Budapesti Közlöny, 1892. december (26. évfolyam, 275-299. szám)
1892-12-11 / 283. szám
5. Annak engedélyezése, hogy a vasút oly esetekben , midőn kocsirakományi árukat fuvarozásra felvesz, habár az azonnali elszállítás nem lehetséges, a feladóval szemben kiköthesse, hogy a szállítási határidő azon nappal kezdődjék, melyen az elszállítás tényleg megtörténik (i. sz. 55. §. 8. bek.). Az e részbeli engedély az indokul szolgáló forgalmi viszonyok tartamára bizonyos meghatározott állomások megnevezése nélkül is adható. 6. Szállítási póthatáridők engedélyezése, illetve jóváhagyása az üzletszabályzat 68. §. 8. bek. 1—5. pontjaiban, valamint a végrehajtási határozmányoknak a nemzetközi egyezmény 14. czikkéhez tartozó 6. §-a 3. bekezdésében 1—4. pontok alatt felsorolt esetekben. 7. Mérsékelt kivételes díjszabások (külön díjszabások) engedélyezése meghosszabbított szállítási határidőkkel (üzletszab. 63. §. 10. bekezdés és az egyezmény 14. czikkének 2. bekezdése). 8. Azon rendelkezések, melyek közforgalmi tekintetekből teendők a szállítmányoknak forgalmi akadályok esetében segély-útirányon leendő továbbítása iránt (üzletszab. 65. §. 3. bek.). 9. Felmerülő esetekben határozat az iránt, vájjon valamely kivételes díjszabás (külön díjszabás) felállítására nézve fenforognak-e azon előfeltételek, melyek alapján a kártérítés mérve elveszés vagy sérülés esetében megszabott maximális összeg erejéig korlátolható (üzletszab. 81. §-a, egyezmény 35. czikk). II. A helyi és köteléki díjszabások általános részének (díjszabás I. rész) a változott jogállapothoz mérten most már haladéktalanul foganatosítandó átdolgozásánál az üzletszabályzat és a vasúti árufuvarozásra vonatkozó nemzetközi egyezmény határozmányainak alapul vételével megállapítandó kiegészítő és díjszabási határozmányok tekintetében különösen a következő utasítások szolgáljanak zsinórmértékül: 1. Az üzletszabályzat 30. §-ának 5. bekezdéséhez. Azon feltételekre nézve, melyek alatt az üzletszabályzat 50. §-ának B. 2. pontjában megjelölt tárgyak podgyász gyanánt felvehetők, az öszszes vasutak által közösen megállapított javaslat terjesztendő elő. 2. Az üzletszabályzat 37. §-ának 2. bekezdése kapcsán értesíttetnek a vasutak, hogy az utasok sem közvetve, sem közvetlenül nem kötelezhetők arra, hogy a podgyásznak a podgyász-felvételi helyiségekbe való vitelére vagy a kiadás alkalmával annak elvitelére a podgyász-hordárokat vegyék igénybe , s ebből folyólag nem áll jogában a vasutaknak oly berendezéseket létesíteni, melyek által a közönség a podgyász-hordári illetéknek a podgyászvevény kiállítása után a podgyász-felvételi helyiségben leendő fizetésére köteleztetnék, tekintet nélkül arra, hogy a podgyászt a felvételi helyiségbe podgyász-hordár vitte-e vagy sem. 3. Az üzletszabályzat 42. §-ának 4. bekezdéséhez. A bullalevél kiállítására a m. kir. belügyministeriumnak 1875. évi junius hó 16-án 25.194. szám alatt kibocsátott szabályrendelete értelmében a következő hatóságok jogositvák : ugyanazon törvényhatóság területén belül egyik járásból a másikba való szállításnál az illető járási szolgabíró, illetőleg rendezett tanácsú városokban a város polgármestere, egyik törvényhatóság területéről a másik törvényhatóság területére történő szállítás esetén pedig a törvényhatóság első tisztviselője. Oly esetekben, midőn a hulla szállítása Ausztriába vagy külföldre történik, a szállítási engedély megadására a m. kir. belügyministerium illetékes. 4. Az üzletszabályzat 40. §., 43. §. 2. bekezdés és a 47. §. 4-ik bekezdéséhez. Express-áruknak szállítóvevény alapján való felvétele, valamint hullák, lovaké és kutyáknak személyvonatokkal való szállításra történt feladása esetében, gondoskodni kell arról, hogy a felek abba a helyzetbe hozassanak, hogy küldeményeiknek az illető személyvonatra történt felvételét a kiállított szállítási okmányra való hivatkozással utólagosan is igazolhassák. E tekintetben az összes vasútigazgatóságok részéről közösen megállapítandó díjszabási határozmány útján intézkedés teendő. 