Budapesti Közlöny, 1896. január (30. évfolyam, 1-25. szám)
1896-01-04 / 3. szám
A kereskedelemügyi m. kir. minister által 72.096 1895. sz. alatt Léva r. t. városa részére a kövezetvámszedési jog tárgyában kiadott Engedélyokirat. A közutak és vámokról szóló 1890. évi I. t.-czikk 81. és 86. §-ai alapján kiállított ezen engedélyokirat szerint Léva r. t. város részére a diószeg-kratkói állami közút 72.930—74.967. km. közötti szakaszán a rajta lévő műtárgyakkal, valamint az ezen állami közút 72.930 km. pontján kiágazó, a lévai állomáshoz vezető közútszakaszon, a belügyminiszer úrral egyetértőleg a kövezetvámszedési jogot engedélyezem és azt, valamint annak gyakorolhatását a következő feltételekhez kötöm: 1. Feltételek: 1. A vámszedési jog Léva városának mint erkölcsi testületnek a vámszedés tényleges megkezdésének napjától számítandó 50 évre adatik meg. 2. Vámdíj fizetendő minden bárhonnan érkező, a lévai vasúti állomáson vagy ahoz tartozó kitérőkön fel- és leadott oly teheráru szállítmány után, mely a vámos útszakaszon vagy annak egy részén áthaladt, megjegyeztetvén, hogy azon esetben, ha Léváról kiinduló, vagy a lévai vasúttal összekötendő új vasút létesíttetnék, a vámszedési jog engedélyezése az ezen vasutakon érkező vagy azokra feladott teherárukra nézve annak idején külön lesz kieszközlendő. 3. A vámdij egyelőre méter mázsánként lx/2 krban állapíttatik meg, 1 mmázsán alóli szállítmányok ellenben 1 kr. vámdijat fizetnek. 4. Vámdíjmentességet a törvényben felsoroltakon kívül azon mezei vasutakon szállított teheráruk élveznek, amelyek a termelési vagy első lerakodási helyről minden közbeeső raktározás vagy lerakodás nélkül közvetlenül a vasútra feladatnak vagy leadatnak, vagyis a vámos után át nem szállíttatnak. 5. A város által felveendő kölcsönből, valamint a vámbevételekből elsősorban és legalább is a vámszedési jog megadásától számított évi határidőn belül, az állami közút 73.580—74.595 km. szakasza koczkakő burkolattal látandó el, úgymint ez az államépítészeti hivatal által készített költségvetésből kitűnik, míg a vámos útszakasz többi részei mint Mac Adam rendszerű kavicsok út rendesen és kifogástalanul, legalább is oly módon tartandó fenn, mint a csatlakozó állami közúti szakaszok. A vámos útszakaszon lévő összes műtárgyak is jó karban tartandók, illetve amennyiben azoknak megújítása 50 éven belül szükségesnek mutatkoznék, a vámjövedelemből újból építendők. A koczkakövekkel való burkolás munkái nyilvános versenytárgyaláson biztosítandók, melynek eredménye műszaki szempontból való elbírálás végett a kereskedelemügyi ministériumhoz bemutatandó, megjegyeztetvén, hogy a létesítendő burkolatokhoz csakis oly kövek alkalmazhatók, amelyek a József-műegyetem mechanikai laboratóriumával kapcsolatos kísérleti állomáson megvizsgáltattak és úgy a szilárdság, mint a fagy ellentállasság tekintetében kifogástalanoknak bizonyultak. Azon esetben, ha a vámjövedelem elegendőnek bizonyul arra, hogy a kikövezett rész folytatólagos jó karban tartása mellet a vámos út többi szakaszai is kikövezhetők, másodsorban az államút 73.232—73.580. kilom. közötti, harmadsorban a 74 .595—74.967. km. közötti, negyedsorban a vasúti hozzájáró út, ötödsorban pedig az állami közút 72.930—73.232 km. közötti szakasza lesz koczkakőburkolattal ellátandó. 6. Az államkincstár Léva városának egyszersmindenkorra átengedi a kövezett szakasz megújítására előirányzott 8721 frtot, továbbá kötelezi magát, hogy a város által kezelt 2.037 km, hosszú szakasz fentartása fejében év 940 frtnyi összeget, a vámos alszakaszon levő műtárgyak fentartása fejében pedig évi 200 frtnyi összeget vagyis összesen 1140 frt összeget minden év június hó végével kifizet. Továbbá átengedi Léva városának a jelenleg kőburkolattal ellátott útszakasz kőanyagát azon kötelezettség mellett, hogy ezen kőanyag kizárólagosan az állami közúton szükséges munkákra használtassák fel. Végre megengedi, hogy a kövezési munkák vezetésére egy állami műszaki tisztviselő a város által viselendő szabályszerű díjazások mellett igénybe vétessék. 7. Amennyiben az államkincstár által az állami közúton oly létesítmények czéloztatnának, amelyek előállítására a fent elősoroltak szerint a város nem köteles, a közlekedés fentartása érdekében szükséges kitérő utak előállítása sem terhelheti Léva városát. 8. A fent megállapított 1140 frtnyi évi segély Léva városának csak azon időre biztosíttatik, míg a kérdéses állami útszakaszok ezen jellegüket megtartják, az esetben ha az állami közút időközben a vármegye törvényhatósgának kezelésébe menne át, a törvényhatósági bizottság lesz hivatva az iránt határozni, várjon ezen fentartási hozzájárulást a törvényhatósági útalap terhére továbbra is biztosítja-e ? mi végből a városnak ezen eshetőség bekövetkezése alkalmával a törvényhatósághoz kellene fordulnia. 