Budapesti Közlöny Melléklapja, 1873. április (7. évfolyam, 15-17. szám)

1873-04-20 / 16. számú melléklap

122 Ismerjük ugyan az ország pénzviszonyainak nem épen leg­kedvezőbb állapotát s tudjuk, hogy a m. törvényhozás, daczára a főváros iránt mindenkor tanusított nagylelkű érzelmeinek, csak félve nyúlhat mindazon kérdések megoldásához, melyek újabb pénzáldozatokat igényelnek, de tiszteletteljes kérelmünk támoga­tására felhoztuk, hogy ez 500.000 forint engedélyezése nélkül a körútra már eddig hozott áldozatok egészen elenyésznének. Pest város legnagyobb fontosságú, mindenki által üdvösnek és szük­ségesnek ismert forgalmi és közlekedési főere elejtetnék s később vagy egyáltalán nem, vagy csak aránytalanul fokozottabb áldo­zatokkal volna előállítható; felhozzuk továbbá, hogy a szóban álló összeget csak kölcsönképen kérjük engedélyeztetni, mely­nek visszafizetését ép oly elodázhatlan kötelességünknek isme­­rendjük, mint a sugárútra kölcsönkép adott 4.800,000 ft vissza­fizetését, melyre nézve legyen szabad azt felemlítenünk, hogy 810,000 ftot az állam pénztárába már vissza is térítettünk. Ez 500,000 ft engedélyezésével a körút biztosítva leend, mert miként eddig, úgy ezentúl is első­sorban csak azon ingat­­lanságokat reendjük meg, melyek egészen az útba esnek, ezek vételárainak fedezésére pedig a fenti összeg teljesen elegendő fog lenni. A körúton való mozgalmat illetőleg megjegyezzük, hogy ha­bár magának ez útnak eszméje alig másfél éves, habár csak alig egy éve, hogy az első ingatlanságot szereztük meg, mégis már 3 kétemeletes és 5 háromemeletes házra adtuk ki az építési enge­délyt, melyek folytán 5 ház tényleg fel is épült, 3 pedig építés alatt van, továbbá hogy a jövő 1873. évre ismét 10—15 ház építésére van kilátás. Ez építési kedv a város más vidékein szerzett tapasztalatok szerint kétségtelenül emelkedni és folyton fokozódni fog s igy lassan kint az egyes útszakaszok is ki fognak nyittathatni. Ez útszakaszokat illetőleg megjegyezzük, hogy legtöbb ag­godalmunk volt a II. útszakaszra nézve, mely a váczi-úttól a su­gárúti nyolczszögtérig terjed, mert itt szemben állottunk az osz­trák államvaspálya-társaság indóházával, mely részben bele esett volna a körút vonalába. — Miután azonban, miként már fennebb érintettük, a vaspályatársaság minden — indóházát érdeklő és függőben levő kérdések elintézésére nézve igen kedvező ajánla­tokat tett, melyek valószínű elfogadása esetében a körút vonala és iránya némileg módosíttatni fog, ez aggodalmunk nemcsak megszűnt, hanem alapos kilátásunk van arra is, hogy a vasút­társaság által még ez idén megindítandó nagyszerű átalakítások és építések folytán, éppen ez útszakasz lesz legelőbb és pedig igen díszesen kiépítve, és éppen ez útszakasz fog leghamarább kinyittathatni, mi annál értékesebb, mert ezáltal Pest városának legszebb 3 nagy útja: a sugárút, nagy körút és belső körút egye­nes, szép, sőt bátran mondhatjuk, nagyszerű és a főváros méltó díszére szolgáló összeköttetést fog nyerni. Megemlítendőnek tartjuk még, hogy ott, hol szükséges volt az épített új házak előtt és pedig a III. útszakaszban, a Miksa­­utczában egy 750 hosszú, 2 üregbeni szélességű ideiglenes csa­tornát építtetünk és a IV. útszakaszban, a bodzafa-, József és nagy-stáczió-utczák közti részben, az ott nagyon mély területnek a Duna sempontja felett 24 lábra való feltöltése iránt intézked­tünk. Végre megjegyezzük még, hogy a körút vonala által érin­tett telkeken alapuló közhitel megóvása czéljából intézkedtünk, hogy az egész körút pontos terve minden egyes tulajdonos ne­vének kitüntetésével elkészíttessék. E terv a műszaki osztálynál már munka alatt van, s a­midőn elkészül, folyamodni fogunk a törvényszékhez, miszerint minden egyes ingatlanságra nézve telekkönyvileg tüntethessék ki, a­meny­nyiben a vonalba esik, a kisajátítási jog, a­mennyiben pedig csak érintetik, azon körülmény, hogy a körútra annak idejében hom­lokzattal birond. Szükségesnek tartjuk ezt, mert csak így fog a jelenlegi tu­lajdonos a körút létesítése folytán reá leáramlandó előnyök és kötelezettségek teljes tudatával bírni, de különösen csak így fog a jóhiszemű vevő azon jogi viszonyokra kellőleg és illetékes