáliskolája — mely egy széles, világos, közönségesen bútorozott helyiség — Conrad, Németország egyik hírnevesebb építészeti festőinek vezetése alatt áll, ki szintén krétával a táblára általa rajzolt diszítmények utáni tömeges tanítást Rouleaux szerint fogadta el bevezetésül, mindenütt a mértani alakot vevén alapul és segédvonalul ; később nehezebb diszítmények, tájképek s fejek, többnyire graphikus minták után, a gypsz után nagyon kevés, csakis góth modorbani díszítmények, a tanárnak kedvencz alakjai rajzoltattak. Ezen tanoda dísztermében láthatók Bendemann hires frescói, melyeknek megtekintéséért 5 ezüst garas fizettetik, s ezen jövedelem szegény reáltanulók segélyezésére fordittatik. A királyi akadémia mint iskola három osztályból áll, melyek közül a két felső négy osztályra oszlik, melyek a különböző műszakmák ugyanannyi iskoláinak felelnek meg, u. m. festészet, szobrászat, építészet és rézmetszés. Elemi osztálya, tekintet nélkül a műszakra, valamennyi osztályokra előkészítőül szolgál, melyben a tanulók a közönséges rajzeszközök kezelésében gyakoroltatnak, graphikus szabadkézi rajz-elő minták szerint, diszitmények, az emberi test főrészeinek másolata, a fej, kezek, lábak, végül diszitmények, testrészek és antik mellszobrok gyász öntvénye után színületi papírra két krétával. Az elemi osztályt egy tanuló csak két évig látogathatja, s ha ez idő alatt, — a tanári kar ítélete szerint — a képzőművészet valamely ágára határozott hivatást nem tüntetett fel, az akadémia tanítványa lenni megszűnik; a hivatással bírók pedig, ha magukat a képzőművészeti pályára szentelték, az előkészítő osztályba lépnek át. Ezen tanintézet elemi osztályában a rajzot Müller András hírneves festő a tömeges tanítás teljes mellőzésével graphikus minták után tanítja. Mintái között vannak olyanok, melyek ezen osztály kitűnőbb tanulói által antik mellszobrok után rajzoltattak, s az akadémia által mintákut megvetettek, miáltal a tanulók nemcsak kitüntetésben, hanem pénzbeli segítségben is részesittetnek. Csak ha graphikus minták után már jól rajzolnak a tanulók, kapnak gyakorlatul domborműveket, diszitményeket, fejrészeket s végre mellszobrokat, melyek ezen osztályban a legmagasabb fokot képezik. — A tanoda egész napon át nyitva áll. — Itt nyerik kiképeztetésöket a rajztanítói pályára törekvők is. — A rajzok, melyeket itt láttam, szépek és jók. Meglátogattam ezen intézet többi szakosztályait is, s habár csak munkában lévő dolgozatokat láthattam, mindannyi szép, értelemmel és csínnal volt kidolgozva, úgy hogy itt az eredmény kitűnőnek mondható. Elberfeld. Az elberfeldi reáltanodában rajzokat nem láthattam; a tanító tanmódszerét néhány szóval előadta, t. i. kezdetben tömeges tanítást követ általa a táblára rajzolt tárgyak, később Troschel fali mintái, végre fatestek és relief-diszitmények után. A kézműipariskolában szintén tömeges tanítással kezdik, hanem a tanár által nem a rajzóra alatt, de a rajzóra előtt rajzolt diszitmények szerint, mely mint egyszerű fali-minta a táblára függesztve az a tempó-módszer mellőzésével használtatik. Az előhaladottabb tanulók gypsz-diszitmények, később mindig domborúbb tárgyak után rajzolnak. A kivitel ezen osztályban csinos, a rajzok krétával és tussal is kivitetnek. A felsőbb osztályban egy másik tanár vezetése mellett fej- és alakrajzolást tanulnak egész a mellszoborig, de rajzolnak olyan tárgyakat is, melyek nem idevalók, például egy Thonvaldsen reliefje utáni rajzot mintául felhasználva rajzoltatott; — a rajz mintát hálózattal látta el, s így — nagyítva — másoltatta, és sepia és fehér festékkel árnyékoltatta. — A másolatokon meglátszott, hogy azokon a tanár sokat segített. A gyász utáni diszitmények közt igen hiányosakat találtam, tele hibákkal a távlattan ellen. Ezen osztályban dolgoznak a tempera, azaz borító vízfestékkel is. Rajztermei, különösen a gypszminták utáni rajzolásra szolgáló helyiségek, légszeszszel világítvak, utóbbi teremben egy 30 ágú kerek csillár van, milyen az akadémiákban is használtaik, mely alatt a tanulók Domschke-féle rajzszékeken lovagolva rajzolnak vagy mintáznak. Mintázó asztalaik közönségesek, dolgozataik s azoknak gyász-böntetei szépek és csinosak. Ezen tanodával estel továbbképző iskola van kapcsolatban, melyben naponta 8-tól 10-ig rajzolnak és mintáznak. Ez igen nagy látogatásnak örvend, midőn egy ilyen esteli előadáson jelen voltam, vagy 70 tanuló rajzolt, s 25-en mintáztak. — A rajzolás graphikus minták után történt, s minden tanuló egy előtte fekvő mintáról rajzolt. Elberfeldnek számos gyáraiból igen sok iparos kerül ki, akik ezen intézetnél nyerik magasabb kiképeztetéseket. 211 Aachen. A reáltanodában a kezdet szintén tömeges tanítás; a tanár által a táblára rajzolt egyenes vonalakból képezett alakok, később Troschel fali mintái, és a Schmidt-féle mértani testek, melyekkel egyidejűleg a távlattan elemei megmagyaráztatnak; — továbbá graphikus előpéldányok, fejek Ducadettől, és más hasonló előpéldányok után. — Gyász-minták nem igen használtatnak. A kerületi kézmű-ipar-iskolában épen kiállítás lévén, a továbbképző iskola egész évi dolgozatainak kiállításán részt vettem. — Láttam itt graphikus minták utáni másolatokat, rajzon, tus- és sepiával festett lapos diszitményeket, továbbá sok diszitményi rajzot, domborművet és fejeket szobrok után. — A dombormű-diszitmények után készült rajzok igen szépek, helyesen felfogva, és elég tisztán voltak kivéve; — az antik fejek utáni rajzok gyöngébbek ; látszott rajtok, hogy a feladat a tanulók erejét túlhaladta. — A rajz — úgy a mintázás is — mindkét iskolában egy tanitó által tanittatik. Köln. Reáltanodája, habár uj s csupán e czélra épült helyiségben van, rajzterme mégis azon hiányban szenved, hogy tekintet nélkül a kellő világításra, csak egy közönséges labszoba tulajdonságaival bír; azért is a gyász utáni rajzolás — minthogy a tárgyak kellően meg nem világíthatók — a rajzoktatásból kizáratott. Müller tanár — festőművész — tanmódszere a következő: tömeges tanítás a tanár által táblára rajzolt tárgyak szerint. A táblát érdesre csiszolt, keretbe foglalt nagy üveglap képezi, melynek hátsó része fehér festékkel van befestve, miáltal az üvegtábla zöldes szürke szint nyer, s rajta a fehér és fekete kréta vonásai igen tisztán kivehetők. — A tábla szilárdan van a falhoz erősitve. Ezen táblára rajzolja Müller tanár előmintáit a tanulók előtt. — Minden tanulónál egy méter mérték van, melylyel a tanár által rajzolt tárgyat — ki azt szintén egy a méternek bizonyos arányban meg-27*