Budapesti Közlöny, 1872. október (6. évfolyam, 224-250. szám)

1872-10-10 / 232. szám

tényeknek, azon körülményeknek, hogy a sok te­kintetben hézagos intézkedéseket tartalmazó 48-ki­k-ik törvényczikk egy újabb választás alkal­mával pártkülönbség nélkül mindenki által czél­­szerűtlennek fog elismertetni, és hogy én azon re­ményemet fejeztem ki, hogy a 1. baloldal részéről fogok elégtételt nyerni. Ez ismét természetes mondás voltamért hisz a jobb­dal részéről elégtételt nem várhattam, ez megadta ezen elégtételt akkor, midőn törvényjavaslatomat 48 szótöbbséggel általánosságban a részletes tár­gyalás alapjául elfogadta. Kellett tehát ezen elég­tételt azok részéről várnom, kik megakadályoz­ták, hogy választási javaslatom törvényerőre emel­kedjék. Nem is volt ez, t. képviselő úr, a vita hevében kiszalasztott szó, sőt nem is puszta véle­mény ; ez a tapasztalatok alapján merített meg­győződés volt. Nekem, ki már 1869-ben a belügy­­ministériumban szolgáltam, és épen a választási ügyekkel foglalkoztam, de alkalmam volt tapasz­talatokat szerezni arra nézve, hogy minél nagyobb és élesebb a pártok közti differencia Magyarorszá­gon, és minél élesebb lesz ennek következtében a pártharcz, annál inkább fognak az 1848-iki V ik t. czikknek hiányai feltűnni és annál inkább fog ezen t. czikk megváltoztatásának szüksége bebizonyulni. A t. képviselő úr továbbá ezen állításának kiegé­szítéséül azt mondá, hogy én rajtam nem is múlt, miszerint az ellenzék megbánja azt, hogy az 1848. V-ik t. ez. életben maradt, mintha csak azt akar­ná mondani a t. képviselő úr, hogy annak, misze­rint az ellenzék ezen választások alkalmával ki­sebbségben maradt, talán nagyrészben az én eljá­rásom volt az oka. (Baljelöl: Az is!) Illustrálja ezen állítását azzal, hogy elmondja, miszerint az én eljárásom törvénytelen volt, hogy én szemérmesen vonultam vissza a központi bi­zottságok és a ház verificationális joga előtt mind­annyiszor, valahányszor oly törvénytelen lépést vagy határozatot kellett volna megsemmisíteni, mely a jobboldalnak szolgált előnyére; viszont erélyesen és gyorsan jártam el oly határozatok megsemmisítésénél, midőn e megsemmisítés ismét a jobboldalnak vált előnyére; hogy törvényesnek találtam egy törvényhatóságban a választási ha­tárnapok külön kitűzését, ha ez a kormánypárt­nak vált előnyére, siettem azonban megsemmisí­teni ily határozatot, ha az nem vált a kormány­pártnak javára. (Fölkiáltások a baloldalon: Úgy van!) Azt hiszem, hogy egy miniszer ellen, kinek nemcsak a politikai morál és politikai becsületes­ség, hanem esküjénél fogva is kötelessége a tör­­vényt, a­mennyiben alj­a tőle is függ, részrehaj­­latlanul végrehajtani, ennél erősebb, ha szabad mondanom, kíméletlenebb vádat emelni alig le­het. Óhajtottam volna, ha a képviselő úr ezen vádakat részletezte volna, ha conkrét eseteket hozott volna fel, hogy én azután esetről esetre tett intézkedéseimet a ház előtt bemutathattam volna és így alkalma lett volna a háznak ítélni a felett, hogy helyesen vagy helytelenül jártam-e el. Miután azonban a vádak általánosságban té­tettek, én is kénytelen vagyok általánosságban praecisirozni azon álláspontot, melyet a válasz­tások vezérletével megbízott központi bizottsá­gokkal szemben elfoglaltam. Meg kell mindenek­előtt jegyeznem, hogy azon rendeletben, melyet a törvényhatóságokhoz a választási előmunkálatok megkezdése czéljából menesztettem, semmi más utasítás nem foglalta­tik, mint az, hogy a törvényhatóságok eljárásuk alapjául az 1848. V. t. czikket vegyék és intéz­kedéseiket annak rendeleteihez képest teljesít­sék, csupán csak az aratási időre való tekintettel ajánlottam a gyors eljárást. Ilogy az utóbbi vá­lasztások alkalmával visszaélések, törvénytelen­ségek és inconvenientiák történtek, azt tagadni ki merné? Épen tegnapelőtt hallottunk egy mo­numentális beszédet, melyben már jelezve volt, hogy vétkeztünk mi, vétkeztek önök. Én nem akarom kutatni és bizonyítani azt, hogy melyik párt részéről történtek nagyobb in­convenientiák. Ez nem ide tartozik. (Zaj bal felől.) Én csak röviden azt akarom megjegyezni, hogy azon igen érdemes képviselő úrnak, ki tegnapelőtt azt mondta, hogy a peccabatur intra et extra