Budapesti Közlöny, 1892. december (26. évfolyam, 275-299. szám)

1892-12-11 / 283. szám

5. A­nnak engedélyezése, hogy a vasút oly ese­tekben , midőn kocsirakományi árukat fuvarozásra felves­z, habár az azonnali elszállítás nem lehetsé­ges, a feladóval szemben kiköthesse, hogy a szál­lítási határidő azon nappal kezdődjék, melyen az elszál­lítás tényleg megtörténik (i. sz. 55. §. 8. bek.). Az e részbeli engedély az indokul szolgáló for­galmi viszonyok tartamára bizonyos meghatáro­zott állomások megnevezése nélkül is adható. 6. Szállítási póthatáridők engedélyezése, illetve jóváhagyása az üzletszabályzat 68. §. 8. bek. 1—5. pontjaiban, valamint a végrehajtási határoz­­mányoknak a nemzetközi egyezmény 14. czikké­­hez tartozó 6. §-a 3. bekezdésében 1—4. pontok alatt felsorolt esetekben. 7. Mérsékelt kivételes díjszabások (külön díj­szabások) engedélyezése meghosszabbított szállí­tási határidőkkel (üzletszab. 63. §. 10. bekezdés és az egyezmény 14. czikkének 2. bekezdése). 8. Azon rendelkezések, melyek közforgalmi te­kintetekből teendők a szállítmányoknak forgalmi akadályok esetében segély-útirányon leendő továb­bítása iránt (ü­zletszab. 65. §. 3. bek.). 9. Felmerülő esetekben határozat az iránt, váj­jon valamely kivételes díjszabás (külön díjszabás) felállítására nézve fenforognak-e azon előfeltételek, melyek alapján a kártérítés mérve elveszés vagy sérülés esetében megszabott maximális összeg ere­jéig korlátolható (üzletszab. 81. §-a, egyezmény 35. czikk). II. A helyi és köteléki díjszabások általános részé­nek (díjszabás I. rész) a változott jogállapothoz mérten most már haladéktalanul foganatosítandó átdolgozásánál az üzletszabályzat és a vasúti áru­­fuvarozásra vonatkozó nemzetközi egyezmény ha­­tározmányainak alapul vételével megállapítandó kiegészítő és díjszabási határozmányok tekinteté­ben különösen a következő utasítások szolgáljanak zsinórmértékül: 1. Az üzletszabályzat 30. §-ának 5. bekezdésé­hez. Azon feltételekre nézve, melyek alatt az üz­letszabályzat 50. §-ának B. 2. pontjában megje­lölt tárgyak podgyász gyanánt felvehetők, az ösz­­szes vasutak által közösen megállapított javaslat terjesztendő elő. 2. Az üzletszabályzat 37. §-ának 2. bekezdése kapcsán értesíttetnek a vasutak, hogy az utasok sem közvetve, sem közvetlenül nem kötelezhetők arra, hogy a podgyásznak a podgyász-felvételi helyiségekbe való vitelére vagy a kiadás alkalmá­val annak elvitelére a podgyász-hordárokat vegyék igénybe , s ebből folyólag nem áll jogában a vas­­utaknak oly berendezéseket létesíteni, melyek által a közönség a podgyász-hordári illetéknek a pod­­gyászvevény kiállítása után a­ podgyász-felvételi helyiségben leendő fizetésére köteleztetnék, tekin­tet nélkül arra, hogy a podgyászt a felvételi helyi­ségbe podgyász-hordár vitte-e vagy sem. 3. Az üzletszabályzat 42. §-ának 4. bekezdésé­hez. A bullalevél kiállítására a m. kir. belügymi­­nisteriumnak 1875. évi junius hó 16-án 25.194. szám alatt kibocsátott szabályrendelete értelmében a következő hatóságok jogositvák : ugyanazon tör­vényhatóság területén belül egyik járásból a má­sikba való szállításnál az illető járási szolgabíró, illetőleg rendezett tanácsú városokban a város pol­gármestere, egyik törvényhatóság területéről a másik törvényhatóság területére történő szállítás esetén pedig a törvényhatóság első tisztviselője. Oly esetekben, midőn a hulla szállítása Ausztriába vagy külföldre történik, a szállítási engedély meg­adására a m. kir. belügyministerium illetékes. 4. Az üzletszabályzat 40. §., 43. §. 2. bekezdés és a 47. §. 4-ik bekezdéséhez. Express-áruknak szállítóvevény alapján való felvétele, valamint hul­lák­, lovaké és kutyáknak személyvonatokkal való szállításra történt feladása esetében, gondoskodni kell arról, hogy a felek abba a helyzetbe hozassa­nak, hogy küldeményeiknek az illető személyvo­natra történt felvételét a kiállított szállítási ok­mányra való hivatkozással utólagosan is igazol­hassák. E tekintetben az összes vasútigazgatóságok részéről közösen megállapítandó díjszabási hatá­­rozmány útján intézkedés teendő. 