he­lyen figyelmeztethetni, melyek a venni szándékolt telekre nézve fennállanak. V. Megállapított egyes szabályozások. Habár a főváros általános szabályozásának és beosztásának nagy munkájával, miként ezt a jelentés I. fejezetében kifejteni szerencsénk volt, folytonosan foglalkoztunk, sőt Pest területére nézve e munkálat már befejezettnek is tekintendő, mégis időköz­ben fordultak elő egyes kérdések, melyek elintézését az érintett nagy mű befejezésétől — különösen Budán, hol ez csak most fog tárgyalás alá vétethetni — a magánfelek jogainak és érde­keinek csorbítása nélkül függővé tenni egyátalán nem lehetett. — Ily különös szabályozások vagy rendezések sorából a követ­kezőket tartjuk kiemelendőknek : ( A) Budán. 1. A lánczhíd melletti két térnek rendezése már a múlt év­ben lett elhatározva, a munkálatok azonban még nem indíttat­hattak, mert a Dunaszabályozás, illetőleg partépítés e helyen befejezve nem volt. — Miután azonban e munkálatok 1873. ta­vaszáig egészen be lesznek fejezve, s miután egyrészt a közmun­ka- és közlekedési magy. kir. minister ur az ezen terek rendezé­sével járó költségek egy részének viselését, másrészt pedig a m. k. pénzügyminister úr, mint az­ állam tulajdonába átment láncz­híd jogutóda, a reá eső költségek fedezetét kegyesen megígérték: a közmunkák tanácsa a részletes terveket azonnal elkészítteté s még a téli hónapokban fog intézkedni, hogy a rendezés műve­lete mihamarább foganatba vétessék. Ez elfogadott terv szerint a főutczáról a Klusemann- és lánczh­id-ház mellett lépcsők fognak e terekre vezetni, melye­ken keresztül egy kellő szélességű út fogja az összeköttetést a Duna partjával előállítani. A terek nagy része azonban csinos rácsozat által elzáratván, virágágyakkal, pázsittal és szökőkutakkal lesz diszitendő. Az elzárást szükségesnek tartá a tanács, mert e tereket a nagyszerű lánczhíd mintegy előcsarnokának tekintvén, ennek tisztaságát és a szemnek kellemes szépségét csak elzárás mellett vélte kellőleg fentarthatónak, annyival is inkább, mert e terek sokkal kisebbek, mintsem hogy a közönség tartózkodási helyéül szolgálhassanak.­­ Intézkedett továbbá a tanács, hogy a főut­­czai járdába beálló és a közlekedést gátló két nagy candelaber talapzata a gránit-korlát vonalába visszahelyeztessék. 2. Az alagút és lánc­híd közti tér rendezésére nézve véle­ménykülönbség fejlődvén ki a város és tanács között, a kérdés a törvény értelmében a belügyminiszer úr által döntetett el ak­ként, hogy a 8 öl széles kocsiúttal párhuzamosan jobbra, és balra ugyanazon emelkedéssel egy 1° 3' széles járda fog előállittatni. — E járda mellett a házak mentében egy másik 20 3' széles gyalogút fog létesittetni, mely a fentebbi járdától csinos rácso­zat által elválasztatik s nehány, az Albrecht-ut magasságára ve­zető lépcsőben végződik. — E rendezés különösen szépészeti szempontból mondható helyesnek, mert ennélfogva a házak jobbra és balra vízszintesen lesznek építhetők és a házak hom­lokzatának az emelkedéssel való, mindig kellemetlen és ízléste­len kiegyenlítése elkerültetik. Egyúttal intézkedett a tanács Buda város közreműködésével, hogy a takarékpénztári épület előtti kioszk eltávolittassék. 3. Az Albrecht-ut széles­itése az Andorffy-féle kert hosszá­ban még a tél folyamában fog eszközöltetni, mely czélra a szük­séges terület már be is váltazott. — A kiszélesités folytatása az egyes telkek beépítése alkalmával esetről esetre fog eszközöl­tetni. 4. Az Albrecht-utról a várba vezető úgynevezett Lónyay­­féle lépcsőnek alsó része már tökéletesen elkészült.­­ A felső rész kiépítésére nézve, miután az a nagy lejtőnél fogva egyenes irányban fel nem vitethetik, hosszasabb tárgyalásoknak volt he­lye.­­ Végre abban történt a megállapodás, hogy a meredek lejtő kikerülése végett a lépcső folytatása az Andorffy-féle kert felső részén kanyarulattal vitessék ki az útra. Az ehhez szüksé­gelt telekrészlet szintén már beváltatott és a munka már folyamat­ban is van. E rendezéssel kapcsolatos a Ferencz József-kapu előtti lépcsőzet rendezése, mely akként fog eszközöltetni, hogy egy külön lépcsőszakasz fog az elipsre és egy külön lépcsőzet fog a Pestre vezető úthoz vinni. — Mindezen lépcsőzetek hely-

Next