mu­­ros, tökéletes igazsága volt, s ha valaki két­ségbe találná ezt vonni, akkor én neki ezen há­rom füzetkét adnám elolvasás végett, (felmutat három füzetet) és azt hiszem, hogy abból meggyő­ződnék az igen­­. képviselő úr szavaimnak igaz­sága felől. A képviselőválasztások körül igen is történtek inconvenientiák. Tulajdonítom én azokat egy­részt a törvények hiányosságának, s másrészt annak, hogy ezen hiányokat minden párt a maga részére kiaknázni törekedett. Ez utóbbi eset előfordul minden országban ott, hol a törvények hiányosak. Annak pedig, hogy a törvény hiányos, azt hiszem, nem mi vagyunk okai. Beterjesztettük választási törvényjavaslatun­kat a múlt ülésszak alatt. Hogy az törvényerőre nem emelkedett, annak valóban nem mi vagyunk okai. Azon állítás ellen azonban, mint­ha az 1848-as törvények mellőztettek volna, mintha­­ a központi bizottságok és az összeíró küldött­ségek az én agyonbeszélt törvényjavaslatomat vették volna kiindulási pontul, eljárásuk alapjául, ezen állítás ellen tagadólag vagyok kénytelen felelni. Önök azt állítják, hogy az 1848 -i törvényben­­ meghatározott qualificatiókat mellőzték a központi­­ bizottságok, és hogy új censust állítottak fel.­­ Én, t. képviselőház, határozottan állítom, hogy­­ nem ismerek az országban egyetlen egy törvény­hatóságot sem, a­hol például az *­’-ed telekkel vagy­­ 300 frt értékű házzal bíró választó, vagy a 100­­ forint jövedelemmel rendelkező tőkepénzesek, vagy földbirtokosok, vagy a törvényben megnevezett­­ honoratiorok választási joga megtagadtatott volna. S ha történt valahol, s ha hozzám azért felszólamlás történt, siettem a bajt orvosolni. Arra nézve tehát, hogy az 1848-as törvény vé­tetett alapul az összeírásoknál, eltérés a tör­­­­vényhatóságoknál nem volt. De volt igenis eltérés­­ egy más irányban s ez az összeíró küldöttségeknek adott utasításokat illeti. Itt a törvényhatóságok két categóriába sorozhatók. Az egyik categóriába tartoznak azon törvény­hatóságok, a­hol a törvényben meghatározott­­ választói jog szabatos megbírálása czéljából uta­sítások menesztettek ki, a­mely utasításokban irányelvek foglaltattak, melyek úgy az összeíró küldöttségeknél, valamint a felszólamlásoknál szem előtt voltak tartandók. Vonatkoztak pedig ezen utasítások a régi jog meghatározására, az ingatlan becsértékének meg­bírálására, a jövedelem és a kézmívesség után igényelt választói jog meghatározására, egyszóval azon bizonyítékok felmutatására, melyek a válasz­tói jognak csakugyan törvényszerű leírását min­den kétségen kívül helyezték. Az ekként eljárt törvényhatóságok száma mint­egy 30-ra terjedt. Eljárásuk nézetem szerint teljesen correct és helyes volt, mert nem ellenkezett először a tör­vénynyel. Az 1848-ks V. t. czikk ugyanis megha­tározza a qualificatiót, a mely mellett valaki vá­lasztói joggal bír, de nem szól arról, hogy mily bizonyítékok szükségesek arra, hogy a választói jognak bírása kétségen kí­vül be is bizonyíttas­­­sék; igen természetes tehát, hogy ezt a végre­hajtókra, illetőleg ezen esetben a választások ve­zérletével megbízott központi bizottságokra bízta a törvény. Ha tehát ezen törvényhatóságok terü­letén valakitől, a­ki azt mondotta, hogy egy ne­gyed telekkel bír, követelték a telekkönyvi kivona­tot; ha a 100 fő évi jövedelmet bevallótól, vagy ha az egy segéddel dolgozó kézművestől követeltetik, hogy bizonyítsa be adó­könyvecskéjével, bir-e az általa bevallott qualificatióval, ha azt követelték a nemestől, hogy oklevelét, a honoratiortól, hogy diplomáját mutassa fel, akkor, te­hát­­ ezen tör­vényhatóságok nem csak nem járnak el törvény­­ellenesen, hanem szigorún hajtották végre a tör­vényt, a­mennyiben az usurpatiónak útját állották (Igaz, úgy van , jobbfelől.) De másodszor nem is mondható ezen eljárás új­nak, te­hát! és nem is az én agyonbeszélt törvény­­javaslatom alapján történt az, mert már 1869-ben is voltak törvényhatóságok, melyek ezen eljárást követték. A­mi pedig az eredményt illeti, te­hát, arra nézve határozottan elmondhatom, miszerint úgy a moralitás, mint a becsületesség és a részrehajlat­lanság tekintetéből ezen eljárás volt a lehető leg­­coilectebb, mert itt az összeíró küldöttségek kezei meg lévén kötve, egyenlő