6. Az üzletszabályzat 44. §-ához, illetőleg a 61. §. 2. bekezdéséhez. A bel- és az osztrák-magyar forgalomban élő állatok tekintetében (lovak, öszvé­rek, kutyák és vadállatok­ kivételével) az 1874-ki üzletszabályzat­ 43. § ához annak idején életbelép­tetett kiegészítő határozmány alapján követett azon eddigi eljárás, mely szerint a fuvardíj fuvar­levéllel történt feladás esetén a feladó választásá­hoz képest az átvevőre átutalható, továbbra is fentartatik. 6. Az üzletszabályzat 51. §. 1. bekezdésének l) pontjához és a nemzetközi egyezmény 6. czikk 1. bekezdésének l) pontjához. Miután a berni egyez­mény 6. czikk 1. bekezdésének 1) pontja és az üzletszabályzat 51. §. 1. bekezdésének 1) pontja szerint a vasutak a fél által előírt útiránytól az ezen pontban meghatározott feltételek betartása mellett eltérhetnek, ennélfogva ezentúl a közvet­len díjszabások alkalmazása útirány-előírás esetén sem zárható ki; szabadságában áll azonban a vasutigazgatóságoknak a közvetlen díjszabásokban megjelölni azon útirányokat, melyeken az illető közvetlen díjszabások alkalmazást nyernek. 7. A berni egyezmény 6. czikkének 4. és 5. bekezdéséhez. A vasutak azon jogukat, melynél fogva követelhetik, hogy a feladó oly okmányt állítson ki, melynek rendeltetése, hogy a vasútigaz­­gatóság kezében maradva, a fuvarozási szerződés bizonyítékául szolgáljon, ez idő szerint igénybe nem veszik ; úgyszintén a belforgalom czéljaira szolgáló törzskönyv berendezésére nézve sem tör­ténik intézkedés a fennálló szabályzati határoz­­mányokban. 8. Az üzletszabályzat 59. §-ának 5. bekezdésé­hez és a berni egyezmény 10. czikkének 4. bekez­déséhez. A rendelkezésre jogosultnak az illető állomások megfelelő utasítása útján mód nyújtandó arra, hogy a vámkezelésnél — a­mennyiben ezt kivánná — vagy személyesen, vagy meghatalma­zottja személyében jelen lehessen. 9. Az üzletszabályzat 69. §-ának 2. bekezdéséhez. A­mennyiben egyes vasutakon az áru megérkezésé­ről szóló értesítésnek posta útján való elküldése esetében a kirakási határidő kezdő pontjának meg­állapítására nézve a közönség érdekében ez idő szerint kedvezőbb határozmányok állanak fenn, azok jövőre is fentartandók. 10. Az üzletszabályzat 69. §-ának 4. bekezdésé­hez. Miután immár minden kétséget kizárólag ki van mondva, hogy vasárnapok és ünnepnapok sem a fekbérmentes időbe, sem a rakodási időbe be nem számíthatók, a díjszabásnak ide vonatkozó határoz­­mányai megfelelően átdolgozandók, s az e részbeli egyöntetű javaslatok mielőbb felterjesztendők. 11. Az üzletszabályzat 78. §-ához és a végre­hajtási határozmányoknak a berni egyezmény 32. czikkéhez tartozó 8. §-ához. Többé nincs meg­engedve megállapítani azt, hogy egyes czikkek után, azok minőségéhez képest súlyhiányok csak annyiban téríttetnek meg, a­mennyiben az üzlet­­szabályzatban megállapított szabványszerű mérté­ket meghaladó súlyhiányok forognak kérdésben. Ehhez képest a vasutigazgatóságok által a ru. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőség 1874. évi novem­ber 3-án 5271. szám alatt kelt rendelete alapján kö­vetett gyakorlat annál is inkább megszüntetendő, mivel a vasutaknak módjukban áll sulyhiány c­í­­mén emelt kártérítési igényekkel szemben előfor­duló esetben az üzletszabályzat 77. §.4. pontjában érintett kifogást érvényesíteni. 12. Az üzletszabályzat B) mellékletének I., XXXIX és XL., valamint a berni egyezmény 1. mellékletének I. fejezetéhez. Az ezen fejezetekben említett hivatalos igazolványnyal a közjegyzői igazolvány, illetőleg hitelesítés egyenértékű. 13. Az üzletszabályzat 11) mellékletének XV. fejez. 4. pontjához. Kívánatosnak tartom, hogy a savakkal megtöltött ballonokra nézve megszabott 75 környi súly kisebb túllépései, mint a­melyek többnyire a ballon falazatának erősebb minőségé­ből vagy a göngyölet nagyobb vastagságából szár­maznak, ne kifogásoltassanak és az ily súlytöbb­letek 5 kg. erejéig megengedtessenek, a nélkül, hogy 2000 kg. vétetnék a díjszámítás alapjául. 