6. Az üzletszabályzat 44. §-ához, illetőleg a 61. §. 2. bekezdéséhez. A bel- és az osztrák-magyar forgalomban élő állatok tekintetében (lovak, öszvérek, kutyák és vadállatok kivételével) az 1874-ki üzletszabályzat 43. § ához annak idején életbeléptetett kiegészítő határozmány alapján követett azon eddigi eljárás, mely szerint a fuvardíj fuvarlevéllel történt feladás esetén a feladó választásához képest az átvevőre átutalható, továbbra is fentartatik. 6. Az üzletszabályzat 51. §. 1. bekezdésének l) pontjához és a nemzetközi egyezmény 6. czikk 1. bekezdésének l) pontjához. Miután a berni egyezmény 6. czikk 1. bekezdésének 1) pontja és az üzletszabályzat 51. §. 1. bekezdésének 1) pontja szerint a vasutak a fél által előírt útiránytól az ezen pontban meghatározott feltételek betartása mellett eltérhetnek, ennélfogva ezentúl a közvetlen díjszabások alkalmazása útirány-előírás esetén sem zárható ki; szabadságában áll azonban a vasutigazgatóságoknak a közvetlen díjszabásokban megjelölni azon útirányokat, melyeken az illető közvetlen díjszabások alkalmazást nyernek. 7. A berni egyezmény 6. czikkének 4. és 5. bekezdéséhez. A vasutak azon jogukat, melynél fogva követelhetik, hogy a feladó oly okmányt állítson ki, melynek rendeltetése, hogy a vasútigazgatóság kezében maradva, a fuvarozási szerződés bizonyítékául szolgáljon, ez idő szerint igénybe nem veszik ; úgyszintén a belforgalom czéljaira szolgáló törzskönyv berendezésére nézve sem történik intézkedés a fennálló szabályzati határozmányokban. 8. Az üzletszabályzat 59. §-ának 5. bekezdéséhez és a berni egyezmény 10. czikkének 4. bekezdéséhez. A rendelkezésre jogosultnak az illető állomások megfelelő utasítása útján mód nyújtandó arra, hogy a vámkezelésnél — amennyiben ezt kivánná — vagy személyesen, vagy meghatalmazottja személyében jelen lehessen. 9. Az üzletszabályzat 69. §-ának 2. bekezdéséhez. Amennyiben egyes vasutakon az áru megérkezéséről szóló értesítésnek posta útján való elküldése esetében a kirakási határidő kezdő pontjának megállapítására nézve a közönség érdekében ez idő szerint kedvezőbb határozmányok állanak fenn, azok jövőre is fentartandók. 10. Az üzletszabályzat 69. §-ának 4. bekezdéséhez. Miután immár minden kétséget kizárólag ki van mondva, hogy vasárnapok és ünnepnapok sem a fekbérmentes időbe, sem a rakodási időbe be nem számíthatók, a díjszabásnak ide vonatkozó határozmányai megfelelően átdolgozandók, s az e részbeli egyöntetű javaslatok mielőbb felterjesztendők. 11. Az üzletszabályzat 78. §-ához és a végrehajtási határozmányoknak a berni egyezmény 32. czikkéhez tartozó 8. §-ához. Többé nincs megengedve megállapítani azt, hogy egyes czikkek után, azok minőségéhez képest súlyhiányok csak annyiban téríttetnek meg, amennyiben az üzletszabályzatban megállapított szabványszerű mértéket meghaladó súlyhiányok forognak kérdésben. Ehhez képest a vasutigazgatóságok által a ru. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőség 1874. évi november 3-án 5271. szám alatt kelt rendelete alapján követett gyakorlat annál is inkább megszüntetendő, mivel a vasutaknak módjukban áll sulyhiány címén emelt kártérítési igényekkel szemben előforduló esetben az üzletszabályzat 77. §.4. pontjában érintett kifogást érvényesíteni. 12. Az üzletszabályzat B) mellékletének I., XXXIX és XL., valamint a berni egyezmény 1. mellékletének I. fejezetéhez. Az ezen fejezetekben említett hivatalos igazolványnyal a közjegyzői igazolvány, illetőleg hitelesítés egyenértékű. 13. Az üzletszabályzat 11) mellékletének XV. fejez. 4. pontjához. Kívánatosnak tartom, hogy a savakkal megtöltött ballonokra nézve megszabott 75 környi súly kisebb túllépései, mint amelyek többnyire a ballon falazatának erősebb minőségéből vagy a göngyölet nagyobb vastagságából származnak, ne kifogásoltassanak és az ily súlytöbbletek 5 kg. erejéig megengedtessenek, a nélkül, hogy 2000 kg. vétetnék a díjszámítás alapjául. 