mérvben tartoztak jo­gokat adni mindenkinek, és jogokat venni min­denkitől pártkülönbség nélkül. (Mozgás a balol­dalon , úgy van­ jobbfelől) és mondhatom, hogy ezen törvényhatóságok területén volt a választó­polgárok joga leginkább megkímélve a párt szen­vedélyétől és a párt hatalmaskodásától (Helyeslés jobbfelől ellenmondás balfelől.) A másik kategóriába tartoztak azon vármegyék, melyek már utasításokat sem adtak ki és hol egyes esetek, úgy az összeíró küldöttségek, mint pedig a felszólamlási bizottságok által esetről­­esetre, és a­mennyiben a törvény betűje kellő támpontot nem nyújtott, az előző gyakorlat vagy más indokok alapján intéztettek el. Ezen eljárás sem ellenkezett sem a törvény­nyel, sem a gyakorlattal; eredményében azonban már czélszerűtlennek bizonyult, mert ezen törvény­­hatóságok területén, — nem mondom kivétel nél­kül, — már igenis észlelhető volt a párszenvedély kinyomása, a­mennyiben egy és ugyanazon indok alapján a legellentétesebb határozatok hozattak, úgy néha a legellentétesebb indokok alapján ho­zattak egy s ugyanazon határozatok, a­melyek, ha hozzám felebbeztettek, mint szerencsém volt megjegy®zii", azokon segíteni mindig tehetségem szerint igyekeztem. (Ellenmondás balfelöl) midőn tehát arról volt szó, te­hát, hogy ezen két eljárás közül melyik állapíttassák meg, vagy hogy ha a törvényhatóságoknak erre vonatkozó határozatai ellen hozzám felebbezés történt, akkor igazsága van Tisza Kálmán képviselő úrnak, hogy szeren­csésen vonultam vissza a központi bizottságok jo­gai elől, mert akkor is azt tartottam s ma is az tartom, hogy ezen bizonyítékok meghatározása, ezen utasításadás a bizottságok hatás­körébe tar­tozik, de épen nem vonultam vissza szemérmesen, sőt erélyesen intézkedtem, valahányszor a köz­ponti bizottságok határozatait a végrehajtók nem teljesítették, vagy részrehajlással teljesítették. S itt biztosíthatom a t. képviselő urat, hogy gyor­san jártam el és lelkiismeretemre állíthatom, hogy részrehajlatlanul. (Ellenmondás balfelől.) Lehet, te­hát! hogy egyes esetekben talán téves felfogás, talán a körülmények elnézése folytán hibásan in­tézkedtem ; ember vagyok hibázhatok, de ha te­kintetbe vesszük azt, hogy az egész országból be­érkező, még­pedig tömegesen beérkező reklamá­­ciók elintézésére alig volt 14 napom; ha tekintet­be vesszük azt, hogy ezen ügyek feldolgozására a belügyminiszériumnak csak három-négy egyénét használhattam, kik e tekintetben tapasztalattal bírtak; ha tekintetbe vesszük azt, ho­gy a pro­­cessióként járó küldöttségek fogadása és kihall­gatása a napnak nagy részét igénybe vette, akkor ezen netaláni hibákat oly nagy imputatio alá ven­ni nem lehet. Egyébiránt igen érdekes lenne ezen általam elintézett kérdéseknek statistikai kimutatását lát­ni. Mielőtt azonban ez elkészülhetne, már­is hatá­rozottan merem állítani, hogy a nálam reclamálók és általam jogaikba visszahelyezett választók aránytalanul nagy része a baloldalhoz tartozott, a­mi ha egyebet nem bizonyít, talán annyit mégis bizonyít, hogy igen szigorú ítéletet mondott Deb­reczen város tisztelt képviselője tapintatosságom felett. A­mi a t. képviselő úr által emelt azon vádat illeti, mintha én egy törvényhatóságban törvényes­nek tartottam volna a választási határnapnak kü­­lön-külön napokra tett kitüzetését, a­hol az a jobboldalnak szolgált előnyére még másutt ily ha­tározatokat megsemmisítettem, bocsásson meg a t. képviselő úr, az minden helyes alapot nélkülöz. Nem lehet tagadni, hogy a 48-iki törvény e tekin­tetben hézagos intézkedéseket foglal magában, és épen azért a törvényhatóságokban ezen kérdés vita tárgya lett. Én a legegyszerűbbnek, legjobb­nak tartanám azt, ha az egész országban egy na­pon lehetne a választásokat megejteni (Helyes­lés) , mert nézetem szerint ezáltal lehetne csak megakadályozni azt, hogy azon kóbor lovagok, kiknek kenyerük a korteskedés és a­kik üzletei­ket rendesen a nép elámításával szokták végezni, bebarangolják az országot. (Élénk helyeslés jobb felől.) Az én agyonbeszélt törvényjavaslatomban volt is erre nézve intézkedés, de ha már azt elérnünk nem lehetett, igyekeztem legalább administratív utón odahatni, hogy egy ugyanazon törvényhozó: 1856

Next