14. A berni egyezményhez tartozó végrehajtási határozmányok 11. §-ához­. Oly szállítmányok után, melyek a nemzetközi egyezmény alapján ugyan, de nem valamely köteléki díjszabás keretében továbbuttalnak, a végrehajtási határozmányokban frank­ értékben kifejezett összegek belföldi értékre számítandók át. Ellenben meg van engedve, hogy ugyanezen összegek a köteléki díjszabásokban frank-értékben fejeztessenek ki, esetleg pedig márka-értékre számíttassanak át. III. Az üzletszabályzat egyes szakaszaihoz, illetőleg a berni egyezmény egyes czikkeihez továbbá még a következőket jegyzem meg: 1. Az üzletszabályzat 13. §-ának 1. bekezdésé­hez. Azon állomások jegyzéke, melyeken a menet­jegyek eladásának az utas által használandó vonat elindulása előtt egy órával kell történnie, a m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőséghez felterjesz­tendő. 2. Az üzletszabályzat 16. §-ának 1. bekezdésé­hez. A jelzési utasítás, valamint a helyi érdekű vasutak forgalmára érvényes alapelvek értelmében a beszállásra vonatkozó felszólításnak az állomási harang megkonditásával vagy kézi csengetyűvel kell történnie. 3. Az üzletszabályzat 53. §-ának 6. bekezdésé­hez. A vasúti teherszállító­ kocsikon előforduló «hordképesség» felírásnak «raksúly» felírással való helyettesítése most már sürgősen keresztül­viendő , mi mellett szabadságában áll a hazai vas­utaknak, hogy úgy, mint a németországi vasuta­kon fennáll, a kocsikon a raksúly mellett a hord­­képességet is kitüntethessék, a Németországban elfogadott újabb gyakorlat követése mellett. A kocsifeliratok megváltoztatásának teljes ke­resztülviteléig csupán «hordképesség» felirattal ellátott kocsik is lesznek forgalomban, mely eset­ben azonban ezen feliratnak jelentősége telje­sen azonos a «raksúly» felirat értelmével. 4. A végrehajtási határozmányoknak az egyez­mény 14 czikkéhez tartozó 6. §-a 3. bekezdéséhez. Tekintettel a nemzetközi forgalomban immár nem jelentéktelenül meghosszabbított szállítási határ­időkre, a nemzetközi forgalomban ez idő szerint fennálló póthatáridők minden felülvizsgálat nél­kül továbbra fenn nem tarthatók, főleg mivel a nemzetközi forgalomban az egyik vasútról a má­sikra való átmeneteinél vagy ugyanazon vasútigaz­­gatóság egyik vonaláról annak másik vonalára való átmeneteinél póthatáridők nincsenek meg­engedve. A nemzetközi forgalomban fennálló pót­határidők megszüntetése tehát beható megfontolás tárgyává teendő, az esetleg fentartandó póthatár­idők tárgyában pedig indokolt javaslat teendő, il­letőleg az ily póthatáridők elejtése minden egyes esetben bejelentendő. 5. Az üzletszabályzat B) melléklete XV. fejeze­tének 7. pontjához. A vasútigazgatóságok figyel­mébe ajánltatik, hogy folyadékba (higitott kén­savba mártott) villamos accumulátorokat, a többi együvé rakott áruk megsérülésének elkerülése czéljából, a­mennyire azt a rendelkezésre állóhely megengedi, lehetőleg elkülönítve helyezzék el. 6. Az üzletszabályzat B) melléklete L­V. fejeze­téhez. A foekaliák és ürülékanyagok szállítására vonatkozó 4 pontban foglalt határozmányok csakis kisebb ilynemű küldeményekre alkalmazandók; el­lenben fentartom magamnak a jogot, hogy nagyobb — rendesen ismétlődő — ilynemű szállítmányok iránt a 4. pont 2.­ mondatában foglaltak alapján külön rendelkezzem. IV. Végül tudomására hozom az igazgatóságnak, hogy az üzletszabályzat hivatalos kiadása az «Or­szágos Törvénytár» szerkesztősége által fog esz­közöltetni, s a szükséges példányokat a vasutak, megállapított áron, az említett szerkesztőségnél (Budapest, IV. ker., Lipót­ utcza 40. sz. a.) szerez­hetik be Végül utasítom az igazgatóságot, intézkedjék az iránt, hogy az üzletszabályzat zárhatározmánya (IX.), valamint az 1890. évi november hó 1-én 61.935. sz. a. kelt szabályrendelet értelmében, az üzletszabályzat példányai az állomásokon eladásra készen tartassanak. Az uj üzletszabályzat és jelen rendelet által a fennálló rendeleteknek és szabályoknak e tárgyra vonatkozó eltérő intézkedései hatályon kívül helyeztetnek. Jelen rendelet kihirdetése napján azonnal ha­tályba lép. Kelt Budapesten, 1892. évi deczember hó 10-én. Lukács Béla, s. k.

Next