9. A vámdíj-jövedelem a vasúti alkalmazottak által a város által viselendő és egyezségileg megállapítandó díjazás mellett szedendő és kezelendő. A város e vámdíj-jövedelemről és a felmerülő kiadásokról rendes elkülönített számadást vezetni tartozik. 10. A város vámjövedelmére az adómentesség megadásának engedélyezését a pénzügyminister úrnál közvetlenül eszközöli ki. 11. Végre elvileg kimondatik, hogy amenynyiben a vámtárgy egy részének kikövezésére és annak fentartására felvétetni elhatározott 54.000 frtnyi kölcsönből, a vámjövedelemből és a megállapított állami hozzájárulásból oly tőketöbblet szaporodnék fel, mely azon össszeget túlhaladja, amely a fentartási költségek fedezésére és a koczkakövezet időszakonkénti megújítására szükséges, a vámos útszakasz elsősorban teljes hosszában koczkakővel az 5. pontban megállapított sorrendben kikövezendő és amennyiben még ezen túl is tőketöbblet állana be, a vámdíjtételek megfelelően le fognak szállíttatni. Ellenben azon esetben, ha a fent megállapított vámdijtételek mellett a fentartás és a burkolat időszakonkénti megnyitásának költségei a vámjövedelemből és állami hozzájárulásból nem fedeztethetnének, a vámdíjtételek felemeltetni fognak. II. Engedélyesnek a vámszedési jog gyakorolhatásával járó felelősséget, kötelességeit és feladatát a következőkben határozom meg: 1. Az engedélyes az 1890. évi I. t.-czikkben foglalt határozatok szerint és büntetések terhe alatt senkitől és semmi oly dologért, a kire és a melyre a vámdijak fentebbi jegyzékében fizetési kötelezettséget nem állapítottam meg, úgyszintén azoktól sem, a kik az alábbi pont szerint vámmentesek, sem pénzt, sem pénzértéket nem követelhet és nem fogadhat el. 2. Az 1890. évi I. t.-czikk értelmében köteles az engedélyes a vámtárgyat állandóan jó karban tartani, szükség esetén újból felépíteni, ellenkező esetben ellene az idézett törvény határozatai fognak alkalmaztatni. 3. Minthogy a vámszedést a közforgalom érdekéből engedélyezem, feladatává teszem az engedélyesnek, hogy a vámtárgy fentartása által ezt az érdekeket szolgálja, e végből kötelessége lesz: a) a közforgalom akadálytalan gyakorolhatása czéljából a szükséges intézkedéseket megtenni; b) a közbiztonság szempontjából a kellő intézkedéseket haladéktalanul mindenkor foganatosítani. 4. A befolyó vámjövedelem másra, mint a vámtárgy fentartására és helyreállítására vagy esetleges újból való felépítésének költségeire, nem fordítható, azért a vámbevételekről és kiadásokról vezetett zárszámadás minden év végén elbírálás és elhatározás végett Bars vármegye törvényhatósági bizottsági közgyűlésének bemutatandó. III. A vámtárgyra nézve a vámmentességet az 1890. év I. t.-czikk 99. §-a alapján következőleg állapítom meg: A vámdijak fizetése alól mentesek: 1. a kir. uralkodóház minden tagjának és udvartartásaiknak szállítmányai; 2. a kir. udvarnak és közvetlen kíséretének szállítmányai; 3. az idegen hatalmasságok követei, képviselőinek szállítmányai; 4. a fegyveres erő szükségletei, valamint hadi és honvédelmi czélokra szolgó bárminemű szállítmányok. Ha a szállítmányok katonai minősége külsőleg felsmerhető nem lenne, megfelelő hatósági bizonyítványnyal kell bírniok; 5. az állami javak általában; 6. a m. kir. posta összes szállítmányai; 7. az állami vasutak, állami, törvényhatósági, vasúti állomásokhoz vezető községi közlekedési és községi utak s az azokon levő műtárgyak építésére, fentartására, továbbá az árvédelem biztosítására szükséges anyagok, még azon esetben is, ha a szállítás vállalat útján eszközöltetnék; 8. a templom, iskola és paplak építésére szükséges szállítmányok; 9. közveszély (hófúvás, árvíz, tűz, stb.) esetében az elöljáróság által az 1886. évi XXII. t.-czikk 136. §-a alapján kirendelt közerő, tűzvész, árviz, vagy háború idején a mentők, menekülők szállítmányai ; 10. azon lovak és hordállatok, melyek katonai szolgálatra való besorozás vagy az 1873. évi XX. t.-czikk értelmében osztályozás végett az állítási helyre és onnan visszaszállittatnak; továbbá a fegyveres erő élelmezése czéljából beszerzett marhák, melyekre nézve a bártoknak katonai hatóság által kiállított igazolványt kell felmutatniok; 11. a vaspályának saját szükségletére szolgáló szállítmányai: 12. emberi hullák; 13. átviteli szállítmányok; 14. a vámtulajdonos által önként vámmenteseknek elfogadott szállítmányok, ideértve mindazon vámmentességeket is, melyek magánjogi szerződéseken vagy egyezségeken alapulnak. Mindazon szállítmányoknak, melyek a fentebbiek szerint vámmentesek, amennyiben azoknak vámmentes jellege különben megállapítható nem.