14. A berni egyezményhez tartozó végrehajtási határozmányok 11. §-ához. Oly szállítmányok után, melyek a nemzetközi egyezmény alapján ugyan, de nem valamely köteléki díjszabás keretében továbbuttalnak, a végrehajtási határozmányokban frank értékben kifejezett összegek belföldi értékre számítandók át. Ellenben meg van engedve, hogy ugyanezen összegek a köteléki díjszabásokban frank-értékben fejeztessenek ki, esetleg pedig márka-értékre számíttassanak át. III. Az üzletszabályzat egyes szakaszaihoz, illetőleg a berni egyezmény egyes czikkeihez továbbá még a következőket jegyzem meg: 1. Az üzletszabályzat 13. §-ának 1. bekezdéséhez. Azon állomások jegyzéke, melyeken a menetjegyek eladásának az utas által használandó vonat elindulása előtt egy órával kell történnie, a m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőséghez felterjesztendő. 2. Az üzletszabályzat 16. §-ának 1. bekezdéséhez. A jelzési utasítás, valamint a helyi érdekű vasutak forgalmára érvényes alapelvek értelmében a beszállásra vonatkozó felszólításnak az állomási harang megkonditásával vagy kézi csengetyűvel kell történnie. 3. Az üzletszabályzat 53. §-ának 6. bekezdéséhez. A vasúti teherszállító kocsikon előforduló «hordképesség» felírásnak «raksúly» felírással való helyettesítése most már sürgősen keresztülviendő , mi mellett szabadságában áll a hazai vasutaknak, hogy úgy, mint a németországi vasutakon fennáll, a kocsikon a raksúly mellett a hordképességet is kitüntethessék, a Németországban elfogadott újabb gyakorlat követése mellett. A kocsifeliratok megváltoztatásának teljes keresztülviteléig csupán «hordképesség» felirattal ellátott kocsik is lesznek forgalomban, mely esetben azonban ezen feliratnak jelentősége teljesen azonos a «raksúly» felirat értelmével. 4. A végrehajtási határozmányoknak az egyezmény 14 czikkéhez tartozó 6. §-a 3. bekezdéséhez. Tekintettel a nemzetközi forgalomban immár nem jelentéktelenül meghosszabbított szállítási határidőkre, a nemzetközi forgalomban ez idő szerint fennálló póthatáridők minden felülvizsgálat nélkül továbbra fenn nem tarthatók, főleg mivel a nemzetközi forgalomban az egyik vasútról a másikra való átmeneteinél vagy ugyanazon vasútigazgatóság egyik vonaláról annak másik vonalára való átmeneteinél póthatáridők nincsenek megengedve. A nemzetközi forgalomban fennálló póthatáridők megszüntetése tehát beható megfontolás tárgyává teendő, az esetleg fentartandó póthatáridők tárgyában pedig indokolt javaslat teendő, illetőleg az ily póthatáridők elejtése minden egyes esetben bejelentendő. 5. Az üzletszabályzat B) melléklete XV. fejezetének 7. pontjához. A vasútigazgatóságok figyelmébe ajánltatik, hogy folyadékba (higitott kénsavba mártott) villamos accumulátorokat, a többi együvé rakott áruk megsérülésének elkerülése czéljából, amennyire azt a rendelkezésre állóhely megengedi, lehetőleg elkülönítve helyezzék el. 6. Az üzletszabályzat B) melléklete LV. fejezetéhez. A foekaliák és ürülékanyagok szállítására vonatkozó 4 pontban foglalt határozmányok csakis kisebb ilynemű küldeményekre alkalmazandók; ellenben fentartom magamnak a jogot, hogy nagyobb — rendesen ismétlődő — ilynemű szállítmányok iránt a 4. pont 2. mondatában foglaltak alapján külön rendelkezzem. IV. Végül tudomására hozom az igazgatóságnak, hogy az üzletszabályzat hivatalos kiadása az «Országos Törvénytár» szerkesztősége által fog eszközöltetni, s a szükséges példányokat a vasutak, megállapított áron, az említett szerkesztőségnél (Budapest, IV. ker., Lipót utcza 40. sz. a.) szerezhetik be Végül utasítom az igazgatóságot, intézkedjék az iránt, hogy az üzletszabályzat zárhatározmánya (IX.), valamint az 1890. évi november hó 1-én 61.935. sz. a. kelt szabályrendelet értelmében, az üzletszabályzat példányai az állomásokon eladásra készen tartassanak. Az uj üzletszabályzat és jelen rendelet által a fennálló rendeleteknek és szabályoknak e tárgyra vonatkozó eltérő intézkedései hatályon kívül helyeztetnek. Jelen rendelet kihirdetése napján azonnal hatályba lép. Kelt Budapesten, 1892. évi deczember hó 10-én. Lukács Béla, s. k.